رجال 120 .mp3
22.96M
#طرح_جامع_تکمیلی
بررسی و دستهبندی مشایخ بلاواسطه مرحوم ابنقولویه
@Elal_alhadith
رجال 121.mp3
16.59M
#طرح_جامع_تکمیلی
تحقیقی در مورد تعبیر «الشذاذ من الرجال» که در مقدمه کامل الزیارات آمده است/ معنی لغوی شاذ و اینکه در چه ابوابی افراد شاذ در سند احادیث قرار گرفتهاند
@Elal_alhadith
ابراهیم بن ابیالکرام الجعفری .pdf
461.3K
#مقاله
ابراهیمبن أبیالکرام الجعفری
چکیده:
نسب کامل ابراهیمبن أبیالکرام، ابراهیمبن محمدبن عبداللهبن محمدبن علیبن عبداللهبن جعفربن أبیطالب است او از نظر مذهب، امامی و درگذشتهی نیمهٔ نخستین قرن سوم هجری است. او غیر از ابراهیمبن جعفربن أبیالکرام درگذشتهی سال ۴۲۵هجری قمری است.
نویسنده در نوشتار حاضر، نخست دادههای اطلاعاتی مصادر امامیه و مصادر عامهی هم سو با آنها را بررسی کرده و سپس از دیگر مصادر اهلتسنن سخن به میان میآورد
کلیدواژه:
#جعفری ، #ابراهیمبن_أبیالکرام ، #حدیث_شیعه ، #راویان ، #تاریخ_حدیث، #قرن_سوم_هجری، #علمای_شیعه ، #مصادر_اهل_سنت
@Elal_alhadith
ابراهیم بن أبیحفصة .pdf
321.2K
#مقاله
ابراهیم بن أبیحفصه
چکیده:
این نوشتار به شناسایی ابراهیمبن أبیحفصه میپردازد. ابنحجرعسقلانی او را از علمای شیعه و عابد و ثقه دانسته است. اما به جز رجال طوسی نامی از او در هیچ یک از مصادر شیعی نیامده است. نویسنده با مقایسه منقولات مصادر اهلسنت و سخن شیخ طوسی بیان میدارد که از مجموع اینها نمیتوان به شیعه بودن ابراهیمبن أبیحفصه و همچنین عابد و ثقه بودن وی حکم کرد.
کلیدواژه:
#اصحاب_أئمه، #ابراهیمبن_أبیحفصه، #ابن_أبیحفصه، #ابراهیم، #لسان_المیزان(کتاب)، #علمای_شیعی، #امامباقر، #اصحاب
@Elal_alhadith
نگاه راهبردی اهل بیت(ع) در انتشار و پالایش حدیث ... .pdf
594.6K
#مقاله
نگاه راهبردی اهل بیت علیهمالسلام، در انتشار و پالایش حدیث شیعه و موانع آن
چکیده:
قرآن و سنت دو میراث ارزشمند الهی هستند که تبیین آنها از سوی اهل بیت علیهمالسلام، با رعایت عناصر تاریخی یا همان اجزاء اثر گذار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گاه اقتصادی همراه بوده است. نشر این تبیین که اساسا در قالب روایت و با هدف حجیت و بکارگیری در عمل مكلف ارائه میگردد، باید با به کار گرفتن مؤلفههایی انجام یابد تا آن را در بهترین وجه عرضه، بگستراند؛ مؤلفههایی که از سوی اهل بیت ارائه شده و همواره بر رعایت آن تأکید شده است. از دیگر سو، طبیعی است که گاه بر اثر عواملی درون یا برون مذهبی، این مهم با موانعی مواجه گردد. از این رو لازم است تا علاوه بر مؤلفههای نشر، مؤلفههایی نیز برای سنجش و ارزیابی معارف و احادیث، ارائه شود تا با به کار گیری آن از دست آورد نشر روایات محافظت شود. نوشتار حاضر با این نگاه درصدد ارائهی این دو گونه مؤلفه در کنار نشان دادن مواردی از بروز موانع است. نتیجه به کارگیری این راهبرد مهم اهل بیت علیهمالسلام، میراثی است که در عالیترین سطح ممکن از خطا و ناسره حفظ شده است. همچنین...
@Elal_alhadith
آسیب شناسی رویکرد حدیث پژوهی جریان سلفیگری ایرانی ... .pdf
1.03M
#مقاله
آسیب شناسی رویکرد حديث پژوهی جریان سلفی گری ایرانی، با تبیین نظام حاکم بر اعتبار سنجی احادیث شیعه
چکیده:
نوشتار حاضر میکوشد با تبیین ماهیت اعتبار سنجی احادیث شیعه، دیدگاه گروه؛ موسوم به قرآنیان ایران را نقد و آسیب شناسی کند. نظام حاکم بر اعتبارسنجی احادیث شیعه، نظامی خاص است که در آن اطلاق واژه ضعیف برای راوی، هرگز به منزله کنار نهادن کامل روایات وی نیست، بستر نقل احادیث شیعه هرگز دست خوش تأثیرات مخرب غلات آن هم در حد وسیع و گسترده نشده و در نتیجه دستاویز قرآنیان در این خصوص قابل نقد و تبيين است. در این نظام اعتبارسنجی، تنها دامنه و گسترۀ مفهومی واژهها دگرگون خواهد شد، نه این که واژهای به عنوان یک مشترک لفظی در نظر گرفته شود و آن گاه مفهومی به دلخواه بر آن حمل گردد.
کلید واژهها:
#جریان_سلفیگری_ایرانی، #قرآنیان، #اعتبارسنجی_حدیث_شیعه، #نظام_حاکم_بر_اعتبارسنجی_حدیث
@Elal_alhadith
نقش باورهای کلامی در داوریهای رجالی .pdf
2.85M
#مقاله
نقش باورهای کلامی در داوریهای رجالی
چکیده:
مسئله تعیین میزان نقش باورهای کلامی در داوریهای رجالی، با توجه به بازگویی اجمالی اصل وجود اختلاف مبانی کلامی و تأثیرگذاری این تفاوت نگرشها در نحوهٔ تعامل با راویان در باز کاوی کتابهای رجالی و روایی، نیازمند تبیینی روشن است. اهمیت این بررسی به نگاه اجتهادورزانه از ورای داوریهای صورت گرفته و با درک چرایی آن برای نوع تعامل با روایات کلامی، بازگشت دارد. نگاشته حاضر بر آن است که با نگرش روش شناختی و بر اساس تحلیل دادههای رجالی و کلامی، جایگاه و میزان تأثیرگذاری اندیشههای عقیدتی در سنجش وثاقت یا تضعیف راوی را نمایان سازد فرایند دادهها و تعمق نگاه در ریشهیابی مصادیق این گفتار، گویای اثرپذیری داوریهای رجالی از باورهای کلامی است. این بررسی نشان دهنده آن است که حوزهٔ این واکنشها در فروع اصول عقاید و به صورت مشخص در نگرش به مسائل ذیل اصل امامت رخ نمایانیده است، که میتوان آن را واکنشهای درون مذهبی در برابر کنشهای عقیدتی در بستر ارزیابی رجالی دانست.
کلیدواژهها:
#علم_غیب، #داوری_رجالی، #اتهام_غلو
@Elal_alhadith
جستاری در آموزههای امامتی سه تن از راویان متهم به غلو.pdf
718.6K
#مقاله
جستاری در آموزههای امامتی سه تن از راويان متهم به غلوّ ونشانههای باورپذیری آنها
چکیده:
راهیابی احادیث پرشمار راویان ضعیف یا متهم به غلو و دروغگویی به نگاشتههای حدیثی شیعه و حتی معتبرترین آنها، پیامدهایی چون انکار آموزههای نهفته در احادیث این گروه و تردید در درستی برخی از آنها را به دنبال داشته است. چارهاندیشی در چگونگی رویارویی با این راویان و احادیث آنها، به ویژه آن دسته از احادیث که به گونهای با باورهای پیوسته با امامت گره خوردهاند، از جمله بایستههای حدیث پژوهی به شمار می رود.
در این مختصر کوشیدهایم با بازخوانی بخشی از میراث امامتی سه تن از راویان متهم به غلو: سهلبن زياد، محمدبن سنان زاهری و محمدبن علی ابوسُمَینه، و تطبيق آنها با دیگر احادیث هم مضمون و روایت شده از سوی راویان ثقه، همسویی این دو مجموعه و بالتَبَع، باورپذیر بودن دسته نخست را نشان دهیم .
کلیدواژهها:
#سهلبن_زیاد، #محمدبن_سنان ، #ابوسمينة، #اتهام_به_غلو، #الكافي.
@Elal_alhadith
نقش اسناد روایات در تمییز مشترکات ... .pdf
525.7K
#مقاله
نقش اسناد روایات در تمییز مشترکات و توحید مختلفات
چکیده:
اسناد روایات معرّف عناوین راویان و رابطههای بین آنان در نقل روایات هستند. شناخت راویان و ویژگیهای مؤثر در پذیرش یا ردّ اقوال آنان ضرورتی است که بر عهدۀ علم رجال قرار دارد. بر پایۀ چنین رویکردی، اسناد، موضوع و محور علم رجال هستند. این مقاله در صدد تبيين نگرشی است که اسناد را منبعی از منابع این دانش معرفی میکند. محمدبن علی اردبیلی در جامع الرّواة نخستین کسی است که چنین نگرشی به اسناد داشته است. از آمار حاصل از اسناد کتابهای متقدم و سندهایی که به صورت یکسان، تکرار شدهاند اطلاعات مفیدی به دست میآید. از نتایج مهم این دیدگاه، تمییز مشترکات و توحید مختلفات است. با چنین نگرشی به اسناد، شناسایی راویانی که به سبب برخی محدودیتهای کتابهای رجال میسّر نبوده و به تبع آن، اعتبار اقوالشان با چالش مواجه شده است امکان پذیر میشود. بدین ترتیب، شيوة مرسوم ارزیابی حدیث که متکی بر تصحیح سندی است، منحصر در اقوال رجالیان نمیماند و اطلاعات اسناد نیز میتوانند برخی کاستیها را جبران کنند.
واژگان کلیدی:
#علم_رجال، #منابع_رجالی، #اسناد_روایات، ...
@Elal_alhadith
رجال 122.mp3
25.04M
#طرح_جامع_تکمیلی
توثیق راویان موجود در سند منتهی به یک روایت منفرد دال بر حکم الزامی فقهی
@Elal_alhadith
رجال 123.mp3
24.35M
#طرح_جامع_تکمیلی
نقد نظریه «توثیق راویان موجود در سند منتهی به یک روایت منفرد، مفتی به، دال بر حکم الزامی فقهی»
@Elal_alhadith
رجال 124.mp3
29.47M
#طرح_جامع_تکمیلی
منطق مرحوم صدوق در فتوا به روایات منفرد فقهی الزامی با وجود تضیعف سهل بن زیاد در سند آن روایات
@Elal_alhadith
رجال 125.mp3
24.87M
#طرح_جامع_تکمیلی
منطق مرحوم صدوق در فتوی به روایات منفرد فقهی الزامی با وجود تضیعف سهل بن زیاد در سند/ نقش نوادر در اعتماد مرحوم صدوق
@Elal_alhadith
رجال126 .mp3
21.37M
#طرح_جامع_تکمیلی
مشایخ اجازه، تاریخچه شکل گیری مبنای مشایخ اجازه
@Elal_alhadith
رجال127 .mp3
9.7M
#طرح_جامع_تکمیلی
مشایخ اجازه، تاریخچه، دامنهی زمانی مشایخ اجازه
@Elal_alhadith
رجال 128.mp3
24.24M
#طرح_جامع_تکمیلی
مشایخ اجازه، نقد دیدگاه مشایخ اجازه، بازگشت مشایخ اجازه به اکثار
@Elal_alhadith
رجال129.mp3
22.73M
#طرح_جامع_تکمیلی
مشایخ ثقات/ تعبیر موثوق بهم در کلام شیخ/ مراد از وثاقت در کلام شیخ به امامی اثناعشری در کلام آقای شبیری
@Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم (۱).mp3
21.65M
#حوزه_حدیثی_قم جلسه۱
#بقعه_علیبن_بابویهقمی
بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان
"اهمیت تاریخ حدیث و نقش عوامل فرهنگی و پیرامونی اصحاب ائمه اطهار علیهم السلام در بهره مندی از احادیث"
@Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم (۲).mp3
47.08M
#حوزه_حدیثی_قم جلسه۲
#بقعه_علیبن_بابویهقمی
بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان
ضرورت و چرایی بحث از حوزهها و مدارس حدیثی شیعه و نقش آنها در اعتبارسنجی احادیث
@Elal_alhadith
رجال130.mp3
21.31M
#طرح_جامع_تکمیلی
مشایخ ثقات/ خبر مرسل در ظرف تعارض/مراسیل ابن ابی عمیر
@Elal_alhadith
آجرك الله يا مولانا يا بقيةالله عليه السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
فی بحارالانوار للمجلسی عن الطُّرف، للسید علیبن طاوس نقلا من كتاب الوصية للشيخ عيسىبن المستفاد الضّرير عن موسىبن جعفر عن أبيه عليهماالسلام قال: لمّا حضرَت رسولالله صلى الله عليه و آله الوفاة دعا الأنصار و قال يا معشر الأنصار ... ألا إنّ فاطمة بابها بابى و بيتها بيتي فمن هتكه فقد هتك حجاب الله
قال عيسى: فبكى أبوالحسن عليهالسلام طویلا و قطع بقیّة كلامه
و قال عليهالسلام: هُتك والله حجاب الله، هُتك والله حجاب الله، هُتك والله حجاب الله يا أمّه صلوات الله عليها ...
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲۲، ص ۴۷۶
حوزه حدیثی قم (۳).mp3
47.53M
#حوزه_حدیثی_قم جلسه۳
#بقعه_علیبن_بابویهقمی
بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان
@Elal_alhadith
تحلیل دیدگاه شیخبهائی و اخباریان.pdf
582.9K
#مقاله پیشنهادی
تحلیل دیدگاه شیخبهایی و اخباریان در علل تغییر شیوه اعتبارسنجی متأخران
#چکیده:
علامه حلی، به پیروی از استادش سید احمدبن طاووس، احادیث را در چهار گروه «صحیح»، «حسن»، «موثق/قوی» و «ضعیف» جای داد. این تقسیم پیش از آن از سوی قدما کاربرد نداشته است. شیخبهایی، «نابودی منابع و از دست رفتن قراین» را علت تغییر در شیوه اعتبارسنجی احادیث دانسته است.
در این مقاله ضمن پذیرش نابودی بخشی از منابع حدیثی، دیدگاه شیخبهایی با تکیه بر مستنداتی که ثابت میکند بخش قابل توجهی از منابع تا اواخر قرن هشتم در دسترس بوده، نقد شده است. البته بر فرض پذیرش این نظریه، بخشی از سؤالات مطرح نیز بیپاسخ مانده است.
از سوی دیگر، اخباریان، «پیروی از عامه» را دلیل اتخاذ شیوه جدید اعتبارسنجی معرفی نمودهاند. با مراجعه به منابع معتبر عامه پیش از این دوره و هماهنگی بین آنها و تقسیم ارائه شده از سوی علامه حلی، میتوان تا حدودی دیدگاه اخباریان را قابل تأیید ارزیابی کرد. برخلاف اعتقاد اخباریان، این به خودی خود اشکال و انحراف تلقی نمیشود، بلکه تفاوت در پیشزمینهها، و فقدان هماهنگی شیوه جدید با بستر نقل و انتقال احادیث در میان امامیه، کاربست این شیوه از اعتبارسنجی را نادرست نموده است.
کلید واژهها: #رجال، #علامهحلی #متأخران #شیخبهایی #اخباریان
@Elal_alhadith
علمای مکتب حلّه و معرفی تشیع... .pdf
16.62M
#مقاله پیشنهادی
علمای مکتب حله و معرفی تشیع
چرایی تقسیمبندی حدیث و رویکرد فراسندی در تعامل با روایات
#مقدمه:
مکتب حدیثی فقهی حله در قرن هفتم و هشتم هجری را میتوان یکی از مهمترین دورههای تاریخ فقه شیعه تأثیر گذاشته است.علامه حلی (۷۲۶-۶۴۸ه)، به عنوان یکی از اصلیترین چهرههای مکتب حلّه، اولین کسی است که بحث تنویع حدیث به چهار بخش صحیح، حسن، موثق و ضعیف را مطرح کرد. تاکنون توجیههای در مورد چرایی این تقسیمبندی ارائه شده است که با قرائن موجود در کتابهای دانشمندان مکتب حلّه همخوانی ندارد؛ از این رو باید نظریهای جدید در مورد چرایی این اقدام ارائه نمود ...
@Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم (۴).mp3
31.24M
#حوزه_حدیثی_قم جلسه۴
#بقعه_علیبن_بابویهقمی
بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان
@Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم (۵).mp3
29.5M
#حوزه_حدیثی_قم جلسه۵
#بقعه_علیبن_بابویهقمی
بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان
@Elal_alhadith
رجال 131.mp3
23.31M
#طرح_جامع_تکمیلی
مشایخ ثقات/ نقد کلام مرحوم آقای خویی
@Elal_alhadith