eitaa logo
مدرسه فقه هنر
178 دنبال‌کننده
260 عکس
38 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
️⃣2️⃣ 👩🏽‍🦳استفاده زنان از کلاه‌گیس در معرض دید مردان 🔰ورود کلاه‌گیس به آرایش بانوان در هنرهای نمایشی سابقه طولانی دارد. اما آیا استفاده زنان از کلاه‌گیس، در هنرهای نمایشی جایز است یا خیر❓ 🖋حجت‌الاسلام دکتر علی شریفی، استاد جامعه المصطفی قم: 💠فقها در مورد جواز استفاده از کلاه‌گیسِ در معرض دید مردان، اختلاف‌نظر دارند. 1️⃣برخی به‌صورت مطلق گفته‌اند کلاه‌گیس، زینت بوده و لذا حرام است. 2️⃣برخی قائل به‌تفصیل شده و گفته‌اند اگر زینت به‌حساب بیاید، حرام است. 3️⃣عده‌ای دیگر نیز گفته‌اند کلاه‌گیس، زینت ظاهری است و لذا استفاده از آن حرام نیست. ❇️ از اختلاف فتاوای فقها، این نکته روشن می‌شود که حکم استفاده از کلاه‌گیس، ارتباط وثیقی با مسئله زینت زنان دارد. 💠نتیجه‌: مهم‌ترین دلیل برای وجوب پوشاندن موی کلاه‌گیس، آیه ۳۱ سوره نور است که ظاهرکردن زینت‌های پنهان را بر زن‌ها ممنوع قرار داده و نگاه‌کردن مردان به آن را حرام اعلام می‌کند. امّا اکثر فقها در استفاده این حکم از آیه تردید دارند، چون این مو با لباس‌هایی که به‌خودی‌خود، زینت به‌حساب می‌آیند تفاوتی ندارد. اگر پوشاندن کلاه‌گیس واجب باشد، باید پوشاندن لباس زیبا نیز بر زنان واجب باشد و این امری است که هرچند به‌صورت حکم استحبابی و توصیه اخلاقی در کلمات فقها وجود دارد؛ ولی فتوا به آن دشوار است. به همین دلیل، اکثریت فقها احتیاط کرده‌اند و از فتوای صریح خودداری ورزیده‌اند. متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=11326 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
‍ ⚫️ شهادت امام هادی عليه السلام را به ساحت مقدس امام عصر ارواحنافداه و شیعیان آن حضرت، تسلیت عرض می‌کنیم🕋 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
🔎 به استحضار می‌رساند؛ 💠 در همایش نکوداشت استاد دکتر سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا): ۰۱ کتاب «مثل تیشه در بیستون» که شامل نوشته‌هایی از استاد ژرفا و پنجاه تن از نویسندگان و نگارندگان دربارهٔ استاد و قلمرو فرهنگ و ادب و هنر است، به حاضران اهدا می‌شود. ۰۲ یک نماهنگ (کلیپ) که دربردارندهٔ سخنان تعدادی از فرهیختگان دربارهٔ دکتر ژرفا و معرفی شماری از آثار و‌ تألیفات استاد است، به نمایش گذاشته خواهد شد. ۰۳ به سخنان دانشورانهٔ استاد ژرفا و یکی دیگر از فرزانگان علم و ادب و هنر، گوش جان سپرده می‌شود. 📅 چهارشنبه ۴ بهمن ساعت ۱۹ 🏫 قم، چهار راه شهدا، اول خیابان معلم، ساختمان ستادی دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه چهارم، سالن شیخ طوسی 🔰 با از برنامه های فرهنگی هنری استان باخبر باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
مدرسه فقه هنر
️⃣2️⃣ ❇️اگر درس طلبگی را کنار بگذاری و خوشنویسی را ادامه دهی، نزد خدا حجت داری! 🎤دکتر احسان پورنعمان، قائم‌مقام مدرسه اسلامی هنر: 📌 حدود 18 سال قبل، خدمت آیت‌الله سبحانی رسیدیم. من خدمت ایشان عرض کردم که من چند سالی است که طلبه شده‌ام و دغدغه‌ام این است که آیا باید خوشنویسی را کنار بگذارم و فقط به درس و بحثم برسم؟ یا اینکه در کنار درس، خوشنویسی هم انجام دهم؟ ✅ایشان فرمودند: «اگر در این زمینه استعداد دارید حتی اگر درس را به‌طورکلی کنار بگذارید و به خوشنویسی بپردازید در روز قیامت در مقابل خدای متعال حجت دارید. چون شما نمی‌دانید خوشنویسی چقدر در وجود مردم تأثیر دارد.» 🛑به نظر من، عامل عمده همین است که علما نمی‌توانستند آن چیزی را که نظر واقعی دین اسلام است، بفهمند و نظر اسلام را در دوره نزول وحی و دوران ائمه علیهم‌السلام را ملاک برای همه دوره‌های بعدی قرار می‌دادند؛ درصورتی‌که جایگاه هنر در همه این دوره‌ها متفاوت بوده است. ✳️مقام معظم رهبری در دوره اول همایش فقه و هنری که مدرسه اسلامی هنر برگزار کرد صحبتی داشتند و فرمودند: به نظر من بحث موسیقی و مجسمه‌سازی، مثل باب منزوحات بئر است که مربوط به دوره دیگری بوده و باید علما از ابتدا تمام مدارک را دوباره بررسی کنند؛ ولی این نگاه در بین علمای ما نبوده است. 💠دلیل بعدی این است که هنر به‌واسطه اینکه جایگاهی تزیینی دارد و پیش از دوره‌هایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، مردم عادی بهره‌ای از هنر نداشتند و هنرهای مختلف بصورت عمده منسوب به دربار و حاکمان و افراد متمول بوده است، همین باعث می‌شده که عالمان ما هنر را از قماش زندگی اشرافی بدانند و حس کنند که ارتباطی با مردم عادی و متدینی که مورد تعامل با فقها و علما بوده‌اند، ندارد؛ ◀️لذا تصور فقها این بوده است که این‌ها از دنیای دیگری آمده‌اند و ما قابل تفاهم با این افراد نیستیم. علاوه بر اینکه در افواه، گاهی به شوخی، خیلی از هنرها یا هنرمندان را با کلماتی مثل مطرب مساوی می‌دانند و ظاهراً این کلمه از مدت‌ها قبل هم استفاده می‌شده است؛ یعنی حتی اگر شما نقّال هم بودید و برای مردم شاهنامه می‌خواندید، شما را در حد یک آوازه‌خوان می‌دانستند. 💠متن کامل گفتگو 🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=11582 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
📽 فیلم مستند 🎞 الکافی 📝 روایتی از سرگذشت یک کتاب 🔺 (شهر مقدس قم) 🗓 یکشنبه، 1 بهمن ⏰ ساعت 15:00 - 17:00 📌 قم، خیابان 30متری هنرستان، نبش کوچه 20، سینما آیه
📱 نرم افزار تبدیل فایل صوتی فارسی به متن به صورت کاملا رایگان‌ ‏«ویرا /تبدیل گفتار به متن و برعکس»: 🌐http://cafebazaar.ir/app/?id=ai.ivira.app&ref=share 🌐https://myket.ir/app/ai.ivira.app ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
💢گزارش نهمین ️⃣ 👼🏻«بررسی فقهی حق هنر برای کودک»👼🏻 🎤ارائه دهنده: دکتر «محمد مهدی مقدادی» : اگر به مباحث بین‌المللی، کنوانسیون حقوق کودک و نظام بین‌المللی حقوق کودک مراجعه کنیم می‌بینیم که به صورت کلی حق هنر برای کودک پذیرفته شده است. در کنار حق آموزش، حق تربیت، حق فرهنگ، حق ارتباطات، حق هنر هم برای کودک به رسمیت شناخته شده است و والدین و در کنار آن دولت‌ها مؤظف شده‌اند که این حق را به رسمیت بشناسند و تلاش لازم را در این خصوص برای کودک داشته باشند. 🎤ناقد اول جناب آقای دکتر «محسن برهانی»: 1️⃣عبارت «حق هنر» در عنوان مقاله نامناسب و مبهم است، باید از عباراتی مانند حق استفاده از هنر، استفاده میشد. 2️⃣ بحشی از مفاهیم نیازمند ارجاعات بیشتری دارد، تغافل از پیچیدگی موضوعات هنری شکل گرفته است. 3️⃣ اشاره به فرم های هنری به صورت اجمال در مقاله لازم بود. 4️⃣همین پیچیدگی موضوع هنر، در موضوع و مفهوم کودک نیز وجود دارد که در مقاله ساده سازی شده و درست تبیین نشده است. 🛑ناقل دوم جناب آقای دکتر «مهدی زارع»: 1️⃣ اینکه یافته های فقهی حق هنر برای کودک بیشتر از حقوق بین المللی است، تمایزی یافت نشد. 2️⃣ بهتر بود در تعریف هنر از تعاریف اندیشمندان اسلامی نیز استفاده میشد، مانند حافظ و علامه حسن زاده و … چراکه اینها هنر را برای تعالی بشر می دانند. 3️⃣ دلایل رد نظرات در تعاریف حقوقی هنر هم قابل خدشه است. 4️⃣در مقاله باید از مبانی فقهی بیشتری جهت اثبات موضوع استفاده شود. 🔰متن کامل جلسه🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13344 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
🕋امام جواد (علیه السلام): 👂هركه به گوینده‌اى گوش سپارد، او را بندگى كرده است؛ 🕋اگر آن گوینده از خداوند عز و جل بگوید، خدا را عبادت كرده ♨️و اگر از طرف شیطان بگوید شیطان را عبادت كرده است. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
️⃣3️⃣ 📺نظرات فقها در مورد نمایش بدن برهنه و نیمه‌برهنه مردان در رسانه🧍‍♂️ 🖋محمدصادق ابراهیمی 🛑پرسش این است که نمایش (و نه نگاه‌کردن) بدن نیمه‌برهنه مردان، در رسانه‌های تصویری و عمومی از نظر فقهی چه حکمی دارد❓ 🔰در مورد نگاه مستقیم و نه به‌واسطه رسانه، نسبت به بدن نیمه‌برهنه مردان، باتوجه‌به بیننده و صاحب نگاه، حکم آن، متفاوت می‌شود. ✳️مثلاً اگر نگاه‌کننده مرد باشد، طبق فتوای مشهور فقها، نگاه مردان به تمام بدن مردان به‌استثنای عورتین جایز است، با این شرط که قصد لذت و ریبه در کار نباشد. ⛔️اما اگر نگاه‌کننده زن باشد، طبق فتوای مشهور، نگاه‌کردن زنان به بدن مردان نامحرم حرام است مگر آن قسمت‌های که به طور معمول مردان نمی‌پوشانند. ✅در مورد نگاه‌کردن غیرمستقیم یا نگاه‌کردن رسانه‌ای، قضیه کمی متفاوت‌تر است. 🛑طبق فتاوای مشهور، نگاه‌کردن زنان به تصاویر مردان درصورتی‌که با انگیزش شهوانی نباشد بلااشکال است. نگاه‌کردن به فیلم، اگر پخش زنده باشد حکم نگاه‌کردن به بدن را دارد و اگر پخش مستقیم نباشد حکم تصویر و عکس را دارد. 💢 به باور برخی فقهای معاصر، نمایش فیلم اگر به‌صورت پخش مستقیم باشد، نگاه‌کردن به آن، در حکم نگاه‌کردن به انسان زنده است، اما اگر به طور غیرمستقیم پخش شود حکم عکس را دارد 📚(امام خمینی، احکام بانوان، ص ۳۲). 🔰متن کامل همراه فتاوا🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13186 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
33.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋 انا وعلي ابوا هذة الامة تفسير آلوسي - ج 22 ص ۳۱ 🕋میلاد مولود کعبه، مولی الموحدین ،امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بر شما مبارک 🌹 ---------- 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/