هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
باسمهتعالی
سلامت و توفیقات الهی برای علاقمندان و پژوهشگران در اقتصاد اسلامی را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.
مسعود درخشان-چهاردهم اسفندماه سال یکهزار و چهارصد و یک هجری شمسی
💠 @profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#درس_اخلاق استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله #مهدوی_کنی
سه وظیفه دانشجو:
- پاککردن دل از رذائل اخلاقی
- تمرکز و فارغشدن از اشتغالات متشتت و پراکنده
- تکبرنداشتن در برابر استاد
🆔 @DrSaeedi
دکتر علی شریعتی:
خودم دیدم بازار بردهفروشی در آفریقا نیست بلکه در کمبریج است. در دانشگاه هاروارد است. در دانشگاه سوربون است. آن هم نه عمله و کنیز بلکه بزرگترین نبوغهای بشری. سرمایهدارها میآیند جلوی کلاس شاگرد اولها، شاگرد دومها و شاگرد سومها را میگیرند و حراج میکنند این میگوید من ده هزارتومان میدهم آن میگوید ما ۱۵هزار تومان میدهیم یک اتومبیل هم میدهیم یکی دیگر میگوید راننده هم میدهیم یکی دیگر میگوید یک سکرتر هم میدهیم و بالاخره آن کسی که پول بیشتری میدهد به مزایده این آقای نابغه را بر میدارد به کارخانهاش میبرد و میگوید همین جا بایست و هر چه به تو گفتم بساز او میگوید چشم
پس فرق بردهی جدید و بردهی قدیم این است که بردهی قدیم اربابش را انتخاب نمیکرد ولی برده جدید خودش اربابش را انتخاب میکند ...اگر علم به فروش سرمایهداری نرود فقط به درد سخنرانی میخورد این قرن قرن ازدواج علم و پول است این دو همیشه در تاریخ ضد هم بودند حالا ازدواج کردهاند و فرزند نامشروع آنها ماشین است مسلما وقتی علم با پول ازدواج کرد معلوم میشود کدام آقاست کدام عیال.
کتاب نیازهای انسان امروز صفحه ۹
🆔 @DrSaeedi
پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می کند:
هشتمین نشست از سلسله نشستهای نوآوری در سیاستگذاری اقتصادی
🔰 موضوع:
بررسی و نقد طرح نظام جبران خدمات دولتی با رویکرد عدالت اقتصادی
ارائه کنندگان:
حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
دکتر احسان ولدان
پژوهشگر اقتصادی
دکتر روح الله هنرور
پژوهشگر اقتصادی و مدیر اندیشکده حکمرانی
🔰 اعضای نشست:
دکتر محمدجوادتوکلی
رئیس پژوهشکده امور اقتصادی
دکتر احمد توکلی
استاد دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دیده بان عدالت و شفافیت
دکتر محمد نعمتی
هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام و مشاور وزیر اقتصاد
دکتر مرتضی مرتضوی کاخکی
معاون پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم رجایی
دانشیار گروه اقتصاد موسسه امام خمینی ره
دکتر سید احمد حبیب نژاد
معاون پژوهشی معاونت حقوقی ریاست جمهوری
دکتر محمد حسن حسین زاده
مدیر کل حقوق شهروندی ستاد حقوق شهروندی قوه قضائیه
دکتر رحیم سرهنگی
رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد قاسمی
استاد حوزه و پژوهشگر اقتصادی
علی اصغر ربیعی
دبیر علمی نشست
مکان: پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی
🕰 یکشنبه 21 اسفند ماه 1401
زمان: ساعت 14 تا 17
🔻پیوند شرکت در نشست:
🔗 https://b2n.ir/earcc
📃 اطلاعات بیشتر در خصوص نشستها:
🔗https://b2n.ir/economicpolicymaki
🆔 @DrSaeedi
کسی تصور نکند که ما راه سازش با حهانخواران را نمیدانیم! ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند. اگر زنده زنده در شعلههای آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستیمان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند، هرگز اماننامه کفر و شرک را امضا نمیکنیم!
امام روح الله، ۲۹ تیر ۱۳۶۷
----------------------------------------------
عکس: گلزار شهدای بهشت رضای مشهد
🆔 @DrSaeedi
28.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند جنگ ارزی آرژانتین
ریشه یابی بحرانهای مالی و سقوط #ارزش_پول_ملی
چرا جوانان #آزادی_خواه و #عدالت_خواه و #حق_طلب علیه این جانیان بینالمللی قیام نمیکنند؟!
چرا دولتمردان جهان متوجه نیستند که در ورای شعارهای فریبنده #سرمایهگذاری_خارجی و #امنیت_سرمایه و #کوچک_سازی_دولت، غارت منابع ملی توسط سرمایهداران جهانی نهفته است؟
و چرا مردم #مستضعف جهان متوجه نیستند که #دین و #حکومت، دو سنگر اصلی مقابله با #جهانخواران هستند و نه تنها نباید تضعیف شوند بلکه باید در نبرد علیه #سرمایهداری، پشتیبانی و متحد شوند؟!
زمین بازی ما برای زمینگیرکردن سرمایهداری لیبرال، این آگاهی فرهنگی است برای بر هم زدن چارچوبها، نه اصلاحات مورچهای مانند کنترل حجم پول و مالیاتستانی از سفتهبازان.
این جمله #استاد_درخشان را آویزه گوشمان کنیم:
«اصلاح در درون چارچوبهای فاسد، باعث تقویت این چارچوبها میشود!»
#نه_به_لیبرالیسم
#اقتصاد_فرهنگی
🆔 @DrSaeedi
🇮🇷 از جنگ تمام عیار اقتصادی تا مقاومت اقتصادی
🔹 گفتگو با قدسآنلاین
🔸 ما ایرانیها اغلب پیشرفتها و دستاوردهای اقتصادی خود را کم برآورد میکنیم، در عوض، تصورات رؤیایی از اقتصادهای غربی داریم که فکر میکنیم آنها خیلی اقتصادهای ویژه و پیشرفتهای دارند. اما همین ماجرای جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت نفت و گاز و اینها نشان داد اروپاییها چقدر در مدیریت همین تورمی که ادعایش را دارند ناتوان هستند. تحریمهایی که علیه ما شد صدها برابر سخت تر و سنگینتر و حساب شدهتر از تحریمهایی بود که در جنگ اوکراین اتفاق افتاد. کل درآمدهای ارزی که از طریق نفت و گاز بدست میآوردیم تحریم شد، حتی دولت آمریکا سال۹۷ اعلام کرد میخواهیم فروش نفت ایران را به صفر برسانیم. رایزنیهای گسترده با خریداران نفت ما کردند که کسی از ما نفت نخرد؛ تلاش کردند همه منابع درآمدی ما در خارج از کشور را بلوکه کنند. قصد داشتند مبادلات تجاری ما را کور کنند و اجازه ندهند تجارت بینالمللی داشته باشیم. در فضای داخلی با انواع جنگ روانی و جنگهای شناختی سعی کردند نارضایتی ایجاد کنند؛ تلاش کردند دولت را ناکارآمد نشان دهند با همه اینها میبینید هیچ کشوری اینقدر اقتصاد مقاومی ندارد که ما داریم.
🔸 اگر هم نرخ ارز افزایش پیدا میکند و بالا میرود دلیلش ضعف اقتصاد ما نیست بلکه دلیلش این است که دشمن برای این ماجرا طراحی کرده و همزمان با فشارهای مستمری که میآورد یک جنگ شناختی تمامعیار را هم آغاز کرده است.
🔸 حضرت آقا از سال ۹۸ گفتند اینها در جنگ اقتصادی ناکام بودند و الان وارد جنگ رسانهای و شناختی شدند. یعنی از سالهای ۹۸ و ۹۹ به بعد بهخصوص پس از ترور شهید سلیمانی جنگ ما با آمریکا دیگر بهطورمستقیم در حوزه اقتصاد نیست. حالا اقتصاد ابزاری شده برای اینکه دشمن بتواند اهداف دیگرش را دنبال کند که این هم اثر ضعف دشمن است. مثلاً ماجرای نرخ ارز و نارضایتیهای چند ماه گذشته در واقع یک واکنشی بود به اقداماتی که دولت در یک سال گذشته انجام داد و مهمترینش عضویت ایران در پیمان شانگهای بود.
🔸 اساساً میدان بازی اقتصاد، با آن نگاه سرمایهداری میدان بازی جمهوری اسلامی نیست. میدان بازی جمهوری اسلامی میدان فرهنگی است. اگر در اقتصاد ضعفی داریم به خاطر این است که یکسری مبانی فرهنگی ضعیفی داریم. اگر بخواهیم مسائل را ریشهای حل کنیم راهکار اصلی ما در حوزه فرهنگی است چرا که اساساً اقتصاد ما #اقتصاد_فرهنگی است. شعارهایی که حضرت آقا به عنوان شعارهای اقتصادی مطرح کردند همه را میتوان شعارهای فرهنگی اقتصادی دانست. اصلاً نظریه اقتصاد مقاومتی یک نظریه فرهنگی اقتصادی است و توجه به این نکته است که میتواند مشکلات ما را حل کند.
متن کامل:
https://www.qudsdaily.com/Newspaper/item/51487
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اندیشکده قصد
📌به اقتصاد کشور عزیزمان ایران
در سال 1401 چه نمره ای میدهید؟
📎https://EitaaBot.ir/poll/4ypbd8?eitaafly
از طریق پیوند بالا در این نظرسنجی شرکت کنید.
🇮🇷 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 مهار تورم متوقف به افزایش تولید است
🔻 رهبر انقلاب، در حرم مطهر رضوی: اگر از توانایی ملّت در قضیّهی اقتصاد استفاده بشود، وضع #معیشت_مردم حتماً بهتر خواهد شد، وضع تورّم حتماً بهتر خواهد شد. ما شعار سال را از جمله مهار تورّم قرار دادیم و رشد تولید؛ مهار تورّم و رشد تولید. مهار تورّم متوقّف است به افزایش تولید و افزایش تولید دست مردم است؛ اگر چنانچه مردم اقدام کنند، همّت کنند، این کار عملی است و ممکن است انجام بگیرد. ۱۴۰۲/۱/۱
💫 #مهارتورم_رشدتولید
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔅 #تورم معلول است، نه علت! برای کنترل آن باید سراغ علت رفت.
🔸 متاسفانه آنچه در کتابهای درسی اقتصاد آموزش داده میشود، صرفا پرداختن به معلولهاست، درست همانطور که #طب_مدرن غالبا به دنبال از بین بردن علایم است تا درمان.
🔸 هنر اقتصاد رایج آن است که نشان دهد بین معلولهایی همچون تورم و نقدینگی و بیکاری و رکود و... چه همبستگی آماری وجود دارد و خروجی کار هم پذیرش شواهد موید مدعیات نئولیبرالیستی و نفی یا تأویل شواهد مخالف است.
🔸 #تورم معلول است، باید دنبال ریشه آن رفت. ریشه اصلی تورم در اقتصاد ما، نهادها و ساختارهایی است که پول را از موضع حق خود یعنی تسهیل مبادله خارج کرده و آن را به موضوع مبادله و ابزار کسب سود مبدل ساخته است.
🔸 پول ماهیتا از مواهب عمومی است و متعلق به آحاد مردم است، ارزش آن هم ناشی از کیفیت رابطه امام و امت (چه حق باشد و چه طاغوت) است. وقتی در این رابطه، سودگروی اصالت پیدا کند، پول هم مستثنا نخواهد بود و مستمسک کسب سود میشود. بانکها خصوصا بانکهای خصوصی که هیچ تعهدی به منافع ملی ندارند، بهترین نهاد برای این کار هستند.
🔸 وقتی پول خودش موضوع مبادله شد، یعنی به کالا تبدیل شد، بانک هم میشود #بازار! در این وضعیت، رقابت برای دسترسی بیشتر به پول و در نتیجه خلق بیشتر پول برای مطامع خصوصی و نه عمومی، شدت میگیرد و پول بیشتر و بیشتری خلق میشود و در اختیار افراد کمتر و کمتری قرار میگیرد و اینها تمام دسترنج سایرین را تصاحب میکنند. شکلگیری و دوام این رابطه، مستلزم پیدایش تورم و کاهش ارزش پول است چون با تورم، بدهی خالقان پول در طول زمان هیچ و پوچ میشود اما داراییهایی که با این پولهای خلق شده مبادله کردهاند روز به روز ارزشمندتر میشود.
🔸 #تورم معلول است و علت آن، غلبه #فرهنگ_سودگرایی و سوداگری است. پول ماهیتا #کالا نیست پس بازار ندارد و نرخ ندارد! #ربا حرام شده تا بازار پول شکل نگیرد تا رابطه امام حق با امتش سودمحور نشود تا تورم ضرورت پیدا نکند. اما اقتصاد مدرن که با زرورق #علم خود را بزک کرده، اساسش بر #سودگرایی utilitarianism است و از ترم اول دانشجو را با این #فرهنگ تربیت میکند و انسانی را ترسیم میکند که صرفا به دنبال #حداکثر_سود است!
🔸 #تورم، معلول است و علم اقتصاد مدرن یا به تعبیر شهید صدر، #علم_اقتصاد_سرمایهداری، نمیتواند آن را درمان کند.
🔸 تورم قابل کنترل است اگر مردم تصمیم بگیرند عهد خود را با امام خود مستحکم کنند و به ندای او لبیک بگویند. اینجا میدان بازی ماست...
#اقتصاد_فرهنگی
🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روسیه هم مانند ایران تحریم گسترده است، اما هرگز ارزش پول آنها سقوط نکرده، بلکه بالاتر هم رفته است! پاسخ را از زبان تحلیلگر و کارشناس ایرانی بشنوید! برنامه هایی که مسئولان ما تا حالا اجرا نکرده اند!
................................................
دولتمردان ما باید اعتماد به نفس پیدا کنند و #تصمیمات_بزرگ بگیرند و این خود مقولهای فرهنگی است. با راهکارهای تکراری و نسخههای #لیبرال، نه تنها مشکلات اقتصادی حل نمیشود که اوضاع بدتر هم میشود. تجربه چند دهه اخیر مدیریت اقتصادی کشور این را نشان داده که هر جا از نیروهای مردمی و ظرفیتهای بومی غفلت شده و به توصیههای لیبرال سرمایهداری عمل شده مانند همین سیاستهای #تعدیل_ساختاری، تورم بیشتر و رکود و بیکاری گستردهتر شده است.
اینها حرفهای #کلان است اما به هیچ وجه کلی و نظری و مبهم نیست، اگر سیاستگذاران نمیفهمند مشکل آنهاست نه ما!
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
مهار تورم، رشد تولید و مسئله مسکن
زمان لازم برای مطالعه، ۳ دقیقه:
در شرایطی که سال جدید سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است بایستی به نقش اساسی مسکن در تحقق این شعار توجه ویژه شود زیرا هم اکنون مسکن بیشترین سهم در تورم کشور را دارد به نحوی که در برخی مناطق شهری، سهم مسکن از سبد هزینههای خانوار حتی تا ۷۰ درصد را شامل میشود. تولید مسکن از معدود راهکارهایی است که میتواند علاوه بر افزایش تولید و به تبعش رشد اقتصادی، همزمان زمینه کاهش تورم را نیز فراهم کند البته به یک شرط مهم که آن هم عرضه گسترده زمین است تا بتوان علاوه بر رساندن سهم هزینه زمین به عدد صفر، زمینه مردمی سازی را نیز میسر نمود. هم اکنون در کلانشهرها بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید مسکن مربوط به هزینه زمین است که عرضه گسترده زمین به مردم، علاوه بر حذف این هزینه کلان، چند فایده مهم دارد:
- اولا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین، تولید مسکن نمیتواند منتج به کاهش تورم شود زیرا طبق پژوهشهای معتبر، روشهای قبلی یعنی بارگذاریهای مازاد و اعطای تراکم مازاد ساختمانی در داخل شهرهای بزرگ و کلانشهرها برای مسکن سازی، با توجه به ارزش افزودهای که به دنبال دارد، زمینهساز تورم زمین و افزایش بیشتر قیمتها میشود. به این معنا که برخلاف تصور اولیه، افزایش عرضه مسکن در دهههای گذشته در محدوده پایتخت و سایر کلانشهرها، نه تنها به کنترل قیمت مسکن کمک نکرده است بلکه تاثیر معکوس بر قیمت مسکن داشته است (هم در پایتخت و هم به تبعش در سایر شهرهای کشور) و به افزایش قیمت مسکن و افزایش نرخ تورم دامن زده است. جالب آنکه طبق آمار موجود، طی دهههای اخیر بیشترین افزایش تورم مسکن در مناطقی از کلانشهرها اتفاق افتاده است که بیشترین تراکم فروشی و عرضه مسکن در همانها اتفاق افتاده است و این یعنی لزوم تجدید نظر در روشهای اشتباه قبلی.
- ثانیا: در صورت عرضه گسترده زمین، امکان مردمی سازی و مشارکت مردمی در تولید مسکن میسر میشود. این نوع مردمی سازی میتواند منتج به مهار نقدینگی و جمع آوری بخش قابل توجهی از نقدینگی جامعه برای ساخت مسکن توسط خود مردم شود که قاعدتا تاثیر به سزایی در کاهش نرخ تورم خواهد شد. اما روشهای فعلی و عرضه قطره چکانی زمین سبب شده است تولید مسکن غالبا با الگوی توسعه عمودی و انبوه سازی میسر باشد و بدیهی است که این مسیر علاوه بر تعارض با سبک زندگی اسلامی ایرانی، در تعارض با مردمی سازی نیز میباشد؛ لیکن اگر زمین به صورت گسترده عرضه شود تا امکان ساخت مسکن ویلایی برای مردم میسر شود، خود مردم وارد عرصه ساخت خواهند شد و در چنین صورتی علاوه بر اثر مثبت در کنترل تورم، هم حس تعلق بیشتری به مسکنهای جدید الاحداث ایجاد خواهد شد (زیرا محور کار خود مردم خواهند بود) و هم شاهد تطبیق بیشتر الگوی ساخت با سبک زندگی اسلامی ایرانی خواهیم بود؛ در چنین صورتی مسکن صرفا کالایی اقتصادی نخواهد بود بلکه به دلیل ارزش افزودهای که در زمینه افزایش حس تعلق و تقویت سبک زندگی اسلامی ایجاد میکند، به پدیدهای فرهنگی ارتقاء مییابد.
- ثالثا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین توسط دولت، عمودیسازیها و انبوه سازیهای قبلی تداوم خواهد یافت که این روش تاثیر قابل توجهی بر افت تولید مسکن دارد زیرا در این روش، لازمه تولید مسکن در بلوکهای چند خانواری و پرجمعیت، مشارکت همه آنها در تامین مالی پروژه و پرداخت اقساط است و عدم پرداخت اقساط توسط برخی از آنها میتواند منتج به توقف پروژه و تاخیر در تکمیل پروژه شود (شبیه به اتفاقی که در برخی پروژههای مسکن مهر شاهد بودیم و برخی بلوکها بعد از سالها هنوز تکمیل نشدهاند)؛ لذا این روش میتواند منتج به کاهش تولید شود که در تعارض با شعار امسال است. عنایت بفرمایید که اینجا فقط بحث خود مسکن نیست زیرا دهها رسته شغلی مختلف، وابسته به رونق تولید مسکن هستند و لذا افت تولید مسکن، بر کاهش تولید در همه این مشاغل تاثیرگذار است.
- یادداشت را با بخشی از سخنرانی نوروزی امسال رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی به پایان میبرم که چنین فرمودند: "بزرگترین نقطه ضعف کشور، اقتصاد آن است و بزرگترین مشکل اقتصادی، تصدیگری افراطی دولت است. دولت تصدیگری و دخالت را باید کم کند و نظارت را باید زیاد کند؛ ... من به تمام علاقهمندان به سرنوشت کشور توصیه میکنم برای ورود مردم به عرصه اقتصاد چارهاندیشی کنند، هر جا مردم وارد صحنه شدند ما پیروز شدیم. باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به آنها نشان داد". با توجه به این فرمایش ایشان جا دارد مدیران مربوطه بیاندیشند که نسبت عمودی سازیها و انبوه سازیها با مردمی سازی چیست؟ و آیا تداوم سیاستهای اشتباه قبلی در عرصه مسکن و شهرسازی میتواند سبب تحقق شعار امسال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید شود؟
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر جا به نسخههای غربی عمل کردیم ضرر کردیم، نمونهاش #تعدیل_ساختاری و گسترش بیعدالتی!
🆔 @DrSaeedi
💠 سلسله نشستهای تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر
📍نشست هشتم «کارکردشناسی تفسیر موضوعی شهید صدر در حوزه علوم انسانی و نظام اجتماعی»
✅ دکتر هادی موسوی
🔺 زمان: یکشنبه، ۶ فروردین، ساعت ۱۶
🔺 مکان: قم، خیابان هنرستان، خیابان شهید تراب نجفزاده، خیابان شهید حسن صادقخانی، پلاک ١٩، پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
📌 حضور مجازی از طریق:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/460-5042-heyat.school/
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
برنامهریزی غربیها برای تجلی اقتصاد تکاثری در دکوراسیون داخلی مسکن ایرانی
زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه
از مهمترین قواعد نظام سرمایهداری و اقتصاد تکاثری (در تقابل با اقتصاد کوثری)، ترویج فرهنگ مصرفگرایی است. دیوید رایزمن در کتاب «جمعیت تنها» در این باره چنین مینویسد: «در جامعه ما زنان رهبران پذیرفته شده مصرفگرایی هستند»؛ او علت این موضوع را چنین بیان میکند: «نقش زن بهعنوان مادر که میتواند یک معلم مصرفگرایی برای فرزند و پدران آینده باشد». به این ترتیب و به نقل از مَسی، «بهمحض اینکه اربابان تبلیغات دریافتند که زنان مسئول مدیریت خانواده شدهاند، زنان خانهدار به هدف اصلی تبلیغات تبدیل شدند». اما آمریکاییها به عنوان سردمداران نظام سرمایهداری، برای ترویج اقتصاد تکاثری و فرهنگ مصرفگرایی در ایران چه کردند؟
از مؤثرترین اقدامات آنها در دوره پهلوی، تصویب «برنامه اصل چهار» توسط دولت ترومن بود. ذیل این برنامه، دو اقدام آمریکاییها به طور مستقیم بر گسترش سبک زندگی مصرفگرا در ایران دامن زد: اول تأسیس «ایستگاه تلویزیون» و پخش برنامههای تصویری برای ترویج مصرفگرایی و دوم تأسیس «دپارتمان اقتصاد خانه» با هدف اثرگذاری بر شیوه زندگی زنان و دختران ایرانی.
در خصوص مورد اول (تاسیس ایستگاه تلویزیون)، شبکه آمریکایی حتی بعد از ملیشدن تلویزیون ایران در سال ۱۳۴۷ نیز همچنان به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه نهایتاً در سوم آبانماه سال ۱۳۵۵ پس از ۱۷ سال فعالیت و موفقیت قابلتوجه در تغییر سبک زندگی ایرانیان تعطیل شد. پیام زیر آخرین پیام این شبکه آمریکایی بود:
"خانمها و آقایان، ... پس از ۲۲ سال پخش رادیویی و ۱۷ سال پخش تلویزیونی در تهران، در حال حاضر تمام فعالیتهای خود را در این کشور متوقف میکنیم. من از همه شما خداحافظی میکنم و از شما سپاسگزارم که اجازه دادید در خدمت شما باشیم".
درخصوص مورد دوم (تاسیس دپارتمان اقتصاد خانه) نیز متخصصان اصل چهار ترومن بهگونهای برنامهریزی کرده بودند تا دختران ایرانی مهارتهای سنتی خود اعم از شیوه پختوپز، نظافت و بهداشت، پذیرایی از میهمانان و غیره را با نگاه به الگوهای غربی اصلاحکرده و تحت آموزشهای این دپارتمان، از دکوراسیون خانههای آمریکایی برای فضای سکونت خود الهام بگیرند.
به دنبال چنین برنامههایی و در کنار انبوه اسباب و اثاثیه وارداتی (که همه در راستای تقویت نظام سرمایهداری بود)، فضای سکونت در ایران به تدریج از یک واحد مولّد و دارای استقلال اقتصادی به یک واحد مصرفکننده تبدیل شد.
اما در چنین خانهای، آشپزخانه (به عنوان مهمترین فضای تجلیِ فرهنگ مصرفگرایی) دیگر نمیتوانست خارج از محدوده پذیرایی واقع شود، بلکه چنین آشپزخانه پرتکلفی میبایست در معرض چشم مهمان جانمایی شده تا همه را تحتتأثیر انواع وسایل مصرفی خود قرار دهد و به فضایی برای مانور تجمل و مصرف و تجلی کالبدیِ اقتصاد تکاثری تبدیل شود (آنهایی که این روزها درگیر تهیه جهیزیه هستند احتمالا منظور از واژه مانور تجمل را بهتر درک میکنند). در نتیجه، آشپزخانه به تدریج از اندرونی حذف شد و بهصورت کاملاً باز و مجاور پذیرایی طراحی شد. اینکه ظهور این نوع آشپزخانههای اپن و بدون حریم، علاوه بر ترویج فرهنگ مصرف گرایی، چه تاثیراتی بر زدودن حریمها و تضعیف ارزشهای اعتقادی ما داشته است نیازمند مجال دیگری است.
پینوشت: جا دارد بیاندیشیم که اکنون بعد از چند دهه از انقلاب اسلامی، برای رهایی از فرهنگ مصرفگرایی و جایگزینی اقتصاد کوثری به جای اقتصاد تکاثری چه کردهایم؟ تبیین فرهنگ قناعت در نظام آموزشی ما چه جایگاهی دارد؟ دولتهای ما چه برنامهای برای احیای خانههای مولّد به جای سرپناههای مصرفی داشتهاند؟ آیا تداوم وضعیت فعلی در راستای تثبیت سیاستهای نظام سرمایهداری و در تقابل با مبانی انقلاب اسلامی نیست؟
@baladetayyeb
عن ابی عبدالله علیه السلام: ان اشد الناس حسرة یوم القیامة، من وصف عدلاً ثم عمل بغیره
امام صادق علیه السلام: حسرتخورندهترین فرد در روز قیامت کسی است که عدالت را توصیف کرده اما خلاف آن عمل کرده باشد!
وسائل الشیعه، کتاب جهاد النفس، باب ۳۸
این روایت را که دیدم مو بر تنم سیخ شد! از #عدالت زیاد دم زدهام و نوشتهام و بیم آن را دارم که مشمول این حدیث قرار بگیرم. در این شبهای مبارک عذر تقصیر دارم و از همه التماس دعا...
🆔 @DrSaeedi
🔹من کار به تاریخ و آنچه اتفاق میافتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بستهام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تاثیر دروغهای دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش میکنند نگردند. از خدا میخواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. و السلام.
یکشنبه ۶۸/۱/۶
روحالله الموسوی الخمینی
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دانش حیاتی
🌱بسم الرب الحکیم🌱
✍ ملازمهٔ لیبرالیسم و آگنوستیسیسم: یک اعتراف مغتنم!
🔹یکی از مبانی معرفتی لیبرالیسم—مکتبی که صورتهای فلسفی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی دارد— آگنوستیسیسم (agnosticism) است. آگنوستیسیسم را لفظاً میتوان به مذهب تعطیل یا نادانستگرایی یا ناشناختگرایی ترجمه کرد (ترجمه مشهور اما غیردستوری آن «ندانمگرایی» است) که حال فرد یا مکتبی است که از شناخت موضوعی ابراز عجز جدی کند یا شناخت را محال بداند. از لحاظ تاریخی آگنوستیسیسم اغلب معطوف به موضوعات فلسفی و الهیاتی (وجود خدا، هدف و معنای حیات و ماهیت انسان) مطرح بوده است.
⚔ مشخصاً در طلیعهٔ عصر مدرن از قرن شانزدهم بود که قصور جریانهای مذهبی و فکری اروپا از توافق بر سر مسائل الهیاتی —که نهایتاً سر از جنگهای مذهبی خانمانسوز نیز در آورد— باعث شیوع شکاکیتگرایی (skepticism) و آگنوستیسیسم در بشر اروپایی شد.
💡نکتهٔ بسیار مهم و مربوط به ما نحن فیه این هست که لیبرالیسم ناگزیر پاسخی حقوقی و سیاسی به این وضعیت تعلیق و بحران معرفتی بود. سکولاریسم که خود از شؤون لیبرالیسم بود، با اعلام لاینحل بودن اختلافات فِرق مسیحی حکم به اخراج حُکام دینی (حالا فرقهای) از حکومت کرد و از مسیحیت جز ما یتفق علیه یعنی اعتقاد به خدا، عیسی علیه السلام و لفظ کتاب مقدس را به عنوان مذهب رسمی نپذیرفت و گرچه لیبرالهای پروتستان مانند همکیشان کاتولیک خود در دورهٔ جنگهای صلیبی و دورهٔ استعمارگری اسپانیا و پرتغال، از رویکرد تکفیری مسیحیت نسبت به دیگر ادیان نهایت استفاده را بردند، اما با گسترش الحاد از قرن نوزدهم، ناشناختگراییِ زیربنای لیبرالیسم توسعهٔ بیشتر پیدا کرد و به خود خدا و اخلاق مسیحی گسترش یافت، چنان که لیبرالیسم تبدیل به پایگاه سیاسی همهٔ جریانهای لامذهب، آتئیست و آگنوستیک از جمله حتی مارکسیستهای غیرکمونیست شد!
🔹آنچنان که در خاطرم هست، تاریخ اندیشهٔ سیاسی کمبریج به ملازمهٔ لیبرالیسم با اگنوستیسیسم تصریح داشت آنجا که میگفت لیبرالیسم در شرایط عدم توافق جوامع بشری بر ارزشهای بنیادی، ضامن حداقل ارزشهای مورد اتفاق است یعنی آزادی فردی و رفاه مادی.
💡البته از نظر ما روشن است در وضعیتی که ارزشهای الهی و دینی انکار یا مجهول شوند، اغراض دنیایی و ارزشهای مادی در جامعه انگیزهٔ غالب خواهند شد و این وضعیت بیش از همه به نفع آنها است که در شرایط هرج و مرج معرفتی و اخلاقی، میتوانند گوی سبقت را در رقابت بیرحمانهٔ مادی از دیگران بربایند. طبق این تحلیل، جامعهٔ طبقاتی سرمایهداری با تمام ضایعات و مظالمش فقط خروجی اجتماعیِ بحران معرفتی بشر مدرن است و لیبرالیسم هم توجیهکنندهٔ این وضعیت در سطح حقوقی، سیاسی و اقتصادی است.
↩️ لذا با توجه به توضیحات بالا، صحبت آقای مسعود نیلی، یکی از پدران نیولیبرالیسم در ایران، در بارهٔ عدم اولویت اخلاق در تصمیمات اقتصادی و مشخص نبودن معنای «انسان خوب»، اصلاً مایهٔ تعجب نیست و صرفاً بیانی از آگنوستیسیسمِ منطوی در تمام اَشکال لیبرالیسم است. آنچه مایهٔ تعجب و تأسف است این است که طیفی از درسخواندههای لیبرال-آگنوستیک که خودشان به حیرت و سرگردانی خودشان در مسائل فلسفی، الهیاتی و ارزشی اذعان میکنند سه دهه است که برای جمهوری اسلامی که دارای مبانی صریح الهیاتی و ارزشی و تحت رهبری یک عالم دینی است برنامهریزی میکنند! 😐
📚 لذا بطلان این تصور که دانشمندان علوم اجتماعیِ آگنوستیک میتوانند برای تمدن اسلامی برنامهریزی کنند در نظر و عمل اثبات شده است. این طایفه خود بخشی از مشکل هستند نه راهحل. این وضعیت بدون تحول در علوم انسانی قابل حل نیست و لازمهٔ این هم ورود فقها، الهیدانان و متافیزیسینهای مسلمان به علوم اجتماعی است.* جمهوری اسلامی هم دیر یا زود باید این برنامهریزان آگنوستیک را بازنشست کند.
——————
* ضمناً اتفاقاً این دقیقاً همان رویکردی است که این حقیر در کانال دانش حیاتی پیگیر هستم: منظر فلسفی و الهیاتی به مسائل اجتماعی
@criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
هدایت شده از اندیشکده قصد
💢 مردم با امکاناتشان باید بیایند در وسط میدان اقتصادی...
🇮🇷 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
تا وقتی نسبت به رشد قارچگونه بانکهای خصوصی، مالها و فروشگاههای زنجیرهای پرزرقوبرق، تالارهای عروسی مجلل، لوازم دکوری لوکس، برندهای خارجی با حروف انگلیسی بر سر در مغازهها، نه تنها معترض نیستیم که جنونوار به دنبال آنها از هم سبقت میگیریم، بدحجابی و #بی_حجابی امری طبیعی است!
#نه_به_سرمایه_داری
🆔 @DrSaeedi
با طرح شعار سال در چند روز اخیر، مباحثه داغی میان دوستان حزباللهی شکل گرفته است که چند نکتهای به نظرم میرسد:
۱. دعوای خلق نقدینگی و رابطه آن با تورم، انحرافی است، اثر چندانی نه بر #مهار_تورم دارد و نه بر #رشد_تولید! اولا صرف نظر از خوب یا بد بودن خلق نقدینگی، در حال حاضر دولت کمترین میزان خلق نقدینگی را دارد و کاهش بیشتر آن در کوتاهمدت و حتی میانمدت اساسا ممکن نیست و بنا به مصالحی بالاتر، محدود کردن آن مطلوب هم نیست. ثانیا آنچه از آمار بر میآید، نوسانات نرخ رشد نقدینگی توضیحدهندگی کافی برای نرخ تورم را ندارد. در سه دهه اخیر، نرخ رشد نقدینگی تقریبا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سالانه بوده اما تورم ببین ۹ تا ۴۰ درصد نوسان داشته و این یعنی عوامل غیرپولی، اثرگذاری معنادارتری بر نرخ تورم داشتهاند! و ثالثا همه اینها در وضعیتی است که چه در نرخ رشد بالای نقدینگی و چه در نرخ پایین آن، چه در نرخ بالای تورم و چه در پایین آن، رشد تولید بسیار پایین بوده است! پس عامل رشد و #جهش_تولید را هم باید خارج از متغیرهای پولی جستجو کرد.
۲. حضرت آقا فرمودند مهار تورم از طریق رشد تولید میسر است، همانگونه که پارسال، دانشبنیانی را با اشتغالآفرینی توامان دانستند. این را بگذارید کنار #مردم_محوری و #عدالت_بنیانی تا منظومه فکری ایشان حول مفهوم محوری #اقتصاد_مقاومتی و #استحکام_ساخت_درونی_نظام تکمیل شود. همه این مولفهها، #غیرپولی است و در همه آنها، تفاوتهای آشکاری با رویکردهای متعارف اقتصادی وجود دارد. در اقتصاد متعارف لیبرالیستی، دانشبنیانی با اشتغالزایی جمعناپذیر است و رشد تولید (به #شیوه_انبوه مدنظر آنها) با مردممحوری و عدالتبنیانی در تعارض است و قس علی هذا!
۳. #اقتصاد_پولی میدان بازی ما در #اقتصاد_اسلامی نیست، اگرچه نظریات محکمی در نفی ربا و بازار پول و طلا داریم! به نظر بنده که از #شهید_صدر الهام گرفتهام، نقطه شروع ما در #اقتصاد_اسلامی، مسأله #توزیع_اولیه #منابع_طبیعی یا خدادادی ثروت است. بدون توزیع عادلانه این ثروتها، رشد تولید و مهار تورم هیچ دردی از مردم یعنی ولینعمتان انقلاب اسلامی، دوا نمیشود. رشد تولیدی که جیب سرمایهداران را پر کند و کنترل تورمی که سفره طبقه متوسط و ضعیف را تنگتر کند، قطعا مورد نظر حضرت آقا نیست!
۴. #توزیع_اولیه ثروتهای خدادادی یا همان #انفال یعنی حذف انحصارات دولتی و خصوصی بر این منابع و اینجا حوزه کوچکسازی دولت است، به شما آدرس غلط ندهند!
#توزیع_اولیه انفال یعنی گسترش #مالکیت در میان تودههای مردم و این یعنی افزایش انگیزه برای تولید و اشتغال توسط #آحاد_مردم و این یعنی مردممحوری به معنای واقعی کلمه، و این یعنی تزریق #عدالت در بنیانهای نظام اقتصادی.
#توزیع_اولیه انفال یعنی جهتدهی دانش و فناوری و پژوهشهای کاربردی به سمت بهینهسازی #تولید_خردمقیاس نه تزریق و ترویج فناوریهای انباشتی تکاثری سرمایهداری!
#توزیع_اولیه یعنی احیای ثروتها و عمران زمینها، یعنی رفع انحصار از زمین، آب و انرژی و این یعنی معنای حقیقی #آزادسازی.
۵. در #توزیع_اولیه، ابتکار عمل در دست اقتصاد اسلامی است، نظریه و مدل و راهبرد و سیاست فراوان داریم، به جای هدردادن نیرو و توان اندک رو به تزاید اقتصاددانان اسلامی در مسایل انحرافی کمبازده، روی این حوزه اساسی و مغفولمانده باید کار کنیم.
والسلام علی من اتبع الهدی
علی سعیدی
۱۰ فروردین ۱۴۰۲
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
28.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بعد از انقلاب یکبار بانکهای خصوصی تعطیل شدند اما در دهه هفتاد با فریبکاری دوباره آرامآرام احیا شدند.
🔸نرخ بهره باید صفر شود تا بانکداری بدون ربا محقق شود
🔹باید مثل امام، به جای اصلاح در چارچوب، چارچوبها را تغییر دهیم!
💠 @profderakhshan
۱. حکمرانی در اقتصاد اسلامی #قاعده_محور است، نه لزوما پیامدگراست و نه لزوما وظیفهگرا. این نوع حکمرانی، بر خلاف دیدگاههای سکولار، فرمال و صوری نیست بلکه محتوا بر قالب غلبه دارد.
۲. برخی از قواعد بر نتیجه تاکید دارد مثل #قاعده_حفظ_نظام یا #رفع_فقر، یعنی اگر تمام وظایف شرعی و اصول اخلاقی اسلامی رعایت شود ولی نظام اسلامی تضعیف شود یا حفظ و تقویت نشود، یا فقر از جامعه ریشهکن نشود، مقصود شارع محقق نشده و تکلیف شرعی انجام نشده است. اما برخی از قواعد، کاری به نتیجه ندارد بلکه یک وظیفه مشخصی را تعیین کرده است که در هر حال و با هر نتیجهای باید به آن پایبند بود، مثل #حرمت_ربا یا #منع_تداول_ثروت در دست اغنیا، یعنی رباخواری و تداول ثروت در دست اغنیا حتی اگر باعث رشد تولید و مهار تورم هم بشود باز حرام است.
۳. هر قاعده نظر به موضوع خاصی است و قلمرو مشخصی دارد یعنی اینطور نیست که یک قاعده به تنهایی بتواند همیشه و در همه حال و در هر شرایطی به کار گرفته شود. حدود و ثغور هر قاعده در جریان کشف آن از کتاب و سنت و در تطبیق آن با عینیت مشخص میشود. این یک سطح از دانش حکمرانی اسلامی است.
۴. به دلیل پیچیدگیهای زندگی اجتماعی و تحولات و تطورات آن در طول زمان، بسیار رخ میدهد که این قواعد حکمرانی هنگام اجرا با هم #تعارض پیدا کنند. رفع این تعارضات و اولویتبندی آنها و تعیین تقدم و تأخر آن، سطح دیگری از دانش سیاستگذاری و حکمرانی اسلامی در نظام ولایت فقیه است.
۵. در موضوع شعار سال، بین دو قاعده حرمت خلق پول و وجوب حفظ نظام تعارض رخ داده است. در حرمت خلق پول، دو استدلال متفاوت وجود دارد: یکی با تمسک به #نظریه_مقداری_پول، از آن جهت خلق پول را حرام میداند که باعث تورم و کاهش ارزش پول ملی میشود، دوم از آن جهت که خلق پول فینفسه و ذاتا #ناعادلانه و دزدی است، حرام است. دلیل اول پیامدگرایانه است و با زیر سوال رفتن نظریه مقداری پول، قابل دفاع نخواهد بود اما دلیل دوم، وظیفهگرایانه است و کاری به نتیجه ندارد. این دلیل و اثبات ظالمانه بودن آن جای تامل دارد و به راحتی نمیتوان آن را نادیده گرفت. البته در این زمینه، این ملاحظه وجود دارد که خلق پول توسط چه کسی و برای چه کسی و به چه منظوری حرام است. آیا بین خلق پول دولتی و خصوصی تفاوتی نیست؟ آیا بین اینکه پول خلق شده به دست فقرا و مستضعفان برسد یا به دست اغنیا و سرمایهداران، تفاوتی وجود ندارد؟ آیا بین اینکه پول خلق شده در جهت تقویت نظام قرار بگیرد یا تضعیف آن، تفاوتی نیست؟! و قس علی هذا.
۶. شرایطی را در نظر بگیرید که حفظ و تقویت نظام مستلزم خلق پول از هیچ باشد و با فرض اینکه بپذیریم خلق پول حرام است، در این صورت چه باید کرد؟!
«باید عرض کنم حکومت، که شعبه ای از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم می تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و می تواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت میتواند از #حج، که از #فرایض مهم الهی است، در مواقعی که #مخالف_صلاح_کشور_اسلامی دانست موقتاً جلوگیری کند.» (۲۱ دی ماه ۶۶ | روح اللَّه الموسوی الخمینی)
و من اضافه میکنم، حداقل به عنوان یک فرض، حکومت میتواند از خلق پول، حتی اگر حرمت شرعی آن اثبات شود، #در_موقع_لزوم برای حفظ و تقویت نظام یا به تعبیر مقام معظم رهبری، برای #استحکام_ساخت_درونی_نظام استفاده کند!
اگر عمری باشد، در آینده درباره دلایل حرمت خلق پول و محدوده آن و همچنین رابطه حفظ نظام با نوع خاصی از خلق پول در اوضاع فعلی، بیشتر خواهم نوشت.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از یادداشتِ اقتصادی | مجتبی غفاری
✅بیانات حضرت آقا در مورد علمِ منحرفِ سرمایهداری
شما امروز لحن کسانی را که بر کرسیهای سیاسیای سوارند که پایههای آن بر روی سرمایه و علم منحرف - سرمایهداری - قرار گرفته، ببینید.
حالا در قله قدرتهای غربی، امریکاست. کرسی قدرت پایههایش بر روی کارتلها و تراستهای سرمایهداران قرار دارد و ابزارش علم است.
از سلاح به وسیله علم استفاده میکنند؛
از جاسوسی و دزدی اطلاعات به وسیله علم استفاده میکنند؛
از زد و بند در جاهای مختلف دنیا به وسیله علم استفاده میکنند ... مَستند ... مست ...
دو مستی در اینهاست؛ مستىِ هواپرستی، مستىِ قدرت. آدمی که یک مستی داشته باشد، نمیشود چیزی در مغزش فرو کرد؛ وقتی دو مستی به سراغ کسی بیاید، که واویلاست!
هم از آن زهرماریهای سگی بخورد مثلاً، هم قرص اکستازی؛ اینها هر دو را خوردهاند!
حالا شمشیر علم هم دست اینهاست. بایستی با شیوه هنرمندانه و با مانور خردمندانه، اینها را گرداند و به زمین زد؛ و انشاءاللَّه به زمین میزنیمشان.
توجه داشته باشید که ما دنبال این علم نیستیم. ما دنبال علمی هستیم که ما را به معنویت، به انسانیت، به خدا، به بهشت نزدیک کند (بیانات در دیدار نخبگان جوان، 1386/6/12).
🇮🇷یادداشتِ اقتصادی | مجتبی غفاری
@MojtabaGhafari