eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.3هزار دنبال‌کننده
211 عکس
62 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣7⃣📌آیا فلسطین همان سرزمین موعود یهودیان است که خداوند به آنها وعده داده است؟ اگر چنین است، آیا می توان آنها را غاصب دانست؟ 👈پاسخ (قسمت اول) ✅این مسئله را می توان از زاویۀ کتاب مقدس و تاریخ یهودیت از یک سو و نیز قرآن و روایات اسلامی از سوی دیگر، بررسی کرد. در این قسمت، این مسئله را از دید یهودیان بررسی می کنیم. 1️⃣کنعان که همان سرزمین فلسطین کنونی است، قبل از ورود حضرت ابراهیم علیه السلام به آنجا، دارای سکنه بود. 2️⃣در زمان صدارت حضرت یوسف علیه السلام، بنی اسرائیل به مصر کوچ کردند و بیش از یک قرن و نیم در آنجا بودند. 3️⃣در پی ظلمی که به آنها در مصر توسط فرعون شد، خداوند متعال، حضرت موسی علیه السلام را برای نجات آنها فرستاد. حضرت موسی علیه السلام آنها را از مصر خارج و رهسپار فلسطین شدند. اما به خاطر نافرمانی، 40 سال در سرزمین سینا سرگردان شدند. در همین مدت، حضرت موسی علیه السلام از دنیا رفت. 4️⃣پس از ایشان، حضرت یوشع علیه السلام، رهبری آنها را بر عهده گرفت و آنها دوباره به فلسطین برگشتند و آنجا ساکن شدند. 5️⃣تاریخ یهود از حکومت داود و سلیمان علیهما السلام به عنوان دوران شکوهمند خود یاد می کند که در همین دوران، معبد یا هیکل سلیمان در فلسطین ساخته شد که بسیار مورد احترام یهودیان است. 6️⃣تاریخ یهود، از دو بار اسارت و کوچ یهودیان از فلسطین خبر می دهد. بار اول به وسیلۀ آشوریان و بار دوم به وسیلۀ بختنصر. 7️⃣در عین حال، یهودیان دوباره به فلسطین برگشتند، ولی به دلیل اختلافات درونی و حملۀ رومیان، سرانجام در قرن اول میلادی، یهودیان پراکنده شدند و معبد سلیمان نیز سوزانده شد. 8️⃣آنچه مورد ادعای یهودیان است، وعده خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام است که سرزمین فلسطین و نیل تا فرات را به فرزندان او دهد. اما آنچه یهودیان آن را کتمان می کنند، آن است که خداوند این وعدۀ خود را مشروط به پرستش او (یهوه)، اطاعت از فرامین او، عدم ازدواج با غیربنی اسرائیل کرده بود. (سفر پیدایش باب 15 آیۀ 17) حضرت یوشع در صحیفۀ یوشع دو بار این نکته را به آنها تذکر می دهد که شما از عهد الهی خارج شده اید. پس از حضرت سلیمان علیه السلام که کشور تجزیه شد، علت آوارگی آنها به وسیلۀ آشوریان و بختنصر نیز همین نکته بود. بنابراین، یهود در عهد خود با خدا ثابت قدم نبود و طبق آموزه های خود، آوارگی نتیجۀ همین نکته بود. 9️⃣روشن است که وقتی سرزمینی از سکنه خالی می شود، افراد دیگری در آنجا ساکن می شوند. به همین دلیل از همان دوران، اقوام مختلفی در این سرزمین ساکن شدند، رومیان، مسیحان و مسلمانان. 🔟بازگشت آنها به فلسطین کنونی، هیچ منعی نداشته و ندارد، ولی آنچه مشکل ساز است، ادعای مالکیت مطلق بر این سرزمین و نیز تأسیس حکومت در این سرزمین است؛ حال آنکه، اولاً مالکیت آنها صحیح نست؛ چراکه آنها اولاً از عهد الهی خارج شدند که نتیجۀ آن، آوارگی خودشان از آن سرزمین بود و افراد دیگری، به جای آنها آنجا ساکن شدند؛ ثانیاً ایا ایرانیان مقیم آمریکا، حق دارند برای خود در خاک آمریکا، حکومتی تأسیس کنند؟ هرگز. به همین سان، یهودیان نیز به لحاظ ادبیات سیاسی پذیرفته شده در تمام دنیا، چنین حقی ندارند، و غاصب بودن آنها به لحاظ کوچ اجباری ساکنان فلسطین از منازل خود و ساکن کردن، هم کیشان خود است. https://eitaa.com/Faryab110 @faryab110
2⃣7⃣📌آیا فلسطین همان سرزمین موعود یهودیان است که خداوند به آنها وعده داده است؟ اگر چنین است، آیا می توان آنها را غاصب دانست؟ 👈پاسخ (قسمت دوم) ✅در قسمت پیشین، این مسئله را از زاویۀ کتاب مقدس و تاریخ یهودیت بررسی کردیم و اینکه از زاویۀ قرآن و روایات اسلامی. 1️⃣پیش از هر چیز، باید دانست که آیا آنچه اساساً کتاب مقدس و تاریخ یهودیت می گوید، می تواند مستند یک حقیقت تاریخی باشد؟ پاسخ در صورتی مثبت است که بگوییم کتاب مقدس، دقیقاً کتاب خدا یا کتاب موسی علیه السلام (بخش تورات از کتاب مقدس) است و هر آنچه در آن است، سخن خداوند یا موسی علیه السلام است. حال آنکه، چنین چیزی شدیداً محل تأمل و تردید است؛ ازاین رو، نمی تواند مستند یک حقیقت تاریخی باشد. البته این سخن نه به این معناست که سرتاسر تورات، سخنان دروغین است؛ بلکه به این معناست که در یک بحث علمی و اختلافی، این کتاب نمی تواند مورد استناد محققان قرار گیرد. 2️⃣در جای خود، اعجاز قرآن کریم ثابت شده است؛ بنابراین اگر در مورد یا مواردی سخن قرآن با تورات تعارض داشت، روشن است که سخن قرآن بر سخن تورات مقدم است. 3️⃣قرآن کریم از عهد خداوند با حضرت ابراهیم علیه السلام سخن گفته، ولی آن عهد را عهد امامت دانسته نه وعدۀ دادن سرزمین نیل تا فرات به ذریۀ ابراهیم علیه السلام. قرآن می فرماید: «وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ؛ هنگامى كه خداوند، ابراهيم را با وسايل گوناگونى آزمود. و او به خوبى از عهده اين آزمايشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم!» ابراهيم عرض كرد: «از دودمان من (نيز امامانى قرار بده!)» خداوند فرمود: «پيمان من، به ستمكاران نمى رسد». (بقره، 124) بر پایۀ این آیه، عهد خدا که همان امامت باشد، به ذریۀ ظالم حضرت ابراهیم علیه السلام نمی رسد. 4️⃣بنابراین، به عنوان یک مسلمان یا حتی به عنوان کسی که دنبال حقیقت است، ادعای یهودیان دربارۀ مالکیت بر سرزمین فلسطین، نادرست است. 5️⃣نکتۀ بسیار مهم در این باره آن است که اندیشۀ تشکیل دولت اسرائیل در سرزمین فلسطین، با مخالفت شدید برخی عالمان و خاخام های یهودی قرار گرفته است. آنها مخالف صهیونیسم هستند، و صهیونیسم را «سمّی» می دانند که یهودیان واقعی را تهدید می کند. (وبگاه رسمی ناتوری کارتا و ... ) آنها ایجاد یک دولت یهودی در سرزمین فلسطین پیش از ظهور منجی را گناه شمرده و به همین دلیل با موجودیت رژیم صهیونیستی مخالف هستند. صاحبان این تفکر، سازمانی به نام «ناتوری کارتا» را در سال 2000 در نیویورک تشکیل داده اند و تداوم اشغال مناطق سال ۱۹۶۷ و گسترش شهرک سازی را یک نوع نژاد پرستی می داند که علت اصلی بروز نا امنی در منطقه است. 6️⃣یهودیان مخالف صهیونیسم، دولت و احزاب اسرائیل را نهادهای سکولار و غیر دینی می دانند و بر این باورند که رژیم صهیونیستی در پوشش حمایت از یهودیان، به آموزه های یهود خیانت کرده است. https://eitaa.com/Faryab110 @faryab110
3⃣7⃣📌به مناسبت وفات حضرت فاطمه ام البنین سلام الله علیها یک. تردیدی نیست که ایشان از بزرگ ترین بانوان تاریخ تشیع هستند و بزرگی ایشان صرفاً به دلیل فرزندان ایشان نیست. بزرگی فرزند، لزوماً دلیلی بر بزرگی والدین نیست و بالعکس. دو. گاه در وصف بزرگی ایشان گفته می شود که وقتی با امام علی علیه السلام ازدواج کردند، پیش از ورود به خانه، از امام علیه السلام خواستند که در خانه ایشان را با نام فاطمه صدا نزنند تا مبادا فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها از شنیدن نام مادرشان اندوهگین شوند. سه. در نقد این سخن به چند نکته اشاره می کنیم: اولاً این مطلب در هیچ منبع معتبری نقل نشده است. ثانیاً اگر امام علی علیه السلام ایشان را فاطمه صدا نزنند، باید با چه نامی ایشان را خطاب قرار دهند؟ ثانیاً سخن یادشده طوری القا می شود که فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها کودکانی خردسال بوده و نزد پدرشان زندگی می کرده اند. حال آنکه، به نظر می رسد که چنین نبوده است. زیرا امام علی علیه السلام پس از حضرت زهرا سلام الله علیها، ابتدا با خواهرزادۀ ایشان یعنی «امامه» و سپس با مادر محمد حنفیه ازدواج کردند و سرانجام با حضرت فاطمۀ ام البنین سلام الله علیها. اگر حضرت عباس علیه السلام موقع شهادت، 34 سال سن داشته باشند، فاصلۀ سنی ایشان با امام حسین علیه السلام 23 سال بوده است. از آنجا که حضرت فاطمه ام البنین، زنی نازا نبوده، قاعدتاً ازدواج ایشان با امام علی علیه السلام، طبق عادت مرسوم عرب، پس از فاصلۀ کمی منجر به تولد حضرت عباس علیه السلام شده است. بنابراین، هنگام ازدواج ایشان با امام علی علیه السلام، پسران حضرت زهرا سلام الله علیها جوانانی بالای بیست سال و دخترانشان نیز نزدیک به بیست سال سن داشته و قاعدتاً باید ازدواج کرده باشند. برای نمونه، نقل مشهور میان محققان آن است که حضرت زینب سلام الله علیها در سال 17 هجری و در سن یازده سالگی ازدواج کردند، حال آنکه ازدواج حضرت علی با فاطمه ام البنین سلام الله علیها، قاعدتاً باید حدود سال 25 یا 26 هجری باشد. https://eitaa.com/Faryab110
4⃣7⃣📌آیا مجازات اعدام برای مرتد، با آزادی عقیده سازگار است؟ 👈پاسخ 1⃣ در اسلام آزادی عقیده، به رسمیت شناخته شده است. لااکراه فی الدین؛ هرچند هر عقیده ای، می‌تواند آثاری به دنبال داشته باشد. 2⃣ارتدادی که حکمش اعدام است، مربوط به کسی است که مسلمان بوده و از دین خارج شده است. چنین شخصی یا با علم به اینکه اسلام حق است، از دین خارج شده یا اینکه از باب اینکه جاهل قاصر است، از دین خارج شده است. یعنی واقعاً تصور کرده که اسلام حق نیست. 3⃣ به نظر می رسد، قسم دوم مستحق حکم اعدام نیست، او مانند سایر افرادی است که جاهل قاصر است و با اعتقادات خود زندگی می کنند. 4⃣ کسی که عالمانه و عامدانه از دین خارج می شود و در حقیقت کافر می شود، حکمش اعدام است؛ در حقیقت او‌ خواسته یا ناخواسته به اعدام خود حکم داده است؛ ازاین جهت که وقتی کسی وجود خدا را انکار کند، وجود خود را نیز انکار کرده است؛ چراکه وجود انسان، وابسته به وجود خداوند متعال است. 5⃣هرچند حکم مرتد، اعدام است؛ ولی روشن است که مجری این حکم، حاکم شرع است. از سوی دیگر چنین نیست که حاکم شرع، در پی یافتن افراد مرتد باشد، تا آنها را اعدام کند. بلکه، اصل بر سلامت و ایمان افراد است؛ اما اگر کسی خود، اظهار کفر کرد و ارتداد خود را علنی کرد، آنگاه است که حاکم شرع، می تواند او را اعدام کند. بنابراین، اجرای این حکم، مشروط به اظهار و اصرار بر آن است. 6⃣ از سوی دیگر، آنچه موجب سعادت حقیقی و ابدی انسان می شود، شناخت دین حق و عمل به آن است؛ روشن است که اگر کسی مانع از شناخت دین حق و عمل به آن شود، دیگران را از سعادت در حیات ابدی محروم ساخته است. 7⃣وظیفه و رسالت حاکم اسلامی، در وهلۀ نخست، حفظ موجودیت دین و دفاع از دینداری مومنان است. 8⃣ کسانی که کفر و بی دینی را تبلیغ کنند، در حقیقت علیه دین و حکومت دینی قیام کرده است. افزون بر آن، کار آنها یقیناً می تواند موجب گمراهی دیگران شود. 9⃣ از سوی دیگر، اسلام همچون هر مکتب فکری، آسیب رساندن بر مردم را برنمی‌تابد و برای هر ضرری، متناسب به ماهیت و کیفیت آن، مجازاتی در نظر گرفته است. اگر کسی، پای کسی را قطع کند، مجازات او قطع پا است. اگر کسی جان کسی را در این دنیا بگیرد و حیات دنیوی او را از بین ببرد، مجازاتش، گرفتن جان اوست. 🔟 اینک، اگر کار کسی موجب از دست رفتن سعادت ابدی افراد باشد، یعنی حیات حقیقی آنها را از بین ببرد، به طریق اولی، مجازات او گرفتن جان اوست. کسی که آشکارا کفر و بی دینی را تبلیغ میکند، در واقع، هم موجب گمراهی دیگران و از دست رفتن سعادت در حیات ابدی آنها می شود و هم اینکه علیه موجودیت حکومت دینی که برای حفظ و اجرای دین آمده، قیام کرده است و روشن است که اعدام، همان مجازات متناسب با این جرم است. https://eitaa.com/Faryab110 @faryab110
📌سوال امشب آیا به لحاظ اعتقادی، شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» صحیح است؟ تا شبی دیگر... سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات 🌹🌹