eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
4.2هزار دنبال‌کننده
165 عکس
32 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣3⃣📌تفاوت دیه مرد و زن سرپرست خانوار، آیا با عدالت سازگار است؟ ✍پاسخ: قسمت سوم و پایانی یک. اگرچه امروز تغییر سبک زندگی ما انسان ها موجب ایجاد چالش هایی در اجرای قوانین اسلام شده است، در عین حال، یکی از راهکارهای برون رفت از چالش‌های اجتماعی، احکام حکومتی است که در دست حاکم شرع است و او می تواند بنا به مصلحت، در اعمال برخی قوانین تجدید نظر کند. در مسئلۀ تفاوت دیه زن ـ خواه سرپرست خانوار و خواه غیر آن ـ قانونگذار از سال 92 قانونی تصویب شده است تا این مشکل را برطرف سازد. 👈در تبصره‌ای ذیل ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی مقرر داشته است: «در کلیه جنایاتی که مجنیٌ‌علیه مرد نیست، معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد از صندوق تأمین خسارات‌های بدنی پرداخت می‌شود.» بر این اساس، از سال ۹۲، «صندوق تأمین خسارات‌های بدنی» در مورد جنایاتی که بر روی یک زن واقع می‌شد با حکم دادگاه، موظف به پرداخت معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد شد. دو. قانون یادشده در موارد قتل غیرعمدی است و شامل قتل عمد که اولیای دم مقتول حق قصاص دارند، نمی شود. ولی چرا این قانون شامل قتل عمد نمی شود و اولیای دم مقتول برای اعدام مرد قاتل باید نصف دیۀ مرد را بپردازند؟ سه. قانون اسلام مبتنی بر غایت و هدف و کمالی که برای فرد و نوع جامعه دارد، در حالت کلی به دنبال بقای نوع انسان است؛ ازاینرو، عفو و بخشش را مقدم بر قصاص دانسته است؛ یکی از عوامل بازدارنده که موجب تعدیل حکم قصاص در چنین مواردی می شود، همین تفاوت دیه و الزام به پرداخت نصف دیه است. ممکن است گفته شود، اگر قضیه برعکس بود، یعنی زنی یک مرد را به قتل می رساند، در اینجا چه محرک و عاملی برای عفو اولیای دم مقتول مرد وجود داشت؟ در پاسخ و با نگاه عینی خارجی به این داستان می توان به این نتیجه رسید که در این صورت اساساً فشار اجتماعی بر اولیای دم مرد مقتول برای بخشش زن وجود دارد، که خود می تواند عامل بازدارنده باشد. حال آنکه در داستان قتل یک زن توسط یک مرد، قضیه بر عکس است و فشار روانی جامعه متقاضی اعدام مرد است و در اینجا شارع یکی از راهکارهایی که در نظر گرفته تا «عفو» که دارای نتایج مطلوبتری برای جامعه است، محقق شود، همان تفاوت دیه و ملزم ساختن اولیای دم مقتول به پرداخت نصف دیه است. چهار. ممکن است گفته شود که در صورتی که قاتل، فردی جانی و ظالم و ... باشد، با اینکه جامعه خواستار اعدام چنین افرادی جهت آرامش روانی جامعه است، ولی به دلیل اینکه اولیای دم زن مقتول نتوانسته اند، چنین کسی اعدام نمی شود و این خلاف حکمت است. در پاسخ باید دانست که قانونگذار در این موارد نیز تدبیری اندیشیده و چنین بیان کرده است: «اصل بر پرداخت دیه توسط اولیای دم زن است مگر در مواردی که جنایت، نظم و امنیت عمومی ‌را بر هم زده یا احساسات عمومی ‌را جریحه‌دار کند و مصلحت در اجرای قصاص بوده، لکن خواهان قصاص تمکن از پرداخت فاضل دیه یا سهم دیگر صاحبان حق قصاص را نداشته باشد با درخواست دادستان و تایید رییس قوه‌قضاییه مقدار مذکور از بیت‌المال پرداخت می‌شود». https://eitaa.com/Faryab110
سلام خدمت دوستان عزیز خوشحال میشم اگه نظرتون رو درباره پاسخ به پرسش آخر، به بنده منتقل بفرمایید. همچنین برای آنکه فرصت بیشتری برای مطالعه مطلب آخر به اعضای کانال داده شود، امشب از طرح سوال خودداری می‌کنم. دعا برای مردم غزه فراموش نشود.
📌هر شب یک سوال کدام‌یک از این دو تعبیر صحیح است؟ طب اسلامی؛ طب معصومان علیهم السلام. تا فرداشب ... دعا برای مردم غزه فراموش نشود.
4⃣3⃣📌طب اسلامی یا طب امامان علیهم السلام؛ کدامیک صحیح هستند؟ ✍پاسخ 1⃣. روایات طبی فراوانی در متون روایی شیعه وجود دارد. 2⃣. پاسخ به این پرسش که آیا طب اسلامی داریم یا نه، متوقف بر این است که قلمرو دین را شامل طب بدانیم یا خیر. 3⃣. تعیین قلمرو دین، متوقف بر دانستن دلیل نیاز به دین است. 4⃣. دانستن دلیل نیاز به دین، متوقف بر دانستن هدف از آفرینش انسان است. چون دین، همان برنامه رسیدن انسان به هدف از آفرینش خود است. 5⃣. هدف از آفرینش انسان، رسیدن به کمال و سعادت حقیقی و ابدی است. 6⃣ بنابراین، دین برای نشان دادن راه رسیدن به سعادت حقیقی ابدی آمده است و سعادت دنیا اصالتا مدنظر دین نیست، مگر آنکه در سعادت آخرت موثر باشد. 7⃣ طب در اصل، برای سلامت بدن است و مستقیماً در سعادت ابدی تاثیر ندارد، ازاین‌رو با بدن معیوب هم می‌توان به سعادت رسید. در تأیید این سخن، روایاتی نیز وجود دارد که می فرماید: العلم علمان؛ علم الادیان و علم الابدان. علم بر دو نوع است؛ علم دین و علم بدن(طب).» اگر علم طب جزیی از علم دین بود، معنا نداشت که آن را در کنار و عرض علم دین بیاورد. 8⃣. بنابراین وظیفه و شأن دین، بیان امور طبی نیست و نمی‌توان از «طب اسلامی» سخن گفت و تنها باید از «طب امامان علیهم السلام» سخن گفت. بعلاوه اینکه اگه بیان آموزه‌های طبی، وظیفه دین بود، باید برای تمام ابعاد و اضلاع طب، راهکار ارایه می‌کرد. 9⃣ در عین حال، با توجه به عصمت امامان علیهم السلام، آموزه‌های طبی آنها در صورت احراز صدور آن آموزه‌ها از آن بزرگواران و فهم صحیح آن، قابل عمل هستند. 🔟همانطور که هر علمی نیاز به تخصص دارد، طب برگرفته از سخنان امامان علیهم السلام نیز نیاز به تخصص دارد و نمی‌توان در این باره به هر کسی اعتماد کرد. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال اغلب ما مسلمانان بدون اینکه درباره سایر ادیان تحقیق کنیم، مسلمان شده ایم. به دیگر سخن، از روی تقلید مسلمان شده ایم. چگونه میتوان بدون مراجعه به دیگر ادیان و بررسی محتوای آنها، یک اسلام از روی تحقیق داشت؟ تا فرداشب ... دعا برای مردم غزه فراموش نشود
5⃣3⃣📌 آیا اثبات حقانیت اسلام بدون مراجعه به محتوای سایر ادیان، امکان‌پذیر است؟ ✍ پاسخ 1️⃣دین از سوی خدا و از طریق پیامبر به بشر می رسد. 2️⃣اگر یک دین بخواهد الهی بودن خود را اثبات کند، باید بتواند پیامبربودن پیامبر مورد ادعای خود را اثبات کند. 3️⃣راه اثبات پیامبری پیامبر، ارائه معجزه است. بنابراین، اگر اکنون کسی بخواهد از میان ادیان موجود، یک دین را انتخاب کند، منطقاً باید مستقیما سراغ دینی برود که معجزه ای از پیامبرش باقی مانده و با اثبات ادعای آن دین دربارۀ معجزه، حقانیت آن دین ثابت می شود. 4️⃣در حال حاضر، پیروان هیچ دینی جز اسلام نمی توانند معجزه ای از پیامبر خود به دین پژوهان ارائه کنند، نه مسیحیت و نه یهودیت و نه ... . بنابراین با اثبات اعجاز قرآن کریم، فقط باید سراغ همین دین رفت. 5️⃣ممکن است مسیحیان یا یهودیان بگویند که معجزات فراوانی از پیامبران ما در کتب ما موجود است؛ در پاسخ باید گفت که برای فرد بی دین، شما در معرض اتهام هستید که خودتان آن معجزات را برای پیامبرانتان ساخته باشید؛ چنانکه پیروان تمام ادیان دروغین برای پیامبرانشان، معجزاتی نقل می کنند. روشن است که مسیحیان و یهودیان به صرف نقل معجزات در کتب ادیان دیگر، به معجزه بودن آن معجزات مورد ادعا ایمان نمی آورند. 6️⃣حاصل آنکه، اگر دین را باید پیامبر بیاورد؛ و اگر پیامبری پیامبر با معجزه ثابت می شود؛ و اگر تنها دینی که اکنون می تواند معجزۀ پیامبرش را ارائه دهد، اسلام است، پس فقط باید به سراغ اسلام رفت. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال ساده ترین و محکم ترین جواب برای برطرف کردن شبهه ناسازگاری علم پیشین خدا با اختیار انسان چیست؟
✌️با سلام خدمت همراهان گرامی از تمام دوستانی که با طرح پرسش های بسیار خوب، موجب پربرتار شدن کانال می شوند، صمیمانه تشکر می کنم. بخشی از مطالب کانال، پاسخ به پرسش های شما سروران گرامی است. لطفا پرسشهایتان را در پی وی برای بنده ارسال فرمایید. @Mh_faryab
6⃣3⃣📌 شبهه ناسازگاری علم پیشین خدا با اختیار انسان چگونه قابل حل است؟ ✍ پاسخ اصل اشکال: اگر خداوند از قبل به افعال ما علم دارد، ما یا می توانیم خلاف علم او عمل کنیم، یا آنکه نمی توانیم. در فرض اول، علم خدا تبدیل به جهل می شود، در فرض دوم، ما فاقد اختیار می شویم. باید از کدام یک از این دو گزینه به نفع دیگری دست برداشت؟ علم مطلق الهی یا اختیار انسان؟ 👈پاسخ: 1⃣ کسی که چنین شبهه ای مطرح می کند، وجود خداوند را به عنوان موجود کامل مطلق پذیرفته است. همچنین او علم پیشین الهی را نیز یکی از صفات لازم خدا می داند؛ وگرنه اگر خدا را قبول نداشته باشد، این پرسش برای او بی معناست، دست کم اینکه باید گفت که این شبهه بر فرض پذیرش وجود خدا مطرح است. 2⃣وجود اختیار در انسان ها هم به نحو بدیهی و وجدانی است. اگر هم بر فرض کسی منکر اختیار باشد که اولاً نمی تواند اشکال تعارض میان علم پیشین با اختیار را مطرح کند؛ ثانیاً او را نسبت به اختیار، متنبه و بیدار می کنیم. مثلا می گوییم همین اشکالی که مطرح کردی، با اختیار بود یا بی اختیار؟ روشن است که باید بگوید از روی اختیار. 3⃣حال در پاسخ به شبهه، میگوییم: اختیارمان را با علم حضوری و وجدانی می یابیم؛ پس روشن می شود که واقعاً اختیار داریم. پس روشن می شود که علم پیشین الهی، اختیار را از ما نگرفته است. پس هم او علم پیشین به افعال ما دارد و هم ما اختیار داریم. اگر علم پیشین خدا، اختیار را از ما می گرفت، نمی توانستیم اختیار را با علم حضوری و وجدانی بیابیم. 👌تمام!!!! https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب، یک سوال بنابر بر آموزه های اسلام، پدر حق دارد دختر خردسال حتی یک روزۀ خود را به عقد مردی درآورد. چنین حکمی با کدام عقل سازگار است؟ تا فرداشب ... دعا برای مردم غزه فراموش نشود
✌️با سلام. برخی عزیزان، خواستار توضیح بیشتری درباره این متن شده اند؛ ازاینرو، این توضیح تکمیلی را ارسال می کنم. یک. با علم حضوری و وجدانی اختیار خودمان را می یابیم، پس علم خدا اختیار را از ما سلب نکرده است. این یک پاسخ مبنایی است. دو. فعل ما مجموعه ای از حرکات ظاهری همراه با اختیار درونی است و او به همۀ اینها علم دارد. پس او در حقیقت به این مجموعه که اختیار هم بخشی از آن است، علم دارد. به دیگر سخن، او علم دارد که من با اختیارم چه کاری انجام می دهم. سه. مانند آنکه بنده علم دارم که پسرم امشب از روی اختیار، شام می خورد. اینکه من چنین علمی دارم، موجب نمی شود که او مجبور به خوردن شام شود. https://eitaa.com/Faryab110
7⃣3⃣📌آیا حکم به جواز تزویج دختر خردسال با مرد بالغ؛ عقل ستیز نیست؟ ✍پاسخ( ۱) 👈قسمت اول: تبیین اصل حکم 1⃣ ولی دختر می تواند دختر نوزاد خود را با رعایت مصلحت به عقد مرد بالغی در آورد، ولی تا قبل از آنکه دختر شرایط هم بستری را پیدا نکرده، نمی توان با او هم بستر شد. این اصل حکم است. 2⃣این حکم، مشروط به دو چیز است: وجود مصلحت در این ازدواج؛ قدرت تشخیص مصلحت برای ولی دختر. بنابراین، اگر ولی دختر فاقد صلاحیت باشد، نمی تواند اجازۀ چنین عقدی را بدهد. 3⃣به طور طبیعی هیچ پدری خلاف مصلحت فرزند خود کاری نمی کند و با دست خود دخترش را بدبخت نمی کند؛ هرچند در تشخیص مصلحت می تواند اشتباه کند؛ چنانکه در سایر موارد حتی در دختر بالغ و رشید نیز احتمال اشتباه در تشخیص مصلحت وجود دارد. 4⃣تجویز این کار، به منظور نشان دادن قدرت و تایید زورگویی پدر یا همان پدرسالاری مذموم نیست، بلکه به جهت از دست نرفتن یک مصلحت مهم و واقعی از دختر است.(دقت شود) 5⃣اگر واقعا در ازدواج این دختر خردسال مصلحتی وجود داشته باشد؛ یعنی آنکه به نفع او باشد و نیز ولی دختر، قدرت تشخیص مصلحت را داشته باشد؛ حقیقتاً این ازدواج چه ایرادی دارد؟ آیا به سود دختر است یا به ضررش؟ چند سوال در قسمت دوم... https://eitaa.com/Faryab110
8⃣3⃣📌 آیا حکم به جواز تزویج دختر خردسال با مرد بالغ با عقل سازگار است؟ ✍پاسخ (۲) قسمت دوم: پاسخ به پرسش ها پرسش اول: واقعا چه مصلحتی در ازدواج دختر نابالغ و نوزاد با مرد بالغ وجود دارد؟به نظر می رسد در شرایط کنونی، هیچ مصلحتی برای چنین ازدواج هایی وجود ندارد. پاسخ: چنانکه گفته شد، صحت چنین ازدواجی مشروط به وجود مصلحت برای دختر است. اگر مصلحتی برای دختر در این ازدواج نباشد، اسلام نیز اجازۀ چنین ازدواجی را نمی دهد، پس این حکم هم محل اجرا ندارد. در عین حال، دربارۀ مصلحت توجه به یک نکته بسیار حائز اهمیت است: مصلحت از اموری است که با شرایط فرهنگی و اجتماعی متغیر می شود. ممکن است چیزی که چند سال قبل مصلحت به شما می رفته، الان دیگر مصلحت نباشد و بالعکس. ما نیز نمی توانیم با ملاحظه شرایط کنونی جامعه، حکم قطعی دهیم که هیچ وقت هیچ مصلحتی برای دختر در این ازدواج نمی تواند وجود داشته باشد. 👈بیان چند نمونه برای وجود مصلحت در عقد دائم. 👌در جوامع قدیم: فرض بگیرید زمانی در کشوری زلزله بیاید و از یک خانواده، فقط یک دختر نوزاد با پدربزرگش باقی بماند که پدربزرگ هم با توجه به وضعیت جسمانی، چندان عمرش به دنیا نیست. مراکز سرپرستی کودکان بی سرپرست یا خانواده ای که سرپرستی او را به نحوی بر عهده بگیرد، نیز وجود ندارد. در اینجا یا باید این دختر را رها کرد یا آنکه او را به عقد مردی در آورد. روشن است که مصلحت دختر در اینجا ایجاب می کند که او به عقد مردی در آید. 👌در جوامع کنونی: گاهی پیرمرد ثروتمندی وجود دارد که وارثی ندارد و از آن طرف، دختر فقیری وجود دارد که والدینش را از دست داده. پدربزرگش نیز توانایی مخارج او را ندارد. پیرمرد نیز به دلایلی نمی خواهد تا زنده است، از اموالش کم شود؛ در عین حال می خواهد که این دختر نوزاد را غنی سازد. در اینجا راه تحقق این کار آن است که این دختر بی سرپرست به عقد او در آید تا پس از مرگ پیرمرد، به عنوان همسر، وارث او شود. 👈در فرض عقد موقت نیز مثال های فراوانی وجود دارد. برای نمونه، تصور کنید که زن باید به وسیلۀ پزشک مرد عمل جراحی شود که مستلزم لمس و نگاه به بدن همسر است. در اینجا هرچند گفته می شود که چون اضطرار وجود دارد، حرمتی نیز نیست؛ ولی یکی از راه های پیش رو برای برداشتن مانع نامحرمیت آن است که زن، دختر نابالغی دارد، از شوهرش بخواهد که آن را به عقد موقت پزشک در آورد که در این صورت، آن زن، مادرزن و محرم پزشک خواهد شد. یا آنکه در مسايل مربوط به فرزند خواندگي، گاه تنها راه ايجاد محرميت بين والدين و فرزند خوانده استفاده از اجراي صيغه عقد موقت توسط پدر بزرگ دختر نوزاد است. ادامه دارد ... https://eitaa.com/Faryab110
9⃣3⃣📌آیا حکم به جواز تزویج دختر خردسال با مرد بالغ با عقل سازگار است؟ ✍پاسخ (۳) قسمت سوم: پاسخ به پرسش ها سوال دوم: بنا بر فتوای فقها، با چنین ازدواجی، شوهر می تواند تمام لذتها غیر از هم بستری را با دختر انجام دهد. آیا این پذیرفتنی است؟ پاسخ: متأسفانه بیشتر شبهات ناشی از عدم تصور صحیح حکم دین است. چنانکه پیشتر گفتیم، ازدواج با تمام متعلقات آن، اگر به مصلحت دختر باشد، صحیح است و گرنه صحیح نیست. اینک اگر متعلقات ازدواج ـ مانند لذت جویی از این دختر ـ برای او مفسدۀ روحی یا جسمی دارد، می توان ضمن عقد، شرط کرد که مرد تا سن بلوغ حق چنین کارهایی را ندارد؛ چنانکه در عقد موقت، زن حق دارد شرط عدم هم بستری را داشته باشد و نیز امروزه شرایط متعددی در عقدنامۀ ازدواج دائم میان مرد و زن بالغ هم وجود دارد. بدیهی است که اگر مرد زیر بار این شرط نرود، این ازدواج چون برای دختر مفسده دارد، از اساس باطل است. 👈👈نکته جدید گفتنی است در روایات، دربارۀ جواز کامجویی از دختر نوزاد، سخنی به میان نیامده است و تنها از هم بستری به معنای خاص آن، نهی شده است. در این میان، چنانکه برخی فقهای معاصر به حق، تصریح کرده اند، این کامجویی ها ـ دست کم برخی از آنها ـ مصداق مفسده و ضرر است و قبح عقلایی دارد؛ ازاین رو، این موارد نیز همجون اصل هم بستری به معنای خاص آن، حرام است.(مکارم شیرازی، کتاب النکاح، ج2، ص135؛ سیدمصطفی خمینی، مستند تحریر الوسیله، ج2، ص344) ادامه دارد ... # https://eitaa.com/Faryab110
با سلام خدمت سروران گرامی در مسجد مقدس جمکران دعاگویتان هستم. 🌹🌹
0⃣4⃣📌 چگونه حکم به جواز تزویج دختر خردسال با مرد بالغ با عقل سازگار است؟ ✍ پاسخ (۴) قسمت چهارم و پایانی: پاسخ به پرسش ها. 👈پرسش سوم: گفته شد که اگر ولی دختر تشخیص داد که این ازدواج به مصلحت دختر است، می‌تواند آن را به عقد مرد بالغ درآورد. آیا امکان ندارد که او در تشخیص مصلحت اشتباه کند؟ 👌پاسخ بله، امکان چنین اشتباهی وجود دارد. ولی اگر بخواهیم به دلیل این مسأله، این حکم را نادرست بدانیم، هیچ کاری نباید انجام دهیم. برای مثال شما قصد ازدواج دارید، تشخیص میدهید که طرف شما، انسان مناسبی است، پس مصلحت شما در ازدواج با چنین فردی است. ولی آیا شما علم غیب دارید که او به شما خیانت نمی‌کند؟ آیا احتمال ندارد، شما در تشخیص مصلحت خود اشتباه کرده باشید؟ آیا بخاطر این احتمال، از ازدواج منصرف می‌شوید؟ قطعاً خیر. انسانها در دایره معلومات ظاهری خود، به تشخیصی می‌رسند و عمل میکنند و هیچ کسی به این دلیل که از آینده خبر ندارد، بیکار نمی‌نشیند. 👈پرسش چهارم: امکان سواستفاده از این حکم بسیار است، چنانکه در برخی کشورها، برای به دست آوردن پول، دختران خردسال را به عقد مردان ثروتمند در می آورند. 👌پاسخ امکان سواستفاده از هر حکمی وجود دارد. این دلیل نمی‌شود که اصل حکم را زیر سوال ببریم. مثال: دادن وام ازدواج به زوجین، مورد تأیید همه است. ولی در این میان، برخی افراد با ثبت یک ازدواج صوری، این وام را دریافت می‌کنند. آیا میتوان به خاطر سوء‌استفاده برخی، این قانون را نادرست بدانیم؟ قطعاً خیر. اگر کسی بخواهد، به این حکم ایراد بگیرد، باید ثابت کند که ازدواج دختر خردسال، در صورت مصلحت دختر، به نفع دختر نیست. اگر پدری به خاطر مصلحت خودش، نه مصلحت دختر، دخترش را به عقد مردی درآورد، طبق حکم خدا عمل نکرده و نمی‌توان آن را به دین نسبت دهید. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال آیا تقلید در اعتقادات جایز است؟ اگر کسی از راه تقلید به عقاید صحیح ایمان آورد، از او قبول نمی‌شود؟ تا فرداشب... دعا برای مردم غزه فراموش نشود 🌹🌹
1⃣4⃣📌آیا تقلید در اعتقادات، صحیح است؟ ✍ پاسخ 1⃣ دین دارای سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام است که اعتقادات، بخش ریشه‌ای و مبنایی آن را تشکیل می‌دهد. 2⃣ اعتقادات اسلام، دارای بخشهای متعدد اصلی و فرعی است. از اعتقاد به خدا، صفات و افعال او گرفته تا معاد و جزییات آن و نیز نبوت و امامت عامه و خاصه و پس از آن، ولایت فقیه و ... همه و همه در لیست اعتقادات قرار دارند. 3⃣تقلید در برابر تحقیق است. تقلید یعنی پذیرش یک سخن بدون آنکه خودمان برای آن دلیل داشته باشیم. 4⃣ تحقیق در اعتقادات گاه نیازمند تأملات عقلی است و گاه نیازمند جستجو در آیات و روایات.(مانند بخش‌هایی از نبوت، امامت و معاد). 5⃣انسان‌ها توانایی های متفاوتی در عرصه تحقیق دارند. برخی افراد بر همه بخش‌های اعتقادات قدرت تحقیق دارند، ولی روشن است که همگان نمی‌توانند در همه حوزه‌های اعتقادات تحقیق کنند. برخی نیز ممکن است در هیچ عرصه ای از اعتقادات، توانایی تحقیق و یافتن دلیل نداشته باشند. 6⃣بدیهی است که عقل، انسان را به تحقیق در عرصه اعتقادات و دوری از تقلید فرامیخواند؛ چرا که زندگی صحیح انسان، در گروی داشتن اعتقادات صحیح است. 7⃣قرآن کریم، مشرکانی را که به جای شنیدن سخن حق پیامبران، صرفاً از پدران خود تقلید کرده و مشرک شده بودند، مذمت می‌کند. روشن است که تقلید در چنین امری، مذموم است، چراکه می‌تواند به شقاوت ابدی منجر شود 8⃣در عین حال، اگر کسی اعتقادات صحیح را از راه تقلید پذیرفت و به آن یقین پیدا کرد و بر طبق آن، عمل کرد، چنین کسی مومن به شمار می‌رود و وارد بهشت می‌شود. قرآن می‌فرماید: هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاكيزه‏ اى حيات [حقيقى] بخشيم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏ دادند پاداش خواهيم داد. (نحل، ۱۶) بله. اگر او توانایی بر تحقیق داشته و به خود زحمت تحقیق نداده، بابت ترک تحقیق، در آخرت مستحق مواخذه خواهد بود. 9⃣توجه به این نکته نیز ضروری است که عمده ما انسانها بخش هایی از اعتقادات را با تقلید پذیرفته ایم. برای نمونه، اثبات امامت دوازده امام پس از پیامبر اسلام(ص)، نیازمند مراجعه به ادله قرآنی و حدیثی و تحقیق در سند و دلالت روایات دارد که عمدتا ما، غیر از امامت امام علی علیه السلام، درباره دیگر امامان علیهم السلام چنین کاری انجام نداده ایم. همچنین است، جزییات مسأله معاد. چرا؟؟؟ https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک پرسش 👈امام سجاد علیه السلام در دعای هشتم صحیفه سجادیه می‌فرماید: خدایا! به تو پناه می‌آورم از طوفان حرص و تندی و شدّت خشم و چیرگی حسد و ناتوانی صبر و کمی قناعت و ناسازگاری اخلاق و پافشاری بر شهوت و ... پیروی از هوای نفس. این سخنان، چگونه با اعتقاد به عصمت امامان علیهم السلام سازگار است؟ تا فرداشب... دعا برای مردم غزه فراموش نشود. 🌹🌹
با سلام خدمت سروران و همراهان گرامی نسبت به این مطلب، نکتۀ جدیدی افزوده شده است که توجه به آن خالی از لطف نیست.
2⃣4⃣📌آیا پناه بردن امام علیه السلام به خدا از پیروی هوای نفس و اصرار بر شهوت با اعتقاد به عصمت ایشان سازگار است؟ ✍ پاسخ 1⃣امام سجاد علیه السلام در دعای هشتم از صحیفه سجادیه برای در امان ماندن از پیروی هوای نفس و اصرار بر شهوت و ورود در رذایل اخلاقی به خدا پناه می برد. این حقیقت چگونه با عصمت ایشان از گناه سازگار است؟ 2⃣عصمت از گناه یک امر موهبتی است که خداوند متعال به بندگان شایستۀ خود ارزانی می دارد و آنها با بهره مندی از آن، از روی اختیار از گناه محفوظ و مصون می مانند. 3⃣ اگر تصور کنیم که خداوند متعال، عصمت را یک بار ـ مثلا همان ابتدای عمر یا ابتدای امامت ـ به امام داده باشد و از آن پس، امام با داشتن آن، گناه نمی کند، نمی توان چنین امری را با کلماتی که از امام سجاد علیه السلام نقل شد، سازگار دانست. 4⃣ تصور صحیح از موهبتی بودن عصمت آن است که بگوییم، خداوند متعال لحظه به لحظه امر عصمت را به امام موهبت می کند و ارزانی می دارد و امام لحظه به لحظه به لطف و عنایت خداوند متعال نیازمند است؛ ازاین رو است که امام در سخنان خود، از اینکه بخواهد به ورطۀ گناه بیفتد، به خدا پناه می برد. 5⃣اثبات ین نظریه: 👈الف. قرآن کریم دربارۀ حضرت یوسف علیه السلام می فرماید: «آن زن قصد او كرد و او نيز- اگر برهان پروردگار را نمی‏ديد- قصد وى می‏نمود! اينچنين كرديم تا بدى و فحشا را از او دور سازيم چرا كه او از بندگان مخلص ما بود». (یوسف، 24) مطابق با این آیه، اگر لطف و عنایت خدا در آن لحظه نبود، یوسف علیه السلام نیز قصد زلیخا می کرد. یوسف علیه السلام خود نیز فرمود: «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحيمٌ؛ من هرگز خودم را تبرئه نمیكنم، كه نفس (سركش) بسيار به بديها امر می‏كند مگر آنچه را پروردگارم رحم كند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است.» (یوسف: 53) 👈ب. امام علی علیه السلام نیز فرمود: «فَإِنِّي لَسْتُ‏ فی نفسی بفوقٍ أَنْ أُخْطِئَ وَ لَا آمَنُ ذَلِكَ مِنْ فِعْلِي إِلَّا أَنْ يَكْفِيَ اللَّهُ مِنْ نَفْسِي مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنِّي؛ خود را برتر از آن كه خطا كنم‏ و از آن ايمن باشم نمی‏دانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد. ...» (نهج البلاغة، ص 335) 👈ج. امام سجاد علیه السلام در دعای چهل و هشتم عبارت صریح تری را بیان می فرماید: «از تو خواهم كه مرا از گناه مصون دارى، پس بر محمد و خاندانش درود بفرست و مرا از گناه مصون دار، كه اگر مشيّت تو باشد، هرگز به كارى كه تو آن را نپسندى باز نگردم.» بنابراین، چنین نیست که خداوند عصمت را به پیامبر و امام داده باشد و آنها در ترک گناهان بی نیاز از خداوند متعال باشند؛ بلکه آنها دمادم به موهبت عصمت از جانب خداوند متعال نیازمندند. سخنان امام سجاد در دعای هشتم از صحیفه سجادیه نیز در همین قالب قابل فهم است. https://eitaa.com/Faryab110