eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
4هزار دنبال‌کننده
178 عکس
34 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تلنگر سیاسی 👈به نظر شما اگر مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد، آیا نشانگر قدرت و ثبات سیاسی کشور نخواهد بود؟ به نظر شما اگر کشوری بخواهد با ایران وارد معاملات تجاری شود، در صورت قدرت و ثبات سیاسی بالا، انگیزه برای چنین کاری خواهد داشت یا در صورت نبود قدرت و ثبات سیاسی؟
0⃣1⃣1⃣📌تفاوت حکومت اسلامی با جمهوری اسلامی چیست؟ 👈پاسخ 1️⃣حکومت اسلامی، حکومتی است که افزون بر تعهد نسبت به ایجاد نظم، امنیت و رفاه عمومی جامعه، متعهد به اجرای دین اسلام در جامعه نیز می باشد. چنانکه در یادداشت های قبلی گفته شد، حاکم این حکومت بی واسطه یا باواسطه از سوی خدا به حکومت منصوب می شود. 2️⃣در حکومت دینی، هرچند حاکم حق حکومت را از خداوند گرفته است، ولی نمی تواند به زور اسلحه بر مردم حکومت کند؛ بلکه باید مقبولیت مردمی نیز داشته باشد. امام علی (ع) نیز 25 سال از حکومتی که حق او بود، دور ماند؛ چون در آن دوران، مقبولیت مردمی برای تشکیل حکومت را نداشت. 3️⃣اسلامی بودن حکومت به آن نیست که تمام احکام اسلام در آن اجرا شود، بلکه به آن است که متعهد به اجرای قوانین دین باشد. اجرای تمام احکام دین، مشروط به بسترسازی حکومت جهت اجرای قوانین دین و نیز پذیرش مردم است؛ چنانکه امیرالمومنین (ع) نیز نتوانست تمام احکام دین را اجرا کند. 4️⃣حکومت اسلامی، می تواند مدل های مختلفی داشته باشد. برای نمونه، یک مدل آن، مدل حکومتی حضرت علی علیه السلام بود که به اقتضای شرایط آن زمان، ایشان بدون برگزاری انتخابات، خود به تعیین والیان، کارگزاران و مسئولان بخش های مختلف حکومت اقدام می کرد. 5️⃣یک نوع از حکومت اسلامی نیز آن است که حاکم به تنهایی برای همه امور تصمیم گیری نمی‌کند، بلکه مردم نیز با حضور در انتخابات در عرصه های مختلف حکومت، ایفای نقش کنند. این شکل از حکومت را جمهوری اسلامی می نامند. 6️⃣در این نوع از حکومت، اسلامیت و جمهوریت هر دو، نقش واقعی دارند. رأی مردم، حق الناس به شمار می رود، حاکم دینی نیز رأی مردم را تنفیذ می کند و این چنین است که ارکان حکومت، مانند ریاست جمهوری و قانونگذاری در مجلس، مشروعیت پیدا می کند. 7⃣ بنابراین، جمهوری اسلامی یک مدل از حکومت اسلامی است و در تقابل با آن نیست. تاکید بر جمهوریت، موجب قوی‌تر شدن پشتوانه حکومتی است که در پی اجرای احکام دین در جامعه است. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
1⃣1⃣1⃣📌چرا با وجود عملکرد ضعیف حکومت دینی در برخی بخشها، نباید سراغ حکومت غیردینی برویم؟ 👈پاسخ 1️⃣وقتی دین برای اداره جامعه، برنامه دارد، پس خداوند از مومنان میخواهد که دین را در جامعه اجرا کنند. اجرای دین در جامعه، فقط با حکومت دینی امکان پذیر است. بنابراین، مومنان باید خواستار حکومت دینی باشند. 2️⃣دین توصیه به رفاه مادی _ نه رفاه زدگی _ دارد. حکومت دینی فارغ از اینکه حاکمان و کارگزارانش چه کسانی هستند، هم به دنبال رفاه مادی است هم بسترسازی جهت پیشرفت معنوی؛ از این جهت برتر از حکومت غیردینی است که صرفاً به دنبال رفاه مادی است. افزون بر آن، چنین نیست که حکومت غیردینی، لزوماً در امور اقتصادی کارآمد باشد. 3️⃣در طول تاریخ، حکومت‌های دینی ای بوده اند که عملکرد بسیار درخشانی داشته‌اند، مانند حکومت امیرالمومنین (ع) و حکومت آل بویه. 4️⃣ناکارآمدی مقطعی حکومت دینی در برخی بخشها ـ مانند معیشت ـ را نباید به پای دین یا ذات حکومت دینی گذاشت،بلکه باید آن را نتیجه عملکرد ضعیف مسوولان نالایق در آن بخشها دانست نه نتیجۀ عمل کردن آنها به دین. 5️⃣آنچه موجب کارآمدی یک حکومت می‌شود، انتخاب افراد شایسته، پیگیری مطالبات به حق خود و انتقادهای دلسوزانه و خیرخواهانه است. 6️⃣اگرچه، دینداران در حکومت دینی لایق وضع معیشتی نامناسب نیستند و توجیه و دفاع از ضعف‌های عملکرد برخی مسولان در حکومت دینی، بدتر از حمله به آن است، در داوری نسبت به عملکرد کلی یک حکومت، باید پیشرفتها و پسرفتها، در تمام حوزه ها ـ معیشت، امنیت، قدرت نظامی و ... ـ مد نظر قرار گیرند. 7️⃣با وجود ناکارآمدی مقطعی حکومت دینی در بخش معیشت، رفتن به سوی حکومت غیردینی، تصمیمی غیرحکیمانه است، بلکه باید با انتخاب افراد شایسته و انتقادهای سازنده، به ترمیم آن همت گماشت. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
📌امام علی علیه‌السلام: ای فرزند آدم، زمانی که می بینی خداوند انواع نعمت‌ها را به تو می‌رساند، در حالی تو‌ معصیت کاری، بترس. نهج‌البلاغه، حکمت ۲۵
2⃣1⃣1⃣📌در حکومت دینی (مدل جمهوری اسلامی،)، خواست مردم تا کجا محترم و لازم الاجرا است؟ 👈پاسخ 1️⃣جمهوری اسلامی با خواست مردم روی کار می آید، مردمی که خواستار حکومت دینی بوده اند، منطقاً خواستار اجرای دین هستند که چنین حکومتی را روی کار آورده اند. 2️⃣خواست مردم گاه خواست اقلیت مردم است و گاه خواست اکثریت. در هیچ نظام سیاسی، خواست اکثریت فدای اقلیت نمی شود. بلکه خواست اکثریت ملاک قرار می گیرد. 3️⃣خواست مردم گاهی در حوزه هایی است که اسلام در آنها دستور خاصی نداده است؛ در این امور، خواست اکثریت مردم معیار عمل قرار می گیرد. مانند قوانین روزمره. در اینجا نمایندگان با رأی اکثریت مردم به مجلس می آیند و در مجلس نیز رأی اکثریت معیار قانونگذاری است، هرچند اشتباه کنند. اینجا محل سخن امام خمینی (ره) است. 4️⃣ولی گاه خواست مردم در حوزه هایی است که اسلام در آنها دستور خاصی داده؛ مانند مجازات اعدام برای قتل عمد. در اینجا، چون عموم مردم مسلمان هستند، طبیعتاً خواستار اجرای دین هستند و حکومت نمی تواند به خاطر خواست اقلیت مردم، از خواست اکثر مردم عقب نشینی کند. 5️⃣اگر بر فرض، خواست اکثریت مردم بر توقف اجرای مجازات اعدام باشد، آنجا که خواست مردم در برابر خواست خدا قرار گیرد، روشن است که خواست خدا مقدم است؛ در اینجا حکومت در مرحلۀ اول، باید بسترسازی برای اقناع افکار عمومی نسبت به اجرای دین کند. 6️⃣ ولی اگر با وجود این، همچنان خواست اکثریت بر عدم اجرای برخی احکام دین شد، و اصرار حکومت دینی بر اجرای آن، اگر منجر به نفی اصل حکومت دینی شود، در اینجا لازم است دست از اجرای آن احکام بردارد تا سایر احکام دین اجرا شود. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
📌ضرورت موقعیت شناسی ✅کسی که در انجام کاری که مردم خوش ندارند، شتاب کند، دربارۀ او چیزی خواهند گفت که از آن اطلاعی ندارند. نهج البلاغه، حکمت36. https://eitaa.com/Faryab110
https://qudsonline.ir/xbc58 گفتگوی کوتاه دکتر فاریاب با روزنامه قدس خراسان با عنوان «مبعث؛ نهایت لطف خداوند به بندگان» 🌹🌹
3⃣1⃣1⃣📌چرا ولی فقیه را «ولی امر مسلمین جهان» می نامیم؟ 👈پاسخ 1️⃣بر اساس یادداشت های پیشین، تنها حکومتی مشروعیت دارد و تنها حاکمی حق حکومت دارد که از سوی خدا ـ با واسطه یا بی واسطه ـ اذن حکومت داشته باشد. ولی فقیه از سوی امام زمان علیه السلام اذن حکومت دارد. (یادداشت هفت بهمن) 2️⃣امروزه در سرتاسر دنیا، تنها کشوری که حاکم آن، ولی فقیه است، جمهوری اسلامی ایران است. 3️⃣مسلمانان، شرعاً ملزم به اطاعت از امام حق هستند و در صورت غیبت امام حق، باید از فرامین جانشین او پیروی کنند. بنابراین اگر، ولی فقیه فرمان حکومتی خطاب به مسلمانان صادر کند، بر تمام مسلمانان اطاعت از آن لازم است. ازاین رو، ولی فقیه، ولی امر مسلمین جهان است. 4️⃣اگرچه امروزه، اغلب مسلمانان جهان، اهل سنت هستند، ولی حق و باطل، تابع اکثریت و اقلیت نیست. 5️⃣حق آن است که خدا وجود دارد و حق امر و نهی به بندگان دارد. رسول گرامی اسلام (ص)، آخرین پیامبر الهی است، از علی تا مهدی (علیهم السلام) جانشینان او هستند و از سوی خدا حق امر و نهی به بندگان دارند: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم (نساء، 59) 6️⃣ ولی فقیه نیز از سوی امام زمان (ع) حق امر و نهی به بندگان را دارد. همانطور که امام زمان (ع) حق امر و نهی به تمام انسانها را دارد، جانشین او نیز همین حق را دارد. پس حق آن است که همگی باید از امام زمان (ع) و جانشین او یعنی ولی فقیه اطاعت کنند. 7️⃣بر این اساس، ولی فقیه، نه تنها ولی امر مسلمانان جهان، بلکه ولی امر تمام مردم جهان در عصر غیبت است. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
عزیزان گرامی درباره یادداشت مهم امشب، سوالاتی مطرح شده که ان شاءالله‌ فردا ساعت ده به بعد در قالب یک کلیپ کوتاه به آنها پاسخ می‌دهم. 🌹🌹
سوال نسبت به یادداشت دیشب: آیا مسخره نیست که مردم کشورهای دیگر بخواهند، از امر و نهی ولی فقیه در ایران اطاعت کنند؟
4⃣1⃣1⃣📌آیا همزمان می‌توان در دو کشور، دو ولی فقیه داشت؟ 👈پاسخ 1️⃣ولی فقیه، به معنای مجتهد عادل توانا در ادارۀ جامعه است که از سوی امام زمان (عج) اذن حکومت دارد؛ بنابراین، فرضیۀ تشکیل حکومت بر مبنای ولایت فقیه معمولاً در کشورهای شیعه، قابل تصور است. 2️⃣با توجه به مرزبندی‌های جغرافیایی، تأسیس حکومت بر مبنای ولایت فقیه در یک کشور به معنای منع شرعی یا عقلی تشکیل حکومتی با همین مبنا در کشوری دیگر نیست؛ پس کشورهای شیعی دیگر نیز می توانند چنین حکومتی را داشته باشند. 3️⃣اگر برای دو ولی فقیه احراز شود که کدام یک اصلح از دیگری است، ولی فقیه اصلح بر ولی فقیه غیراصلح ولایت دارد و اگر ولی فقیه اصلح، حکمی دربارۀ کشور او صادر کرد، بر او اطاعت از آن لازم است. اگر چنین احراز نشد، هر کدام حق دارند در کشور خود به حکومت بپردازند. 4️⃣نسبت به مسائل مشترک به هر دو ولی فقیه، مانند اتفاقات جهان اسلام در کشورهای دیگر ـ مثل سوریه یا غزه ـ ، اگر بر فرض، دو حکم متعارض از دو ولی فقیه صادر شد، روشن است که شیعیان، هر یک از دو ولی فقیه را که اصلح می دانند باید تابع حکم او باشند. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
📌با سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی به ویژه عزیزانی که به تازگی به ما ملحق شده اند. ✅✅فعالیتهای کانال: 1️⃣هر شب ـ غیر از جمعه شب ـ یک یادداشت اعتقادی مهم تا قبل از ساعت نه و نیم. (فعالیت اصلی کانال) 2️⃣ هر روز یکی از حکمت های نهج البلاغه تا قبل از ساعت ده صبح. 3️⃣ پاسخ به پرسشهای اعتقادی اعضای کانال در خصوصی. (برخی از سوالات مهم عزیزان در کانال، به صورت ویس پاسخ داده می شود.) ✅گفتنی است از روز پنج بهمن، یادداشت ها همه مربوط به حکومت دینی بوده است. توصیه می کنم، حتماً مطالعه بفرمایید. التماس دعا
🌹🌹🌹🌹🌹
5⃣1⃣1⃣📌چرا اقتضای خداباوری، وجوب شرکت در راهپیمایی 22 بهمن است؟ 1️⃣خداباوری یعنی اینکه هر آنچه که او میخواهد، تو هم بخواهی. خداوند متعال، خواسته های خود را در قالب دین به انسانها اعلام کرده است. وقتی که خداوند در دین، احکام اجتماعی آورده، بدین معناست که خواستار اجرای دین در جامعه است. 2️⃣اجرای دین در جامعه، متوقف بر تشکیل و تقویت حکومت دینی است. بنابراین، خداباوری، مستلزم تلاش برای تشکیل و تقویت حکومت دینی است؛ اگر چنین تلاشی از سوی انسانها صورت نگیرد، به این معناست که آنها، خواهان اجرای دین در جامعه نیستند؛ حال آنکه خداوند متعال، خواهان اجرای دین در جامعه است. 3️⃣بنابراین، اقتضای خداباوری آن است که هر کاری که منجر به تقویت حکومت دینی شود، بر انسان واجب است. 4️⃣از سوی دیگر، حکومت دینی، به پشتوانۀ حضور مردم پای حکومت است که میتواند دین را در جامعه بیشتر اجرا کند؛ هر چه مقبولیت حکومت دینی بیشتر باشد، معنایش آن است که بیشتر مردم خواهان اجرای احکام دین هستند. 5️⃣یقیناً حضور در راهپیمایی 22 بهمن، منجر به تقویت حکومت دینی میشود؛ شرکت نکردن بدون عذر موجه در این حماسه، عملاً به معنای آن است که برای شما تفاوتی نمیکند که حکومت، دینی باشد یا غیر دینی؛ چنانکه وقتی کسی در مدینه، با امیرالمومنین علیه السلام حاضر به همکاری نمیشد، معنایش این بود که برایش تفاوتی نمیکرد، علی امام جامعه باشد یا غیر علی. 6️⃣وقتی برایت فرقی نکند که حکومت دینی باشد یا غیردینی، معنایش آن است که برایت فرقی نمی کند که دین در جامعه اجرا شود یا نشود و این امر، با خداباوری در تعارض است؛ چراکه خداوند متعال، خواستار اجرای دین در جامعه است؛ بنابراین، اقتضای دین باوری، لزوم حضور در حماسۀ 22 بهمن است. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
عزیزان سلام لطفا در انتشار مطالب در دیگر گروهها، کوشا باشید.