eitaa logo
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
510 دنبال‌کننده
285 عکس
97 ویدیو
44 فایل
🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛 چیزی فراتر از یک تاریخ ... 🔹کانال تلگرام : https://t.me/The_other_side_of_history یعسوب‌الدین طبری (تاریخ پژوه) 🆔 @Historian_Tabari
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اکتشافی جدید از دنیای باستان اسرار زندگی در ، با گذشت سال‌ها همانند گنجینه‌ای باقی مانده است که بسیاری مشتاق کشف و دانستن اسرار و جزئیات آن هستند. اخیراً دانشمندان توانسته‌اند آنچه را که اجداد مصری‌ها آن را می‌نامیدند، کشف کنند. عطر ابدیت در گلدان‌های سایبانی 3500 ساله در یک مقبره مصری باستانی کشف شد که در آن جسد سنتای، پرستار فرعون آمنهوتپ دوم نگهداری می‌شده است. به گفته روزنامه بریتانیایی «گاردین» با پیشرفت فناوری تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی، بازآفرینی این مایع که در مومیایی‌کردن اجساد پادشاهان مصری استفاده می‌شد، اکنون امکان‌پذیر شده است. عطر مومیایی‌سازی، حاوی ترکیب پیچیده‌ای از رایحه‌های موم زنبور عسل است که از مواد در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کند، همچنین رایحه وانیل، رایحه رزین‌های درختان کاج و اسید بنزوئیک (اسید صمغ) که می‌توان آن را در بسیاری از منابع گیاهی از جمله دارچین و میخک پیدا کرد. 🔹باربارا هوبر، مسئول پژوهش احیای عطر ابدیت از موسسه علوم زمین ماکس پلانک، گفت : « این یافته‌ها نشان می‌دهد که روند مومیایی‌سازی مصر باستان تا چه اندازه پیشرفته است!» وی افزود : « بازآفرینی عطر ابدیت همانند سوار شدن بر «ماشین زمان» است. چون مردم عادت کرده‌اند به مومیایی‌ها نگاه کنند و توضیحات در مورد آن‌ها را در موزه بخوانند، اما این به آنها کمک می‌کند واقعا بوی گذشته را حس کنند! » استشمام بوی مومیایی‌سازی این عطر باستانی در موزه دانمارک در نمایشگاهی به نمایش گذاشته خواهد شد.  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رساله اربعین آیت الله فاضل استرآبادی.pdf
2.98M
رساله اربعین ✍ آیت‌الله فاضل استرآبادی (ره)  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست روش پژوهش در تاریخ اهل بیت علیهم السلام.mp3
46.4M
🔊 روش‌شناسی پژوهش در تاریخ اهل‌بیت علیهم‌السلام 🎙حجةالاسلام حامد کاشانی  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
1637390481-9912-26-3.pdf
250.8K
📚 «در باب مهم‌ترین وظیفه رشته‌ای مورخان» ✍ دکتر حسن حضرتی (دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران)  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
📚#مقاله_علمی «در باب مهم‌ترین وظیفه رشته‌ای مورخان» ✍ دکتر حسن حضرتی (دانشیار گروه تاریخ دانشگاه ت
تاکنون منازعات روشی میان اهل تاریخ در ایران به طور جدی شکل نگرفته است؛ زیرا تسلط کافی به روش ها و پارادایم ها و نظریه های مختلف وجود نداشته است. آرام آرام پس از اشراف به روش های گوناگون، لازم است وارد گفت وگوهای روشی بشویم تا از پس آن گام در آزمون آن ها در مطالعات موردی بگذاریم تا به محک تجربه، به ضعف ها و قوت های هر کدام از پارادایم های روشی اشراف پیدا کنیم. ازاین رو نگارنده در نوشتار حاضر مسئله ای روشی را طرح می کند: مهم ترین وظیفه رشته ای مورخان چیست؟ مدعایی که در پاسخ به پرسش یادشده در نوشتار حاضر به بحث گذاشته می شود، درباره این است که مهم ترین وظیفه رشته ای مورخان عبارت است از توصیف فربه مهم ترین رویدادهای گذشته انسانی؛ زیرا قدرت دانش تاریخ در همین امر نهفته است. ضمن اینکه توصیف فربه به دنبال پاسخ به پرسش های چیستی و چگونگی می آید؛ پرسش هایی که به شدت مدنظر مورخان است.
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
📚#مقاله_علمی «در باب مهم‌ترین وظیفه رشته‌ای مورخان» ✍ دکتر حسن حضرتی (دانشیار گروه تاریخ دانشگاه ت
تذکر مهم : انتشار این دست مقالات به معنای تأیید تام نظریات مطرح شده در آن نمی باشد ؛ بلکه به جهت طرح اندیشه‌های متفاوت در ساحت های مختلف علم تاریخ است! لذا مخاطب اصلی مقاله مزبور و صاحب نظران علم تاریخ بوده ، و مطالعه آن به علاقمندان تاریخ و نوآموزان این علم توصیه نمی‌شود.
1402.06.20 - استاد منتظري مقدم.mp3
29.86M
🔊 «مجاهدت ائمه(ع) در تثبيت جايگاه محوری رسول خدا(ص) در جامعه اسلامی» 🎙دکتر حامد منتظری مقدم  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحقیقی در روز وفات پیامبر.pdf
368.2K
🔰 «تحقیقی در روز وفات پیامبر ص» ✍ محمدجواد شبیری زنجانی  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
🔰#تحقیق_علمی «تحقیقی در روز وفات پیامبر ص» ✍ محمدجواد شبیری زنجانی  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://e
انتشار این دست مقالات به معنای تأیید تام نظریات مطرح شده در آن ؛ بلکه به جهت طرح نظریات متفاوت در ساحت های مختلف علم تاریخ است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
dar-pishe-rooye-oo.mp3
7.25M
🏴در پیش روی او معراج دیگر است ...😭😭 🎙میثم مطیعی حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله تسلیت باد.  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهادت پیامبر از تراژدی تا واقعیت(۱) ✍ محمد صادق رجبی آزادبنی یکی از مباحث چالشی در این ایام ، مسئله کیفیت درگذشت پیامبر ص است ؛ آیا پیامبر به مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند یا اینکه به قتل رسیده‌اند؟! برای دست‌یابی به نظری صحیح در این باره ، می بایست فضای جامعه اسلامی در سنوات پایانی عمر رسول اکرم ص را مورد بررسی قرار داد. آنچه که از آیات قرآن به دست می‌آید این است که هرچه به سال های پایانی عمر رسول اکرم ص نزدیک می شویم ، جریان نفاق نمودی پرنگ تر پیدا می کنند. قرآن کریم در این باره می فرماید: وَمِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ ۖ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ ۖ مَرَدُوا عَلَى النِّفَاقِ لَا تَعْلَمُهُمْ ۖ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ ۚ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَىٰ عَذَابٍ عَظِيمٍ ( توبه/۱۰۱) طبق این آیه حتی اهل مدینه که شاهد مجاهدت های گوناگون آنها بوده‌ایم نیز دچار نفاق می شوند! شاهد این مدعا نوع رویکرد اصحاب رسول الله ص در مواجهه با فرامین ایشان است. با نگاهی به تاریخ در می یابیم که هرچه به سال‌های پایانی عمر رسول اکرم ص نزدیک می شویم ، نوعی عرفی سازی از شخصیت پیامبر ص صورت گرفته که به نحوی فرامین وی نه حتی به عنوان فرمانی الهی ، بلکه به عنوان فرمانی حاکمیتی نیز مورد اطاعت و امتثال قرار نمی گیرد! نمونه‌ی آن استنکاف برخی از اصحاب در کیفیت احرام در جریان حج سال هفتم می باشد. اما نمونه بارز تر ، استنکاف اصحاب از همراهی سپاه اسامه با وجود تاکیدات فراوان پیامبر ص ، می باشد ؛ و بدتر از آن نسبت هذیان به پیامبر ص در ماجرای دوات و قلم در واپسین لحظات عمر ایشان است!! با عنایت به مقدمه فوق می‌گوییم : عرفی ساری و تنزل جایگاه پیامبر ص در سطح جامعه تا جایی پیش رفت که مقام ایشان در نزد منافقان نه مقامی الهی بلکه صرفا یک مقام حاکمیتی و دنیوی بود! مقامی که می توان به هنگام نیاز و صلاح دید آن را حذف فیزیکی نمود! بر پایه همین اندیشه ، عده‌ای از اصحاب نامدار ولی منافق در خلال بازگشت از غزوه تبوک برنامه ترور حضرت را چیدند که البته ناکام ماند. خداوند در آیه ۷۴ از سوره توبه می فرماید : « یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا کَلِمَةَ الْکُفْرِ وَ کَفَرُوا بَعْدَ اِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ یَنالُوا ...» در ذیل این آیه ، این روایت نقل شده است : رجع رَسول الله صلَّى الله عليه وسلَّم قَافِلًا من تَبوكَ إِلَى الْمَدِينَةِ حتَّى إذا كان ببعض الطَّريق مَكَرَ برسول الله صلَّى الله عليه وسلَّم نَاسٌ مِن ، فَتَآمَرُوا أَنْ يَطرَحُوهُ من عَقَبَةٍ في الطَّرِيقِ السنن الكبرى ، البيهقي أبوبكر جلد:9 صفحه:57 طبق این روایت برخی از قصد ترور پیامبر را در مراجعت از تبوک را داشتند! حافظ بیهقی جلد۸ ص۳۴۵ و ص۳۴۷ نیز این روایت را با تفصیل بیشتر نقل می کند. همچنین این رخداد در دلائل النبوة ج۵ ص۲۵۶ نیز گزارش شده است. ابن کثیر نیز ذیل آیه مزبور در تفسیر خود ج۴ص۱۵۹ این واقعه را ذکر کرده است. نقل دیگر که موید ادعای فوق است ، روایتی است مسلم در صحیح خود بدان اشاره کرده است: حَدَّثَنَا أَبو الطُّفيل، قال: كان بينَ رجل مِن أَهلِ الْعَقَبَةِ؟ وَبين حذيفة بعضُ ما يَكُون بَينَ النَّاسِ، فَقَالَ: أَنْشدُكَ بالله كم كان أَصحاب العقبة؟ قال فقال لَهُ القومُ: أَخبِرهُ إِذ سَأَلَكَ، قَالَ: كُنَّا نُخبَرُ أَنَّهُم أَربَعَةَ عَشَرَ، فإن كنتَ منهم فقد كان القوم خَمسَةَ عَشَرَ، وأَشهد بالله أَنَّ اثنی عَشَرَ منهم حربٌ لله ولرسوله فی الحياة الدنيا ويوم يقوم الأَشهاد، وعذر ثلاثة ... صحیح مسلم جلد۴ص۲۱۴۴ حدیث ۲۷۷۹ نتیجه مهم : از مجموع آنچه ذکر شد برداشت می شود که عده‌ای از پیامبر قصد ترور پیامبر را به هنگام بازگشت از تبوک داشتند. مهم : غزوه تبوک حوالی رجب سال نهم رخ داد یعنی حدود یک سال قبل از درگذشت پیامبر ص سوال مهم: آیا منافقینی که نقشه قتل و ترور پیامبر را کشیدند ، آیا در ماه‌های پیش رو از کشیدن نقشه‌های دیگر برای ترور ایشان ، خودداری کردند؟!! پاسخ منفی است! طبق نقل‌های متعدد پیامبر خدا به مرگ طبیعی از دنیا نرفته است: ۱_ امام رضا(ع): والله ما منا إلا مقتول شهيد عیون اخبار الرضا ج۱ص۲۸۷ الأمالي شیخ صدوق ج1ص120 من لا يحضره الفقيه ج2 ص585 وسائل الشيعة ج 10ص446 بحار الأنوار ج99 ص 32 ۲_ شیخ مفید در المقنعه صفحه ۴۵۶ می نویسد : قبض بالمدينة يوم الإثنين‌ در منابع اهل سنت هم به ماجرای مسموم شدن پیامبر اشاره شده است: ۱_مسند احمد ج۶ص۱۱۵ ۲_طبقات الکبری،ج2 ص201 ۳_المصنف،ج5 ص269 ۴_المستدرک علی الصحیحین ج3 ص61 پس طبق مستندات فوق ، پیامبر ص نه با مرگ طبیعی ، بلکه با دسیسه منافقین به قتل رسیدند. « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
شهادت پیامبر از تراژدی تا واقعیت (۲) ✍ محمدصادق رجبی آزادبنی خلاصه بخش نخست : ۱_هرچه به سال‌های پایانی عمر رسول الله ص نزدیک می‌شویم ، شاهد نفوذ بیشتر جریان نفاق در معادلات اجتماعی و سیاسی مدینه هستیم. ۲_ جریان نفاق ، به سر کردگی چندین تن از اصحاب پیامبر ص ، نقشه ترور پیامبر ص را در بازگشت از جنگ تبوک طراحی می‌کند ، که با شکست مواجه می شود. ۳_ پیامبر حدود یک سال پس از این ترور نافرجام ، به شکل مشکوکی از دنیا می‌رود ؛ طبق مستندات شیعه و سنی این مرگ نه یک مرگ طبیعی ، بلکه است که به احتمال بسیار قوی مجدداً توسط جریان نفاق طراحی و اجرا شده است. شاهدی که (جدای از مستندات مزبور) ادعای کشته شدن پیامبر را به فرض تعین می رساند آیه ۱۴۴ سوره آل عمران است: و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم علي اعقابكم کلمه أو در این آیه به معنای اضراب است که معنای آیه اینطور می‌شود: (أفإن مات بل قتل) اعتراض یعنی رویگردانی از ماقبل و تعین مابعد ؛ لذا در این آیه «قُتِلَ» تعیّن می یابد. ⁉️ سوالی بسیار مهم : این ترور توسط چه کسی انجام شد؟ بر اساس مستندات موجود دو احتمال در این باره مطرح است: ۱_ ترور توسط یک زن یهودی ۲_ ترور توسط برخی نزدیکان پیامبر و وابستگان به بیت ایشان احتمال اول) طبق برخی نقل‌ها پیامبر توسط سمی که یک زن بعد از فتح خیبر در قالب راسته گوسفند به ایشان خورانده است ، به شهادت رسیده‌اند: ۱_ المحاسن ج۲ ص۴۷۰ ۲_ الکافی ج۶ ص۳۱۵ ۳_بصائرالدرجات ج۱ ص۵۰۳ ۴_ طبقات الکبری ج۲ ص۲۰۰ ۵_سنن الکبری ج۸ ص۴۶ اما استدلال به این دست اخبار برای اثبات شهادت پیامبر بر اثر سم زن یهودی ، با مناقشاتی مواجه است: اولا) طبق این گزارشات ، سم مزبور پس از واقعه فتح خیبر و در سال هفتم به پیامبر داده شده‌است اما پیامبر در سال یازدهم از دنیا رفتند! اگر قرار بود پیامبر بر اثر آن سم رحلت کند ، می بایست همان زمان یا اندکی بعد وفات کند نه اینکه بعد از قریب به چهار سال سم اثر کند! شاهد این مدعا این است که طبق برخی گزارشات ؛ یکی از اصحاب، به نام بُشر بن براء نیز با پیامبر هم غذا شده و از همان گوشت مسموم خورده است اما وی نه چهار سال بعد! بلکه در دم جان می بازد. ثانیا) محتوای درون متنی این گزارشات با یکدیگر ناسازگار است؛ مثلا در برخی گزارشات پیامبر قبل از اینکه گوشت را بخورد متوجه مسموم بودن آن شده و اصحاب را مطلع می کند (سنن الکبری ج۸ص۴۶) اما در گزارشی دیگر، پیامبر پس از اینکه گوشت را می‌خورد، خود گوشت ایشان را از مسمومیت خود مطلع می کند! ( بصائرالدرجات ج۱ص۵۰۳) ناسازگاری دیگر بین این گزارشات، در کیفیت برخورد پیامبر با آن زن یهودی است، طبق برخی از گزارشات پیامبر به خاطر ارتکاب این عمل، دستور قتل وی را صادر می‌کند(طبقات الکبری ج۲ص۲۰۰_سنن الکبری ج۸ص۴۶) اما در برخی گزارشات دیگر، پیامبر وی را می بخشد!(السیرة النبویة ابن کثیر ج۳ص۳۹۷ _ الإصابة ج۸ص۱۵۵) نقدهای متنی و فرامتنی وارد بر این گزارشات به علاوه آحاد بودن این اخبار، باعث می‌شود نتوان این فرضیه که پیامبر با سم زن یهودی کشته شده است را پذیرفت. احتمال دوم) این است که مسمومیت پیامبر توسط برخی نزدیکان و وابستگان به بیت ایشان صورت پذیرفته باشد. در برخی از منابع شیعه مسمومیت پیامبر به دو زن نسبت داده شده است ( فسمَّ قبل الموت إنهما سقتاه ) : ۱_تفسیر عیاشی ج۱ ص۲۰۰ ۲_تفسیر قمی ج۲ ص۳۷۶ ۳_تفسیر صافی ج۱ ص۳۸۹ ۴_تفسیر البرهان ج۱ ص۳۲۰ ۵_بحارالانوار ج۲۲ ص۵۱۶ در صحیح بخاری ج۵ ص۱۲۰ از قول عایشه گفته شده که آنها در هنگام بیماری پیامبر، علی رغم میل پیامبر به ایشان دارو خوراندند! حتی پیامبر با اشاره آنها را از این کار نهی کرد اما آنها به کار خود ادامه دادند! در اینجا چند سوال بی‌پاسخ وجود دارد: ۱_ داروی مزبور را چه کسی برای پیامبر تجویز کرده بود؟! آیا عایشه از پیش خود برای پیامبر دارویی تدارک دیده بود؟! ۲_ چرا عایشه با وجود اینکه پیامبر ایشان را از دارو دادن منع کرد ، اما آنها به زور به ایشان دارو دادند؟! آیا آنها نسبت به پیامبر از خودش هم دلسوزتر بودند؟! مگر طبق نص صریح قرآن نمی بایست مطیع تمامی اوامر و نواهی رسول بود؟(حشر/۷) ۳_ چرا پس از اینکار، پیامبر دستور داد همگی از این دارو بخورند؟! پیامبر از چه چیزی می‌خواستند مطمئن شوند؟! و چرا حضار خصوصا عایشه و حفصه از خوردن دارو امتناع کردند؟ مگر ضرر خاصی در خوردن آن نهفته بود؟! نتیجه نهایی : پروژه ترور پیامبر که از تبوک آغاز شد، طی یک سال پیش رو به نحوی دیگر؛ صورت پذیرفت. طبق ادله گوناگون درگذشت پیامبر نه بصورت یک مرگ طبیعی بلکه به وسیله ترور و حذف فیزیکی بوده است. اما در شناسایی قاتل ابهاماتی وجود دارد! .. هرچند متهم ردیف اول را باید در بیت خود پیامبر جستجو نمود.  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روایتی در خصوص شهادت امام رضا علیه‌السلام به دست 📚مرحوم صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا(ع) بابی تحت این عنوان گشوده است: [باب الأسباب التي من أجلها المأمون علي بن موسى الرضا(ع)] و ذیل این باب چند روایت نقل می کند ؛ که ما در اینجا به یک نمونه بصورت مختصر اشاره می‌کنیم : احمد بن علی انصاری گفت : از اباصلت هروی سوالی پرسیدم ؛ چگونه به رضا (علیه‌السلام) رضایت داد حال آنکه این همه به او محبت و اکرام نموده و او را ولی عهد خویش کرده بود؟!! اباصلت در پاسخ گفت: آن اکرام و محبت بدین خاطر بود که مأمون هم به فضل امام آگاه بود... اما ولایتعهدی را به او داد تا ایشان را از چشم مردم بیندازند و اینطور وانمود کند که ایشان به دنیا رغبت دارد! (اما نقش‌های وی نتیجه نداد و این دسیسه ها ) جز بر فضلیت امام در نزد مردم نیفزود! ( مأمون نقشه دیگر کشید و ) علمای بلاد مختلف را برای بحث با ایشان فراخواند به این امید تا شاید در بحث علمی منکوب شده و جایگاهش را نزد علما و عوام از دست بدهد! اما هیچ عالمی از علمای یهود و نصاری و فرق دیگر اسلامی با ایشان بحث نمی‌کرد مگر اینکه در گفتگو ساکت و منکوب می‌شد! لذا مردم مدام می گفتند حقیقتا وی (امام) از مأمون به خلافت مستحق تر است! این خبر به گوش مأمون رسید و خشم و حسد وی نسبت به امام بیشتر شد ... و سرانجام وی امام را با سم به قتل رساند. مرحوم صدوق در انتهای روایت اینگونه نقل می کند : كَانَ الرِّضَا(ع)لَا يُحَابِي الْمَأْمُونَ مِنْ حَقٍّ وَ كَانَ يُجِيبُهُ بِمَا يَكْرَهُ فِي أَكْثَرِ أَحْوَالِهِ فَيَغِيظُهُ ذَلِكَ وَ يَحْقِدُهُ عَلَيْهِ وَ لَا يُظْهِرُهُ لَهُ فَلَمَّا أَعْيَتْهُ الْحِيلَةُ فِي أَمْرِهِ اغْتَالَهُ 📚عيون أخبار الرضا(ع) ج2 ص239  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
شهادت پیامبر از تراژدی تا واقعیت(۱) ✍ محمد صادق رجبی آزادبنی #بخش_نخست یکی از مباحث چالشی در این
عرض سلام و تسلیت ایام . به توفیق الهی ، نوشته‌ای در باب شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تنظیم شد که تقدیم مخاطبان محترم گشت ؛ لکن به جهت تسهیل در مطالعه و ذخیره‌سازی آن ، متن نوشته مزبور در قالب پی دی اف تقدیم عزیزان می شود. ما را از دعا خیر خویش محروم نفرمایید🙏
مقاله شهادت پیامبر از تراژدی تا واقعیت. صادق رجبی آزادبنی.pdf
419.8K
شهادت پیامبر از تراژدی تا واقعیت ✍ محمدصادق رجبی آزادبنی  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
18.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ناگفته‌هایی از حقائق و شگفتی‌های ببینید و برای بقیه هم بفرستید👌  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_3.pdf
322.9K
« تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها » ✍ نشست علمی با حضور استاد یوسفی غروی  « آن سوی تاریخ🔍📜 » https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
#نوشتار_علمی « تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها » ✍ نشست علمی با حضور استاد یوسفی غروی
أکیدا تاکید می شود ، انتشار این دست مقالات به معنای تأیید تام نظریات مطرح شده در آن ؛ بلکه به جهت طرح نظریات متفاوت در ساحت های مختلف علم تاریخ است!