✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت10
🔴 قسمت چهارم
🔹 بایدهای معاشرت با مردم
8⃣ بخشندگی:
🔻عنوان هشتمی که پیرامون بایدهای معاشرت با مردم در نهج البلاغه مطرح است، بخشندگی است.
بخشندگی ذیل ۸ مفهوم در نهج البلاغه بیان شده است که عبارتند از:
۱. سخاوت ۲. جود ۳. کرم ۴. انعام ۵. افضال ۶. احسان ۷. انفاق ۸. اعطاء
🔹 سخاوت : پیرامون سخاوت در حکمت ۵۳ میفرماید:«السَّخَاءُ مَا كَانَ ابْتِدَاءً فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَحَيَاءٌ وَ تَذَمُّمٌ» ؛ سخاوت آن است که تو قبل از درخواست فقیر به او ببخشی ، اما آنچه که بعد از درخواستش میبخشی، از روی خجالت و سرزنش مردم است.»
🔹 جود: درباره جود در حکمت ۲۱۱ می فرماید: «الْجُودُ حَارِسُ الْأَعْرَاضِ»؛ جود و بخشش، نگهبان خوبی برای آبروهاست.
🔹 کَرم : پیرامون کرم در حکمت۲۴۷ میخوانیم: «الْكَرَمُ أَعْطَفُ مِنَ الرَّحِمِ»؛ ارزش و اثری که کرم در جلب عطوفت و مهربانی دارد از اثر رحم و خویشاوندی بیشتر است.»
🔹 انعام : درباره انعام به دیگران در حکمت ۱۵۸ میفرمایند: «عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ ارْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَيْهِ» ؛ شرّ برادر دینی ات را با انعام به او رد کن و برگردان.
🔹 افضال: پیرامون افضال هم در حکمت ۲۲۴ میخوانیم: «بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ الْأَقْدَارُ»؛ با بخشیدن به دیگران ، ارزش انسان زیاد میشود.
🔻 افضال چیست؟ در حکمت ۲۳۱ میفرمایند: «الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ»؛ احسان همان تفضل است. در واقع تفضل هم همان احسان است.
🔹 احسان: اما پیرامون خود احسان در حکمت ۱۵۸ میفرمایند:«عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ»؛ اگر یک وقتی لازم شد برادرت را سرزنش و عتاب کنی، از طریق احسان و نیکی به او عتاب کن. در حکمت ۲۶۴ نهج البلاغه هم نکته بسیار جالبی را حضرت درباب احسان به ما یاد داده اند که امیدوارم این حکمت را واقعا از همین امروز بصورت جدی سرلوحه زندگی خودمان قرار بدهیم. می فرمایند:«أَحْسِنُوا فِي عَقِبِ غَيْرِكُمْ تُحْفَظُوا فِي عَقِبِكُمْ» ؛ به بازماندگان دیگران احسان کنید تا حرمت بازماندگان شما را بعد از شما نگه دارند.
🔹 انفاق: حضرت در حکمت ۱۲۳ عده ای از رفتارها را با عنوان « طُوبَى لِمَنْ» "خوش به حال کسی که فلان کار را بکند"، بیان کردند، که یکی از آنها این است:« طُوبَى لِمَنْ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ » خوش به حال کسی که اضافه مالش را ببخشد و انفاق کند.
🔹 اعطا : در نهایت پیرامون اعطا کردن هم در حکمت ۲۳۲ فرمود:« مَنْ يُعْطِ بِالْيَدِ الْقَصِيرَةِ يُعْطَ بِالْيَدِ الطَّوِيلَةِ» آنکس که با دست کوتاه ببخشد از دستی بلند پاداش گیرد.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
🔰افتخار خودِ من این است که یک #بسیجی باشم؛ سعی کردهام اینجوری عمل کنم.
🔹 سال آخر ریاست جمهوری -دو، سه ماه مانده بود به آخر ریاست جمهوری من- در یکی از دانشگاهها برای یک جمع دانشجو صحبت میکردم و به سؤالات پاسخ میدادم؛ یکی از سؤالات این بود که شما بعد از ریاست جمهوری قصد دارید چه کار کنید و شغلتان چه باشد؟ گفتم: اگر امام به من بگوید برو بشو رئیس عقیدتی سیاسی فلان پاسگاهِ مرزىِ منتهاالیه جنوب شرقی کشور، من با افتخار میروم آنجا و مشغول خدمت میشوم!
🔺 اگر این کار از من برمیآید و این کار را از من میخواهند، من حاضرم و به آنجا میروم؛ توطین نفس کردم. این را از باب اینکه شما فرزندان من هستید، به شما دارم میگویم. صحبت پدرفرزندی است؛ نمیخواهم راجع به خودم صحبت بکنم. هر جا و در هر زمانی به شما نیاز هست، آنجا حاضر باشید. این میشود بسیجی؛ #بسیج یعنی این. ۸۶/۲/۳۱
#ره_بر
@Emam_kh
🔴 پروتکل ما و پروتکل اروپا !!
🔹آقای "سجادی" وزیر ورزش گفته است : آقای "عین اللهی" با من تماس گرفت و گلایه کرد که چرا تماشاگران در ورزشگاه آزادی فاصله اجتماعی را رعایت نکرده اند؟!!! واگر این وضع تکرار شود چنین می کنیم و چنان!!
ای کاش آقای "سجادی" هم سئوال می کرد مگر در این چند ماه یک بار هم به نحوه حضور تماشاگران در ورزشگاه های اروپا دقت نکرده اید؟ کیپ تا کیپ نشسته اند و هیچ فاصله اجتماعی وجود ندارد. آن هم نه یک بار و دوبار بلکه چندماه و در کل اروپا.
آقای عین اللهی واقعاً این را نمی دانید یا ما را سر کار گذاشته اید؟!!
اگر هم WHO پروتکلی مخصوص ایران ابلاغ فرموده ، بگویید تا ما هم بدانیم!!! ...
#نفوذ
#واکسن
#انحصار_پزشکی
✍"قاسم اکبری"
@Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ #کلیپ «افتادن از بلندترین ارتفاع»
👤 علی اکبر #رائفی_پور
🔻 آقاجان محبت تنها داشتهی ماست، به همین حب مارو ببخش...
@Emam_kh
🔴میپرسند گروسی(مدیر آژانس بینالمللی انرژی اتمی) آمد ایران چه شد؟!
پاسخ: آمد، شنید و رفت!
جوری هم شنید که نه در تهران و نه در وین هم کنفرانس خبری تشکلیل نداد.
او آنچه باید از اقتدار ایران اسلامی برای حفظ منافعش را میشنید، نه تنها شنید، بلکه شیرفهم هم شد.
دوران اقتدار ایران است
@Emam_kh
🍵دمنوش مناسب پاییز یک آرامشبخش
🍁گلگاو زبان یک ق غ
🍁بادرنجبویه یک ق غ
🍁لیمو عمانی یک عدد
مواد را با یک لیوان آب جوش در قوری به مدت ۱۵ دقیقه دم کرده و میل نمایید
🍵خواص این دمنوش :
مقوی قلب✨ کمک به رفع بیخوابی✨آرام بخش✨ ضد اضطراب و شادی آور✨ تنظیم کنندهی سودای بدن✨ کاهنده علایم سرماخوردگی و آنفولانزا✨ بهبود کیفیت خواب...
✅ثابت شده بادرنجبویه حافظه، تمرکز و هوشیاری را تقویت میکند و به محافظت از سلولهای مغز کمک میکند(بادرنجبویه بوی بهلیمو میدهد)
✅بادرنجبویه دارای خواص محافظت کنندهی عصبی است
✅عملکرد شناختی را تقویت میکند
☘🍃☘🍁☘🍃☘
#شیرینی_زنجبیلی
مواد لازم
آرد قنادی ۳ لیوان
روغن جامد ۱ لیوان و ۵ ق غ
پودر قند ۲ لیوان
پودر زنجبیل ۱ ق غذا خوری
بکینگ پودر ۱ ق چ پر
طرز تهیه
روغن جامد و پودر قند را با همزن برقی ده دقیقه بزنید سفید بشه
سپس پودر زنجبیل و بکینگ پودر رو اضافه کنید هم بزنید
بعد آرد الک شده را کم کم اضافه کرده
آرد رو تا جایی اضافه کنید که خمیر به دستتون نچسبه و خمیر لطیفی بدست بیاد
حدود ۵ دقیقه خوب ورز دهید تا خمیر به دست نچسبه
این خمیر نیازی به استراحت نداره.
از خمیر به اندازه گردو برداشته و در دست گلوله کنید.سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید
شیرینی ها رو در سینی فر قرار دهید
یک ق غ شکر رو با دو ق غ اب جوش هم بزنید شکر که حل شد روی هر شیرینی را با برس یا با انگشت ،از شیره بزنید پسته یا گردو یا خرفه بپاشید(من خرفه زدم)
فر رو قبل با دمای ۱۶۰ درجه ی سانتیگراد به مدت ۱۵ دقیقه روشن کنید
یک دقیقه اول پایین فر رو روشن کنید بعد یک دقیقه خاموش کنید بعد حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه گریل رو روشن کنید تا جای که شیرینی ترک بخوره،شرینیها نباید تغییر رنگ بده شیرینی که پخت بزارین تو فر بمونه و خنک بشن بعد از سینی خارج کرده و در ظرف مورد نظر قرار دهید.
🍪🍩🍪🍩🍪
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی کار ها هست که باید انجام بگیرد جز با روحیه بسیجی امکان پذیر نیست جز با همین ایمان جوشان..........
@Emam_kh
🔴 هشدار ایران به آمریکا: تمام تحریمها را لغو کنید، در غیر اینصورت مذاکرات هستهای شکست خواهد خورد
🔺معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه «ایندیپندنت» گفت:
🔹 لغو تمام تحریمهای مربوط به برجام از جمله تحریمهای اعمال شده ذیل چارچوب کمپین "فشار حداکثری"، شرط لازم برای موفقیت مذاکرات است
🔹 درخواست برای تضمین از طرف دیگر برای عدم خروج از توافق، عدم اعمال تحریمهای جدید و عدم بازگرداندن یا اعمال مجدد تحریمهای قبلی با این هدف دنبال میشود که این احتمال خنثی شود که هرجومرج سیاسی در ایالات متحده بر رفتارهای بینالمللی این کشور تأثیر بگذارد
@Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج اقا جهان بخشیان. روایت حوض کوثر🌸
@Emam_kh
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تا وقتی بانکها ربا میگیرند، نماز باران تاثیری ندارد🔸
«إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.» (خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. سورۀ رعد، آیۀ 11)
تا زمانی که انسان علت و سببِ سلب نعمتها را تغییر ندهد، محال است آن نعمت را خداوند به او برگرداند.
وقتی فکر میکنم در رابطه با «بانکها»، «خشکسالی» و «تبدیل باران به مصیبت» درمییابم که اینها، نتیجه رفتار ما با حکم رباست. ما بانکداری «بدون قرض» را بانکداری «بدون ربا» نامیدیم و این نوع بانکداری را، به خدا نسبت دادیم!
امام راحل به مسئولان بانکها فرموده بودند: «کاری کنید پول کار نکند؛ در اسلام پول کار نمیکند.» امام راحل، «کار کردن پول» را به «خدا» نسبت نداد بلکه به «ناچاری و بیچارگی» مربوط کرد.
شورای نگهبان نیز نه بدلیل «احکام اولیه» بلکه بدلیل ضرورت و اضطرار و «احکام ثانویه» قانون بانکداری را تأیید کرد.
وقتی دانشمندان و مردم باور کنند و بپذیرند، که بانکداری فعلی، بانکداری حلال است و خداوند این بانکداری را امضا کرده و این مسئله، از باب ضرورت و اضطرار نیست، معنایش اینست که ما با خدا «بد رفتاری» کردهایم و مصداق این آیهایم: «وَمَنْ یَکْسِبْ خَطِیئَهً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینًا.»(کسی که خطا یا گناهی مرتکب شود، سپس بیگناهی را متهم سازد، بار بهتان و گناهِ آشکاری بر دوش گرفته است. سورۀ نساء، آیۀ 112)
خداوند مبرا است از اینکه «کار کردن پول» را امضا کرده باشد! گناه «بهتان زدن» به خداوند، بالاتر از اصل گناه [ربا] نباشد، کمتر نیست. در حال حاضر به ادعای بانکهای کشور، تورم یک رقمی و حداکثر 9 درصد است. چرا سود تسهیلات بانکی هجده درصد است؟ خواهند گفت که این 9 درصد اضافی، کارمزد است. اگر یک بازاری 9 درصد روی قرضی که به کسی میدهد سود بگیرد و بگوید کارمزد است، شما میگویید حکم خداست و حلال است؟ یا میگویید رباست؟ اگر این کار حلال است پس ربایی که حرام است چیست؟ پس آن یک درهم ربا دادن یا ربا گرفتن که آن گناه کذایی و بزرگ را دارد کدام است؟ (پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یک درهم ربا نزد خداوند عزّوجلّ بدتر از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خداست است. من لا یحضره الفقیه: جلد 4 صفحه 367)
جمهوری اسلامی و علماء عظیم الشان، محبوبان خداوند هستند ولی «إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ یُبْغِضُ عَمَلَهُ.» (همانا خداوند بندهای را دوست اما کردار او را دشمن میدارد. خطبۀ 153 نهج البلاغه.)
خداوند دشمن میدارد کار کسی را که گرفتن کارمزد اینچنینی برای قرض را، حلال میکند! اگرچه حلال کننده از دوستان خدا باشد. خداوند نعمت خود را حبس میکند تا دوستان او آنچه مورد غضب اوست ترک کنند و محال است بدون ترک آن عمل ناشایست توسط دوستان، خداوند نعمت را آزاد کند. این قرآن کریم و این شما: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا.»(به آنها گفتم: «از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است. تا بارانهای پربرکت آسمان را پی در پی بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد! سورۀ نوح، آیۀ 10-12)
آیا همه خشکسالیها طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی است؟ آیا این اتفاقات مربوط به تغییرات آب و هوایی جهانی است؟
آیا امکان ندارد دوستان خدا، مرتکب امری شوند که بارندگی بموقع و پر منفعت، کم شود و ضررهای بارندگی افزایش یابد؟ آیا امکان ندارد دوستان خدا امری که برای خداوند عظیم است جدی نگیرند و خدا بر آنها نپسندد که در غفلت بمانند و برای رفع غفلت ایشان، نعمت باران را حبس کند و یا با خسارت همراه نماید؟
اگر چنین احتمالی ولو به احتمال ضعیف ممکن باشد، بدلیل عظمت محتمَل باید جدی گرفته شود و به قول بعضی بزرگان متاسفانه جدی گرفته نشده است.
اگر حبس نعمت و نازل نشدن نعمت و یا همراه شدن نعمت با مصیبت، بدلیل سهل انگاری در مسئلۀ عظیمی که عظیمتر از آن قابل تصور نیست باشد، تا هر زمان آن سهل انگاری تغییر نکند، حبس نعمت نیز تغییر نخواهد کرد.
نماز باران هم در چنین مواردی مؤثر نیست چون نماز باران، تغییر نیست. «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.» (خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. سورۀ رعد، آیۀ 11)
والسلام
محی الدین حائری شیرازی
۲۹ آبان، ۱۳۹۵
@Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁امــیدوارم در این شب پاییــزی
صدای هـــــمه #دردمــــــــندان
🍁آرزوی هـــــمه #آرزومــــــندان
نــــیاز هـــــمه #نیازمــــــــندان
🍁روی بال فـــرشته ها به عـــرش
خــــدا برسه و در این شب های
🍁پُرنور همه به آرزوهاشون برسن
آمـــین یا ربـــــ العالمـــــین🙏
🍁شب پاییزیتون آروم ودر پناه خدا🍁🍂
@Emam_kh
قـالَ عَـلِىٌّ عليه السلام
أَلْمُرُوَّةُ مُرُوَّتانِ; مُرُوَّةُ الْحَضَرِ، وَ مُرُوَّةُ السَّفَرِ. فَأَمّا مُرُوَّةُ الْحَضَرِ، فَتِلاوَةُ الْقُرْآنِ، وَ َحُضُورُ الْمَساجِدِ، وَ صُحْبَةُ أَهْلِ الْخَيْرِ، وَ النَّظَرُ فِى الْفِقْهِ، وَ أَمّا مُرُوَّةُ السَّفَرِ، فَبَذْلُ الزّادِ، وَ الْمِزاحُ فى غَيْرِ ما يُسْخِطُهُ اللّه ُ وَ قِلَّةُ الخِلافِ عَلى مَنْ صَحِبَكَ، وَ تَرْكُ الرِّوايَةِ عَلَيْهِمْ اِذا أَنْتَ فارَقْتَهُمْ. ;
حضرت على عليه السلام فرمود
مروّت دو گونه است; مروّت در حضر و مروّت در سفر. اما مروّت در حضر، تلاوت قرآن است و حضور در مساجد و همراهى اهل خير و دقت در فقه. و اما مروّت در سفر، بخشش از توشه سفر است و شوخى كردن، اما نه در آنچه خدا را به خشم مى آورد و كاستن از اختلاف نظر با همسفرت و غيبت نكردن از همسفران هنگامى كه از آنان جدا مى شدى.;
البحار، ج 78 ص 258، و الخصال ص 26 با اندك اختلاف
سلاااااام
🌸میگن شروع هفته رو
🍃هرجورےشروع کنی
🌸تا آخرش
🍃همینجورےپیش میره
🌸منم ازخدا میخوام
🍃شروع هفته تون عالی باشه
🌸که تا آخر هفته
🍃عالی ترپیش بره
🌸امروزتون پر ازنگاه خدا
🍃شروع هفته تون پر از بهترینها
🌸وپر ازنعمت الهی
🍃امروزتون سرشار از موفقیت
@Emam_kh
🌹خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت شصت و چهارم
❇️ پیوند ناراضیان برای فتنهای بزرگ
🔻[ پیوسته از مکه اخبار بیعتشکنی طلحه و زبیر و همراهی عایشه با آن دو به ما میرسید. توجه همگان به این اخبار جلب شده بود. خطبهای خواندم و در آن به مردم گوشزد کردم: ]
🔻خداوند متعال پیامبری برای هدایت برانگیخت، با کتابی بهحق گویا و با دستوری استوار. کسی هلاک نشود، جز آنکه تبهکار باشد. بدعتها به رنگ حق درآمده و موجب تباهی امت می شود؛ مگر خداوند ما را از آنها ایمن بدارد [ اما نگران نباشید: زیرا ] حکومتی که از جانب خدا برپاست، حافظ شماست. پس بدون نفاق و کراهت فرمان خدا را گردن نهید. به خدا سوگند، راه درست این است و اگر سستی کنید، خداوند دولت اسلام را از شما خواهد گرفت و پس از آن هرگز آن را به شما باز نخواهد داد و در دست دیگران قرار خواهد داد.
🔻ناکثین عهدشکن که هریک به دلیلی از قدرت من ناراضیاند، اکنون به یکدیگر پیوستهاند و من تا آنجا که برای وحدت و جماعت شما احساس خطر نکنم، صبر خواهم کرد. آنان برای اجرای آرزوهای خود، اگر فرصتی پیدا کنند، نظام اسلامی را متزلزل میکنند و کار مسلمانان را از هم میپاشند. آنها از روی حسادت به کسی که خداوند حکومت را به او بخشیده است، به طلب دنیا برخاستهاند. میخواهند کار را به گذشته بازگردانند. حقی که شما به گردن ما دارید، عمل کردن به کتاب خدا و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و قیام به حق و برپاداشتن سنت اوست.
❇️ اطلاع رسانی به مردم درباره توطئهگران
[ در مکه، طلحه و زبیر و عایشه مردم را به شورش علیه من دعوت میکردند و آماده حرکت به سمت بصره میشدند. برای آماده کردن مردم به مقابله با آنان خطبهای خواندم: ]
🔻خداوند متعال محمد صلی الله علیه و آله را برای هدایت همه مردم مبعوث کرد و او را برای همه جهانیان رحمت قرار داد. او نیز مأموریت خویش را به بهترین شکل انجام داد و پیام پروردگارش را به مردم رساند. خداوند به برکت وجود او، اوضاع از هم گسیخته را نظام بخشید، مردم پراکنده را گرد هم آورد، گسستها را ترمیم کرد، راهها را امن و خونهای مردم را حفظ کرد. خداوند به واسطه او، میان کینهتوزان و دشمنان و آتشهای افروخته از حقد و کینه و عداوتهای پابرجای در دلها، دوستی و الفت پدید آورد. آنگاه او را به سوی خویش فراخواند، در حالی که از او کمال رضایت را داشت؛ زیرا در هیچیک از امور رسالتش کوتاهی نکرده بود و تقصیری در تبلیغ رسالت نداشت.
🔻پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله پیشامدهای ناگوار و کشمکشهایی در امر جانشینی آن حضرت واقع شد، تا آنکه ابوبکر زمام خلافت را در دست گرفت و بعد از او، عمر و پس از وی نیز عثمان به خلافت رسید. درباره حوادث دوران عثمان و سرنوشت وی اطلاع کافی دارید. تا این که سراغ من آمدید و از من درخواست کردید تا بیعت شما را بپذیرم. اما من حاضر به قبول بیعت نشدم و شما اصرار کردید. دست خود را بستم و شما با فشار بازش کردید. دستم را عقب کشیدم و شما دستم را گرفتید و به سوی خود کشیدید. برای بیعت با من، همانند شتران تشنه که اطراف برکه گرد میآیند، اطراف من اجتماع کردید و چنان هجوم آوردید که گمان کردم در فشار جمعیت کشته خواهم شد یا برخی از شما در این ازدحام کشته خواهید شد. در نهایت، دست خود را گشودم و با کمال اختیار با من بیعت کردید.
🔻طلحه و زبیر نخستین افرادی بودند که با من بیعت کردند. آنها بدون هیچ اجبار و اکراهی و در کمال آزادی با من بیعت کردند؛ اما اندکی از بیعتشان نگذشته بود که برای رفتن به عمره از من اجازه گرفتند و خدا میداند که آنان قصد نیرنگ و خدعه کردن داشتند. من برای اتمام حجت، با آنها تجدید عهد کردم تا برای امت اسلام فتنهانگیزی نکنند. آنها نیز تعهد دادند که بر عهد خویش وفادار بمانند؛ اما به عهد خود وفا نکرده و نقض بیعت کردند. شگفتا که این بی وفاها در مقابل ابوبکر و عمر مطیع و رام بودند؛ ولی با من به مخالفت برخاستند! با اینکه من کمتر از آن دو نفر نیستم و اگر بخواهم میگویم... .
🔻پروردگارا! داد مرا از اینها بگیر که حق مرا ضایع کردند و امر مرا کوچک انگاشتند و مرا بر آنها پیروز کن.
📚منابع:
۱. نهج البلاغه، خطبه ۱۶۹
۲. تاریخ طبری، ج۳، ص۴۶۶
۳. الإرشاد، ج۱، ص۲۴۴
۴. الإحتجاج، ج۱، ص۱۶۱
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥️🥀 شهید حاج قاسم سلیمانی:
▫️عزت دستِ خداست و بدانید اگـر گمنـٰامترین هم باشید ولی نیتِ شما یارۍ مردم باشد میبینید خدٰاوند؛ چقدر بـٰا عزت و عظمت شما را در آغوش میگیرد.
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
@Emam_kh