معرفی کتاب الادب الکبیر
در بخش نخست از فیلسوف الدوله، مروری بر زندگی نامه و آثار عبدالله بن مقفع داشتیم. در ادامه نیز مروری تفصیلی بر کلیله و دمنه داشتیم که به قلم توانای ابن مقفع از پهلوی به عربی ترجمه و ابوابی نیز بدان افزوده شده بود.
در این بخش و بخش های آتی به معرفی تالیفات وی در حوزه حکمت عملی می پردازیم. یکی از این آثار، الادب الکبیر نام دارد. در ادامه بیشتر با این اثر آشنا خواهیم شد.
#مداد_الحکما
#ابن_مقفع
#إنسانیات
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
معرفی کتاب الادب الکبیر (بخش اول)
بخش اول: دربارۀ کتاب
الادب الکبیر، پندنامه ای مختصر (حدود ۵۰ صفحه) درباره آیین کشورداری و آداب و رسوم اجتماعی است که به زبان عربی به خامه تحریر درآمده.
الادب الکبیر مشتمل بر دو بخش عمده است: اصول و فصول.
ابن مقفع در بخش اصول، نکاتی کلی پیرامون دین، اصلاح بدن، جود و بخشش، پیش رو بودن، سخن گفتن و معیشت بیان کرده است. فصل های کتاب نیز درباره آداب سرپرستی امور (ولایت)، آداب سلطنت و آداب معاشرت با دوستان هستند.
ابن مقفع در طلیعه کتاب می گوید: پیشینیان ما دارای جثه ای بزرگ، خردهایی افزون تر و نیرویی سخت تر بوده و عمری درازتر داشته اند؛ با آن عمر دراز تجربه اندوزی کرده اند، از این روی دیندارانشان به علم و عملی فراوان تر از ما آراسته بودند و دنیا دارانشان نیز در سخن آرائی و فضل فزونی داشتند. ایشان این تجربیات را برای ما نیز بجا گذاشته اند. در این زمان تنها کوشش دانشمندان ما، باید بهره بردن و پیروی از سیره ایشان باشد.
ابن مقفع مطالب گذشتگان را بدین صورت دسته بندی می کند: تعظیم خداوند متعال، واداشتن به توجه به او و درخواست از او، کوچک شمردن دنیا و بی اعتنایی به آن، نگارش اصناف علم، جداکردن اقسام آن و دسته بندی اجزاء هر علم، بیان روش علوم، توضیح مبانی و مآخذ هر علم، بیان صورت های ادب و انواع اخلاق.
در بخش های دیگر، مروری بر ترجمه ها و محتوای اصول و فصول الادب الکبیر خواهیم داشت.
#مداد_الحکما
#ابن_مقفع
#إنسانیات
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
۱۴۰۳۰۴۱۳-تقسیم حکمت به نظری و عملی بر اساس اخلاق ناصری.mp3
9.55M
🌱 چیستی حکمت عملی بر اساس متن نگاشت اخلاق ناصری
💠 قسمت دوم: جستاری در دوگانه حکمت عملی و حکمت نظری
🎙️ همراه با: حجت الاسلام دکتر زهیر انصاریان
🔶 و چون علمِ حكمت دانستن همه چيزها است چنانكه هست و قيام نمودن بكارها چنانكه بايد، پس باعتبار انقسام موجوداتْ منقسم ميشود بحسب آن اقسام؛
و موجودات دو قسمند:
يكى آنكه وجود آن موقوف بر حركات ارادى اشخاص بشرى نباشد.
ديگرى آنكه وجود آن منوط بتصرف و تدبير اين جماعت بود؛
پس علم بموجودات نيز دو قسم بود:
يكى علم بقسم اول و آن را حكمت نظرى خوانند
و ديگرى علم بقسم دوم و آن را حكمت عملى خوانند.
#مَدْرَسْ
#چیستی_حکمت_عملی
#خواجه_طوسی
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
معرفی کتاب الادب الکبیر (2)
در بخش نخست، دربارۀ محتوای کتاب الادب الکبیر سخن گفتیم و مروری مختصر بر مقدمۀ ابن مقفع بر آن داشتیم. در این بخش، مروری بر ترجمه های این اثر خواهیم داشت.
#مداد_الحکما
#ابن_مقفع
#إنسانیات
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
بخش دوم: معرفی ترجمه های کتاب
🔶ترجمه های متعددی برای کتاب الادب الکبیر انجام شده است؛ در ادامه مروری به مهمترین آنها خواهیم داشت:
1⃣ ترجمۀ شيخ محمد هادي بن محمد حسين قائني كه در سال 1323 هـ. . ق. تأليف و در ذيل عهد نامۀ مالك اشتر در سال 1315 هجري شمسي چاپ شده است. نام اين اثر در كتاب الذريعه دو بار ذكر شده است. به نظر ميرسد آقاي قائني در ترجمۀ خويش، تشابه محتوايي ميانِ كتاب الادب الكبير و عهد نامه مالك اشتر را مد نظر داشته و به همين جهت ترجمۀ كتاب الادب الكبير را در ذيل عهد نامۀ مالك آورده است.
2⃣ ترجمۀ بخش هايي از كتاب الادب الكبير به قلم ذبيح بهروز (وثوقالدوله) که سال 1342 ش منتشر شده است. این ترجمه يكي از بهترين نثرهاي معاصر زبان فارسي است ولی بسیار
3⃣ ترجمۀ غلامرضا خسروي حسيني در سال 1348 هـ. ش. تحت عنوان (آيين رهروي و رهبري). این ترجمه دارای خطاهای بسیاری است و نیز بخش هایی از کتاب ترجمه نشده است.
🔰 تمامی این ترجمه ها بر اساس نسخۀ تصحيح شده احمد زكي پاشا ميباشد كه در سال 1911 (الادب الصغير) و در سال 1912(الادب الكبير) را تصحيح و در بيروت به چاپ رسانده است.
همچنین چاپ هاي بعدي كتاب تا به امروز بر اساس نسخه ياد شده صورت گرفته است. با اين تفاوت كه در چاپ هاي جديدتر، براي بندهاي مختلف كتاب، عنوان هايي خاص استخراج شده كه اين عنوان ها در نسخه تصحيح شدۀ اوليه موجود نميباشد (📚مقدمۀ آیین مهتران و آیین کهتران، با تصرف و تلخیص).
🔰علاوۀ بر موارد پیش گفته، ترجمه هایی نیز برای هر دو رسالۀ الادب الکبیر و الادب الصغیر انجام شده است؛ مهمترین آنها بدین شرح است:
1⃣ ترجمۀ محمد گلپایگانی و وحید گلپایگانی با عنوان «ادب الکبیر و ادب الصغیر» که در سال 1375 ش منتشر شده است.
2⃣ ترجمۀ زین العابدین فرامرزی با عنوان «آیین مهتران و آیین کهتران» که در سال 1391 ش منتشر شده است.
البته، مترجم، عنوان این دو رساله را آداب پادشان و رعیت معنا کرده است؛ در حالیکه عنوان عربی این دو رساله، الادب الکبیر و الادب الصغیر و به صورت ترکیب وصفی است، نه اضافی. علاوۀ بر اینکه محتوای این دو رساله نیز عام بوده و اختصاص به قشر خاصی ندارد.
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
۱۴۰۳۰۴۱۳-شاخه های حکمت عملی بر اساس اخلاق ناصری.mp3
9.63M
🌱 چیستی حکمت عملی بر اساس متن نگاشت اخلاق ناصری
💠 قسمت سوم: شاخه های دانش حکمت عملی
🎙️ همراه با: حجت الاسلام دکتر زهیر انصاریان
🔶 و اما حكمت عملى و آن دانستن مصالح حركات ارادى و افعال صناعى نوع انسانى بود بر وجهى كه مؤدى بود بنظام احوال معاد و معاش ايشان و مقتضى رسيدن بكمالى كه متوجهاند بسوى آن و آنهم منقسم ميشود بدو قسم:
يكى آنكه راجع بود با هر نفسى بانفراد. و ديگر آنكه راجع بود با جماعتى بمشاركت و قسم دوم نيز منقسم ميشود بدو قسم:
يكى آنكه راجع بود با جماعتى كه ميان ايشان مشاركت بود در منزل و خانه.
و ديگرى آنكه راجع بود با جماعتى كه ميان ايشان مشاركت بود در شهر و ولايت بل اقليم و مملكت؛
پس حكمت عملى نيز سه قسم بود: اول را تهذيب اخلاق خوانند. دوم را تدبير منازل. سوم را سياست مدن
#مَدْرَسْ
#چیستی_حکمت_عملی
#خواجه_طوسی
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2