4_5809722246058480585.mp3
5.67M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_و_توسل
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵
دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5811974045872165973.mp3
28.68M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان
🗓 ظهر روز بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵
سهشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه آخر ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب
.
🔴 انسان از نگاه قرآن
📝 گزیده جلسه بیست و چهارم
✅ صفت چهاردهم: خُسران
در سوره عصر آیه ۲ فرمود بیتردید انسان در خسران است.
خُسر به معنای کم شدن سرمایه است و منظور، سرمایهی وجودی انسان است.
🔸انسان در دو جهت ضرر میکند:
۱. سرمایهاش کم میشود یعنی فرصتها را از دست میدهد.
۲. سرمایهاش تبدیل به احسن نمیشود. یعنی عمرش گذشته ولی مابهازاء آن چیزی بهدست نیاورده.
▫️در سوره زمر آیه ۱۵ فرمود: پیامبر! بگو زیانکاران کسانی هستند که در روز قیامت سرمایهی وجودی خود و اهلشان را به باد دادهاند، و این ضرری آشکار است.
انسان در طول زندگی دنیا، در تجارت با خدا هیچگاه ضرر نمیکند ولی در تجارت با غیرخدا ممکن است ضرر کند.
💠 اموری که باعث خسران میشود:
۱. پذیرفتن ولایت شیطان (نساء ۱۱۹)
۲. تکذیب ملاقات الهی (انعام ۳۱)
۳. از پس آزمون الهی بر نیامدن (حج ۱۱)
۴. ایمان نیاوردن (اعراف ۱۳)
۵. تکذیب پیامبر با اینکه او را میشناختند (انعام ۲۰)
۶. سبک بودن میزان اعمال (مومنون ۱۰۳)
۷. قطع رحم (بقره ۲۷)
۸. کفر ورزیدن (بقره ۱۲۱)
۹. خود را ایمن از مکر الهی دانستن (اعراف ۹۹)
۱۰. گمراه بودن (اعراف ۱۷۸)
۱۱. حبط اعمال (توبه ۶۹)
۱۲. پیمانشکنی (یوسف ۱۴)
۱۳. ایمان به باطل (عنکبوت ۵۲)
۱۴. انکار آیات الهی (زمر ۶۳)
۱۵. در حزب شیطان بودن (مجادله ۱۹)
۱۶. عناد و کبر در مقابل خدا (فصلت ۲۴ و ۲۵)
۱۷. دور بودن از فضل و رحمت خدا (بقره ۶۴)
۱۸. دینی غیر از اسلام داشتن (آل عمران ۸۵)
۱۹. تابع کافران بودن (آل عمران ۱۴۹)
۲۰. قتل انسان بیگناه (مائده ۳۰)
۲۱. تکذیب پیامبران (اعراف ۹۲)
۲۲. شرکورزی (زمر ۶۵)
۲۳. سوء ظن به خدا (فصلت ۲۳)
۲۴. کم فروشی(شعراء ۱۸۱)
این خسران در اثر جهل و عدم درک و بینش درست نسبت به زندگی است. جهل حد تفریط نفس ناطقه است.
✅ صفت پانزدهم: عذرتراشی
در سوره قیامت آیات ۱۴ و ۱۵ فرمود: انسان به وضع خودش آگاه است. هرچند در ظاهر برای خود عذر بتراشد.
عذرتراشی یعنی گردن نگرفتن خطا.
آدمی هرقدر بخواهد بهانهجویی کند و روی رفتارها و گفتارهای غلطش پوشش بگذارد، در روز قیامت خود به خود آن چیزهایی که پوشانده بود از بین میرود.
در سوره فصلت میفرماید: گوشها، چشمها و پوستهای بدنشان به آنچه که انجام دادهاند شهادت میدهند.
در سوره یس آیه ۶۵ فرمود: دستهای آنها با ما سخن میگویند و پاهایشان به آن اعمالی که انجام دادهاند شهادت میدهند.
امام حسن مجتبی(ع) میفرمایند: اگر کسی در این گوشم به من بد بگوید و در این گوشم بگوید ببخشید، او را میبخشم و اجازه نمیدهم عذرخواهی کند و توضیح دهد چرا اینکار را کردم.
عذرتراشی برای موجه نشان دادن خود است به هدف جلب منفعت. بنابراین حد افراط قوهی شهویه است.
✅ صفت شانزدهم؛ غفلت
در سوره انبیاء آیه ۱ فرمود: زمان حساب مردم نزدیک شد و آنها در بیخبری همچنان رویگردان از خدا هستند.
غفلت، حد تفریط نفس ناطقه است و اقسام آن، غفلت از مرگ، نظارت خدا، معاد، آیات الهی، دشمن، و فانی بودن دنیا است.
از نظر عالمان علم اخلاق، غفلت به معنای توجه نکردن و بیاعتنایی به چیزی است که نزد انسان حاضر است و بدان معتقد است.
انسان با وجدان خود مرگ را دیده و با فطرت خود به خدا اعتقاد دارد اما بیتوجهی میکند، چون میخواهد آزاد زندگی کند.
امام کاظم(ع) از منزل بُشر حافی رد شدند در حالیکه بساط گناه بهپا بود. به خادمی که جلوی خانه بود فرمودند صاحب این خانه عبد نیست، آزاد است که چنین میکند.
وقتی این فرمایش به گوش بُشر رسید با پای برهنه بهسمت امام دوید تا توبه کند.
💢 این شانزده صفت نکوهیده در انسان، چهار چیز را برای او عادی میکند:
۱. انسان را در معرض وسوسهی دائمی نفس قرار میدهد. (سوره ق ۱۶)
۲. در معرض دشمنی شیطان قرار میدهد. (یوسف ۵)
۳. بسیار طالب مال میشود. (عادیات ۸)
۴. خواهان دنیا میشود. (اسراء ۱۸)
در معارف دینی، نفس، شیطان، دنیا و مال، بهعنوان چهار دشمن اصلی انسان معرفی شدهاند. چون آن شانزده خصوصیت در انسان هست، لذا انسان راحت با این دشمنان کنار میآید.
💠 نتیجه
انسان مطلوب کسی است که قوای شهویه، غضبیه و نفس ناطقه را تحت حاکمیت عقل قرار بدهد تا صاحب ملکهی عدالت شود تا آمادهی دوران ظهور باشد.
به یاری خدا در آینده بحث میکنیم:
تعریف عقل، اقسام آن، رابطهی عقل با وحی، عوامل رشد عقل، موانع رشد عقل، نشانههای عاقل، لشکریان عقل، جایگاه عقل، دستاورد عقل و مطالب دیگر
و الحمد لله رب العالمین
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه ۲۴ (جلسه آخر)
شبـهای ماه مبارک رمضان
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: انسان از نگاه قرآن
@Fares_ir
🔴 #اطلاعیه
#فطریه و #کفاره برای کمک به نیازمندان
💢 پرداخت فطریه بر #سرپرست_خانوار واجب است. سرپرست مکلف است به تعداد همه نفرات خانواده که به اصطلاح نانخور او هستند، فطریه را پرداخت نماید. (چه کودک باشند چه سالمند، چه روزه گرفته باشند، چه نگرفته باشند)
♻️ فطریه برای هر نفر معادل قیمت سه کیلوگرم غذای غالب خانواده است.
(#برنج یا #گندم)
چنانچه بیشتر اوقات نان مصرف میکنند فطریه هر نفر، قیمت سه کیلو گندم است. فطریه امسال نفری ۶۵.۰۰۰ تومان است.
چنانچه بیشتر برنج مصرف میکنند به ازاء هر نفر، قیمت سه کیلو برنج مصرفی خود را باید پرداخت نمایند.
📣 چنانچه سرپرست خانواده سید است، فطریه خانواده با عنوان "#سادات" نامیده میشود و چنانچه سرپرست سید نباشد، فطریه خانواده با عنوان "#عام" نامیده میشود.
📲 شما میتوانید از طریق درگاه امن زیر وجوه فطریه خود را پرداخت نمایید.
حتما در قسمت #توضیحات درگاه، نوع فطریه را (از جهت سادات یا عام بودن سرپرست خانواده) قید نمایید.
ضمناً چنانچه کفاره روزه واریز نمودید، در توضیحات آن قید نمایید.
مبلغ کفاره غیرعمد یا عذر، هر روز ۱۶.۰۰۰ تومان است. 👇
https://zarinp.al/fares_ir
🔺چنانچه فطریه و کفاره را به حسابهای امور خیریه واریز میکنید حتما اطلاع دهید. اطلاعات حسابها در سایت خیریه آمده است.
از این پس میتوانید اطلاعیهها و برنامهها و گزارشات امور خیریه را در فضای مجازی این واحد به نشانی زیر دنبال کنید:
اینستاگرام:
💢http://instagram.com/ehsan.fares.ir
سایت:
🌐 Ehsan.Fares.ir
تلگرام و ایتا:
🆔 @Ehsan_fares_ir
طاعات و عبادات قبول
عید سعید فطر مبارک
.
⚫️ #اعلام_برنامه
مجلس شهادت امــام صــادق (ع)
شــنبه ۱۵ اردیبــهشت ۱۴۰۲
از ســـاعـــت ۱۰ صبح تا ۱۲
زیارت عاشورا حاج حسین ارضی
سخنـرانی استــاد علــوی تهــرانی
مــداحـــی حــاج عـلــی کــرمــی
خیـابـان کـارگـــر شـمـــالــی
بالاتر از ایستگاه مترو کارگر
مسجـد حضـرت امیــــر (ع)
@Fares_ir
⚫️ دلایل مخفی ماندن قبر امیرالمومنین علی(ع) تا زمان امام جعفر صادق(ع)
امام علی(ع) در زمان حکومتشان در جهت اصلاح امور دین و امت تلاش نمودند ولی این کار سبب دشمنی سودجویان و مخالفان ایشان شد و آنان در این راستا جنگهای متعددی علیه امام به راه انداختند. این دشمنیها پس از شهادت ایشان نیز ادامه داشت.
امام(ع)با علم به دشمنی بنیامیه و عدم همراهی مردم، پیش از شهادت، به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) فرمودند: «وقتی از دنیا رفتم، مرا به وادی نجف ببرید، عقب تابوت مرا بگیرید و با جلوی آن کاری نداشته باشید. جلوی آن را ملائکه حمل میکنند» امام(ع) پس از آن تاکید کردند که پس از دفن، قبر را با سطح زمین یکی کنند تا پیدا نباشد.
پس از شهادت امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به همراه پسر عمویشان عبدالله بن جعفر، حضرت را شبانه در محلی نزدیک کوفه مخفیانه دفن کردند. این مساله مرهون عواملی چند بود که در ذیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت:
۱. دشمنان امام علی(ع) به ویژه بنیامیه و خوارج، که دشمنی شدیدی با حضرت داشتند، در صورت دانستن مکان دفن، ممکن بود پیکر حضرت را بیابند و نبش قبر کنند. از طرفی احتمال داشت به خشونت و درگیری منجر شود.
۲. عموم مردم، امام علی(ع) را جانشین برحق پیامبر(ص) میدانستند و بنیامیه قصد داشتند این باور را از بین ببرند. مخفی نگهداشتن قبر امام(ع) مانعی بود تا به ایشان هتک حرمتی صورت نگیرد.
پنهان بودن قبر امیرالمومنین(ع) تا زمان امام صادق(ع) سبب شد مکانهای گوناگونی نظیر کرخ بغداد، منزل خود حضرت، مزار شریف در کشور افغانستان به عنوان آرامگاه آن حضرت مطرح شود، ولی مرقد امام(ع) در شهر نجف فعلی قطعی و درست است.
در زمان امام جعفر صادق(ع) که حکومت امویان رو به پایان بود، حضرت سرانجام قبر حضرت علی(ع) را برای عموم آشکار کردند.
پس از آشکار شدن محل دفن امام(ع)، نجف رونق بسیاری یافت. دوستداران آن حضرت در جهت ساخت بنا و تزیین آن تلاشهای وافری انجام دادند. عضدالدوله دیلمی و شاه صفی از افرادی بودند که بعدها بنای باشکوهی برای آرامگاه امام(ع) بنا کردند. وجود حرم امام(ع) یکی از دلایلی است که شهر نجف از شهرهای مهم و تاریخی جهان اسلام به شمار میآید.
بهطور خلاصه، دلیل اصلی مخفی ماندن قبر امام علی(ع)، حفظ آن از هتک حرمت توسط دشمنانی بود که به دنبال تضعیف جایگاه امامت و از بین بردن میراث امام(ع) به عنوان جانشین برحق پیامبر(ص) بودند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▫️بهمناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع)
📝 واحد پژوهش بنیاد فارِسالمؤمنین
@Fares_ir
⚫️ نهضت امام جعفر صادق(ع) در تبیین و تعلیم معارف دینی و مبانی مذهب شیعی
ابوعبدالله جعفر بن محمد صادق(ع)، امام ششم شیعیان و معاصر با پنج خلیفه اموی و دو خلیفه عباسی بودند. در زمان امام(ع) خلافت از امویان به عباسیان انتقال یافت. در فضای سیاسی حاکم بر جامعه آن دوران، کشمکش بنیامیه و بنیعباس و مشغول شدن آنان به مسائل و درگیری بین خود، این فرصت را برای امام(ع) فراهم آورد تا نهضت تبیین معرفت دینی و تعلیم مبانی مذهب تشیع را ترویج و گسترش دهند.
امام صادق(ع) اساس برنامهی خود را در حوزههای گوناگونی بنا نهادند، نظیر:
تبیین معارف توحیدی، جایگاه و ویژگیهای رسول خدا، امامشناسی و بیان مقام و منزلت اهلبیت مخصوصا امیرالمومنین علی(ع)، پاسخ به شبهات و پرسشهای شاگردان، تشکیل جلسات مناظره با مخالفان، و تعلیم و تربیت شاگردان برای ترویج این معارف دینی.
▫️نوشتار حاضر سیری کوتاه و گذرا در بیان این سیرهی امام(ع) است.
▫️شاگردان
مکتب امام صادق(ع) اسلامشناسان و اندیشمندان بزرگی در شاخههای گوناگون به جامعه اسلامی هدیه کرد.
آنچه مسلم است شاگردان و یاران باوفای حضرت، نقش مهمی را در ترویج و نشر معارف اهلبیت ایفا کردند. البته شاگردان امام(ع) منحصرا شیعه نبودند بلکه پیروان اهلسنت و جماعت نیز از مکتب آن حضرت بهره بردهاند.
تعداد شاگردان امام صادق(ع) در منابع حدود چهار هزار نفر ذکر شده است. ذکر این تعداد بدان معنا نیست که این افراد همهروزه در محضر امام(ع) حاضر بودهاند بلکه به تناوب و در طول مدت امامت حضرت، آمدند و از حصور ایشان آموخته و بهره برده و رفتهاند.
شهرت علمی امام صادق(ع) سبب شده بود تا مسلمانان و حتی مخالفان از نقاط مختلف و حتی دوردست سرزمینهای اسلامی نظیر بصره، کوفه، واسط، حجاز، مصر و... برای بهره بردن از محضر ایشان، به دیدارشان بیایند.
▫️ارتباط با جهان اسلام
حضرت برای انجام فعالیتهای تعلیمی و تبلیغی خود، زمان و مکان را مورد نظر قرار میدادند. از بهترین فرصتها برای برقراری ارتباط با مسلمانان سایر شهرها، در مکه و در ایام حج بوده است.
آنچه امام(ع) برای تبیین ضروری میدانستند، بیان حقیقت دین بود و پاکسازی آن از انحرافاتی که در طول زمان و بهدست حاکمان و خلفاء، با شریعت اسلام آمیخته شده بود.
▫️موضوعات و شاخههای علوم دینی
آنچه توسط امام صادق(ع) تعلیم داده میشد؛ حدیث، تفسیر، فقه، مباحث کلام و اعتقادی بهویژه اصل امامت، داوری و قضاوت (حقوق) بوده است.
▫️اعتماد به شاگردان خاص
امام صادق(ع) به شاگردانِ خاصِ تربیت یافتهی مکتب خویش، اعتماد میکردند و در بحثها و مناظرات از آنها استفاده میکردند.
برای نمونه سیرهنویسان نقل کردهاند مردی از شام خدمت امام صادق(ع) رسید و خواست تا درباره کیفیت قرآن با ایشان مناظره کند. امام(ع) فرمودند با حمران که یکی از شاگردان ایشان بود، مناظره انجام شود. فرد شامی گفت: میخواهم با خود شما بحث کنم نه با حمران!
حضرت در پاسخ فرمودند: اگر حمران را محکوم کردی انگار مرا محکوم کردهای.
▫️سلوک علمی امام(ع)
برخی از مواردی که در سلوک علمی امام صادق(ع) قابل مشاهده و استنتاج است عبارتند از:
تحکیم پایههای اعتقادی، آزاداندیشی، تحقیق و پژوهش، تشویق شاگردان برجسته و احترام به آنان، اجازه سخن دادن به شاگردان و مخالفان در گفتگوها و مناظرات، بهرهگیری از شاگردان توانمند، تقدیر از تلاشهای علمی آنان، ارجاع مردم به آنان، استماع گزارش از فعالیتهای شاگردان، راهنمایی و تذکر به آنان.
این مساله که با وجود فضای سیاسی حاکم بر زمانهی امام(ع)، چگونه این تعداد شاگرد از محضر ایشان بهره بردهاند، مبحثی است که با بررسی تمام جوانب آن، روشی کاربردی برای جامعه اسلامی کنونی حاصل خواهد شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▫️بهمناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع)
📝 واحد پژوهش بنیاد فارِسالمؤمنین
@Fares_ir
هدایت شده از آستان مقدس علوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی | #شهادت_امام_صادق
آجرک الله یا بقیه الله
سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه، حضرت امام صادق علیه السلام را خدمت امام زمان و دوست داران اهل بیت علیهم السلام تسلیت عرض مینماییم.
@imamalinet_fa
استاد علوی تهرانی
⚫️ #اعلام_برنامه مجلس شهادت امــام صــادق (ع) شــنبه ۱۵ اردیبــهشت ۱۴۰۲ از ســـاعـــت ۱۰ صبح تا ۱۲
🔊 #فایل_صوتی
🏴 شهادت امام جعفر صادق (ع) | ۱۴۰۳
🗓 شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
🔸مسجد حضرت امیر (ع)
🔹زیارت عاشورا : حاج حسین ارضی
🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖موضوع : #محبین_خاص | جلسه ۱
🔹مداحی : حاج علی کرمی
@Fares_ir
👇👇👇
4_5886756152414311816.mp3
16.09M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #زیارت_عاشورا
🏴 شهادت امام جعفر صادق (ع) | ۱۴۰۳
🗓 شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج حسین ارضی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5886756152414311818.mp3
18.47M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖موضوع : #محبین_خاص | جلسه ۱
🏴 شهادت امام جعفر صادق (ع) | ۱۴۰۳
🗓 شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5886756152414311820.mp3
6.47M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #روضه
🏴 شهادت امام جعفر صادق (ع) | ۱۴۰۳
🗓 شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5889007952227997137.mp3
15.5M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #روضه
🏴 شهادت امام جعفر صادق (ع) | ۱۴۰۳
🗓 شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج علی کرمی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5889007952227997140.mp3
11.71M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سینه_زنی
🏴 شهادت امام جعفر صادق (ع) | ۱۴۰۳
🗓 شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج علی کرمی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
🔴 نکاتی چند درباره حضرت معصومه(س)
حضرت فاطمه معصومه(س) در اول ذیقعده سال ۱۷۳ قمری در مدینه دیده به جهان گشودند و در طول زندگانی پربرکت خویش، محضر سه امام معصوم (امام موسی بن جعفر، امام رضا و امام جواد علیهمالسلام) را درک کردند.
حضرت معصومه(س) همان فاطمهی کبری هستند که مزار ایشان همچون نگینی شهر قم را آراسته است.
از ایشان با القابی نظیر معصومه، طاهره، رضیّه، مرضیّه، تقیّه و أخت الرضا یاد شده است.
این جستار سعی بر آن دارد تا جلوههایی از شخصیت حضرت معصومه(س) را بازشناسی کند و نمونهی کوچکی برای مشتاقانِ الگوطلبِ آن حضرت باشد.
▫️عالمهی غیرمعلمه
یکی از خصائص عرشی حضرت معصومه(س) آن است که به مکتب نرفتند و معلمی نداشتند اما به قدرت الهی از علم حضوری و لدنی برخوردار بوده و بر علوم احاطه داشتند.
سیرهنویسان روایت کردهاند که جمعی از شیعیان برای مطرح کردن پرسشهای از امام کاظم(ع) به قصد زیارت ایشان حرکت کردند اما زمانیکه رسیدند امام(ع) در سفر بودند و حضور نداشتند. شیعیان ناگزیر به بازگشت بودند و زمان لازم برای ماندن نداشتند لذا سوالات را نوشتند و به خانواده امام(ع) تحویل دادند.
حضرت معصومه(س) هنگام خداحافظی آنان، پاسخ پرسشها را برای آنان نوشتند. شیعیان در راه بازگشت، با امام کاظم(ع) مواجه شده و ایشان را ملاقات کردند. در این دیدار پاسخهای حضرت معصومه(س) را نشان امام دادند. امام(ع) پاسخها را دیدند و فرمودند: «پدرش به فدایش باد»
▫️محدثه
با توجه به فضای سیاسی موجود در جامعهی زمان حضرت معصومه(س)، نقل حدیث بسیار دشوار بوده است با این حال از ایشان احادیثی نقل شده است. چرا که آن حضرت از راویان احادیث اهل بیت(ع) بهویژه امام رضا(ع) و امام کاظم(ع) بودند. احادیث غدیر، معراج، دوستی آل محمد از جمله روایاتی هستند که از آن بانوی محدثه نقل شده است.
▫️شفاعت
بحث از شفاعت در منابع روایی و کلامی مفصل است. در قیامت کسانیکه منعی برای شفاعت ایشان وجود ندارد مثلا حقالناس بر گردن ندارند، میتوانند مورد شفاعت صدیقین و صالحین و اولیاء الهی قرار بگیرند.
و البته مراتب دیگری نیز برای شفاعت از گنهکاران امت پیامبر، در منابع آمده است.
امام صادق(ع) در باب مقام شفاعت حضرت معصومه(س) و توسل به ایشان فرمودند: «در روز قیامت با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت میشوند»
▫️سفر به ایران
امام رضا(ع)، برادر حضرت معصومه(س)، زمانی که در خراسان به سر میبردند، نامهای برای خواهرشان نوشتند و به مدینه فرستادند تا بهدست خواهر برسد. پس از رسیدن نامه به حضرت و خوانشِ آن، آماده سفر شدند.
در نقل دیگری، ذکری از نامه نشده و آمده است که حضرت معصومه(س) به شوق دیدار برادر خود راهی خراسان میشوند.
در هر حال، در این سفر پنج تن از برادران ایشان با نامهای فضل، جعفر، هادی، قاسم و زید و تعدادی از برادر زادگان و تنی چند از یاران اهل بیت، ایشان را همراهی کردند.
وقتی کاروان به مناطق مرکزی ایران رسیدند، مورد حمله حاکمان محلی قرار گرفتند و تعدادی در این واقعه به شهادت رسیدند. حضرت معصومه(س) در مسیر و پس از این حادثه به سختی بیمار میشوند بهحدی که ادامه سفر برایشان مقدور نبود. از این رو در قم در خانه موسی بن خزرج (از اشراف و بزرگان قم و از رؤسای شيعه) به مدت ۱۷ روز اقامت کردند و پیش از آنکه موفق به دیدار برادرشان شوند به سال ۲۰۱ قمری دیده از جهان فروبستند.
امروزه در محله «میر» که مکان اقامت حضرت معصومه(س) است، محلی به نام ستّیه وجود دارد که مسجد و مدرسهای نیز در اطراف آن بنا شده است.
از دیگر دلائل و انگیزههای حضرت معصومه(س) از این سفر، میتوان به تبلیغ رسالت رضوی؛ اعتراض به عملکرد حاکمان عباسی؛ بیداری اذهان جامعه نسبت به امر ولایت و امامت اشاره کرد.
▫️زیارت
برای درک عظمت حضرت معصومه(س) میتوان به زیارتنامهی ایشان که از امام رضا(ع) در شأن آن حضرت صادر شده است، مراجعه کرد.
در حدیثی از امام رضا(ع) آمده که زیارت خواهرشان را بهسان زیارت خویش دانستهاند و فرمودند: «کسیکه معصومه را در قم زیارت کند، مانند آن است که مرا زیارت کرده است»
این نکته یادآوری میشود که شخصیت حضرت معصومه(س) در منابع، به عنوان یک شخصیت ارزنده، بزرگ و منحصر به فرد در تاریخ اهل بیت(ع) شناخته شده است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▫️بهمناسبت ولادت حضرت معصومه(س)
📝 واحد پژوهش بنیاد فارِسالمؤمنین
@Fares_ir
🔘 سلسله نشست های ماهانه فرهنگ مهدوی
🔰 نشست شماره ۱۶۳
✅ موضوع: غربالگری در آخرالزمان و گزینش یاران و یاری دهندگان مهدوی
🎙 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین #سید_محمد_باقر_علوی_تهرانی
✅ موضوع: حکمت مأموریت امام رضا(ع) در ایران
🎙 سخنران: استاد #اسماعیل_شفیعی_سروستانی
📆 پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۶، خیابان کارگر شمالی، سالن اجتماعات مسجد حضرت امیر(ع)
▶️ مشاهده برخط از طریق وبسایت موعود به نشانی زیر:
🌐 mouood.com
#سلسله_نشست_های_فرهنگ_مهدوی
#اطلاع_رسانی
@mouood_org
✅ نگاهی به زندگی سید السادات الاعاظم
حضرت احمد(ع) پسر ارشد امام موسی کاظم(ع) مشهور به شاهچراغ، از امامزادگان و فقهای شیعه هستند. به دلیل نامشخص بودن روز ولادت احمد بن موسی(ع)، با تصمیم شورای فرهنگ عمومی استان فارس، ششم ذیالقعده و در ایام دهه کرامت، به عنوان روز بزرگداشت و تکریم شخصیت ایشان تعیین شد.
▫️فرقه احمدیه
پس از شهادت امام موسی کاظم(ع)، عدهای بهواسطه تبلیغات گروه واقفیه (کسانیکه در امامتِ امام موسی کاظم(ع) متوقف شده و ایشان را مهدی موعود میدانستند)، معتقد به امامت احمد بن موسی(ع) شدند که آنها را فرقه احمدیه نامیدهاند.
این شبهه با روشنگری به موقع احمد بن موسی(ع) و بیعت ایشان با امام رضا(ع) برطرف شد. امام رضا(ع) پس از بیعت، ایشان را دعا کردند و فرمودند: «چنانکه حق را پنهان و ضایع نگذاشتی، خداوند در دنیا و آخرت تو را ضایع نگذارد»
▫️سفر به ایران
بهخاطر حضور امام رضا(ع) به خراسان، شیعیان و سادات زیادی نیز به ایران روانه شدند. در این میان دو کاروان؛ یک کاروان به سرپرستی حضرت معصومه(س) و کاروان دیگر به سرپرستی احمد بن موسی(ع)؛ از اهمیت بالایی برخوردار بود.
کاروان احمد بن موسی(ع) که حدود ۱۵ هزار نفر بودند در نزدیکی شهر شیراز توسط قتلغ خان، حاکم شیراز، محاصره میشوند. چرا که مأمون، خلیفه وقت عباسی، بیم داشت که اگر چنین جمعیتی از دوستداران اهل بیت به خراسان برسند، مقام او تزلزل مییابد. لذا قتلغ خان را مامور کرد تا جلوی ورود ایشان را بگیرد. او کاروان را محاصره کرد و گفت از همین مسیر بازگردید. احمدبن موسی(ع) فرمودند: «ما قصدی جز دیدار برادر بزرگوارمان نداریم». قتلغ خان بیتوجهی کرد و جنگ درگرفت. سپاه قتلغ خان که تحت فشار شجاعت سپاه بنیهاشم بودند؛ با فریادی بلند اعلام کردند که امام رضا(ع) به شهادت رسیدهاند لذا مردم از اطراف امامزاده احمد(ع) متفرق شدند. چون قتلغ خان به تعقیب امامزادگان پرداخت؛ امامزاده احمد(ع) و دیگر امامزادگان همراه با لباس مبدل متفرق شدند. یکی از دلایل تعدد امامزادگان در ایران را، همین علت دانستهاند. با همه دشواری ها، امامزاده احمد(ع) به شیراز رفتند. در نهایت قتلغ خان پس از یک سال ایشان را پیدا و به شهادت رساند و دستور داد خانه را بر روی بدن شریف ایشان خراب کنند.
▫️مقبره
پس از شهادت احمد بن موسی(ع) کسی از مقبره ایشان تا دوره عضدالدوله دیلمی، از امیران بویهی، خبری نداشت. روی قبر با تل گِلی پوشانده شده بود و اطراف آن خانههای متعددی ساخته شده بود. پیرزنی که در آنجا سکونت داشت هر شب جمعه، چراغی پرفروغ در بالای تل میدید. پس از گذشت چند شب جمعه و تکرار آن نور، پیرزن تصمیم گرفت تا امیر عضدالدوله را آگاه کند. امیر شب جمعه شخصا به خانه پیرزن آمد تا از صدق گفته او آگاه گردد. وقتی آخر شب شد و پیرزن همان نور را دید، برای آگاه کردن امیر از نور، فریاد برآورد: «شاه! چراغ»
پس از آن مزار احمد بن موسی آشکار و به شاهچراغ مشهور شد. جنازه را از روی نگین انگشتر ایشان که عبارت «العزه لله احمد بن موسی» منقوش بود، شناسایی کردهاند.
لازم به ذکر است در خصوص شهادت یا وفات و حتی محل دفن احمد بن موسی(ع) اختلاف نظر وجود دارد که در این جستار آنچه که موافق اکثر سیرهنگاران بود، درج شده است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بهمناسبت روز بزرگداشت احمد بن موسی
ملقب به شاهچراغ
📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
@Fares_ir
🔊 #فایل_صوتی
✅ نشستهای ماهانه فرهنگ مهدوی
برنامه نشست شماره ۱۶۳ :
🗓 پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔸سالن اجتماعات مسجد حضرت امیر (ع)
🔹سخنرانی : استاد شفیعی سروستانی
📖 موضوع این جلسه:
حکمت مأموریت امام رضا(ع) در ایران
🔹سخنرانی : استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
📖 موضوع این جلسه :
غربالگری در آخرالزمان و گزینش یاران و یاری دهندگان مهدوی
@Fares_ir
👇👇👇
4_5924800354246988893.mp3
25.15M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖 موضوع این جلسه:
حکمت مأموریت امام رضا(ع) در ایران
✅ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
🎤 استاد شفیعی سروستانی
📌 سالن اجتماعات مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5924800354246988894.mp3
27.59M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖 موضوع این جلسه:
غربالگری در آخرالزمان و گزینش یاران و یاری دهندگان مهدوی
✅ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 سالن اجتماعات مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
🏴 #تسلیت
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنّا لِلّه وَ إِنّا إِلَیهِ راجِعون
عروج شهادتگونه رئیس جمهور محترم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای سید ابراهیم رئیسی، و امامجمعه محترم تبریز جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای سیدمحمدعلی آلهاشم و سایر همراهان گرامی ایشان را که در حین انجام خدمت به کشور به لقاءالله نائل آمدند، تسلیت و تعزیت عرض مینمایم.
از خداوند متعال، علو درجات برای آن عزیزان و صبر و اجر برای بازماندگان ایشان مسالت دارم.
سیدمحمدباقر علویتهرانی
@Fares_ir
🔴 بررسی علل حضور امام رضا(ع) در خراسان
امام علی بن موسی الرضا(ع) هشتمین پیشوای شیعیان(ع)، پس از شهادت پدر بزرگوارشان در سن ۳۵ سالگی عهدهدار مقام امامت امت شدند. مدت امامت ایشان حدود ۲۰ سال بود که ۵ سال آخر آن مصادف با خلافت مامون عباسی بود.
بحث ولایتعهدی امام رضا(ع) و حضور در خراسان، فصل مهمی از زندگانی ایشان است که در تاریخ ایران جایگاه والایی دارد. این بحث پس از جنگ امین و مأمون عباسی برای رسیدن به قدرت اتفاق افتاد که با پیروزی مأمون و تلاش او برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود و قانع کردن مردم رخ داد.
در ذیل به بررسی حضور امام(ع) در خراسان و علت پذیرفتن ولایتعهدی اشاراتی خواهیم داشت.
▫️لزوم معرفی ولیعهد
پس از آنکه مأمون به حکومت رسید، مطابق سنتِ تعیین جانشین، وی نیز ملزم به معرفی ولیعهد بود و بهخاطر شرایط جامعه و آشفتگیهای موجود باید در این امر نهایت دقت خود را به کار میبرد تا از ورطه هلاکت رهایی یابد.
مأمون انديشيد كه براى خلافتِ امام رضا(ع) از مردم بيعت بگيرد، تا امام(ع) را خليفهی مسلمانان قرار دهد و از طرفی شرایط را برای خود آسان کند.
امام(ع) با پيشنهاد مأمون مخالفت كردند. اصرار مأمون و خوددارى امام(ع) دو ماه به طول انجاميد.
سرانجام خليفه به حضرت رضا(ع) چنين پيام داد: «تو همیشه بهگونهی ناخوشايندى با من برخورد میكنى، در حالىكه تو را از قدرت خود ايمنى بخشيدم. به خدا سوگند، اگر وليعهدى را پذيرفتى كه هيچ، و گر نه مجبورت خواهم كرد كه آن را بپذيرى، اگر باز همچنان امتناع بورزى، گردنت را خواهم زد»
با توجه به آنچه گفته شد امام(ع) ناچار به پذیرش ولایتعهدی میشوند اما این امر را منوط به پذیرش چهار شرط از سوی مأمون میکنند:
کسی را به کاری نگمارم؛ کسی را از مقامش عزل نکنم؛ رسم و روشی را نقض نکنم؛ از دور مورد مشورت قرار گیرم.
با پذیرش این چهار شرط توسط مأمون، امام رضا(ع) رسماْ بهعنوان خلیفهی بعدی معرفی میشوند. در پی انتصاب امام(ع) به ولایتعهدی بسیاری از شورشهایی که در سطح جامعه و در پی مخالفت با حکومت عباسیان در جریان بود، فروکش کرد.
منابع تاریخی در اینکه طراح نقشه ولایتعهدی امام رضا(ع) چه کسی بوده است، اختلاف نظر دارند. عدهای بر این باورند که فضل بن سهل، وزیر مأمون، ولیعهدی را مطرح کرد تا پس از مأمون حکومت به علویان یا به خود او و خاندانش برسد.
برخی دیگر مأمون را مطرحکننده ولیعهدی میدانند تا به حکومت خویش مشروعیت ببخشد.
برخی هدف مأمون از طرح ولایتعهدی را، آرام کردن قیامهای آن دوره دانستهاند. برخی نیز معتقدند مأمون با این کار قصد داشت تا به حکومت خویش قداست ببخشید و حس تبعیت علویان از حکومت را برانگیزد.
به هر حال دربارهی انگیزه مأمون از این اقدام، تحلیلهای مختلفی ارائه شده، اما انگیزه هرچه باشد، آنچه مسلم است ولایتعهدی بر حضرت تحمیل شد.
▫️دلایل پذیرش ولایتعهدی
جامعه آن روزگار با جریانهای گوناگون فکری و الحادی روبهرو بود و امام(ع) از این فرصت برای روشن کردن حقایق دینی استفاده کردند.
همچنین امام(ع) درنظر داشتند تا ثابت کنند ائمه معصومین تنها به امور دینی نمیپردازند بلکه به خیر و شر مسلمین در امر دنیا نیز توجه دارند.
مهمترین دلایل پذیرش ولایتعهدی توسط امام رضا(ع) که در منابع مختلف مطرح شده عبارتند از: تقیه، در خطر بودن جان شیعیان و مکتب تشیع؛ تقویت پایگاه مردمی و حفظ موقعیت خاندان رسالت؛ اعتراف ضمنی عباسیان به شایسته بودن علویان در حکومت.
وقتی از امام(ع) درباره علت پذیرش ولایتعهدی پرسیده شد، ایشان در پاسخ فرمودند: «من تمایلی به این کار نداشتم ولی وقتی بین قبول ولیعهدی یا کشته شدن مخیر شدم، ولیعهدی را انتخاب کردم»
همچنین در جایی دیگر در پاسخ سؤالی در اینباره فرمودند: «به همان دلیل که جدم داخل شدن در شورای شش نفره را پذیرفت، من نیز پذیرفتم»
علی بن موسی الرضا(ع) میدانستند که سرانجام ولیعهدی بیسرانجام است اما به جهت اینکه آیندگان نپرسند چرا از این فرصت برای اجرای عدالت و اصلاح جامعه بهره نبرده است؛ به اجبار ولیعهدی را پذیرفتند.
▫️شهادت
بهدلیل محبوبیت امام رضا(ع) در بین شیعیان و نیز فشارهای حزب مخالف در بغداد، مأمون از تصمیم خود مبنی بر ولایتعهدی حضرت پشیمان شده بود، لذا اندیشید تا به نحوی حضرت را از میان بردارد. وی به یکی از خدمتکاران خود دستور داد تا امام(ع) را مسموم کند. در نهایت در حالیکه ۵۵ سال از عمر مبارک امام(ع) سپری شده بود؛ در صفر سال ۲۰۳ ایشان را به شهادت رساند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بهمناسبت ولادت حضرت امام رضا (ع)
📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
@Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#اعلام_برنامه
آغاز جـلسـه هفـتـگی ســهشنبـهها
ســهشــنبه ۸ خـرداد ۱۴۰۳
بعد از نماز مغرب و عشاء
زیارت آلیس : حاج حسین ارضی
سخنرانی : استاد عـلــوی تهـــرانی
مداحی : حاج سیدمهدی میرداماد
خیـابـان کـارگــــر شـمـــالــی
بالاتر از ایستگاه مترو کارگر
مسجـد حضـرت امیــــر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه آغاز جـلسـه هفـتـگی ســهشنبـهها ســهشــنبه ۸ خـرداد ۱۴۰۳ بعد از نماز م
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۲
🗓 سهشنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۳
🔸مسجد حضرت امیر (ع)
🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی
🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۱
🔹مداحی : حاج سید مهدی میرداماد
@Fares_ir
👇👇👇
4_5958596068919742933.mp3
14.01M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #زیارت_آل_یس
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۲
🗓 سهشنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج حسین ارضی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir