❁﷽❁
◀️ پاسخ به کج فهمی وهابیت در تفسیر آیات 95 و 104 سوره توبه:
✍️ برای پاسخ به شبهه فوق دقت در نکات زیر ضروری است:
1️⃣ فهم آیات الهی قواعد و روش دقیق خود را می طلبد. مفسر پیش فرض ها و بافته های ذهنی خود را نباید بر آیه تحمیل کند. در نوشته فوق، پیش فرض ذهنی وهابیت در «انکار علم غیب از انبیاء و اولیای الهی» تاثیر ملموسی در فهم آیه داشته است. نویسنده متن به هر دری می زند با این بافته ذهنی خود را از آیه استخراج کند ولو بلغ ما بلغ!
2️⃣ بر اساس قواعد عقلایی، قرینه سیاق در یک کلام ،زمانی معتبر است که قرائن لفظی خلاف آن نباشد. برای مثال وقتی مولا دستور می دهد: «برای من آب بیاورید تا بنوشم»؛ نمی توانیم با این بهانه که «او یک ساعت قبل آب نوشیده است»، ظاهر کلام او را حمل بر شوخی و ... کنیم! زیرا ظهور لفظی این دستور در وجوب آب دادن به او بسیار قوی تر از ظهور سیاقی است.
3️⃣ بر این اساس، در این آیات مورد بحث، باید دقت کرد که:
🔸سیاق آیه «و قل اعملوا فسيرى الله عملكم و رسوله و المؤمنون»(توبه/ 105) ربطی به منافقین ندارد. بلکه بر اساس آیه قبل، تشویق مومنین به صدقه دادن است. آقای وهابی به این نکته توجهی نکرده است.
🔸هر چند سیاق ادعایی آیه 94 سوره توبه درباره منافقین است ولی باید دانست که «سَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُه» به دلیل صراحت لفظ «سیری» ظهور در دیدن اعمال خداوند و رسول الله (ص) دارد! بسیار روشن است که در «دیدن خداوند» تفاوتی میان دیدن منافق و دیدن مومن و ... وجود ندارد. «دیدن رسول» هم عطف بر دیدن خداوند شده است ، پس در حکم مشترک هستند یعنی در دیدن رسول نیز، تفاوتی میان مومن و منافق و ... نیست. البته روشن است که دیدن الله مستقل و دیدن رسول باذن الله است. این مطلب تحلیل ساده تقدیم قرائن لفظی بر قرائن سیاقی است که بیان شد.
4️⃣ بر فرض که داعی و انگیزه از این آیات (دقت کنید نه معنی موضوع له) تهدید باشد، این امر هیچ منافاتی با دیدن اعمال توسط «رسول» و «مومنون» ندارد. زیرا:
🔺 «دیدن رسول» و «مومنون» به «دیدن خداوند» عطف شده است. حکمت دیدن خداوند روشن است. هر حکمتی که در دیدن اعمال ما توسط الله تبارک و تعالی هست، همان حکمت درباره رسول و مومنون نیز وجود دارد. آقای وهابی بین حکمت و کیفیت دیدن الله و دیدن رسول و مومنون تفکیک قائل شده و بر خلاف صریح آیه قرآن که گفته است: «قطعا خداوند و رسول و مومنون اعمال شما را می بینند»، ادعا کرده است که آنها اعمال ما را نمی بینند!!
🔺 منافقان در خلوت ها و با کفر باطنی و مخفی خود قصد تحقیر و ضربه زدن و خدعه کردن نسبت به خداوند و رسول و مومنین داشتند، و به گمان باطل خود می پنداشتند که کسی آنها را نمی بیند، در حالی که بر اساس این آیه قطعا خداوند، رسول و مومنین آنها را می بینند!
🔺 تهدید منافقین با در نظر گرفتن یک مراقب _ آن هم مراقب دقیقی مثل خداوند و رسول و مومنین _ عملی تر، رساتر و موثر تر است.
🔺 ذیل آیه که بحث از خبر دادن نسبت به اعمال در روز قیامت است، با وجود داشتن شاهدان و ناظران عینی سازگار است؛ چون روز قیامت خداوند با شهادت شاهدان - مثل زمان، مکان، اعضای بدن، انبیاء، مومنین و ... اتمام حجت می کند. این شهادت فرع بر شهود و رویت حقیقت اعمال توسط آنها در این دنیا است.
🔺سین در «سیری» برای تحقیق و تاکید رویت است نه اینکه خداوند اعمال را در آینده هر چند نزدیک خواهد دید!! سخافت این معنی روشن است. زیرا در علم و رویت الهی تفاوتی بین زمان گذشته و حال و آینده وجود ندارد.
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
❁﷽❁
#کنفرانس
⏺ موضوع: تحلیل ادبی #آیه_ولایت با رویکرد نقد شبهات اهل سنت
⏺ استاد: حجة الاسلام و المسلمین صادق زاده از اساتید حوزه و دانشگاه
⏺ زمان: دوشنبه، 26 اردیبهشت، ساعت 22
✍️ به ما بپویندید:
آدرس ما در #ایتا گروه«هم اندیشی دانشگاه امامت»
https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892
◀️ آدرس ما در #تلگرام:
https://t.me/ansar_alaghidah
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
❁﷽❁
#سوزناک_ترین_روضه
🔺غبار شهر مدینه به برکت او شفا می دهد. جبرئیل گهواره جنبان او شده. میکائیل برایش لالایی ها خوانده تا مبادا به آرامش کودکانه اش، گزندی برسد.
🔺او معراجِ نمازِ نگینِ انبیاء الهی شده. همگان بازی های کودکانه او را در مسجد به یاد دارند که او سوار بر عقلِ کل و کلِ عقل بود.
🔺خداوند و تمام ملائکه اش، تمام انبیاء و اولیای الهی، مجذوب حقیقت محمدی هستند و این حقیقت، مفتون و معشوق جگر گوشه اش حسین (ع). آری حسین (ع)، محمد(ص) است و محمد(ص)، حسین(ع)!
🔺کربلاء بوی محمد (ص) می دهد. ابلیس ها، عفریت ها و جلاد ها دورش را گرفته اند. صادق آل محمد (ص) با قلبی آتشین می فرماید:
«... لمَّا ضُرِب الحسينُ بنُ عليّ (ع) بِالسَّيفِ فَسَقَطَ رَأْسهُ ثم ابتُدِرَ لِيُقْطعَ رأسُهُ ...».
▪️سربسته بگویم! مصیبت در «ضرب»، «سقط»، «قطع» و «رأس» نیست! تمام مصیبت در «ابتدر» است. وقتی گروهی با سرعت، برای کسب پیروزی و غلبه بر دیگران مسابقه می دهند، عرب می گوید: «ابتدر القوم»!
▪️فرزندان سقیفه با حرص و ولع، با تمام وجود، با سرعت و حدت، در بریدن نه،بلکه کندن و قطع کردن سر نورانی حسین(ع)، #مسابقه می دهند.
🔸 صلَّى اللَّه عليك يا أبا عبدِ اللَّه(ع)
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❁﷽❁
⏺ #وهابی نمی فهمد. مرگ از قفس پریدن است... . دست اولیای الهی بعد از مرگ باز تر می شود.
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
═✧❁﷽❁✧═
#دین_الاغ_های_کافر
1️⃣ «حُذیفة بن الیمان» از صحابه بزرگ و منافق شناس رسول خدا (ص) است. او در ابتدای حکومت امیرالمومنین (ع) از دنیا رفت.
2️⃣ روزی برخی از مسلمانان نزد او بودند. یکی از آنها گفت: از احادیثی که از رسول الله (ص) شنیدی برای ما بگو! حذیفه گفت: اگر این کار را بکنم شما مرا سنگسار می کنید! آنها با تعجب گفتند: آیا ما چنین کاری می کنیم؟!
اگر بر شما حدیث کنم که: برخی از مادرانتان (همسران رسول الله ص) با لشگری فراوان و قدرتمند به جنگ شما می آیند، آیا مرا را تصدیق می کنید؟ آنها گفتند: چه کسی این سخن را قبول می کند؟
3️⃣ حذیفه گفت:
♦️ «... أتَتكُم الحُميراء في كتيبةٍ يَسوقُها أعلاجُها حيث تَسوء وجوهَكم ...»
🔷 حمیراء (عایشه همسر پیامبر (ص) در سپاهی به سمت شما می آید که کافران درشت هیکل همانند الاغ آن را فرماندهی می کند به گونه ای که شما از دیدن آن ناراحت می شوید!
4️⃣ «اعلاج» در لغت:
💎 العِلْجُ: الرجل من كُفَّار العَجَم.
📚 الصحاح، ج1، ص: 331
💎 العِلْج: الصلب الشديد؛ و به سُمِّي حمارُ الوحش.
📚 جمهرة اللغة، ج1، ص: 484
5️⃣ ابوحذیفه بعد از گفتن این حدیث از جا برخواست و به گوشه ای رفت. این حدیث با سندی صحیح بر اساس مبانی بخاری و مسلم با تصحیح ذهبی است.
✅ آیا #کافران_الاغ_چهره به بهشت می روند؟ آیا عاقلانه است دین خود را از آنها گرفت؟ چرا حذیفه از گفتن این حقایق ترس سنگسار شدن داشت؟
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
4_5776148821713096497.mp3
15.87M
࿐ྀུ༅🦋࿇༅═┅─
﷽
🎙 فایل صوتی
📖 با موضوع :: تحلیل ادبی #آیه_ولایت با رویکرد نقد شبهات اهل سنت
🎙 حجة الاسلام و المسلمین صادق زاده از اساتید حوزه و دانشگاه
📡「 مجموعه علمیـ تحقیقاتی دانشگاه امامت」
➢•| @Emamat110u
🌐 https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892
❥✦༅✿༅✦❥═༅༅═┅──
✧❁﷽❁✧
#کنفرانس
◀️ موضوع: ریشه یابی بدعت ها در مدرسه صحابه
◀️ ارائه دهنده: ابوالحسنین۱۱۰
◀️ تاریخ: شنبه، ۳۱ اردیبهشت، ساعت ۲۲ شب
◀️ مکان: گروه هم اندیشی دانشگاه امامت:
✳️ آدرس ما در #ایتا
https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892
✳️ آدرس ما در #تلگرام:
https://t.me/ansar_alaghidah
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
✧❁﷽❁✧
#اخلاق_جاهلی
1️⃣ یکی از مهم ترین اهداف اسلام، تهذیب و ارتقای اخلاقی مسلمین است. انحرافات اخلاقی ریشه در جهل، کفر و حقارت درونی دارد.
2️⃣ بر اساس روایت صحیح بخاری، ابوبکر رعایت حریم خصوصی رسول خدا (ص) با همسرش را نکرد! به بهانه واهی، مادرش عائشه را به شدت کتک زد! و ضربه محکمی به سر و صورت او زد در حالی که پیامبر خدا (ص) در بالین او خوابیده بود!!
♦️ «... فَثنَى رَأْسهُ فى حَجرى راقدًا أَقبل أبو بكر فلَكَزنى لَكْزة شديدة و قال حبَسْتِ النّاس فى قِلادة فبى الموت لِمكان رسول اللَّه(ص) و قد أوجعَنى...»
🔸پیامبر (ص) در حالی که خواب بود سرش در آغوش من بود! ابوبکر آمد و ضربه بسیار شدیدی به صورت و سینه من نواخت. و گفت: مردم را به خاطر یک گردنبند معطل کرده ای؟ در حالی که من به خاطر مکان رسول خدا (ص) نزدیک بود بمیرم و آن مشت و لگد، به شدت به من صدمه وارد کرد.
3️⃣ بی حیایی و خشونت بسیار، از مهم ترین اوصاف جاهلیت بود که در رفتار ابوبکر کاملا جلوه گر است. اگر ممنوعیت زنده به گور کردن دختران ابلاغ نشده بود، ابوبکر همانند عمر، مادرش عائشه را نیز، زنده به گور کرده بود!!
✅ ابوبکر بسیار تندخو، عجول، بی حیا بوده است. اگر کس دیگر در حریم خصوصی رسول خدا (ص)، به عائشه مشت و لگد می زد، چه برخوردی با او می شد؟ اگر عائشه باعث مرگ بیست هزار مسلمان بی گناه شده بود، ابوبکر با او چه می کرد؟ به خاطر تاخیر چند دقیقه ای کاروان، مستحق مشت و لگد شدید از ابوبکر بود! به خاطر جنایت های جمل، فحاشی ها نسبت به مولا علی (ع) و دیگر صحابه، مستحق چیست؟
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u