eitaa logo
دانشگاه امامت
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
607 ویدیو
65 فایل
تلگرام: https://t.me/Emamat_u110 https://t.me/Emamatu110 آرشیو تلگرام https://t.me/Emamat110u_archive یوتیوب @UniversityOfImamat" rel="nofollow" target="_blank">https://www.youtube.com/@UniversityOfImamat اینستاگرام http://instagram.com/emamatu110 گروه ایتا https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892
مشاهده در ایتا
دانلود
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ «ابوحنیفه» امام اعظم صدها ملیون مسلمان اهل سنت است. او دارای عقاید خطرناکی در توحید است. ابن حبان بستی و خطیب بغدادی روایتی نقل می کنند که: ♦️ «... سمعنا أبا حنيفة يقول: لو أن رجلا عبد هذا تقربا بذلك إلى الله جل وعلا لم أر بذلك بأسا.» 🔸 ما می شنیدیم که «ابوحنیفه» می گفت: اگر مردی این را متقربا الی الله عبادت کند، از نظر من اشکالی ندارد.(رک: تصویر فوق) این عبارت با اندکی تفاوت در تاریخ بغداد آمده است: ♦️ «... لو أن رجلاً عبد هذه النعل يتقرب بها إلى الله لم أر بذلك بأسًا. فقال سَعِيد : هذا الكفر صراحًا. » 🔸 ما می شنیدیم که «ابوحنیفه» می گفت: اگر مردی این کفش (که صحیح همان بغل یعنی قاطر است و به نعل تصحیف شده است) را متقربا الی الله پرستش کند، من هیچ اشکالی در این نمی بینم. سعید بن عبدالعزیز گفت: این کفر آشکار است. 📚 تاريخ بغداد - (13 / 375) ✅ در خانه اگر کس است یک حرف بس است. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ یکی از سیاست های اصلی دستگاه تبلیغاتی و دروغ پراکنی بنی امیه، جعل روایاتی بود که علاوه بر شخصیت معنوی، جلوه نورانی و زیبایی جسمانی امیرالمومنین (ع) را مورد خدشه قرار بدهد. 2️⃣ این تبلیغات هدفدار، عیوب جسمانی را که در خلفای غاصب وجود داشت به امیرالمومنین (ع) نسبت می داد. علامه سید جعفر مرتضی عاملی بحث زیبایی در این زمینه ارائه کرده است: 📚 الصحيح من سيرة الإمام علي عليه السلام (المرتضى من سيرة المرتضى)، ج‏1، ص: 233 3️⃣ علاوه بر شراب خواری و رباخواری، نیز از دیگر اوصاف معاویه بوده است. «شعبی» می گوید: «... أوَّل مَن خطَبَ جالسًا مُعاويَة حينَ كبر وكثُر شحمه و عظُم بطنُه» 🔸 اولین کسی که (از روی بدعت حرام) در نماز جمعه نشسته خطبه خواند، معاویه بود. این در زمانی بود که سن او بالا رفت و چربی های شکمش بسیار شد و شکمش بسیار بزرگ شد. (و توان ایستادن نداشت). (رک: تصویر بالا) 4️⃣ علت این شکم بسیار بزرگ آن بود که رسول خدا (ص) او را نفرین کرد و گفت: «...لاَ أشْبِعَ الله بَطْنَه..» یعنی: خداوند شکمش را سیر نگرداند. ✅ تصور کنید کسی دنیا و آخرت خویش را به دست فردی شراب خوار،بدعت گذار، رباخوار، نفرین شده و دارای شکم بسیار بزرگ قرار دهد... ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ وهابیت پلید در راستای دشمنی با اهل بیت (ع) هر گونه تبرک به آثار اولیای الهی را بدعت و شرک می داند. 📚 فتاوى مهمة، بن باز؛ ج 1 ص : 88 و نور على الدرب، بن باز ج؛1 ص : 74 و مجموعة الرسائل والمسائل لابن تيمية ج 5ص: 98 2️⃣ بر اساس این تفکر شیطانی، آنها تبرک مسلمین به قبور و بارگاه اولیای الهی همانند تربت امام حسین (ع) را بدعت بزرگ تلقی کرده که عاقبت آن هدر رفتن خون تبرک کننده است. 3️⃣ این در حالی است که یکی از اصلی ترین تئورسین های فکری آنها یعنی «بربهاری» مقداری از پشکل شتر عایشه را در ظرف شیشه ای مخصوص عطر، نگهداری می کرد. روزی آن را به مغازه ای برد و گفت: ♦️ «...هذه بعرة جمل أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها أريد أن أرهنها عندك على ألف دينار...» 🔸 این پشکل شتر مادر مومنین عایشه است. می خواهم آن را در نزد تو در مقابل هزار دینار سکه طلا به رهن بگذارم( رک: تصویر سند از نرم افزار) 4️⃣ در جنگ جمل سپاهیان عایشه اطراف شتر او حلقه زده بودند. و عده ای از آنان: ♦️ «... يأخذون بعر الجمل فيفتّونه ويشمّونه، ويقولون: بعر جمل أمّنا ريحه ريح المسك...» 🔸 سرگین شتر عایشه را می گرفتند و دلداده و مجنون آن مدفوع شتر می شدند و آن را بو می‌کردند و می‌گفتند: مدفوع شتر مادر ما، بوی مشک و عنبر می‌دهد! ✅ انتخاب با شما! ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
♦️ «...هذه بعرة جمل أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها أريد أن أرهنها عندك على ألف دينار...» 🔸 این پشکل شتر مادر مومنین عایشه است. می خواهم آن را در نزد تو در مقابل هزار دینار سکه طلا به رهن بگذارم ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ یکی از اهداف اساسی دین اسلام جهاد و قتال برای گسترش احکام الهی است. اسلام مثل جنگیز و هیتلر و ... نیست تا با هدف کسب قدرت و حکومت بر مردم دست به کشتار ریختن خون مردم بزند. 2️⃣ با انحراف اساسی که در برنامه اسلام در سقیفه اتفاق افتاد، بنی امیه قدرت سیاسی و اقتصادی بسیاری به دست آوردند. معاویه به بهانه قصاص قاتلین عثمان، بر علیه حکومت شرعی و قانونی امیرالمومنین (ع) بغی و طغیانگری کرد و هزاران نفر از مسلمانان را به کشتن داد. 3️⃣ او زمانی که به حکومت رسید به منبر رفت و گفت: ♦️ «... ما قَاتلْتکم لِتُصَلُّوا ولا لِتَصُومُوا ولا لِتَحُجُّوا وَلا لِتُزَكُّوا ، وقد أَعرِفُ أنَّكم تفعَلونَ ذلك ، وَلكن إنَّما قاتَلتُكم لأَتَأَمَّر عليكُم ، فقَد أَعْطاني اللَّهُ ذلك وأَنتم كارِهون.» 🔸 من برای اینکه شما نماز بخوانید و روزه بگیرید و حج بروید و یا برای تزکیه (رشد و تعالی) شما جنگ نکردم. زیرا می دانم که شما نماز و روزه و ... را انجام می دهید. من فقط با هدف رسیدن به امارت و ریاست بر شما کشتار به راه انداختم. این ریاست را خداوند به من داد در حالی که شما از آن کراهت دارید. ✅ حکم کسی که بر علیه خلیفه مشروع طغیان کرده چیست؟ معاویه چه تفاوتی با چنگیز و هیتلر و ... دارد؟ آیا این اعتراف او پرده از حیله های او در جهت قصاص قاتلین عثمان بر نمی دارد؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ بر اساس آیات قرآن و روایات متعدد شیعه و اهل سنت «اهل بیت» (ع) کسانی هستند انتخاب شده و نظر کرده درگاه الهی هستند. 2️⃣ کسانی که به این حقیقت اعتقاد داشته باشند در درون خود عشق وصف ناپذیری نسبت به آنها حس می کنند و بی اختیار اشک می ریزند. 3️⃣ «ابن ابی شیبه» از بزرگ ترین راویان حدیث در نزد اهل سنت است. او استاد بزرگانی همانند بخاری و ... است. او در «المصنف» این حدیث را ذکر کرده است که: ♦️ «... كُنَّا مَعَ أَبِي جَعْفَرٍ فِي الْمَسْجِدِ وَغُلامٌ يَنْظُرُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ وَيَبْكِي , فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ : مَا يُبْكِيك ؟ قَالَ : مِنْ حُبِّكُمْ , قَالَ : نَظَرْت حَيْثُ نَظَرَ اللَّهُ وَاخْتَرْت مَنْ خَيَّرَهُ اللَّهُ.» 🔸 جابر نقل می کند: ما با ابی جعفر(امام باقر (ع)) در مسجد بودیم که غلامی به امام باقر (ع) نگاه می کرد و گریه می نمود. امام باقر (ع) به او گفت چه چیزی باعث گریه تو شده ؟ او گفت: و محبت شما! امام (ع) به او گفت: به کسی نظر کردی که خداوند به او نظر کرده است و کسی را برگزیدی که خداوند او را است. ✅ آیا با وجود برگزیده های الهی، نوبت به منتخبین بی کفایت سقیفه، یزیدها، مروان ها و سفیانی ها می رسد؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ از مهم ترین واجبات عبادی هر مسلمانی «نماز» است که رسول خدا (ص) سال های طولانی و با تلاش فراوان آن را به مسلمین آموخت. 2️⃣ بعد از وفات پیامبر خدا (ص) انحرافات بزرگی در دین اسلام به وجود آمد. احکام عبادی همانند نماز و روزه و حج و ... بازیچه دستگاه حکومت غاصب شد. 3️⃣ خلفای غاصب و صحابه دنیاطلب و مزدور، بیشترین تغییر و بدعت را در نماز ایجاد کردند! به گونه ای که: ♦️ «... عْن أَبي موسى ، قالَ : صَلَّى بنا عليّ يومَ الجملِ صلاَةً ، ذَكَّرَنَا بها صلاةَ رسولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم ، فإِمَّا أَنْ نَكونَ نَسينَاهَا ، وإِمَّا أَنْ نَكونَ تركناها عمدًا ... .» 🔸 «... ابوموسی اشعری می گوید: علی (ع) در روز جمل برای ما نماز خواند. با نماز ما را یاد نماز رسول الله (ص) انداخت. نمازی که ما آن را فراموش کرده بودیم و یا اینکه ما آن را ترک کرده بودیم!...» ✅ آیا اصحابی که توانایی حفظ به عنوان مهم ترین واجب عبادی را ندارند، شایسته تبعیت هستند؟ آیا از کسانی که برخی از اجزای نماز را ترک کرده اند می توان احکام الهی را فراگرفت؟ چرا اهل سنت نماز خود را شبیه نماز حضرت علی (ع) _نماز بدون بدعت و تحریف_ نمی کنند؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ یکی از برهه های حساس تاریخ صدر اسلام، قتل خلیفه سوم توسط مهاجرین و انصار است. بر اساس مستندات تاریخی هشتصد صحابی در قتل او دست داشتند. 2️⃣ یکی از مهم ترین محورهای مورد بحث در قتل عثمان، علل و انگیزه های قاتلین بوده است. «طبری» پدر علم تاریخ در نزد اهل سنت است. او به ریزترین وقایع این حادثه می پردازد ولی در اقدامی عجیب می گوید: ♦️«... قد ذكرنا كثيرا من الاسباب التي ذكر قاتلوه أنهم جعلوها ذريعة إلى قتله فأعرضنا عن ذكر كثير منها لعلل دعت إلى الاعراض عنها...» 🔸 ما در این کتاب به اسباب زیادی که قاتلین عثمان آن را بهانه برای کشتن او قرار داده بودند اشاره کردیم و همچنین از ذکر بسیاری از اسباب دیگر، بنا به عللی دوری کردیم! 3️⃣ طبری خود اقرار کرده است که بسیاری از علل قتل عثمان را ذکر نکرده است! او مهم ترین ویژگی یک مورخ منصف را رعایت نکرده است. مگر نه آن است که مورخ باید بدون تعصب، یک واقعه را آنطور که بوده، روایت کند؟ ✅ شاید برخی از آن علل نانوشته فساد گسترده اقتصادی، نفوذ تفکرات یهودی در عثمان، بدعت های بسیار او در دین، خشونت بسیارش با صحابه رسول خدا (ص) همانند عمار و ابوذر و قبضه حکومت سیاسی توسط بنی امیه بوده است. 🔴 آیا هر کدام از این علل ذکر نشده، به قتل عثمان وجاهت و مشروعیت نمی دهد؟ طبری چه ترسی از ذکر این علل داشته است؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
31.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
═✧❁﷽❁✧═ 🎥شیخ علی جمعه مفتی اعظم سابق مصر: ✍️ مقایسه فضایل علیه السلام و ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ حدیث غدیر یکی از نصوص قطعی ولایت و امامت امیرالمومنین (ع) است. این روایت به صورت متواتر به دست ما رسیده است. 2️⃣ با وجود اعتراف بسیاری از صحابه و خواص جامعه اسلامی به مفاد این حدیث، به دلیل سیاست های خصمانه بنی امیه، آنها جرأت تبلیغ و عمل نمودن به مفاد آن را نداشتند. ابویزید أَودِيّ از پدرش روایت می کند که: ابوهریرة وارد مسجد شد و ما نزد او جمع شدیم. جوانی به سمت او رفت و گفت: ♦️ «... أنشدك بالله ! أسمعت رسول الله (ص) يقول : " من كنت مولاه فعلي مولاه ، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه " ، فقال : نعم ، فقال الشاب : أنا منك برئ ، أشهد أنك قد عاديت من والاه وواليت من عاداه ، قال : فحصبه الناس بالحصاء.» 🔸 تو را به خداوند سوگند می دهم، آیا از رسول الله (ص) شنیدی که بگوید: «هر کس من مولای او هستم پس علی (ع) مولای او است. خداوندا دوست بدار هر کسی که او را دوست دارد و دشمن بدار هر کس که با او دشمنی می کند.»؟ ابوهریره گفت: آری شنیدم! مرد جوان به او گفت: من از تو بیزار هستم شهادت می دهم که تو با کسی که رسول خدا (ص) او را دوست داشت، دشمنی کردی و کسی را دوست داشتی که پیامبر (ص) با او دشمنی کرد. ابویزید می گوید: (بعد از این سخنان جوان) مردم او را با سنگ زدند. 3️⃣ بر این اساس، فضای جامعه به گونه ای بود که کوچکترین احتجاجی که مشروعیت سیاسی امیرالمومنین (ع) را ثابت می کرد، با برخورد شدید عوام مردم همراه بود. ✅ آری! عوام سنگ پران جامعه، تابع خواص دنیاطلبی مثل ابوهریره هستند که دین و ایمان خود را به بنی امیه فروخته بودند. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ «محمد بن ابی بکر» یکی از یاران مخلص امیرالمومنین (ع) بود. او به دست معاویه به بدترین شکل ممکن آتش زده شد به شهادت رسید. 2️⃣ «محمد بن جریر طبری» متولد 224 ه ق، امام و شیخ المورخین در نزد اهل سنت است. او از روی خیانت اقدام به سانسور قسمت مهمی از مواضع سیاسی «محمد بن ابی بکر» بر علیه خلفای غاصب می کند: ♦️ «... أن محمد ابن أبي بكر كتب إلى معاوية بن أبي سفيان لما ولى فذكر مكاتبات جرت بينهما كرهت ذكرها لما فيه مما لا يحتمل سماعها العامة...» 🔸 همانا محمد بن ابی بکر با معاویه در زمانی که او به حکومت(شام) رسید نامه نگاری هایی انجام داد که من(طبری) از ذکر و نقل آنها کراهت دارم زیرا در این نامه مطالب (و حقایقی) وجود دارد که شنیدن آن برای عوام مردم قابل تحمل نیست. ✅ به نظر شما در نامه های فرزند ابوبکر به معاویه چه حقایق بزرگی بوده است که به تشخیص طبری شنیدن آن برای مردم غیر قابل تحمل بوده است؟ حقانیت امیرالمومنین (ع)؟ غصب خلافت توسط شیخین؟ هتک حرمت و ظلم آنها نسبت به اهل بیت (ع)؟ حمله و آتش کشیدن خانه حضرت زهرا (س) یا ...؟ 🔴 حقایق فوق در دیگر آثار تاریخی ثبت شده است: 📚 انساب الاشراف، بلاذری، ج 3، ص 165و وقعة صفین، ص 119 ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ یکی از مصیبت های بزرگ اسلام انحراف کلیدی آن در سقیفه بود که باعث روی کار آمدن حاکمانی شد که احکام الهی بازیچه سیاست ورزی های شیطانی آنها بود. 2️⃣ معاویه در زمان حکومت خود، در سفری که به مکه داشت، نماز ظهرش را دو رکعت به جای آورد. «مروان بن حکم» و «عمرو بن عثمان» به شدت به او اعتراض کردند که: ♦️«... ما عاب أحد بن عمك بأقبح ما عبته به فقال لهما وما ذاك قال فقالا له ألم تعلم انه أتم الصلاة بمكة قال فقال لهما ويحكما وهل كان غير ما صنعت قد صليتهما مع رسول الله صلى الله عليه و سلم ومع أبي بكر وعمر رضي الله عنهما قالا فان بن عمك قد كان أتمها وان خلافك إياه له عيب قال فخرج معاوية إلى العصر فصلاها بنا أربعا» 🔸 هیچ کسی زشت تر از تو بر عثمان عیب نگرفت. معاویه به آن دو گفت: چه عیبی؟ آن دو گفتند: آیا نمی دانی عثمان (مسافر بود) نمازش را در مکه تمام خواند؟ معاویه گفت: وای بر شما! آیا غیر از این انجام دهم؟در حالی که در زمان رسول خدا (ص) خلیفه اول و دوم شکسته خواندم؟! آن دو گفتند: مخالفت تو با عثمان برای او عیب است. راوی می گوید: معاویه خارج شد و نماز عصر را چهار رکعت خواند! ✅ ملاحظه کنید احکام ثابت الهی چگونه بر اساس هوای نفس و خودخواهی های بنی امیه تغییر یافته است. 🔴 بهتر نیست اسم «اهل سنت» را به «اهل بدعت» _بدعت های بنی امیه_ تغییر دهیم؟! ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ یکی از اساسی ترین عوامل شکل گیری و رشد اسلام، مجاهدت های امیرالمومنین (ع) است. حضرت علی (ع) در جنگ های بدر، احد، خیبر، حنین و ... ضربات سختی به جبهه کفر و شرک وارد کرد. 2️⃣ بسیاری از مشرکین از روی ناچاری تن به اسلام ظاهری دادند. آنها کینه های عمیقی از امیرالمومنین (ع) در دل داشتند. بر همین اساس، در روایت های متواتر، بغض امیر المومنین (ع) نشانه نفاق دانسته شده است. 3️⃣ رسول خدا (ص) از این کینه های منافقانه آگاهی داشت. او بارها وعده باغ های بهشتی را به مولا می دهد و سپس: ♦️ «... اعتنقني ثم أجهش باكيا ، قال : قلت : يا رسول الله ما يبكيك ؟ قال : « ضغائن في صدور أقوام ، لا يبدونها لك إلا من بعدي » ، قال : قلت : يا رسول الله في سلامة من ديني ؟ ، قال : « في سلامة من دينك » 🔸 رسول خدا (ص) مرا در آغوش گرفت. سپس اشک در چشمانش حلقه زد. گفتم یا رسول الله (ص) چرا گریه می کنید؟ فرمود: هایی در قلب های اقوامی است که آن را بعد از مرگ من آشکار می کنند. گفتم: یا رسول الله (ص) آیا من در دین خود به سلامت خواهم بود؟ فرمود: آری! تو در دین خود به سلامت خواهی بود.(رک تصویر بالا) ✅ این کینه ها در چه برهه های آشکار شد؟ با حمله به خانه حضرت و آتش زدن آن؟ شهادت صدیقه کبری (س)؟ غصب خلافت و فدک؟ جنگ جمل، صفین و ...؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ خط فکری به سرکردگی ابوسفیان، از هیچ دشمنی با اسلام فروگذاری نکرد. آنها در فتح مکه از روی ناچاری اسلام آوردند. 2️⃣ روی کار آمدن عثمان _ یکی از بنی امیه _ به عنوان خلیفه سوم، شروع اختلافات عمیق و تغییرات اصلی و بنیادی در تاریخ اسلام است. 3️⃣ خداوند برای هدایت مسلمانان این خط فکری شیطانی را رسوا نمود: 🔷 «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوار» 🔷 آيا نظر نكردى به سوى كسانى كه نعمت خدا را به كفر و ناسپاسى تبديل كردند و قوم خويش را در خانه فساد و هلاكت فرود آوردند. إبراهيم : 28 4️⃣ مصادیق این آیه که « را به و مسلمانان را به و فرود آوردند» چه کسانی هستند؟ 5️⃣ ابن حجر در شرح صحیح بخاری، ذیل این آیه با روایات متعدد و صحیح، آنها را معرفی می کند: ♦️ «... هُمْ الْأَفْجَرَانِ بَنُو أُمَيَّة وَبَنُو الْمُغِيرَة، فَأَمَّا بَنُو الْمُغِيرَة فَقَطَعَ اللَّه دَابِرَهُمْ يَوْمَ بَدْر، وَأَمَّا بَنُو أُمَيَّة فَمُتِّعُوا إِلَى حِينٍ...» ♦️ آنها فاجران(به معنی کافران و زناکاران) و بنی مغیره هستند. اما خداوند کمر بنی مغیرة را در روز بدر شکست. و اما را خداوند تا زمانی مهلت و بهره(از دنیا) داد. ✅ حضرت زینب (س) بود که با و و خویش در کوفه و شام، این خط فکری را برای همگان آشکار نمود. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ ❇️ پاسخ با شبهات وارد شده نسبت به روایت ✍️ علمای اهل سنت به استدلال ما بر اساس حدیث ضغائن اشکالاتی را وارد نموده اند: «این سندش ضعیفه اما این میتواند در مورد جنگها و فتنه هایی که ایجاد شد بین امام علی و اصحاب جمل و صفین و خوارج بالاخص خوارج چون اینها بودن که دین و ایمان امام علی را زیر سوال میبردن و حکم تکفیر میدادن ... اینجا که امام علی فرموده آیا دین من سالم میماند این یعنی ایشان نمیدانسته و علمی قبلا نداشته نسبت به این موضوع و مغایرت دارد با ادعای عالم به غیب ایشان.. و اینکه امام علی فرموده آیا دینم سالم میماند بدین معناست که امام علی معصوم نبوده وگرنه براساس عصمت ایشان باید دینش سالم بماند پس سوال از سالم بودن دینش خود دلیلی بر رد عصمت هست .. اما حمله به خانه سیده فاطمه و آتش زدن و شهادت ایشان یک افسانه بوده و خواهد ماند..» 👆متن اشکال عالم اهل سنت👆 ⏹ پاسخ اشکالات فوق: ◀️ بررسی اشکال سندی: 1️⃣ حدیث فوق از حیث سندی هیچ مشکلی ندارد. حاکم نیشابوری از بزرگ ترین علمای حدیثی و رجالی اهل سنت این روایت را بر اساس مبانی رجالی مسلم و بخاری صحیح می داند. عالم متعصبی همانند ذهبی نیز در حاشیه بر این روایت، این سند را صحیح می داند. ♦️ 4672 - حدثنا علي بن حمشاد العدل ثنا العباس بن الفضل الأسفاطي ثنا علي بن عبد الله المديني و إبراهيم بن محمد بن عرعرة قالا : ثنا حرمي بن عمارة حدثني الفضل بن عميرة أخبرني ميمون الكردي عن أبي عثمان النهدي أن عليا رضي الله عنه قال ... . هذا حديث و لم يخرجاه تعليق الذهبي قي التلخيص : 📚 المستدرك على الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في التلخيص - (3 / 149) 2️⃣ همچنین باید در نظر داشت که بسیاری از علمای بزرگ اهل سنت همانند نسائی، ابویعلی موصلی، ابن عساکر، محب طبری در ریاض، ابن حجر در اتهاف و ... این روایت را بدون هیچ اشکال سندی در کتب خود ذکر کرده اند. 3️⃣ باید در نظر داشت که تضعیف «فضل بن عمیره» اولا: اعتباری ندارد زیرا مجمل و مبهم است و مفسر نیست و به دلیل تعصب مذهبی و همین روایت مورد بحث است. ثانیا: ابن حبان او را توثیق کرده است. که در این صورت روایت حسن و در اعتبار و احتجاج همانند صحیح است. 4️⃣ با اندکی جستجو ثابت می شود که این حدیث دارای شواهد متعدد دیگری نیز است که صحت و اعتبار مضمون آن را ثابت می کند. همانند: 🔷 4676 - حدثنا أبو حفص عمر بن أحمد الجمحي بمكة ثنا علي بن عبد العزيز ثنا عمرو بن عون ثنا هشيم عن إسماعيل بن سالم عن أبي إدريس الأودي عن علي رضي الله عنه قال : إن مما عهد إلي النبي صلى الله عليه و سلم أن الأمة ستغدر بي بعده هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه تعليق الذهبي قي التلخيص : صحيح 📚 المستدرك على الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في التلخيص - (3 / 150) 🔷 4677 - أخبرنا أحمد بن سهل الفقيه البخاري ثنا سهل بن المتوكل ثنا أحمد بن يونس ثنا محمد بن فضيل عن أبي حيان التيمي عن سعيد بن جبير عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : قال النبي صلى الله عليه و سلم لعلي أما أنك ستلقى بعدي جهدا قال في سلامة من ديني ؟ قال : في سلامة من دينك هذا حديث صحيح على شرط الشيخين و لم يخرجاه تعليق الذهبي قي التلخيص : على شرط البخاري ومسلم 📚 المستدرك على الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في التلخيص - (3 / 151) 🔸 مفاد روایت های فوق ثابت کننده خیانت و عهد شکنی و اذیت نمودن امیرالمومنین (ع) بعد از وفات رسول الله (ص) است. ◀️ بررسی اشکالات : 1️⃣ «ضغائن» در لغت به معنی کینه های بسیار شدید کتمان شده است که صاحب آن، مترصد فرصت و بهانه ای است که آن را علنی کند. بر اساس این روایت این کینه های شتری«لا يبدونها لك إلا من بعدي» ظهور در کینه های شدیدی دارد که بعد از وفات رسول الله (ص) آشکار می شود. 🔸 واضح است که وجود رسول خدا (ص) و حمایت های او از امیرالمومنین (ع) عامل مهمی در علنی نکردن دشمنی ها و کینه های منافقان است. لذا فتنه های بعد از وفات رسول خدا (ص) همانند غصب خلافت و فدک، تهدید به هجوم و آتش زدن خانه ایشان، شهادت صدیقه طاهره (س)، جنگ های جمل و صفین و ... قطعا شامل این حدیث است. 2️⃣ بر اساس این روایت رسول خدا در زمان حیات خویش (ص) سخن از کینه های منافقین نسبت به حضرت علی (ع) می کند. واضح است که اسباب و علل این کینه ها _ کینه های بدر و احد و حنین و ..._ در زمان حیات ایشان به وجود آمده است. خوارج ده ها سال بعد شکل گرفتند و هیچ ربطی به کینه های منافقانه در زمان حیات رسول خدا (ص) ندارند. 3️⃣ فراز«يا رسول الله في سلامة من ديني ؟ ، قال : « في سلامة من دينك » یعنی: «گفتم: یا رسول الله (ص) آیا من در دین خود به سلامت خواهم بود؟ فرمود: آری! تو در دین خود به سلامت خواهی بود.»