eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
462 دنبال‌کننده
203 عکس
103 ویدیو
180 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 «صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین» 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟«أنیس الموحدین»🌟 «انیس الموحدین»، کتابی است کلامی در اصول دین و مذهب شیعه ، به زبان فارسی ، نوشته ملا محمد مهدی بن ابی ذر بن حاج محمد نراقی (م ۱۲۰۹ ق). 🔅معرفی اجمالی🔅 هدف نراقی اول، از تالیف این کتاب، آشنایی شیعه با مسائل اعتقادی به شیوه‌ای استدلالی و برهانی بوده است. وی، در مقدمه ی کتاب، می‌نویسد: «و باید این علم و معرفت ، ناشی از دلیل و برهان باشد و از روی تقلید نباشد، لهذا این بی بضاعت را به خاطر رسید که رساله‌ای در اثبات مطالب مذکور، تالیف نماید و آن را با عبارات واضحه بیان نماید تا کافه ی فرقه ی محقه- کثرهم الله، از این، فایض گردند.» 🔅گزارش محتوا🔅 کتاب مشتمل بر یک مقدمه و پنج باب می باشد. 1️⃣باب اول، در اثبات صانع تعالی شانه: در این باب، مؤلف، هفت دلیل بر اثبات صانع اقامه می‌کند: 🟢برهان نخست، همان برهان حدوث است. 🔵برهان دوم و سوم، برهان امکان و وجوب است؛ با این تفاوت که در برهان سوم، پای دور و تسلسل به میان نمی‌آید، بر خلاف برهان دوم. 🟣برهان چهارم، برهانی است که بهمنیار از شاگردان شیخ، ابو علی سینا ، اقامه کرده مبنی بر اینکه هر گاه واجب الوجودی نباشد، لازم می‌آید که هیچ خلق و ایجادی در خارج، متحقق نشود، زیرا که «ممکن»، خود، در موجود شدن، محتاج به دیگری است و با وجود این، چگونه می‌تواند دیگری را ایجاد کند؟ لیکن ما می‌بینیم که موجودات بی حد و حصر ایجاد شده‌اند و ایجاد می‌شوند، پس ناچار باید واجب الوجودی باشد که خلقت هر موجودی و فیضان هر فیض وجودی از ذات مقدس او باشد. 🟠برهان پنجم، مبتنی بر معجزات و کرامات انبیا و اولیا است، زیرا که عقل حکم می‌کند که این امور غریبه که از پیغمبران و امامان صادر شده است، از قبیل اژدها شدن عصا و زنده نمودن اموات و برگردانیدن خورشید و شق القمر شدن ماه و تسبیح نمودن سنگ ریزه و جاری شدن آب از میان انگشتان و غیر اینها از معجزات و کرامات، اموری است که از انسان صادر نمی‌تواند شد، پس باید صانع حکیمی باشد که صدور این قبیل امور به سبب قدرت کامله و حکمت شامله او باشد. 🟡برهان ششم بر اثبات صانع، عبارت است از اتفاق همه طوایف و فرق بر وجود صانع، زیرا که جمیع عقلای عالم و علمای بنی آدم قائلند به اینکه این عالم را صانعی است حکیم و خالقی است علیم و از این جهت اثبات صانع را از جمله اصول دین نشمرده‌اند، زیرا که اصول ، باید که اموری چند باشد که ضروری دین اسلام باشد، اما مخالف و منکری داشته باشد و شکی نیست که این همه صاحبان فهم و ادراک، اتفاق بر امر غلط نمی‌کنند. مؤلف، یادآور می‌شود که همه طوایف انسان، معتقد به وجود صانع هستند مگر سه طایفه که عبارتند از: سوفسطاییه ، ملاحده تناسخیه و دهریه. 🟤برهان هفتم، عبارت است از برهان فطرت . توضیح آن که همه مردم در حالت اضطرار ، بی فکر و اختیار از روی الجا و اضطرار، پناه به کسی می‌برند که صانع ایشان است و این، از آن رو است که میان خالق و مخلوق و مالک و مملوک و بنده و مولی ربط خاصی می‌باشد که نمی‌توان حقیقت آن را بیان نمود، بنا بر این بندگان در وقتی که دستشان از جمیع اسباب و وسایل و همه امور و علایق کوتاه شود، از همه امیدها ناامید شوند، بدون تفکر و تامل و بی اندیشه و تخیل ، پناه به صانع حقیقی و مسبب الاسباب خود می‌برند و از این جهت، در آن وقت هر دعایی می‌کنند، مستجاب می‌شود، زیرا که در آن وقت، خدای خود را شناخته‌اند و یقین از برای ایشان حاصل شده است و معرفت با یقین، البته سبب استجابت دعوات می‌شود و این معنی از برای همه مردم حاصل است و از این جهت در آیات قرآنی و احادیث ائمه طاهرین آمده است که شناختن خداوند فطری است و احتیاج به دلیل ندارد؛ یعنی هر گاه مردم را به حال خود واگذارند و ایشان، دست از تعصب و جاهلیت و تقلید پدر و مادر بردارند، با قطع نظر از دلیل، خالق خود را می‌شناسند و پی به هستی او می‌برند و از این جهت بعضی از محققین گفته‌اند که کفار اگر چه در ظاهر منکر صانعند، در باطن در پیش خود اقرار و اعتراف به وجود و هستی او دارند.... ادامه👇👇👇
2️⃣باب دوم، در صفات باری تعالی: این باب، خود، دارای یک مقدمه و دو فصل است. در مقدمه، در باره صفات ذات و صفات فعل توضیحاتی داده شده و یکی از دو فصل، به صفات ثبوتی و دیگری، به صفات سلبی خداوند اختصاص یافته است. 3️⃣باب سوم، در باب نبوت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم : این باب، دارای چهار فصل است که موضوعات ذیل را مورد بررسی قرار می‌دهد: سه فصل نخست، به نبوت عامه و آخرین فصل، به نبوت خاصه اختصاص یافته ا ست. وجوب بعثت انبیا ، عصمت نبی، راه شناخت پیامبر، در اثبات نبوت حضرت خاتم ص عناوین مباحث این فصول را تشکیل می‌دهد. 4️⃣باب چهارم، در امامت : این باب، دارای هفت فصل است که به بررسی موضوعات ذیل می‌پردازد: فصل اول، در اثبات احتیاج به وجود امام علیه‌السّلام ؛ فصل دوم، در اینکه امامت از اصول دین است؛ فصل سوم، در اینکه در امامت، عصمت شرط است؛ فصل چهارم، در اثبات اینکه امام باید افضل از سایر مردم باشد؛ فصل پنجم در اثبات اینکه امام باید منصوص باشد؛ فصل ششم در اثبات اینکه جناب مستطاب امیر المؤمنین ، وصی و خلیفه بلا فصل پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم است؛ فصل هفتم، در اثبات امامت سایر ائمه اثنا عشر علیه‌السّلام . 5️⃣باب پنجم، در بیان حقیقت معاد : در این باب، مؤلف، با یادآوری این نکته که انسان از دو بخش؛ یعنی بدن و روح تشکیل یافته، لذات و آلام را به دو قسم جسمی و روحی تقسیم کرده و بر این اساس، معاد را نیز به معاد جسمانی و روحانی تقسیم می‌کند، آن گاه در تعریف معاد جسمانی، چنین می‌گوید: «معاد جسمانی»، عبارت است از مبعوث شدن بدن و رسیدن آن به لذات جسمانیه که عبارت است از « ثواب » یا به آلام جسمانیه که عبارت است از « عذاب ». « معاد روحانی » هم عبارت است از رسیدن روح به لذات روحانیه یا به آلام روحانیه. وی، سپس معاد جسمانی را مورد قبول نه تنها همه مسلمانان و نه تنها مورد اجماع همه ارباب ملل و شرایع، بلکه مورد قبول گروهی از ملحدان و دهریه و تناسخیه می‌داند، اما در باره معاد روحانی می‌گوید: جمعی آن را انکار کرده‌اند و آنچه مذهب محققین حکما و مدققین ارباب شریعت و فقها و متالهین از عرفا است، آن است که هر دو قسم معاد ثابت است و می‌گویند بعد از مفارقت نفس از بدن، از برای او لذات یا آلام روحانی خواهد بود تا اینکه جناب الهی اموات را زنده گرداند و ارواح ایشان را به ابدان آنها بازگرداند و بعد از تعلق ارواح به ابدان، از برای ایشان هم لذات جسمانیه و هم لذات روحانیه، هر دو خواهد بود. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
12.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 «صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین» 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 «صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین» 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه‌السلام.pdf
157.8K
📌«مختصری از زندگانی امام صادق علیه‌السلام» 1⃣ولادت 2⃣کنیه و القاب 3⃣شخصیت علمی 4⃣رسیدن به امامت 5⃣خلفای معاصر با امام صادق ع 6⃣امام صادق ع در دوران امویان 7⃣امام صادق ع در دوره عباسیان ۷.۱ قیام عباسیان ۷.۲ برخورد امام صادق ع با منصور دوانیقی 8⃣امام صادق ع و قیام‌های علویان ۸.۱ قیام زید بن علی ۸.۲ قیام نفس زکیه 9⃣نهضت علمی امام صادق ع ۹.۱ شاگردان امام جعفرصادق ع 0⃣1⃣برخورد امام صادق ع با فرق دیگر ۱۰.۱ متکلمان ۱۰.۲ زنادقه ۱۰.۳ غالیان ۱۰.۴ مکتب‌هاى مختلف فقهى 1⃣1⃣فرزندان امام صادق ع 2⃣1⃣شهادت امام صادق ع 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
🎊خجسته باد میلاد بانوی قدسیه مطهره، فاطمه معصومه علیهاالسلام که بارگاه نورانی ‏اش محل دایمی نزول فرشتگان بر زمین و دروازه بهشت است .🎊🌸
حضرت معصومه سلام الله علیها.pdf
176.8K
📌«مختصری از زندگانی حضرت معصومه سلام الله علیها» 1️⃣اطلاعات کم درباره حضرت معصومه س 2️⃣دودمان 3️⃣تاریخ تولد و وفات 4️⃣لقب ها 5️⃣ازدواج 6️⃣سفر به ایران، ورود به قم، درگذشت 7️⃣جایگاه نزد شیعیان 8️⃣زیارتنامه #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛