⚪️ واقعیت عدم
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو بر فلسفه اسلامی ص۱۳۰_۱۳۲
آیا همان طور که وجود (بالمعنی الاخص ) دارای واقعیت حقیقی و خارجی است ، عدم نیز واقعیتی حقیقی و متناسب با خودش را دارد یا هیچ واقعیت حقیقی ندارد؟
🔹مشهور فیلسوفان (من جمله ابن سینا، ملاصدرا، میرداماد، علامه طباطبایی ، آیت الله جوادی)معتقدند عدم ، واقعیت حقیقی در نفس الامر ندارد.
🔶استاد فیاضی بر اساس استدلال معتقدند عدم واقعیتی حقیقی دارد و واقعیت اعدام به نبود و نیستی آنها است.
🔳استدلال بر واقعیت عدم
یکی از مهم ترین ادله ای که استاد فیاضی بر واقعیت عدم اقامه می کنند به شرح ذیل است :
1⃣ اگر در عالم واقع، موجود محدودی متحقق باشد، قطعا آن موجود محدود، در خارج از حد وجودی خودش معدوم است .
2⃣اگر وجودِ آن موجود محدود ، در خارج از حد وجودی اش معدوم باشد ، پس عدم آن موجود در محدوده خارج از حد وجودی اش حقیقتا موجود است زیرا اگر در خارج از محدوده وجودیِ آن ، نه خودش موجود باشد و نه عدمش ، مستلزم ارتفاع نقیضین بوده و محال است .
⬅️با توجه به این که در عالم واقع موجودات محدودی محقق هستند پس عدمِ موجود محدود در خارج از حد وجودی اش حقیقتا موجود است و واقعیت دارد.
♦️تذکر : مقصود از عدم هنگامی که می گوییم واقعیت حقیقی دارد ، عدم های حقیقی است نه عدم های اعتباری زیرا که اعدام اعتباری (مثل عدم واجب الوجود) صرفا واقعیتی اعتباری دارند.
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#نوآوری
#آیت_الله_فیاضی
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔@FayaziPhilosophicalSchool
هدایت شده از کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
⬛️انالله و انا الیه راجعون ⬛️
با نهایت تاسف و تاثر ارتحال همسر مکرمه حضرت آیت الله فیاضی را به محضر آیت الله فیاضی، فرزندان و همه بازماندگان تسلیت عرض می کنیم.
مراسم تشییع آن بانوی مکرمه و مومنه جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵ در گلزار علی بن جعفر(ع) قم برگزار می گردد.
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99
⚪️ تمایز در اعدام
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۱۳۲_۱۳۵
ذکر برخی اقوال
1⃣تمایز میان اعدام صرفا ذهنی است.
2⃣تمایز ذهنی میان اعدام نیز وجود ندارد و اسناد تمایز به اعدام بالعرض و المجاز است.
3⃣ استاد فیاضی: اعدام با یکدیگر تمایز واقعی دارند.
🔰نکته :منظور از عدم در این بحث "عدم مضاف و مقید" است زیرا در عدم مطلق بما انه عدم مطلق تمایز معنا ندارد نظیر " وجود مطلق بما انه وجود مطلق " که تمایز در آن معنا ندارد.
💠 استدلال بر تمایز اعدام
یکی از مهم ترین تمایز اعدام به شرح ذیل می باشد:
۱. اگر اَعدام مضاف واقعا از دیکدیگر متمایز نباشند ، نباید "عدم معلول" به "عدم علت مخصوص خود" مستند باشد.
۲. در حالی که بالبداهه ، "عدم معلول" فقط به "عدم علت خودش" مستند است. مثلا عدم باران فقط به عدم ابر باران زا مستند است، نه عدم های دیگر
◀️نتیجه: اَعدام ، واقعا با یکدیگر تمایز دارند.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
#نوآوری
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ علیت در اعدام
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۱۳۷
🔰بر اساس دیدگاه استاد فیاضی ، با توجه به آنکه اعدام دارای واقعیت هستند ، میان آن ها علیت واقعی خواهد بود . افزون بر آن ، می توان برای علیت واقعی میان اعدام استدلال دیگری نیز اقامه کرد که به شرح ذیل است:
1⃣شیء ممکنی که اکنون معدوم است ، دو حالت دارد : یا بالذات معدوم است و یا عدمش را از جانب غیر دریافت کرده است.
2⃣فرض اول محال است ؛ زیرا :
3⃣اگر عدم برای ممکن معدوم از جانب غیر حاصل نشده باشد ، او در واقع ، ممتنع بالذات است نه ممکنِ معدوم .
4⃣لیکن ممتنع بالذات بودنِ آن معدوم خلف در ممکن بودن اوست .
5⃣بنابراین ، عدم برای ممکنِ معدوم از جانب عیر حاصل شده است . منظور از عیر نیز علت است زیرا علت، شیئی است که به سبب او شیء دیگری حاصل می شود.
6⃣از آنجا که عدم برای ممکنِ معدوم از جانب علت حاصل شده است ، عدم آن ممکنِ معدوم ،معلول علت می باشد.
◀️در نتیجه ، عدمِ هر ممکن ، واقعا معلولِ علت است، لذا علیت واقعی میان اعدام ثابت است.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
#نوآوری
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ اقسام نفس الامر
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۱۴۴_۱۴۶
از دیدگاه استاد فیاضی نفس الامر همان واقع و وجود به معنای اعم هست که دو قسم دارد:
1⃣واقع حقیقی : واقعی است که بدون هیچ اعتباری در عالم نفس الامر تحقق دارد.
واقع حقیقی خود دو قسم است :
الف.وجود به معنای اخص :واقعیتی است که نقیض عدم بوده و منشاء آثار وجودی است.
ب.عدم : واقعیتی است در مقابل وجود به معنای خاص که بخشی از نفس الامر را به خود اختصاص داده است.
2⃣واقع اعتباری : واقعی که تحقق حقیقی ندارد و ظرف تحقق آن عالم اعتبار است ، به نحوی که خارج از ظرف اعتبار تحققی ندارد.
واقع اعتباری خود سه قسم دارد:
الف. اعتبار عقلی یا نفس الامری : اعتباری است که هر چند واقع حقیقی ندارد ، منشاء انتزاع م حقیقی دارد . مثال : ماهیت من حیث هی نظیر انسان من حیث هو که هر چند واقع حقیقی ندارد اما هنگامی که عقل این ماهیت را که در واقع حقیقی ، موجود یا معدوم است را تحلیل می کند به ماهیت من حیث هی می رسد ( در مثال خودمان به انسان من حیث هو).
ب. اعتبار عقلائی : اعتباری که افزون بر آنکه واقع حقیقی ندارد، منشاء انتزاع حقیقی نیز ندارد و اعتبار آن تنها به ید معتبر است ، منتها اعتباری که عاقلان آن را قبول دارند که عقلاء به خاطر اثر و غرضی دست به چنین اعتباری می زنند نه آن که بدون غرض و از روی وهم و خیال دست به اعتبار بزنند مانند اعتبارمالکیت و زوجیت که نه دارای واقع حقیقی است و نه منشاء انتزاع حقیقی بلکه عقلاء صرفا به دلیل غرض و هدف خاصی آن را اعتبار کرده اند.
ج. اعتبار وهمی: اعتباری که افزون بر آنکه واقع حقیقی ندارد، منشاء انتزاع حقیقی نیز ندارد و اعتبار آن نیز تنها به ید معتبر است ، هیچ هدف عقلائی نیز برای اعتبار نیست و اعتبار آن صرفا وهمی و خیالی است به این معنا که معتبر آن را بدون هدف عقلائی تخیل و توهم کرده است مثل اعتبار غول و سیمرغ.
نکته : این نوع نگاه به عالم نفس الامر ، نگاهی جامع به عالم واقع است که در همه ی مسائل فلسفی تاثیر گذار است.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
#نوآوری
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
مکتب فلسفی استاد فیاضی
⚪️ قاعده الشیء ما لم یجب لم یوجد ؛ اقوال و نظرات 📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص۲۱۹ _۲
⚪️ استدلال فیلسوفان بر قاعده الشیئ ما لم یجب لم یوجد در بوته نقد
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص۲۲۴ _۲۳۰
یکی از مهمترین ادله ای که بر ضرورت سابق علّی اقامه شده استدلالی است که از طریق لزوم ترجیح بلا مرجح بیان شده است .
شکل منطقی استدلال چنین است:
۱. اگر وجود معلول پس از وجود علت تامه ، ضروری نباشد ، صدور و عدم صدور آن از علت تامه جایزخواهد بود.
۲.اگر صدور و عدم صدور معلول از علت تامه جایز باشد ، صدور آن از علت تامه ، ترجیح بلا مرجح خواهد بود.
۳.ترجیح بلا مرجح محال است
نتیجه : وجود معلول پس از وجود علت تامه ، ضروری است.
🔹نقد و بررسی
قوام این استدلال بر مقدمه سوم یعنی استحاله ترجیح بلا مرجح است موفقان ضرورت سابق علّی ترجیح بلا مرجح را به طور کلی پذیرفته اند و آن را مستلزم ترجح بلا مرجح و تحقق معلول بدون علت دانسته اند.
ترجیح بلا مرجح مواردی مختلفی دارد ، معنایی که در این جا مراد است این است که تحقق ممکن پس از تحقق علت تامه بدونِ رجحان ضروریِ : ترجیح بلا مرجح در این مورد به این معناست که پس از تحقق علت تامه بدون آنکه جانب تحقق ممکن بر جانب عدم تحقق ، رجحان ضروری پیدا کند، شیئ ممکن محقق شود .
🔹 مصادره به مطلوب استدلال قائلین به قاعده الشیئ ما لم یجب لم یوجد
این بیان از موارد ترجیح بلا مرجح است که کانون اصلی نزاع میان معتقدان ضرورت سابق علّی و منکران آن می باشد ؛ از این رو ، استفاده از آن برای اثبات ضرورت علّی معلولی و قاعده الشیئ ما لم یجب لم یوجد نوعی مصادره به مطلوب است.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ تشکیک در ماهیت
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۱۱۴ _ ۱۱۷
تشکیک در ماهیت به معنای آن است که ماهیت دارای افراد و مصادیقی باشد که ما به الامتیاز آنها عین ما به الاشتراک آنها باشد به تعبیر دیگر ، ما به الاشتراک و ما به الامتیاز در افراد ماهوی ، حقیقت واحد (ماهیت ) باشد.
📜دیدگاه ها درباره تشکیک در ماهیت
۱. دیدگاه مشائیان : تشکیک ماهوی مطلقا چه در ماهیت جنسی و چه در ماهیت نوعی محال است.
۲.دیدگاه شیخ اشراق : تشکیک ماهوی مطلقا چه در ماهیت جنسی و چه در ماهیت نوعی ممکن است. وی علاوه بر سه نوع تمایز میان ماهیات ( تمایز به تمام ذات ، تمایز بعض ذات ، تمایز به امور عرضی) تمایز به نحو تشکیک در ماهیت را نیز ممکن بلکه واقع شده می داند.
۳. دیدگاه استاد فیاضی : تشکیک به اشدیت و اضعفیت ، ازیدیت و انقصیت و وکثریت و اقلیت فقط در ماهیت جنسی امکان دارد و در ماهیت نوعی محال است .
اما تشکیک به اوّلیت و آخریت و اولویت و عدم اولویت هم در ماهیت جنسی و هم در ماهیت نوعی ممکن است.
◽️دلیل
ادله استحاله تشکیک در ماهیت از دو جهت محدودیت دارد
۱.فقط شامل ماهیت نوعی می شود نه ماهیت جنسی .
۲. فقط سه نوع اشدیت و اضعفیت ، ازیدیت و انقصیت و وکثریت و اقلیت را در بر می گیرد.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
#نوآوری
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ وحدت وجود ؛ نقد وحدت شخصی و بیان نظر استاد
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص۱۱۷_ ۱۲۵
بیان مختصر وحدت شخصی وجود
بر اساس نظریه وحدت شخصی وجود ، حقیقت خارجی وجود، منحصر به وجود خداوند است و وجود شخصی وجود دیگر در طول یا عرض او موجود نیست ،لذا ماسوای خداوند صرفا تجلیات و شئون او هستند .
شاید مهم ترین دلیلی که بر وحدت شخصی وجود ذکر شده ، برهان از طریق عدم تناهی وجود خداوند است . عدم تناهی وجودی به معنای نفی هر گونه ثانی _ چه در طول و چه در عرض_ برای وجود است به گونه ای که وجود نا محدود ، همه مواطن وجودی را پر کرده و هیچ موطن و ذره ای نیست که وجودش آن را واجد نباشد زیرا فرض هر گونه ثانی در عالم مستلزم تمایز آن وجود با وجود اول است و تمایز نیز مسلتزم محدودیت آنها است از این رو ، این معنا از نا محدودیت مسلتزم نفی هر وجود ثانی و نافی کثرت در عالم وجود است . بر این اساس گفته می شود:
۱. وجود خداوند نامتناهی است .
۲. وجود نامتناهی ، ثانی _ در عرض یا طول _ ندارد و همه مواطن را پر کرده است.
نتیجه : وجود خداوند واحد شخصی است و ثانی _ در عرض یا طول _ ندارد.
نقد استاد
از نظر استاد فیاضی هر چند مقدمه اول برهانی که برای اثبات وحدت شخصی وجود از طریق عدم تناهی خداوند بیان شد درست است.
اما مقدمه دوم آن (وجود نامتناهی ، ثانی ندارد) صحیح نمی باشد زیرا وجود نا متناهی فقط وجود دیگری که خارج از حیطه وجودی خداوند است را نفی می کند نه وجود دیگری که متداخل در وجود خداوند است.
🔹بیان نظریه استاد؛ تداخل وجودی
مقصود از تداخل وجودی آن است که دو وجود در یک موطن و ظرف قرار گیرند ، به نحوی که وجود یکی در آن موطن ، مانع از وجود دیگری نباشد و هیچ تاثیری نیز از ناحیه تداخل در آنها وجود نیاید.
برای نمونه ، در تداخل وجودی خدای متعال ومخلوقات گرچه وجود خداوند نا متناهی است و همه مواطن وجودی را پر کرده است ولی این نامتناهی بودن مانع از وجود مخلوقات در آن مواطن نیست یعنی خداوند در همان موطن وجودی مخلوقات حاضر است.
🔹بیان دو نکته
۱. نباید بین تداخل و معانی دیگر نزدیک به آن همچون اجتماع، اتحاد ، انضمام ، ترکیب حقیقی ، امتزاج و حلول خلط کرد .
۲.به نظر می رسد اشکال عقلی بر نظریه تداخل وجودی وارد نیست افزون بر آن از نظر نقلی نیز می توان شواهدی برای این نظریه پیدا کرد؛ عباراتی نظیر : داخل فی الاشیاء ، هو فی الاشیاء ، داخل فی کل مکان ، حاضر کل مکان ، الموجود فی کل مکان که در روایات آمده اسا می تواند شاهدی بر این نظریه باشد.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
#نوآوری
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ دو تفسیر از تشکیک در وجود
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۱۰۷_۱۱۰
🔹اندیشمندان در تفسیر تشکیک در وجود با یکدیگر اختلاف دارند. در اینجا به دو تفسیر مهم از آن اشاره می کنیم :
۱.تفسیر مختار استاد فیاضی و منسوب به مشائین و فهلویون: حضرت استاد در این زمینه می فرمایند :أن المعنی المختار فی تفسیر تشکیک الوجود و هو الذی ینسب الی الفهلویین من حکماء الفرس أن طبیعة الوجود حقیقة واحدة مشترکة بین الموجودات المتکثرة کاشتراک سائر الطبائع الکلیة بین أفرادها . فوحدة الوجود لیست إلّا وحدة طبیعته الکلیة و کثرته هی کثرة اشخاص افراده و ذلک نظیر وحدة حقیقة الإنسان الذی هو کلی طبیعی مع کثرة أشخاص افراده . ولیست الوحدة هنا وحدةً شخصیةً و إنما هی وحدة سنخیة .بر اساس این تفسیر، وحدت ، وصف معنا و حقیقت وجود است که میان همه مصادیق و افراد مختلف مشترک است ولی کثرت وصفِ افراد و مصادیق است.
۲.ملاصدرا: تشکیک در وجود به معنای آن است که وجود در عین آنکه واحد شخصی است، کثرت شخصی هم دارد یعنی وجود همانندتفسیر نخست صرفا معنا و حقیقت واحدی نیست که اشخاص متکثر داشته باشد بلکه حقیقت واحد شخصی است که افراد آن در همان حقیقت واحد شخصی متحقق هستند . بر پایه این تفسیر وجود امر واحد شخصی است که مراتب و مظاهر گوناگونی دارد ، این مراتب همگی در واحد شخصی جمع هستند و به تعبیری شؤون و تعینات و ظهور آن وجود شخصی به شمار می آیند .
🔹نکته : به عقیده استاد فیاضی ، این تفسیر از تشکیک وجود همان نظر نهایی صدر المتالهین درباره وحدت وجود است نه آنکه مقدمه نظریه وحدت وجود باشد خلافا لبعض اندیشمندان ؛ رجوع کنید رحیق مختوم ج ۵ ص ۵۶۱_ ۵۶۴ و مبانی و اصول عرفان نظری ص ۱۵۷
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
#نوآوری
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
📝پرسش و پاسخ
📎برگرفته از کتاب متفرقات فلسفیة ص١٢
🔹السؤال🔹
إن العرفان النظري_ كما ذكروا_ ترجمة للعرفان العملي ، و العارف بالعرفان العملي غاية ما ينتهي إلي وحدة الشهود فقط ، كيف حصل أن قالوا بوحدة الوجود في ترجمته في العرفان النظري..؟
🔸الجواب 🔸
الخطأ كله وقع في العرفان في هذه الناحية حيث حصروا الوجود في المشهود و هو أعم و الحصر الصحيح هو العكس و هو حصر الشهود في وجوده تعالي
#پرسش_و_پاسخ
#آیت_الله_فیاضی
#فلسفه
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
🆔@asfar99
📝پرسش و پاسخ
📎برگرفته از کتاب متفرقات فلسفیة ص٥٢
🔹السؤال🔹
مع قبولكم الحركة في المجردات ، كيف نحفظ وحدة وجود الإنسان حينئذ ، حيث إن نفسه متحركة كبدنه؟
🔸الجواب 🔸
إشكالية الوحدة تأتي علي مبني الكون و الفساد ، مما ألجأ الأعلام إلى القول بأن وحدة الإنسان بروحه المجردة الثابتة ..
و أما على مبنى أن الحركة وجود واحد ممتد _كما هو حق_ فلا موضوع للإشكال..
#پرسش_و_پاسخ
#آیت_الله_فیاضی
#فلسفه
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
🆔@asfar99
📝پرسش و پاسخ
📎برگرفته از کتاب متفرقات فلسفیة ص۳۰
الفرق بين الإضافة المقولية و الإشراقية
🔹السؤال🔹
مما تقدم کأني أفهم أنكم لا تفرقون بين الإضافة المقولية و الإشراقية بما هو معهود ؟
🔸الجواب 🔸
الإضافة الإشراقية هي إيجاد العلة معلولها، فأحد طرفيها فاعل .. و هي قبل الطرف الثاني .. و الإضافة المقولية هي الهيئة المتكررة الحاصلة من النسبة بين الطرفين .. و هي متأخرة وجودا عن الطرفين كما أنها تحصل حتى من النسبة في الإضافة الإشراقية
#پرسش_و_پاسخ
#آیت_الله_فیاضی
#فلسفه
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
🆔@asfar99
⚪️ استدلال بر تشکیک در وجود
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۱۱۰ _۱۱۴
یکی از مهم ترین استدلال هایی که بر تشکیک در وجود اقامه شده است ، استدلالی که برای تبیین آن ذکر چند مقدمه لازم است :
مقدمه اول : مفهوم وجود ، مفهوم واحدی است به نحوی که از همه موجودات ، یک مفهوم وجود انتزاع می شود.
مقدمه دوم: هر مفهوم به نحو بالذات و بالفعل حاکی از معنی خود است، مفهوم وجود نیز از معنا و محکی خود به صورت بالذات و بالفعل حکایت می کند.
مقدمه سوم : وجود اصیل است.
مقدمه چهارم : کثرت وجود خارجی امری بدیهی و مسلم است لذا در عالم خارج ، واقعیات متکثر و متعددی متحقق هستند.
مقدمه پنجم : محال است مفهوم واحدی از حقایق مختلف از آن جهت مختلف حکایت کند.
تبیین استدلال
بر اساس اصالت وجود ، آنچه بالذات متحقق است و واقعیت دارد ، وجود است . از سوی دیگر ، ما در خود می یابیم که با مفهوم وجود از آن واقعیات حکایت می کنیم. و این مفهوم نیز مفهوم واحدی است . بر اساس مقدمه دوم ، حکایت هر مفهوم از معنا و حقیقت خودش حکایتی بالذات و بالفعل است.براساس مقدمه پنجم حقیقت وجود نیز مانند مفهوم وجود باید امر واحدی باشد .از سوی دیگر ، بر اساس مقدمه چهارم ، کثرت وجود نیز امری بدیهی و انکار ناپذیر است ، بنابراین ، حقیقت وجود هم دارای جهت وحدت است و هم دارای جهت کثرت ، لذا ما به الاشتراک میان واقعیات خارجی و ما به الامتیاز آنها امری واحد یعنی حقیقت وجود است .
نکته : آنچه از این استدلال و نیز ادله دیگر تشکیک استنباط می شود چیزی بیش از تفسیر مختار نیست .
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
#نوآوری
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📺 پخش زنده ارتباط تصویری رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی
🔻رهبر انقلاب اسلامی در سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم در سال ۱۳۵۶ علیه رژیم ستمشاهی، به صورت تلویزیونی با مردم قم سخن خواهند گفت.
🔸این سخنرانی ساعت ۱۰ روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ به صورت زنده از سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکههای اجتماعی و همچنین از شبکههای تلویزیونی و رادیویی رسانه ملی پخش خواهد شد.
🔻دیدار رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی، هر سال با حضور هزاران نفر از مردم این شهر در حسینیه امام خمینی برگزار میشد که امسال به علت رعایت شیوهنامههای بهداشتی، از طریق ارتباط تصویری با جمعیت حاضر در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد.
💻 @Khamenei_ir
📝پرسش و پاسخ
📎برگرفته از کتاب متفرقات فلسفیة ص ٦٦
📜معيار القصور
🗞 السؤال
ما هو حقيقة القاصر الذي يترتب عليه العذر في العقائد؟
📃الجواب
القاصر هو من لم يحتمل _و ربما احتمالا معتداً به _ وجود حق غیر ما یعتنقه .. و هذا قد یشمل جملة من المثقفين الذين أخفقوا في إصابة الحق فضلا عن العوام.
🗞 السؤال
بالنسبة إلي العوام أتباع الأديان الأخرى غير الإسلام ، و أتباع المذاهب الأخرى غير الإمامية الاثنى عشرية ، الذين يرون القداسة في علمائهم و أنهم يحملون الحق و لا يحتملون أن الحق إلى جانب غير علمائهم ، لا بد و أن يكونوا قاصرين؟
📃الجواب
نعم.
#پرسش_و_پاسخ
#آیت_الله_فیاضی
#فلسفه
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
🆔@asfar99
⚪️ بیان تقسیمات وجود
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص۱۴۹ الی ۱۵۲
در یک نگاه کلی ، وجود دو قسم است :
1 وجود فی نفسه یا مستقل
وجودی است که معنا و حقیقت مستقل دارد و فقط به صورت اسمی تعقل می شود. وجود فی نفسه خود دو قسم است :
1.1 وجود فی نفسه لنفسه
وجودی است که افزون بر آنکه معنای مستقل دارد در خارج وصف و نعت غیر نیست. مانند جسم . وجود فی نفسه لنفسه نیز دو قسم دارد:
1.1.1 وجود فی نفسه لنفسه بنفسه
وجودی است که معلول موجود دیگر نبوده است و مستقل مطلق است . این وجود فقط یک مصداق دارد و آن خدای متعال است .
1.1.2 وجود فی نفسه لنفسه بغیره
وجودی است که هر چند معنای مستقل دارد و وصف غیر نیست ولی معلول موجود دیگر است مثل انسان
1.2 وجود فی نفسه لغیره
وجودی هر چند معنای مستقل دارد اما در خارج نعت و وصف برای غیر است وبه همین جهت آن را وجود رابطی اطلاق می گردد. وجود رابطی سه قسم است :
1.2.1 اعراض
1.2.2 صورت های جسمیه
صورت های جسمیه که در همه اجسام وجود دارد و وصف و نعت ماده هستند. وجود رابطی بودن صور جسمیه مبتنی بر بر پذیرش وجود ماده است . استاد فیاضی منکر ماده اولی است لذا از نظر ایشان صور جسمیه از اقسام وجود رابطی نیست .
1.2.3 صور نوعیه
مانند صور نوعیه گل که نعت و وصف برای جسم گل است .
2 وجود فی غیره یا رابط
وجودی است ک معنا و حقیقت غیر مستقل و حرفی دارد . این وجود چند قسم است:
2.1 رابط به یک طرف
البته این قسم از وجود رابط فقط بر اساس مبنای کسانی درست است که همه عالم را عین ربط به خداوند می دانند. لذا اگر کسی این مبنا را نپذیرد ، وجود رابط به یک طرف نیز پذیرفته نخواهد شد. استاد فیاضی چون مبنای ملاصدرا را نمی پذیرد ، وجودرابط را همیشه دو طرفه می داند.
2.2 رابط به دو طرف
وجود رابط به دو طرف خود دو قسم است
2.2.1 رابط یا نسبت تام
2.2.2 رابط یا نسبت ناقص
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
#نوآوری
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 فاطمه زهرا سلاماللهعلیها مجمع همه خیرات عالم است
🔻رهبرانقلاب: بشريت يكجا مرهون فاطمهى زهرا است - و اين گزاف نيست؛ حقيقتى است - همچنان كه بشريت مرهون اسلام، مرهون قرآن، مرهون تعليمات انبيا و پيامبر خاتم است... ۱۳۷۰/۱۰/۵
🗓 به مناسبت فرارسیدن خجسته سالروز ولادت امابیها حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها
📜 khl.ink/khat | #مناسبت
📜نظر استاد فیاضی در مورد کتاب مطابقت صور ذهنی با خارج
📝پرسش و پاسخ
📎برگرفته از کتاب پرنیان اندیشه ج ۱ص۱۵۰_۱۵۱
سوال : ارزیابی شما از کتاب آقای عارفی درباره معرفت شناسی چیست ؟
جواب : خوب است.
داستان این کتاب به این صورت است که آقای ملکیان در درس گفته بود که اگر این حرف های که فلاسفه اسلامی قائل اند ، یک نمونه اش بتوانید اثبات کنید ، من از همه حرف هایم دست بر می دارم . آقای عارفی از شاگردان آن کلاس که از دوستان گروه فلسفه موسسه بود ، بسیار تحت تاثیر این حرف قرار گرفته بود و تصمیم گرفت پایان نامه اش را مطابقت صور ذهنی با خارج قرار دهد، و من راهنما باشم و مشاور هم آقایان ملکیان و لگن هاوزن .
ایشان مطالب را می نوشت و می برد پیش آقای ملکیان ، ایشان اشکالش را مطرح می کرد ، او هم ضبط و پیاده می کرد و می برد آقای ملکیان تایید می کرد سپس می آمد پیش من ، دوباره ضبط و پیاده و تایید می گرفت و می برد پیش آقای ملکیان . همین طور رفت و آمد ادامه داشت .
سوال : کتاب دیگر به این قوت هست؟
جواب: نه.
#پرسش_و_پاسخ
#آیت_الله_فیاضی
#فلسفه
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
🆔@asfar99
📝پرسش و پاسخ
📎برگرفته از کتاب پرنیان اندیشه ج ۱ص۳۵۶_۳۵۷
سوال : یکی از اساتید ما به شما نسبت می دهد که قائل به اصالت وجود و ماهیت هستید ، بنده عرض کردم نظر شما اصالت وجود است ، منتها با تفسیری مخصوص ، درست عرض کردم ؟
جواب : بله ، آقایان بنابر نظر خودشان به من چنین نسبتی می دهند و طبق برداشت خودشان درست هم می گویند .
#پرسش_و_پاسخ
#آیت_الله_فیاضی
#فلسفه
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ بازنگری در تقسیم وجود به مستقل و رابط
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۱۵۲_ ۱۵۶
نکته : تقسیم موجود به رابط و مستقل ، غیر از تقسیم وجود به رابط و مستقل است.برای تحلیل این مسئله بر اساس مبانی مختلف پیش می رویم:
۱.صدر المتالهین :
❎تقسیم وجود به مستقل و رابط نادرست است زیرا هر تقسیم ، فرع بر تغایر اقسام است در حالی که به نظر ملاصدرا همه مخلوقات شئون حق هستند و موجودیت آن ها به وجود حق است و نه مغایر آن.
✅تقسیم "موجود" به مستقل و رابط به نظر ملاصدرا صحیح است زیرا منظور از موجود در این جا معنایی ست که وجود دارد و معنایی که وجود دارد میتواند معنای مستقل باشد مانند معنای وجود حق تعالی و یا معنای رابط باشد مانند معنای مخلوقات
۲. علامه طباطبایی: افزون بر اینکه موجود به رابط و مستقل تقسیم می شود ، وجود نیز به رابط و مستقل تقسیم می گردد.
وجود مستقل نیز خود به وجود لنفسه و وجود لغیره تقسیم می شود که این تقسیم نیز بر مبنای علامه صحیح است.
بنا بر نظر علامه وجود لغیره منحصر در صور جوهری است و هیچ عرضی وجود غیره ندارد ولی می توان گفت اعراض موجود لغیره هستند .
۳. مشائین : ایشان نیز همچون علامه معتقدند هم وجود و هم موجود به مستقل و رابط تقسیم می شود . تنها تفاوت ایشان با علامه در این است که مشائین علاوه بر صور جوهری ، اعراض را نیز دارای وجود لغیره می دانند..
۴. استاد فیاضی: ایشان نیز تقسیم موجود و وجود به مستقل و رابط را قبول دارند ولی از نظر استاد وجود مستقل به وجود لنفسه و لغیره تقسیم نمی شود هر چند موجود دا می توان به موجود لنفسه و موجود لغیره تقسیم کرد.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
#نوآوری
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ ماهیت واجب الوجود؛ بیان دیدگاه ها
📜برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۲۳۷_۲۳۹
نکته : ماهیت در عنوان بحث ، ماهیت به معنای اخص است یعنی ما یقال فی جواب ما هو و همان که در جواب از چیستی اشیاء بیان می شود .
ماهیت به این معنا همان تعین درونی ، چیستی و فارق یک شیء است که آن را از اشیاء دیگر متمایز می کند
🔹مسئله ماهیت واجب الوجود یکی از مسائل پر اهمیت در فلسفه اسلامی است
۱.مشهور : معتقدند بر خلاف وجود ممکن که دارای ماهیت است، واجب الوجود ماهیت ندارد.
۲.استاد فیاضی : ایشان بر اساس ادله عقلی و نقلی معتقدند که خداوند نیز همچون دیگر موجودات ، ماهیت به معنای اخص دارد ؛ توضیح اینکه ، بر خلاف نظر برخی از اندیشمندان که ماهیت به معنای اخص را حاکی از واقعیت محدود می دانند ، استاد فیاضی معتقدند ماهیت چیزی جز " تعین درونی و فارق اشیا " نیست ؛ از این رو هر شیئ چون وجودی ممتاز و جدا از دیگر اشیاست ، دارای تعین دورنی و فارق است ، لذا ماهیت دارد . واجب الوجود نیز وجودی ممتاز از دیگر وجودات است ، لذا ماهیت به معنای خاص دارد.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
#نوآوری
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool