0⃣6⃣📌 چرا خداوند کسی را که می داند کافر می شود و تا ابد در جهنم خواهند ماند، می آفریند؟ آیا این کار، اجحاف در حق او نیست؟
✍ پاسخ
1⃣خداوند متعال، انسانها را میآفریند تا با اختیار خود به سعادت برسند.
اگر کسی کافر شود و تا ابد در جهنم باشد، عالمانه و عامدانه این راه را پیموده و نمیتواند اعتراض کند. چنین نیست که چون خدا از قبل، علم داشته، او کافر شده. بلکه او با اختیار خود کافر و جهنمی شده است.
2⃣ لازمه این شبهه و سوال آن است که خداوند متعال فقط آنهایی را بیافریند که مستقیماً وارد بهشت میشوند.
3⃣ آفرینش بر اساس اسباب مادی و اذن الهی صورت میگیرد. خداوند میداند که فرزند یک زوج خاص، کافر میشود. اگر خداوند نخواهد که این فرزند متولد شود، چند کار میتواند انجام دهد:
الف. مانع از به دنیا آمدن این زوج هم شود.
ب. مانع از اختیار آنها برای ازدواج آنها با هم شود و نگذارد این دو با هم ازدواج کنند.
ج. مانع از اختیار آنها برای فرزندآوری شود.
د. مانع از اثربخشی فعل آنها برای فرزندآوری شود.
4⃣همه این چهار فرض، درباره والدین و والدین والدین و ... این زوج خاص هم صدق میکند، چراکه برای متولد شدن این فرد کافر، باید هزاران هزار ازدواج شکل پذیرد و برای ممانعت از متولد شدن او، باید هزار هزار ازدواج سر نگیرد؛ در حالیکه در این هزاران هزار ازدواج میتواند هزاران هزار فرد مومن به دنیا آید و اگر این هزاران هزار ازدواج سر نگیرد، هزاران هزار مومن نمیتوانند پا به عرصه وجود بگذارند.
بعلاوه اینکه، ممکن است از نسل خود همین کافر هم، انسانهای مومن فراوانی به دنیا آیند.
5⃣بنابر این، برای آنکه این فرد به دنیا نیاید، لازم است بسیاری از اسباب از کار بیفتند، بسیاری از انسانها فاقد اختیار شوند، بسیاری از مومنانی که میشد به دنیا آیند، دیگر به دنیا نیایند؛ حال آنکه چنین فرضی اولا با اختیار انسان ناسازگار است، زیرا لازمه اختیار انسان آن است که بتواند با فردی ازدواج کند که حاصل آن یک فرزند کافر شود.
ثانیاً با نظام احسن مبتنی بر نظام علیت و اسباب و مسببات نیز سازگار نیست.
#اختیار
#نظام_علیت
#عدل_الهی
https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال
این همه اختلاف و تفاوت میان موجودات عالم وجود دارد. برخی فقیر، برخی غنی. برخی سیاه، برخی سفید. برخی سالم متولد میشوند و برخی مریض. برخی دارای خانواده مومن، برخی دارای خانواده کافر. با این وضعیت، چگونه می توان ثابت کرد که خداوند متعال عادل است؟
تا فرداشب...
سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات
1⃣6⃣📌با این همه تفاوت میان بندگان، چگونه میتوان از عدل الهی دفاع کرد؟
👈 پاسخ(قسمت اول)
1️⃣ این پرسش را به دو گونه می توان پاسخ داد:
2️⃣ روش مبنایی: سخن دربارۀ آن است که با این تفاوتها چگونه می توان، عدل خداوند را پذیرفت؟ پاسخ آن است که این پرسش، مبتنی بر پذیرش وجود خداوند است. ولی کدام خدا؟ خدا موجود کامل مطلق است؛ در غیر این صورت، خدا نیست. اگر خدا، موجود کامل مطلق است، پس نمی توان پذیرفت که او کار غیرعادلانه انجام داده است؛ چراکه اگر او کار غیرعادلانه انجام دهد، بخاطر جهل، ناتوانی یا عدم خیرخواهی اوست که همگی نشان از نقص او هستند. خدایی هم که نقص داشته باشد، اساساً خدا نیست. بنابراین، هرچند نتوانیم حکمت این تفاوتها را درک کنیم، ولی نمی توان خدا را متهم به بی عدالتی کنیم.
3️⃣ اگر پرسش گر، وجود خداوند را نپذیرفته باشد، پس اساساً حق پرسش دربارۀ عدل الهی را ندارد. اگر هم بگوید بر مبنای شما خداپرستان، چگونه بی عدالتی خدا را توجیه می شود؟ پاسخ آن است، بر مبنای ما خداپرستان، خدا موجود کامل مطلق است، پس نمی توان او را متهم به بی عدالتی کرد.
4️⃣ از راه تحلیل معنای عدل:
عمدۀ اشکالات به مسئلۀ عدل الهی، مبتنی بر آن است که عدل به معنای مساوات گرفته شده است و بر این مبنا، انتظار می رفته که همه افراد یا سیاه باشند یا سفید. همه افراد در خانواده مومن به دنیا آیند یا همه آنها در خانواده کافر. همۀ آنها سالم به دنیا آیند یا همۀ آنها مریض و .... .
5️⃣با اندکی تأمل دانسته می شود که این معنای از عدل نادرست است. برای نمونه، آیا شما می پذیرید که تمام کارمندان دولت، حقوق برابر داشته باشند؟ آیا می پذیرید که برای تمام فرزندانتان به یک اندازه هزینه کنید؟ آیا می پذیرید که با تمام مجرمان (با جرم های مختلف) برخورد یکسان شود؟ آیا می پذیرید که خداوند با تمام بندگان (خوب و بد) برخورد یکسان و مساوی داشته باشد؟
قطعا خیر.
6️⃣بنابراین، اگر اشکالات درباره عدل الهی، بر پایه یک معنای نادرست از عدل (مساوات و برابری) است، پس آن اشکالات هم نادرست هستند.
7️⃣ به نظر شما معنای عدل چیست؟ شما کدام معلم را نسبت به نمره دادن به دانش آموزان عادل میدانید؟ ...
تا فرداشب..
#تفاوت_میان_انسانها
#عدل_الهی
https://eitaa.com/Faryab110
هدایت شده از محمدحسین
📌با این همه تفاوت میان بندگان، چگونه می توان از عدل الهی دفاع کرد؟
👈پاسخ (قسمت دوم)
1⃣با تأمل در معنای عدل، می توان به این نتیجه رسید که عدل به معنای دادن حق به صاحب حق یا به معنای قراردادن هر چیزی سر جای خود است. معنای دوم، عام تر از معنای اول است. بر اساس این معنا، کار عادلانۀ معلم آن است که به دانش آموز برتر امتیاز بالاتری نسبت به دانش آموزی که تلاش کمتری کرده، اختصاص دهد. همچنین لازمۀ عدل آن است که پدر فرزند مومن را بیشتر از فرزند فاسق دوست داشته باشد.
2⃣چنانکه بارها گفته شد، نظام عالم بر پایۀ نظام اسباب و مسببات پیش می رود. این اسباب گاه مادی هستند و گاه غیرمادی. گاه شناخته شده هستند و گاه ناشناخته.
3⃣ اینک با این معنا از عدل که گفته شد، مواردی که بی عدالتی خدا به شمار می رفت، عین عدل هستند.
چند نمونه:
👈 وقتی قرار است، آفرینش از اسباب عادی انجام شود، آنگاه فرزندی که حاصل نطفۀ یک انسان فقیر یا کافر است، روشن است که باید در خانوادۀ فقیر یا کافر متولد شود و بی معناست که فرزند حاصل از نطفۀ یک انسان فقیر یا کافر، در خانوادۀ ثروتمند یا مومن به دنیا آید.
👈 وقتی اسباب تأثیرگذار در معلول شدن فرزند وجود داشته باشند، اقتضای عدل آن است که او معلول به دنیا آید و این قانون برای همگان است. همچنین وقتی اسباب تأثیرگذار در سالم به دنیا آمدن فرزند وجود داشته باشند، اقتضای عدل آن است که او سالم به دنیا آید و این قانون نیز برای همگان است.
👍وقتی والدین یک نفر ساکن آمریکا باشند، اقتضای عدل آن است که او در آمریکا به دنیا آید نه در قم. همچنین اگر والدین یک نفر ساکن قم باشند، اقتضای عدل آن است که او در قم به دنیا آید نه آمریکا.
👈فرزند حاصل از رابطۀ نامشروع، باید حرامزاده باشد و فرزند حاصل از رابطۀ مشروع، حلال زاده است و این عین عدل است.
4⃣ همانگونه که گاو نمی تواند اعتراض کند که چرا من گاو آفریده شدم، کسی که در خانواده ای فقیر به دنیا آمده، نمی تواند اعتراض کند که چرا در خانوادۀ فقیر آفریده شده ام. چراکه گاو حاصل ازدواج دو گاو است و فرزند متولد در خانوادۀ فقیر، حاصل ازدواج مرد و زن فقیر است. همانطور که تولد گاو از ازدواج دو گاو عین عدل است، تولد فرزند فقیر از ازدواج مرد و زن فقیر نیز عین عدل است.
5⃣ با توجه به آنچه گفته شد، تفاوت ها، لازمۀ نظام اسباب و مسببات است و هیچ یک منافاتی با عدل الهی ندارد.
6⃣ آیا برخورد و انتظار خدا از این افراد، باید یکسان و مساوی باشد؟
تا فرداشب ...
https://eitaa.com/Faryab110
3⃣6⃣📌اگر عدالت به معنای مساوات و برابری نیست، چرا خداوند تکالیف دینی را از همه به طور یکسان خواسته است؟
👈پاسخ
1⃣ تکالیف دینی، دربردارنده و مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعی است. واحبات و مستحبات دارای مصالح واقعی و محرمات و مکروهات دارای مفاسد واقعی هستند.
2⃣خداوند متعال دین را برای همه فرستاده، ولی تکالیف آن را به طور یکسان از همه نخواسته است.
3⃣چند نمونه از واجبات:
الف. حج واجب است ولی فقط بر کسانی که استطاعت داشته باشند.
ب. نماز واجب است ولی ایستاده خواندن بر همه واجب نیست، کسی که نمیتواند بایستد، نشسته بخواند و کسی که نمیتواند نشسته بخواند، خوابیده نماز بخواند.
ج. وضو واجب است ولی فقط برای کسانی که آب داشته باشد و آب برای آنها ضرر نداشته باشد.
د. روزه واجب است، ولی فقط بر کسانی که توانایی آن را داشته باشند.
ه. زکات واجب است، ولی فقط بر کسانی که در نه مورد، اموالشان به نصاب خاصی برسد.(طلا، نقره، گندم، جو، خرما، کشمش، شتر، گوسفند و گاو)
و. خمس واجب است ولی فقط بر کسانی که از درآمد سالیانه آنها، چیزی اضافه آید.
ز. فطریه واجب است ولی فقط بر فرد غنی.
4⃣ در حوزه امور حرام، این امور در شرایط عادی بر همه حرام هستند، چون مفسده واقعی دارند، در عین حال، در شرایط اضطراری، همین امور حرام، مباح و حلال میشوند.
5⃣رعایت مستحبات و مکروهات هم که اساساً الزامی نیست.
6⃣ این همه، نشان میدهد که خداوند متعال، از همه بندگان به یک اندازه و مانند هم تکلیف نخواسته است و در این باره عدالت را رعایت کرده است.
#تکالیف_دینی
#عدل_الهی
https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب، یک سوال
انسانها در موقعیت های مختلف زندگی میکنند، طبیعی است که همگان نمیتوانند به یک اندازه به سعادت برسند. در این صورت، عدالت الهی چگونه قابل توجیه است؟
تا فرداشب ...