eitaa logo
اعتبارسنجی احادیث شیعه
558 دنبال‌کننده
31 عکس
3 ویدیو
89 فایل
باسمه‌تعالی‌شأنه‌ کانال اعتبارسنجی احادیث شیعه؛ جلسات، مقالات و مباحثات استاد سید‌علی‌رضاحسینی‌شیرازی که با مدیریت حضرت استاد و بتوسط طلبۀ‌ی از طلاب علوم آل محمد -صلوات‌الله‌علیهم- بارگزاری می‌شود. ارتباط با حضرت استاد: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">sahoseini14@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 آجرك الله یا صاحب العصر و الزمان ...
noormags-کیفیت_ارتباط_مشیخه_فقیه_با_اسناد_آن-7408_1700962.pdf
236.7K
کیفیت ارتباط مشيخه فقیه با اسناد آن مقدمه: کتب حدیثی را از نظر ساختار سندی آنها به دو دسته می توان تقسیم کرد: ۱- کتبی که مجموعه یا غالب روایات آنها با سند کامل ذکر شده است؛ مانند کتاب «کافی» که اسناد آن از «مشایخ کلینی» شروع و به معصوم (علیه‌السلام) ختم می‌شود. نتیجه این امر مسند بودن روایات و برخورداری از قابلیت ارزیابی روایات است. ۲- کتبی که غالب یا بخش عمده‌ای از روایات آنها با سند کامل ذکر نشده‌اند؛ مانند کتاب «من لایحضره الفقیه» مرحوم صدوق. در نوع دوم، به منظور فراهم آوردن دو نکته پیش گفته مؤلف كتاب مجموع اسنادی را در انتهای کتاب ذکر می‌کند. این اسناد به نام راویانی ختم می‌شوند که در ابتدای اسناد روایات از آنها یاد شده است. در اصطلاح به هر یک از این اسناد طريق و به مجموعه در بردارنده آنها مشيخه گفته می‌شود. مهم‌ترین مسئله در این بین، چگونگی ارتباط مشيخه و اسناد روایاتی است که در اصل کتاب ذکر شده است ... @Elal_alhadith
رجال 119.mp3
21.8M
راویان کامل الزیارات/ مروری بر مقاله آقاى شبیری زنجانی در مورد وثاقت مشایخ کامل الزیارات @Elal_alhadith
رجال 120 .mp3
22.96M
بررسی و دسته‌بندی مشایخ بلاواسطه مرحوم ابن‌قولویه @Elal_alhadith
رجال 121.mp3
16.59M
تحقیقی در مورد تعبیر «الشذاذ من الرجال» که در مقدمه کامل الزیارات آمده است/ معنی لغوی شاذ و اینکه در چه ابوابی افراد شاذ در سند احادیث قرار گرفته‌اند @Elal_alhadith
ابراهیم بن ابی‌الکرام الجعفری .pdf
461.3K
ابراهیم‌بن أبی‌الکرام الجعفری چکیده: نسب کامل ابراهیم‌بن أبی‌الکرام، ابراهیم‌بن محمدبن عبدالله‌بن محمدبن علی‌بن عبدالله‌بن جعفربن أبی‌طالب است او از نظر مذهب، امامی و درگذشته‌ی نیمهٔ نخستین قرن سوم هجری است. او غیر از ابراهیم‌بن جعفربن أبی‌الکرام درگذشته‌ی سال ۴۲۵هجری قمری است. نویسنده در نوشتار حاضر، نخست داده‌های اطلاعاتی مصادر امامیه و مصادر عامه‌ی هم سو با آنها را بررسی کرده و سپس از دیگر مصادر اهل‌تسنن سخن به میان می‌آورد کلیدواژه: ، ، ، ، ، ، ، @Elal_alhadith
ابراهیم بن أبی‌حفصة .pdf
321.2K
ابراهیم بن أبی‌حفصه چکیده: این نوشتار به شناسایی ابراهیم‌بن أبی‌حفصه می‌پردازد. ابن‌حجر‌عسقلانی او را از علمای شیعه و عابد و ثقه دانسته است. اما به جز رجال طوسی نامی از او در هیچ یک از مصادر شیعی نیامده است. نویسنده با مقایسه منقولات مصادر اهل‌سنت و سخن شیخ طوسی بیان می‌دارد که از مجموع اینها نمی‌توان به شیعه بودن ابراهیم‌بن أبی‌حفصه و همچنین عابد و ثقه بودن وی حکم کرد. کلیدواژه: ، ، ، ، (کتاب)، ، ، @Elal_alhadith
نگاه راهبردی اهل بیت(ع) در انتشار و پالایش حدیث ... .pdf
594.6K
نگاه راهبردی اهل بیت علیهم‌السلام، در انتشار و پالایش حدیث شیعه و موانع آن چکیده: قرآن و سنت دو میراث ارزشمند الهی هستند که تبیین آنها از سوی اهل بیت علیهم‌السلام، با رعایت عناصر تاریخی یا همان اجزاء اثر گذار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گاه اقتصادی همراه بوده است. نشر این تبیین که اساسا در قالب روایت و با هدف حجیت و بکارگیری در عمل مكلف ارائه می‌گردد، باید با به کار گرفتن مؤلفه‌هایی انجام یابد تا آن را در بهترین وجه عرضه، بگستراند؛ مؤلفه‌هایی که از سوی اهل بیت ارائه شده و همواره بر رعایت آن تأکید شده است. از دیگر سو، طبیعی است که گاه بر اثر عواملی درون یا برون مذهبی، این مهم با موانعی مواجه گردد. از این رو لازم است تا علاوه بر مؤلفه‌های نشر، مؤلفه‌هایی نیز برای سنجش و ارزیابی معارف و احادیث، ارائه شود تا با به کار گیری آن از دست آورد نشر روایات محافظت شود. نوشتار حاضر با این نگاه درصدد ارائه‌ی این دو گونه مؤلفه در کنار نشان دادن مواردی از بروز موانع است. نتیجه به کارگیری این راهبرد مهم اهل بیت علیهم‌السلام، میراثی است که در عالی‌ترین سطح ممکن از خطا و ناسره حفظ شده است. همچنین... @Elal_alhadith
آسیب شناسی رویکرد حدیث پژوهی جریان سلفی‌گری ایرانی ... .pdf
1.03M
آسیب شناسی رویکرد حديث پژوهی جریان سلفی گری ایرانی، با تبیین نظام حاکم بر اعتبار سنجی احادیث شیعه چکیده: نوشتار حاضر می‌کوشد با تبیین ماهیت اعتبار سنجی احادیث شیعه، دیدگاه گروه؛ موسوم به قرآنیان ایران را نقد و آسیب شناسی کند. نظام حاکم بر اعتبارسنجی احادیث شیعه، نظامی خاص است که در آن اطلاق واژه ضعیف برای راوی، هرگز به منزله کنار نهادن کامل روایات وی نیست، بستر نقل احادیث شیعه هرگز دست خوش تأثیرات مخرب غلات آن هم در حد وسیع و گسترده نشده و در نتیجه دستاویز قرآنیان در این خصوص قابل نقد و تبيين است. در این نظام اعتبارسنجی، تنها دامنه و گسترۀ مفهومی واژه‌ها دگرگون خواهد شد، نه این که واژه‌ای به عنوان یک مشترک لفظی در نظر گرفته شود و آن گاه مفهومی به دلخواه بر آن حمل گردد. کلید واژه‌ها: ، ، ، @Elal_alhadith
نقش باورهای کلامی در داوری‌های رجالی .pdf
2.85M
نقش باورهای کلامی در داوری‌های رجالی چکیده: مسئله تعیین میزان نقش باورهای کلامی در داوری‌های رجالی، با توجه به بازگویی اجمالی اصل وجود اختلاف مبانی کلامی و تأثیرگذاری این تفاوت نگرش‌ها در نحوهٔ تعامل با راویان در باز کاوی کتاب‌های رجالی و روایی، نیازمند تبیینی روشن است. اهمیت این بررسی به نگاه اجتهادورزانه از ورای داوری‌های صورت گرفته و با درک چرایی آن برای نوع تعامل با روایات کلامی، بازگشت دارد. نگاشته حاضر بر آن است که با نگرش روش شناختی و بر اساس تحلیل داده‌های رجالی و کلامی، جایگاه و میزان تأثیرگذاری اندیشه‌های عقیدتی در سنجش وثاقت یا تضعیف راوی را نمایان سازد فرایند داده‌ها و تعمق نگاه در ریشه‌یابی مصادیق این گفتار، گویای اثرپذیری داوری‌های رجالی از باورهای کلامی است. این بررسی نشان دهنده آن است که حوزهٔ این واکنش‌ها در فروع اصول عقاید و به صورت مشخص در نگرش به مسائل ذیل اصل امامت رخ نمایانیده است، که می‌توان آن را واکنش‌های درون مذهبی در برابر کنش‌های عقیدتی در بستر ارزیابی رجالی دانست. کلیدواژه‌ها: ، ، @Elal_alhadith
جستاری در آموزه‌های امامتی سه تن از راویان متهم به غلو.pdf
718.6K
جستاری در آموزه‌های امامتی سه تن از راويان متهم به غلوّ ونشانه‌های باورپذیری آنها چکیده: راهیابی احادیث پرشمار راویان ضعیف یا متهم به غلو و دروغگویی به نگاشته‌های حدیثی شیعه و حتی معتبرترین آنها، پیامدهایی چون انکار آموزه‌های نهفته در احادیث این گروه و تردید در درستی برخی از آنها را به دنبال داشته است. چاره‌اندیشی در چگونگی رویارویی با این راویان و احادیث آنها، به ویژه آن دسته از احادیث که به گونه‌ای با باورهای پیوسته با امامت گره خورده‌اند، از جمله بایسته‌های حدیث پژوهی به شمار می رود. در این مختصر کوشیده‌ایم با بازخوانی بخشی از میراث امامتی سه تن از راویان متهم به غلو: سهل‌بن زياد، محمدبن سنان زاهری و محمدبن علی ابوسُمَینه، و تطبيق آنها با دیگر احادیث هم مضمون و روایت شده از سوی راویان ثقه، همسویی این دو مجموعه و بالتَبَع، باورپذیر بودن دسته نخست را نشان دهیم . کلیدواژه‌ها: ، ، ، ، . @Elal_alhadith
نقش اسناد روایات در تمییز مشترکات ... .pdf
525.7K
نقش اسناد روایات در تمییز مشترکات و توحید مختلفات چکیده: اسناد روایات معرّف عناوین راویان و رابطه‌های بین آنان در نقل روایات هستند. شناخت راویان و ویژگی‌های مؤثر در پذیرش یا ردّ اقوال آنان ضرورتی است که بر عهدۀ علم رجال قرار دارد. بر پایۀ چنین رویکردی، اسناد، موضوع و محور علم رجال هستند. این مقاله در صدد تبيين نگرشی است که اسناد را منبعی از منابع این دانش معرفی می‌کند. محمدبن علی اردبیلی در جامع الر‍ّ‌واة نخستین کسی است که چنین نگرشی به اسناد داشته است. از آمار حاصل از اسناد کتاب‌های متقدم و سندهایی که به صورت یکسان، تکرار شده‌اند اطلاعات مفیدی به دست می‌آید. از نتایج مهم این دیدگاه، تمییز مشترکات و توحید مختلفات است. با چنین نگرشی به اسناد، شناسایی راویانی که به سبب برخی محدودیت‌های کتاب‌های رجال میسّر نبوده و به تبع آن، اعتبار اقوالشان با چالش مواجه شده است امکان پذیر می‌شود. بدین ترتیب، شيوة مرسوم ارزیابی حدیث که متکی بر تصحیح سندی است، منحصر در اقوال رجالیان نمی‌ماند و اطلاعات اسناد نیز می‌توانند برخی کاستی‌ها را جبران کنند. واژگان کلیدی: ، ، ، ... @Elal_alhadith
رجال 122.mp3
25.04M
توثیق راویان موجود در سند منتهی به یک روایت منفرد دال بر حکم الزامی فقهی @Elal_alhadith
رجال 123.mp3
24.35M
نقد نظریه «توثیق راویان موجود در سند منتهی به یک روایت منفرد، مفتی به، دال بر حکم الزامی فقهی» @Elal_alhadith
رجال 124.mp3
29.47M
منطق مرحوم صدوق در فتوا به روایات منفرد فقهی الزامی با وجود تضیعف سهل بن زیاد در سند آن روایات @Elal_alhadith
رجال 125.mp3
24.87M
منطق مرحوم صدوق در فتوی به روایات منفرد فقهی الزامی با وجود تضیعف سهل بن زیاد در سند/ نقش نوادر در اعتماد مرحوم صدوق @Elal_alhadith
رجال126 .mp3
21.37M
مشایخ اجازه، تاریخچه شکل گیری مبنای مشایخ اجازه @Elal_alhadith
رجال127 .mp3
9.7M
مشایخ اجازه، تاریخچه، دامنه‌ی زمانی مشایخ اجازه @Elal_alhadith
رجال 128.mp3
24.24M
مشایخ اجازه، نقد دیدگاه مشایخ اجازه، بازگشت مشایخ اجازه به اکثار @Elal_alhadith
رجال129.mp3
22.73M
مشایخ ثقات/ تعبیر موثوق بهم در کلام شیخ/ مراد از وثاقت در کلام شیخ به امامی اثناعشری در کلام آقای شبیری @Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم (۱).mp3
21.65M
جلسه۱ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان "اهمیت تاریخ حدیث و نقش عوامل فرهنگی و پیرامونی اصحاب ائمه اطهار علیهم السلام در بهره مندی از احادیث" @Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم (۲).mp3
47.08M
جلسه۲ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان ضرورت و چرایی بحث از حوزه‌ها و مدارس حدیثی شیعه و نقش آنها در اعتبارسنجی احادیث @Elal_alhadith
رجال130.mp3
21.31M
مشایخ ثقات/ خبر مرسل در ظرف تعارض/مراسیل ابن ابی عمیر @Elal_alhadith
آجرك الله يا مولانا يا بقية‌الله عليه السلام 🏴🏴🏴🏴🏴 فی بحارالانوار للمجلسی عن الطُّرف، للسید علی‌بن طاوس نقلا من كتاب الوصية للشيخ عيسى‌بن المستفاد الضّرير عن موسى‌بن جعفر عن أبيه عليهماالسلام قال: لمّا حضرَت رسول‌الله صلى الله عليه و آله الوفاة دعا الأنصار و قال يا معشر الأنصار ... ألا إنّ فاطمة بابها بابى و بيتها بيتي فمن هتكه فقد هتك حجاب الله قال عيسى: فبكى أبوالحسن عليه‌السلام طویلا و قطع بقیّة كلامه و قال عليه‌السلام: هُتك والله حجاب الله، هُتك والله حجاب الله، هُتك والله حجاب الله يا أمّه صلوات الله عليها ... بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲۲، ص ۴۷۶
حوزه حدیثی قم (۳).mp3
47.53M
جلسه۳ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان @Elal_alhadith
تحلیل دیدگاه شیخ‌بهائی و اخباریان.pdf
582.9K
پیشنهادی تحلیل دیدگاه شیخ‌بهایی و اخباریان در علل تغییر شیوه اعتبارسنجی متأخران : علامه حلی، به پیروی از استادش سید احمدبن طاووس، احادیث را در چهار گروه «صحیح»، «حسن»، «موثق/قوی» و «ضعیف» جای داد. این تقسیم پیش از آن از سوی قدما کاربرد نداشته است. شیخ‌بهایی، «نابودی منابع و از دست رفتن ‏قراین» را علت تغییر در شیوه اعتبارسنجی احادیث دانسته است. در این مقاله ضمن پذیرش نابودی بخشی از منابع حدیثی، دیدگاه شیخ‌بهایی با تکیه بر مستنداتی که ثابت می‌کند بخش قابل توجهی از منابع تا اواخر قرن هشتم در دسترس بوده، نقد شده است. البته بر فرض پذیرش این نظریه، بخشی از سؤالات مطرح نیز بی‌پاسخ مانده است. از سوی دیگر، اخباریان، «پیروی از عامه» را دلیل اتخاذ شیوه جدید اعتبارسنجی معرفی نموده‌اند. با مراجعه به منابع معتبر عامه پیش از این دوره و هماهنگی بین آن‌ها و تقسیم ارائه شده از سوی علامه حلی، می‌توان تا حدودی دیدگاه اخباریان را قابل تأیید ارزیابی کرد. برخلاف اعتقاد اخباریان، این به خودی خود اشکال و انحراف تلقی نمی‌شود، بلکه تفاوت در پیش‌زمینه‌ها، و فقدان هماهنگی شیوه جدید با بستر نقل و انتقال احادیث در میان امامیه، کاربست این شیوه از اعتبارسنجی را نادرست نموده است. کلید واژه‌ها: ،    @Elal_alhadith