eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.1هزار دنبال‌کننده
226 عکس
67 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
8⃣7⃣📌آیا حقیقت دارد که حضرت یوسف علیه السلام به جای درخواست از خدا، حاجتش را از غیر خدا (مرد زندانی) درخواست کرد و به همین دلیل، به مدت حبس او افزوده شد؟ 👈پاسخ 1️⃣خداوند متعال، نظام هستی و روابط میان بندگان را مبتنی بر نظام اسباب و مسببات قرار داده است. بر این اساس، اگر کسی تشنه است، باید آب بخورد نه آنکه از خداوند بخواهد تشنگی اش را برطرف کند و اگر آب ندارد، باید به سراغ کسی برود که آب دارد. 2️⃣درخواست از غیر خدا، اگر با این عقیده باشد که غیر خدا را در برآورده کردن این درخواست، بی نیاز از خدا بدانیم، این درخواست، قطعاً شرک است. ولی اگر او را در برآوردن این درخواست، نیازمند به خدا بدانیم، این درخواست، عین توحید است. 3️⃣بر همین اساس، وقتی بیمار می شویم، باید نزد دکتر برویم. اما دکتر را در درمان، نیازمند به خدا می دانیم نه مستقل و بی نیاز از او. 4️⃣بنابراین، در اندیشۀ توحیدی، هیچ مشکلی ندارد که حضرت یوسف علیه السلام از غیر خدا درخواستی داشته باشد، در عین حال او را نیازمند به خدا بداند. افزون بر آن، چنین نیست که پیامبران هیچ درخواستی از کسی نکنند؛ چنانکه حضرت موسی علیه السلام از همسفرش درخواست می کند که غذا بیاورد: «فَلَمَّا جاوَزا قالَ لِفَتاهُ آتِنا غَداءَنا لَقَدْ لَقينا مِنْ سَفَرِنا هذا نَصَباً، هنگامى كه از آن جا گذشتند، (موسى) به يار همسفرش گفت: «غذاى ما را بياور، كه سخت از اين سفر خسته شده‏ايم!» (کهف، 62) 5️⃣قرآن کریم، داستان حضرت یوسف علیه السلام را چنین حکایت میکند: «وَ قَالَ لِلَّذِى ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْكُرْنىِ عِندَ رَبِّكَ فَأَنسَئهُ الشَّيْطَنُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فىِ السِّجْنِ بِضْعَ سِنِين‏» (یوسف، 42) 6️⃣بر این اساس، آیۀ یادشده، چنین معنا میشود: و یوسف به يكى از آن دو نفر، كه مى‏ دانست رهايى مى‏ يابد، گفت: «مرا نزد صاحبت [سلطان مصر] يادآورى كن!» ولى شيطان يادآورى او را نزد صاحبش(یعنی همان سلطان مصر) از خاطر وى برد و بدنبال آن، (يوسف) چند سال در زندان باقى ماند. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت های اعتقادی از لینک زیر استفاده کنید. https://eitaa.com/Faryab110
9⃣7⃣📌آیا انسانها روز قیامت، دقیقاً با همین بدن دنیوی محشور می‌شوند؟ 👈پاسخ 1️⃣از مجموع آیات قرآن، به ویژه آیات مربوط به نعمتها و عذابها، به روشنی به دست می آید، که انسان ها در آن دنیا دارای روح و بدن هستند. ولی کدام بدن؟ 2️⃣به تصریح قرآن کریم، جهان ابدی، متفاوت از این جهان است؛ چنانکه قرآن می‌فرماید که زمین و آسمان به زمین و آسمان دیگری تبدیل خواهند شد(ابراهیم، 48) که با این حساب، انسان باید بدنی متناسب با آن جهان داشته باشد. 3️⃣بدنی که در این دنیاست دارای ویژگی های خاصی است: مثلاً فضولاتی مانند ادرار، مدفوع و منی دارد، تولید نسل دارد، پیر می شود و .... . 4️⃣از همان آیات و روایات استفاده می شود که بدن انسان در آن دنیا، چنین فضولاتی ندارد. بارداری و تولید نسل منتفی است، ضمن آنکه، کهولت در آن معنا ندارد. 5️⃣از سوی دیگر، تصور کنید که انسانی به هنگام تولد، بدون دست و پا متولد شود و به این دلیل در این دنیا رنج می‌کشد، ولی به دلیل ایمان و عمل صالح، بهشتی باشد، آیا در بهشت نیز همین گونه خواهد بود؟ قطعاً خیر. 5️⃣بنابراین، به نظر می رسد که بدن اخروی نمی تواند عین بدن دنیوی باشد، بلکه تبدل یافتۀ آن است که ویژگیهایش با ویژگیهای بدن دنیوی متفاوت است. 6️⃣ممکن است در مقابل، برخی به داستان حضرت ابراهیم علیه السلام استناد کنند که خداوند متعال برای نشان دادن کیفیت زنده کرده مردگان از او خواست چهار پرنده را بکشد و گوشتهای آن ها را مخلوط کرده و در چهار محل بگذارد و آنگاه هر پرنده را به نام صدا بزند تا اجزای آنها به هم متصل شود و حیوان دوباره شکل بگیرد. با این حساب بدن اخروی، دقیقاً عین بدن دنیوی ماست. 6️⃣ در پاسخ باید گفت که اولاً اگر کسی چنین تصوری داشته باشد، باید تمام خصوصیات بدن دنیوی از جمله داشتن فضولات، بارداری و تولید نسل و پیری را در آخرت بپذیرند، که هرگز زیر بار چنین لوازمی نمی رود. ثانیاً با نگاهی به سایر آیات به دست می آید که این آیه در مقام آن است که بگوید که بدن دوم، از مواد همان بدن اول است نه آنکه دقیقا عین آن باشد. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید. https://eitaa.com/Faryab110
همراهان ارجمند. پرسش‌های خود را در خصوصی برای بنده بفرستید 🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌پاداش شاد کردن خانم‌هایی که به شما مَحرم‌اند‼️ ...عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى اِمْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلاَّ فَرَّحَهُ اَللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.» 🔰از امام رضا از رسول خدا (صلوات‌الله علیهما) نقل شده است: «به‌راستی که خداوند (تبارک‌وتعالی) نسبت به زنان از مردان دل‌سوزتر است. هیچ مردی نیست که شادی‌ای بر دلِ زنی که از محارم اوست، وارد کند، مگراین‌که خداوند (تعالی) در روز قیامت او را شاد گرداند.» :📚الکافي، ج۶، ص ۶ عرض سلام و تبریک خدمت بانوان کانال
0⃣8⃣📌آیا در دوران حکومت مهدوی، عدالت واقعی اجرا می‌شود؟ 👈 پاسخ 1⃣ عدالت به معنای قراردادن هر چیزی سر جای خود یا دادن حق به صاحب حق است. 2⃣ بنا بر این دو تعریف، بر پایی عدالت دست کم در سه حوزه قابل بررسی است: الف. تعیین مسوولان در مناصب اجرایی مانند استانداری، فرمانداری، بخشداری، امور مالی، امور خدماتی، امور قضایی و ... ب. تصمیم گیری درباره قوانین و اجرای صحیح آنها. ج. برخورد مناسب با خاطیان و مجرمان. 3⃣ وقتی می‌توان از عدالت در این سه عرصه، سخن به میان آورد که یا گفته شود امام زمان علیه السلام خود با علم خدادادی اش، تمام مسوولان را از بالا تا پایین تعیین می‌کند و تصمیم گیری ها، همه با خود اوست و اجرای آنها نیز با خودش است. خاطیان را نیز او شناسایی و تعیین تکلیف کرده و با آنها برخورد می‌کند. یا آنکه بگوییم این امور به ویژه جزییات امور به عهده مدیران و منصوبان آنهاست ولی آنها، در این کار معصوم هستند؛ نه خطا میکنند و نه ناحقی به خرج می‌دهند. 4⃣فرض اول که امام علیه‌السلام خودش بخواهد تمام مسوولان را تعیین کند و تصمیمات را خودش اتخاذ و اجرا کند، فرضی بعید است؛ چراکه حکومت مهدوی، یک حکومت جهانی است و صدها هزار مسوول ریز و درشت برای هزاران اداره در نقاط مختلف جهان باید داشته باشد و بناست که هم شکل گیری و هم اداره آن با همکاری مردم و از طرق عادی انجام شود. 5⃣فرض دوم هم که بگوییم تمام افراد تصمیم گیرنده و اجراکننده در تعیین کارمندان و ... همگی معصوم هستند، منتفی است. 6⃣بنابراین، انتظار اینکه، همه چیز، دقیقاً همه چیز، سر جای خودش باشد، انتظار نامعقولی است، بله، با توجه به وعده‌های داده شده در روایات، بیشترین عدالت در آن دوران در این حوزه، محقق می‌شود و وقتی زمینه برای فساد نباشد، ازاین رو، انتظار بیشترین عدالت، انتظاری معقول است نه آنکه هیچ خطایی رخ ندهد. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید. https://eitaa.com/Faryab110
🔳 إنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ شهادت مظلومانه تعدادی از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی زائران گلزار شهدای کرمان تسلیت عـــــرض می‌نماییم🏴