eitaa logo
دکتر علی سعیدی
1.9هزار دنبال‌کننده
481 عکس
252 ویدیو
122 فایل
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی قم | استادیار گروه اقتصاد اسلامی https://qom.ac.ir/saeedi ارتباط: @a_saeedi
مشاهده در ایتا
دانلود
‏اینکه شرکت‌های پتروشیمی و فولاد و سایر خصولتی‌ها اینقدر فشار می‌آورند که ‎ افزایش پیدا کند به خاطر آن است که بهره‌وری پایین و زیان عملیاتی خود را بپوشانند. متوجه شدید اینها چرا از ‎ خیلی می‌ترسند؟! 🆔 @DrSaeedi
‏حالا بچه‌های ‎ به آب و آتش می‌زنند که اصطلاح «برنامه‌ریزی آمرانه» را جعل کنند! برای تخریب برنامه‌های ‎ و بی‌برنامگی ‎ در آینده بیشتر این اصطلاح را خواهید شنید! مرزهای علم و بی‌طرفی جابجا شد! 🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردمی‌بودن دولت صرفا به این معنا نیست که در ایام انتخابات به دنبال مشارکت مردم باشیم بلکه الگوی باید در مالکیت‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و بهره‌مندی‌ها از منابع و امکانات کشور باشد. با توجه به تکلیف قانونی برنامه هفتم توسعه به افزایش حدود ۳۳۰هزار هکتار به سکونت‌گاه‌های موجود (مساحتی حدود ۵ برابر شهر تهران)، پس از مشورت با نخبگان حوزۀ حکمرانی مسکن، سه گزینه پیش روی شماست: 🔘 مسکن آپارتمانی و انبوه‌سازی 🔘 مسکن ویلایی ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری در حاشیه شهرهای موجود 🔘 اختصاص قطعات حدودا ۱۰۰۰متری در شهرهای جدید در قالب زیست‌شهر مولد با شرکت در این نظرسنجی در نحوۀ تخصیص زمین‌ها توسط دولت مشارکت کنید. https://survey.porsline.ir/s/Chj0tbQy 🆔 @DrSaeedi
در دولت ، مردم می‌توانند در انتخاب نوع مسکن خود کنند. به جای آپارتمان، کدامیک از الگوهای زیر را ترجیح می‌دهید: - مسکن ویلایی ۲۰۰-۳۰۰متری متصل به شهرهای موجود - مسکن ۱۰۰۰ متری در شهرهای جدید (اطلاعات بیشتر: https://zistshahr.com/) لینک شرکت در نظرسنجی: https://survey.porsline.ir/s/Chj0tbQy 🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش برای اولین بار علت گرانی این روزهای را باید در بی‌تدبیری‌های دولت روحانی دانست که با سیاست‌های غلط در گرانسازی و عدم تامین نهاده‌های دامی، باعث کشتار گستردۀ دام‌های مولد شد! 🆔 @DrSaeedi
آیا اینها کافی نیست؟! 🔸 ۲/۵ میلیون ارزان که تحویل یا در حال ساخته 🔸 تولید حدود ۳میلیون و تحویل به مردم به قیمت کارخانه 🔸 کاهش نرخ به رکورد تاریخی زیر ۸٪ 🔸 افزایش فروش خام از ۳۰۰ هزار بشکه در روز به حدود ۲ میلیون بشکه در روز 🔸 افزایش اقتصادی به ۵/۶٪ 🔸 کاهش ماهانه از ۶۰ به ۳۶٪ اینها کافی نیست؟ هر کدام از اینها را اگر دولت روحانی می‌داشت ادعای پیغمبری میکرد! تازه اینها نه تنها بدون تعطیلی چرخ سانتریفیوژها و بدون دست کشیدن از موشک و نفوذ منطقه‌ای بوده بلکه با عملیات غرورآفرین همراه بوده است! حاصل تفکر مقاومت به وضوح جلوی چشمان شماست! 🆔 @DrSaeedi
من به کسانی که آگاهانه و با شناخت کامل به آقای پزشکیان رأی میدهند کاری ندارم، اما از درگاه خداوند کریم و رحیم از طرف تمام کسانی که از روی جهل یا اغفال یا هوس یا لجبازی یا اهمال به ایشان رای خواهند داد طلب مغفرت می‌کنم. وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (انفال، ۲۵) و از عذابی بپرهیزید که فقط به ستمکاران شما نمی‌رسد [بلکه وقتی نازل شود همه را فرا می‌گیرد] و بدانید که خدا سخت کیفر است. 🆔 @DrSaeedi
‏عبور ‎ از مرز ۵۰ درصد 🔹️بر اساس اطلاعات واصله تعداد کل کد ملی های ثبت شده در سامانه احراز هویت به بیش از ۵۰ درصد رسیده است 🆔 @DrSaeedi
‏مظلوم تر از همه، نظام و رهبری است که هنوز هیچ کس نمی‌داند که تا چند ساعت دیگه چه کسی عالیترین مقام کشور بعد از رهبری را تصاحب می‌کنه، حتی مدعیان تقلب هم آمده‌اند رای داده‌اند! 🆔 @DrSaeedi
‏پیروز اصلی انتخابات ‎ است. به رییس جمهور جدید تبریک عرض میکنم و آرزوی توفیق خدمتگزاری به مردم مستضعف و اجرای ‎ علوی را از درگاه خداوند متعال برای ایشان دارم. 🆔 @DrSaeedi
و امّا توصیه و عرض ما به نامزدهای انتخابات؛ من به این حضرات محترم عرض میکنم: با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفّق شدید و توانستید مسئولیّتی به دست بیاورید، کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرّه‌ای با انقلاب زاویه دارند. آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذرّه‌ای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمیخورد؛ او همکار خوبی برای شما نخواهد بود. آن کسی که دلبسته‌ی آمریکا باشد و تصوّر کند که بدون لطف آمریکا نمیشود قدم از قدم برداشت در کشور، او برای شما همکار خوبی نخواهد بود، او از ظرفیّتهای کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریّت نخواهد کرد؛ آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی‌اعتنائی قرار بدهد، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد. بیانات رهبر انقلاب اسلامی، ۱۴۰۳/۴/۵ 🆔 @DrSaeedi
‏امروز حال دکتر ‎ خریدنی است، همچون ابراهیم که از قربانگاه اسماعیل باز‌می‌گشت، سربلند از امتحان الهی و سبکبار از مسئولیتی سنگین! خدا قوت... 🆔 @DrSaeedi
وَ اِنَّما عِمادُ الدّینِ وَ جِماعُ المُسلِمینَ وَ العُدَّةُ لِلاَعداءِ العامَّةُ مِنَ الاُمَّة؛ آن که به درد تو میخورد در مقابل دشمن،‌ آن که میتواند وحدت ایجاد کند، یکپارچگی به وجود بیاورد در کشور، همین توده‌ی مردمند؛ ... برای مواجهه‌ی با دشمن، در هر میدانی، مردم به کار می‌آیند. ۱۴۰۳/۴/۱۷ 🆔 @DrSaeedi
https://virasty.com/AliSaeedi/1720599647313218371 یافتن مقصر در انتخابات است، نباید به عقب برگشت، دولت جدید در حال شکل‌گیری است، باید به آینده فکر کرد. 🆔 @DrSaeedi
🔘|نبرده‌است ز خاطر،هنوز‌ صحنِ‌ گوهرشاد 🔹۲۱ تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان،مردم معترض به کشف حجاب را در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیدند. ◽معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه قم @moavenat_farhangi_qom
‏۱: پیروزی نزدیک و چون خبر هانی به مسلم رسید امر کرد که در میان اصحاب خود ندا کنند که بیرون آیید از برای قتال... در اندک وقتی مسجد و بازار پر شد از اصحاب او و‌ کار بر ابن‌زیاد تنگ شد و زیاده از پنجاه نفر در دارالماره با او نبودند... پس اصحاب مسلم قصر الاماره را در میان گرفتند... ‏۲: حربهٔ ‎ ابن زیاد چون شورش کوفیان را دید کثیر بن شهاب را به نزد خود طلبید و گفت: تو را در قبیله مِذحَج دوستان بسیار است، از دارالاماره بیرون شو و مردم را از عقوبت یزید و سوءعاقبت حرب شدید ‎ و در معاونت مسلم ایشان را سست گردانید. ‏۳: تطمیع و وعده و وعید و محمد بن اشعث را فرستاد که دوستان خود را از قبیله کِنده در نزد خود جمع کنند و رایت امان بگشاید و ندا کند که هر که در این رایت درآید به جان و مال و عِرض در امان باشد. ‏۴: جنگ روانی اشراف و سلبریتی‌ها و چون ابن زیاد کثرتی در اتباع خود مشاهده کرد... اشراف کوفه و بزرگان قبایل را امر کرد که بر بام قصر آمده و اتباع مسلم را ندا کردند که ای گروه! بر خود رحم کنید و پراکنده شوید که اینک لشکرهای شام میرسند و شما را تاب ایشان نیست...‏و اگر اطاعت کنید امیر متعهد شده که عذر شما را از یزید بخواهد و عطاهای شما را مضاعف گرداند و سوگند یاد کرده که اگر متفرق نشوید چون لشکرهای شام برسند مردان شما را به قتل آورند و بی‌گناه را به جای گناهکار بکشند و زنان و فرزندان شما بر اهل شام قسمت شود. ‏۵: نتیجه و بالجمله مردم کوفه پیوسته از دور مسلم پراکنده می‌شدند تا آنکه وقت نماز مغرب شد و از آن جماعت انبوه با او باقی نمانده بود جز سی نفر، هنوز به باب کِنده نرسیده بود که زیاده از ده کس موافقت نداشت و چون پای از در کنده بیرون نهاد هیچ کس با او نبود و یک تنه ماند. ‎ ‏به همین راحتی مسلم تنها ماند و به شهادت رسید! ترساندن مردم از دشمن، دادن وعده امان در صورت تسلیم‌ شدن و در نهایت شکستن مقاومت مردم و ذلت و خواری آنها در سیطره و سلطه دشمن! در طول تاریخ بارها طرفداران حق در آخرین لحظاتی که پیروزی را جلوی چشم دارند با همین ترفند قافیه را باخته‌اند. 🆔 @DrSaeedi
بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و خویشانتان و اموالی که فراهم آورده‌اید و تجارتی که از کسادیش می‌ترسید و خانه‌هایی که به آنها دل بسته‌اید نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راهش محبوب‌ترند پس منتظر بمانید تا خدا فرمان عذابش را بیاورد و خدا گروه فاسقان را هدایت نمی‌کند. سوره توبه، آیه ۲۴ ‏‏خطاب به آنهایی که می‌گویند از ‎ خسته شده‌ایم و دنبال رفاه و آسایش هستیم! وعده الهی این است که با ترک مقاومت و تسلیم شدن، هرگز به رفاه نخواهید رسید! 🆔 @DrSaeedi
‏بسم الله الرحمن الرحیم اما بعد، بدرستی که به ما خبر شهادت مسلم و هانی و عبدالله رسیده و به تحقیق که شیعیان ما دست از یاری ما برداشته‌اند پس هر که خواهد از ما جدا شود بر او حرجی نیست. بن علی بن ابیطالب 🆔 @DrSaeedi
رابرت کندی در سخنرانی معروفش در مارس 1968 آنچه او احترامی بت‌گونه برای تولید ناخالص داخلی می‌خواند را مورد هدف قرار داد و گفت: «تولید ناخالص داخلی همه‌چیز را اندازه‌گیری می‌کند، به جز آنچه زندگی را ارزشمند می‌کند». محدودیت‌های شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) الف) ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی: انتقاد از رشد (هم به عنوان یک پارادایم و هم به عنوان یک مفهوم کلان اقتصادی برای جلوگیری از اثرات جانبی منفی برای محیط زیست و اقلیم) با گزارش سال 1972 «باشگاه رم» در مورد محدودیت‌های رشد که براساس قوانین اساسی فیزیک مانند ترمودینامیک، بعد فیزیکی اقتصاد را برجسته می‌کرد، به رسمیت شناخته شد. این دیدگاه‌ها به افزایش انتقاد از مصرف‌گرایی کمک کردند که به عنوان به حداکثر رساندن مصرف مقدار بیشتری از کالاها و خدمات به عنوان یکی از اهداف اصلی سیاست‌های عمومی شناخته می‌شود. ب) عدم انعکاس نابرابری‌های اقتصادی: رشد همچنین در زمینه توزیع درآمد و ثروت مورد بحث قرار گرفته است که به نگرانی فزاینده‌ای برای سیاست‌گذاران پیرامون بیکاری و نابرابری تبدیل شده است. رشد تولید ناخالص داخلی به خودی خود لزوما با افزایش ثروت برای همه شهروندان مطابقت ندارد. همانطور که در گزارش سال 2018 سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) مشخص شد، رشد اقتصادی یک هدف اصلی سیاست اقتصادی در 70 سال گذشته بوده است. در حالی که از نظر تاریخی رابطه بین رشد اقتصادی و توسعه انسانی (که از طریق روش‌شناسی شامل مصرف، اوقات فراغت، مرگ و میر و نابرابری اندازه‌گیری می‌شود) به‌طور کلی مثبت دیده می‌شود، این پیوند کاملا خطی نیست. با گذشت زمان، تمرکز منحصر به فرد بر رشد به‌طور فزاینده‌ای به دلیل نادیده گرفتن یا حتی آسیب رساندن به پرسش‌های مربوط به نابرابری و توزیع ثروت مورد انتقاد قرار گرفته است. اخیرا، طبق گزارش کمیته اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در سال 2022، پیامدهای همه‌گیری کووید-19 و جنگ روسیه در اوکراین، کاهش نابرابری‌ها را در بین کشورها به خطر انداخته است. همچنین براساس داده‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، در سال 2021 حداقل 9 کشور عضو اتحادیه اروپا نسبت به سال 1989 ضریب جینی بالاتری داشتند. 🆔 @DrSaeedi
و علم اقتصاد حداقل به چهار دلیل زیر، باید به مسائل توجه کنند: 1. اخلاق عاملان اقتصادی بر رفتار آن‌ها و درنتیجه بر پیامدهای اقتصادی تأثیرگذار است. علاوه براین، دیدگاه‌های اخلاقی خود اقتصاددان می‌تواند عامدانه یا غیرعامدانه، بر اخلاق و رفتار دیگران تأثیر بگذارد. ازآنجاکه اقتصاددانان به خروجی‌ها علاقه‌مند هستند، باید به اخلاق هم علاقه‌مند باشند. 2. اقتصادِ رفاهِ استاندارد مبتنی‌بر پیش‌فرض‌های اخلاقی قوی و مناقشه‌برانگیز است. بنابراین، ارزیابی و توسعۀ اقتصاد رفاه نیازمند توجه به اخلاق است. 3. نتایج اقتصاد باید مرتبط با آن دسته از تعهدات اخلاقی باشد که بر سیاست عمومی حاکم است. بنابراین درک این‌که چگونه اقتصاد با سیاست مرتبط می‌شود مستلزم این است که فرد این تعهدات اخلاقی را بشناسد و این امر به‌نوبۀخود نیازمند توجه به اخلاق است. 4. اقتصاد اثباتی و هنجاری متناوباً با هم تعامل می‌کنند. شناخت رابطۀ اخلاقی اقتصاد اثباتی مستلزم شناخت آن دسته از اصول اخلاقی است که این ارتباط را ایجاد می‌کنند منبع: هاسمن و مک‌فرسون، ١٩٩٣، ۵۶ و ۵٧ 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
بورس چگونه مردم را ذینفع بدبختی خود می‌کند؟ متیو دسموند (Matthew Desmond) جامعه‌شناس سرشناس آمریکایی در فصلی از کتاب «فقر محصول آمریکا» -که ان شاءالله به زودی ترجمه آن منتشر خواهد شد- نشان داده که چگونه سازوکارها و نهادهای سرمایه‌داری، لشکری از فقرا را برای تامین منافع سرمایه‌داران ایجاد می‌کند. او می‌نویسد: «سود شرکت‌ها هنگامی افزایش می‌یابد که هزینه‌های کار کاهش یابد. به همین دلیل است که هنگامی که شرکت‌ها دستمزدها را افزایش می‌دهند، بورس اوراق بهادار نیویورک (مشهور به وال استریت) به سرعت آن‌ها را مجازات می‌کند. وقتی در سال 2015 شرکت والمارت (بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی در جهان) در واکنش به فشارهای مردمی اعلام کرد که قصد دارد حداقل دستمزد کارگران خود را به 9 دلار در ساعت برساند، سرمایه‌گذاران بورسی از سهام آن روی گرداندند. سهام این شرکت تا 10 درصد سقوط کرد و 20 میلیارد دلار از ارزش بازار آن از بین رفت. این رخداد، رکورد بزرگ‌ترین ضرر و زیان را در یک روز شکست. همین اتفاق در سال 2021 نیز افتاد. بعد از اینکه والمارت قول داد میانگین دستمزد ساعتی خود را به 15 دلار برساند، سهام‌داران سرمایه خود را بیرون کشیدند و ارزش سهام در یک صبح پنج‌شنبه 6 درصد سقوط کرد. سهامداران با این کار خود داشتند به والمارت و هر شرکت دیگری هشدار می‌دادند: اگر دستمزدهایتان را افزایش دهید، باید منتظر عواقبش باشید. چه کسی از این وضعیت نفع می‌برد؟ خب معلوم است، سهام‌داران. اما آن‌ها چه کسانی هستند؟ آدم وسوسه می‌شود که آن‌ها را مردانی با کت‌وشلوارهای مشکی راه‌راه و کراوات تصور کند که در اتاق‌های هیئت رئیسه در آسمان‌خراش‌های نیویورک دور هم جمع می‌شوند. اما واقعیت این است که بیش از نیمی از خانوارها در ایالات متحده در بازار سهام سرمایه دارند. خود ما سهام‌دار هستیم!». اما آنچه دسموند گفته، فقط یک روی سکه است. اینکه نیمی از مردم آمریکا سهامدار بازار سرمایه هستند و از سود شرکت‌های بورسی نفع می‌برند، کمی گمراه‌کننده است. چون انسان تصور می‌کند اگر شرکت بزرگی مانند والمارت دستمزدها را افزایش ندهد، سود آن افزایش می‌یابد و نفع این افزایش سود را بیش از نیمی از خانوارهای آمریکایی که در بورس سهام دارند، می‌برند. یا اگر دستمزدها افزایش یابد، درست است که حقوق کارگران این شرکت افزایش می‌یابد، اما سهامداران این شرکت که خود «مردم» هستند، زیان می‌کنند. اما واقعیت این است که در آمریکا 10 درصد از ثروتمندترین خانواده‌ها بیش از 80 درصد ارزش کل سهام‌ها را در اختیار دارند. به عبارت دیگر، یک سیاه لشکری از سهامداران در آمریکا ایجاد شده که در مقایسه با سرمایه‌داران آمریکایی، ارزش سهام‌شان «تقریبا هیچ» است، اما نامشان «سهامدار» است و بدون اینکه سرمایه‌داران زحمتی بکشند، سر بزنگاه‌هایی مثل افزایش حقوق کارگران، سر و کله‌شان پیدا می‌شود و دسته‌جمعی برای حفاظت از سودهای نجومی سرمایه‌داران آمریکایی تلاش می‌کنند، چون خودشان نیز از این دریای پول، قطره‌ای کاسب می‌شوند! این قصه، شباهت زیادی به سهامداری بخشی از مردم ایران در بورس دارد. چندین میلیون ایرانی، سهامدار شرکت‌های فولادی، پتروشیمی، پالایشی، معدنی و... هستند. اما واقعیت این است که 99 درصد سهامداران، سهامدار خرد محسوب می‌شوند. 41 میلیون ایرانی در بازار بورس سهامدار هستند، اما طبق آماری که چندی پیش از یک مسئول دولتی گرفتم، فقط حدود 350 هزار نفر ارزش سهامشان بالای 200 میلیون تومان است! اینجاست که وقتی می‌گوئیم نباید فولاد و پتروشیمی ایرانی به دلار به داخل فروحته شود، یا اینکه باید نرخ ارز تثبیت شود، لشکری میلیونی از سهامداران خُرد بورس در مقابل ما صف می‌کشند! این بندگان خدا، که قاعدتا از قشر حقوق بگیر جامعه نیز هستند، فریب سود کاذب و ناچیزی را می خورند که در بورس به دست می آورند. چرا؟ اولا نمی‌دانند که بیشترین زیان را خود اینها از دلاری فروشی مواد اولیه ایرانی می‌بینند(چون با افزایش نرخ ارز، یا افزایش قیمت‌های جهانی، هزینه‌های زندگی‌شان از مسکن تا مرکب گران می‌شود). ثانیا متوجه نیستند که اگر جلوی دلاری‌فروشی گرفته شود و نرخ ارز تثبیت شود، بیشترین نفع را خود اینها می‌برند(چون ارزش پول ملی افزایش می‌یابد. در نتیجه هم قدرت خرید حقوقی که سر ماه می‌گیرند بیشتر می شود، هم اینکه ارزش پولی که در سهام دارند، افزایش می‌یابد). بله عزیزان! بورس، همانگونه که در آمریکا لشکری از فقرا را برای حفاظت از منافع سرمایه‌داران بسیج کرده، در ایران نیز همین اتفاق را رقم زده است. رهایی از این وضع، فقط و فقط با بیداری ملت ممکن است. کمک کنید مردم را آگاه کنیم... @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اینجا نه سیل و زلزله آمده و نه جنگی رخ داده، زندگی عادی مردم در یکی از ایالتهای مرفه و باکلاس آمریکا است. بی‌خانمانی در مرکز سرمایه‌داری جهان! سهم مردم از ثروت‌های عظیم سرمایه‌داری همینقدر است که حتی خانه برای زندگی‌کردن نداشته باشند! عجیب است که با این وضعیت، همچنان بخشی از مردم طبقه متوسط و ضعیف از نظام سرمایه‌داری دفاع می‌کنند! 🆔 @DrSaeedi
11330061.pdf
184K
مرور کتاب «پولگرایان، تکوین سنت پولی شیکاگو» سیر تاریخی شکل‌گیری سنت پولی شیکاگو را توضیح میدهد و اینکه فریدمن چه اثری از اسلافش پذیرفته است. متقدمان شیکاگو معتقد بودند که در نظریۀ مقداری پول، تغییرات سرعت گردش پول V است که باعث نوسانات اقتصادی می‌شود اما فریدمن در سیر تطور این نظریه، قائل شد که حجم پول است که نوسانات اقتصادی را ایجاد می‌کند و با کنترل آن می‌توان چرخه‌های اقتصادی را مدیریت کرد. 🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تحلیل کارشناس شبکه خبر، از این‌که چرا کشور ما تحت تاثیر اختلال در شبکه جهانی اینترنت قرار نگرفت؟ ▪️الآن در بعضی فرودگاه‌های جهان دارند روی مقوا با ماژیک برنامه‌های پروازها را می‌نویسند و پزشکان با نسخه‌نویسی دستی کار مردم را راه می‌اندازند و ما ایرانی‌ها اصلاً اختلال را حس نکردیم. 📲مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد: 📝 @FarajNezhad110
تناقض «توصیه»های «علم اقتصاد» بعضا در رسانه‌ها شنیده می‌شود که باید به «توصیه‌های علم اقتصاد» عمل کنیم و مشکلات کشور ناشی از عمل‌نکردن به این توصیه‌های علمی است. وقتی سوال می‌کنیم که منظور شما را از چیست پاسخ می‌دهند همان چیزهایی که در کتاب‌های درسی و در مقالات و مجلات علمی چاپ می‌شود. دوباره می‌پرسیم که این منشورات به چه معنا و از چه منظری «علمی» هستند؟! پاسخ محتمل و باتأمل از نظر اقتصادخواندگان این است که «علم مجموعه معارف و گزاره‌هایی است که به شناخت هست‌ها می‌پردازد» در مقابل مکتب و ایدئولوژی که به «بایدها و نبایدها» می‌پردازد. منظور آن‌ها تلقی پوزیتیویستی از علم است و انگار در همان صد سال گذشته متوقف مانده‌اند و انگاره‌های حلقۀ وین را تکرار می‌کنند. کاری به این نگاه خام و کهنه و تعصب‌زده به علم ندارم، سوال من این است که اگر اقتصاد از جنس است و قرار است صرفا هست‌ها و نیست‌ها را بشناسد، قاعدتا نباید «توصیه»هایی حاوی «باید و نباید» داشته باشد چه اینکه براساس تفکیک علم محض (اثباتی) از علم عملی (هنجاری/ مکتب) کار تعیین بایدها و نبایدها بر عهده مکتب است نه علم. درنتیجه، با پذیرش مبنای فکری علم‌زدگان، توصیه‌های علم اقتصاد پارادوکسیکال خواهد بود مگر اینکه از خط‌کشی میان علم و مکتب دست بکشند و به جای دعوای قرمز و آبی و متهم‌کردن مخالفان به غیرعلمی‌بودن، ضمن پذیرش ایدئولوژیک بودن آموزه‌های علم اقتصاد (اعم از آنچه در کتاب‌های درسی است و آنچه در مقالات و مجلات علمی چاپ می‌شود) به جای فرار از بحث و پنهان‌کردن ارزش‌های مورد قبول خود، در بحث آزاد فکری شرکت کنند و از ارزش‌های خود که درواقع جهت‌ده و تنظیم‌کنندۀ مدل‌های تکنیال و برآوردهای آماری است صریحا سخن بگویند. تنها در این صورت است که می‌توان به رشد علم اقتصاد در جامعه علمی ایران امیدوار بود. 🆔 @DrSaeedi