eitaa logo
مدرسه فقه هنر
178 دنبال‌کننده
221 عکس
33 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
0️⃣4️⃣ 📌هرچه فکر می‌کنم دلیل برخی فتاوا را درک نمی‌کنم! 🎤حجت‌الاسلام‌ علی‌اکبر صافی اصفهانی: 🤼‍♂️با همه احترامی که برای این فقیهان قائلم و با همة اعترافی که به جهل فقهی خود دارم، معتقدم حتی در پخش زنده نیز تصویری که شما می‌بینید، باواسطه دوربین و ارسال پی‌درپی و سریع تصاویر گرفته شده از صحنه‌ای مثلاً کُشتی به شما می‌رسد و لذا همان حکم دیدن عکس یا فیلم از پیش گرفته شده را باید داشته باشد و هرگز نمی‌توان این فیلمی که به‌طور هم‌زمان از استادیوم ورزشی پخش می‌شود را در حکم نگاه مستقیم و بلاواسطه به بدن مرد دانست. ➖سؤال: حکم پوشش واجب بدن برای مردان چیست❓ ✅به نظر می‌رسد عمدة فقیهان، به حرمت نگاه‌کردن زن به بدن برهنه یا نیمه‌برهنه مرد – حتی غیر عورتین که بالاتفاق حرام شمرده شده است – فتوا داده‌اند و حتی نگاه آلوده به تلذذ یا مفسدة زن، به بخش‌هایی از بدن مرد که معمولاً پوشانده نمی‌شود و باز می‌ماند را نیز حرام دانسته‌اند. ➖آیا فتوای بسیاری از فقها از جمله محقق خویی که تنها پوشاندن عورتین را برای مردان واجب می‌دانند، در جامعه کنونی کارآمد است❓ ✅اگر فقیهی محدوده وجوب پوشش مرد را فقط عورتین ذکر می‌کند باید به سایر استفتائات او نیز نگریست؛ زیرا همین فقیه در پاسخ سؤال از نگاه زن به بدن نیمه‌برهنه مرد، یعنی نگاه زن به غیر عورتین مرد نیز حکم به حرمت می‌دهد... ➖باتوجه‌به فتاوای فقها، حکم نمایش بدن برهنه یا نیمه‌برهنه مردان در رسانه چیست❓ ✳️پاسخ به سوالات و توضیحات بیشتر🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13545 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
✅✳❇کرسی علمی ترویجی: 📌«بازسازی حرم بقیع از منظر حقوق بین‌الملل» 🎤ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سیدمحسن قائمی 🎤ناقد: جناب آقای دکتر سیدیاسر ضیایی 🎙دبیر: حجت الاسلام دکتر مهدی ساجدی 🗒 پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 🕙ساعت 10 صبح حضوری و مجازی : http://live.hzrc.ac.ir/ 🏢 قم، 75 متری عماریاسر خ شهید قدوسی ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت طبقه 4 اتاق جلسات ═━━🍃❀🌺❀🍃━━╮ 🌐 کانال پژوهشکده حج و‌ زیارت https://eitaa.com/hajj_ziyarat ╰━━━🍃❀🌺❀🍃━━╯ 💐💐💐
1️⃣4️⃣ 📌 در مسئله پوشش بانوان، تفاوتی بین تصویر و عالم خارج وجود ندارد 🎤حجت‌الاسلام سید حمید میرخندان: ادله گوناگونی بر عدم جواز نمایش زنان بدحجاب و بی‌حجاب دلالت می‌کند. 1️⃣یک دیدگاه معتقد است که تفاوتی میان فیلم و غیر فیلم ندارد؛ یعنی همانگونه که اصل تشبه مرد به زن حرام است، وقوع چنین تشبّهی در فیلم نیز حرام است و فرقی نمی‌کند که پوشش شرعی را رعایت کرده باشد یا نه. 2️⃣دیدگاه دوم این است که تشبه مرد به زن، در عالم واقع حرام است اما در عالم نمایش و فیلم، حکم متفاوتی دارد. 🛑بر اساس دیدگاه نخست، اگر مردی نقش زنی را بازی کند قاعدتاً جواز ندارد اما اگر مبنای دوم را بپذیریم، علی المبنی مشکلی پیش نمی‌آید. 🔰باتوجه‌به اختلاف‌نظر فقها در مورد حدّ حجاب، از لزوم پوشاندن صورت و دست‌ها تا عدم وجوب پوشاندن سروگردن، حد لازم به رعایت حجاب در هنرهای نمایشی چیست❓ 💠در مسئله حجاب و پوشش بانوان، به گمان بنده، میان تصویر (شامل عکس و فیلم) و میان پوشش در جهان خارج، فرقی وجود ندارد؛ یعنی همان‌طور که پوشش زنان در عالم واقع، از نظر شرعی معیّن و مشخص شده است چنان‌که در فتاوای مجتهدین نیز انعکاس یافته، در عالم تصاویر نیز همان حدود بایستی رعایت شود. 🔰حکم نمایش بانوان بی‌حجاب در رسانه چیست❓ 🔰آیا اگر بازیگران مرد، نقش زنان بدحجاب یا بی‌حجاب را بازی کنند، تفاوتی در حکم آن ایجاد می‌کند❓ ✳️پاسخ به سوالات و توضیحات بیشتر🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13550 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🔰اولین جشنواره نمایشنامه نویسی "رزم قلم" موضوعات: 1️⃣عفاف و حجاب 2️⃣خانواده 3️⃣فرزندآوری 4️⃣ایران قوی 🗓مهلت ارسال اثار: تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ 📌در ۲ بخش دانش آموزی و آزاد 📎برای آگاهی از سایر شرایط و مقررات جشنواره به پوستر فراخوان توجه کنید. 💡 | معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی: 🆔 @eshragh_news
🕋إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ 🌑اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَیْرا … 🌑عرض تسلیت محضر حضرت صاحب الزمان عج، مقام معظم رهبری مدظله العالی و ملت شهید پرور ایران🌑 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
2️⃣4️⃣ 📌زنان، کلاه‌گیس و چند نکته! 🖋حجت‌الاسلام‌محمد عمومی 🔰آیا کلاه‌گیس، پوشش سر محسوب می‌شود❓ ادله ستر نسبت به نوع پوشش ساکت است و ادله‌ای که در آنها تعابیری چون جلباب و خمر آمده، ناظر به پوشش رایج در آن زمان بوده است؛ لذا هر چیزی که موی سر را بپوشاند می‌تواند امتثال امر به حجاب باشد؛ البته با قطع‌نظر از اینکه زینت است یا نه، مهیج شهوت هست یا نه، لباس شهرت هست یا نه و…؛ چراکه هر یک از اینها، عناوین خاصی است و حکم مخصوص به خود را دارد. 🔰جواز یا حرمت❓ اگر کلاه‌گیس تزیّن و تبرج و یا لباس شهرت باشد، تابع حکم این عناوین است. ⛔️باتوجه‌به اینکه ممکن است کلاه‌گیسی، در نهایت زشتی و نفرت‌انگیزی، ساتر کامل بر موی سر باشد پس نمی‌توان گفت کلاه‌گیس همواره زینت است؛ لکن آنچه رایج و غالب است، این است که استفاده از کلاه‌گیس برای زیبایی است؛ لذا در مواردی که عرفاً زینت شمرده شود، ازاین‌جهت، ظاهرکردن آن در برابر نامحرم حرام است. ✳️ توضیحات بیشتر🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13556 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
️⃣ 🕋ستایش و یادبود پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در شعر و هنر معاصر بلوچ 🖋نویسندگان: عبدالحکیم سپاهی - محمد رضا تقیه - قاسم سالاری ❇️چکیده ادبیات و هنر خطۀ بلوچستان، همچون دیگر مسائل پیرامون مردم این منطقه، مهجور مانده است و علی‌رغم داشتن ویژگی‌های قابل‌توجه، کم‌تر مورد استقبال و عنایت پژوهشگران قرار دارد. اندک پژوهش‌های پیرامون آن، توسط بلوچ‌زبانان علاقه‌مند، انجام پذیرفته است. اسلوب، مضامین و ساختار اشعار معاصر بلوچی مشابه ادبیات کلاسیک ایران و به‌ویژه ادبیات غنایی قرون چهارم تا هفتم هجری است. 🔰عشق و حماسه دو مضمون اصلی سروده‌های بلوچی است که به شکل منظومه‌های داستانی، روایت می‌شود. در کنار این مضامین، مسائل دیگری نیز مطرح شده که سرودهای دینی و اعتقادی و همین‌طور مدح و یادبود پیامبر اسلام و اهل بیت بزرگوار ایشان را در زمره مسائل برجسته این اشعار معرفی کرد. ❇️این پژوهش در پی آن است به تبیین و نقد جایگاه پیامبر و اهل بیت در اشعار معاصر بلوچی و چگونگی مدح و منقبت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در شعر شاعران و هنرمندان معاصر بلوچ به روش توصیفی و تحلیلی بپردازد. ✅نتایج تحقیق حاضر بیانگر این می‌باشد که آثار هنری و سروده‌های بلوچی متعددی پیرامون مدح و منقبت پیامبر و اهل بیت وجود دارد و شاعران این سرزمین، نسبت به بزرگان دین اسلام، مشتاق و علاقه‌مند بوده‌اند و در شعرشان، این بزرگواران را به نیکی یاد کرده‌اند. 📚مجله هنر اسلامی 🌐 B2n.ir/j65821 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
3️⃣4️⃣ 📌آیا خطاطی با خط زشت، مصداق اسراف است؟ 🎤حجت‌الاسلام دکتر احمدعلی قانع ✳️هنر یک مفهوم عام دارد که شامل خطاطی، نقاشی، بازیگری، مجسمه‌سازی و خیلی موارد دیگر می‌شود. ❇️وقتی از فقه هنر سخن گفته می‌شود یعنی بایدها و نبایدهایی که در این صحنه وجود دارد را از زبان فقه معرفی کنیم و به یک سری علت‌ها و استدلال‌ها هم بپردازیم. این تعریف فقه هنر است. ➖برخی هنر را به انتقال پیام تفسیر می‌کنند. در این صورت، تفاوت آن با مفهوم رسانه در چه چیز است❓ ➖تفاوت فقه هنر با فقه رسانه، فقه ارتباطات و فقه فضای مجازی چیست❓ ✅... اگر هنر را به‌گونه‌ای تعریف کردید که همه امور رسانه‌ای و ارتباطی و فضای مجازی را شامل شد، در این صورت با این مفاهیم تفاوتی ندارد اما اگر تعریف متفاوتی از هر کدام از این مفاهیم ارائه دادید، در این صورت با هنر متفاوت می‌شوند. ➖آیا موارد همپوشانی مصداقی میان این ابواب نوپدید فقهی وجود دارد❓ ➖مناسب‌ترین شیوه برای تنظیم سرفصل‌های فقه هنر را چه شیوه‌ای می‌دانید؟ به دیگر سخن، فقه هنر، از چه زاویه‌ای باید تقسیم به سرفصل‌های ریز شود❓ ➖مهم‌ترین مسائل فقه هنر، چه مسائلی است❓ ✳️ پاسخ سوالات و توضیحات بیشتر🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13560 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
4️⃣4️⃣ 📌گزارش کتاب «نظام مسائل فقه هنر و رسانه» نگرش سیستمی در فقه هنر و رسانه 🖋محمدصادق ابراهیمی 📗نظام مسائل فقه هنر و رسانه، اثری است که حجت الاسلام و المسلمین علی نهاوندی، پژوهشگر عرصه فقه هنر و رسانه، به رشته تحریر در آورده و انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، آن را در ۱۸۶ صفحه رقعی، به سال ۱۳۹۸، منتشر کرده است. 💠فقه هنر و رسانه، یکی از رشته‌های نوظهور است که به مسائل معاصر فقهی در زمینه هنر و رسانه می‌پردازد. از آنجا که مسائل این رشته، سراسر مستحدث و نوپدید می‌باشد، از کمبود منابع، به شدّت رنج می‌برد. 📒کتاب حاضر، در واقع نخستین اثری است که تلاش می‌کند در راستای رفع کمبود مذکور، در یک روندِ سیستماتیک، نظام مسائل این دانشِ نوپا و در عین حال ضروری را طراحی و ایده‌پردازی کند. 📕کتاب، از یک مقدمه و سه بخش تشکیل شده است. 📌در مقدمه، نویسنده منظور خویش از نظام مسائل فقه هنر و رسانه و ضرورت آن را تبیین نموده است: «نظام مسائل فقه هنر و رسانه، درصدد برقراری روابط و تدوین ضوابط شرعی میان مسائل هنری و رسانه‌ای با احکام فقهی است». 1️⃣بخش اول: اثر هنری و رسانه‌ای 2️⃣بخش دوم: نظام مسائل مؤلف هنری و رسانه‌ای ( هجده گفتار) 3️⃣بخش سوم: نظام مسائل مرتبط با مخاطبان هنری و رسانه‌ای ( هفده گفتار) ✳️ توضیحات بیشتر🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13567 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام 🕋 ➖➖➖➖ 🌐کانال فقه هنر🌐
🕋نکته ای ناب از روایات: 🛑امام صادق (ع) در تفسیر آیه: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤۡتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَهُمۡ رَٰكِعُونَ -مائده55- [اى مؤمنان،] ياور و سرپرست شما تنها خدا و پيامبرش و كسانى هستند كه ايمان آورده اند، همان كسانى كه نماز را به پا مى‌دارند و در حال ركوع زكات مى‌دهند. 💠فرمود: امير المؤمنين (ع) در نماز ظهر بود و دو ركعت خوانده بود و در ركوع بود و در برش 👈حلّه‏ اى بود (لباس عربی) به بهاى هزار اشرفى كه پيغمبر به او پوشانيده بود و نجاشى آن جامه را براى وى فرستاده بود، يك سائل آمد و گفت: السلام عليك يا ولىّ الله، بر گدائى تصدّق فرما، على (ع) آن حلّه را نزد او انداخت و به دست اشاره كرد تا آن را برگيرد و خدا هم اين آيه را بر او نازل كرد 👈و به وسيله انعام به او به فرزندانش هم انعام داد و هر كدام از فرزندانش كه به امامت رسند به واسطه اين صفت بوده است كه مانند او بدان متصف بوده‏ اند كه در حال ركوع صدقه داده‏ اند، ✳️و آن سائلى كه از امير المؤمنين (ع) و از ديگر امامان سؤال میكند از ملائكه هستند. 🛑نکته: بخشش انگشتر هم ظاهرا در نماز دیگری بوده و صدقه دادن در نماز دومرتبه برای امیرالمومنین ع تکرار شده است. 📚منابع: 1️⃣البرهان في تفسير القرآن ، جلد 2 ، صفحه 316 2️⃣تفسير الصافي ، جلد ، صفحه 44 3️⃣تفسير نور الثقلين ، جلد 1، صفحه 643 4️⃣تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، جلد 4، صفحه 145 5️⃣اصول کافی،ج2 ص 293 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
5️⃣4️⃣ 📌گزارش کتاب «مجموعه مقالات همایش سوم فقه هنر» 🔰مقالات این همایش را در دو بخش فقهی و حقوقی تقسیم شده است. مقالات فقهی در چهار بخش: 1️⃣مقالاتی که به مسائل بنیادین فقه هنر می‌پردازند؛ مانند «فلسفه فقه هنر». 2️⃣موضوعاتی که از منظر ظاهری و غیرمحتوایی، در هنرهای نمایشی نمود دارد؛ مانند «حکم شرعی استفاده از کلاه‌گیس برای هنرپیشگان زن در هنرهای نمایشی». 3️⃣عرصه «محتوا»ی تولیدات رسانه‌ای از منظر فقه استدلالی؛ مانند «تخیل به‌مثابه موضوع حکم فقهی در هنرهای نمایشی». 4️⃣هنرهای نمایشی و اقسام آن، به‌صورت کلان؛ مانند «اختصاص وجوهات شرعی جهت تولید و ترویج محتوای مذهبی و دینی در آثار هنری، رسانه‌ای و سینمایی». 💢مقالات حقوقی نیز در سه بخش زیر جای گرفته‌اند: 1️⃣مباحث کلان مرتبط با هنرهای نمایشی، مانند «مطالعه تطبیقی تعیین پدیدآورنده و مالک نخستین در آثار سینمایی از منظر نظام حقوق مالکیت ادبی و هنری». 2️⃣بررسی یک موضوع در یک نظام حقوقی خاص مانند نظام حقوقی ایران یا ن آمریکا و یا یک دوره خاص مانند دوره پهلوی؛ مانند «فقه هنر و اسلام قانون اساسی در ایران با نگاهی به نمودهایی در سینما و موسیقی». 3️⃣شاید یکی از بدیع‌ترین مقالات حقوقی این مجموعه، مقالاتی است که یک فیلم و اثر هنری را به طور خاص، از منظر حقوقی مورد بررسی قرار می‌دهد؛ مانند «بازی مرکب؛ هجویه‌ای بر قرارداد اجتماعی» و «تحلیل مضامین اخلاقی، سیاسی و حقوقی در فیلم قهرمان». ✳️ توضیحات بیشتر🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13570 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
6️⃣4️⃣ 🎤مهدی بازرگانی، سردبیر مجله دیلمان در موضوع آینده‌پژوهی فقه هنر میگوید: 👂فقها و هنرمندان در طول تاریخ، هیچ‌گاه به گفته‌های منتقدین خود گوش نداده‌اند❗️ 💢تلاش‌های فقه در محدود کردن هنر، نه‌تنها باعث گوشه‌گیری آن نشده بلکه آن را به میدان آورده و شهره شهرآشوب کرده است. دیگر تردیدی در این نیست که طی سال گذشته، موسیقی به هنر اول ایران و ایرانی تبدیل‌شده است؛ ➖ بلافاصله این سؤال مطرح می‌شود که این نتیجه، چه نسبتی با حرمت نشان دادن آلت موسیقی در سیمای ملی دارد؟ این نشان می‌دهد که نگاه عموم مردم به هنر موسیقی با فقیهان تفاوت جدی داشته و دارد❗️ اگر فقیهان آن را غنا و اسباب طرب و گمراهی می‌دانند، بسیاری از طرفداران موسیقی، آن را مثل نفس عمیقی در خیابان‌های پر از خیانت و خباثت جهان مادی اطراف می‌انگارند‼️ موسیقی گویی معنایی عمیقاً انسانی و اخلاقی یافته و با عشق و نیکی و همه ارزش‌های والای انسانی هم‌نشین گشته است.‼️ 🚫اگر کلان‌تر بنگریم و سکولار شدن جوامع را مدنظر قرار دهیم، خواهیم دید که با عمیق‌تر شدن شکاف بین فقه و هنر، حرف این دو گروه (فقیهان در برابر هنرمندان و شیفتگان و مخاطبان هنر) نیز برای هم گنگ و نامفهوم خواهد شد و امکان ایجاد گفت‌وگو به‌کلی از بین خواهد رفت؛ ⭕️یعنی اگر بخواهم به سؤال شما پاسخ واقع‌گرایانه‌ای بدهم باید بگویم همان‌طور که در صدسال گذشته، نه فقیهان به حرف موسیقیدانان گوش‌داده‌اند و نه موسیقی‌دانان به حرف فقیهان؛ بنابراین در صدسال آینده نیز همین‌طور خواهد بود. البته همیشه راه‌ها و گزینه‌های محتمل دیگری هم هست. 📛 از این مهم‌تر، صورت‌بندی سیاسی ماجرا است. حتی فرهنگی‌ترین مسائل و مفاهیم روزگار ما نیز در پیوست امر سیاسی و سلطه سرمایه است که معنای حقیقی خود را می‌یابند. به‌عبارت‌دیگر، آنچه از آشتی‌ناپذیری فقیهان و هنرمندان در شرایط کنونی گفتیم، جنبه‌ای سیاسی هم دارد. ⛔️نزاع اصلی در اینجا، قدرت سیاسی وضعیت مستقر است که تمام مسائل در ذیل و چارچوب آن تفسیر و ترجمه می‌شود. هر شخص و مفهوم و کالا و به‌طورکلی نشانه‌ای که در خدمت وضع مستقر باشد، محل نقد و دشمنی خواهد بود. در اینجا در تقابل هنرمندان و فقیهان، این فقیه است که کنار قدرت می‌ایستد و هنرمند است که سعی می‌کند نقد کند و معادلات کنونی ثروت و قدرت را به سخره بگیرد. زشتی‌اش را نشان دهد و از این طریق اراده‌ای به تغییر وضعیت از خود نشان دهد. در اینجا ریشه سیاسی خصومت و قطب‌بندی شکل‌گرفته نیز روشن است.‼️ ✳️ ادامه گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13579 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh 👀ارسال نظر: 👈👈لطفا نظر خود را در مورد این گفتگو، ذیل همان صفحه، برای ما ارسال بفرمایید:🙏🙏 🌐https://isoa.ir//?p=13579
آیت الله بهجت: 🛑هر بلایی که به ما می رسد، در اثر دوری از اهل بیت علیهم السلام و روايات مأثوره از ایشان است.🕋 📚در محضر بهجت کتاب اول، ص ۲۷۴ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑آیت الله جوادی آملی: ❌حکم فقهی وهن نظام ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شهادت امام محمد باقر علیه السلام را محضر امام زمان عج تسلیت عرض می‌کنیم 🕋
7️⃣4️⃣ 📌جزء یا کل؟ مسئله این است! 🖋حسن اجرایی ◀️رویکرد تاریخی فقها در قبال هنر، به‌هیچ‌وجه، امر مورد اتفاقی میان دانشیان هنر نیست. ⛔️برخی با تمسک به فتاوای سخت‌گیرانه در مورد موسیقی و مجسمه‌سازی، رویکرد فقها را مخالفت و بدبینی نسبت به هنر می‌دانند؛ ✳️و در مقابل، پاره‌ای با ذکر شواهدی از هنرمندی بسیاری از فقها در شعر و خطاطی، اصل هنر را مورد پذیرش و بلکه ترغیب از جانب ایشان نمی‌انگارند. 💠یکی از معنادارترین چرخش‌ها و تطورهای فقهی در موضوعات مرتبط با هنر در تاریخ فقه را می‌بایست گذر از نگاه جزءنگر به هنر و پذیرش هنر به‌مثابه کلیتی یکپارچه و منسجم دانست که البته چنین نگاهی، همچنان در ابتدای راه خود است و تنها از سوی معدودی از فقیهان به زبان آمده و یا به وادی انتشار عمومی کشیده شده است. 🔰بررسی فقهی هنر و امور هنری در تاریخ فقه، همواره از منظر استنباط احکام در پنج موضوع خاص صورت گرفته است: شعر، نقاشی، مجسمه‌سازی، غنا و موسیقی. 💢با وجود آنکه بیشتر فقیهان با تکیه‌بر ادله منع و نهی از شعر، نقاشی، مجسمه، غنا و موسیقی، به‌سوی صدور فتوای حرمت تمایل یافته‌اند؛ اما همواره گرایش به تفکیک قالب از مضمون و محتوا نیز وجود داشته و در طول زمان حفظ شده، و چه‌بسا بتوان گفت چنین رویکردی در دوره حاضر برجسته‌تر شده است. ✳️ ادامه مطلب🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13584 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8️⃣4️⃣ 📌چالش عنوان «لعب» در حرمت آثار هنری! 💠 عنوان «لعب» در عین اینکه توافقی بر معنایش وجود ندارد؛ اما در غالب متون فقهی، به‌عنوان شاخصی برای حرمت در نظر گرفته شده است؛ شاخصی که در مقوله هنر، بیش از سایر ابواب فقهی، مورد استفاده قرار گرفته است. ⛔️عدم پرداخت استقلالی به این عنوان فقهی، موجب شده است که فتاوایی که بر اساس تطبیق این عنوان بر فعل، داده می‌شود از دقت کافی برخوردار نباشند. 🔰ظاهر کلام فقها نشان‌دهنده این است که هر اضلالی، اعم از اضلال اعتقادی و یا عملی از سبیل الله، باعث حرمت عمل می‌شود؛ بنابراین اگر بتوان شاخص دقیقی برای اضلال بیان کرد، تشخیص سرگرمی حرام و غیرحرام آسان می‌شود. 🎞بسیاری از هنرهای سرگرم‌کننده، صرفاً دارای رکن سرگرمی هستند و فایده دیگری بر آنها مترتب نیست. 🎭 ممکن است یک فیلم سینمایی صرفاً با هدف خنداندن و تحریک هیجان مخاطب تولید شود و هدف دیگری را دنبال نکند. 🎭غرض تولیدکنندگان چنین فیلم‌هایی صرفاً سرگرم کردن مخاطب و به‌اصطلاح برانگیختن حس خوشایند و هیجان مخاطب است و از این فراتر نمی‌رود. 🛑این آثار هنری اگرچه دارای اضلال فعلی نیستند؛ اما به دلیل اینکه بر تخیلات صِرف و بدون هدف متعالی و صرفاً جهت برانگیختن هیجان خالی صورت می‌پذیرد و احساس خوشامد را در مخاطب بدون هیچ هدفی برمی‌انگیزاند، لعب حرام و لهو محسوب می‌شوند و طبق نظر غالب فقها، حکم حرمت بر آنها بار می‌شود. ✳️ ادامه مطلب🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13591 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛فلسفه باز بودن و کوتاه بودن مچ پا و دست و دکمه مانتو ها در مد جدید ‼️ 👗 طراحی لباس 👚 فشن شو ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh