معرفی کتاب الادب الکبیر (2)
در بخش نخست، دربارۀ محتوای کتاب الادب الکبیر سخن گفتیم و مروری مختصر بر مقدمۀ ابن مقفع بر آن داشتیم. در این بخش، مروری بر ترجمه های این اثر خواهیم داشت.
#مداد_الحکما
#ابن_مقفع
#إنسانیات
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
بخش دوم: معرفی ترجمه های کتاب
🔶ترجمه های متعددی برای کتاب الادب الکبیر انجام شده است؛ در ادامه مروری به مهمترین آنها خواهیم داشت:
1⃣ ترجمۀ شيخ محمد هادي بن محمد حسين قائني كه در سال 1323 هـ. . ق. تأليف و در ذيل عهد نامۀ مالك اشتر در سال 1315 هجري شمسي چاپ شده است. نام اين اثر در كتاب الذريعه دو بار ذكر شده است. به نظر ميرسد آقاي قائني در ترجمۀ خويش، تشابه محتوايي ميانِ كتاب الادب الكبير و عهد نامه مالك اشتر را مد نظر داشته و به همين جهت ترجمۀ كتاب الادب الكبير را در ذيل عهد نامۀ مالك آورده است.
2⃣ ترجمۀ بخش هايي از كتاب الادب الكبير به قلم ذبيح بهروز (وثوقالدوله) که سال 1342 ش منتشر شده است. این ترجمه يكي از بهترين نثرهاي معاصر زبان فارسي است ولی بسیار
3⃣ ترجمۀ غلامرضا خسروي حسيني در سال 1348 هـ. ش. تحت عنوان (آيين رهروي و رهبري). این ترجمه دارای خطاهای بسیاری است و نیز بخش هایی از کتاب ترجمه نشده است.
🔰 تمامی این ترجمه ها بر اساس نسخۀ تصحيح شده احمد زكي پاشا ميباشد كه در سال 1911 (الادب الصغير) و در سال 1912(الادب الكبير) را تصحيح و در بيروت به چاپ رسانده است.
همچنین چاپ هاي بعدي كتاب تا به امروز بر اساس نسخه ياد شده صورت گرفته است. با اين تفاوت كه در چاپ هاي جديدتر، براي بندهاي مختلف كتاب، عنوان هايي خاص استخراج شده كه اين عنوان ها در نسخه تصحيح شدۀ اوليه موجود نميباشد (📚مقدمۀ آیین مهتران و آیین کهتران، با تصرف و تلخیص).
🔰علاوۀ بر موارد پیش گفته، ترجمه هایی نیز برای هر دو رسالۀ الادب الکبیر و الادب الصغیر انجام شده است؛ مهمترین آنها بدین شرح است:
1⃣ ترجمۀ محمد گلپایگانی و وحید گلپایگانی با عنوان «ادب الکبیر و ادب الصغیر» که در سال 1375 ش منتشر شده است.
2⃣ ترجمۀ زین العابدین فرامرزی با عنوان «آیین مهتران و آیین کهتران» که در سال 1391 ش منتشر شده است.
البته، مترجم، عنوان این دو رساله را آداب پادشان و رعیت معنا کرده است؛ در حالیکه عنوان عربی این دو رساله، الادب الکبیر و الادب الصغیر و به صورت ترکیب وصفی است، نه اضافی. علاوۀ بر اینکه محتوای این دو رساله نیز عام بوده و اختصاص به قشر خاصی ندارد.
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
۱۴۰۳۰۴۱۳-شاخه های حکمت عملی بر اساس اخلاق ناصری.mp3
9.63M
🌱 چیستی حکمت عملی بر اساس متن نگاشت اخلاق ناصری
💠 قسمت سوم: شاخه های دانش حکمت عملی
🎙️ همراه با: حجت الاسلام دکتر زهیر انصاریان
🔶 و اما حكمت عملى و آن دانستن مصالح حركات ارادى و افعال صناعى نوع انسانى بود بر وجهى كه مؤدى بود بنظام احوال معاد و معاش ايشان و مقتضى رسيدن بكمالى كه متوجهاند بسوى آن و آنهم منقسم ميشود بدو قسم:
يكى آنكه راجع بود با هر نفسى بانفراد. و ديگر آنكه راجع بود با جماعتى بمشاركت و قسم دوم نيز منقسم ميشود بدو قسم:
يكى آنكه راجع بود با جماعتى كه ميان ايشان مشاركت بود در منزل و خانه.
و ديگرى آنكه راجع بود با جماعتى كه ميان ايشان مشاركت بود در شهر و ولايت بل اقليم و مملكت؛
پس حكمت عملى نيز سه قسم بود: اول را تهذيب اخلاق خوانند. دوم را تدبير منازل. سوم را سياست مدن
#مَدْرَسْ
#چیستی_حکمت_عملی
#خواجه_طوسی
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
📝 فصل سوم حسینیه انسانیات:
دیالکتیک نظر و عمل در حادثه عاشورا
🖋 حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله محمدی (مدیر گروه حکمت عملی موسسه پژوهشی حکت و فلسفه ایران)
رابطه بین نظر و عمل همواره در تاریخ حکمت مورد پرسش بوده است. اینکه عامل سعادت فرد و جامعه، شناخت صحیح است یا رفتارهای صحیح، آیا رفتارها تحت تأثیر بینشها هستند یا شناختها متأثر از رفتارها؟ برای تصحیح جامعه باید شناختها را ارتقا بخشید یا رفتارها را پالایش کرد؟ و ...
در این جلسات قصد داریم با مرور مصداقی شخصیتها در حادثه عاشورا تأثیر نظر و عمل در سعادت را واکاوی کرده و به بخشی از پرسشهای فوق پاسخ دهیم.
🔗 این فصل به زودی در کانال إِنْسانيّاتْ در بستر ایتا، تلگرام، شنوتو و کست باکس، منتشر خواهد شد.
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
📝 فصل سوم حسینیه انسانیات:
دیالکتیک نظر و عمل در حادثه عاشورا (قسمت اول)
🖋 حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله محمدی (مدیر گروه حکمت عملی موسسه پژوهشی حکت و فلسفه ایران)
#حسینیه_انسانیات
#فصل_سوم
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
دیالکتیک بخش اول.mp3
8.85M
📖 فصل سوم:
دیالکتیک نظر و عمل در حادثه کربلا (۱)
🎙 همراه با:
حجت الاسلام عبدالله محمدی
#حسینیه_انسانیات
#فصل_سوم
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
دیالکتیک ۲.mp3
9.44M
📖 فصل سوم:
دیالکتیک نظر و عمل در حادثه کربلا (۲)
🎙 همراه با:
حجت الاسلام عبدالله محمدی
#حسینیه_انسانیات
#فصل_سوم
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
دیالکتیک ۳.mp3
6.79M
📖 فصل سوم:
دیالکتیک نظر و عمل در حادثه کربلا (۳)
🎙 همراه با:
حجت الاسلام عبدالله محمدی
#حسینیه_انسانیات
#فصل_سوم
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
تجلیل و تعظیم بزرگان و نیز زیارت قبور ایشان در اندیشه شیعی، بلکه در تفکر اسلامی و حتی در همه ادیان الهی و غیرالهی جایگاه ویژه ای دارد و با صرف نظر از اندکی تنگ اندیشان، کنشی مقبول در مناسبات فردی و اجتماعی در سطح انسانی قلمداد می شود.
درباره اهداف بزرگداشت انبیاء و صلحا و شهداء و نیز پدیده زیارت گفتگوهای فراوانی با رویکردهای متنوعی صورت پذیرفته است. بخشی از این رویکردها در اندیشه های حکما به ویژه در آثار حکمت عملی قابل رهگیری است.
به مناسب ایام عزا و زیارت پیامبر اکرم (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) در روزهای پیش رو، در چند قسمت گزارش یا خلاصه از برخی از این دیدگاه ها تقدیم شما گرامیان می شود.
#زیارت
#حکمت_عملی
#إنسانیات
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
🔰 زیارت در نگاه فیلسوفان مسلمان (قسمت اول)
🔶 از جمله نخستین اظهارات درباره بزرگداشت صالحان در فضای حکمت اسلامی را می توان در اندیشه حکیم فارابی ملاحظه کرد. وی بر این باور است که توسعه فضائل مدنی از طریق دو شیوه تعلیم و تادیب واقع می شود.
🔸در روش تعلیم مجموعه ای از آموزه های نظری و عملی به شهروندان مدینه منتقل می شود و از آنجا که عامه شهروندان توان ادراک فلسفی ندارند، معارف عالیه به زبانی ساده بر ایشان عرضه می شود. از جمله اینکه فضائل اخلاقی و مدنی از طریق نقل داستان انبیاء، انسان های پاک و فرمانروایان فاضل به عامه انسان ها آموزش داده می شود.
🔸تثبیت فضائل منقول از ابرار در انسان ها مستلزم به جا آوردن افعالی است که شهروندان از طریق آنها به یاد ابرار باشند و فضائل آنها را متذکر شوند. از همین روی در شیوه تادیب، شهروندان مامور هستند که افعالی به جای بیاورند که در آنها به تعظیم و تمجید انبیاء، فرمانروایان فاضل، ائمه هدی و روسای ابرار می پردازند.
📚 کتاب الملة، ص46
#زیارت
#فارابی
#حکمت_عملی
#إنسانیات
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
🔰 زیارت در نگاه فیلسوفان مسلمان (قسمت دوم)
🔶در رساله ای منسوب به ابن سینا، گفتگویی مکتوب میان وی و ابوسعید ابوالخیر نقل شده است که در آن به فلسفه زیارت از منظر خویش پرداخته است.
🔸وی در این نوشتار زیارت به ویژه زیارت دست جمعی را موجب تصفیه نفوس و آمادگی برای دریافت صور مطلوب بر می شمرد.
نفس زائر که هنوز به بدنش تعلق دارد در هنگامه زیارت از نفس مزور کسب خیر می کند یا ضرر از وی دفع می شود و از این طریق آماده دریافت صور معقول می شود. این کسب آمادگی در دو جهت واقع می شود:
1⃣ کسب آمادگی جسمانی: بدن در مواجهه با مزور مزاج معتدلی پیدا می کند که به عنوان ابزاری برای نفس نقش ویژه ای در کسب صور مطلوب و ملکات خلقی دارد.
این تاثیرپذیری در جایی که زوار اجتماع دارند، مانند زیارت بیت الله بیشتر واقع می شود. زیرا در چنین موقعیتی اذهان صفای بیشتری دارد و خواطر انسان ها کمتر پراگندگی پیدا می کند و نفوس استعداد بالاتری دارند. همچنین در زیارت هایی که اجتماع بشری بزرگی پدید می آید به دلیل اجتماع عقاید نزدیکی بیشتری به محضر الهی حاصل می شود و آمادگی بیشتری برای ارتباط با عالم اله ایجاد می شود.
2⃣ کسب آمادگی نفسانی: در این جهت زیارت موجب رویگردانی نفس از متاع دنیا شده و در نتیجه نفس به عالم قدسی رو می کند و از این طریق نور الهی در سر باطن او تابیدن می گیرد.
#زیارت
#ابن_سینا
#حکمت_عملی
#إنسانیات
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
#پینوشت
🔶منبع کلام ابن سینا:
ثم الغرض من الدعاء و الزيارة ان النفوس الزائرة المتصلة بالبدن الغير المفارقة تستمد من تلك النفوس المزورة جلب خير أو دفع ضرّ و أذى فينخرط كلها فى سلك الاستعداد و الاستمداد لتلك الصور المطلوبة فلا بد أن النفوس المزورة لمشابهتها العقول و مجاورتها لها تؤثر تأثيرا عظيما و تمد إمدادا تامّا بحسب اختلاف الاحوال و هى اما جسمانية أو نفسانية:
🔸أما الجسمانية فمثل مزاج البدن فانه اذا كان على حالة معتدلة فى الطبيعة و الفطرة فانه يحدث فيه الروح الذي يؤثر فى تجاويف الدماغ و هو آلة النفس الناطقة فحينئذ يكون الاستعداد و الاستمداد على أحسن ما يمكن ان يكون لا سيما اذا أضيف اليها قوة النفس و شرفها و أيضا مثل المواضع التي تجتمع فيها أبدان الزوّار و المزورين فان فيها تكون الاذهان أكثر صفاء و الخواطر أشد جمعا و النفوس أحسن استعدادا كزيارة بيت اللّه تعالى و اجتماع العقائد على انه الموضع الذي يزدلف به الى الحضرة الربوبية و يتقرب به الى الجهة المعدة للآلهية و فيه حكم عجيبة فى خلاص النفوس من العذاب الادنى دون العذاب الاكبر؛
🔸و أما النفسانية فمثل الاعراض عن متاع الدنيا و طيباتها و اجتناب الشواغل و العوائق و انصراف الفكر الى قدس الجبروت و الاستدامة بشروق نور اللّه تعالى فى السرّ لانكشاف الغمّ المتصل بالنفس الناطقة فهدانا اللّه و إياك الى تخليص النفس من شوائب هذا العالم المعرض للزوال انه لما يريد قدير خبير.
📚 رسائل ابن سينا (يك جلدى)، ص338
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
🔰 زیارت در نگاه فیلسوفان مسلمان (قسمت سوم)
🔶 پیش از این گفتیم که مسأله زیارت به ویژه زیارت جمعی از جمله موضوعات مورد علاقه فیلسوفان بوده است و به آثار آن در تصفیه نفوس و طهارت اخلاق پرداخته اند. یکی دیگر از حکیمان که به تبع شیخ الرئيس به موضوع زیارت پرداخته است، جناب میرداماد است.
🔸ایشان ضمن تایید و تبیین دیدگاه بوعلی، توضیح می دهد که آنچه باعث اثرگذاری زیارت بر زائر می شود، آن است که نفس مزور همچنان با بدن مدفون وی در ارتباط است.
🔸وی همچنین درباره زیارت جمعی می گوید: اجتماع نفوس زائران که به انوار الهی و اضواء ملکوتی روشن شده است، فوائد فراوانی دارد. دلیل این امر آن است که نفوس ایشان چونان آینه های صیقلی روبرو، انوار الهی و ملکوتی را بازتاب می دهند به نحوی که این انوار چند برابر می شود به نحوی که دیده های کم سو و ضعیف یارای پذیرش آن را نخواهد داشت.
#پینوشت
متن کلام میرداماد:
ثمّ اجتماع انفس الزائرين المشرقة بالانوار الالهيّة و الاضواء الملكوتيّة، له فوائد جمّة فى هذا الباب، كالمرايا الصقيلة المستنيرة الّتي تتعاكس اشعّة الاضواء منها و يتضاعف شروق الانوار عليها، حيث لا تطيقها العيون العمشة الضعيفة.
📚 القبسات، 456
#زیارت
#میرداماد
#حکمت_عملی
#إنسانیات
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
🔰زیارت در نگاه فیلسوفان مسلمان (قسمت چهارم)
🔶در بخش پیشین گفتیم که زیارت قبور انسان های فاضل با رویکردهای مختلفی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و به عنوان یک کنش اخلاقی یا مدنی بررسی شده است. از دیگر اندیشمندان اسلامی که با ادبیاتی حکمت آمیز به تحلیل این پدیده پرداخته است، می توان به فخر رازی اشاره نمود. وی می نویسد:
🔸سیره عقلا برین است که به مزارات متبرک می روند و نماز می گذارند و نزد آنها روزه می گیرند و در آنجا حاجات بزرگ خویش را از خداوند طلب می کنند و آثار و نتایج آن را به وضوح می یابند.
🔸نقل شده است که یاران «ارسطو» هر گاه از حل مسأله ای دشوار باز می ماندند، به قبر او پناه می بردند و در نزد آن قبر به مباحثه و پژوهش در آن مسأله مشغول می شدند و بدین ترتیب مسأله برای ایشان حل می شد. این امر در زمان ما هم نزد قبور علما و بزرگان از زهاد زیاد اتفاق افتاده است.
#پینوشت
متن اصلی فخر زاری:
انه جرت عادة العقلاء بأنهم يذهبون إلى المزارات المتبركة و يصلون و يصومون عندها، و يدعون اللّه في بعض المهمات، فيجدون آثار النفع ظاهرة، و نتائج القبول لائحة. يحكى أن أصحاب «أرسطاطاليس» كانوا كلما صعبت عليهم مسألة، ذهبوا إلى قبره، و بحثوا فيها، فكانت تنكشف لهم تلك المسألة، و قد يتفق أمثال هذا كثيرا، عند قبور الأكابر من العلماء و الزهاد [في زماننا]
📚المطالب العالية، ج7، ص131
#زیارت
#فخررازی
#حکمت_عملی
#إنسانیات
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2