#عامل_حیات_یک_ملت
حیات یک ملت به داشتن ثروت زیاد نیست،حتی به علم هم نیست(علم به تنهایی کافی نیست که یک ملت را زنده کند)، بلکه حیات ملت به این است که آن ملت شخصیتی را در خودش احساس کند.
(شهید مطهری/حماسه حسینی/ج١)
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
🟠 #مفهوم_بی_نیازی_و_فقر_در_اسلام
🔺فقیر کسی است که در سطحی از معیشت قرار ندارد که بتواند نیازهای ضروری و کمالی خود را در سطح متناسب با حجم ثروت در سرزمینش برآورده سازد. به دیگر سخن، فقیر کسی است که در سطحی از معیشت زندگی میکند که میان سطح زندگی او با توانگران جامعۀ اسلامی فاصلهای عمیق وجود دارد.
🔺بینیاز نیز کسی است که چنین فاصلۀ عمیقی بین سطح معیشت او و توانگران نیست و در برآوردن نیازهای ضروری و کمالی خود به مقدار متناسب با ثروت سرزمینش و میزان رشد مادی آن، دچار مشقت و سختی نمیشود؛ فرقی نمیکند که [این فرد] ثروت فراوانی داشته باشد یا نه.
🔺بر پایه آنچه گفته شد درمییابیم که اسلام برای فقر مفهومی مطلق و معنایی ثابت در همۀ اوضاع و احوال در نظر نگرفته و مثلاً نگفته: فقر یعنی ناتوانی در تأمین ساده [و حداقلی] نیازهای اساسی؛ بلکه همانطور که در احادیث آمده، اسلام فقر را بهمعنای قرار نداشتن [فرد] در سطح معیشت [عمومی] مردم شمرده است؛ بنابراین، هر اندازه که سطح معیشت [در جامعه] بالا برود، مضمون واقعی فقر نیز گسترش مییابد.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۱۷۶
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
🆔 @fara_motahari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 خدایا! اگر ثروتی داشتم چه کارها که برای نیازمندان نمیکردم!
◽️ أَزْرَي بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ
🔴آنكه جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست كرده
🎤#استاد_مطهری
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
#آرمان_جهانی
اندیشه پیروزی نهائی نیروی حق و صلح و عدالت بر نیروی باطل و ستیز و ظلم، گسترش جهانی ایمان اسلامی،استقرار کامل و همه جانبه ارزشهای انسانی، تشکیل مدینه فاضله و جامعه ایدهآل،و بالاخره اجراء این ایده عمومی و انسانی به وسیله شخصیتی مقدس و عالیقدر که در روایات متواتر اسلامی از او به«مهدی»تعبیر شده است،اندیشهای است که کم و بیش همه فرق و مذاهب اسلامی _ با تفاوتها و اختلافهائی _ بدان مؤمن و معتقدند.
(شهید مطهری/قیام و انقلاب مهدی)
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
#صفات_پرهیزکاران
◽️بَعِيداً فُحْشُهُ لَيِّناً قَوْلُهُ، غَائِباً مُنْکَرُهُ، حَاضِراً مَعْرُوفُهُ، مُقْبِلاً خَيْرُهُ، مُدْبِراً شَرُّهُ
🌔سخن زشت و خشونت آميز از او دور است، گفتارش نرم و ملايم، منکرات ازاو غايب، و معروف و کارهاى شايسته او حاضر و آشکار، نيکى اش روى آورده و شرّش پشت کرده است.
📘#خطبه_193
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
#اعتقاد_بدون_تحقیق
اسلام میگوید : نه، وَلَو به وجود خدای یگانه اعتقاد داشته باشی، اما آن اعتقادی که ریشهاش خواب دیدن یا تقلید از پدر و مادر یا تأثیر محیط است مورد قبول نیست؛ جز تحقیقی که عقل تو با دلیل و برهان، مطلب را دریافت کرده باشد هیچ چیز دیگری پذیرفته نیست.
(شهید مطهری/انسان کامل)
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
♦️ امام خمینی پیرو راستین پیامبر صلی الله علیه وآله
امام با پیغمبر در این نقطه وجه مشترک داشت که تا موقع هجرت اجباریش از ایران و تبعیدش از ایران به ترکیه و اقامت اجباریش در عراق ( در نجف اشرف ) نتوانست شاهد پیروزی نهایی انقلاب باشد . دوران دعوت پیغمبر قبل از پیروزی نهایی انقلاب ۱۳ سال بود و دوران دعوت امام قبل از پیروزی انقلاب ۱۶ سال بود . چیزی نزدیک به هم با این تفاوت که پیغمبر آن ۱۳ سال را تقریباً بطور کامل در همان مکه گذراند ،
اما طاغوتیان زمان به امام فرصت ندادند که این ۱۶ سال را در قـم کـانون دعوت بگذراند و امام بخش عظیمی از این ۱۶ سال یعنی ۱۳ سال تمام آنرا در غربت گذراند .
از من می پرسید مگر نجف برای امام غربت بود . پاسخ من به شما این است که بله نجف برای امام غربت بود اینجا دیگر خیلی از شماها باید مطالب یادتان بیاید . یادتان می آید که امام در نجف فریاد برآورد ای نجف چرا ساکت نشسته ای و امام در نجف به انقلابیون ایران مقیم عراق و یا انقلابیون مقیم عراق در رابطه با سئوالی که از او کرده بودند که آقا چرا اینجا حرکتی نمی کنید ؟ فرموده بودند که من اینجا یک مهمان هستم. امام تمام آن مدت ۱۳ سال ، ایران را همچنان پایگاه اصلی انقلاب اسلامی می شناخت.
📚 جاودانه تاریخ، گفتارها۱، ص ۲۰_۲۱
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
🟢 آن سفر بُرده که صدها قافله دل همره اوست ... توصیف استاد مطهری از امام خمینی(ره) در زمان تبعید ایشان
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
🔸انسانِ درختی و انسانِ بوتهای!🔸
مشکلی که در آخرالزمان پیش میآید، این است که انسانهای کمریشه پیدا میشوند. ریشهدار شدن انسان خیلی مهم است. اینکه کسی به فضای مجازی میرود و کافر برمیگردد، به این دلیل است که بیریشه بوده یا ریشهاش کم بوده و باد ریشهاش را کنده است. این آیه را نگاه کنید: {أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ}. اعتقاد محکم به خدا مثل درختی است که در برابر بادهای شدید مقاومت میکند. {وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ}. شجرۀ خبیثه از بالای زمین ریشه زده و قراری ندارد. لذا یک باد تند، این بوته را از زمین میکَند.
اینکه بعضیها به فضای مجازی میروند و ضایع میشوند، به خاطر قدرت فضای مجازی نیست؛ بلکه به خاطر این است که اعتقاداتِ بوتهای دارند، نه اعتقادات درختی.
چگونه اعتقادات انسان درختی و ریشهدار میشود؟ در موجودات عالَم فکر کن. وقتی خدا را در این موجودات دیدی، اعتقاداتت درختی میشود.
چرا میگویند قرآن بخوانید؟ برای اینکه درخت بشوید.
چرا میگویند برای امام حسین (ع) گریه کنید؟ برای اینکه گریه بر حضرت، به اعتقاداتتان آب میدهد و ریشۀ این درخت، قوی و پایدار میشود. قدیمها هفتهای یک بار روضهخوان محله میآمد در خانهها روضه میخواند و مردم گریه میکردند. این مثل درختی است که هفتهای یک بار به ریشۀ آن آب میدهی.
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
#ایثار_ابوالفضل_العباس
ببینید چه منظره با شکوهی است، چقدر عظمت است، چقدر شجاعت است، خودش را وارد شریعه فرات میکند.
دست میبرد زیر آب، مقداری آب با دو مشت خودش تا نزدیک لبهای مقدس میآورد.
آب نخورده بیرون آمد.
آنجا کسی ندانست که چرا ابوالفضل آب نیاشامید،اما وقتی بیرون آمد یک رجزی خواند که در این رجز مخاطبْ خودش بود نه دیگران.
حسین دارد شربت مرگ مینوشد،حسین با لب تشنه در کنار خیمهها ایستاده است و تو میخواهی آب بیاشامی؟!
(شهید مطهری/حماسه حسینی/ج١)
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari