ای محشر معاصر
ای خیال دور نزدیک
اینجا که ایستادهام تا تو هزار هزار تسبیح قدم دور است
من میخواستم ذکرِ قدمهایم به نخ تسبیح جادهی تو بچرخد...
چنین خواستهای؟!
ملالی نیست
زخمهای دل عاشق بیش باد.
#اربعین
#حال_دل_جاماندهها
@Delneveshteeee
دیدار بعد از چهل روز
اینکه حقیقتا اربعین سیدالشهداء(ع) چه روزی است؟ یا اینکه خاندان امام حسین(ع) در مسیر بازگشت به مدینه، از کربلا عبور کردهاند یا نه و اگر عبور کردهاند، در چه مدتی پس از واقعهی عاشورا بوده است؟ سؤالاتی است که میان پژوهشگران تاریخ اسلام، اختلاف نظرهایی در پاسخ آنها وجود دارد؛
برخی از علمای شیعه، معتقد هستند که کاروان اسرا در زمان بازگشت از شام به مدینه از مسیر عراق عبور کردند و چهل روز پس از واقعهی عاشورا، یعنی درست در روز اربعین به کربلا رسیدند و از آنجا به سمت مدینه به راه افتادند.
از میان علمای شیعه مرحوم شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعه»، به این روز اشاره کرده و معتقد است: «اربعین همان روزی است که اهلبیتِ امام حسین(ع) از شام به سوی مدینه حرکت کردند و همچنین روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین(ع) وارد کربلا شد»
مرحوم شیخ طوسی نیز در کتاب «مصباح المتهجد» آورده است: «بیستم ماه صفر، روزی است که اهلبیتِ اباعبدالله الحسین(ع) از شام به سوی مدینه حرکت کردند و همچنین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، از مدینه وارد کربلا شد تا قبر امام حسین(ع) را زیارت کند. او نخستین کسی است که امام حسین(ع) را زیارت کرد. در چنین روزی زیارت آن حضرت مستحب است و آن زیارت اربعین است».
سید بن طاووس از علمای قرن هفتم در «لهوف» ذکر میکند که اهلبیت امام حسین(ع) در راه بازگشت به مدینه از ساربان خواستند که آنها را از راه کربلا عبور دهد، پس از آنکه به قتلگاه رسیدند، جابر بن عبدالله انصاری و برخی از بنیهاشم را نیز در آنجا دیدند.
کفعمی در «المصباح» مینویسد:«در بیستم این ماه(صفر) اهل حرم امام حسین(ع) به مدینه بازگشتند».
شیخ بهایی در «توضیح المقاصد» نوشته است: «در این روز اهلبیتِ امام حسین(ع) از شام به کربلا آمدند تا از آنجا به مدینه برگردند».
سید محسن امین در «اعیان الشیعه» آورده است: «اهلبیت امام حسین(ع) چنین روزی هنگام بازگشت به مدینه به زیارت قبر امام حسین(ع) آمدند».
شهید آیتالله سید محمدعلی قاضی طباطبایی در کتاب خود به نام «تحقیق دربارهی اول اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)» آورده است:«اهلبیت امام حسین(ع) روز بیستم ماه صفر سال ۶۱ هجری به کربلا بازگشتند» ایشان همچنین مینویسد:«یکی از شواهد آمدن اسرای خاندان پیامبر(ص) در بیستم ماه صفر سال ۶۱ هجری (اربعین اول) به کربلا، عبارت از ملحق ساختن سر مبارک سیدالشهدا(ع) به جسد اطیب و انور او در کربلاست».
▫️موافقان نظریهی اربعین اول:
این گروه با بررسی مسافت بین عراق و شام و وسایل و شرایط حمل و نقل در آن زمان و همچنین بررسی شواهد تاریخی دربارهی مدت توقف کاروان در کوفه و شام، بر امکان طی این مسیر تا اربعین صحه گذاشته و در جهت اعتبار روایاتی که از بازگشت اهلبیت به کربلا در اربعین سال ۶۱ خبر میدهند، استدلال کردهاند.
▫️موافقان نظریهی دوم یعنی معتقدین به اربعین دوم یا اربعین سالهای دیگر:
این گروه ضمن پذیرش اصل بازگشت کاروان اسرای به کربلا از مسیر شام به مدینه، زمان زیارت قبر امام حسین(ع) از سوی ایشان در اربعین اول را بعید میدانند و معتقد هستند ایشان اربعین دوم یا اربعین سالهای بعد به این زیارت مشرف شدهاند. علامه مجلسی در «زاد المعاد»، محدث نوری در «لؤلؤ و مرجان» و شیخ عباس قمی در «منتهی الآمال» از معتقدین به نظریهی دوم هستند.
محدث نوری در اینباره بیان میکند که از عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی، فهمیده میشود که «اربعین، روزی است که اسرا از شام به سمت مدینه خارج شدند، نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند».
البته این گروه دلایل دیگری نیز بر اثبات این نظریهی خود ذکر کردهاند که در این یادداشت نمیگنجد.
دربارهی زمان دقیق اربعین امام حسین(ع) به غیر از کتاب «تحقیق دربارهی اول اربعین حضرت سیدالشهداء(ع)»، تألیف شهید آیتالله سید محمدعلی قاضی طباطبایی، کتابهای دیگری نیز وجود دارد، از جمله:
▫️«اربعین حسینی؛ پژوهشی در بازگشت اهلبیت(ع) از شام به کربلا» از محمدامین پورامینی؛
▫️«با خاندان وحی؛ از عاشورا تا اربعین» از قنبری همدانی؛
▫️«تحلیل تاریخی اربعین حسینی(ع)»، اثر محمد فاضل؛
▫️«فاجعةالاربعین» از شیخ حسن بلادی؛
▫️و...
✍🏻 زهرا کبیریپور
#اربعین
@Delneveshteeee
السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ
از پرهاى سوخته
از خیمههاى خاکستر شده
چهل روز مىگذرد؛
از شانههاى بدون تکیهگاه
از چشمهاى به خون نشسته
از لحظاتى که به جای باد سیلى مىوزید
از صحرای در عطشى طولانى مانده که ثانیههایش را به مرگ مىبخشید
چهل روز میگذرد؛
حالا چهل روز است که مرثیههایمان را در کوچههاى داغ، مکرر مىخوانیم.
انجمن دانشجویی تاریخ اسلام و تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان و سرور آزادگان عالم حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران و اصحاب باوفایش را خدمت خانوادهی بزرگ دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب تسلیت عرض مینماید.
#پیام_تسلیت
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهل روزه که دارَم میمیرم برات
چهل روزه که هَنوز تو گوشمه صدات
چهل روزه که به من نیفتاده نگات
دارم میمیرَم برات
ببین برام نایی نمونده یا حسین
تو رفتی دنیایی نمونده یا حسین
چه جور برم تا به مدینه یا حسین
پایی نمونده
روزام شبیه شب هاست، چشام غروب دریاست
اشکام بارون خونه، مثل چشای عباس
رسیدهام ولی گذشته آب از سرم
رسیدهام ولی حالا که زخمیه پرم
رسیدهام با اسیرایِ خستهی حرم
دارم میمیرم برات
#اربعین
@Delneveshteeee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه برای جاماندگان اربعین
دردهای مشترک
پنجشنبهها غم جور دیگری در دل رخنه میکند
حالا اگر با شنیدن خبر ناگوارِ از دست دادن آشنایی باشد این غم بزرگتر و وسیعتر میشود، نَفَس بالا نمیآید و گویی دستی میآید و تو را بلند میکند و درست میبرد به روزی که عزیزت را از دست دادهای.
چیست این داغ؟!!
این سوگها چرا تکراری نمیشوند؟!
چرا دل داغدار، سالها هم که بگذرد به تلنگری بند میشود...
از روزی که گَرد غم بر روی قلبم نشسته است، نیت کردهام برای شادی اطرافیانم، برای اینکه این غم را از چهرهام متوجه نشوند، هرچه از دستم برمیآید انجام دهم.
اما گاهی نمیشود...
گاهی اصلا نمیشود...
گاهی آسمان دلت آنقدر ابری است که به رعد و برقی میبارد...
و خیس میکند تمام لحظهها را...
✍🏻زهرا کبیری پور
@Delneveshteeee
یا امام رضا(ع) سفرهی دو ماه عرض ارادت، نوکری، روضه و گریه برای اباعبدالله دارد با اسم مقدس شما جمع میشود.
این اشکها را از ما بپذیر
اگر کم گذاشتیم
اگر کوتاهی کردیم
اگر زیاد اشک نریخیتم
اگر آنطور که باید و شاید عزاداری نکردیم
نوکرتان رو حلال کنید.
خدایا به حق شهید آخرین روز این ماه، محرم سال بعد و توفیق گریه بر اباعبدالله الحسین(ع) را روزیمان بفرما
@Delneveshteeee
چاپ یادداشت سنت عزاداری در روزنامهی سراسری سراج
https://serajonline.com/?nid=1238&pid=8&type=0
@Delneveshteeee
هدایت شده از انجمندانشجوییتاریخاسلاموتشیع
✍🏻 یادداشت
🔹عسگری یا عسکری؟
▫️عسگری به معنای عقیم و بیدانه است؛ همانطور که انگور عسگری به جهت بیدانه بودنش به این نام مشهور شده لذا دشمنان از این شهرت برای اثبات عقیم بودن امام و عدم وجود امام زمان(عج) استفاده میکرده و میکنند.
▫️عسکر محلهای در شهر سامرا بود که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در آنجا قرار داشت خلفای عباسی برای زیر نظر داشتن فعالیتهای فرهنگی، علمی و سیاسی امام هادى(ع) آن حضرت را در سال ۲۳۶ق از مدینه به سامرا انتقال و در محلهی عسکر سکونت دادند؛ چون امام حسن عسکری(ع) و پدر بزرگوارشان امام هادی(ع) در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگی میکردند به عسکری لقب یافتند و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(ع) است و آنها را عسکریین گفتهاند.
▫️اگر بنا بود این لفظ به گاف نوشته یا تلفظ شود، باید امام هادی(ع) نیز عقیم میبود و از نعمت فرزند محروم تلقی میشد از سوی دیگر عسکر لفظی عربی است و اصولا در زبان عربی حرف گاف وجود ندارد.
▫️پس آنچه صحیح است، عسکری با کاف است نه عسگری با گاف.
▫️در به وجود آمدن شایعهی عقیم بودن حضرت عوامل مختلفی چون خلفای عباسی، جعفر کذاب و فردی به نام زبیری تاثیر به سزایی داشتند.
#عسکری
#امام_حسن_عسکری_علیهالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی زود دیر میشود...
حتما همهتان یکبار هم که شده ساعت ملاقات بیمارستان بودهاید.
ساعت ملاقات و جنب و جوشی که در بیمارستان به وجود میآورد، اضطراب وجودی انسان را بالا میبرد حتی اگر حال مریضت خوب باشد.
اما اگر بیمارت حال مساعدی نداشته باشد یا در کما باشد، این اضطراب و دلواپسی جاری میشود در کلمات.
من نسبت به شنیدن این دست از مکالمهها کنجکاو هستم.
چه در بخشهایی مثل آیسییو چه سیسییو
شما هم به صحبتهای افراد در این مکانها و بالای سر عزیزانشان توجه کردهاید؟!
_ صدامو میشنوی؟
_ اگر یکبار دیگه چشمهات و باز کنی بهت میگم چقدر دوستت دارم.
_ یادته دوست داشتی باهم بریم سفر؟!
_ تو چشمات و واکن، من دیگه هیچ وقت تنهات نمیزارم.
_ یه بار دیگه صدام کن دلم خیلی برای صدات تنگ شده.
_ اگه بیدار بشی تا آخر عمر...
این مکالمهی افرادی است که عزیزانشان روزها و هفتههاست در کما هستند و شاید دیگر بیدار نشوند.
تمام این مکالمهها یک وجه مشترک دارند.
توجه همه به سمت کارهای نکردهشان و بیتوجهی نسبت به آن عزیز است؛
و غالبا همان روزمرگیهای ساده است.
_ امروز بیا ببینمت.
_ فردا باهم بریم بیرون.
_ بهت گفتم چقدر دوستت دارم؟!
جملات و کارهای سادهای که حالا به یک حسرت و آرزو تبدیل شده است.
باید حواسمان باشد که چقدر وقت کم داریم...
چقدر حسرت کارهای نکرده زیاد است.
چقدر زود همین زندگی عادی که هر روز از کنارش بیتوجه عبور میکنیم تبدیل میشود به یک آرزوی بزرگ.
انشاءالله که عزیزانمان همیشه سلامت و تندرست باشند.
اما لحظات آفریده شدهاند برای عبرت.
✍🏻زهرا کبیریپور
#دلتنگم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این مادران شهداء...
خلاصهی آنچه که قرار بود بگوید شد یک جمله...
دوسش داشتم خیلی....
@Delneveshteeee
هدایت شده از انجمندانشجوییتاریخاسلاموتشیع
انجمن علمی دانشجویی تاریخ اسلام و تشیع دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب در حمایت از عملیات پیروزمندانه و بیسابقهی مجاهدین فلسطین تحت عنوان «طوفان الاقصی» بیانیهای صادر نمود.
متن بیانیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«بَلَیٰ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَیَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ مُسَوِّمِینَ»
«إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنْیَانٌ مَّرْصُوص»
▫️ما یقین داریم با ادامه مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد میشود و بیتالمقدس و مسجدالاقصی و سایر نقاط آن سرزمین اسلامی به آغوش جهان اسلام باز میگردد؛ انشاءالله»
مقام معظم رهبری
حرکت مجاهدانه و مخلصانه فلسطینان در عملیات #طوفانالاقصی موجب فخر و غرور تمام آزادگان جهان شد. این عملیات دلاورمردانه باعث شد تا پیام مردم مظلوم فلسطین با عزتمندیِ هرچه تمامتر به گوش جهانیان رسیده و رژیم منحوس صهیونسیتی را در نظر همگان خوار و ذلیل کند.
از زمان اشغال فلسطین توسط رژیم متجاوز و نژادپرست اسرائیل در سال ۱۹۴۸ تاکنون، نهادهای پر مدعای حقوق بشر غربی، بر جنایات مشهود و غیر انسانی این رژیم کودککش چشم بستند و صهیونیستها را در تداوم حملات خود به فلسطین و قدس شریف جسور ساختند.
ملت مجاهد و مبارز فلسطینی با وجود حمایتهای آشکارا و پنهانی آمریکا و اعوان و انصار او از اسرائیل غاصب و سکوت و تبانی کشورهای عرب منطقه و خیانت آنها به آرمان فلسطین، با توکل به خداوند و دربر گرفتن وحدت کلمه و حمایت همه جانبهی ملت شریف ایران که به فرمودهی سردار شهید سلیمانی «آزاد سازی قدس تنها با پرچمداری شیعه محقق خواهد شد.» توانست مسیر آزادسازی قدس شریف را ادامه دهد و امروز ثمرهی این مجاهدت و رشادت غرورآفرین در عملیات #طوفانالاقصی نمایان شده است.
بیتردید رژیم غاصب اسرائیل از این هم ضعیفتر خواهد شد و انشاءالله بهزودی بساط فساد این غدهی سرطانی با رشادت جوانان فلسطینی و قدرتنمایی مجموعههای ارزشمند جهادی، برچیده خواهد شد و فلسطین روزبهروز قدرتمندتر و دشمن غاصب روزبهروز ضعیفتر خواهد شد.
انجمن علمی دانشجویی تاریخ اسلام و تشیع دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب، با تبریک این فتح راهگشا و آرزوی توفیقات و پیروزیهای بزرگتر برای جنبش مردمی و اسلامی مقاومت، امیدوار است روزی سربازان حاج قاسم مسجدالاقصی را از اسارت دشمن صهیونیستی آزاد کنند.
این وعده، وعدهی الهی است و ظلم پایدار نخواهد ماند و ارادهی مردم مظلوم فلسطین بر ظالمان پیروز خواهد شد.
نصر من الله و فتح قریب
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety