eitaa logo
مدرسه فقه هنر
177 دنبال‌کننده
225 عکس
33 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
️⃣1️⃣ 📌حمایت «حقوق مالکیت فکری» از اثر سینمایی 🖋گل‌آذین مختاری دانشجوی دکتری حقوق تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی دانشگاه تهران 👈این مقاله از جمله مقالات حقوقی همایش سوم فقه هنر است که در کتاب : «مجموعه مقالات حقوقی سومین همایش ملی فقه هنر» به چاپ رسیده است. 🛑چکیده: سینمای رو به رشدِ ایران نیازمند حمایت حقوقی مناسب و بهینه از مؤلفان و دیگر دست‌اندرکارانی است که در تهیة اثر سینمایی مشارکت می‌کنند. قانونی که از این افراد حمایت می‌کند، قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان است که در سال 1348 تصویب شده است. 💢مسلّم است که صنعت سینمای ایران در طی این سال‌ها توسعه پیدا کرده؛ اما قانونی که از آثار سینمایی حمایت می‌کند همچنان تغییر نکرده است! 🔰در ایران از آثار سینمایی، حمایت کافی به عمل نمی‌آید، و نه‌تنها از حقوق مؤلفین در قانون فعلی به‌طورکامل حمایت نمی‌شود، بلکه اثر سینمایی نیز در قانون تعریف نشده است. 🟣 اثر سینمایی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، مانند تعداد افراد دخیل در آفرینش آن، و گسترة آفرینش‌های هنری موجود در آن، نیازمند بررسی ویژه از منظر حمایت حقوق مالکیت فکری است. 🟢شایسته است قانونگذار ایران صراحتاً اصالت را شرط حمایت در آثار قرار دهد؛ چراکه حمایت از آثار غیر اصیل، دایرة حمایت را گسترش می‌دهد و این امر برای کشوری درحال‌توسعه مطلوب نیست. 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_706176.html ➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
1️⃣5️⃣ 📌«اضلال» در سرزمین هنر! 🖋علیرضا صالحی ❇️«اضلال عن سبیل الله» دلیل آشنایی است که قائلان به حرمت یا مرجوحیت یک اثر هنری، همواره به آن، به‌عنوان دلیل بر مدعای خود استناد می‌کنند. ⛔️ شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل عدم وضوح این دلیل، نپرداختن به آن به‌عنوان یک دلیل مستقل فقهی است، علاوه بر اینکه کارکرد آن در فقه هنر نیز کمتر مورد بحث استقلالی قرار گرفته است. ✅ پژوهشگران فقهی معاصر با جمع‌آوری ادله موجود درباره هنرهای مذکور که غیر از ادله سلبی، ادله تأییدکننده نیز در میان آنها وجود دارد به این نتیجه رسیده‌اند که امکان جمع دلالی میان ادله متعارض وجود دارد و نیاز به کنارگذاشتن هیچ‌کدام از آنها نیست. 🔵 به باور آنها، ملاک تعلق حکم حرمت به آثار هنری، اضلال مخاطب عن سبیل الله است و تا قید اضلال احراز نشود، نمی‌توان فتوا به حرمت آنها داد. 🎭براین‌اساس، در مورد مصادیقی از هنر مانند مجسمه‌سازی که در زمان اختراع و تأسیس، وسیله‌ای برای فسادانگیزی و گمراهی بوده ولی امروزه دیگر وسیله حرام و فساد نیست، حکم به تحریم نخواهد شد... 🎻 همچنین گفته شده زمانی که عناصر یاد شده در آیات و روایات مانند «لهو الحدیث»، «قول زور» و «یتخذها هزواً» که در تعلق حکم حرمت برای صوت غنایی موضوعیت دارد، اگر در مواردی وجود نداشته باشد، نمی‌توان قائل به حرمت یک کار هنری شد و تنها در صورت وجود این عناصر، می‌توان تحت عنوان اضلال به حرمت آن کار هنری فتوا داد. ✳️ متن کامل🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13629 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️روح الله زم: ما به نتیجه رسیدیم بریم پشت روحانی، ما با تحلیل این کارو کردیم. ⛔️ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
2️⃣5️⃣ 📌بر روی «لهو»، حساب نکنید! 🖋مصطفی قناعتگر 🔰عنوان «لهو» اگرچه در موارد بسیاری، به‌عنوان دلیل بر حرمت افعال گوناگون به‌کاررفته است؛ اما هیچ‌گاه در دانش فقه، به‌صورت استقلالی و ضمن یک عنوان مستقل، مورد واکاوی عمیق قرار نگرفته است. همین امر موجب شده است که نه توافقی بر معنای آن وجود داشته باشد و نه اجماعی بر کاربستش در استنباط احکام. ✳️مسئله این است که فقیه تا چه اندازه می‌تواند روی ظرفیت «عنوان لهو» برای تحریم آثار هنری حساب کند❓ سه پرسشِ چالشیِ بزرگ سبب شده تا نتوان این ظرفیت را بالا انگاشت: 1️⃣لهو چیست؟ 2️⃣حکمِ لهو چیست؟ 3️⃣لهوِ حرام در فرایند تطبیق بر آثار هنری کدام است؟ 🛑به‌جرئت می‌توان گفت لهو حتی اگر عنوانِ پایه برای تحریم برخی موضوعات باشد، نمی‌تواند نقشی در تحریم در عرصه تولیدات هنری و مصرف آن‌ها داشته باشد. در واقعیتِ اِفتاء از سوی فقیهان گران‌مایه نیز همین را شاهدیم. 📺 ایشان اگر فیلم یا مجسمه یا تصویرگری یا موسیقی یا نوشتاری هنری را تحریم کرده‌اند، به دلایلی دیگر مانند وهن دین و هتک مقدسات، مناسبت با مجالس لااُبالیان یا تحریکات جنسی و شهوانی است. ⛔️شاید بتوان گفت نمی‌توان روی لهو به‌عنوان یک عامل تحریم‌گرِ آثار هنری حساب کرد. ✳️ متن کامل🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13660 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
3️⃣5️⃣ 📌اجرای «لغو» و حرمت آثار هنری! 🖋علی شریفی 🛑عناوینی همچون «لهو»، «لغو»، «لعب»، «اضلال عن سبیل الله» و مانند آن، اگرچه سابقه دیرینی در استفاده به‌عنوان دلیل بر حرمت یک فعل در دانش فقه دارند؛ لکن کمتر به‌صورت استقلالی، مورد واکاوی لغوی و حکمی قرار گرفته اند. 🟢در این میان، شاید بتوان گفت «لغو»، از همه این عناوین، کمتر مورد گفتگو قرار گرفته است. این در حالی است که در موارد بسیاری، به جهت تطبیق این عنوان بر یک فعل، آن فعل، حرام یا مرجوح دانسته می‌شود. 🔴شیخ انصاری از فقیهان بسیاری چون شیخ طوسی، ابن ادریس و علامه حلی نام می‌برد که گفته‌اند لهو حرام است و در موارد مختلف به این دلیل، حکم به حرمت کرده‌اند که مصداق لهو است؛ مثل سفر به‌قصد تفریح و شادی. 🟪 آیت‌الله خوئی معتقد است که هیچ دلیلی بر حرمت مطلق لهو وجود ندارد و در این مسئله فرقی نمی‌کند که لهو به همان معنای باطل باشد یا نباشد. ⛔️مشهور و سیره نیز مؤید این مطلب است که در هیچ عصری، فقها، مطلق بازی و حرکات بدون غرض عقلائی را حرام نمی‌دانسته‌اند. ✳️ متن کامل🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13674 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🕋قال الباقر علیه السلام: ثم لیندب الحسین و یبکیه و یأمر من فی داره بالبکاء علیه و یقیم فی داره مصیبته باظهار الجزع علیه و یتلاقون بالبکاء بعضهم بعضا فی البیوت و لیعز بعضهم بعضا بمصاب الحسین علیه السلام. 🕋 امام باقر علیه السلام نسبت به کسانی که در روز عاشورا نمی توانند به زیارت آن حضرت بروند، اینگونه دستور عزاداری دادند و فرمودند: ⚫️ بر حسین علیه السلام ندبه و عزاداری و گریه کند و به اهل خانه خود دستور دهد که بر او بگریند و در خانه اش با اظهار گریه و ناله بر حسین علیه السلام، مراسم عزاداری بر پا کند و یکدیگر را با گریه و تعزیت و تسلیت گویی در سوگ حسین علیه السلام در خانه هایشان ملاقات کنند. 📚کامل الزیارات، ص .175 ⚫️فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را محضر حضرت صاحب الزمان (عج) تسلیت و تعزیت عرض میکنیم.⚫️ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
4️⃣5️⃣ 📌«افساد» و اثر آن در حرمت آثار هنری 🖋علی رحمانی ⛔️به‌کارگیری «افساد» صرفاً اختصاص به فقه هنر ندارد بلکه در سایر ابواب فقهی نیز برای بیان حرمت یا مرجوحیت یک فعل به کار می‌رود؛ اما قطعاً یکی از پرکاربردترین ابواب فقهی برای این دلیل، فقه هنر است. 💠هنر و آثار هنری به جهت ظرفیت تأثیرگذاری بر مخاطبان، ممکن است از جمله طرق و ابزاری باشند که در تحقق افساد مورد بهره‌برداری قرار گیرند. 🟪هنر عنوانی است که به‌تنهایی قابل برای تعلق حکم تکلیفی یا وضعی نیست؛ زیرا از قبیل کیفیات بوده و این مقوله، فی‌نفسه مشمول حکم فقهی نخواهد شد بلکه زمانی حکم به آن تعلق می‌گیرد که متعلق فعل یا اثر ناشی از فعلی باشد؛ 🔵 تفاوت فساد با افساد، در این است که ممکن است فردی یا اثری، فاسد باشد اما به تباهی دیگری یا جامعه نینجامد. 🟢افساد آن‌سان تحقق می‌یابد که فراتر از فساد فردی، توسعه آن با هدف ایجاد انحراف در فرد یا جامعه مورد توجه قرار گیرد. 🔴در این صورت، اگر قالب یا اثر هنری فاسدکننده یا مشتمل بر فساد، به‌منظور تحقق تباهی در دیگر انسان‌ها و جامعه انسانی مورد استفاده قرار گیرد، بی‌تردید افزون بر حرمت به‌عنوان اولی، مشمول حرمت ادله افساد نیز خواهد شد. ✳️ متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13694 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
5️⃣5️⃣ 📌هنر، نه قابلیت جواز دارد و نه استحباب! 🖋آیت‌الله محمد عندلیب همدانی 🔶اصالۀالاباحه در هنر: حکم اصل ورزش، اباحه است. اما هنر به نظر می‌رسد تفاوت عمده‌ای با ورزش دارد که چه‌بسا موردتوجه قرار نگرفته است. ما نمی‎توانیم بگوییم اصل در فعالیت‌های هنری، جواز است، تا چه رسد به اینکه بگوییم استحباب! 🟣لذا اینکه بیاییم در مورد عنوان هنر، اصل تأسیس کنیم اشتباه است. اما در مورد اجرای اصل دررابطه‌با مصادیق هنر؛ اگر این مصداق در شرع، منع داشت که تکلیف روشن است؛ اگر منع مطلق نداشت و منع مقیّد داشت، باز تکلیف روشن است؛ و اگر این مصداق اساساً منعی نداشت، اصالة الإباحه را جاری می‌کنیم؛ 🟢 بنابراین در مورد مصادیق هنر، أصالةالإباحه جاری می‎شود به‌شرط اینکه دلیلی بر منع نباشد. ⛔️استحباب هنر: هنر گره با زیبایی خورده است و زیبایی یکی از کمینگاه‎های شیطان است. اگر خداوند فرمود: «إنَّ اللهَ جَمیلٌ یُحِبُّ الجَمال»، به این معنای نیست که خداوند متعال، هر کسی که زیبا است را دوست دارد؛ بلکه چه‌بسا چیزهایی زیبا باشد و ما هم آنها را زیبا ببینیم اما شارع آنها را زیبا نبیند. 🔵البته اگر دلیل دیگری بر استحباب هنر وجود داشته باشد، قابل‌بررسی است؛ 📣باتوجه‌به این مطلب، حتی اگر فعالیت هنری مستحب باشد، به این معنا نیست که به هنرمند، پاداش داده می‌شود مثل پاداش نماز شب؛ بلکه بدین معنا است که امر مستحسنی است نه آن معنای مستحب که در عبادات وجود دارد. ✳️ متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13718 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
هنر زیبا و اصیل ایرانی🌹 مسجد آقا بزرگ کاشان ➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
6️⃣5️⃣ 📌لهو حق، لهو باطل؛ مسئله این است! 🖋عباس رفعتی نائینی ❇️ معنای لهو: معنای لغوی، عرفی، فقهی و روایی لهو، سرگرمی شاد و مفرّح است؛ 💠 مرحوم امام (رضوان‌الله تعالی علیه) در مکاسب محرمه و مرحوم آیت‌الله خویی در مصباح‌الفقاهة می‌نویسند که از ادلّه و روایات نمی‎توانیم استفاده بکنیم که مطلق لهو حرام است. 🔴موضوع‌شناسی لهو: به نظر من، لهو به لهو باطل و لهو عقلایی تقسیم می‌شود. در برخی روایات، از لهو عقلایی، به لهو حق نیز تعبیر شده است. لهو باطل، حرام و لهو عقلایی، حلال است. 🔷در این روایت، حضرت غنا را به‌مقتضای اینکه در زمره باطل قرار می‌گیرد، حرام دانستند. 🟣لهو در هنر: می‌توانیم لهو را بر اقسام گوناگون هنر تطبیق کنیم. 🔸هنرهایی که باطل نبوده و انگیزه عقلایی در مورد آنها وجود دارد مشروع هستند و هنرهایی که عقلایی نیستند حرام خواهند بود؛ 🟢بنابراین هنرهایی نظیر موسیقی و قِمار که نوعی هنر محسوب می‌شوند، چون انگیزه عقلایی برای آنها وجود ندارد، جزو مصادیق لهو باطل قرار می‌گیرند. ✳️ متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13698 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🕋زیارت عملی نیست که در اثر آن فقط ثواب نصیب زائر شود. 📌مهمترین ثمره زیارت تحول زائر است. 🕋 زیارت باعث میشود تمام رسوبات گناهان گذشته در درون زائر ذوب و او خالص گردد و آماده دریافت فیوضات معنوی از جانب امام شود. 📚نکته هایی از زیارت جامعه ص ۱۱ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
7️⃣5️⃣ 📌ادعای لغویت همه هنرها، نادرست است. 🎤 سید نورالدین شریعتمدار جزایری 🔰در برخی روایات، لغو بر امور حرامی مانند موسیقی حرام، قمار یا غیبت تطبیق شده است، لکن این از باب تطبیق مفهوم بر مصداق است؛ وگرنه در روایات دیگری از امیرالمؤمنین، لغو به عمل بیهوده معنا شده است؛ امری که نشانگر آن است که تفسیر آن به موسیقی حرام و قمار و غیبت، صرفاً از باب تطبیق مفهوم بر مصداق بوده است. ✳️لغو به معنای سخن یا کار بیهوده‌ای است که هیچ فایده‌ای برای انسان ندارد، نه فایده دنیوی و نه فایده اخروی. ⛔️دلیل شرعی بر حرمت مطلق لغو به طور مطلق نداریم اما دلیل بر عدم رجحان و کراهت آن داریم.... 🔷 به نظر می‌رسد هنر خصوصیتی ندارد که همه اقسام آن، مصداق لغو باشد؛ بلکه هنر دارای احکام پنج‌گانه است؛ لذا گاهی ممکن است واجب، گاهی حرام، گاهی مکروه، گاهی مستحب و گاهی مباح باشد. 🔻آیا تطبیق یا عدم تطبیق عنوان لغو از وظایف فقیه است یا عرف عام یا مکلّف❓ به‌طورکلی، تشخیص موضوع برای اجرای حکم شرعی، به عهده مکلّف است؛ به دو دلیل: 1️⃣یکی اینکه کسی که با موضوعات سروکار دارد و می‎خواهد احکام شرع را اجرا بکند مکلّف است. 2️⃣دوم اینکه مخاطب خطاب شرعی در آیات قرآنی و احادیث ائمه معصومین (ع)، مکلّفین هستند و آنها وظیفه دارند که موضوع حکم شرع را تشخیص داده و حکم شرع را بر آن تطبیق دهند. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13725 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🔷سقف آرامگاه حافظ کاشی معرق ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
7️⃣5️⃣ 📌اصل اولی در هنر، حلّیّت است 🎤گفتگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیف‌الله صرامی ❇️ اصل اولی در مورد عنوان هنر، حلیّت است؛ زیرا هیچ دلیل عقلی یا نقلی، نداریم که در آن عنوان هنر بماهو، چه در بخش تولید و چه در بخش استعمال و چه در بخش انتشار، موضوع برای حرمت قرار گرفته باشد؛ بنابراین می‌توان به دلیل برائت مراجعه کرده و حلیت را نتیجه گرفت. 🟠چهار عنوانی که در منابع و متون فقهی، حرمت آن قابل‌بررسی است، عبارت‌اند از: غنا، صورت‌گری (شامل مجسمه‌سازی و نقاشی)، استعمال آلات لهو، و رقص. در این چهار عنوان، تنها غنا به‌عنوان غنا و یک هنر، حرام شده است. غنا یعنی چه؟ یعنی آواز با یک شکل خاصی که حالا تعریفش بماند که اختلافات زیادی در آن است. درهرصورت به‌ صوت ناشی از سازهای موسیقی یا مثلاً صدای حیوان، غنا نمی‌گویند. 🟥 هر یک از موضوع، متعلق و حکم، مصادیقی نیز دارند که تشخیص مصادیق این سه نیز در ابتدا، به عهده مکلف است اما مکلف در صورت حیرت، می‌تواند به عرف مراجعه کند. 🟢 در مورد هنر هم همین‌طور است. مثلاً در رساله می‎نویسند که غنا حرام است، بعد غنا را هم عرفاً بیان می‌کنند که این‌چنین است. در مورد غنا، اختلاف وجود دارد که آیا تشخیص آن، به عهده عرف است یا از مواردی است که شارع در آن دخالت کرده و مفهوم آن را مشخص کرده است؟ ☑️درهرصورت، تشخیص مصداق، اولاً و بالذات، به عهده مکلف است. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13729 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🏴 انا لله و انا الیه راجعون 🏴 شهادت غریبانه سردار سرافراز جبهه مقاومت و دژ نفوذناپذیر اسلام در مقابل کفار صهیونیستی را محضر ولی عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب و امت اسلام تسلیت عرض می‌کنیم.
🕋شهادت حضرت سیدالساجدین، امام زین العابدین علیه السلام را محضر امام زمان ارواحنا فده تسلیت عرض میکنیم. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
8️⃣5️⃣ 📌بی‌اعتنایی؟ انکار؟ یا شام مشترک پیش از دربی؟! 🖋مصطفی دُرّی 🟢ارتباط میان فقها و هنرمندان، چالشی قدیمی است که نه اختصاص به پس از انقلاب دارد و نه حتی سده اخیر. 🔷هنرمند تمام تلاش خود را برای رضایت مردم که ضامن بقای وی هستند به کار می‌بندد و از آن سو، فقها نیز وظیفه اصلی خود را جلب رضایت شارع می‌انگارند. ✅همین امر موجب شده است که فقهای هنرشناس و هنرمندان متشرّع هیچ‌گاه زاویه خاصی با یکدیگر پیدا نکنند و حتی مروّج و همراه یکدیگر نیز باشند. 🔵به نظر می‌رسد با نسل جدید هنرمندان متشرّع و انقلابی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب رشد کرده‌اند، فاصله میان فقها و هنرمندان تا حد زیادی برداشته شده است اما هنوز هم این فاصله، به‌صورت کامل از بین نرفته است. ☑️ راه‌حل این چالش، رسیدن به درک متقابل و البته اعتماد طرفینی است. جلسات دوستانه، شرکت در مراسم شادی و غم و شام‌های مشترک، اگرچه بخشی از بی‌اعتمادی را از بین می‌برد؛ اما درک عمیق از شیوه تفکر و اهداف طرف مقابل، تنها در پروژه مشترک است که معنا پیدا می‌کند. 👈حاصل اینکه : ارتباط میان هنرمندان و فقه‌پژوهان، بیش از آنکه نیازمند برگزاری نشست‌های تصنّعی یا بزرگ‌نمایی و انکار این فاصله باشد، به حضور هنرمندان و فقه‌پژوهان در پروژه‌های مشترک البته همراه با سعه‌صدر از سوی طرفین نیاز دارد. ✳️ متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13656 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🕌تاج محل - هندوستان. 🔴 نمونه‌ای از معماری گورکانی (معماری گورکانی، یا معماری مغولی به معماری دوره سال‌های ۱۵۳۰ تا ۱۸۵۰ در هند گفته می‌شود که دوره حاکمیت پادشاهان گورکانی در هند بود.) ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
💠 هرچه به انسان داده میشود تعلقی به همراه دارد و این تعلق، دنیا نامیده می شود. 🎤آیت الله جوادی آملی ➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
9️⃣5️⃣ 📌معنای «لعب» در عصر صدور نص، با الان متفاوت است. 🎤حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نهاوندی 🎻 لهوولعب، در حقیقت، سرگرمی‎هایی است که غرض عقلایی نداشته باشد. ⭕️ در قرآن نیز هر گاه این کلمات با هم استفاده شده است یک جنبه منفی از آن، اراده شده است. اما هر کجا عنوان لَعِب یا یَلعَب به‌صورت مستقل آمده است، مراد از آن، تقریباً یک نوع سرگرمی‎های مباح است. 🚫تطبیق این عنوان بر برنامه‎های هنری، به معنای مستقل لعب، ممکن نیست. به دیگر سخن، برنامه‎ های هنری مانند رقص، موسیقی، نمایش، نقاشی و… مصداق لعب در اصطلاح روایی آن نیستند؛ ✅بلکه هنرهای عشرت انگیز که انسان را از یاد خدا غافل می‌کند مصداق لعبی هستند که در آیات و روایات مطرح شده و دارای بار منفی است. لهو نیز مانند لعب دارای همین بار منفی است و لذا این‌گونه نیست که همه هنرها، مصداق لهو باشند. 🟣در عصر علوی و نبوی، یعنی عصر شارع، ما چیزی به معنای هنرهایی که امروز از آنها تحت عنوان هنرهای زیبا نام می‌بریم نداشتیم. در آن دوران حتی مجسمه‌سازی و موسیقی نیز تحت عنوان هنر تلقّی نمی‌شد. 🎭 بله، از باب حکم ثانوی، درصورتی‌که مصداق باطل یا مضل عن سبیل الله قرار گیرند، حکم حرمت بر آنها بار می‌شود. 🟢بنابراین آنچه مهم است این است که آیا هنر، مصداق «مضل عن سبیل الله» یا باطل، قرار می‌گیرد یا نه، وگرنه عناوینی مثل لعب، موجب حرمت یک هنر نمی‌شوند. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13732 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
تشکل بین المللی مبلغان رسانه‌ای بصیر وابسته به موسسه دیدبان فرهنگ وهنر شیعه برگزار میکند. اولین وبینار اربعین حسینی در موضوعات: 📌ایده‌هایی برای گفتمان جهان اربعینی با میزبانان و زائران 🔸 ارائه توسط: حجت الاسلام و المسلمین محمد رضایی، پژوهشگر حوزه بین الملل 🕘ساعت ۹ الی ۱۰🕙 📌 بررسی ظرفیت‌های رسانه ای اربعین با تاکید بر تکنیک های مستند سازی میدانی 🔸ارائه توسط: آقای محمدتقی استیری مستند ساز بین‌الملل 🕙ساعت ۱۰ الی ۱۱🕚 📌 بازتاب اربعین بر همگرایی فرهنگی و پویاسازی تبلیغ جهانی تشیع با تمرکز بر شیعه هند 🔸ارائه توسط: حجت الاسلام سید محمد عابدی مبلغ بین الملل از کشور هند 🕚ساعت۱۱ الی ۱۲🕛 🗓تاریخ: چهارشنبه ۱۷مرداد🗓 ❌جهت شرکت در وبینار از لینک زیر وارد شوید و یا بارکد در تصویر را اسکن کنید : 🌐https://meet.google.com/xpr-qftq-mbu🌐
0️⃣6️⃣ 📌اگر «حسام‌الدین سراج» در مجلس لهوولعب بخواند حرام است! 🎤حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن معلمی 🔰 لهو به معنای سرگرمی، لذت‌بردن، کارهای بیهوده، کارهایی که غرض عقلایی ندارد و تفریح است؛ یعنی همه اینها را شامل می‎شود. 🎮مثلاً اگر با تسبیح یا با ریش خود بازی کنید این لهو است. هیچ‌کدام از فقها مطلق لهو را حرام نکرده‌اند. 🎻 لعب نیز همین‌گونه است؛ لذا نه مطلق لهو حرام است و نه مطلق لعب. اینکه مطلق موسیقی یا مطلق آهنگ یا مطلق فیلم یا مطلق ورزش به‌خاطر لهوولعب بودن حرام باشد را هیچ‌کدام از فقها قبول ندارند. ❌ اگر یک امر لهوی، شما را از مسیر إلی الله، انجام واجبات و ترک محرّمات باز می‎دارد آن حرام می‎شود اما صرف اینکه شما به یاد خدا نیستید یا حواستان به خدا نیست، دلیل بر حرمت نخواهد بود. 🟩 وقتی مطلق لهو، حرام نشد، مصادیق آن نیز حرام نخواهند بود. 🔷 طبق قول سید کاشانی، لهو ممکن است چون در مجلس لهوولعب انجام می‌شود حرام باشد اما در مجلس دیگری، حرمت نداشته باشد. مثلاً حسام‌الدین سراج، اگر در مجلس لهوولعب بخواند حرام است اما در مجلس دیگر، حرمتی ندارد. 🔴آیت‌الله گلپایگانی مطلق آهنگ را حرام می‎دانست. تا کسی مرتکب حرام شبهه‌ناک نشود؛ ولی امثال مرحوم امام این‌طور نبودند و موسیقی مشکوک و شبهه‌ناک را حلال می‌دانستند. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13738 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh