یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
2⃣5⃣📌آیا حدیث «یا احمد، لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما» معتبر
📌هر شب یک سوال
بر اساس اینکه، پیامبر اسلام(ص)، مقصود اصلی آفرینش است، چه نیازی به خلق عالم دنیا بود؟ نور پیامبر اسلام (ص)، نخستین آفریده ی خداوند است و ایشان قبل از آفرینش دنیا هم به این کمال رسیده بود. پس چه نیازی به آفرینش دنیا بود؟
تا فرداشب ...
برای سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات.
🌹🌹🌹
یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال بر اساس اینکه، پیامبر اسلام(ص)، مقصود اصلی آفرینش است، چه نیازی به خلق عالم دنیا بود
3⃣5⃣📌اگر مقصود اصلی آفرینش هستی، وجود پیامبر گرامی اسلام بوده، با توجه به اینکه ایشان به عنوان اولین مخلوق آفریده شده است، چه نیازی به آفرینش دنیا بوده است؟
1⃣ بر اساس روایات، پیامبر اکرم نخستین آفریده ی خداوند بوده و او قبل از آفرینش این دنیا، یک وجود نورانی داشت. در این دنیا نیز، یک وجود عنصری (مرکب از روح و بدن مادی) دارد.
2⃣ وقتی میگوییم مقصود اصلی و علت غایی آفرینش، وجود پیامبر گرامی اسلام است، از این باب است که تجلی بیشترین کمال الهی است. ولی او کی میتواند به بالاترین و بیشترین کمال برسد؟ و آیا اگر او صرفاً یک وجود نوری باشد که در آفرینش خود، اختیاری نداشته باشد از مرتبه کمالی بیشتری برخوردار است یا آنگاه که به دنیا آید و با تلاش و اختیار نیز به کمال برسد؟
3⃣ همچنین، پیامبری که با آمدنش در این دنیا، بتواند دیگران را نیز به کمال در خور خود برساند، مسلّماً کامل تر و برتر از آن وقتی است که چنین نکند.
4⃣ بنابراین، اولا کامل مطلق بودن خداوند، اقتضا میکند تا بیافریند، چرا که آفرینش مظهر و تجلی صفات خداوند است.
ثانیاً آفرینش موجودی که بتواند مظهر بیشترین کمالات الهی باشد، برایش اصالت دارد. آن موجود، همان رسول اکرم (ص) است.
ثالثا اگر آفرینش دنیا در به کمال بیشتر رسیدن ایشان تأثیر دارد، روشن میشود که آفرینش دنیا ضرورت دارد.
#خلقت_پیامبر
#آفرینش
https://eitaa.com/Faryab110
یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
3⃣5⃣📌اگر مقصود اصلی آفرینش هستی، وجود پیامبر گرامی اسلام بوده، با توجه به اینکه ایشان به عنوان اولین
📌هر شب یک سوال
اگر غایت و هدف اصلی از آفرینش دنیا، برای آن است که پیامبر بیشترین تجلی کمال الهی باشد و حتی از فرشتگان برتر شود، آیا چنین چیزی ظلم در حق دیگر انسانها نیست که با آفریده شدن در این دنیا باید متحمل رنج و عذاب شوند و سرانجام بسیاری از آنها هم به جهنم بروند؟
تا شبی دیگر ...
سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات
🌹🌹🌹
یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال اگر غایت و هدف اصلی از آفرینش دنیا، برای آن است که پیامبر بیشترین تجلی کمال الهی باش
4⃣5⃣📌دلیل آفرینش انسانها با علم به اینکه بسیاری از آنها به سعادت نمیرسند، چیست؟
✍پاسخ
1⃣ پرسش آن است که اگر هدف اصلی از آفرینش دنیا، برای آن است که پیامبر بیشترین تجلی کمال الهی باشد و حتی از فرشتگان برتر شود، آیا چنین چیزی ظلم در حق دیگر انسانها نیست که با آفریده شدن در این دنیا باید متحمل رنج و عذاب شوند و سرانجام بسیاری از آنها هم به جهنم بروند؟
2⃣ آفرینش انسانها برای رسیدن به کمال، حسن دارد و کمال است.
3⃣خداوند انسانها را برای رسیدن به کمال و سعادت آفریده است.
4⃣ انسانها در صورت، عمل به وظایف دینی به کمال و سعادت میرسند و وارد بهشت میشوند. پس اگر کسی وارد جهنم شود، به عملکرد خودش برمیگردد نه به آفرینشش. ضمن آنکه، این سخن که اغلب انسانها به جهنم میروند، ادعای بدون دلیل است.
4⃣وجود رنج به منزله، تهدید و مانعی در راستای رسیدن انسان به سعادت نیست، بلکه در صورت واکنش صحیح نسبت به آن، فرصتی برای رسیدن به مقامات بالای سعادت است.
5⃣ علیرغم وجود رنج ها در این دنیا، چنین نیست که انسانها نسبت به آفرینش خود معترض باشند، دلیل این مدعا آن است که همگی برای حفظ جان خود، کوشا هستند و دوست ندارند از دنیا بروند.
6⃣چنین نیست که فقط چهارده معصوم یا پیامبران به مقامی بالاتر از فرشتگان برسند، بلکه اگر کسی با معرفت بالا به تمام وظایف دینی خود عمل کند، او نیز میتواند به مقامی بالاتر از فرشتگان برسد.
7⃣حاصل آنکه، آفرینش انسانها نه تنها ظلم و اجحاف در حق آنها نیست، بلکه نعمتی گرانبهاست که اگر از آن به درستی استفاده شود، به سعادت ابدی رهنمود خواهند شد.
#خلقت_پیامبر
#آفرینش
#عدل_الهی
https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال
مشهورترین دلیل برای اینکه امام زمان علیه السلام، فقها را به عنوان جانشینان خود معرفی کرده، روایتی است که در آن، میفرماید: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و آنا حجت الله علیهم؛ در پیشامدها به راویان حدیث مراجعه کنید. آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنها هستم»
چرا امروزه، مقصود از کلمه «روایان حدیث» را همان «فقها» میدانند؟
تا فرداشب ....
سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات.
🌹🌹🌹
یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال مشهورترین دلیل برای اینکه امام زمان علیه السلام، فقها را به عنوان جانشینان خود معرفی
5⃣5⃣📌چرا مقصود از «راویان حدیث»، در روایت «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا» همان فقها هستند؟
✍پاسخ
1⃣ فقیه کسی است که با جستجو در آیات قرآن کریم و روایات، اولاً بتواند تشخیص دهد که کدام روایت جعلی و ساختگی است و کدام یک، صحیح و معتبر است. ثانیا بتواند معنای صحیح آیات و روایات را درک کند. ثالثا توان جمع میان روایات به ظاهر متعارض را داشته باشد.
2⃣ مقصود از راویان حدیث، نمیتواند کسی جز فقها باشد؛ چراکه:
اولا امام علیهالسلام ما را در پیشامدها به راویان حدیث ارجاع داده تا نظر دین را از آنها جویا شویم. (فعلاً کاری به اینکه مقصود از پیشامدها چیست، نداریم).
ثانیا اگر راوی و ناقل حدیث، نتواند درک کند که کدام حدیث، واقعی و کدام یک ساختگی و جعلی است، نمیتواند نظر دین را درک و بیان کند، چون باید از راه قرآن و احادیث واقعی به نظر دین برسد.
ثالثا اگر راوی و ناقل حدیث، نتواند معنای سخنی را که از امام نقل کرده، درک کند، او نمیتواند نظر دین را درک و بیان کند.
رابعاً اگر راوی و ناقل حدیث، نتواند میان معنای حدیثی که خود نقل کرده و معنای دیگر احادیث واقعی، جمع کند و به معنای واحدی برسد، نمیتواند نظر دین را درک کند.
بنابراین، «راوی حدیث» نمیتواند صرفاً کسی باشد که ناقل روایت است، بلکه کسی است که بتواند تشخیص دهد، حدیث واقعی چیست؟ و نیز معنای آن را درک کند و بتواند با تامل و تفکر در آیات قرآن و دیگر احادیث واقعی نظر دین را به دست آورد. چنین کسی همان فقیه است.
#راویان_حدیث
#فقها
https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال
کتب اربعه شیعه، بر اساس چه معیاری برگزیده شدهاند؟ اساساً آیا مطرح ساختن این چهار کتاب، به نفع شیعه بوده یا به ضرر آن؟
تا فرداشب...
سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات.
🌹🌹🌹
6⃣5⃣📌کتب اربعه، با کدام معیار گزینش شده اند؟ آیا همه روایات آن معتبرند؟
✍ پاسخ
1⃣کتب اربعۀ شیعه شامل چهار کتاب حدیثی معروف است که عبارت اند از:
الف. الکافی نوشتۀ مرحوم کلینی: این کتاب شامل احادیثی در بخشی از حوزه های اعتقادات و اخلاق و تمام حوزه های فقه است.
ب. من لایحضره الفقیه نوشتۀ شیخ صدوق: این کتاب شامل احادیث در تمام حوزه های فقه است.
ج. تهذیب الاحکام نوشتۀ شیخ طوسی: این کتاب شامل احادیث در تمام حوزه های فقه است.
د. الاستبصار نوشتۀ شیخ طوسی: این کتاب شامل احادیث متعارض در تمام حوزه های فقه است.
2⃣ نخستین بار، مرحوم شهید ثانی در قرن دهم هجری از اصطلاح کتب اربعه استفاده کرده است و پیش از آن، در آثار علمی شیعیان از این چهار کتاب به عنوان کتب اربعه یاد نشده است.
3⃣ به نظر می رسد شهید ثانی بر این اساس که کتابهای یادشده در حوزۀ فقه، جامعیت دارند، آنها را به عنوان کتب اربعه نامگذاری کرده است. بنابراین، جامع ترین و قدیمی ترین کتابهایی روایی فقهی همین چهار کتاب هستند؛ هرچند کتاب کافی منحصر به روایات فقهی نیست. ضمن آنکه، سند روایات نیز در این کتب ذکر شده است. بنابراین، هر فقیهی که بخواهد دربارۀ یک مسئله فقهی، تحقیق کند، ناگزیر باید به این چهار کتاب مراجعه کند.
4⃣ هرچند برخی از عالمان شیعی به ویژه اخباریون بر این باورند که تمام روایات این کتب، معتبرند، ( استرابادی، الفوائد المدنیه، ص112) ولی به نظر می رسد، روایات این چهار کتاب، مانند سایر کتب نیازمند برررسی سندی هستند و اگر قرار است روایات این کتب نیز بررسی سندی شوند، از این جهت، تفاوتی میان این کتب و دیگر کتب روایی نیست.
5⃣ به نظر نگارنده، معرفی این کتاب به عنوان کتب اربعه، برای محققانی که در حوزۀ فقه فعالیت می کنند، سودمند است؛ ولی اگر از آنها به عنوان کتب معتبر شیعه ـ به این معنا که تمام روایاتشان معتبر است ـ یاد شود، افزون بر آنکه، خلاف واقع است، به ضرر شیعه نیز می باشد، چراکه منتقدان شیعه با همین حربه، به روایات ضعیفی از این کتب استناد می کنند که مضمون آنها مورد پذیرش اغلب عالمان شیعه نیست.
#اعتبار_حدیث
#کتب_اربعه
https://eitaa.com/Faryab110
📌سوال امشب
بر اساس کدام منطق، انسانها به خاطر گناه حضرت آدم علیه السلام باید از بهشت محروم شوند؟
تا شبی دیگر...
سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات
🌹🌹🌹
سلام خدمت همراهان گرامی
صبحتون بخیر
منتظر پرسش های خوب شما هستم تا با طرح آنها در کانال، دیگر دوستانتان نیز از آن استفاده کنند.
التماس دعا
7⃣5⃣📌چرا ما انسانها باید به دلیل گناه حضرت آدم علیه السلام از بهشت محروم شویم؟
👈پاسخ
1️⃣ اساساً هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند، حضرت آدم علیه السلام برای زندگی در بهشت آفریده شده بود، بلکه قرآن میفرماید: «انی جاعل فی الارض خلیفه» بدین معنا که حضرت آدم علیه السلام برای زندگی روی زمین آفریده شده بود. بنابراین، از ابتدا قرار بوده که او فقط مدتی در آنجا باشد.
2️⃣ما انسانها اصلا قرار نبوده در بهشت زندگی کنیم تا الان بخاطر نبودن در آنجا اعتراض کنیم.
3️⃣ هدف از آفرینش انسان این بوده که با زندگی روی زمین و پشت سر گذاشتن امتحانات بتواند به کمال برسد و سرانجام استحقاق رفتن به بهشت را پیدا کند و اینگونه اشرف مخلوقات شود.
4️⃣درباره اینکه اساساً حضرت آدم علیه السلام در بهشت موعود بوده و با گناه از آنجا اخراج شده است، فرداشب سخن میگوییم ان شاءالله.
#بهشت
#حضرت_آدم
#عدل_الهی
https://eitaa.com/Faryab110
8⃣5⃣📌 گناه حضرت آدم علیه السلام در بهشت چگونه قابل توجیه است؟
👈 پاسخ
1⃣در قسمت قبل گفتیم که اصلا قرار نبوده حضرت آدم در بهشت بماند و چنین نبوده که گناه او، موجب محرومیت ما از بهشت شده باشد.
2⃣اینک میگوییم اصلا حضرت آدم علیه السلام در بهشت نبوده و مرتکب گناهی نشده است.
3⃣جنت در اصل به معنای باغ است. حضرت آدم علیه السلام در بهشت موعود نبود. چراکه اولا در بهشت امر و نهی وجود ندارد. ثانیاً بهشت، مقصد انسانها پس از انجام طاعات است. ثالثا اخراج از بهشت بیمعنا است.
4⃣ویژگیهای این باغ در قرآن، با دنیوی بودن آن هم ناسازگار است؛ چراکه بر پایه آیات قرآن، در این باغ، هیچگونه درد و رنجی و ... وجود ندارد، و این نکته با دنیوی بودن ناسازگار است.
5⃣ چنانکه علامه طباطبایی فرموده، این یک بهشت برزخی بوده که موقتی بودن و رنج نداشتن از ویژگیهای آن است.
6⃣ حضرت آدم علیه السلام مرتکب گناه نشد. زیرا امر و نهی بر دو گونه است:
الف. امر و نهی ای که در سعادت اخروی انسان تأثیرگذار است و موجب استحقاق ثواب یا عقاب میشود.
ب. امر و نهی ای که در سعادت اخروی انسان تأثیرگذار نیست، و موجب به دست آوردن یا محرومیت از یک منفعت دنیوی میشود.
7⃣ گناه، مربوط به دسته اول از امر و نهی است نه دسته دوم.
8⃣ از آیات قرآن کریم، به خوبی استفاده میشود که نهی از خوردن از آن درخت، از دسته دوم است؛ چراکه پیامد آن نافرمانی را مساوی با محرومیت از برخی منفعت های مادی برمیشمارد.
8⃣بنابراین، نمیتوان آن نافرمانی را گناه به شمار آورد، هرچند از کسی چون حضرت آدم علیه السلام انتظار میرفت که مراعات چنین نهی ای را نیز میکرد؛ به همین دلیل گفته میشود که کار او، ترک اولی بود.
#بهشت
#حضرت_آدم
#گناه
https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب، یک سوال
👈در داستان سفر حضرت موسی و خضر علیهماالسلام، حضرت خضر علیهالسلام یک پسر را به دلیل اینکه در آینده، والدینش را به سوی کفر هدایت میکند، به قتل رساند.
آیا این کار، قصاص قبل از جنایت نیست؟
تا فرداشب...
سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات.
🌹🌹
9⃣5⃣📌اینکه حضرت خضر علیهالسلام یک جوان را بخاطر جرمی که قرار بود در آینده مرتکب شود، به قتل رساند، قصاص قبل از جنایت نیست؟
✍ پاسخ
1️⃣ قوانین حاکم بر جهان دو گونه است.به دیگر سخن، دو نظام در جهان هستی وجود دارد:
الف. قوانین تشریعی (نظام تشریع)
این قوانین، در قالب دین به انسانها گفته میشود. این قوانین فراگیر هستند و مبنای تعامل انسان ها با یکدیگر، همین قوانین هستند. تعامل پیامبر و امام با مردم هم بر پایه همین قوانین تشریعی است، از این جهت هم است که گفته میشود آنها مأمور به ظاهر هستند نه باطن.
یکی از قوانین دینی تشریعی، حرمت قصاص قبل از جنایت است.
ب. قوانین غیرتشریعی(نظام تکوین)
این قوانین، هرچند، کلیت دارند، ولی استفاده از آنها در اختیار خداوند یا کسی است که از جانب خداوند متعال اجازه دارد. برای نمونه، آزمودن انسانها از طریق وارد ساختن رنج (بیماری، مرگ عزیزان، خشکسالی و ... )، یک قانون مربوط به نظام تکوین است که همگی بر پایۀ علم مطلق خداوند و مصلحت واقعی انسان ها انجام می شود. همچنین او می تواند شب مرا بیمار سازد تا ناگزیر از خانه خارج نشوم، چون اگر خارج شوم، اتفاق بسیار ناگواری برای من خواهد افتاد.
روشن است که انسانها شرعا نمیتوانند با چنین اموری (مانند کشتن عزیزان یک نفر) او را بیازمایند یا مانع از خروج او از منزل شوند.
2️⃣بر این اساس، خداوند متعال یا کسی که از سوی او اجازه دارد، آنجا که مصلحت میبیند، میتواند خلاف قوانین تشریع عمل کند.
حضرت خضر علیهالسلام از سوی خداوند متعال چنین اجازهای داشت، به همین دلیل بود که در پاسخ اعتراض حضرت موسی علیه السلام، فرمود: «ما فعلته عن امری؛ این کار را از سوی خود انجام ندادم». (کهف، 82)
3️⃣بنابراین، قصاص قبل از جنایت، در نظام تشریع جایز نیست، ولی اگر مصلحت بالاتری در میان باشد، خداوند متعال که عالم به تمام مصالح است، میتواند آن را انجام دهد یا کسی را مأمور انجام آن کند.
4️⃣ ممکن است یک از مصلحت های کشتن آن پسر این باشد:
بنا بود که این پسر، هم خودش کافر شود و هم والدینش را کافر کند. کشته شدن این فرزند، هم لطف به خودش بود و هم لطف به والدینش؛ چراکه در سرای دیگر، به جرم کافرشدن و کافرکردن، عقاب نمی شود؛ حال آنکه اگر خضر علیه السلام او را نمی کشت، هم کافر می شد و هم والدینش را کافر می کرد و در سرای ابدی، تا ابد عذاب می شد.
البته درک تمام مصالح موجود در این واقعه، برای ما امکان پذیر نیست، تا انتظار داشته باشیم خداوند چنین کاری را برای هر کافری قبل از کافرشدن و مرگ طبیعی، انجام دهد.
#قوانین_تشریعی
#قوانین_غیر_تشریعی
#عدل_الهی
https://eitaa.com/Faryab110
🌹🌹
با سلام خدمت سروران گرامی
شبهای جمعه، سوال طرح نمیشود.
التماس دعا
هدایت شده از مشفقون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قابل توجه جبهه حق، طلاب، انقلابی ها، متدینین و ...
✅ ما یک صاحبی داریم که همه چیز ما در اختیار اوست...
معیار چیز دیگری است نه «بَه بَه» و یا «اَه اَه» دیگران...
🔸 نکات و توصیه هایی ناب در كلام مرحوم آیة الله مصباح
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
0⃣6⃣📌 چرا خداوند کسی را که می داند کافر می شود و تا ابد در جهنم خواهند ماند، می آفریند؟ آیا این کار، اجحاف در حق او نیست؟
✍ پاسخ
1⃣خداوند متعال، انسانها را میآفریند تا با اختیار خود به سعادت برسند.
اگر کسی کافر شود و تا ابد در جهنم باشد، عالمانه و عامدانه این راه را پیموده و نمیتواند اعتراض کند. چنین نیست که چون خدا از قبل، علم داشته، او کافر شده. بلکه او با اختیار خود کافر و جهنمی شده است.
2⃣ لازمه این شبهه و سوال آن است که خداوند متعال فقط آنهایی را بیافریند که مستقیماً وارد بهشت میشوند.
3⃣ آفرینش بر اساس اسباب مادی و اذن الهی صورت میگیرد. خداوند میداند که فرزند یک زوج خاص، کافر میشود. اگر خداوند نخواهد که این فرزند متولد شود، چند کار میتواند انجام دهد:
الف. مانع از به دنیا آمدن این زوج هم شود.
ب. مانع از اختیار آنها برای ازدواج آنها با هم شود و نگذارد این دو با هم ازدواج کنند.
ج. مانع از اختیار آنها برای فرزندآوری شود.
د. مانع از اثربخشی فعل آنها برای فرزندآوری شود.
4⃣همه این چهار فرض، درباره والدین و والدین والدین و ... این زوج خاص هم صدق میکند، چراکه برای متولد شدن این فرد کافر، باید هزاران هزار ازدواج شکل پذیرد و برای ممانعت از متولد شدن او، باید هزار هزار ازدواج سر نگیرد؛ در حالیکه در این هزاران هزار ازدواج میتواند هزاران هزار فرد مومن به دنیا آید و اگر این هزاران هزار ازدواج سر نگیرد، هزاران هزار مومن نمیتوانند پا به عرصه وجود بگذارند.
بعلاوه اینکه، ممکن است از نسل خود همین کافر هم، انسانهای مومن فراوانی به دنیا آیند.
5⃣بنابر این، برای آنکه این فرد به دنیا نیاید، لازم است بسیاری از اسباب از کار بیفتند، بسیاری از انسانها فاقد اختیار شوند، بسیاری از مومنانی که میشد به دنیا آیند، دیگر به دنیا نیایند؛ حال آنکه چنین فرضی اولا با اختیار انسان ناسازگار است، زیرا لازمه اختیار انسان آن است که بتواند با فردی ازدواج کند که حاصل آن یک فرزند کافر شود.
ثانیاً با نظام احسن مبتنی بر نظام علیت و اسباب و مسببات نیز سازگار نیست.
#اختیار
#نظام_علیت
#عدل_الهی
https://eitaa.com/Faryab110