🔻تکنوکراتهای شبهانقلابی(۲):
گشایش نظری
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. جوهر لیبرالیسم، فردگرایی است و لیبرالیسم نیز ایدئولوژیِ نظام سرمایهداری است و آن را توجیه و تئوریزه میکند. بنابراین، سرمایهداری نیز بر فردگرایی مبتنی است؛ چنانکه در عمل نیز مشاهده میکنیم که سرمایهدارن لیبرال، خود را بر همه مقدّم میدارند و همچون گرگهایی درنده و بیرحم، دیگران را چپاول و غارت میکنند و ثروت جامعه را در دست خود انباشته و متمرکز میسازند. در منطق آنها، اصل حاکم بر جامعۀ انسانی، رقابت و ستیز است، نه ترّحم و تعاون. امکانات و فرصتها محدود هستند و تقاضاها، فراوان. پس باید دیگران را پشت سر نهاد و سهم بیشتری از این امکانات و فرصتها را در اختیار گرفت. و اگر ما چنین نکنیم، دیگران خواهند کرد. در این میان، حال و وضع ضعفاء و مستمندان مهم نیست؛ آنها از صحنۀ بازی رقابت و ستیز حذف شده و وجودشان بر شانههای جامعه، سنگینی میکنند. باید آنها را به حال خود رها کرد تا یا بمانند و یا بروند. ایثار - که به معنی مقدّم داشتن دیگران بر خود است - نامعقول و بلکه بیمعناست؛ من و خواستههای من اصالت دارد و دیگران، اشیاء و وسایلی بیش نیستند که برای دستیابی به هدفهای مادّی، باید از آنها بهره برد. خودمرکزبینی تکنوکراتها اقتضاء میکند که چون قدرت دارند و زمام امور به دستشان است، بیتالمال مسلمانان را به تاراج برند و ثروتهای عمومی را تصاحب کنند و به واسطۀ ایجاد درّههایی از فقر، قلّههایی از رفاه برای خود به وجود آورند.
[دوّم]. در نظام سرمایهداری، از یکسو، اصالت از آن سود است نه ارزش، و انسان آنگاه منطقی عمل کرده که هدفهای متضمّن سود را انتخاب کند و از وسایلی برای رسیدن به این هدفها بهره بگیرد که با آنها متناسب باشد؛ و از سوی دیگر، وقتی فردگرایی نهفته در لیبرالیسم به ایدئولوژی سرمایهداری پیوند میخورد، پایمال شدن حقوق اکثریّت فقیر در برابر اقلیّت غنی، معنادار و فهمپذیر میشود. انسان سرمایهدار، انسان برتر است، بهطوریکه حتّی مصالح جمعی نیز نمیتواند منافع او را محدود کند. در نظام سرمایهداری، ملاک تقدّم و تأخّر، مطلوبیّت و مذمومیّت، فرادست و فرودست، سرمایه است و هیچ ارزشی وجود ندارد که بر آن ترجیح داشته باشد. همۀ طبقهبندیها و مناسبات و اولویّتها و جهتگیری در نظام سرمایهداری، متأثّر از سرمایه است و این انسان سرمایهدار است که به سرنوشت جامعه، حاکم و مسلّط است و زمام امور را در دست دارد.
[سوّم]. تکنوکراتیسم، از فروعات و انشعابات نظام سرمایهداری است؛ یعنی نظام سرمایهداری، چنین اقتضائی دارد و آن را میطلبد. هم سرمایهداری و هم تکنوکراتیسم، مبتنی بر عقلانیّت ابزاری هستند و عالَم و آدم را از این منظر مینگرند. بنابراین، ثروتاندوزی و تکاثر و دنیاطلبی، سرشت هر دو را شکل میدهد، با این تفاوت که سرمایهداری، در حکم ریشه است و تکنوکراتیسم در حکم شاخه. نیروهای تکنوکرات، خادم و عامل نظام سرمایهداری هستند و تداوم بقاء و سلطۀ آن را تضمین میکنند. به بیان دیگر، نیروهای تکنوکرات، کارگزاران میدانی اما یقهسفید نظام سرمایهداری هستند که عملگرایانه و محافظهکارانه، به این نظام وفادار و پایبندند، و همانند سرمایهداران لیبرال، جز به پول نمیاندیشند. آیین و معنای زندگی تکنوکراتها، پولپرستی است و در نظر آنها، خدا و ملکوت و معنا و معنویّت، اموری تفننّی و مایۀ سرگرمی و شاید اندکی هم مایۀ آرامش و اطمینان خاطر باشند.
[چهارم]. در نیروهای تکنوکرات، تخصص وجود دارد و نه تعهد؛ آنها بر تکنولوژی مسلّط هستند و قواعد و مناسبات اقتصادی و صنعتی و فنی در دنیای متجدّد را میدانند، اما انگیزهها و نیّات ایمانی و اعتقادی و معنوی در آنها راه ندارد. برای نیروهای تکنوکرات تفاوت ندارد در خدمت کدام نظام سیاسی قرار دارند و حاصل کارشان بهنفع کدام جریان و جبهه است. صفبندیهای ایدئولوژیک و دینی، هیچ منزلتی در اندیشۀ آنها ندارد و هیچگاه مبنای معادلات و محاسباتشان قرار نمیگیرد. حال آنکه انقلاب اسلامی - که در خارج از جهان معنایی تجدّد بهوقوع پیوست و آن را به چالش طلبید - مفاهیمی بدیعی چون انسان متعهد و انسان مکتبی را عرضه کرد که حکایت از معیارانگاری شرایط اعتقادی و ایدئولوژیک داشت.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
#انتخاب_اصلح
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
هدایت شده از اندیشکده ققنوس انقلاب
1_9737036058.mp3
44.09M
🎙 انتخابات و تقابل دو جریان تاریخی، با محوریت فتنه سقیفه
(تاریخ تحلیلی صدر اسلام)
✅ «جلسه دوم»
👤 استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد هاشمی
🗓 تاریخ: ١۴٠٢/١١/٢۴
#حق_من
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
#محتوای_صوتی
💠 مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3327983781Ce4b4c94d6b
💠 اندیشکده ققنوس انقلاب
🇮🇷 Eitaa.com/Ghoghnous_enghelab
هدایت شده از اندیشکده ققنوس انقلاب
tahlile_saghife03.mp3
49.08M
🎙 انتخابات و تقابل دو جریان تاریخی، با محوریت فتنه سقیفه
(تاریخ تحلیلی صدر اسلام)
✅ «جلسه سوم»
👤 استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد هاشمی
🗓 تاریخ: ١۴٠٢/١١/٢۶
#حق_من
#جلسه_سوم
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
#محتوای_صوتی
💠 مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3327983781Ce4b4c94d6b
💠 اندیشکده ققنوس انقلاب
🇮🇷 Eitaa.com/Ghoghnous_enghelab
هدایت شده از اندیشکده ققنوس انقلاب
1_9809376516.mp3
39.7M
🎙 انتخابات و تقابل دو جریان تاریخی، با محوریت فتنه سقیفه
(تاریخ تحلیلی صدر اسلام)
✅ «جلسه چهارم »
👤 استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد هاشمی
🗓 تاریخ: ١۴٠٢/١١/٢٨
#حق_من
#جلسه_چهارم
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
#محتوای_صوتی
💠 مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3327983781Ce4b4c94d6b
💠 اندیشکده ققنوس انقلاب
🇮🇷 Eitaa.com/Ghoghnous_enghelab
هدایت شده از اندیشکده ققنوس انقلاب
1_9866845713.mp3
41.04M
🎙 انتخابات و تقابل دو جریان تاریخی، با محوریت فتنه سقیفه
(تاریخ تحلیلی صدر اسلام)
✅ «جلسه پنجم »
👤 استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد هاشمی
🗓 تاریخ: ١۴٠٢/١١/٣٠
#حق_من
#جلسه_پنجم
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
#محتوای_صوتی
💠 مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3327983781Ce4b4c94d6b
💠 اندیشکده ققنوس انقلاب
🇮🇷 Eitaa.com/Ghoghnous_enghelab
⭕️ شورای نقطه زن!
🔹شورای نگهبان صلاحیت آقایان احمدی نژاد، اسحاق جهانگیری ، محمد مهدی اسماعیلی ، علی لاریجانی و مهرداد بذرپاش جهت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را تایید نکرد.
🔹 شورای نگهبان نشان داد که در مقوله احراز صلاحیت، قانون را ملاک قرار می دهد و نه شهادتنامه دولتی و گرد و خاک رسانه ای و جناح و....
🔹عملکرد شورای نگهبان "نقطه زن" بود!
@pas_kouchehaie_enghelab
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
«بسم الله الرحمن الرحیم»
قال رسولالله(صلیاللهعلیهوآلهوسلم):«مَنِ استَعمَلَ عامِلاً مِنَ المُسلِمينَ وَ هُوَ يعلَمُ اَنَّ فيهِم اَولَي بِذلِکَ مِنهُ وَ اَعلَمُ بِکِتابِ اللهِ وَ سُنَّةِ نَبِيهِ فَقَد خانَ اللهَ وَ رَسولَه وَ جَميعَ المُسلِمينَ».
رسول مکرم اسلام(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودند:«هر که در ميان چند مسلمان يک نفرشان را برای مسئولیتی برگزیند در حالی که بداند در ميان آن چند نفر کسی بهتر و لايقتر و عالمتر به کتاب خدا و سنت نبیاش است، به خدا و رسولش و همه مسلمانان خيانت کرده است».
(سنن بیهقی، جلد ۱۰، صفحه ۲۰۱)
#انتخاب_اصلح
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
🔴 استفتاء مهم از امام خامنه ای (دام ظله)
🔹آیا تخریب نامزدها جهت رأی آوردن فردی که به نظر هواداران اصلح است، جایز است؟
پاسخ: بیان ضوابط و شرایط و نقد برای روشن شدن اذهان مانعی ندارد ولی باید از هتک حرمت و تهمت و توهین اجتناب کرد.
#انتخاب_اصلح
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
رهبری، یک رأی بیشتر ندارد. بندهی حقیر مثل بقیهی مردم، یک رأی دارم؛ این رأی هم تا وقتی که در صندوق انداخته نشود، هیچ کس از آن مطّلع نخواهد بود. حالا ممکن است آن کسانی که صندوق دست آنها است، بعد باز کنند، خط این حقیر را بشناسند، بفهمند بنده به چه کسی رأی دادم؛ اما تا قبل از رأی دادن، کسی مطّلع نخواهد شد. اینجور نیست که کسی بیاید نسبت بدهد که رهبری نظرش به فلان است، به بهمان نیست. اگر چنین نسبتی داده شد، این نسبت درست نیست. البته این روزها با این وسائل عجیبِ رسانهایِ کنونی ــ این پیامکها و امثال اینها ــ متأسفانه حرفهای گوناگون، نسبتهای گوناگون به اشخاص گوناگون، رواج دارد. گاهی ممکن است یک نفر هزاران پیامک بفرستد. برای من گزارش دادند که ممکن است در ایام انتخابات، روزی چند صد میلیون پیامک رد و بدل شود. مراقب باشید، تحت تأثیر این چیزها قرار نگیرید؛ نگاه کنید، تشخیص بدهید، #اصلح را بشناسید و برای ادای تکلیف، اسم او را به صندوق رأی بیندازید.
۱۳۹۲/۰۱/۰۱
#انتخاب_اصلح
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دفتر رسانه های دولتی در غزه: تعداد شهدای قتل عام نصیرات به 274 شهید از جمله 64 کودک و 57 زن رسیده است.
👤از ما که کاری جز خون دل خوردن و دعا برنمیاد اما بدا به حال کسانی که میتوانند و وظیفه دارند کمک کنند ولی به دلیل ترس و عافیت طلبی، اقدامی در جهت جلوگیری از قتل عام مردم مظلوم غزه انجام نمیدهند، بدا به حال ایشان از سوء عاقبت و عذاب الهی...
#مردان_میدان
#نامردان_میدان
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم برائت از مشرکین توسط هیئت اعزامی انصارالله در حرم مکی
هیئت انصارالله در حرم مکی به صورت دسته جمعی، با تصریح بر ولایت امیرالمومنین و اهل بیت پیامبر و نام بردن از سید عبدالملک بدرالدین و نیز با تبری جستن از دشمنان پیامبر و اهلبیتش، مراسم برائت از مشرکین را به جای آوردند.
نکته قابل تامل حضور افراد برجسته ای از صف اول انصارالله همچون سرلشکر یحیی الرزامی، از فرماندهان برجسته میدانی و سیاسی انصارالله است.
سرلشکر الرزامی الآن رئیس هیئت نظامی انصارالله در مذاکرات با طرفهای دیگر درگیر در یمن است.
این روزها عربستان با ایجاد فضایی امنیتی پیش از آغاز مراسم حج مانع از هرگونه تحرک سیاسی شدند و دستگیری و اخراج هیئت رسانهای ایران و نیز دستگیری تعدادی از حجاج سرشناس عراقی وابسته به حشد الشعبی از جمله این اقدامات بود.
#انقلابیون
🔵 نبرد آخر
#مردان_میدان
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
🔴انتخاب رئیس جمهور یا مدیران کشور؟
🖊احمدحسین شریفی
🔶انتخاب رئیس جمهور، انتخاب یک فرد نیست، انتخاب هیئت دولت و استانداران و فرمانداران و بخشداران و مدیران آموزش و پرورش و تصمیمسازان و تصمیمگیران فرهنگی و اقتصادی و سیاسی کشور و به طور کلی انتخاب مدیران اغلب قریب به اتفاق بخشهای اداره کشور هم است. مگر نه اینکه مدیران و مشاوران اغلب بخشهای فرهنگی و اقتصادی و اداری و کشاورزی و سیاسی و امنیتی و تولیدی و توزیعی و امثال آن همگی مستقیم یا غیرمستقیم توسط رئیس جمهور انتخاب میشوند؟
🔷کسی که در انجام وظیفه خود نسبت به انتخاب شایستهترین فرد برای این مسوولیت کوتاهی کند، قطعاً در همه ناکارآمدیها و ضعفها و آسیبهای بعدی سهیم است.
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
🔴 مهم و راهبردی |
سخنان دیده نشده و صریحِ امام خامنهای که حدود ۳۰ سال قبل در نقد قبیلهگراییِ سیاسیِ دو باند و قبیله سیاسی فرمودهاند:
۱.جامعه روحانیت مبارز و مولود آن ← اصولگرایی
۲.مجمع روحانیون مبارز و مولود آن ← اصلاحطلبی
📄 👇🏼 ـــ ـ ـ ـــ ـ
🏷 حضرت امام خامنهای :
هر دو خط بلاشک در حدی #جرم_داشتند هردو خط، هم آدمهاى بسيار خوب داشتند، هم آدمهاى ناباب داشتند، هم آدمهاى متوسط داشتند.
سالها بیهوده با هم دعوا کردند. لکن چیزی که در باب این دو باند نه امروز، از سابق معتقدم، این است که :
آنچه این دو باند، درست میکنند، #معتقدات_و_اصول_نیست؛ عواطف و احساسات قبیلهای است! این اعتقاد من است؛ ما در حزب جمهوری اسلامی کنگره دوم را تشکیل دادیم، به نظرم سال ۶۴ بود ، اوج اختلافات گروهی هم این دو باند بود ، هر دو طرف تعصبات شديد داشتند. مظهر و به اصطلاح آن آيينة صحنه درگيرى هم، از همه جا بيشتر، حزب جمهورى اسلامى بود؛ چون از هر دو جناح افرادى در اين حزب بودند؛ از ِچپ چپ تا ِ راست راست.
من آنجا هم این تعبیر قبیله را کردم؛ گفتم شما #دو_قبیله هستید، به اصطلاح دو جناح حزبی، به هیچ وجه از این تعبیراتِ -مثل دو ایدئولوژی- نگذارید، که من قبول نخواهم کرد،
من این اختلاف را مثل اختلافات قبیلهای میبینم، دو قبیلهاند.
عجيب اين است، در قبيلة الف گاهى حرفهايى هست بسيار شبيه حرفهاى قبيلة ب. در قبيلة ب هم حرفهايى هست بسيار شبيه حرفهايى كه در قبيلة الف معروف است. اين واقعاً چيز عجيبى است!
جز تعبير قبيلهاى هيچ تعبير ديگرى ندارد.
این دو قبیله همینطور رشد کرد...
حزب جمهوری اسلامی که قالب انداخت، اینها طور دیگری در جامعه حضورشان را نشان دادند چه در مجلس و چه بیرون از مجلس...
📄 👆🏼 ـــ ـ ـ ـــ ـ
منبع: کتاب دغدغه های فرهنگی ، انتشارات صهبا - فصل تهدیدات درونی
#انتخاب_اصلح
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1718083055353914505
🗒 تا دیروز، ما را تمسخر و تحقیر میکرد و «سوپرانقلابی» میخواند، اما امروز بهبهانهی «وحدت»، انتظار دارد که جامهی ریاستجمهوری بر تن او بپوشانیم! دورهی «تحکم ائتلافی» به سر آمده؛ اینک جبههی انقلاب، فکر میکند و خودش تصمیم میگیرد که چه کسی شایسته است. من هرگز و هرگز به قالیباف رأی نخواهم داد.
🖇تعلیقه:
ما با او در «جبههی مشترک» نیستیم که بتوان اینک از «اختلاف» سخن گفت. ملاک و معیار، «همگرایی فکری» و «وفاق هویتی» است، نه «ائتلاف سیاسیکارانه» و «اجماع قدرتمدارانه». من «باطن لیبرال_تکنوکراتیک» را میبینم و فریب «پوستهی متظاهرانهی شبهانقلابی» را نمیخورم. باید متفکرانه رأی بدهیم، نه عملگرایانه.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
🏡 برای خانهی ما؛ برای ایران...
❤️ پوستر ویژه «ریحانه» KHAMENEI.IR بر اساس تاکید رهبر انقلاب بر نقش بانوان در #انتخابات
🖼 حضرت آیتالله خامنهای: «در این قضیّهی انتخابات، شما بانوان و خانمهای عزیز میتوانید نقش ایفا کنید. مهمترین نقش شما هم در داخل خانه است؛ وادار کنند فرزندان را و همسر را برای اینکه در زمینهی انتخابات فعّال باشند و درست تحقیق کنند... در شناخت نامزدهای انتخاباتی، در حضور در پای صندوقها، هم در داخل خانه و هم در خارج خانه میتوانید نقش ایفا کنید.» ۱۴۰۲/۱۰/۶
📥 دریافت نسخه قابل چاپ
🖥 @khamenei_reyhaneh
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
🟢رئیس جمهور؛ عالیترین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هر چند رئیس جمهور به عنوان رئیس «قوه مجریه» شناخته میشود؛ اما باید دانست که توانمندی اجرایی صرفاً یکی از شؤون رئیسجمهور است؛ زیرا طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی «پس از مقام رهبری رئيس جمهور عالیترین مقام رسمی کشور است»
او نماینده رسمی و بینالمللی انقلاب اسلامی و تمدن در حال ظهور اسلام با محوریت انقلاب اسلامی است؛ پس باید فهم تمدنی، گفتمان تمدنی و بلکه برنامه تمدنی داشته باشد؛ او را نباید فقط از دریچه تجربههای عمرانی و تأمین زیرساختهای اقتصادی کشور ملاحظه کرد.
چنین شخصی نه تنها باید از متانت در گفتار و رفتار برخوردار باشد، که لازم است
از استقامت فکری و عملی بر مواضع بنیادین انقلاب اسلامی هم برخوردار باشد.
او باید بر همه مسائل کلان کشور اشراف داشته باشد.
رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی باید مبانی فکری امامین انقلاب را در همه حوزههای زیست اجتماعی و حکمرانی اسلامی مسلط و معتقد باشد.
به تعبیر دیگر، صرفاً اقدامات اجرایی و مدیریت پروژههای کلان اجرایی برای چنین مسؤولیتی کافی نیست. منظومه فکری و اندیشهای شخص رئیس جمهور دقیقاً باید مطابق و منطبق بر منظومه فکری امامین انقلاب باشد.
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
🔻 علامه مصباح و وحدت انتخاباتی
[یکم]. اینکه چند نفر در مجلسی خصوصی تصمیم بگیرند و بعد بگویند هر کس مخالفت کند، «وحدتشکنی» کرده است، نه روشی دینی است و نه عقلائی، بلکه نوعی «فریبکاری» است. هیچ دلیلی هم وجود ندارد که اگر بنده تشخیص دادم یکی اصلح است، بايد حتماً «زمينۀ رأیآوری» هم داشته باشد، چراکه اگر چنين شرطی وجود داشت، سلمان و ابوذر نیز نباید از اميرالمؤمنين پشتیبانی میکردند چون رأی نداشت! گاهی باید فرد اصلح – ولو رأیآوری نداشته باشد - مطرح شود تا حداقل مشخص شود هنوز بین مردم، اعتقاد و ایمان به اسلام و انقلاب اسلامی وجود دارد. آیا خوب بود از ميان کاندیداهای ریاستجمهوری هیچکس حرفی از اسلام و انقلاب نزند و همه به فکر ارزانی اجناس و رفع تحریمها باشند؟ آيا نبايد از كسی كه ولو رأیآوری ندارد، اما دغدغۀ انقلاب و اسلام را دارد، حمايت كرد؟ گاه اگر از چنين فردی حمايت نشود، اين پيام به دنيا صادر میشود كه مردم از انقلاب و ارزشهای انقلابشان خسته شدهاند. لذا در چنين مواقعی كه هيچكسی دغدغۀ انقلاب و اسلام را مطرح نمیكند، باید از کسی که از انقلاب حمایت میکند، طرفداری کرد، ولو «يقين» داشته باشيم كه رأی نمیآورد.
http://qabas.iki.ac.ir/node/4616
[دوّم]. بايد توجه داشت تعداد نقايص، مهم نيست، بلكه كمبودها را بايد از لحاظ كيفيّت و تأثيرش در سرنوشت انقلاب ارزيابی كرد. كسی كه نسبت به «تفكر انقلاب اسلامی»، نقص داشته باشد، برای رياستجمهوری صلاحيت ندارد ... فتنۀ اخير، خطر بزرگی برای انقلاب اسلامی بود؛ برخی نهتنها در مقابل فتنه، موضع نگرفتند، بلكه با فتنهگران رابطه داشتند، لذا اينها نقصهای بسيار بزرگی است كه نمیتوان آن را در انتخابات ناديده انگاشت. اگر قرار باشد به خاطر «وحدت»، نيروهای حزباللهی و مخلص، فدای نيروهايی شوند كه دارای «نقصهاي مختلف» به ويژه «فكری» هستند، چنين وحدتی بیفايده است.
http://qabas.iki.ac.ir/node/3890
[سوّم]. اگر نتيجۀ مطلوب، حاصل نشد، حتّی بهصورت مکرّر، اين ناكامی برای «ترك وظيفه» در دفعات بعد، حجّت نیست، بلکه مؤمن بايد طبق موازين شرعی دریابد که چه تکليفی متوجّه او است، و همان را انجام دهد. اين سخن يعنی در انتخابات بعدی هم بايد همان کاري را انجام بدهيم که در انتخابات سال نود و دو انجام دادیم. ما وظيفه دانستيم که بايد به شخصی که به نظر ما «اصلح» است رأی بدهيم و به ديگران هم توصيه کنيم؛ نه اینکه مانند بعضی به خاطر انگيزههای مادّی و دنيوی رأی دهیم. ما با تحمّل همۀ «سختیها» و «ملامتها» و شنيدن همۀ «ناسزاها»، به وظيفهمان عمل کرديم و خدا را هم شكر ميكنيم و اگر فردا هم چنين تكليفی پيش بيايد، باز همان کار را «تكرار» میکنيم(سخنرانی در جمع اعضای هيأت علمی مؤسسه امام خمینی، ۲۶ خرداد ۱۳۹۲).
[چهارم]. اگر ورود در انتخابات را با نگاه دنیاگرایانه ببینیم، ما شکست خوردیم، ولی ما تنها برای «برندهشدن ظاهری» در انتخابات، وارد کار سیاسی نشدیم، بلکه هدف اصلی ما، پیروزی ارزشهای اسلامی است. اگر همۀ نامزدها فقط روی مسألۀ تحریم تکیه میکردند، تمام عالم میگفتند آمریکا پیروز شد؛ چون اینها از انقلابشان دست برداشتند، و دیگر اسمی از «اسلام» و «انقلاب» و «ارزشهای انقلابی»، از جمله «مقاومت در برابر زیادهخواهیها» نمیبرند. ما احساس میکردیم در چنین شرایطی باید نامزدی هم باشد که از ارزشهای انقلابی سخن بگوید. حال اگر رأی آورد، چه بهتر، و اگر رأی نیاورد، دستکم در عالم مطرح شود که هنوز هم کسانی از «ارزشهای اسلامی» دفاع میکنند. از موضعگیری خویش در انتخابات، هیچ احساس پشیمانی نمیکنم؛ خدا را شکر میکنیم که فهمیدیم و عمل کردیم و تحت تأثیر «جوسازیها» و «فشارها» و «تهمتها» واقع نشدیم. ازاینرو، اگر در انتخابات بعدی این جریان تکرار شود، رفتار ما هم «تکرار» خواهد شد؛ یعنی باز هم ما نامزدی را معرفی میکنیم که از «ارزشهای انقلابی» حمایت کند؛ حال پیروز شود، یا نشود، چون این خودش، «نتیجه» است(هفتهنامۀ نُه دی، آذرماه ۱۳۹۲، ص۷_۱۰).
[پنجم]. شاید برای انتخابات پیشرو از سوی برخی كسانيكه برنامهای برای شناسايی افراد مورد نظر خود دارند، پيشنهاد «ائتلاف» برای ارائۀ لیست انتخاباتی مطرح شود؛ در برابر اين پيشنهاد میتوان گفت ما هم طرفدار ائتلاف هستیم؛ امّا در صورتی که نتيجۀ اين ائتلاف، همفکری برای شناختن افراد «اصلح» باشد. در اين صورت اگر احیاناً در موردی، اختلاف سلیقه وجود داشت، تابع نظر اکثریّت هستیم؛ امّا نه اینکه به خاطر در اقلیّتبودن يک گروه، از افراد اصلح آنها دست بکشیم و بر اساس «سهمخواهی» عمل کنیم(در دیدار شورای مرکزی جبهۀ پایداری، ۳۱ تير ۱۳۹۸).
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
🔺حرف های فریبنده بعضی کاندیدها در بیان امام خامنه ای(مدظلهالعالی)
#انتخاب_اصلح
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
🟢انتخاب رئيس جمهور: برنامه یا کارنامه؟!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدتی است در بدنهی نخبگانی کشور مسأله اولویت داشتن هر کدام از «برنامه» یا «کارنامه» برای انتخاب رئیس جمهور، به یکی از مسائل و مباحث داغ تبدیل شده است.
این بنده پیشتر گفتهام و به این گفته خود نیز معتقدم که در انتخاب رئيس جمهور چهار عنصر کلیدی را به طور ویژه باید مورد مداقه و مطالعه قرار داد: «برنامه»، «اراده»، «کارنامه» و «همخانه»ها(یعنی همکاران و اطرافیان و طرفداران). اما در وزندهی به این امور معتقدم «برنامه» و «اراده» مهمتر و مقدمتر بر «کارنامه»اند؛ همانطور که «همخانه»ها نیز مقدم بر «کارنامه»اند.
زیرا:
اولاً، افراد بدون برنامه ممکن است اقدامات اجرایی و عمرانی فراوانی انجام دهند، اما چون فرض این است که فاقد یک برنامه جامع، سنجیده و کارشناسیشده و بدون در نظر گرفتن همه جوانب زیست اجتماعی متناسب با جامعه اسلامیاند، آن خدمات، ممکن است ناخواسته فجایع فرهنگی و اخلاقی جبرانناپذیری را برای افراد و خانوادهها و جامعه پدید بیاورد.
ثانیاً، تجربه نشان داده است که افراد بدون برنامه، وقتی در مسند اجرا قرار میگیرند، به دلیل رویکرد عملگرایانهای که دارند، «منفعلانه» یا «دلبخواهانه» در هر موقعیتی هر نکته خوشایندی را که بشنوند، به صورت سلیقهای موافقت میکنند و هر نکته ناخوشایندی را مخالفت میکنند و این مسأله موجب یأس و سرخوردگی و کنارهگیری و خانهنشینی جامعه نخبگانی و مدیران کاردان و خیرخواه نسبت به مدیریت کشور میشود.
ثالثاً، افراد بدون برنامه جامع و سنجیده، به دلیل ضرورتهای اجرایی و اداری نهایتاً به افرادی «دهنبین» و مدیرانی «مذبذب» تبدیل خواهند شد که موجب نوعی «سردرگمی» لاینحل در اداره کشور خواهند شد.
رابعاً، همانطور که قبلا گفتهام، انتخاب رئیس جمهور، فی الواقع انتخاب یک شخص نیست؛ بلکه انتخاب همه مدیران و مجریان اداره امور کشور است. به همین دلیل باید همخانهها و همکاران و همراهان و مدافعان او را هم سنجید. بیطرفانه قضاوت کرد. خیرخواهی و مردمدوستی و پایبندی آنها را به شعارها و آرمانهای انقلاب اسلامی ملاحظه کرد. عزتطلبی و استقلالخواهی و عدالتمحوری آنان را مطمئن شد. و الا روشن است که یک شخص به تنهایی، هر اندازه هم که کامل باشد، نمیتواند کشور را اداره کند.
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
🟢رئيس جمهور و درک عملی دردهای جامعه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رئيس جمهور موفق کسی است که عملاً دردهای جامعه را چشیده باشد؛ به تعبیر #امام_خمینی(ره) «از طبقهای باشد که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده» باشد. چنین فردی است که میتواند در اندیشه «رفع فقر و محرومیت» و «رفاه مردم» باشد. و الا حتی اگر بخواهد باز هم نمیتواند «تلخی محرومیت» و «رنج گرسنگی و پابرهنگی» را به درستی درک کند.
سبک زندگی و رفتاری اکنون نامزدهای ریاست جمهوری را نیز باید به دقت مورد مطالعه و مداقه قرار داد. میزان ارتباط آنان با طبقات محروم و میزان حضور میدانی آنان در میان طبقات مختلف جامعه را باید بررسی کرد. فی المثل کسی که تاکنون به صورت حضوری و میدانی مسائل و مشکلات مردم را مطالعه نکرده باشد بسیار بعید است که در آینده نیز بتواند ارتباطی واقعی و صادقانه با بدنه مردم برقرار کنند.
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
🟢رئیس جمهور و اهداف بنیادین انقلاب اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸برای فهم ویژگیهای یک رئیس جمهور تراز، باید «بینش»، «منش» و «کنش» او و مدافعان و اطرافیان او را با آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی سنجید. زیرا کمترین زاویه در این خصوص، خسارتهای سنگینی و جبرانناپذیری برای جامعه و پیشرفت و عدالت خواهد داشت. کمترین زاویه رئیس جمهور با آرمانهای بنیادین انقلاب اسلامی نه تنها موجب کندی شتاب حرکت پیشرونده انقلاب خواهد شد، که موجب امیدواری دشمنان و ناامیدی دوستداران انقلاب در گوشه و کنار دنیا خواهد شد.
🔹اصلیترین اهداف انقلاب اسلامی که کراراً توسط امامین انقلاب بیان شده است عبارتند از:
1.تحقق «عدالت»؛ که در صدر اهداف انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بوده است؛
2.حفظ و ارتقای «کرامت انسان»؛
3.تلاش در جهت «آبادی و آبادانی زمین» و استفاده بهینه و درست از نعمتهای خدادادی؛به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام از مهمترین وظایف حکومت اسلامی: «عِمارَةُ بِلادِها؛ عمران و آبادی شهرها» است.
4.برنامهریزی برای «پربار کردن زمان»؛
5.شکلدهی به «زندگی توحیدی»؛
6.و زمینهسازی برای «عروج آدمی به مرتبت قرب خدا».
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
🔻تکنوکراتهای شبهانقلابی (۴):
اشرافیّت دولتی در نقاب سازندگی
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. از جمله ارزشهایی که با وقوع انقلاب اسلامی بر جامعۀ ایران حاکم گردید و هم مردم و هم کارگزاران نظام سیاسی، به آن متعهّد بودند، سادهزیستی و زهد و قناعت و پرهیز از رفاهزدگی و دنیاطلبی بود؛ بهطوریکه در سالهای آغازین پیروزی انقلاب، تفاخر به ثروت و مالاندوزی و اشرافیگری، به یک ضدّارزشِ مطلق تبدیل گردید که همگان از آن گریزان بودند. بسیاری از نیروهای انقلابی که در ساختار سیاسی حضور داشتند، حتّی از گرفتن حقوق قانونی خویش نیز اجتناب میکردند و یا آن را بهناچار و بهمنظور رفع حاجات اوّلیّۀ معیشتشان دریافت میکردند. از آنجاکه شخص امام خمینی - رحمهاللهعلیه - که در سادهزیستی و بیآلایشی، سرآمد و برجسته بود و زندگی او در دورۀ پیش از رهبری انقلاب و دورۀ پس از آن، تفاوتی نکرده بود، به الگویی اسطورهای و ستایشبرانگیز تبدیل شده بود؛ این منبع الهامبخش و فرهنگساز، روح آخرتگرایی و اعراض از دنیاگزینی و رفاهطلبی را در اعماق وجدان جامعه دمیده بود. در اغلب سالهای دهۀ شصت، چنین فضای قدسی و معنوی و ملکوتیای بر جامعۀ ایران حاکم بود.
[دوّم]. با استقرار نیروهای تکنوکرات در دولت سازندگی در سال شصتوهشت، بهتدریج ورق برگشت و دولت سازندگی با شتابی خیرهکننده، فضای پیشین را زدود و علایق و تمایلات مادّی و منفعتجویانه را در ذهنها و دلها، تحریک و فعّال کرد. از این منظر باید گفت سیاستهای تکنوکراتها، روند حرکت انقلاب را تا حدّی در مسیری انحرافی و غیرتکاملی افکند و منزلت ارزشها را در جامعه، متزلزل و سست کرد. از جمله مهمترین آسیبهایی که در این مقطع بهوجود آمد، شکلگیری «اشرافیگری دولتی» بود؛ بهطوریکه باید تکنوکراتها را بنیانگذار اشرافیّت دولتی در ایران پس از انقلاب شمرد. اشرافیّت دولتی به این معنی است که مدیران و کارگزاران دولتی به علّت اینکه قدرت و اختیارات سیاسی را در دست داشتند، توانستند ثروتهای کلان و آنچنانی را تصاحب و همچون ثروتمندان و سرمایهدارانِ بیدرد، زندگی کنند. بنابراین، این اندوختنها و اکتسابها، به واسطۀ پیوند با قدرت انجام پذیرفت؛ یعنی این قبیل مدیران و کارگزاران از اتّصال خود به ساختار سیاسی، سود جُستند و «ثروتهای بادآورده» اندوختند، بهگونهای که اگر آنها در ساختار سیاسی حضور نداشتند و مسئولیّتهای کلیدی و مهم به آنها واگذار نشده بود، نمیتوانستند به غولهای اقتصادی و قطبهای ثروت در جامعه تبدیل شوند و جزء طبقۀ اشراف و ثروتمندان بهشمار آیند.
[سوّم]. «طبقۀ جدید»ی که در دوران حاکمیّت دولت سازندگی شکل گرفت، حتّی پس از آن نیز در قدرت سیاسی باقی ماند. مدیران دولتیِ اشرافی و نوکیسه، در دولت اصلاحات نیز حضور داشتند و پس از گسستی که رخ داد، دوباره در دولت اعتدالگرا، سَربرآورند. اینان در طول دهههای گذشته، هیچگاه صندلی خود را در ساختار سیاسی از دست ندادند: یا وزیر بودند، و یا معاون و یا مشاور و یا مدیر کل و ... . آنچه برای آنها اهمّیّت داشته و دارد این است که بهواسطۀ اتّصال به حاکمیّت سیاسی، به دستاندازیهای خود به بیتالمال ادامه دهند و با دور زدن قوانین، ثروتهای بادآورده و نامشروع کسب کنند. مدیرانی که در دولت سازندگی، تازه به رفاهطلبی و ثروتاندوزی رو آورده بودند، در دولتهای بعدی، ثروتهای هزارمیلیاردی انباشتند و با دریافت حقوقهای نجومی، به آرمانهای انقلاب خیانت کردند. نقطۀ اوج مسیری که دولت سازندگی طراحی کرد، در دولت اعتدالگرا نمایان است؛ تکنوکراتها، بیپروا و بیرحمانه، بیتالمال مسلمین را به تاراج میبَرند و غارت میکنند، در حالیکه تودههای مردم در وضع معیشتی و اقتصادی دشواری قرار دارند. و تلختر و نارواتر اینکه چنین فساد و تبعیض آشکاری، از سوی عالیترین مقامات رسمی دولت اعتدالگرا، توجیه میشود و یا در عمل، کمترین اهتمام و قاطعیّتی در برخورد با مفسدان و خائنان اقتصادی انجام نمیگیرد. مردم در کمال ناباوری مشاهده کردند که دولت اعتدالگرا، دریافتکنندگان حقوقهای نجومی را ذخایر نظام معرفی کرد و حتّی بهجای عزل، آنها را وادار به استعفاء نمود و مراسم تودیع نیز برای آنها برگزار کرد. علاوه بر این، این مفسدان، به قوّۀ قضائیه معرفی نشدند و همچنان زیر چتر حمایتی دولت قرار داشتند؛ بهطوریکه دولت به این بهانه که باید زمینههای قانونی و ریشههای ساختاری را از بین بُرد، نه اینکه مدیران را محاکمه کرد، جدّیّتی در برخورد با آنها از خود نشان نداد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos
🟢دو حکمت از شکافنده دانشها، باقرالعلوم(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لَا يُقْبَلُ عَمَلٌ إِلَّا بِمَعْرِفَةٍ وَ لَا مَعْرِفَةَ إِلَّا بِعَمَلٍ وَ مَنْ عَرَفَ دَلَّتْهُ مَعْرِفَتُهُ عَلَى الْعَمَلِ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْ فَلَا عَمَلَ لَهُ؛
هيچ عملى پذیرفته نمیشود مگر آنکه از روی معرفت باشد؛ و هیچ معرفتی نیز پذیرفته نمیشود مگر آنکه همراه عمل باشد. پس هر كس شناخت پيدا كند، آن شناخت، او را به عمل رهنمون شود و عملی که از روی معرفت نباشد، ارزشی ندارد.
إِنَّ أَشَدَّ النَّاسِ حَسْرَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَبْدٌ وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خَالَفَهُ إِلَى غَيْرِهِ؛
بیشترین حسرت در روز قیامت از آن بندهای است که سخن از عدالت گوید اما با دیگران خلاف آن عمل کند.
#امام_باقر
#معرفت
#عدالت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🇮🇷 Eitaa.com/Faannoos