eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.1هزار دنبال‌کننده
226 عکس
68 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌هر شب، یک سوال 👈در داستان سفر حضرت موسی و خضر علیهماالسلام، حضرت خضر علیه‌السلام یک پسر را به دلیل اینکه در آینده، والدینش را به سوی کفر هدایت می‌کند، به قتل رساند. آیا این کار، قصاص قبل از جنایت نیست؟ تا فرداشب... سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات. 🌹🌹
9⃣5⃣📌اینکه حضرت خضر علیه‌السلام یک جوان را بخاطر جرمی که قرار بود در آینده مرتکب شود، به قتل رساند، قصاص قبل از جنایت نیست؟ ✍ پاسخ 1️⃣ قوانین حاکم بر جهان دو گونه است.‌به دیگر سخن، دو نظام در جهان هستی وجود دارد: الف. قوانین تشریعی (نظام تشریع) این قوانین، در قالب دین به انسان‌ها گفته می‌شود. این قوانین فراگیر هستند و مبنای تعامل انسان ها با یکدیگر، همین قوانین هستند. تعامل پیامبر و امام با مردم هم بر پایه همین قوانین تشریعی است، از این جهت هم است که گفته می‌شود آنها مأمور به ظاهر هستند نه باطن. یکی از قوانین دینی تشریعی، حرمت قصاص قبل از جنایت است. ب. قوانین غیرتشریعی(نظام تکوین) این قوانین، هرچند، کلیت دارند، ولی استفاده از آنها در اختیار خداوند یا کسی است که از جانب خداوند متعال اجازه دارد. برای نمونه، آزمودن انسان‌ها از طریق وارد ساختن رنج (بیماری، مرگ عزیزان، خشکسالی و ... )، یک قانون مربوط به نظام تکوین است که همگی بر پایۀ علم مطلق خداوند و مصلحت واقعی انسان ها انجام می شود. همچنین او می تواند شب مرا بیمار سازد تا ناگزیر از خانه خارج نشوم، چون اگر خارج شوم، اتفاق بسیار ناگواری برای من خواهد افتاد. روشن است که انسان‌ها شرعا نمی‌توانند با چنین اموری (مانند کشتن عزیزان یک نفر) او را بیازمایند یا مانع از خروج او از منزل شوند. 2️⃣بر این اساس، خداوند متعال یا کسی که از سوی او اجازه دارد، آن‌جا که مصلحت می‌بیند، می‌تواند خلاف قوانین تشریع عمل کند. حضرت خضر علیه‌السلام از سوی خداوند متعال چنین اجازه‌ای داشت، به همین دلیل بود که در پاسخ اعتراض حضرت موسی علیه السلام، فرمود: «ما فعلته عن امری؛ این کار را از سوی خود انجام ندادم». (کهف، 82) 3️⃣بنابراین، قصاص قبل از جنایت، در نظام تشریع جایز نیست، ولی اگر مصلحت بالاتری در میان باشد، خداوند متعال که عالم به تمام مصالح است، می‌تواند آن را انجام دهد یا کسی را مأمور انجام آن کند. 4️⃣ ممکن است یک از مصلحت های کشتن آن پسر این باشد: بنا بود که این پسر، هم خودش کافر شود و هم والدینش را کافر کند. کشته شدن این فرزند، هم لطف به خودش بود و هم لطف به والدینش؛ چراکه در سرای دیگر، به جرم کافرشدن و کافرکردن، عقاب نمی شود؛ حال آنکه اگر خضر علیه السلام او را نمی کشت، هم کافر می شد و هم والدینش را کافر می کرد و در سرای ابدی، تا ابد عذاب می شد. البته درک تمام مصالح موجود در این واقعه، برای ما امکان پذیر نیست، تا انتظار داشته باشیم خداوند چنین کاری را برای هر کافری قبل از کافرشدن و مرگ طبیعی، انجام دهد. https://eitaa.com/Faryab110
🌹🌹 با سلام خدمت سروران گرامی شب‌های جمعه، سوال طرح نمی‌شود. التماس دعا
هدایت شده از مشفقون
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قابل توجه جبهه حق، طلاب، انقلابی ها، متدینین و ... ✅ ما یک صاحبی داریم که همه چیز ما در اختیار اوست... معیار چیز دیگری است نه «بَه بَه» و یا «اَه اَه» دیگران... 🔸 نکات و توصیه هایی ناب در كلام مرحوم آیة الله مصباح یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
0⃣6⃣📌 چرا خداوند کسی را که می داند کافر می شود و تا ابد در جهنم خواهند ماند، می آفریند؟ آیا این کار، اجحاف در حق او نیست؟ ✍ پاسخ 1⃣خداوند متعال، انسانها را می‌آفریند تا با اختیار خود به سعادت برسند. اگر کسی کافر شود و تا ابد در جهنم باشد، عالمانه و عامدانه این راه را پیموده و نمی‌تواند اعتراض کند. چنین نیست که چون خدا از قبل، علم داشته، او کافر شده. بلکه او با اختیار خود کافر و جهنمی شده است. 2⃣ لازمه این شبهه و سوال آن است که خداوند متعال فقط آنهایی را بیافریند که مستقیماً وارد بهشت می‌شوند. 3⃣ آفرینش بر اساس اسباب مادی و اذن الهی صورت می‌گیرد. خداوند میداند که فرزند یک زوج خاص، کافر می‌شود. اگر خداوند نخواهد که این فرزند متولد شود، چند کار می‌تواند انجام دهد: الف. مانع از به دنیا آمدن این زوج هم شود. ب. مانع از اختیار آنها برای ازدواج آنها با هم شود و نگذارد این دو با هم ازدواج کنند. ج. مانع از اختیار آنها برای فرزندآوری شود. د. مانع از اثربخشی فعل آنها برای فرزندآوری شود. 4⃣همه این چهار فرض، درباره والدین و والدین والدین و ... این زوج خاص هم صدق می‌کند، چراکه برای متولد شدن این فرد کافر، باید هزاران هزار ازدواج شکل پذیرد و برای ممانعت از متولد شدن او، باید هزار هزار ازدواج سر نگیرد؛ در حالی‌که در این هزاران هزار ازدواج می‌تواند هزاران هزار فرد مومن به دنیا آید و اگر این هزاران هزار ازدواج سر نگیرد، هزاران هزار مومن نمی‌توانند پا به عرصه وجود بگذارند. بعلاوه اینکه، ممکن است از نسل خود همین کافر هم، انسان‌های مومن فراوانی به دنیا آیند. 5⃣بنابر این، برای آنکه این فرد به دنیا نیاید، لازم است بسیاری از اسباب از کار بیفتند، بسیاری از انسان‌ها فاقد اختیار شوند، بسیاری از مومنانی که میشد به دنیا آیند، دیگر به دنیا نیایند؛ حال آنکه چنین فرضی اولا با اختیار انسان ناسازگار است، زیرا لازمه اختیار انسان آن است که بتواند با فردی ازدواج کند که حاصل آن یک فرزند کافر شود. ثانیاً با نظام احسن مبتنی بر نظام علیت و اسباب و مسببات نیز سازگار نیست. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال این همه اختلاف و تفاوت میان موجودات عالم وجود دارد. برخی فقیر، برخی غنی. برخی سیاه، برخی سفید. برخی سالم متولد می‌شوند و برخی مریض. برخی دارای خانواده مومن، برخی دارای خانواده کافر. با این وضعیت، چگونه می توان ثابت کرد که خداوند متعال عادل است؟ تا فرداشب... سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات
1⃣6⃣📌با این همه تفاوت میان بندگان، چگونه می‌توان از عدل الهی دفاع کرد؟ 👈 پاسخ(قسمت اول) 1️⃣ این پرسش را به دو گونه می توان پاسخ داد: 2️⃣ روش مبنایی: سخن دربارۀ آن است که با این تفاوتها چگونه می توان، عدل خداوند را پذیرفت؟ پاسخ آن است که این پرسش، مبتنی بر پذیرش وجود خداوند است. ولی کدام خدا؟ خدا موجود کامل مطلق است؛ در غیر این صورت، خدا نیست. اگر خدا، موجود کامل مطلق است، پس نمی توان پذیرفت که او کار غیرعادلانه انجام داده است؛ چراکه اگر او کار غیرعادلانه انجام دهد، بخاطر جهل، ناتوانی یا عدم خیرخواهی اوست که همگی نشان از نقص او هستند. خدایی هم که نقص داشته باشد، اساساً خدا نیست. بنابراین، هرچند نتوانیم حکمت این تفاوت‌ها را درک کنیم، ولی نمی توان خدا را متهم به بی عدالتی کنیم. 3️⃣ اگر پرسش گر، وجود خداوند را نپذیرفته باشد، پس اساساً حق پرسش دربارۀ عدل الهی را ندارد. اگر هم بگوید بر مبنای شما خداپرستان، چگونه بی عدالتی خدا را توجیه می شود؟ پاسخ آن است، بر مبنای ما خداپرستان، خدا موجود کامل مطلق است، پس نمی توان او را متهم به بی عدالتی کرد. 4️⃣ از راه تحلیل معنای عدل: عمدۀ اشکالات به مسئلۀ عدل الهی، مبتنی بر آن است که عدل به معنای مساوات گرفته شده است و بر این مبنا، انتظار می رفته که همه افراد یا سیاه باشند یا سفید. همه افراد در خانواده مومن به دنیا آیند یا همه آنها در خانواده کافر. همۀ آنها سالم به دنیا آیند یا همۀ آن‌ها مریض و .... . 5️⃣با اندکی تأمل دانسته می شود که این معنای از عدل نادرست است. برای نمونه، آیا شما می پذیرید که تمام کارمندان دولت، حقوق برابر داشته باشند؟ آیا می پذیرید که برای تمام فرزندانتان به یک اندازه هزینه کنید؟ آیا می پذیرید که با تمام مجرمان (با جرم های مختلف) برخورد یکسان شود؟ آیا می پذیرید که خداوند با تمام بندگان (خوب و بد) برخورد یکسان و مساوی داشته باشد؟ قطعا خیر. 6️⃣بنابراین، اگر اشکالات درباره عدل الهی، بر پایه یک معنای نادرست از عدل (مساوات و برابری) است، پس آن اشکالات هم نادرست هستند. 7️⃣ به نظر شما معنای عدل چیست؟ شما کدام معلم را نسبت به نمره دادن به دانش آموزان عادل می‌دانید؟ ... تا فرداشب.. https://eitaa.com/Faryab110