eitaa logo
دولت اسلام | ابراهیم نوروزی
332 دنبال‌کننده
20 عکس
16 ویدیو
0 فایل
ابراهیم نوروزی معاون آموزش مرکز بررسی‌های دکترینال (اندیشکده یقین) «مقدمه جامعه اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است.» https://t.me/Ebrahim_Nowrouzi ارتباط: @Ebrahimnowrouzi
مشاهده در ایتا
دانلود
این رسالت ماست ❇️ امام خامنه‌ای در ۲۰ بهمن ۱۳۶۰ در پیامی به مناسبت افتتاح اولین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم می‌فرمایند: « برای جمهوری اسلامی که خود را عهده‌دار رسالت اجرای احکام اسلام و ایجاد فضا و فرهنگ الهی می‌داند و نور خدا را در منشور جامعه‌ی اسلامی متجلی می‌خواهد، بازگشت به سرچشمه‌ی هدایت قرآن، امری ضروری و حتمی است. افتخار ما در مقابل همه‌ی مکاتب و نظام‌های بشری با مانیفست‌های ساخته‌ی ذهنیت‌های حقیر و محدود و وابسته، این است که کتاب انقلاب ما قرآن کریم است که از وحی منشاء گرفته است. این رسالت ماست که حجاب‌های افکنده بر چهره‌ی قرآن را کنار بزنیم و آن را از انزوا و غربت خارج سازیم. اکنون نوبت آن است که با تدبر و تعمق در قرآن و با گسترش و تعمیق فرهنگ اصیل قرآنی در سطح جامعه، یکایک رهنمودها و فرامین قرآن را برای «تشکیل نظام اسلامی» به کار گیریم و «جامعه را قرآن مجسم کنیم». این کار بی‌شک نیازمند تلاشی بزرگ، درازمدت و پر حوصله است. » ✳️ جامعه زمانی قرآن مجسم خواهد شد که نظامات آن بر اساس مفاهیم قرآنی شکل بگیرد. @Ebrahim_Nowrouzi
✳️ امام خامنه‌ای در دیدار با خبرگان رهبری در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۸ فرموده‌اند: «اطاعت از خدا، چند مرتبه دارد: یک اطاعت، اطاعت موردی است‏، مثلاً نماز بخوانید یا روزه و زکات و بقیه‌ی امور. این یک جور اطاعت است که انسان امر الهی را اطاعت میکند، نهی الهی را اطاعت میکند. از این مهمتر، اطاعت خطی است. یعنی روش و راه و نقشه‌ای که خدای متعال برای زندگی معین میکند؛ این را یک مجموعه‌ای از مردم باید اطاعت کنند تا این نقشه تحقق پیدا کند. این نقشه با اَعمال فردی حاصل نمیشود. یک کار جمعی نیاز دارد تا اینکه نقشه‌ی الهی، هندسه‌ی الهی در وضع جامعه‌ی اسلامی تحقق پیدا کند. فرض بفرمائید که در مکه مسلمانها اعمال خودشان را انجام میدادند؛ اما جامعه‌ی اسلامی در مکه با جامعه‌ی اسلامی در مدینه که حکومت اسلامی در آن تشکیل شد، متفاوت است. اگر این تحقق پیدا کرد، آن وقت زندگی، زندگی خوبی خواهد شد؛ زندگی سعادتمندانه‌ای خواهد شد. نظام اسلامی به انسانها سعادت میدهد. نظام اسلامی هم یعنی آن نظامی که مبنی بر هندسه‌ی الهی است برای جامعه؛ مبنی بر نقشه‌ی خداست در جامعه.» ✅ برای تحقق جامعه اسلامی، نظامات جامعه باید مبتنی بر نقشه خدا و هندسه الهی پایه‌ریزی و بنا شوند و مادامی که این امر محقق نشود اگر همه ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور هم تمام و کمال مناسک دینی و مذهبی خود را انجام دهند، جامعه دینی نخواهد شد. @Ebrahim_Nowrouzi
1. به فرموده خمینی کبیر «محرم و صفر است که اسلام را 1400 سال زنده نگه داشته است» 2. انقلاب اسلامی مردم ایران و تشکیل و بقای نظام ج.ا نیز مدیون همین آئین مذهبی است 3. اکنون استراتژی ابلیس استحاله این آئین مذهبی است 4. نظام ج.ا باید به این استراتژی حمله کند و مانع از استحاله خود شود. @Ebrahim_Nowrouzi
غلبه انباشت سبک زندگی بر رویداد جشن غدیر 1️⃣ در «پویایی‌شناسی سیستم‌ها » (۱) مفهومی کلیدی وجود دارد به نام « انباشت » (۲) که بدون توجه به این مفهوم نمی‌توان درک درستی از وضعیت یک سیستم خصوصا یک سیستم اجتماعی داشت و عدم توجه به این موضوع می‌تواند منجر به «غافلگیری استراتژیک» شود. 2️⃣ رویداد جشن عید غدیر موسوم به «مهمونی ده کیلومتری غدیر» که با اقتباس از مراسم پیاده‌روی اربعین در تهران و چند شهر بزرگ دیگر برگزار شد، ایده بسیار خلاقانه‌ای است که می‌تواند به برجسته کردن عید غدیر در تقویم ایران شیعی کمک کند. پس از دومین تجربه موفق این رویداد و استقبال بی‌نظیر مردم از آن، بحث‌های مختلفی در بین شخصیت‌های فکری و حتی جناح‌های سیاسی پیرامون این موضوع شکل گرفت که کم و بیش در جریان آن هستید. اما آن چیزی که در این بحث‌ها بیشتر برجسته شد نسبت دادن استقبال مردم از این رویداد و میزان دین‌داری آنها بود. گرچه قطعا رابطه معناداری بین استقبال مردم از این رویداد و دین‌داری آنها وجود دارد اما آن چیزی که می‌تواند به «غافلگیری استراتژیک» نظام منجر شود دقیقا از همین نقطه آغاز می‌شود. 3️⃣ یکی از معانی واژه «دین» عبارت است از «راه و روش زندگی» یا به اصطلاح امروزی «سبک زندگی». در واقع مسلمان بودن ـ نه مؤمن بودن ـ یعنی تسلیم دین اسلام شدن و پیاده کردن احکام و شریعت این دین ـ که مناسک دین را می‌سازند ـ در زندگی. بنابراین اگر سبک زندگی مردم منطبق با شریعت اسلام باشد این مردم دین‌دار هستند. در واقع دین سبک زندگی می‌سازد و البته از طرف دیگر این سبک زندگی است که دین می‌سازد. حال اگر خوش‌خیالی و ساده اندیشی را کنار بگذاریم و میزان استقبال مردم از رویداد جشن غدیر یا تشییع حاج قاسم را به دین‌داری مردم ربط ندهیم باید ببینیم چه چیزهایی امروز سبک زندگی مردم جامعه ما را می‌سازد؟ و زیرنظام‌های نظام جمهوری اسلامی از جمله نظام آموزش‌وپرورش، نظام آموزش عالی، نظام رسانه‌ای، نظام فرهنگی و ... چه نقشی در ساختن سبک زندگی مردم ما دارند؟ آیا امروز شریعت دین است که سبک زندگی مردم را می‌سازد یا مواردی از قبیل شبکه‌های اجتماعی، فیلم و سریال، معماری، بازار محصولاتی که پیوست فرهنگی دارند از جمله پوشاک و ... . 4️⃣ حال به رویداد جشن غدیر برگردیم و تلاش برای برجسته کردن عید غدیر و همچنین آشنا کردن کودکان و نوجوانان با شخصیت امیرالمومنین(ع). با توجه با این نکته که یکی از ویژگی‌های برجسته‌ امیرالمؤمنین(ع) مقام «معرفت توحیدی» ایشان است (۳)، حال اگر این رویداد هر ساله با بهترین کیفیت هم برگزار شود کمکی به معرفت مردم نمی‌کند چرا که نظام جمهوری اسلامی در زیرنظام آموزش عالی، معرفت جوانان خود را با «دانش‌های ذاتا مسموم » (۴)مخدوش می‌کند. بنابراین تا وقتی معرفت مردم غیرتوحیدی باشد نمی‌توان انتظار داشت که با انجام مناسک دینی، آن جامعه، اسلامی شود چرا که مناسک به خودی خود به ایمان و اعتقادات شخصی که این مناسک را به جا می‌آورد کمکی نخواهد کرد. 5️⃣ به مفهوم انباشت برمی‌گردیم. در قرآن و متون دینی به واژه «ذکر» توجه بسیاری شده و به مؤمنین توصیه می‌شود که اهل ذکر باشند. ذکر در متون دینی یعنی دائم به یاد خدا بودن و از یاد خدا غافل نشدن. در واقع عنصر مداومت که در مفهوم ذکر وجود دارد باعث می‌شود که یک نوع از رفتار در وجود انسان انباشته و به مرور تبدیل به بخشی از شخصیت فرد شود. سبک زندگی نیز اینگونه عمل می‌کند. در واقع انباشته شدن مداوم مؤلفه‌هایی که سبک زندگی افراد را شکل می‌دهند تبدیل به ملکات اخلاقی و رفتاری فرد می‌شوند و در این صورت این سبک زندگی است که بر مناسک موردی فرد مسلمان غلبه دارد و شخصیت وی را شکل می‌دهد. چه بسیار افرادی که در طول عمر خود بارها به سفرهای زیارتی از جمله حج، کربلا، مشهد و ... رفته‌اند اما پس از چند روز حال و هوای معنوی خود را از دست داده و سرگرم روزمرگی‌های قبل از سفر می‌شوند. دلیل این بازگشت به زندگی روزمره، این است که این حالات معنوی در فرد انباشته نمی‌شود و لذا مغلوب سبک زندگی خواهد شد. ❇️ بنابراین رویدادهایی از جمله جشن غدیر گرچه به اندازه خود در شکل‌گیری دین‌داری مردم مؤثر است اما در تقابل با هجمه سنگین سبک زندگی مغلوب خواهد بود. _____________________ (1) System dynamics (2) Stock (۳) بیانات امام خامنه‌ای در دیدار با مردم ایلام در تاریخ 1393/2/23 (۴) بیانات امام خامنه‌ای در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ در تاریخ 1389/7/29 @Ebrahim_Nowrouzi
۱. مَثَل محکوم کردن و احضار کردن سفیر سوئد یا دانمارک (در پی اهانت به قرآن در این کشورها)، مثل مردی است که حین تجاوز به ناموسش فقط پایش را از خط قرمزی که متجاوزان برایش کشیده بودند چند بار آن طرف‌تر گذاشته بود. ۲. اسلام‌ستیزان از ترس اشاعه است که مجوز چنین اهانت‌هایی را می‌دهند. ۳. اگر کشورهای اسلامی ذیل سازمان همکاری‌ اسلامی، ید واحده می‌شدند، می‌توانستند با نشان دادن خود (تحریم سیاسی و اقتصادی) این کشورها را ادب کنند و آنها را به غلط کردن بیاندازند. پی نوشت: تنها و تنها است که می‌تواند وحشی‌های به ظاهر متمدن اروپایی/آمریکایی ضد اسلام را رام کند. @Ebrahim_Nowrouzi
جذب بی‌حجابان، شرابخواران، قماربازان و ... به مجلس عزای اباعبدالله توسط ، همان نسخه و و است که امام حسین برای مقابله با آن به قتلگاه رفت و به قول شهید آوینی بر خلاف آنچه بسیاری می‌پندارند آخرین مقاتله ما نه با آمریکا بلکه با اسلام آمریکایی است، چرا که اسلام آمریکایی از خود آمریکا دیرپاتر است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«زیارت و عزاداری و محبت اهل بیت تا وقتی که هزینه نداشته باشد» یعنی
یک عارضه، یک یگان ۱. یکی از اصول جنگ زمینی این است که مأموریت حفظ یک عارضه را بایستی فقط و فقط به یک یگان سپرد، چرا که اگر آن عارضه را به چند یگان بسپارید، هیچ کس مسئولیت اصلی را به عهده نخواهد گرفت و قطعا آن عارضه را از دست خواهید داد. ۲. مادامی که سی و چند نهاد و ارگان در حوزه عفاف و حجاب مسئولیت دارند، وضع جامعه ما در این مقوله بهتر از این نخواهد شد. ۳. فرماندهی انتظامی کشور با حجم انبوهی از مأموریت‌های ریز و درشت، از جمله پلیس پیشگیری، پلیس راهور، پلیس آگاهی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، فرماندهی مرزبانی، فرماندهی یگان‌های ویژه، سازمان وظیفه عمومی، پلیس بین‌الملل و ... یکی از ارگان‌های مسئول در این زمینه است و فارغ از اینکه چقدر می‌تواند مسئولیت خود را در این زمینه انجام دهد، ظاهراً تنها ارگانی است که به وظیفه خود (که آن هم برخورد سخت است) عمل می‌کند. ۴. به دلیل ماهیت این موضوع، و بی‌حیایی و سلیطه‌بازی هنجارشکنان در این امر ( و این واقعیت که نظام جمهوری اسلامی و کارگزارانش هر اندازه که در برابر فرهیختگی دشمنان خود کارآمد و فرهیخته‌تر است، در برابر بی‌اخلاقی و هرزگی مخالفان خود آسیب‌پذیر است، چون از موضع یک نظام دینی نمی‌تواند به بی‌اخلاقی تن دهد و همچون مخالفانش رفتار کند) تقریباً همیشه نیروهای انتظامی در موضع ضعف قرار می‌گیرند و با عملیات رسانه‌ای دشمن در دادگاه اذهان عمومی محکوم می‌شوند(همان‌طور که در ماجرای مهسا امینی مشاهده کردیم) ۵. محکومیت نیروهای انتظامی کشور در اذهان جامعه، به وجهه فرماندهی انتظامی کشور (که باید یکی از مظاهر اقتدار نظام باشد) خدشه وارد می‌کند و باعث می‌شود اقتدارش در ماموریت‌های اصلی خود از جمله استقرار نظم و امنيت و تامين آسايش عمومي و فردي، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با قاچاق، پيش‌گيری از وقوع جرم و كشف جرايم و ... کاسته شود. ۶. با وقوع انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، با تدبیر امام خمینی (ره) مدلی از حکمرانی توسعه یافت که در نظامات سیاسی دنیا بی‌بدیل بود و آن ایجاد برخی نهادهای به ظاهر مشابه ارگان‌های موجود اما در باطن با مأموریت‌های متفاوت، یکی برای حفظ و بسط و دیگری برای حفظ و بسط . از جمله این نهادها می‌توان به تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  به موازات ارتش جمهوری اسلامی، تشکیل کمیته امداد به موازات سازمان بهزیستی، تشکیل جهاد سازندگی به موازات وزارت کشاورزی، تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی به موازات وزارت فرهنگ و ... نام برد. ۷. یکی از این نهادها که در روزهای ابتدایی پس از پیروزی انقلاب با هدف پر کردن خلاء موجود در حوزه امنیت داخلی و حفظ انتظامات کشور برای پاسداری از انقلاب شکل گرفت کمیته‌ انقلاب اسلامی بود که پس از یک دهه فعالیت به دلایل مختلف با شهربانی و ژاندارمری ادغام شد و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بوجود آمد. (۱) ۸. به نظر می‌رسد در مقوله عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه، می‌بایست نهادی همچون کمیته انقلاب اسلامی با یک مأموریت مشخص احیا شود و این عارضه اجتماعی را (که دشمن از آن تحت عنوان دیوار برلین جمهوری اسلامی یاد می‌کند) تنها به این نهاد سپرد. ۹. ستاد امر به معروف و نهی از منکر با توجه به ساختار و اعضایش (که متشکل از چندین شخصیت حقوقی از نهادها و ارگانهای مختلف است) به هیچ‌وجه ظرفیت و توانایی کنش فعال در این مقوله را ندارد و نخواهد داشت. ۱۰. نهاد بسیج با توجه به ماهیت و مردمی بودنش این ظرفیت و توانایی را دارد که ذیل آن چنین نهادی (یک نهاد انتظامی برای انقلاب اسلامی) احیا شود. ---------------------------------------------- (۱) یکی از تدابیر استراتژیک امام خامنه‌ای را می‌توان در ممانعت از ادغام سپاه و ارتش دید. @Ebrahim_Nowrouzi
از سیگار بهمن تا وام اربعین ۱. از زمانی که آقای محمدعلی زم، از برند سیگار بهمن (به یُمن پیروزی انقلاب در بهمن‌ماه ۵۷) رونمایی کرد و سود حاصل از فروش این سیگار برای فعالیت‌های فرهنگی به حوزه هنری رفت، چهل سالی می‌گذرد. ۲. بعدها در صدا و سیما، با هدف تأمین بودجه و سپس تولید برنامه‌های دینی و فرهنگی، را بسط دادند و بانک‌های ربوی را تبلیغ کردند. ۳. و این روزها می‌خواهند به مردم حرام دهند تا بازار امر مستحب زیارت امام حسین (ع) را گرم کنند. ۴.  خروجی آن ایده و آن پول‌ها، وضعیت فعلی زم و پسرش (روح‌الله زم، مدیر آمدنیوز که به جرم تبلیغ علیه نظام اعدام شد) و همچنین افرادی از قبیل محسن مخملباف است و خروجی وام اربعین ... پی‌نوشت: دادن و گرفتن برای زیارت امام حسین(ع) بسیار سفارش شده است. @Ebrahim_Nowrouzi
مغزهای کوچک زنگ‌زده ۱. داوود میرباقری در یکی از دیالوگ‌های ماندگار سریال مختارنامه از زبان مختار می‌گوید: «تزویر سکه‌ای دو روست که بر یک رویش نام خداست و بر روی دیگرش نقش ابلیس؛ عوام خدایش را می‌بینند و اهل معرفت ابلیسش» ۲. جواد فرحانی با سابقه ساخت فیلم‌ها و برنامه‌های ابزوردی چون خابم میاد، خروس جنگی و خندوانه (با همکاری افرادی همچون رضا عطاران و رامبد جوان) اکنون در حال ساخت برنامه‌ای دیگر از این جنس است و آقایان جبلی و جلیلی و برمهانی را توجیه کرده است که با بازگشت سلبریتی‌ها به تلویزیون (در این برنامه، محمدرضا گلزار به عنوان مجری) دو امر و رقم بخورد. ۳. واژه اینترتینمنت Entertainment به معنی دقیق «نگهداشتن فردی در یک چهارچوب ذهنی خاص» در فارسی به «سرگرمی» ترجمه شده است. (که البته این معنا را به درستی منتقل نمی‌کند). تمدن غرب از اینترتینمنت برای استفاده می‌کند. انسان غربی اینقدر سرگرم فوتبال و موسیقی و رقص شده است که فرصت فکر کردن به هیچ چیز دیگری را ندارد. اما قاعدتاً در یک نظام اسلامی، چنین سیاستی مذموم است و نباید دنبال شود. واژه قرآنی لهو را می‌توان مسامحتا معادل اینترتینمنت و سرگرمی در نظر گرفت. علامه طباطبایی در المیزان لهو را کاری می‌داند که مشغول‌شدن به آن انسان را از کارهای مهمش باز می‌دارد. در تعبیری دیگر لهو به معنای کاری است که انجام‌دادن آن بدون توجه به نتیجه و تنها به قصد لذت انجام می‌شود. بنابراین در رسانه نظام اسلامی برنامه‌هایی که مصداق لهو هستند نباید جایگاهی داشته باشند ولو با هدف جذب مخاطب. ۴. انسانی که سرگرمی می‌خواهد مانند کویر و ماسه‌زاری است که هر چه بر او باران ببارد سیراب نخواهد شد. لذا با توجه به اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی نمی‌تواند مولفه‌های سرگرمی مردم را آنچنان که رسانه‌های غربی در اختیار دارند داشته باشد، هیچگاه نمی‌تواند بر آن رسانه‌ها غلبه کند. بنابراین سیاست جذب مخاطب با این شیوه یک سیاست از پیش شکست خورده است. ۵. در روزگاری که غربی‌ها علیه پدیده کتاب می‌نویسند (۱) و هشدار می‌دهند که سلبریتی پدیده‌ای است که برای خیلی‌ها به درجه خدایی رسیده و خواه ناخواه در حال ایفای نقش خدایی و رواج ایدئولوژی، سبک زندگی و … است و شرح می‌دهند که چرا و چگونه سلبریتی‌ها شبه‌دین‌هایی جدید ارائه می‌کنند، مغزهایی! در کشور ما هر روز به شیوع این پدیده دامن می‌زنند و آن را بسط می‌دهند. (فارغ از اینکه فتنه پائیز سال قبل به علیه نظام جمهوری اسلامی مشهور شد) ۶. محمدرضا گلزار، یک سلبریتی دو روست که بر یک رویش نام خداست و بر روی دیگرش نقش ابلیس ؛ جبلی و جلیلی و برمهانی خدایش را می‌بینند (حج رفتن و نذری دادن و تذکر به حجاب فالوورش) ، اما میلیون‌ها دختری که روی او کراش دارند و بعد از ازدواجش خودکشی می‌کنند، ابلیسش. ( یک عمر ترویج سبک زندگی سینگلی، خواندن خطبه عقد آریایی، سگ‌بازی، همنشینی با خواننده‌های لس‌آنجلسی، شرکت در پارتی‌های شبانه و ... ) -------------------------------------- 1. Gods Behaving Badly: Media, Religion, and Celebrity Culture، Pete Ward @Ebrahim_Nowrouzi
فرماندهی یا ستاد ۱. تقریباً همین روزها در شهریورماه سال ۱۳۶۴، امام خامنه‌ای در دانشگاه علوم اسلامی رضوی فرموده‌اند (نقل به مضمون) ما دیگر یک عده شیعه مستضعف مظلوم در یک گوشه‌ای از جهان نیستیم، ما اکنون یک حکومت شیعی هستیم و برای اداره نظام، نیاز داریم به اینکه نظامات خودمان را داشته باشیم، نظامات برآمده از فقه شیعه، پس فقه ما باید از سطح فردی عبور و به مسائل کلان حکومتی ورود کند؛ ما به بازنگری در تمام ابواب و کتب فقهی احتیاج داریم؛ در یک کلام ما به نیاز داریم. ۲. یکی از این مسائل کلان حکومتی که همچنان بعد از گذشت چهل و چند سال از تشکیل حکومت دینی، در موردش گیج هستیم و نمی‌دانیم چگونه آن را در جامعه پیاده کنیم، مسأله « امر به معروف و نهی از منکر» است. گیجی ما ناشی از این است که در طول این هزار و اندی سال، همه فقها به اقتضای زمانه خویش به این موضوع از زاویه فردی نگریسته‌اند و آن را وظیفه فرد دانسته‌اند نه حکومت؛ از این روست که از شرایط وجوب آن را «احتمال تأثیر» و «نداشتن مفسده» می‌دانند، اما اگر از زاویه حکومت به این موضوع نگاه کرده بودند اصلا این شروط بی‌معنا می‌شود. ۳. طی سالیان متمادی مسائلی چون «توجه حوزه به نیازهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی در زمینه‌ی » و «توجه به مقوله‌ی فقه حکومتی» و «هشدار نسبت به خطر نفوذ سکولاریسم در حوزه » از جمله‌‌ی اصلی‌ترین تذکرات رهبر انقلاب اسلامی به نهاد حوزه علمیه بوده است. ۴. شاید اگر حوزه علمیه به تذکرات رهبر انقلاب گوش می‌داد و قدری رخوت و تنبلی را کنار می‌گذاشت، اکنون فهم این موضوع سخت نبود که برای ساری و جاری شدن این فروع دین در جامعه، ما به «فرماندهی امر به معروف و نهی از منکر » با یک فرمانده نظامی نیاز داریم نه «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» با ریاست شیخی لطیف چون حاج کاظم صدیقی. ۵. آیت‌الله جوادی آملی در این زمینه می‌فرمایند: « مسأله امر به معروف، غیر از مسأله تعلیم و تبلیغ و امثال ذلک است. تعلیم برای این است که ما جاهل را عالم کنیم، تبلیغ برای این است که اگر به او نرسیده، به او برسانیم. تنبیه غافل این است که اگر او غفلتی دارد، متوجه‌اش کنیم. اما امر به معروف برای این است که کسی عالماً عامداً دارد گناه می‌کند. او که جاهل نیست، او که غافل نیست، او که ساهی [سهو کننده] و ناسی [فراموش کننده] نیست که ما آیه و روایت بخوانیم. امر به معروف برای جایی است که کسی عالماً عامداً دارد گناه می‌کند. آن وقت ما دیگر معلم نیستیم، ما مرشد نیستیم، ما مبشر نیستیم، ما منذر نیستیم؛ ما فرمانده‌ایم، امر می‌کنیم. بر او واجب است که حرف ما را گوش دهد. چون ما داریم امر می‌کنیم» (۱) ۶. از شهریور ۱۳۶۴، سی و هشت سالی می‌گذرد. سی و هشت سالی که حتی یک روزش هم (تشکیل حکومت دینی) آرزوی خیلی از پیامبران و ائمه بوده است. ----------------------------------------- (۱) بیانات آیت‌الله جوادی آملی در درس خارج فقه ، ۱۳۹۶/۲/۱۹ @Ebrahim_Nowrouzi
اربعین، فناوری نرم انقلاب اسلامی   ۱. یکی از کارکردهای تکنولوژی‌های شناخته شده در زندگی مادی بشر «سرعت» است. به عنوان نمونه، مسیری که در گذشته طی کردنش سه روز زمان می‌بُرد، امروز با تکنولوژی ماشین یک ساعته طی می‌شود. بشر با تکنولوژی به نوعی زمان می‌خرد تا «آسایش» کسب کند. ۲. پیاده‌روی اربعین سیدالشهداء از روزی که جابر بن عبدالله انصاری در این راه قدم گذاشت تا سال‌های قبل از سرنگونی صدام حسین در عراق، جریان داشته و «طریق العلما» شاهد این سنت دیرینه است، اما عاملی که باعث شده است این سنت از حالت فردی و مخفیانه خارج و به یک رویداد عظیم جهانی تبدیل شود، قدرت گرفتن شیعیان ایران و عراق به واسطه انقلاب مردم ایران و تشکیل نظام جمهوری اسلامی است. ۳. این رویداد عظیم جهانی یک فناوری نرم برای شیعه و نظام جمهوری اسلامی است و می‌تواند حرکت تمدنی این ملت و نظام را تسریع کند. در فناوری نرم نیز سرعت موضوعیت دارد و باعث می‌شود مسیری که یک ملت در حالت طبیعی ده‌ها سال طول می‌کشید تا طی کند را چند ساله طی نماید. ۴. اگر بشر با تکنولوژی سخت و مادی زمان می‌خرد تا به «آسایش» برسد، انسان مؤمن با فناوری نرم و معنوی پیاده‌روی اربعین زمان می‌دهد تا به «آرامش» برسد. امروز، میلیون‌ها انسان عاقل (نه عاشق) مسیر یک ساعته (با تکنولوژی دنیای مدرن) را سه روزه گام بر‌می‌دارند تا در این مسیر بر نفس اماره خود لگام زنند و به زیارت نفس مطمئنه یعنی حسین (ع) روند و با این ذکر به اطمینان قلب برسند. ۵. احتمالاً روزی که مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز قیام مردم قم (در ۱۹ دی ۱۳۵۶) قیام کرده بودند، نمی‌دانستند که این ابتکارشان آغازی است برای چهلم‌های بعدی و این فناوری نرم (اربعین) عاملی است برای اوج گرفتن تظاهرات علیه رژیم پهلوی و نهایتاً پیروزی انقلاب اسلامی و اثرگذاری این انقلاب در جهان امروز. ۶. نظام جمهوری اسلامی بایستی با تمام توان از این فناوری نرم حمایت کند و زیرساخت‌های آن را فراهم نماید. البته بدیهی است که دشمنان بیرونی و منافقان داخلی نگران باشند و از صرف کردن بیت‌المال برای مذهب انتقاد کنند. @Ebrahim_Nowrouzi
دره حاکمیت دین کریس ! ۱. چند دهه است که تمدن غرب گرفتار پدیده‌ای عجیب به نام سندرم پرستش سلبریتی (۱) شده است. پیت وارد Pete Ward نویسنده کتاب‌های celebrity worship و Gods Behaving Badly بیست سالیست که در مورد پدیده مطالعه می‌کند. او در کتاب «خدایان بدکردار» هشدار می‌دهد که سلبریتی پدیده‌ای است که برای خیلی‌ از مردم به درجه خدایی رسیده و خواه ناخواه در حال ایفای نقش خدایی و رواج ایدئولوژی، سبک زندگی و … است. ۲. نزدیک به دو دهه است که سلبریتیسم و سندرم پرستش سلبریتی در کشور ما موضوعیت پیدا کرده، اما در سال‌های اخیر توسعه شبکه‌های اجتماعی عاملی برای رشد نمایی و اوج گرفتن این پدیده در بین مردم خصوصاً نسل جوان ایرانی شده است تا جایی که در پاییز ۱۴۰۱ شاهد شورش این سلبریتی‌ها و برانگیختن مردم علیه نظام جمهوری اسلامی بودیم. ( ناگفته نماند که استراتژی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه حرف خود را از زبان سلبریتی‌‌ها بزنند در جوگیر کردن و القاء حس خدایی آنها بسیار تأثیرگذار بوده است ) ۳. اوج این سندرم را در ماجرای آمدن کریس رونالدو (خدای خدایان بدکردار با بیش از ۶۰۰ میلیون فالوور در اینستاگرام) به ایران دیدیم. تأسف‌بارتر از صحنه‌هایی که از مردم مشاهده شد، بیلبوردهای «اهلا و سهلا یا کریس» شهرداری و «پخش زنده» صداوسیما از  ورود وی به ایران بود. آن رفتار مردم و این حرکت نهادهای حکومت دینی در پرستش خدایان بدکردار، پایانی جز سقوط به دره حاکمیت دین، آیین و سبک زندگی آن‌ها ندارد. ۴. همین چند روز پیش بود که امام خامنه‌ای در جمع هیأت‌های دانشجویی نوید فتح «قله حاکمیت دین خدا» البته به شرط در این راه را دادند و فرمودند برای مقاومت کردن در مقابل اراده قوی لازم است. 1. Celebrity Worship Syndrome @Ebrahim_Nowrouzi
کتاب، نه دیوارنگاره ۱. سال‌ها پیش امام خامنه‌ای گلایه کرده بود که ما حرف‌های گمشده‌ای داریم که هیچ‌گاه به آن‌ها توجهی نمی‌شود. (نقل به مضمون) بعد از این گلایه، مجموعه کتاب‌هایی با همین عنوان چاپ شد اما واکنش کارگزاران نظام نسبت به این حرف‌ها عملاً این بود که جای مطرح کردن حرف‌های گم‌شده رهبری، کتابی است با تیراژ نهایتا ۵۰۰ جلد که گوشه کتابخانه نهادها و ارگان‌ها خاک بخورد نه کف جامعه که تبدیل به مطالبه مردم از مسئولان شود. ۲. سال‌ها بعد یک مجموعه حزب‌الهی سعی کرده‌‌ است یکی از این حرف‌های گمشده را فقط «برجسته» کند نه کار دیگری، اما بی‌خبر از اینکه نباید به حریم بانک‌ها نزدیک شود حتی اگر آن حرف، حرف رهبر جامعه باشد. ۳. بنگاه‌داری کمترین خلاف یا به عبارتی «کار خوبه‌ی» بانک‌ها است، چون بر اساس قاعده قرآنی «کُلٌ یعمل علی شاکلته» اصولاً نهاد بانک بر پایه ربا شکل گرفته و با قانون بانک‌داری اسلامی (اسلام‌مالی بانک) و شورای فقهی این شاکله تغییر نخواهد کرد. ۴. خوب است در حیاط بیت، چاهی حفر کنند تا حضرت آقا حرف‌های خود را به چاه بگوید نه به این کارگزاران مردنما. @Ebrahim_Nowrouzi
مسیر صعود به قله ۱. چند هفته پیش امام خامنه‌ای در دیدار با هیئت‌های دانشجویی نوید فتح «قله حاکمیت دین خدا» البته به شرط در این راه را دادند. سال‌ها پیش هم تبیین کرده‌ بودند که برای محقق شدن باید تشکیل شود. ۲. مادامی که از نظامات قبلی دل نکَنیم و زیرنظام‌های نظام جمهوری اسلامی را مبتنی بر مفاهیم دینی بازطراحی و بازسازی نکنیم دولت اسلامی شکل نخواهد گرفت. البته این امر به دلیل نبود تجربه قبلی شیعه در حکومت‌داری، کاری سخت و زمان‌بر است. ۳. دروازه (Gateway) طراحی و ساخت نظامات مبتنی بر دین، عبور از فقه فردی و تدوین است. علاوه بر کم‌کاری و تنبلی حوزه، به نظر می‌رسد جریانی نفوذی در حوزه‌های علمیه نگذاشته‌اند این امر اتفاق افتد. امام خمینی(ره) در کتاب ولایت فقیه می‌فرماید: « اینها (استعمارگران) اسلام را‏‎ ‎‏طور دیگری معرفی کرده‌اند و می‌کنند. تصور نادرستی که از اسلام در اذهان عامه به وجود‏‎ ‎‏آورده و شکل ناقصی که در حوزه‌های علمیه عرضه می‌شود برای این است که‏‎ ‎‏خاصیت انقلابی را از آن بگیرند، مثلاً تبلیغ کردند که اسلام دین جامعی نیست؛ برای جامعه‏‎ ‎‏نظامات و قوانین ندارد؛ اسلام فقط احکام‏‎ ‎‏‎‏حیض و نفاس است. اخلاقیاتی هم دارد؛ اما راجع به زندگی و اداره جامعه چیزی ندارد‏» ۴. از سویی دیگر، در سال‌های اخیر عده‌ای از تحصیل کرده‌های بعضاً هم مذهبی در برخی اندیشکده‌هایی که روی مباحث کلان نظام‌سازی کار می‌کنند، خیرخواهانه اما جاهلانه پیگیر مباحث Good Governance شده‌اند تا جایی که در دانشگاه تهران دانشکده حکمرانی تأسیس کرده‌اند. فارغ از اینکه هر متنی در این باره وجود دارد تجربیات غربی‌ها در زمین ایدئولوژی، سیاست و فرهنگ خودشان است و نسبتی با یک جامعه اسلامی ندارد، پرداختن به این مباحث بدون اینکه از دروازه فقه حکومتی وارد مسیر نظام‌سازی دینی شویم، انحراف در تشکیل دولت اسلامی است. ۵. بنابراین مسیر صعود به قله «حاکمیت دین» از «حکومت دین» می‌گذرد نه «حکمرانی خوب». حکومت دین یعنی حکم‌رانی مبتنی بر فقه و لازمه اینکه کارگزاران نظام بتوانند مبتنی بر فقه، حکمرانی کنند، این است که از خارج و به برسند. @Ebrahim_Nowrouzi
از جنبش تا دولت ۱. وقتی که شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی در سال 1987 «حرکة المقاومة الاسلامیه(حماس) » را بنیان نهادند احتمالاً تصور نمی‌کردند روزی این جنبش به سطحی از قدرت برسد که بتواند عملیات را با کیفیتی که در چند روز اخیر شاهدش بودیم انجام دهد. ۲. البته حماس این قدرت را مرهون انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است، چرا که جمهوری اسلامی بود که به گروه‌های مبارز مختلف در منطقه و جسارت داد و بذر در دل آن‌ها کاشت و روحیه را در آن‌ها زنده نمود. (علت دشمنی استکبار جهانی با نظام جمهوری اسلامی هم دقیقا همین موضوع است نه مسائلی چون دست‌یابی به انرژی هسته‌ای و قدرت اتمی بودن، چرا که پاکستان و هند هم بمب اتمی دارند) ۳. امام خامنه‌ای در خرداد ۱۳۹۶ در دانشگاه امام حسین(ع) از عبارت برای جمهوری اسلامی استفاده کردند و فرمودند: «امروز جمهوری اسلامی دولت مقاومت است. دولت مقاومت با فلان شخصیت و جریان و سازمان مقاومت فرق دارد، البتّه با آن‌ها هم دشمن هستند؛ امّا آن‌ها کجا و دولت مقاومت کجا! ؛ دولت مقاومت یعنی تسلیم زورگویی نشدن و در موضع اقتدار ایستادن» ۴. شاخصه اصلی یک دولت مقاومت، ایستادن در موضع «تُرهِبونَ بِهٖ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم» است. «تُرهِبونَ بِه» همان چیزی است که در ادبیّات سیاسی امروز به آن Deterrence Power می‌گویند. ۵. یکی از عوامل اصلی تولید این قدرت در نظام جمهوری اسلامی، نهاد است که از دل انقلاب اسلامی متولد شده است و بدیل دیگری در جهان امروز ندارد. اکنون این نهاد توانسته است با حمایت از جنبش‌های مقاومت منطقه، آنها را به سطحی از توان و قدرت برساند که به تشکیل دولت مقاومت نزدیک شوند. @Ebrahim_Nowrouzi
من دیپلمات نیستم! ۱. حضرت امیر در خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه همراه با سرزنش به مردم کوفه و عراق می‌فرماید: «عجبا که آن‌ها در باطل خود چنین متحدند و شما در مسیر حق‌تان این‌گونه پراکنده‌اید.» ۲. تا امروز رئیس‌ جمهور آمریکا و صدر اعظم آلمان و در روزهای آینده نخست‌وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه، با علم به خطرات احتمالی و پذیرفتن آن (مثل اتفاقی که برای صدر اعظم آلمان در فرودگاه روی داد) هر کدام به مثابه یک چریک، با حضور خود در تل‌آویو از اسرائیل حمایت می‌کنند و به صهیونیست‌های کودک‌کش دل‌گرمی می‌دهند؛ اما در این سوی جبهه، جز بیانیه دادن و محکوم کردن کار دیگری انجام نمی‌شود. دیپلمات‌های جهان اسلام واقعاً نمی‌دانند رژیمی که بیمارستان را بمباران می‌کند، به بندهای بیانیه سازمان همکاری اسلامی وقعی نمی‌نهد؟ ۳. از برخی کشورهای عربی که اَخته شده‌اند و در صف عادی‌سازی روابط‌شان با رژیم صهیونیستی هستند انتظاری نیست، اما می‌توان با همین جنبش‌های ریز و درشت مقاومت در منطقه، منطبق با حیات این رژیم را به خطر انداخت. اگر ریشه‌کن کردن این غده سرطانی از پیکره جهان اسلام، آرمان همه مسلمانان جهان است، که هست، چه موقعیتی مناسب‌تر از اکنون که این رژیم (به دلیل مناسبات داخلی خود) در ضعیف‌ترین وضعیت ممکن قرار دارد. ۴. این رژیم وحشی زبانی جز زبان زور و قدرت نمی‌فهمد و لذا مادامی که در کشورهای اسلامی تشکیل نشود تا با زبان خودشان با آن‌ها حرف بزنند، تجمعات مختلف هر چند میلیونی هم که باشد، کوچک‌ترین تهدیدی برای این رژیم غاصب محسوب نخواهد شد. ۵. امام خامنه‌ای چند سال پیش فرمودند: «من دیپلمات نیستم، انقلابی‌‌ام». امام خمینی نیز در سال ۱۳۶۶ در جلسه سیاسیون و فرماندهان جنگ پیرامون حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس و اسکورت کشتی بریجتون و پیامدهای مواجه شدن با آن‌ها فرموده بودند: «اگر من بودم می‌زدم» @Ebrahim_Nowrouzi
به خانه برمی‌گردیم! 🔹۱. بعد از چند هفته از عملیات طوفان‌الاقصی و شروع جنگ صهیونیست‌ها با حماس (البته دقیق‌تر این است که بگوییم انتقام صهیونیست‌ها از مردم غزه) شاهد این هستیم که از یک سو دولت‌مردان تمام‌قد و البته «در عمل» از اسرائیل و جنایات جنگی‌اش حمایت و از سوی دیگر فرماندهان نظامی این جبهه، جنگ را مستقیماً از قرارگاه زیرزمینی تل‌آویو فرماندهی می‌کنند؛ اما در ، برخی دولت‌های اسلامی (نه ملت‌های مسلمان) به دلیل ترس از اَخم آمریکا (۱) و برخی دیگر هم به خاطر مصلحت‌هایی، اقدامی دیده نمی‌شود. (فارغ از اقدامات محدود انصارالله یمن که فعلا تاثیر قابل توجهی بر روند جنگ نگذاشته است ) 🔹۲. هر چند مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان در این چند هفته اخیر صحنه‌های بی‌نظیری را در حمایت از مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه خلق کردند اما؛ اما واقعیت امر این است که اسرائیل با ایدئولوژی‌های شناخته شده‌اش رژیمی نیست که این اجتماعات و  محکومیت‌های بین‌المللی تاثیری بر اقداماتش بگذارد. 🔹۳. استراتژی صهیونیست‌ها (کم کردن تدریجی حساسیت نسبت به جنایت‌هایش با تکرار آن‌ها) باعث می‌شود که مردم جهان پس از مدتی نسبت به اخبار جنگ و به (لیبرالی) خود مشغول شوند. این استراتژی می‌تواند تجمعاتی را که هر روزه جلوی دفاتر سازمان ملل و سفارت آمریکا و اسرائیل برگزار می‌شود را تعطیل کند و حتی افراد پای کاری را که خود را تا پشت مرز اسرائیل رسانده‌اند هم به خانه بازگرداند. 🔹۴. به نظر می‌رسد دکترین جبهه ایمان نیز بعد از چند هفته کارکرد خود را از دست داده و دشمن متوجه شده است که اراده‌ای برای بیرون کشیدن این شمشیر وجود ندارد، بنابراین بدون رخ دادن اتفاقی خاص و تعیین‌کننده در میدان جنگ، با فشار‌های دیپلماتیک به دو طرف، در هفته‌های آینده شاهد آتش‌بس باشیم. (۱) "بستن سفارت آمریکا عراق را نابود می‌کند، به منافع عراق آسیب می‌زند که پیامدهای بزرگی دارد و هیچ سفارتخانه غربی در عراق باقی نخواهد ماند و همه از عراق خواهند رفت." این جملات را چند روز پیش سخنگوی دولت عراق در واکنش به درخواست تعطیلی سفارت آمریکا بیان کرد. جملاتی واضح و صریح ... @Ebrahim_Nowrouzi