eitaa logo
آزادنامه
600 دنبال‌کننده
515 عکس
35 ویدیو
16 فایل
آثار و اندیشه‌های دکتر علی‌رضا آزاد هیأت علمی سابق الهیات دانشگاه فردوسی مشهد دین‌پژوهی، هرمنوتیک، اخلاق، جامعه اطلاعات تماس: https://t.me/Dr_Alireza_Azad https://eitaa.com/Dr_Alireza_Azad https://instagram.com/alireza_azad_amoli?r=nametag
مشاهده در ایتا
دانلود
کلیدهای مقاله‌نویسی - دکتر آزاد - اردیبهشت ۱۴۰۲.m4a
43.53M
فایل صوتی کارگاه کلید‌های مقاله‌نویسی (آشنایی با منابع کسب مهارت مقاله‌نویسی در علوم انسانی) دکتر علی‌رضا آزاد ۸۷ دقیقه اردیبهشت ۱۴۰۲ دریافت اسلایدها: https://t.me/Dr_AlirezaAzad/819 دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد @Dr_AlirezaAzad
جنسیت، دین، اخلاق چهار درس‌گفتار دکتر علی‌رضا آزاد درباره مسأله "جنسیّت، دین، اخلاق": ۱. جنسیّت و تفسیر https://t.me/c/1359904991/154 ۲. جنسیّت و زبان ۱ https://t.me/c/1359904991/61 ۳. جنسیّت و زبان ۲ https://t.me/c/1359904991/62 ۴. اخلاق جنسیّتی https://t.me/Dr_AlirezaAzad/679 @Dr_AlirezaAzad
خانواده و تربیت دیجیتال.pdf
1.16M
اسلایدهای نشست: 🔹"خانواده و تربیت دیجیتال"🔹 - ماهیت تربیت - محیط‌های دیجیتال - مهمترین‌نگرانی‌های تربیتی خانواده‌ها - دلیل جذابیت محیط‌های دیجیتال برای کودکان - راهکارهای تربیتی در مواجهه با کودک دیجیتالیک - فرصت‌ها و تهدیدهای هوشمندسازی مدارس دکتر علی‌رضا آزاد هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ۴۳ دقیقه اردیبهشت ۱۴۰۲ دریافت فایل صوتی: https://t.me/Dr_AlirezaAzad/811 نشستی با اولیاء دانش‌آموزان مجتمع آموزشی شهید امیدوار @Dr_AlirezaAzad
کلیدهای مقاله نویسی.pdf
3.16M
اسلایدهای کارگاه: کلید‌های مقاله‌نویسی (آشنایی با منابع کسب مهارت مقاله‌نویسی در علوم انسانی) دکتر علی‌رضا آزاد ۸۷ دقیقه اردیبهشت ۱۴۰۲ دریافت فایل صوتی: https://t.me/Dr_AlirezaAzad/816 دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد @Dr_AlirezaAzad
🔹 ستایش پوشش در شاهنامه (به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی پاک‌زاد) ✍ علی‌رضا آزاد هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد حیا و پوشیده‌رویی و کاردانی، در کنار وفاداری و حق همسرگزینی و دل‌دادگی، عناصر اصلی شخصیت‌پردازی فردوسی بزرگ از زنان ایران پیش از اسلام است. 🔹 شیرین، همسر خسرو، پس از مرگ شوهرش و پیش از خوردن زهر، در جواب خواستگاری شیرویه می‌گوید: به سه چیز باشد زنان را بهی که باشند زیبای گاه مهی سه دیگر که بالا و رویش بود به پوشیدگی نیز مویش بود مرا از هنر، موی بُد در نهان که آن را ندیدی کس اندر جهان نه کس موی او پیش این دیده بود نه از مهتران نیز بشنیده بود 🔹 منیژه که برای تقاضای کمک برای رهانیدن بیژن به حضور رستم می‌رود، برای توصیف پاکی خود می‌گوید: منیژه منم دخت افراسیاب برهنه ندیده رخم آفتاب 🔹 فریدون در خواستگاری سه دختر پادشاه یمن، در توصیف نیکویی آنها می‌گوید: کجا از پس پرده، پوشیده‌روی تو داری سه پاکیزه‌ی نام‌جوی سه پوشیده‌رخ را سه دیهیم جوی سزا را سزاوار، بی‌گفت‌وگوی 🔹 نه تنها دختران ایران، بلکه دختران توران نیز در شاهنامه، به پوشیده‌رویی توصیف می‌شوند: همه دخت توران پوشیده‌روی همه سرو بالا، همه مشک‌بوی 🔹 تهمینه در جریان دل‌دادگی، خودش را به رستم چنین معرفی می‌کند: کس از پرده بیرون ندیدی مرا نه هرگز کس آوا شنیدی مرا 🔹 در داستان ضحاک، دختران جمشید چنین توصیف می‌شوند: هم، آواز پوشيده‌رويانِ اوی نخواهم كه آيد ز ايوان به كوی همه روی‌پوشيدگان را ز مِهر پر از خونْ، دل است و پر از آب، چهر همان پاك پوشيده‌رويانِ تو كه بودند، لرزه بَرِ جان تو 🔹 ارجاسپ وقتی خواهران اسفندیار را اسیر می‌کند، برای تحقیرشان، حجاب از روی و موی‌ آنها می‌گیرد: چو ارجاسپ آمد ز خَلُّخ به بلخ همه زندگانی شد از رنج، تلخ چو ما را که پوشیده داریم روی برهنه بیاورد زایوان به کوی 🔹 در ماجرای ملاقات بیژن با منیژه در جشن‌گاه، نجابت دخترانه او چنین توصیف می‌شود: منیژه چو از خیمه کردش نگاه بدید آن سهی قدِّ لشکر پناه به پرده درون رفت، پوشیده‌روی بجوشید مهرش، بپوشید موی 🔹 فردوسی پاک‌زاد علاوه بر حیا و حجاب زنان، بارها به حیای مردان و منع نگریستن شهوت‌آلود مردان به زنان پاکدامن اشاره می‌کند. از آن جمله، وقتی کیخسرو، افراسیاب را شکست می‌دهد، به سربازان می‌گوید که متعرض جان و مال و ناموس مردم  نشوند: ز پوشیده‌رویان، بپیچید روی هر آن کس که پوشیده دارد به کوی 🔹 سخن پایانی: در شاهنامه حجاب و پوشش زنان، جزئی از فرهنگ ایران و توران است. پوشیدگان همواره ستایش می‌شوند و ارج می‌بینند. با این حال، کم‌حجابان و بی‌حجابان نیز در دورانی که او توصیف می‌کند، کم نیستند. اما فردوسی بزرگ هیچ‌گاه از تهدید بدحجابان یا حجاب اجباری زنان از سوی خانواده یا حکومت یا پهلوانان سخن به میان نمی‌آورد و هیچ شخصیتی در شاهنامه، زنی را مجبور به رعایت حجاب نمی‌کند بلکه در جای‌جای شاهنامه بر ارزش فرهنگی و انسانی حجاب، تاکید می‌شود. پی‌نوشت: مجموعه کامل مطالب منتشرشده درباره حجاب در کانال آزادنامه را می‌توانید در لینک زیر مشاهده فرمایید: https://t.me/Dr_AlirezaAzad/743 @Dr_AlirezaAzad
مستند "زندگی من" این روزها دومین مستندِ تهیه‌شده از زندگی خانوادگی ما به‌نام "زندگی‌من" از شبکه‌های تلویزیونی استانی و سراسری در حال بازپخش است. دوستان زیادی پس از مشاهده مستند، لینک دانلود آن را خواستند. علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه را از آرشیو شبکه افق، شبکه‌های استانی و... دانلود کنند و یا به لینک‌های زیر مراجعه نمایند. خداوند زندگی مؤمنانه و عاشقانه را نصیب همه ما بگرداند. مشاهده و دانلود مستند دوم از تلوبیون: https://telewebion.com/episode/0x290f4dc مشاهده و دانلود مستند دوم از کانال آزادنامه: https://t.me/Dr_AlirezaAzad/629 مشاهده و دانلود مستند اول از کانال آزادنامه: https://t.me/Dr_AlirezaAzad/254 @Dr_AlirezaAzad
🔹مدرسه بهاره: «ادیان در خدمت انسان» 🔹مبانیِ ایمانیِ «خود را در دیگری دیدن» - معنای این اصل در ادیان ابراهیمی - جایگاه این اصل در آیین‌های شرقی - رویکرد عرفانی به "خود را در دیگری دیدن" - رویکرد اخلاقی به "خود را در دیگری دیدن" - رهاوردهای شناختی و رفتاری این اصل 🔹دکتر علی‌رضا آزاد عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی 🔻زمان: سه‌شنبه ۲ خرداد ساعت ۱۶ 🔻آدرس جهت حضور: دانشگاه فردوسی، سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی، طبقه سوم، اتاق جلسات 🔻لینک مجازی شرکت در کلاس: https://www.roytab.ir/w/d/470 🔸مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی @Dr_AlirezaAzad
روز دختر✨ به همه دخترایی که کله‌پاچه رو پایه‌‌ان مبارک... به باباهاشون بیشتر مبارک... 🌺 👈 از من به شما نصبحت: عشق به کله‌پاچه رو از همون کودکی در فرزندان‌تون نهادینه کنین. 😄 در کنار زیباترین گل زندگی‌ام، دختر نازنین‌ام در طبّاخی سینا، سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۹۴، ۱۴۰۱ @Dr_AlirezaAzad
خود را در دیگری دیدن - دکتر آزاد - خرداد ۱۴۰۲.pdf
603.4K
فایل متنی سخنرانی در مدرسه بهاره "ادیان در خدمت انسان" مبانیِ ایمانیِ "خود را در دیگری دیدن" دکتر علی‌رضا آزاد خرداد ۱۴۰۲ @Dr_AlirezaAzad
خود را در دیگری دیدن - دکتر آزاد - خرداد ۱۴۰۲.m4a
40.67M
فایل صوتی سخنرانی در مدرسه بهاره "ادیان در خدمت انسان"، همراه با پرسش و پاسخ مبانیِ ایمانیِ "خود را در دیگری دیدن" دکتر علی‌رضا آزاد خرداد ۱۴۰۲ ۸۱ دقیقه @Dr_AlirezaAzad
🔹 جانبازی در لباس دامادی ✍ علی‌رضا آزاد هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد 🍃 از همان دقیقه نخست دیدارمان، شیفته آقاصادق شدم. جوانی بلندقد، خوش صحبت، نیکو خصال، پاک‌دل، شاد، با ایمان، بافکر، دلنشین، باهوش، شوخ و باادب را در کنارم می‌دیدم. شوق زندگی چنان در وجودش جاری‌ بود که انگار نه انگار جانباز است و از هر دو چشم، نابیناست. آری، او دلی چنان روشن داشت که نام "روشن‌دل" برازنده او بود. 🍃 آن‌قدر زیبا لبخند می‌زد که زخم‌های عمیق ترکش‌ها روی صورتش دیگر به چشم نمی‌آمد. چنان دفاع معقولانه‌ای از ارزش‌های دینی می‌کرد و از درک شرایط اجتماعی می‌گفت که دوست داشتم ساعت‌ها او بگوید و من بشنوم. 🍃 سال‌ها بود کسی را ندیده بودم که به اندازه او محدودیت جسمی داشته باشد، در عین حال این‌قدر شکرگزاری کند و سرشار از حس خوبِ زیستن باشد. تاکنون صدها جلسه مشاوره ازدواج داشته‌ام و به جوانان، اخلاق همسرگزینی و همسرداری گفته‌ام اما آن روز، هیچ چیزی برای گفتن به آقاصادق نداشتم. او بهتر و بیشتر از من، آنچه را که باید، می‌دانست و در وجودش پرورانده بود. ظاهراً من استاد بودم اما او معلم من شد. آن‌قدر که در همنشینی با او آموختم، در هیچ کلاسی نیاموختم. 🍃 ستوان دوم جانباز، صادق میانکی، مثل اغلب بچه‌ها دوست داشت پلیس شود و کنکور را وسیله رسیدن به این‌ آرزو کرد. تحصیل در دانشگاه افسری پلیس را که تمام می‌کند، استان سیستان بلوچستان را برای خدمت انتخاب می‌نماید. سال ۱۳۹۴ و در سن ۲۵ سالگی، وقتی معاون پاسگاهی در نیک‌شهر بود، با تله انفجاری قاچاقچیان روبرو می‌شود. هر چند خبر شهادتش اعلام شد ولی به شکل معجزه‌آسایی، در حالی که هر دو چشمش را از دست داده بود و ۴۰۰ ترکش در بدنش داشت و دست و پایش از چند جا شکسته بود و برخی انگشتانش برای همیشه از کار افتاده بودند و تمام بدنش سوخته بود، زنده می‌مانَد. 🍃 اکنون ۸ سال از آن اتفاق تروریستی گذشته است. او نه‌تنها با تمام دردها و محدودیت‌های جسمی‌اش کنار آمده است بلکه از تهدیدها فرصتی برای خود ساخته است. اکنون او از عهده کارهای روزانه‌اش به‌خوبی بر می‌آید. در انجام امور منزل مشارکت و به سایر اعضای خانواده نیز کمک می‌نماید. با این حال، باید زحمت‌ها و فداکاری‌های هر روزه پدر و مادر و برادر و خواهر ایشان را در طول این سال‌ها، به‌خاطر داشت. آقاصادق به‌صورت مرتب شنا و ورزش می‌کند. از تمام امکانات تلفن همراه مانند یک انسان بینا استفاده می‌کند. با دوستانش به گردش می‌رود. سفر می‌کند و می‌داند چگونه باید به زندگی معنا بدهد و از زندگی لذت ببرد. 🍃 سال ۱۴۰۰ آقاصادق مقطع کارشناسی ارشد روان‌شناسی را در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان رساند و همچنان علاقه‌مند به ادامه تحصیل است. قصد دارد مرکز مشاوره‌ای تأسیس کند و به‌صورت تخصصی در حوزه مشاوره روان‌شناختی به خانواده نظامیان فعالیت نماید. 🍃 نخستین ملاقات من با آقاصادق، زمانی بود که او به خواستگاری یکی از خواهران طلبه رفت و بخشی از تحقیقات پیش از ازدواج به واسطه همسرم که استاد ایشان بود، بر عهده من قرار گرفت. 🍃 امشب افتخار حضور در مراسم عروسی‌شان را داشتیم. چه لذت‌بخش بود دیدن پیوند ازدواج داماد جانباز و عروس طلبه. به همسر ایشان هم تبریک می‌گویم که توانست انتخابی فداکارانه و فراعاقلانه نماید. به هیچ‌کس نمی‌توان چنین انتخاب دشواری را توصیه کرد اما می‌توان کسی را که چنین انتخابی می‌کند، عمیقاً تحسین نمود. شک ندارم که زندگی آنان پر از ایمان و ایثار، دانش و آرامش، عشق و عاطفه خواهد بود. 🔹 پی‌نوشت: ▪️فیلم کوتاهی از جانباز صادق میانکی ▪️خبر شهادت صادق میانکی در سایت‌ها ▪️درباره حادثه تروریستی کهیری نیک‌شهر ▪️درباره جانباز صادق میانکی @Dr_AlirezaAzad
در کلاس اخلاق کاربردی، این هفته در فضایی صمیمانه میزبان جانباز روشندل نیروی انتظامی و فارغ التحصیل ارشد روان‌شناسی دانشگاه فردوسی، جناب آقای صادق میانکی هستیم و در فضایی صمیمانه به گفتگو با ایشان خواهیم نشست. شرکت در این جلسه، برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. زمان: چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ مکان: دانشگاه فردوسی، دانشکده دامپزشکی، کلاس ۱۰۹ جهت آشنایی بیشتر با این جانباز سرافراز، به لینک زیر مراجعه فرمایید.: https://t.me/Dr_AlirezaAzad/836 @Dr_AlirezaAzad
🔹 باد غرور عالمان در پوستین حاکمان ▪️جسارت‌های شرم‌آور طالبان در مرزهای ایران بهانه‌ای شد تا ماجرای هجوم محمود افغان به اصفهان را دوباره تورق نمایم. در این میان، مطلبی از رستم‌التواریخ توجهم را جلب کرد که بی‌‌شباهت به شرایط امروز ایران و افغانستان و نسبت حاکمان با عالمان نیست. ▪️نویسنده این کتاب، پس از بیان بدکرداری والی شیعه در قندهار سنّی‌نشین و دخالت روس‌ها و اهانت وزیران صفوی به میر ویس، پدر محمود افغان، فساد مالی درباریان، شهوت‌رانی پادشاه و...، یکی از علل مهم شکست صفویان به‌دست لشکر کم‌تعداد (۲۰هزار نفری) افغان را غرور نابجای شاه سلطان حسین می‌داند و به نقش اطرافیان پادشاه از جمله عالمان دینی در ایجاد این نخوت و غرور سیاسی در سلاطین صفوی، اشاره می‌نماید. ▪️می‌دانیم که علامه مجلسی(ره) در دیباچه کتاب رجعت، دو حدیث آورده و به استناد آن‌ها، پس از تمجیدهای فراوان از شاه سلیمان و سایر پادشاهان صفوی، بیان کرده آن دولتی که نویدش در این روایات آمده، همین دولت صفویه است که بشارت اتصال آن به دولت امام زمان(عج) داده شده و پرچم حق را به دست امام زمان(عج) خواهند رساند. ▪️نویسنده رستم‌التواریخ با اشاره به این‌ مطلب، درباره چنین تفسیرهای رِوایی و تأویل‌های آخرالزمانی و تأیید سلسله صفویه از سوی عالمان دینی و تأثیر مخرب آن در رفتار پادشاه و آداب حکمرانی و مملکت‌داری خاندان صفوی می‌نویسد: "دیباچه‌ی بعضی از مؤلّفات جناب علّامه‌ العلماء آخوند ملّامحمّدباقر، شیخ‌الاسلام، شهیر به مجلسی را چون سلطانِ جمشیدنشان [شاه سلطان حسین] و اتباعش خواندند که آن جنّت آرامگاه [علامه مجلسی] به دلایل و براهین آیات قرآنی، حکم‌های صریح نموده که سلسله جلیله‌ی ملوک صفویه نسلاً بعد نسل، بی‌شک به ظهور جناب قائم آل محمّد خواهد رسید، [پادشاهان صفوی] از این احکام، قوی‌دل شدند و تکیه بر این قول نمودند و سررشته مملکت‌داری را از دست رها نمودند و گوهر گران‌بهای لایتم‌الرّیاسة الاّ بِحُسن‌ السّیاسة را که از دُرجِ مقالِ معجزبیانِ حضرت امام به حقّ، ناطق صادق بیرون آمده، از کف دادند و طرق متعدّده‌ی فتنه و سُبُل معدوده‌ی فساد و ابواب افراط و تفریط در امور و ظلم به‌صورت عدل بر روی جهانیان گشادند." (رستم التواریخ، محمدهاشم آصف، به کوشش: محمّد مشیری، ص۹۸.) ▪️گویا خودِ نویسنده نیز مشابه آنچه علامه مجلسی درباره پادشاهان صفوی بیان کرد را بعدها نسبت به پادشاهان قاجار گفت! باری، چه می‌توان گفت وقتی که حتی مورخان هم نمی‌تاریخ‌‌اند. ▪️آری، باد غروری که عالمان در پوستین حاکمان می‌دمند، مُلک و ملکوت را یکجا بر باد می‌دهد. چه در افغانستان و چه در ایران؛ چه در روزگار صفوی و چه هر روزگار دیگری. 🔹 مطالب مرتبط: - نقد مبانی دین‌فهمی سَلَفی و افراط‌گرایان دینی (نظر به تحولات افغانستان) - علامه مجلسی و تطبیق دو روایت بر ظهور - آیا زمینه‌سازی ظهور، وظیفه شیعیان است؟ @Dr_AlirezaAzad
🔷 گروه معارف اسلامی و فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بیرجند با همکاری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی برگزار می کند: سخنرانی علمی: ✅ اصول طراحی "الهیاتِ هوش مصنوعی" (AI Theology) 👤 دکتر علی‌رضا آزاد عضو هیات علمی دانشکده الهیات و رئیس سابق اندیشکده دانشگاه فردوسی مشهد ⏰ شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰ 🌐 لینک شرکت مجازی (آدوب کانکت): https://ac5.birjand.ac.ir/philosophy 🌐 لایو اینستاگرام: https://instagram.com/alireza_azad_amoli @Dr_AlirezaAzad
الهیات هوش مصنوعی - دکتر آزاد - خرداد ۱۴۰۲.m4a
32.52M
🎙فایل صوتی سخنرانی: ✅ اصول طراحی "الهیاتِ هوش مصنوعی" (AI Theology) دکتر علی‌رضا آزاد خرداد ۱۴۰۲ ۶۵ دقیقه 01:33 استفاده از AI در فهم متون دینی 05:33 منطور از الهیات، AI، طراحی 13:10 سوال‌های اصلی درباره الهیات AI 19:00 پیشینه بحث از الهیات AI در ایران و جهان 25:50 چالش‌های طراحی الهیات AI 31:42 چت‌بات‌های اختصاصی الهیات 38:07 اصول طراحی الهیات AI 43:27 پیوست فرهنگی و الهیاتیِ AI 46:16 تغییر گفتمان الهیات در عصر AI 51:00 چهار ساحت طراحی الهیات AI 55:08 پرسش و پاسخ ارائه شده در گروه معارف و فلسفه دانشگاه بیرجند @Dr_AlirezaAzad
سنجش مشاوره‌های ازدواج در این سال‌ها، به صدها عزیز، مشاوره پیش از ازدواج، همسرداری، اختلافات خانوادگی، زوج‌درمانی و... داده‌ام. از عزیزانی که برای مشاوره‌‌های ازدواج در خدمت‌شان بودم و اکنون در صفحات مجازی من حضور دارند، تقاضا می‌کنم لطفاً تجربه‌هایی که از این جلسات به‌دست آوردند و نتایج مثبت و منفی حاصل از مشاوره با من در زندگی‌شان را در قالب کامنت شخصی به رسم امانت، برایم ارسال نمایند و مرا در تدوین و تصحیح متدلوژی‌ام در مشاوره‌های آینده، یاری کنند. دوستدار همیشگی‌تان: علی‌رضا آزاد ارتباط در تلگرام: https://t.me/Dr_Alireza_Azad ارتباط در ایتا: https://eitaa.com/Dr_Alireza_Azad ارتباط در اینستاگرام: https://instagram.com/alireza_azad_amoli?r=nametag @Dr_AlirezaAzad