هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
25.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #کلیپ
🔺تذکّرات آیتالله العظمی شبیری زنجانی(مدّ ظلّه) دربارۀ برنامۀ آموزشی جدید حوزههای علمیّه
🔸 تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزههای علمیّه قرار گیرد، جایگزینکردن کتابهای دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد.
#حوزه_علمیه #تحول #کتاب_درسی #مکاسب
#رسائل #کفایه #شیخ_انصاری
#آخوند_خراسانی
@zanjani_net
💠 حاشیهای از حضرت آیةاللهالعظمی #شبیری_زنجانی (مدظله) بر کتاب «دانشمندان گلپایگان» درباره مرحوم #میرزا_مهدی_اصفهانی (ره)
🔻
📷 «در اجازهای که مرحوم آقای #نائینی به مرحوم آقای [سید جمالالدین] #گلپایگانی داده و اصل اجازه را پیش فرزندشان آقای حاج سیدعلی دیدم تصریح شده که آقای گلپایگانی از اول بحثهای ما شرکت داشتهاند و این امر در اجازهای که به مرحوم آمیرزا مهدی اصفهانی داده و صورت آن را دیدهام به چشم نمیخورد.»
▫️
#تفکیک
#تراجم
✒️📚 @Faede_v_Borhan
📓 #معرفی_کتاب «بحوث في احکام صلاة المسافر»
تقریر مباحث استاد آقای سیدمحمدرضا #سیستانی (دامت بركاته)
✍🏻 علی البهادلی
#تازه_های_نشر
#فقه
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
فوائد وعوائد ٧.pdf
425.2K
پاسخهای استاد سید محمدجواد #شبیری_زنجانی دامتبرکاته به سؤالات تعدادی از طلاب #نجف اشرف در موضوع #حدیث و #رجال
◽️
🔗برگرفته از کانال تلگرامی ریاض الفوائد
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 امر به معروف و نهی از منکر در #فقه_استدلالی
عوامل گوناگونی باعث شده تا برخی ابواب #فقه در عالَم مباحثات استدلالی بزرگان این علم، به نوعی مهجور و بِکر باقی بماند. از این رو بسیار بجاست تا چنان ابوابی شناسایی شده و مورد توجه اعلام و فقهای معظم قرار گیرد تا به تعمیق و تدقیق درخوری منجر گردد.
از جمله ابواب مهجور فقه، کتاب #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر است. نگارنده اخیراً با جستجو در منابع فقهی دریافته که میان معاصران (بعد از عصر صاحب جواهر) آثار فقهی منتشر شده در این زمینه (اعم از مستقل و غیر مستقل) احتمالاً از عدد انگشتان یک دست تجاوز نمیکند.
به همین خاطر، خبر انتشار چاپ جدیدی از رسالهی مرحوم آیتالله فانی اصفهانی قدسسره (م ۱۴۰۹ ه) در این باب، که ظاهراً تقریر درس ایشان در نجف اشرف (۱۳۷۹ ه) است، تا حدودی میتواند نویدبخش و امیدوارکننده باشد.
به گزارش شبکه اجتهاد، چاپ جدید این کتاب با مقدّمه، تحقیق و تعلیق حجتالاسلام والمسلمین سیّدمحمّدمهدی رفیعپور تهرانی بهتازگی از سوی انتشارات «الخویی» در قم انجام شدهاست.
#معرفی_کتاب
#تازه_های_نشر
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا!
عبارت ذیل از کتاب شریف #الحدائق_الناضرة (١١: ١٧٧) به خوبی فاصله فاحش میان #اخباریان معتدل قدیم و #نواخباریان امروزین را نشان میدهد. درست بر خلاف ادعایشان!
🔻🔻🔻
وما توهمه بعض من لم يعض على العلم بضرس قاطع ولم يعط التأمل حقه في جميع المواضع من التفرد بالعمل بالأخبار من غير ملاحظة كلام الأصحاب فهو جهل محض لما أوضحناه وإن صار في هذه الأيام من صار إلى ما ذكرناه إلا أنه كما عرفت واضح الفساد ناشئ من العصبية واللداد.
ومن ما يوضح لك صحة ما ذكرناه ما اشتهر بينهم الآن من أنه ينبغي لطالب العلم أن لا يشتغل إلا بكتب الأخبار وإن كان أميا لم يقرأ شيئا من العلوم بالكلية وصارت كتب الفقهاء بينهم مهجورة مطرحة، وهذه حماقة ظاهرة فإنه لا يخفى على المنصف العارف بالقواعد الشرعية والضوابط المرعية أن هذه المرتبة وهي الاشتغال بالأخبار واستنباط ما فيها من الأحكام والأسرار ليست بسهلة التناول لكل من رامها من الناس وإن زعم ذلك من تلبس الآن بهذا اللباس وإنما هي مرتبة الفقيه الجامع الشرائط، وهي مرتبة لم يصلها العلماء إلا بعد أن تشيب نواصيهم في تحصيل العلوم والاطلاع على كل معلوم منها ومفهوم وإحكام قواعدها وتحصيل ضوابطها، ومع هذا فهم فيها بين قائم وطائح وغريق وسابح، وأين لهؤلاء الجهال من نيل هذه المرتبة العزيزة المنال بمجرد عقولهم الناقصة العيار وتوهماتهم الموجبة للعثار، نعوذ بالله سبحانه من زيغ الأفهام وزلل الأقدام والخروج عن النهج القويم والميل عن الصراط المستقيم.
◽️
🔗 برگرفته از کانال تلگرامی «الفوائد الجوادیة»
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حفظ فاطمیه اوّل و دوم در کلام آیةاللهالعظمی #شبیری_زنجانی
🔻
در بين عوام از قدیم، ايام #فاطمیه و شهادت حضرت زهرا عليها السلام، فاطميه اوّل مشهور بودهاست يعنی سيزدهم جمادی الاوّل، ولی اخيراً فاطميهی دوم يعني سوم جمادی الثانية شهرت يافته و شايد منشأ آن #حاجی_نوری يا شاگردان او باشند. وجهی كه برايش ذكر میكنند، آن است كه ۷۵ روز در نسخ مختلف كتب تاريخی، #تصحیف ۹۵ روز است و چنين تصحيفی بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امری رايج و شايع است. من به یاد ندارم كه در كتب تاريخی و اختلاف نسخهها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد. در نسخ مختلف كتب تاريخی يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه می كنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ میدهد، #اصل_عدم_خطا هم جاری نيست.
علی أیّ حال، شهادت آن حضرت هر روزی باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابی كه وعده داده شده، به توسّل به قصد رجاء اعطا میشود. در #محاسن #برقی آمده كه حضرت میفرمايند: رواياتی كه حَروریّه ـ كه خوارجاند ـ نقل میكنند، طرح [=ردّ] نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شدهباشد، چون قطعی الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد(۱). چنانچه #قاعده_تسامح و امثال آن اقتضاء میكند.
به حسب رواياتِ مسلّم، وعده ثواب به توسّل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اوّل و چه فاطميه دوم.
از يكی از آقايان تبريز، آقای آقا ميرزا جعفر اشراقی، شنيدم كه درباره علم امام میگفت:
«بعضي چيزها دانستنش كمال است و بعضی از امور ندانستنش شرط کمال است، و خداوند علم آن را از ائمه علیهم السلام میگرفت، مثلاً در ليلة المبيت، اگر حضرت امير علیه السلام میدانست كه به واسطه خوابيدن در بستر پيامبر صلی الله علیه و آله آسيبی به او نمیرسد، كمال نبود، شرط كمال كه فداكاری حضرت را نشان میدهد، اين بود كه نداند و نمیدانست. در چنين مواردی كه ندانستن شرط كمال است، خداوند علم را میگرفت.»
ليلة القدر و امثال آن، گاهی از روی جهاتی، ندانستن را ائمه علیهم السلام مصلحتی میدانند که روشن نباشد. قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، آن هم همینطور است تا مظلومیت حضرت ثابت شود و در دوره های بعدی باقی بماند.
بعضی چیزها هست که به حسب روایات آيهی بيّنه است و بايد ثابت بماند و از بين نرود. مثلاً حجرالأسود، بدن فرعون و امثال آن از آيات بيّنات است. يكی از این آيات بيّنات نيز، مسئله خفاء قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) است.
📖درس خارج فقه آیةالله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۷۴
◽️
(۱) عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَوْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِيثَ إِذَا أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌّ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا حَرُورِيٌّ يَنْسُبُهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْءٌ مِنَ الْحَقِّ فَيُكَذَّبُ اللَّهُ فَوْقَ عَرْشِه. (المحاسن، ج۱، صص۲۳۰-۲۳۱)
◽️
🔗 برگرفته از کانال تلگرامی زبدة الفوائد
#نسخه
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
📕 #معرفی_کتاب «تجذیر المسألة الاصولیة: قواعدُ و فوائدُ و مباحثُ نافعةٌ فی عملیة الاستدلال الفقهی»
✍🏻 آیةالله شیخ باقر ایروانی(دامتبرکاته) - تقریر بهقلم سید علی جمیل الموزانی
🖨 انتشار بهصورت دیجیتال (دانلود)،
💡کتاب، که حاصلِ برخی بخشهای درس خارج #اصول آیةالله #ایروانی است، دربرگیرندهی مسائل پرکاربردی میباشد که لابلای مباحث مختلف فقهی و اصولی ذکر شدهاند ولی در کتب متداول علم اصول به شکلی جامع مورد بحث قرار نگرفتهاند.
کتاب در پانصد صفحه و سه بخش تنظیم شدهاست: بخش اول، تمهیدی در آشنایی با علم اصول است. بخش دوم شامل ۱۶ قاعده و بخش سوم شامل ۸ فائده میباشد.
#اصول_فقه
#تازه_های_نشر
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 #عزاداری بزرگان #امامیه برای #شهادت صدیقهی کبری صلواتاللهعلیها به دست #خلیفهی_دوم
#قاضی_عبدالجبار معتزلی (م ۴۱۵ه) در «تثبيت دلائل النبوّة»۲: ۵۹۴ مینویسد:
🔻
...و في هذا الزمان منهم مثل: أبي جبلة إبراهيم بن غسان و مثل جابر المتوفي و أبيالفوارس الحسن بن محمد الميمديّ و أبيالحسين أحمد بن محمد بن الكميت و أبيمحمد الطبري و أبيالحسن الحلبي و أبييتيم الرلباى وأبيالقاسم النجاري و أبيالوفا الديلمي وابن أبيالديس و خزيمة و أبيخزيمة و أبيعبد الله محمد بن النعمان [= #الشیخ_المفيد] فهؤلاء بمصر و بالرملة و بصور، و بعكّا و بعسقلان و بدمشق و ببغداد و بجبل البسماق.
وكلّ هؤلاء بهذه النواحي يدّعون التشيّع ومحبة رسول الله (صلّى الله عليه وسلم) وأهل بيته، فيبكون على فاطمة وعلى ابنها المحسن الذي زعموا أنّ عمر قتله.
◽️
🔗 برگرفته از کانال تلگرامی «اللؤلؤ و المرجان»
#فاطمیه
#تاریخ
#شیخ_مفید
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan