#یادداشت_هشتم
۱۸ خرداد ۱۴۰۳
زیباییِ مُسری در «رگِ عمو و عمه،دایی و خاله» یا جراحی های پر خطر؟!
✍️ انسان ها فطرتاً زیبایی را دوست داشته و از زشتی ها دوری میکنند. همه چیز در این عالَم بِحَسب خودش زیبا #خلق شده و تمام این زیبایی ها از منبعی بی انتها سرچشمه میگیرد.(إِنَّ اَللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ اَلْجَمَالَ...خداوند زیبا بوده و زیبایی را دوست دارد و نیز دوست دارد که #اثر_نعمت هایش را که زیبایی یکی از آنهاست، در بنده اش ببیند.«الکافی ج۶ ص۴۳۸» .اگر در جایی زشتی دیده میشود، بخاطر نبود زیباییست! اساسا چیزی متصف به زشتی میشود که ظرفیت و استعدادِ پذیرش وصف زیبایی را دارا بوده اما بنا به شرایطی از آن محروم شده است.
توجه به روایات «لِکُلِّ شَیءٍ زِینَةٌ أَو حِلْیَةٌ...» موجب توسعه معنایی این مفهوم شده و درک انسان را نسبت به این مفهوم ارتقاء میدهد. زیبایی امری مطلوب بوده و ترک آن در مواقعی باعث اختلال در #روابط_انسانی( خصوصا رابطه خانوادگی) میشود.« آیه ۳۲ اعراف/ الکافی ج۵ ص۵۶۷».
👈 و اما زیبایی مد نظر در این یادداشت، زیبایی مادرزادی و قبل از تولد است که در ادامه توضیح میدهم( و زیبایی بعد از تولد، یادداشت دیگری میطلبد...).
مدتی است که #بحرانِ_خود_زشت_پنداری میان جوانان خصوصا دختران و زنان خودنمائی کرده و بازار جراحی های زیبایی داغ شده است! به حدی که از تیغِ زیباییِ پزشکان عمومی، صدای وزارت بهداشت هم در آمده است.(لینک). جراحی پلاستیک _ بینی _ پروتز لب _ نقاط خصوصی!! و... اما غافل از آسیب های بعد آن همچون؛ انواع سوختگی ها، التهاب ها، خونریزی، عفونت ها و آسیب های بافتی و...که موجب زشت شدن ظاهر و نیز #افسردگی_پس_از_جراحی میگردد. چرا که به قول معروف: «خواست أبروشو درست کنه زد چشمشو کور کرد!»
در حالی که اگر کمی تأمل نموده و پِی #حکمتِ این زیبایی ها و زشتی های ظاهریِ چهره بروند، و به عباراتی مثل #امتحان_و_مشیّتِ_الهی (که اندیشمندان اسلامی را در برهه ای از زمان برای پاسخِ حداقلی به آن به تکاپو انداخته...)،اکتفا ننمایند، در می یابند که عامل آن در اکثر موارد به والدین بر میگردد؛که بخاطر ناآگاهی آنان از
آداب مترقی إنعقاد نطفه (جهت جلوگیری از بیماری های مادرزادی...) و تاثیر #رگِ_شباهت در زیباییِ انسان است. در روایات داریم که در بدن انسان ۹۹ رگ بین او و اجدادش تا آدم وجود دارد که برخی ساکن و برخی متحرک است. برخی مربوط به پدر و مادر و برخی مربوط به عموها و عمه ها، دایی ها و خاله هاست!...« الکافی ج۵ ص۵۶۱ / الجعفریات(الأشعثیات) ج۱ ص۹۰ ».
طبق فرموده امیرالمومنین علیه السلام؛ اگر زوجین هنگام مُجامعت و إنزال نُطفه، قلبی آرام ( بدون تپش و استرس و نگرانی) و بدنی غیر مُضطرب و رگ های آرمیده( یعنی رگ هایی که بر اثر برخی عوامل مثل خوردن بعضی خوراکی ها و... در بدن به تحرّک در نیامده) داشته باشند، نطفه شبیه به پدر و مادر شده و اگر انزال نطفه با قلبی غیر آرام و بدنی مضطرب و رگ های متحرک صورت بگیرد، در اینصورت نطفه بر هر کدام از رگ های عموها و عمه ها یا دایی ها و خاله ها که قرار گرفت، به همان شباهت خواهد رساند./ علل الشرائع ج۱ ص۹۶ _ عیون اخبار الرضا ج۱ ص۶۵».
👈 برخی از خوراکی های که در روایات برای زیبا شدن فرزند آمده( و چه بسا بر تحرک یا عدم تحرک عروق وراثت نیز اثر بگذارد!): خوردن میوه بِه _ خوردن کُندُر که باعث تیزهوشی پسر و خوش اندام شدن دختر میشود _ خوردن کاسنی _ خوردن خربزه با پنیر برای مادر باردار و...
در آخر، به مسوولین وزارت بهداشت و متخصصین ژنتیک توصیه میکنم که کمی از (ماساچوست و استنفورد) فاصله گرفته و قدری هم محضر اهل بیت علیهم السلام زانوی تعلّم زده و در رابطه با این روایات، مطالعه و آزمایشات تجربی نیز داشته باشند و روحانیت معزّز هم تبلیغشان از قالَ الباقر و قالَ الصّادق های أفزایندهٔ کیفیت نسل خالی نباشد.
مطالعات تکمیلی 👈 پیشگیری ساختاری از بیماری
🌴 @Darol_salam
دارُ السَّلام🌴
#یادداشت_هشتم ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ زیباییِ مُسری در «رگِ عمو و عمه،دایی و خاله» یا جراحی های پر خطر؟! ✍️ ا
نشر یادداشت بالا، باقیات الصالحات امواتم و امواتتون.
#یادداشت_نهم
۱۹ خرداد ۱۴۰۳
انتخاب عاقلانه ( تجارت دو سر سود یا دلخوشیِ موقتی؟!)
✍️ حضرت امیر البیان علی علیه السلام میفرماید:
ترجمه: «اى بندگان خدا! بدانيد كه تقوا پيشگان، نيكى #دنيای_گذرا و #آخرتِ_پايدار را به دست آوردند و با اهل دنيا در دنيايشان شريك گشتند اما اهل دنيا در امور اخروى آنان شريك نشدند. خداوند از دنيا به آن مقدار كه ايشان را كفايت كند و بىنيازشان سازد بر آنان مباح ساخت. خداوند عزّ و جلّ مىگويد:«بگو چهكسى زينتهاى خداوند را كه براى بندگانش خارج ساخته است و روزىهاى نيكو را حرام ساخته است؟! بگو آن نعمت(خالص و بدون عیب و نقصی) در روز قيامت براى كسانى است كه در زندگى دنيا ايمان آوردند و اخلاص داشتهاند. اين چنين،نشانههايمان را براى گروهى كه مىدانند شرح مىدهيم.» در دنيا به بهترين شيوه زندگى كردند و از بهترين خوردنىها استفاده نمودند و با دنياپيشگان در دنيايشان همراهى نمودند و با ايشان از نيكوترين خوردنىها بهره بردند و از نيكوترين آشاميدنىها، استفاده كردند و از بهترين لباسها پوشيدند و در بهترين مساكن، سكونت گزيدند و با بهترين همسران ازدواج نمودند و بر بهترين مركبها سوار شدند. با دنياپيشگان از لذتهاى دنيا بهره بردند و آنان فردای[ قيامت] همسايگان خدای متعال هستند. هر آنچه از خدا تمنّا مىكنند به ايشان عطا مىنمايد و خواستۀ آنان رد نمىشود و بهرهاى از لذت آنان كاسته نمىشود. پس اى بندگان خدا! هركس عقل داشته باشد و با تقواى الهى رفتار نمايد به اين[شيوۀ زندگى] رغبت نشان مىدهد و هيچ نيرو و توانايى جز با كمك خداوند ممكن نيست.»
📚الأمالی(للطوسی) ج۱ ص۲۴
〰〰〰〰〰
✍️ چند جمله ای تحلیل
۱_ #نظام_مقایسه ای که امیرالمومنین علیه السلام در این روایت بین متقین و اهل دنیا انجام داده اند، مایه تلنگر بوده و از گویا ترین سخنان برای عامه مردم (برای انتخاب یکی از این دو نوع زندگی) است. لذا در دعوت مردم، لازم است که عقل ها را بواسطه ایجاد یک نظام مقایسه و طرح سوال خوب(#حسنُ_السّوال) تحریک کرده و زمینه ها( بسترهای فردی و اجتماعی) را برای انتخاب عاقلانه و آزادانهٔ شیوه سبک زندگی، مساعد کنیم.
۲_ روایت درصدد توجه دادن افراد و ارجاع آنان به #عقل_سلیم است که اگر قدری روی شیوه زندگیِ عاقلانهٔ متّقین در دنیا تأمل نمایند، مشتاق چنین زندگی شده و نه تنها حسرت زندگی اهل دنیا را نمیخورند، بلکه یک #تجارت_دو_سر_سود هم خواهند داشت. (برخلاف اهل دنیا).
۳_ استفاده از بهترین امکانات خدادادی در دنیا، در اصل برای مومنین است. اما از آنجایی که دنیا سرای گذر است، خداوند رحمان کفار را هم از آن برخوردار کرده و چه بسا غرق در #لذات_سطحی_و_ناپایدار آن میکند تا علاوه بر عدم احتجاج کفار بر علیه خدای رحمان، گرفتار #استدراج شده و به سوی #عذاب_مُهین شتاب کنند.( البته مراتبی از این عذاب در دنیا هم برایشان تدارک دیده شده)...
👈« آیات استدراج در قرآن »
🌴@Darol_salam
دارُ السَّلام🌴
#یادداشت_نهم ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ انتخاب عاقلانه ( تجارت دو سر سود یا دلخوشیِ موقتی؟!) ✍️ حضرت امیر البیان
✍️ آقایان کاندیدا پاسخ بدهند که برای تحریک و بارور شدن #قوّة_عاقله و فکر مردم( به صورت فردی یا بسترسازی اجتماعی) چه کرده اند⁉️
👈 آیا آموزش و پرورش فعلی با روش آموزش دانشِ موجود( مدیریت تحقیقات)؛ یعنی با مدرک گرایی و نمره محوری و ارائه محتوای واحد در زمانی واحد به دانش آموزانی که دارای استعداد و فهم یکسانی نیستند!، توانسته این #پیامبر_باطنی را بیدار و تقویت کند؟!
👈 در زمینه غذا چطور؟! آیا الگوی فعلیِ ارزیابی غذا در کشور هم توانسته عقل مردم را شکوفا کند؟! ( اگر آری، پس افزایش مراکز سلامت روان ( اینجا )و نیز افتخار و مباهات به کثرت آن چه معنایی دارد⁉️🤔
🌴 @Darol_salam
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ اجلاسیه تخصصی: رئیس جمهور و الگوی پیشرفت اسلامی روز یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ در شهر قم برگزار می گردد. (به فضل الهی)
✅ محورهای اجلاسیه:
❓چهار سخنرانی با موضوع روش اصلاح نظام برنامه ریزی در کشور
❓ یک سخنرانی با موضوع تحول در حوزه سلامت
❓یک سخنرانی با موضوع تحول در حوزه مسکن
❓ یک سخنرانی با موضوع ارائه راه کار های جدید در حوزه گرانی و تورم
❓ یک سخنرانی با موضوع تغییر در کتب درسی آموزش و پرورش
✅ مجموعاً ۸ سخنرانی....
#رئیس_جمهور_تمدنی
#انتخابات
#فقه_نظام
https://eitaa.com/olgou4
دارُ السَّلام🌴
✍ بعد از مقداری تحقیقات در حوزه تغییرات اقلیمی (مصنوعی!) که یکی از بند های اصلی سند توسعه پایدار(۲۰۳
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چاپگر صنعتی گوشت مصنوعی و تولید روزانه چند تن و بازدید نتانیاهو از آن❗️
بزرگواری بود که بهم میگفت نگران این مسأله نباشید؛ چون نیاز کشورها روزانه چند میلیون تن است و این چیزا نمیتونه جایگزین نیاز انسان به دام واقعی بشه...
اما گویا بنده خدا کمی زیادی خوشبین بود!
🌴 @Darol_salam
دارُ السَّلام🌴
🎥 چاپگر صنعتی گوشت مصنوعی و تولید روزانه چند تن و بازدید نتانیاهو از آن❗️ بزرگواری بود که بهم میگف
کلید واژه «گوشت مصنوعی» رو در بالای صفحه کانال جستجو کنید مطالب مربوطه براتون میاد.
دارُ السَّلام🌴
🎥 چاپگر صنعتی گوشت مصنوعی و تولید روزانه چند تن و بازدید نتانیاهو از آن❗️ بزرگواری بود که بهم میگف
❓این جایگزینی و نیز جایگزین مثلا شیر سوسک بجای شیر گاو ( که محققان معتقدند سه تا چهار برابر شیر گاو پروتئین دارد!! اینجا / اینجا / اینجا) و جایگزین های دیگر در صنعت غذایی... ناشی از کدام مدل ارزیابی غذایی در دنیاست؟!
مدل ارزیابی غذایی در کشور ما هم آیا بمانند دنیاست یا متفاوت با آن است؟!
مگر در حال حاضر غذاها را با شاخص های کیلو کالری _ ریز مغذی ها و مولکول های زیستی ارزیابی نمی کنند؟! خب این ریز مغذی ها آیا در جانوران دیگر نیست؟!
👈 اگر در حوزه غذا شاخص های ارزیابی تغییر نکند، حشره خواری و گوشت تقلبی خوردن و.. در آینده دور از ذهن نیست...
از ما گفتن بود.
خب حالا چه گام هایی در این راستا دانشمندان ما در کشور خودمان و دیگر کشورها برداشته اند؟!!!👇
اینجا / اینجا / اینجا
❓خب پس مدل صحیح ارزیابی غذا چگونه است؟!🤔
در ادامه توضیح خواهم داد به امید خدا
🔸#مدل_صحیح_ارزیابی_غذا ۱
✍️ به طور کلی ما غذاها را بر اساس سه مفهوم ارزیابی میکنیم:
۱_ مفهوم طیّبات ( بقره ۱۶۸ _ ۱۷۲ / مؤمنون ۵۱ / نحل ۱۱۴ / اعراف ۳۲ و...)
۲_ مفهوم مِزاج
۳_ اخلاق و تاثیر غذا بر آن
(در واقع دو مفهوم طیّبات و تاثیر بر اخلاق نیز به محوریت مِزاج است و خود مزاج، سه لایه و سه رُتبه دارد که بعدا به آن اشاره میکنیم...).
طیّبات یعنی چیزهایی که با طبیعتِ نوع انسان ها سازگار است و در صورت رعایت اعتدال، زیانی به انسان نمیرساند.( و البته اگر مفهوم طیب را به محوریت مزاج در نظر بگیریم، دو احتمال به وجود میآید:
۱_ فقط آن دسته از خوراکی هایی که با مِزاج افراد سازگار است، طیب بوده و از آنجایی که مزاج ها متفاوت است، پس خوراکی های طیب به حسب افراد، متفاوت خواهد بود. یعنی یک خوراکی با توجه به مزاج یک شخص، طیب بوده و با توجه به مزاج شخصی دیگر طیب نخواهد بود...
۲_ مزاجِ مختلف افراد، خِللی در طیب بودن یک خوراکی ایجاد نمیکند و آن خوراکی همیشه طیّب است. منتهی این به خود افراد بر میگردد که با توجه به مزاج خود، خوراکی های طیب را استفاده کنند؛ چه اینکه استفاده نابجا و یا زیاده روی در مصرف طیبات هم به جهت اسراف و ماهیتِ ضرری که در اسراف وجود دارد، باعث آسیب رسیدن به انسان میشود. مثلا فردی که تازه حجامت کرده نباید بلافاصله از خرما استفاده کند. بلکه توصیه میشود که انار یا شربت عسل یا نیشکر مصرف کرده و یا صفراوی مزاجان از ماهی کبابی استفاده کنند... از بین دو احتمال، بنده احتمال دوم را بیشتر می پذیرم...)
اما منظور از طیّبات، «أقلامِ برتر» همه گروه های خوراکی( رایج بین مردم) است.
یعنی مثلا اقلام برتر در گروه حبوبات، (عدس و نخود...) و در گروه سبزیجات،( سبزی های چهارگانه: برگ چغندر_ کاسنی _تره_خُرفه...)، در گروه میوه ها(أنار و بعد بِه و سنجد و انگور...)، در گروه گوشت ها( گوسفند و بُز و خروس و بلدرچین و دُرّاج و...)، در گروه روغن ها( زیتون و روغن حیوانی: شحم و زرد...)، در گروه شیرینی ها(عسل_ خرما_ مَویز_نیشکر ...) و... است.
نکته آخر👈 همه طیّبات، حلال هستند اما همه حلال ها لزوما طیّب نیستند! لذا طیّب به لحاظ کیفیت، یک مرحله بالاتر از حلال است.
🌴 @Darol_salam
#مدل_صحیح_ارزیابی_غذا ۲
❓ از کجا بفهمیم غذایی که میخوریم طیّب است؟! ( اصلا چرا این سوال را مطرح میکنیم؟!🤔)👈 چون قرآن فرموده: «فَلْیَنْظُرِ الْإنْسانُ إلی طَعاٰمِهِ.../ عبس ۲۴»
✍️ نشانه و اثر طیّبات
طبق آیه ۵۱ سوره مؤمنون، یکی از اثرات خوردن طیّبات، #عمل_صالح است. یعنی خوردن طیبات باید منجر به عمل صالح بشود. این غذا تبدیل به انرژی شده و باید این انرژی در راه اعمال صالح مصرف شود.
همینجا ممکن است که یک سوالی به وجود بیاید:👈 آیا خوردن طیبات لزوما باید منجر به اعمال صالح بشود و «اختیار انسان» در اینجا نقشی ندارد؟! یعنی هر کسی که الان عمل صالح انجام میدهد ناشی از طیب بودن غذای او و هر کسی که عمل فاسد انجام میدهد ناشی از خبیث بودن غذای اوست؟؟!!
✅ خیر.
غذای طیب به منزله علّتِ إعدادی است و زمینه را برای انجام اعمال صالح فراهم میکند. و الا عوامل دیگری هم برای توفیق در انجام عمل صالح نقش دارند...
و اما غذای طیّب باعث تقویت قوای ادراکی انسان و تولید فکر و اندیشهٔ درست شده و با همّت شخص و توفیقٍ مِنَ الله منجر به عمل میشود.👈 اینجا
لذا برخی غذاها مایه تقویت و افزایش ذهن و حافظه بوده و برخی غذاها سبب تقویت و افزایش عقل شده و در نتیجه سطح فهم انسان ارتقاء پیدا میکند.
فی المثل: یکی از خاصیت های میوه انار و بِه، تقویت ذهن است(📚الکافی ج۶ ص۳۵۴ / مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۱۷۲)
و یا خوردن کندر باعث صافی ذهن و تیز هوشی میشود( 📚بحارالانوار ج۵۹ ص ۲۹۴) و نیز خوردن بِه ، کدو، سرکه طبیعی انگور، سبزی خرفه، سدّاب، سبزی کرفس، خوردن گوشت و... عقل را تقویت میکند (📚المحاسن ج ۲، ص ۵۵۰/ الکافي ج ۶، ص ۳۷۱ / الکافي ج ۶، ص ۳۲۹ / المحاسن ج ۲، ص ۵۱۷ / الکافي ج ۶، ص ۳۶۷ / طب النبي صلّی الله عليه و آله ج ۱، ص ۳۱).
در بحث تاثیر غذا بر اخلاق، این مسأله روشن تر خواهد شد.
🌴 @Darol_salam
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
پرسشهای انتخاباتی الگو ۲۱ خرداد ۱۴۰۳.mp3
14.63M
🎙 پرسشهای انتخاباتی الگوی پیشرفت اسلامی/ دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۳۰ دقیقه
❓ الگوی پیشرفت مدنظر رئیس جمهور آینده چه ویژگیهایی دارد؟!
❓چگونه الگوی غلط پیشرفت در یک بخش را اصلاح کنیم؟!
❓الگوی پیشرفت رئیس جمهور آینده باید به مسائلی مانند: پیشگیری ساختاری از بیماری، تحول بنیادین در کتب درسی، واگذاری زمین رایگان به مستأجرها و... توجه جدی نماید...
#رئیس_جمهور_تمدنی
#انتخابات
#پرسشهای_انتخاباتی
https://eitaa.com/olgou4