eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
245 ویدیو
25 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ مجلس شهادت امــام صــادق (ع) شــنبه ۱۵ اردیبــهشت ۱۴۰۲ از ســـاعـــت ۱۰ صبح تا ۱۲ زیارت عاشورا حاج حسین ارضی سخنـرانی استــاد علــوی تهــرانی مــداحـــی حــاج عـلــی کــرمــی خیـابـان کـارگـــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
⚫️ دلایل مخفی ماندن قبر امیرالمومنین علی(ع) تا زمان امام جعفر صادق(ع) امام علی(ع) در زمان حکومت‌شان در جهت اصلاح امور دین و امت تلاش نمودند ولی این کار سبب دشمنی سودجویان و مخالفان ایشان شد و آنان در این راستا جنگ‌های متعددی علیه امام به راه انداختند. این دشمنی‌ها پس از شهادت ایشان نیز ادامه داشت. امام(ع)با علم به دشمنی بنی‌امیه و عدم همراهی مردم، پیش از شهادت، به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) فرمودند: «وقتی از دنیا رفتم، مرا به وادی نجف ببرید، عقب تابوت مرا بگیرید و با جلوی آن کاری نداشته باشید. جلوی آن را ملائکه حمل می‌کنند» امام(ع) پس از آن تاکید کردند که پس از دفن، قبر را با سطح زمین یکی کنند تا پیدا نباشد. پس از شهادت امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به همراه پسر عموی‌شان عبدالله بن جعفر، حضرت را شبانه در محلی نزدیک کوفه مخفیانه دفن کردند. این مساله مرهون عواملی چند بود که در ذیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت: ۱. دشمنان امام علی(ع) به ویژه بنی‌امیه و خوارج، که دشمنی شدیدی با حضرت داشتند، در صورت دانستن مکان دفن، ممکن بود پیکر حضرت را بیابند و نبش قبر کنند. از طرفی احتمال داشت به خشونت و درگیری منجر شود. ۲. عموم مردم، امام علی(ع) را جانشین برحق پیامبر(ص) می‌دانستند و بنی‌امیه قصد داشتند این باور را از بین ببرند. مخفی نگه‌داشتن قبر امام(ع) مانعی بود تا به ایشان هتک حرمتی صورت نگیرد. پنهان بودن قبر امیرالمومنین(ع) تا زمان امام صادق(ع) سبب شد مکان‌های گوناگونی نظیر کرخ بغداد، منزل خود حضرت، مزار شریف در کشور افغانستان به عنوان آرامگاه آن حضرت مطرح شود، ولی مرقد امام(ع) در شهر نجف فعلی قطعی و درست است. در زمان امام جعفر صادق(ع) که حکومت امویان رو به پایان بود، حضرت سرانجام قبر حضرت علی(ع) را برای عموم آشکار کردند. پس از آشکار شدن محل دفن امام(ع)، نجف رونق بسیاری یافت. دوست‌داران آن حضرت در جهت ساخت بنا و تزیین آن تلاش‌های وافری انجام دادند. عضدالدوله دیلمی و شاه صفی از افرادی بودند که بعدها بنای باشکوهی برای آرامگاه امام(ع) بنا کردند. وجود حرم امام(ع) یکی از دلایلی است که شهر نجف از شهرهای مهم و تاریخی جهان اسلام به شمار می‌آید. به‌طور خلاصه، دلیل اصلی مخفی ماندن قبر امام علی(ع)، حفظ آن از هتک حرمت توسط دشمنانی بود که به دنبال تضعیف جایگاه امامت و از بین بردن میراث امام(ع) به عنوان جانشین برحق پیامبر(ص) بودند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▫️به‌مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس‌المؤمنین @Fares_ir
⚫️ نهضت امام جعفر صادق(ع) در تبیین و تعلیم معارف دینی و مبانی مذهب شیعی ابوعبدالله جعفر بن محمد صادق(ع)، امام ششم شیعیان و معاصر با پنج خلیفه اموی و دو خلیفه عباسی بودند. در زمان امام(ع) خلافت از امویان به عباسیان انتقال یافت. در فضای سیاسی حاکم بر جامعه آن دوران، کشمکش بنی‌امیه و بنی‌عباس و مشغول شدن آنان به مسائل و درگیری بین خود، این فرصت را برای امام(ع) فراهم آورد تا نهضت تبیین معرفت دینی و تعلیم مبانی مذهب تشیع را ترویج و گسترش دهند. امام صادق(ع) اساس برنامه‌ی خود را در حوزه‌های گوناگونی بنا نهادند، نظیر: تبیین معارف توحیدی، جایگاه و ویژگی‌های رسول خدا، امام‌شناسی و بیان مقام و منزلت اهل‌بیت مخصوصا امیرالمومنین علی(ع)، پاسخ به شبهات و پرسش‌های شاگردان، تشکیل جلسات مناظره با مخالفان، و تعلیم و تربیت شاگردان برای ترویج این معارف دینی. ▫️نوشتار حاضر سیری کوتاه و گذرا در بیان این سیره‌ی امام(ع) است. ▫️شاگردان مکتب امام صادق(ع) اسلام‌شناسان و اندیشمندان بزرگی در شاخه‌های گوناگون به جامعه اسلامی هدیه کرد. آنچه مسلم است شاگردان و یاران باوفای حضرت، نقش مهمی را در ترویج و نشر معارف اهل‌بیت ایفا کردند. البته شاگردان امام(ع) منحصرا شیعه نبودند بلکه پیروان اهل‌سنت و جماعت نیز از مکتب آن حضرت بهره برده‌اند. تعداد شاگردان امام صادق(ع) در منابع حدود چهار هزار نفر ذکر شده است. ذکر این تعداد بدان معنا نیست که این افراد همه‌روزه در محضر امام(ع) حاضر بوده‌اند بلکه به تناوب و در طول مدت امامت حضرت، آمدند و از حصور ایشان آموخته و بهره برده و رفته‌اند. شهرت علمی امام صادق(ع) سبب شده بود تا مسلمانان و حتی مخالفان از نقاط مختلف و حتی دوردست سرزمین‌های اسلامی نظیر بصره، کوفه، واسط، حجاز، مصر و... برای بهره بردن از محضر ایشان، به دیدارشان بیایند. ▫️ارتباط با جهان اسلام حضرت برای انجام فعالیت‌های تعلیمی و تبلیغی خود، زمان و مکان را مورد نظر قرار می‌دادند. از بهترین فرصت‌ها برای برقراری ارتباط با مسلمانان سایر شهرها، در مکه و در ایام حج بوده است. آنچه امام(ع) برای تبیین ضروری می‌دانستند، بیان حقیقت دین بود و پاک‌سازی آن از انحرافاتی که در طول زمان و به‌دست حاکمان و خلفاء، با شریعت اسلام آمیخته شده بود. ▫️موضوعات و شاخه‌های علوم دینی آنچه توسط امام صادق(ع) تعلیم داده می‌شد؛ حدیث، تفسیر، فقه، مباحث کلام و اعتقادی به‌ویژه اصل امامت، داوری و قضاوت (حقوق) بوده است. ▫️اعتماد به شاگردان خاص امام صادق(ع) به شاگردانِ خاصِ تربیت یافته‌ی مکتب خویش، اعتماد می‌کردند و در بحث‌ها و مناظرات از آنها استفاده می‌کردند. برای نمونه سیره‌نویسان نقل کرده‌اند مردی از شام خدمت امام صادق(ع) رسید و خواست تا درباره کیفیت قرآن با ایشان مناظره کند. امام(ع) فرمودند با حمران که یکی از شاگردان ایشان بود، مناظره انجام شود. فرد شامی گفت: می‌خواهم با خود شما بحث کنم نه با حمران! حضرت در پاسخ فرمودند: اگر حمران را محکوم کردی انگار مرا محکوم کرده‌ای. ▫️سلوک علمی امام(ع) برخی از مواردی که در سلوک علمی امام صادق(ع) قابل مشاهده و استنتاج است عبارتند از: تحکیم پایه‌های اعتقادی، آزاداندیشی، تحقیق و پژوهش، تشویق شاگردان برجسته و احترام به آنان، اجازه سخن دادن به شاگردان و مخالفان در گفتگوها و مناظرات، بهره‌گیری از شاگردان توانمند، تقدیر از تلاش‌های علمی آنان، ارجاع مردم به آنان، استماع گزارش از فعالیت‌های شاگردان، راهنمایی و تذکر به آنان. این مساله که با وجود فضای سیاسی حاکم بر زمانه‌ی امام(ع)، چگونه این تعداد شاگرد از محضر ایشان بهره برده‌اند، مبحثی است که با بررسی تمام جوانب آن، روشی کاربردی برای جامعه اسلامی کنونی حاصل خواهد شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▫️به‌مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس‌المؤمنین @Fares_ir
هدایت شده از آستان مقدس علوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| آجرک الله یا بقیه الله سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه، حضرت امام صادق علیه السلام را خدمت امام زمان و دوست داران اهل بیت علیهم السلام تسلیت عرض می‌نماییم. @imamalinet_fa
🔊 🏴 شهادت امام جعفر صادق (ع) | ۱۴۰۳ 🗓 شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت عاشورا : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۱ 🔹مداحی : حاج علی کرمی @Fares_ir 👇👇👇
4_5886756152414311816.mp3
16.09M
🔊 📚 🏴 شهادت امام جعفر صادق (ع) | ۱۴۰۳ 🗓 شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5886756152414311818.mp3
18.47M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۱ 🏴 شهادت امام جعفر صادق (ع) | ۱۴۰۳ 🗓 شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5886756152414311820.mp3
6.47M
🔊 📚 🏴 شهادت امام جعفر صادق (ع) | ۱۴۰۳ 🗓 شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5889007952227997137.mp3
15.5M
🔊 📚 🏴 شهادت امام جعفر صادق (ع) | ۱۴۰۳ 🗓 شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج علی کرمی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5889007952227997140.mp3
11.71M
🔊 📚 🏴 شهادت امام جعفر صادق (ع) | ۱۴۰۳ 🗓 شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج علی کرمی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 نکاتی چند درباره حضرت معصومه(س) حضرت فاطمه معصومه(س) در اول ذیقعده سال ۱۷۳ قمری در مدینه دیده به جهان گشودند و در طول زندگانی پربرکت خویش، محضر سه امام معصوم (امام موسی بن جعفر، امام رضا و امام جواد علیهم‌السلام) را درک کردند. حضرت معصومه(س) همان فاطمه‌ی کبری هستند که مزار ایشان همچون نگینی شهر قم را آراسته است. از ایشان با القابی نظیر معصومه، طاهره، رضیّه، مرضیّه، تقیّه و أخت الرضا یاد شده است. این جستار سعی بر آن دارد تا جلوه‌هایی از شخصیت حضرت معصومه(س) را بازشناسی کند و نمونه‌ی کوچکی برای مشتاقانِ الگوطلبِ آن حضرت باشد. ▫️عالمه‌ی غیرمعلمه یکی از خصائص عرشی حضرت معصومه(س) آن است که به مکتب نرفتند و معلمی نداشتند اما به قدرت الهی از علم حضوری و لدنی برخوردار بوده و بر علوم احاطه داشتند. سیره‌نویسان روایت کرده‌اند که جمعی از شیعیان برای مطرح کردن پرسش‌های از امام کاظم(ع) به قصد زیارت ایشان حرکت کردند اما زمانی‌که رسیدند امام(ع) در سفر بودند و حضور نداشتند. شیعیان ناگزیر به بازگشت بودند و زمان لازم برای ماندن نداشتند لذا سوالات را نوشتند و به خانواده امام(ع) تحویل دادند. حضرت معصومه(س) هنگام خداحافظی آنان، پاسخ پرسش‌ها را برای آنان نوشتند. شیعیان در راه بازگشت، با امام کاظم(ع) مواجه شده و ایشان را ملاقات کردند. در این دیدار پاسخ‌های حضرت معصومه(س) را نشان امام دادند. امام(ع) پاسخ‌ها را دیدند و فرمودند: «پدرش به فدایش باد» ▫️محدثه با توجه به فضای سیاسی موجود در جامعه‌ی زمان حضرت معصومه(س)، نقل حدیث بسیار دشوار بوده است با این حال از ایشان احادیثی نقل شده است. چرا که آن حضرت از راویان احادیث اهل بیت(ع) به‌ویژه امام رضا(ع) و امام کاظم(ع) بودند. احادیث غدیر، معراج، دوستی آل محمد از جمله روایاتی هستند که از آن بانوی محدثه نقل شده است. ▫️شفاعت بحث از شفاعت در منابع روایی و کلامی مفصل است. در قیامت کسانی‌که منعی برای شفاعت ایشان وجود ندارد مثلا حق‌الناس بر گردن ندارند، می‌توانند مورد شفاعت صدیقین و صالحین و اولیاء الهی قرار بگیرند. و البته مراتب دیگری نیز برای شفاعت از گنهکاران امت پیامبر، در منابع آمده است. امام صادق(ع) در باب مقام شفاعت حضرت معصومه(س) و توسل به ایشان فرمودند: «در روز قیامت با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می‌شوند» ▫️سفر به ایران امام رضا(ع)، برادر حضرت معصومه(س)، زمانی که در خراسان به سر می‌بردند، نامه‌ای برای خواهرشان نوشتند و به مدینه فرستادند تا به‌دست خواهر برسد. پس از رسیدن نامه به حضرت و خوانشِ آن، آماده سفر شدند. در نقل دیگری، ذکری از نامه نشده و آمده است که حضرت معصومه(س) به شوق دیدار برادر خود راهی خراسان می‌شوند. در هر حال، در این سفر پنج تن از برادران ایشان با نام‌های فضل، جعفر، هادی، قاسم و زید و تعدادی از برادر زادگان و تنی چند از یاران اهل بیت، ایشان را همراهی کردند. وقتی کاروان به مناطق مرکزی ایران رسیدند، مورد حمله حاکمان محلی قرار گرفتند و تعدادی در این واقعه به شهادت رسیدند. حضرت معصومه(س) در مسیر و پس از این حادثه به سختی بیمار می‌شوند به‌حدی که ادامه سفر برایشان مقدور نبود. از این رو در قم در خانه موسی بن خزرج (از اشراف و بزرگان قم و از رؤسای شيعه) به مدت ۱۷ روز اقامت کردند و پیش از آنکه موفق به دیدار برادرشان شوند به سال ۲۰۱ قمری دیده از جهان فروبستند. امروزه در محله «میر» که مکان اقامت حضرت معصومه(س) است، محلی به نام ستّیه وجود دارد که مسجد و مدرسه‌ای نیز در اطراف آن بنا شده است. از دیگر دلائل و انگیزه‌های حضرت معصومه(س) از این سفر، می‌توان به تبلیغ رسالت رضوی؛ اعتراض به عملکرد حاکمان عباسی؛ بیداری اذهان جامعه نسبت به امر ولایت و امامت اشاره کرد. ▫️زیارت برای درک عظمت حضرت معصومه(س) می‌توان به زیارت‌نامه‌ی ایشان که از امام رضا(ع) در شأن آن حضرت صادر شده است، مراجعه کرد. در حدیثی از امام رضا(ع) آمده که زیارت خواهرشان را به‌سان زیارت خویش دانسته‌اند و فرمودند: «کسی‌که معصومه را در قم زیارت کند، مانند آن است که مرا زیارت کرده است» این نکته یادآوری می‌شود که شخصیت حضرت معصومه(س) در منابع، به عنوان یک شخصیت ارزنده، بزرگ و منحصر به فرد در تاریخ اهل بیت(ع) شناخته شده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▫️به‌مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس‌المؤمنین @Fares_ir
🔘 سلسله نشست های ماهانه فرهنگ مهدوی 🔰 نشست شماره ۱۶۳ ✅ موضوع: غربالگری در آخرالزمان و گزینش یاران و یاری دهندگان مهدوی 🎙 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین ✅ موضوع: حکمت مأموریت امام رضا(ع) در ایران 🎙 سخنران: استاد  📆 پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۶، خیابان کارگر شمالی، سالن اجتماعات مسجد حضرت امیر(ع) ▶️ مشاهده برخط از طریق وبسایت موعود به نشانی زیر: 🌐 mouood.com @mouood_org
✅ نگاهی به زندگی سید السادات الاعاظم حضرت احمد(ع) پسر ارشد امام موسی کاظم(ع) مشهور به شاه‌چراغ، از امامزادگان و فقهای شیعه هستند. به دلیل نامشخص بودن روز ولادت احمد بن موسی(ع)، با تصمیم شورای فرهنگ عمومی استان فارس، ششم ذی‌القعده و در ایام دهه کرامت، به عنوان روز بزرگداشت و تکریم شخصیت ایشان تعیین شد. ▫️فرقه احمدیه پس از شهادت امام موسی کاظم(ع)، عده‌ای به‌واسطه تبلیغات گروه واقفیه (کسانی‌که در امامتِ امام موسی کاظم(ع) متوقف شده و ایشان را مهدی موعود می‌دانستند)، معتقد به امامت احمد بن موسی(ع) شدند که آنها را فرقه احمدیه نامیده‌اند. این شبهه با روشنگری به موقع احمد بن موسی(ع) و بیعت ایشان با امام رضا(ع) برطرف شد. امام رضا(ع) پس از بیعت، ایشان را دعا کردند و فرمودند: «چنان‌که حق را پنهان و ضایع نگذاشتی، خداوند در دنیا و آخرت تو را ضایع نگذارد» ▫️سفر به ایران به‌خاطر حضور امام رضا(ع) به خراسان، شیعیان و سادات زیادی نیز به ایران روانه شدند. در این میان دو کاروان؛ یک کاروان به سرپرستی حضرت معصومه(س) و کاروان دیگر به سرپرستی احمد بن موسی(ع)؛ از اهمیت بالایی برخوردار بود. کاروان احمد بن موسی(ع) که حدود ۱۵ هزار نفر بودند در نزدیکی شهر شیراز توسط قتلغ خان، حاکم شیراز، محاصره می‌شوند. چرا که مأمون، خلیفه وقت عباسی، بیم داشت که اگر چنین جمعیتی از دوستداران اهل بیت به خراسان برسند، مقام او تزلزل می‌یابد. لذا قتلغ خان را مامور کرد تا جلوی ورود ایشان را بگیرد. او کاروان را محاصره کرد و گفت از همین مسیر بازگردید. احمدبن موسی(ع) فرمودند: «ما قصدی جز دیدار برادر بزرگوارمان نداریم». قتلغ خان بی‌توجهی کرد و جنگ درگرفت. سپاه قتلغ خان که تحت فشار شجاعت سپاه بنی‌هاشم بودند؛ با فریادی بلند اعلام کردند که امام رضا(ع) به شهادت رسیده‌اند لذا مردم از اطراف امام­زاده احمد(ع) متفرق شدند. چون قتلغ خان به تعقیب امامزادگان پرداخت؛ امامزاده احمد(ع) و دیگر امامزادگان همراه با لباس مبدل متفرق شدند. یکی از دلایل تعدد امامزادگان در ایران را، همین علت دانسته‌اند. با همه دشواری ها، امامزاده احمد(ع) به شیراز رفتند. در نهایت قتلغ خان پس از یک سال ایشان را پیدا و به شهادت رساند و دستور داد خانه را بر روی بدن شریف ایشان خراب کنند. ▫️مقبره پس از شهادت احمد بن موسی(ع) کسی از مقبره ایشان تا دوره عضدالدوله دیلمی، از امیران بویهی، خبری نداشت. روی قبر با تل گِلی پوشانده شده بود و اطراف آن خانه‌های متعددی ساخته شده بود. پیرزنی که در آنجا سکونت داشت هر شب جمعه، چراغی پرفروغ در بالای تل می‌دید. پس از گذشت چند شب جمعه و تکرار آن نور، پیرزن تصمیم گرفت تا امیر عضدالدوله را آگاه کند. امیر شب جمعه شخصا به خانه پیرزن آمد تا از صدق گفته او آگاه گردد. وقتی آخر شب شد و پیرزن همان نور را دید، برای آگاه کردن امیر از نور، فریاد برآورد: «شاه! چراغ» پس از آن مزار احمد بن موسی آشکار و به شاه‌چراغ مشهور شد. جنازه را از روی نگین انگشتر ایشان که عبارت «العزه لله احمد بن موسی» منقوش بود، شناسایی کرده‌اند. لازم به ذکر است در خصوص شهادت یا وفات و حتی محل دفن احمد بن موسی(ع) اختلاف نظر وجود دارد که در این جستار آنچه که موافق اکثر سیره‌نگاران بود، درج شده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به‌مناسبت روز بزرگداشت احمد بن موسی ملقب به شاه‌چراغ 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین @Fares_ir
🔊 ✅ نشست‌های ماهانه فرهنگ مهدوی        برنامه نشست شماره ۱۶۳ : 🗓 پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔸سالن اجتماعات مسجد حضرت امیر (ع) 🔹سخنرانی : استاد شفیعی سروستانی 📖 موضوع این جلسه: حکمت مأموریت امام رضا(ع) در ایران 🔹سخنرانی : استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع این جلسه : غربالگری در آخرالزمان و گزینش یاران و یاری دهندگان مهدوی @Fares_ir 👇👇👇
4_5924800354246988893.mp3
25.15M
🔊 📚 📖 موضوع این جلسه: حکمت مأموریت امام رضا(ع) در ایران ✅ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🎤 استاد شفیعی سروستانی 📌 سالن اجتماعات مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5924800354246988894.mp3
27.59M
🔊 📚 📖 موضوع این جلسه: غربالگری در آخرالزمان و گزینش یاران و یاری دهندگان مهدوی ✅ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 سالن اجتماعات مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🏴 بسم الله الرحمن الرحیم إِنّا لِلّه وَ إِنّا إِلَیهِ راجِعون عروج شهادت‌گونه رئیس جمهور محترم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای سید ابراهیم رئیسی، و امام‌جمعه محترم تبریز جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای سیدمحمدعلی آل‌هاشم و سایر همراهان گرامی ایشان را که در حین انجام خدمت به کشور به لقاءالله نائل آمدند، تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم. از خداوند متعال، علو درجات برای آن عزیزان و صبر و اجر برای بازماندگان ایشان مسالت دارم. سیدمحمدباقر علوی‌تهرانی @Fares_ir
🔴 بررسی علل حضور امام رضا(ع) در خراسان امام علی بن موسی الرضا(ع) هشتمین پیشوای شیعیان(ع)، پس از شهادت پدر بزرگوارشان در سن ۳۵ سالگی عهده­‌دار مقام امامت امت شدند. مدت امامت ایشان حدود ۲۰ سال بود که ۵ سال آخر آن مصادف با خلافت مامون عباسی بود. بحث ولایتعهدی امام رضا(ع) و حضور در خراسان، فصل مهمی از زندگانی ایشان است که در تاریخ ایران جایگاه والایی دارد. این بحث پس از جنگ امین و مأمون عباسی برای رسیدن به قدرت اتفاق افتاد که با پیروزی مأمون و تلاش او برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود و قانع کردن مردم رخ داد. در ذیل به بررسی حضور امام(ع) در خراسان و علت پذیرفتن ولایتعهدی اشاراتی خواهیم داشت. ▫️لزوم معرفی ولیعهد پس از آن‌که مأمون به حکومت رسید، مطابق سنتِ تعیین جانشین، وی نیز ملزم به معرفی ولیعهد بود و به‌خاطر شرایط جامعه و آشفتگی‌های موجود باید در این امر نهایت دقت خود را به کار می‌برد تا از ورطه هلاکت رهایی یابد. مأمون انديشيد كه براى خلافتِ امام رضا(ع) از مردم بيعت ‏بگيرد، تا امام(ع) را خليفه‌ی مسلمانان قرار دهد و از طرفی شرایط را برای خود آسان کند. امام(ع) با پيشنهاد مأمون مخالفت كردند. اصرار مأمون و خوددارى امام(ع) دو ماه به طول انجاميد. سرانجام خليفه به حضرت رضا(ع) چنين پيام داد: «تو همیشه به‌گونه‌ی ناخوشايندى با من برخورد می‌كنى، در حالى‌كه تو را از قدرت خود ايمنى بخشيدم. به خدا سوگند، اگر وليعهدى را پذيرفتى كه هيچ، و گر نه مجبورت خواهم كرد كه آن را بپذيرى، اگر باز همچنان امتناع بورزى، گردنت را خواهم زد» با توجه به آنچه گفته شد امام(ع) ناچار به پذیرش ولایتعهدی می‌شوند اما این امر را منوط به پذیرش چهار شرط از سوی مأمون می‌کنند: کسی را به کاری نگمارم؛ کسی را از مقامش عزل نکنم؛ رسم و روشی را نقض نکنم؛ از دور مورد مشورت قرار گیرم. با پذیرش این چهار شرط توسط مأمون، امام رضا(ع) رسماْ به‌عنوان خلیفه‌ی بعدی معرفی می‌شوند. در پی انتصاب امام(ع) به ولایتعهدی بسیاری از شورش‌هایی که در سطح جامعه و در پی مخالفت با حکومت عباسیان در جریان بود، فروکش کرد. منابع تاریخی در اینکه طراح نقشه ولایتعهدی امام رضا(ع) چه کسی بوده است، اختلاف نظر دارند. عده‌ای بر این باورند که فضل بن سهل، وزیر مأمون، ولیعهدی را مطرح کرد تا پس از مأمون حکومت به علویان یا به خود او و خاندانش برسد. برخی دیگر مأمون را مطرح‌کننده ولیعهدی می‌دانند تا به حکومت خویش مشروعیت ببخشد. برخی هدف مأمون از طرح ولایتعهدی را، آرام کردن قیام‌های آن دوره دانسته‌اند. برخی نیز معتقدند مأمون با این کار قصد داشت تا به حکومت خویش قداست ببخشید و حس تبعیت علویان از حکومت را برانگیزد. به هر حال درباره‌ی انگیزه مأمون از این اقدام، تحلیل‌های مختلفی ارائه شده، اما انگیزه هرچه باشد، آن‌چه مسلم است ولایتعهدی بر حضرت تحمیل شد.   ▫️دلایل پذیرش ولایتعهدی جامعه آن روزگار با جریان‌های گوناگون فکری و الحادی روبه‌رو بود و امام(ع) از این فرصت برای روشن کردن حقایق دینی استفاده کردند. همچنین امام(ع) درنظر داشتند تا ثابت کنند ائمه معصومین تنها به امور دینی نمی‌پردازند بلکه به خیر و شر مسلمین در امر دنیا نیز توجه دارند. مهمترین دلایل پذیرش ولایتعهدی توسط امام رضا(ع) که در منابع مختلف مطرح شده عبارتند از: تقیه، در خطر بودن جان شیعیان و مکتب تشیع؛ تقویت پایگاه مردمی و حفظ موقعیت خاندان رسالت؛ اعتراف ضمنی عباسیان به شایسته بودن علویان در حکومت. وقتی از امام(ع) درباره علت پذیرش ولایتعهدی پرسیده شد، ایشان در پاسخ فرمودند: «من تمایلی به این کار نداشتم ولی وقتی بین قبول ولیعهدی یا کشته شدن مخیر شدم، ولیعهدی را انتخاب کردم» همچنین در جایی دیگر در پاسخ سؤالی در این‌باره فرمودند: «به همان دلیل که جدم داخل شدن در شورای شش نفره را پذیرفت، من نیز پذیرفتم» علی بن موسی الرضا(ع) می‌دانستند که سرانجام ولیعهدی بی‌سرانجام است اما به جهت اینکه آیندگان نپرسند چرا از این فرصت برای اجرای عدالت و اصلاح جامعه بهره نبرده است؛ به اجبار ولیعهدی را پذیرفتند. ▫️شهادت به‌دلیل محبوبیت امام رضا(ع) در بین شیعیان و نیز فشارهای حزب مخالف در بغداد، مأمون از تصمیم خود مبنی بر ولایتعهدی حضرت پشیمان شده بود، لذا اندیشید تا به نحوی حضرت را از میان بردارد. وی به یکی از خدمتکاران خود دستور داد تا امام(ع) را مسموم کند. در نهایت در حالی‌که ۵۵ سال از عمر مبارک امام(ع) سپری شده بود؛ در صفر سال ۲۰۳ ایشان را به شهادت رساند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به‌مناسبت ولادت حضرت امام رضا (ع) 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین @Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ آغاز جـلسـه هفـتـگی ســه‌شنبـه‌ها ســه‌شــنبه ۸ خـرداد ۱۴۰۳ بعد از نماز مغرب و عشاء زیارت آل‌یس : حاج حسین ارضی سخنرانی : استاد عـلــوی تهـــرانی مداحی : حاج سیدمهدی میرداماد خیـابـان کـارگــــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۱ 🔹مداحی : حاج سید مهدی میرداماد @Fares_ir 👇👇👇
4_5958596068919742933.mp3
14.01M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5958596068919742939.mp3
18.44M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۱ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5958596068919742942.mp3
4.43M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5958596068919742944.mp3
9.34M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج سید مهدی میرداماد 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
✅ دَحوُ الارض این روز مصادف با بیست و پنجم ماه ذی‌القعده است و از ایام با فضیلت در فرهنگ اسلامی که اعمال و آدابی برای آن بیان شده است. عموم سیره‌نویسان و مفسران عقیده دارند که در ابتدا سطح زمین را آب‌های حاصل از باران‌های سیلابی فراگرفته بود که به تدریج خشکی‌ها سربرآوردند و اولین نقطه‌ای که از زیر آب نمایان شد، خانه کعبه بود. به همین خاطر است که مکه به «أمّ القُری؛ یعنی مادر تمام آبادی‌ها» شهرت یافته است. در این روز رویدادهای مهم تاریخی نظیر میلاد حضرت ابراهیم(ع)، میلاد حضرت عیسی مسیح(ع)، خروج پیامبر(ص) به همراه هزاران نفر از مدینه به مکه به منظور حجه‌الوداع، و خروج امام رضا(ع) برای سفر به خراسان اتفاق افتاده است. دَحو از نظر لغوی به معنای گسترش است و برخی آن را به معنای تکان دادن چیزی از محل اصلی نیز معنا کرده اند. اصطلاح دحوالارض از آیه ۳۰ سوره نازعات گرفته شده که در آن خداوند فرمود: «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا؛ زمین را پس از آن گسترانید» که واژه «دحا» در این آیه از مصدر «دحو» و به معنای گستردن می‌باشد. آیه اشاره به آغاز یک تحول دارد که پیش از آن زمین به صورت کره‌ای مذاب بوده و سپس قابلیت حیات در آن ظاهر شده و زمینه حضور نباتات و حیوانات فراهم آمده است. بنابراین مراد از دحو الارض آن است که زمین از زیر کعبه گسترده شد. باتوجه به آنچه گفته شد می‌توان استنباط کرد که دحو الارض، زادروزی برای شروع دوره‌ای جدید برای خلقت زمین است. اعمالی که در این روز مناسب انجام است و ثواب عبادت ۱۰۰ ساله دارد، عبارتند از: غسل کردن به نیت دحو الارض، روزه گرفتن، احیاء، خواندن دعای مخصوص و دو رکعت نماز. برای اطلاع بیشتر از نحوه‌ی اقامه نماز و خوانشِ دعا به مفاتیح‌الجنان، اعمال روز دحو الارض در ماه ذی‌القعده مراجعه نمایید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به‌مناسبت روز ۲۵ ماه ذی‌القعده 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس‌المؤمنین @Fares_ir