eitaa logo
مرکز اسناد دفاع مقدس
1.4هزار دنبال‌کننده
439 عکس
280 ویدیو
40 فایل
🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی / دانشنامه؛ مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی. 📬 پاسخگویی به سوالات و ارتباط مستقیم: 👇 📱 @doc_admin 🔄 لینک عضویت در کانال: 👇 📱 eitaa.com/Doc_d_moghadas 📱http://t.me/Doc_d_moghadas .
مشاهده در ایتا
دانلود
14.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 👤 شهید سید مرتضی آوینی: 🔹 صبح بعد از زیارت عاشورا و خواندن دعای فرج؛ پای سفره‌ی حضرت زهرا سلام الله عليها نشستیم. بچه‌ها؛ سفره‌های جبهه را، سفره‌ی حضرت زهرا میخوانند و من نمیدانم چرا اما با تمام جانم این حقیقت را احساس میکنم ... 📆 (س) / روز مادر و روز زن / تولد امام خمینی (ره) گرامی باد. 🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد: 📱 @Doc_d_moghadas .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌸 امام خامنه‌ای مُدظله‌العالی: 🔹 یکی از مسئولین آمریکایی در لفافه میگوید: هر که در ایران اغتشاش کند ما کمکش میکنیم؛ احمق‌ها بوی کباب شنیدند. 👊 ملت ایران هر کسی را که مزدوری آمریکا را در این زمینه قبول بکند؛ در زیر گام‌های محکم خود لگدمال خواهد کرد! 📆 دیدار با مداحان | ۱۴۰۳/۱۰/۰۲ 🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد: 📱 @Doc_d_moghadas .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 📌 عملیات کربلای ۴ 🔹 این عملیات در تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۰۳ با رمز مبارک «محمد رسول الله (ص)» در ساعت ۲۲/۳۰ دقیقه و با هدف انهدام نیروهای دشمن در منطقه عملیاتی غرب اروندرود (جنوب خرمشهر) آغاز میشود. 🔹 این عملیات در حالی است که دشمن بعثی مناطق مسکونی و صنعتی کارگری کشور را مورد تهاجم قرار میدهد. رزمندگان متشکل از واحدهایی از لشکرهای مختلف سپاه پاسداران تحت امر قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) با پشت سر گذاشتن موانع مختلف ایذایی، اهداف خود از جمله جزیره ام الرصاص و ام البانی را مورد تهاجم قرار میدهند. 🔹 دشمن بعثی پس از دریافت شکست تلخ در والفجر ۸ توان پدافندی خود را با کار گذاشتن دوشکا و آتشبار شیلیکا و دیگر جنگ افزارهای سنگین تقویت میکند، اما قوای اسلام پس از نبردی بی امان، در سواحل دشمن پیاده و نبرد تن به تن آغاز میشود. 🔹 لشکر ۲۵ کربلا با قدرت تمام در جزیره ام الرصاص فرود می‌آید و یگان دریایی لشکر ۴۳ با شناورهای سنگین و نصب پل شناور، در زیر باران شدیدی از گلوله دشمن، ارتباط و تداركات لازم را فراهم میکند. 🔹 شکارچیان تانک با حمله به ادوات زرهی سنگین و سبک دشمن تعدادی از آنها را به آتش میکشند و تیپ پیاده ۶۰۴ از لشکر ۱۵ عراق را هدف سنگین‌ترین حملات خود قرار میدهند. دشمن با شلیک تعداد زیادی منور، تلاش میکند منطقه را روشن کرده و از سوی دیگر از آتش سنگین توپخانه و حمله هوایی بهره میگیرد. تا روشن شدن هوا، ۵ تیپ و یک گروهان تانک عراق به میزان قابل توجهی منهدم و از صحنه عملیات خارج میشوند. 🔹 دشمن چشم به آسمان میدوزد تا شاید نیروی هوایی‌اش به کمک او بیاید. با استتار رزمندگان و شناورهای سنگین در جزیره و نیزارهای اطراف، خلبانان عراق گیج و سردرگم میشوند و بمب و راکت‌های خود را در نقاط غیر مؤثر فرو میریزند. آتشبارهای زمین به هوا سه فروند از هواپیماهای دشمن را هدف قرار داده، سرنگون میکنند. 🔹 رزمندگان اسلام پس از دو روز نبرد سخت و وارد کردن ضربه به ۶ تیپ عراق، انهدام مقدار قابل توجهی ادوات زرهی و خودرو و نیز به اسارت درآوردن تعدادی از نیروهای دشمن، طی دستوری به مواضع اولیه خود باز میگردند. 🏅 نتایج عملیات 🔘 تجهیزات منهدم شده دشمن: ● ۳ فروند هواپیما ● ده‌ها دستگاه تانک ● ۱۰۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین ● مقدار زیادی از ادوات و تجهیزات نظامی 🔘 یگان‌های منهدم شده دشمن: ● تیپ ۶۰۴ و تیپ ۲۲ پیاده از لشکر ۱۵ ● تیپ‌های ۱۱۱ ، ۸۰۲ ، ۴۹ ● یک گروهان تانک ● تیپ ۴۷ پیاده 🔘 تعداد کشته و زخمی دشمن: ● ۷۰۰۰ نفر. 🔘 تعداد اسرا: ● ۶۰ نفر. 📝 رژیم عراق تلاش میکند با ارائه آمارهای نجومی، بر ادعاهای خود صحه بگذارد و برای تزریق روحیه به نیروهای خود، ابتدا آمار تلفات ایران را ۳۲ هزار و ۳۳۴ نفر و سپس این رقم را به ۵۰ هزار و ۳۸۰ نفر افزایش میدهد و باز به این رقم هم اکتفا نمیکند و سرانجام تعداد کشته‌ها را به ۹۰۰۰۰ نفر میرساند. در حالی که کل نیروهای عمل کننده ایران در این حمله از شش هزار نفر تجاوز نمیکند. 📚 منبع: کتاب کارنامه توصیفی عملیات‌های ۸ سال دفاع مقدس از ص ۲۷۰ ؛ علی سمیعی | نمایندگی ولی فقیه در نیروی زمینی سپاه ۱۳۷۶. 📷 تصویر نقشه عملیات: ● https://eitaa.com/Doc_d_moghadas/1264 🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد: 📱 @Doc_d_moghadas .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌸 امام خامنه‌ای مُدظله‌العالی: 🔹 ما اگر یک روزی بخواهیم اقدام بکنیم، احتیاج به نیروی نیابتی هم نداریم ... 📆 دیدار با مداحان | ۱۴۰۳/۱۰/۰۲ 🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد: 📱 @Doc_d_moghadas .
. ✊ شهدا زنده‌اند الله اکبر [ ۱۱ ] 🇮🇷 📌 به آرزویش رسید؛ ❁ شهید محمدرضا عاشور پس از مجروحیت در به بیمارستانی در اصفهان منتقل شد. ❁ در آنجا به خانواده‌اش که به دیدار او آمده بودند، گفت: «آرزو داشتم که پس از عملیات والفجر هشت به پابوس امام رضا علیه‌السلام بروم، اما افسوس که دیگر نمیتوانم.» ❁ لحظاتی بعد محمدرضا همپای فرشتگان شد و به خیل شهیدان پیوست. برادرش پیکر شهید را در تابوت نهاده، بر روی پارچه سفید آن نوشت: «محمدرضا عاشور، اعزامی از گرمسار» و خود برای مهیا کردن مقدمات تشییع، راهی گرمسار شد. ❁ پیکر محمدرضا به تهران رسید و در آنجا به طور اتفاقی، پارچه روی تابوتش با پارچه شهیدی از عوض شد. ❁ او به مشهد رفت، در آنجا غسل داده شد و در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام طواف کرد و متبرک شد. ❁ پس از اینکه خانواده هر دو شهید متوجه جا به جایی آنان شدند، بلافاصله برای انتقال پیکرها به شهرهایشان اقدام کردند و این در حالی بود که شهید «عاشور» به آرزویش رسیده و به زیارت امام رضا علیه‌السلام نایل شده بود. 📚 منبع: کتاب «ما زِنده‌ایم» ص ۳۳۳. | راوی: یکی از دوستان شهید. 🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد: 📱 @Doc_d_moghadas .
📌 پرسش و پاسخ یازدهم از شهید آوینی: ⬇️
. 📌 پرسش و پاسخ یازدهم: 📋 آیا نیاز بشر به بانک یک نیاز ذاتی است و به نظر شما چرا در جهان امروز هیچ تنابنده‌ای جرأت ندارد که بگوید "البانک و ما ادریک ما البانک"؟ ❁ انسان‌های گذشته، پول‌های خود را در معابد، زیر زمین و لای دیوارها و غیره پنهان میکرده‌اند. فرض کنید که آدم‌های امروزی نیز چمدان‌هایی آهنی درست کنند و اسکناس‌های خود را در آن بگذارند و پنهان کنند. این دو عمل اصلاً با هم قابل مقایسه نیستند. سکه‌های قدیم بعد از هزارها سال هنوز هم «پول» است، حال آنکه اسکناس‌های زمان پهلوی، بعد از پیروزی انقلاب دیگر «پول» نیست. ❁ یکی از مهم‌ترین وظایف بانک این است که پول‌های شما را با معیار پشتوانه‌ی طلا و جواهرات معنا میکند؛ اگر نه، اسکناس فی نفسه جز مشتی کاغذ، هیچ نیست. اگر این چنین هم نباشد، نگهداری از پول‌های مردم به مثابه صندوقی مطمئن، یکی از وظایف کاملاً فرعی بانک است. اصل ضرورت‌هایی را که به ایجاد بانک و بانکداری منجر شده است، باید در جای دیگر جستجو کرد. ❁ بانکداری یک سیستم متمرکز و واحد جهانی در خدمت حفظ منافع غرب و استمرار و بقای امپریالیسم است. ممکن است اعتراض کنند: «نه آقا! بانک و بانکداری دارای منافع عدیده‌ای است» و فی المثل در ذکر محاسن بانک بگویند: «بانک سرمایه‌های گریزان و پراکنده مردم را در خدمت یک نظام تولیدی واحد به کار می‌اندازد.» ❁ بله کسی منکر محاسن عدیده بانک نیست؛ تحقیق ما در باب ماهیت بانک است. همه چیز در عالم، حتی شریرترین شرها، دارای وجه خیری است که اگر از آن وجه بنگریم، ممکن است اصلا ماهیت آنرا انکار کنیم. ❁ با رجوع به منشأ تاریخی بانکداری، به روشنی میتوان دریافت که چه عواملی به ایجاد یک سیستم متمرکز بانکداری در سراسر کره زمین انجامیده است. ریشه‌ی بانکها و بانکداری را نخست باید در آنجا جستجو کرد که در «اقتصاد پولی» ، پول فقط وسیله مبادله نیست و همانطور که عرض شد به صورت موضوع مبادله نیز در می‌آید و عده‌ای سعی میکنند با خود پول به عنوان موضوع مبادله تجارت کنند. ریشه‌ی رباخواری را نیز باید در همینجا جستجو کرد؛ رباخوار تاجری است که موضوع تجارت او پول است. ❁ مبانی اصلی بانک به معنای کنونی را باید در توسعه‌ی «بازرگانی دور» جستجو کرد. «صرافی» یکی از مهمترین وظایف بانک‌های امروزی است و صرافی نیز هنگامی ضرورت می‌یابد که بازرگانی بین‌المللی رواج پیدا کند. «صراف» نیز همچون رباخوار، تاجری است که موضوع تجارتش خود پول است و البته از این جمله نباید معنایی فقهی دریافت کرد. مباحثی که طرح میشود، مباحثی فقهی نیست و اگر در جستجوی عنوان باشیم، «فلسفه‌ی اقتصاد» عنوانی تقریباً متناسب است. ❁ با رواج «بازرگانی دور» به مثابه یکی از مهم‌ترین مراحل تکوین سرمایه داری، بنیان گسترده بانکداری - به معنای امروزی - استحکام می‌یابد. بانک‌ها، مؤسسات تجارتی غول آسایی هستند که موضوع تجارت آنها پول است و بدین ترتیب، ماهیت آنها با پول و سرمایه و همه انواع مبادلاتی که خود پول موضوع آن است متحد است. ❁ «کاپیتالیسم» یا سرمایه داری، وجه اقتصادی «امپریالیسم» است و تشکل بانک‌ها و بانکداری به شیوه کنونی، به طور کامل برآمده از نظام سرمایه داری است. نظام بانکداری مرحله به مرحله به موازات تکوین سرمایه داری شکل میگیرد و وارد آخرین مراحل حیات خویش میشود. رواج بازرگانی دور که سیطره اقتصادی امپریالیسم را بر سراسر جهان کامل میکرد، به ایجاد یک بازار جهانی منجر شد. ❁ ضرورت ایجاد و گسترش نظام بانکداری جهانی را به عنوان یک صراف بزرگ باید در همین بازار جهانی جستجو کرد. کلمه «بانک» از لفظ ایتالیائی «بانکو» مشتق میگردد، یعنی میزی که صرافان بر آن معاملات خود را انجام میدادند. در یونان باستان نیز نام بانکدار، «تاپزیتس» از «تاپزا» یعنی میز معاوضه می‌آید. ⬆️ ادامه در فِرسته‌ی بعد: ⬇️ .
. ⬆️ ادامه از فِرسته‌ی قبل: ⬇️ ❁ در نظام سرمایه داری، بانک‌ها مؤسسات رباخواری غول آسایی هستند که نظام صنعتی و شیوه تولید سرمایه داری، تماماً بر آنها مبتنی است و ماهیتاً نیز نمیتوان این دو سیستم بانکداری و توسعه صنعتی را از یکدیگر جدا کرد. در جهان غرب، بانک‌ها در حقیقت مراکزی هستند که سرمایه همه مردم را در خدمت ایجاد مالکیت‌های خصوصی غول آسا و توسعه سرمایه داری و بسط سیطره امپریالیسم به کار میگیرند. از سرمایه‌های کوچک همه مردم که در یکجا جمع میشود، سرمایه‌ای آنچنان عظیم فراهم میشود که برای ما هرگز امکان دریافت وسعت آن ممکن نیست. ❁ این سرمایه عظیم، در کجا به کار می‌افتد و در خدمت منافع چه کسانی قرار میگیرد؟ جواب روشن است: مؤسسین بانک‌ها، سرمایه‌دارهایی که از یک سو نظام کاپیتالیستی اقتصاد امروز را شکل داده‌اند و از سوی دیگر، با استفاده از قدرت عظیمی که در قلمرو دیکتاتوری اقتصاد فراهم آمده است، سیطره سیاسی امپریالیسم را بر سراسر جهان حفظ میکنند. ❁ در اینجا جای یک پرسش بسیار لازم وجود دارد: نقطه وابستگی مردم و نظام‌های سیاسی دنیا به این سیستم جهانی بانکداری که در خدمت سیطره سیاسی امپریالیسم عمل میکند در کجاست؟ جواب روشن است: «حب نفس یا خود پرستی ریشه همه وابستگی‌هاست و نفی آن منشأ همه قدرت‌هاست.» ❁ بالعکس، در جهان امروز «خود پرستی» را منشأ همه خیرات میدانند. تفکر اومانیستی که تفکر غالب انسان امروز است، برخلاف آنچه اکثراً پنداشته‌اند، نه تنها انسان را در جایگاه حقیقی خویش نمی‌نشاند، بلکه او را به سوی خود پرستی میراند. سود پرستی انسان امروز، ناشی از خود پرستی اوست و همانطور که میدانیم، منفعت گرایی و سود پرستی، بنیان اقتصاد سرمایه داری است و بدون هیچ اغراقی میتوان گفت که تمدن امروز، استروکتور [ساختار] نهادهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خویش را تماماً بر همین بنیان پی افکنده است. 📚 کتاب آوینی پاسخ میدهد (۷۲ سوال از ) صفحه ۴۸ تا ۵۲. 📁 استوری: ● https://eitaa.com/Doc_d_moghadas/1268 🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد: 📱 @Doc_d_moghadas .