🕋شهادت مظلومانه هموطنان عزیزمان در شهر کرمان و شهادت جمع کثیری از مردم مظلوم غزه را به ساحت مقدس و داغدار حضرت ولیعصر (ارواحنا فده) تسلیت و تعزیت عرض می کنیم و دعا میکنیم خداوند در ظهور منتقم خون مظلومان عالم تعجیل فرماید🕋
🌹کتاب فقه هنر برنده ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران شد.
🎬مراسم اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران سهشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ در تالار رودکی برگزار و برگزیدگان آن معرفی شدند.
🎤به گفته دکتر قادر آشنا، دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران
بر اساس موضوعات، ۱۲۵ اثر فاخر به این رویداد رسید که شامل ۵۲ مقاله، ۳۳ اثر پژوهشی، ۲۰ پایاننامه ارشد و دکتری و… بودند.
👈در این مراسم ، لوح تقدیر بخش مقاله به آقایان #مصطفی_دری و #نواب_حضرتی، به عنوان پدیدآورندگان «مجموعه مقالات فقه سینما» اهدا شد.
متن کامل خبر🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13262
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: @Feghehonar
مدرسه فقه هنر
💠چکیده گزارش هشتمین کرسی علمی_ترویجی8️⃣
📌عنوان: «چگونگی تجلیِ معنا در هنرهای نمایشی و ارتباط آن با مسایل فقهی»
🎤ارائه دهنده: دکتر حمید تلخابی (دکترای حکمت هنر و استاد دانشگاه)
🛑ناقدین:
1️⃣حجت الاسلام کتر علی نهاوندی (دکترای فلسفه و مدیر گروه پژوهشی فقه هنر)
2️⃣حجت الاسلام دکتر مهدی داودآبادی (دکترای حکمت هنر، مدرس دانشگاه)
🔰دبیرجلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر)
💠 آقای دکتر تلخابی (ارائهدهنده):
ما در این مقاله با نگاه نمایشی به مسائل فقهی پرداختهایم، یعنی محوریت بحث ما از هنرهای نمایشی بوده است، برخلاف خیلی از مقالاتی که ارائهشده و محوریت فقهی در آنها بیشتر دیده شده است، در این مقاله آن مباحث نمایشی محوریت دارد.
💠خمیرهی اصلی هنرهای نمایشی کردار ساختاریافته است. دو عنصر اساسی باعث میشود که یک کرداری ساختار پیدا کند که یکی کنش و انتخاب شخصیت است و دومی هم رویداد یا مجموعه رویدادهای معین است.
یکی از مشکلاتی که ما در هنرهای نمایشی داریم این است که این رویدادها کامل دیده نمیشود، مثلاً در شروع، پایان یا میانه یک نقصانی وجود دارد که باعث میشود به همین اندازه خللی در آن روایت ایجاد کند....
🛑 حجت الاسلام نهاوندی (ناقد اول):
1️⃣بزرگترین ضعف مقالهی شما عدم روشمندی است.
2️⃣شما بههیچوجه از منابع دست اول فقهی استفاده نکردید. ما در این اثر بههیچوجه کار فقهی ندیدیم.
3️⃣در مقدمه دائماً گزارههای پیشفرض را ذکر کردید.
4️⃣زمان و مکانی که به آن استناد میکنید اساساً حکم درست نمیکند.
5️⃣نوع ظهور که بر عهدهی کارشناسان هنرهای نمایشی است، این را به مسائل فقهی و مداخلهی فقهی روشن نفرمودید که این بخش چیست و اینکه گاهی اوقات تعزیه را مثال میزنید و گاهی اوقات خود واقعیت عاشورا را مثال میزنید که گویا واقعیت عاشورا هم در صحنهی خلقت و عالم تکوین خودش یک نمایشی در اختیار ارائهی انتقال معنایی است که تا پایان تاریخ میخواهد اتفاق بیفتد و تعزیه که یک اثر نمایشی است گردهبرداری از آن واقعیت است که آن واقعیت هم خودش یک اثر نمایشی است. این رد و بدلهایی که در اینجا اتفاق افتاده به نظر من یک مقداری نیاز به تعیین و ترسیم دارد.
🛑 حجت الاسلام مهدی داوودآبادی (ناقد دوم ):
1️⃣سه مبحث کلیدی یا مفهوم کلیدی را در مبانی نظریتان مطرح میکنید؛ یکی موقعیت نمایشی، یکی شخصیت نمایشی و یکی هم مضمون نمایش است. این خوب است و درست هم انجام شده است. طبق اولویتبندی که مبانی ارسطویی در پوئتیک است، میبینیم که شما این کار را کردهاید؛ اما خوب بود که به آن مبانی نظری پایبند میبودید...
2️⃣در بحث مبانی وودراف، چرا از موقعیت نمایشی که خودتان ادعا کردید به سراغ رویداد معین رفتید و بعد در رویداد معین هم به سراغ زمان و مکان معین رفتید؟
3️⃣در بخش دوم مقاله، ارتباط تجلی معنا با مسائل فقهی چیست؟
4️⃣یک اصطلاح منطقة الفراق را به کار بردید که خواستید بگویید اگر ما اقتضائات زمان و مکان را در نظر بگیریم، فقه نباید در اینجا وارد شود، گویا عقل و اقتضائات اجتماعی باید وارد شوند و ما در منطقة الفراق از طریق عقل حکم را به دست بیاوریم. جالب است بدانید که در همین منطقة الفراق که «ما لا نص فیه» هست، فقها فرمودهاند که؛ «فی کلّ ما لا نص فیه نصٌ»، یعنی همانجا هم اگر منطقة الفراق است خود شارع فرموده که منطقة الفراق است و اینگونه نیست که بگویید شامل حکم شرعی نمیشود و ما از طریق عقل حکم را به دست بیاوریم.
متن کامل گزارش🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=889
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی8️⃣2️⃣
👩🏽🦳استفاده زنان از کلاهگیس در معرض دید مردان
🔰ورود کلاهگیس به آرایش بانوان در هنرهای نمایشی سابقه طولانی دارد.
اما آیا استفاده زنان از کلاهگیس، در هنرهای نمایشی جایز است یا خیر❓
🖋حجتالاسلام دکتر علی شریفی، استاد جامعه المصطفی قم:
💠فقها در مورد جواز استفاده از کلاهگیسِ در معرض دید مردان، اختلافنظر دارند.
1️⃣برخی بهصورت مطلق گفتهاند کلاهگیس، زینت بوده و لذا حرام است.
2️⃣برخی قائل بهتفصیل شده و گفتهاند اگر زینت بهحساب بیاید، حرام است.
3️⃣عدهای دیگر نیز گفتهاند کلاهگیس، زینت ظاهری است و لذا استفاده از آن حرام نیست.
❇️ از اختلاف فتاوای فقها، این نکته روشن میشود که حکم استفاده از کلاهگیس، ارتباط وثیقی با مسئله زینت زنان دارد.
💠نتیجه: مهمترین دلیل برای وجوب پوشاندن موی کلاهگیس، آیه ۳۱ سوره نور است که ظاهرکردن زینتهای پنهان را بر زنها ممنوع قرار داده و نگاهکردن مردان به آن را حرام اعلام میکند.
امّا اکثر فقها در استفاده این حکم از آیه تردید دارند، چون این مو با لباسهایی که بهخودیخود، زینت بهحساب میآیند تفاوتی ندارد. اگر پوشاندن کلاهگیس واجب باشد، باید پوشاندن لباس زیبا نیز بر زنان واجب باشد و این امری است که هرچند بهصورت حکم استحبابی و توصیه اخلاقی در کلمات فقها وجود دارد؛ ولی فتوا به آن دشوار است.
به همین دلیل، اکثریت فقها احتیاط کردهاند و از فتوای صریح خودداری ورزیدهاند.
متن کامل یادداشت🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=11326
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
⚫️ شهادت امام هادی عليه السلام را به ساحت مقدس امام عصر ارواحنافداه و شیعیان آن حضرت، تسلیت عرض میکنیم🕋
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
🔎 #اطلاع_رسانی
به استحضار میرساند؛
💠 در همایش نکوداشت
استاد دکتر سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا):
۰۱ کتاب «مثل تیشه در بیستون» که شامل نوشتههایی از استاد ژرفا و پنجاه تن از نویسندگان و نگارندگان دربارهٔ استاد و قلمرو فرهنگ و ادب و هنر است، به حاضران اهدا میشود.
۰۲ یک نماهنگ (کلیپ) که دربردارندهٔ سخنان تعدادی از فرهیختگان دربارهٔ دکتر ژرفا و معرفی شماری از آثار و تألیفات استاد است، به نمایش گذاشته خواهد شد.
۰۳ به سخنان دانشورانهٔ استاد ژرفا و یکی دیگر از فرزانگان علم و ادب و هنر، گوش جان سپرده میشود.
📅 چهارشنبه ۴ بهمن ساعت ۱۹
🏫 قم، چهار راه شهدا، اول خیابان معلم، ساختمان ستادی دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه چهارم، سالن شیخ طوسی
🔰 با #هنرستان از برنامه های فرهنگی هنری استان #قم باخبر باشید 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
مدرسه فقه هنر
#مجله_الکترونیکی9️⃣2️⃣
❇️اگر درس طلبگی را کنار بگذاری و خوشنویسی را ادامه دهی، نزد خدا حجت داری!
🎤دکتر احسان پورنعمان، قائممقام مدرسه اسلامی هنر:
📌 حدود 18 سال قبل، خدمت آیتالله سبحانی رسیدیم. من خدمت ایشان عرض کردم که من چند سالی است که طلبه شدهام و دغدغهام این است که آیا باید خوشنویسی را کنار بگذارم و فقط به درس و بحثم برسم؟ یا اینکه در کنار درس، خوشنویسی هم انجام دهم؟
✅ایشان فرمودند: «اگر در این زمینه استعداد دارید حتی اگر درس را بهطورکلی کنار بگذارید و به خوشنویسی بپردازید در روز قیامت در مقابل خدای متعال حجت دارید. چون شما نمیدانید خوشنویسی چقدر در وجود مردم تأثیر دارد.»
🛑به نظر من، عامل عمده همین است که علما نمیتوانستند آن چیزی را که نظر واقعی دین اسلام است، بفهمند و نظر اسلام را در دوره نزول وحی و دوران ائمه علیهمالسلام را ملاک برای همه دورههای بعدی قرار میدادند؛ درصورتیکه جایگاه هنر در همه این دورهها متفاوت بوده است.
✳️مقام معظم رهبری در دوره اول همایش فقه و هنری که مدرسه اسلامی هنر برگزار کرد صحبتی داشتند و فرمودند: به نظر من بحث موسیقی و مجسمهسازی، مثل باب منزوحات بئر است که مربوط به دوره دیگری بوده و باید علما از ابتدا تمام مدارک را دوباره بررسی کنند؛ ولی این نگاه در بین علمای ما نبوده است.
💠دلیل بعدی این است که هنر بهواسطه اینکه جایگاهی تزیینی دارد و پیش از دورههایی که ما در آن زندگی میکنیم، مردم عادی بهرهای از هنر نداشتند و هنرهای مختلف بصورت عمده منسوب به دربار و حاکمان و افراد متمول بوده است،
همین باعث میشده که عالمان ما هنر را از قماش زندگی اشرافی بدانند و حس کنند که ارتباطی با مردم عادی و متدینی که مورد تعامل با فقها و علما بودهاند، ندارد؛
◀️لذا تصور فقها این بوده است که اینها از دنیای دیگری آمدهاند و ما قابل تفاهم با این افراد نیستیم. علاوه بر اینکه در افواه، گاهی به شوخی، خیلی از هنرها یا هنرمندان را با کلماتی مثل مطرب مساوی میدانند و ظاهراً این کلمه از مدتها قبل هم استفاده میشده است؛ یعنی حتی اگر شما نقّال هم بودید و برای مردم شاهنامه میخواندید، شما را در حد یک آوازهخوان میدانستند.
💠متن کامل گفتگو 🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=11582
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
📽 فیلم مستند
🎞 الکافی
📝 روایتی از سرگذشت یک کتاب
🔺 (شهر مقدس قم)
🗓 یکشنبه، 1 بهمن
⏰ ساعت 15:00 - 17:00
📌 قم، خیابان 30متری هنرستان، نبش کوچه 20، سینما آیه
#معرفی_نرم_افزار 📱
نرم افزار تبدیل فایل صوتی فارسی به متن به صورت کاملا رایگان
«ویرا /تبدیل گفتار به متن و برعکس»:
🌐http://cafebazaar.ir/app/?id=ai.ivira.app&ref=share
🌐https://myket.ir/app/ai.ivira.app
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
💢گزارش نهمین #کرسی_علمی_ترویجی9️⃣
👼🏻«بررسی فقهی حق هنر برای کودک»👼🏻
🎤ارائه دهنده: دکتر «محمد مهدی مقدادی» :
اگر به مباحث بینالمللی، کنوانسیون حقوق کودک و نظام بینالمللی حقوق کودک مراجعه کنیم میبینیم که به صورت کلی حق هنر برای کودک پذیرفته شده است.
در کنار حق آموزش، حق تربیت، حق فرهنگ، حق ارتباطات، حق هنر هم برای کودک به رسمیت شناخته شده است و والدین و در کنار آن دولتها مؤظف شدهاند که این حق را به رسمیت بشناسند و تلاش لازم را در این خصوص برای کودک داشته باشند.
🎤ناقد اول جناب آقای دکتر «محسن برهانی»:
1️⃣عبارت «حق هنر» در عنوان مقاله نامناسب و مبهم است، باید از عباراتی مانند حق استفاده از هنر، استفاده میشد.
2️⃣ بحشی از مفاهیم نیازمند ارجاعات بیشتری دارد، تغافل از پیچیدگی موضوعات هنری شکل گرفته است.
3️⃣ اشاره به فرم های هنری به صورت اجمال در مقاله لازم بود.
4️⃣همین پیچیدگی موضوع هنر، در موضوع و مفهوم کودک نیز وجود دارد که در مقاله ساده سازی شده و درست تبیین نشده است.
🛑ناقل دوم جناب آقای دکتر «مهدی زارع»:
1️⃣ اینکه یافته های فقهی حق هنر برای کودک بیشتر از حقوق بین المللی است، تمایزی یافت نشد.
2️⃣ بهتر بود در تعریف هنر از تعاریف اندیشمندان اسلامی نیز استفاده میشد، مانند حافظ و علامه حسن زاده و … چراکه اینها هنر را برای تعالی بشر می دانند.
3️⃣ دلایل رد نظرات در تعاریف حقوقی هنر هم قابل خدشه است.
4️⃣در مقاله باید از مبانی فقهی بیشتری جهت اثبات موضوع استفاده شود.
🔰متن کامل جلسه🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13344
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
🕋امام جواد (علیه السلام):
👂هركه به گویندهاى گوش سپارد، او را بندگى كرده است؛
🕋اگر آن گوینده از خداوند عز و جل بگوید، خدا را عبادت كرده
♨️و اگر از طرف شیطان بگوید شیطان را عبادت كرده است.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی0️⃣3️⃣
📺نظرات فقها در مورد نمایش بدن برهنه و نیمهبرهنه مردان در رسانه🧍♂️
🖋محمدصادق ابراهیمی
🛑پرسش این است که نمایش (و نه نگاهکردن) بدن نیمهبرهنه مردان، در رسانههای تصویری و عمومی از نظر فقهی چه حکمی دارد❓
🔰در مورد نگاه مستقیم و نه بهواسطه رسانه، نسبت به بدن نیمهبرهنه مردان، باتوجهبه بیننده و صاحب نگاه، حکم آن، متفاوت میشود.
✳️مثلاً اگر نگاهکننده مرد باشد، طبق فتوای مشهور فقها، نگاه مردان به تمام بدن مردان بهاستثنای عورتین جایز است، با این شرط که قصد لذت و ریبه در کار نباشد.
⛔️اما اگر نگاهکننده زن باشد، طبق فتوای مشهور، نگاهکردن زنان به بدن مردان نامحرم حرام است مگر آن قسمتهای که به طور معمول مردان نمیپوشانند.
✅در مورد نگاهکردن غیرمستقیم یا نگاهکردن رسانهای، قضیه کمی متفاوتتر است.
🛑طبق فتاوای مشهور، نگاهکردن زنان به تصاویر مردان درصورتیکه با انگیزش شهوانی نباشد بلااشکال است.
نگاهکردن به فیلم، اگر پخش زنده باشد حکم نگاهکردن به بدن را دارد و اگر پخش مستقیم نباشد حکم تصویر و عکس را دارد.
💢 به باور برخی فقهای معاصر، نمایش فیلم اگر بهصورت پخش مستقیم باشد، نگاهکردن به آن، در حکم نگاهکردن به انسان زنده است، اما اگر به طور غیرمستقیم پخش شود حکم عکس را دارد
📚(امام خمینی، احکام بانوان، ص ۳۲).
🔰متن کامل همراه فتاوا🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13186
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
33.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋 انا وعلي ابوا هذة الامة
تفسير آلوسي - ج 22 ص ۳۱
🕋میلاد مولود کعبه، مولی الموحدین ،امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بر شما مبارک 🌹
#میلاد_امام_علی
----------
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
گزارش اجمالی دهمین #کرسی_علمی_ترویجی0️⃣1️⃣
📌عنوان مقاله: «الگوریتم برون رفت از تزاحم حقوق هنری»
🎤ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد عشایری منفرد
(عضو هیئت علمی جامعه المصطفی)
🖋ناقد:
حجت الاسلام دکتر محمدعلی حیدری
(عضو هیئت علمی حوزه علمیه مشکات)
دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر)
🔰آقای دکتر محمد عشایری منفرد مقاله خود را به طور خلاصه در چند محور ارائه کردند:
1️⃣ارکان حقوقی هنر که چهار مورد دارد، خالقان آثار هنری،
2️⃣شاغلان عرصه هنر، کاربران آثار هنری و حکومت.
3️⃣سپس به شروط تزاحم حقوق اشاره کردند و سه مورد تزاحم نما هم معرفی شد:
اسباب حقوق، غفلت از حق ساقط شده و تزاحم بدوی.
4️⃣در ادامه به راهکارهای برون رفت از تظاهم حقوق اشاره کردند مانند قانون اهم و مهم یا تعدی حق .
🛑جناب حجت الاسلام محمدعلی حیدری ضمن تشکر از موضوع و متن مقاله به چند نکته اشاره کردند:
1️⃣در مطلع مقاله اشاره به فقه کاربردی و هنجاری شد مانند اخلاق که برای حل مسائل عینی به فقه کاربردی نیازمند هستیم که اشاره خوبی هست.
2️⃣چون به منشأ حقوق اشاره نشده تقسیم تزاحم و تزاحم نما مشخص نخواهد شد رفع تزاحمها هم امکان نخواهد داشت مثلاً حق برخورداری از استفاده کنندگان چنین حقی را بنده نتوانستم پیدا کنم.
3️⃣ تقسیم حقوق به حق الله و حق الناس هم مشکلی را حل نخواهد کرد.
متن کامل این جلسه🔻🔻
🌐B2n.ir/n43211
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
#نشست_علمی
🔰گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام برگزار میکند؛
📚موضوع:«ظرفیتشناسی فقهپژوهی و مسائل طراحی لباس، مد و فشن»
🔹 ارائه دهنده:«دکتر سید مجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور)»
🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام و المسلمین دکتر نهاوندی (مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه)»
▪️دبیر علمی:«حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی (مدیر عامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق)»
📋 زمان: چهارشنبه 11 بهمن ساعت 16
📡 لینک وبينار
Www.markazfeqhi.com/live
🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
#مجله_الکترونیکی1️⃣3️⃣
🛑بدون نظر به مقاصد شارع، نمیتوان حکم پوشش را بهدرستی بیان کرد⛔️
🖋حجتالاسلام و المسلمین باستانی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم:
📌با صرف اعتبارات شرعی نمیتوان احکام کارآمدی در حوزه پوشش صادر کرد، بلکه باید علاوه بر اعتبارات شرعی، به مقاصد و حکمتهای احکام نیز توجه نمود.
◀️ حکم پوشش واجب بدن برای مردان چیست❓
✅اگر در رسالههای علمی و عملی فقه گفته میشود پوشش عورتین واجب است، این بدان معنا نیست که أحیانا پوشش بیشتر از آن، در قالب عناوین دیگری واجب نیست.
❇️همچنین است جریان اصالةالبرائة در پوشش فراتر از عورتین؛ چرا که معنای جریان آن، تنها برائت نسبت به اعتبار مخصوصِ عنوان پوشش است و نظری به حکم سایر عناوینی ندارد که أحیانا بر پوشش انطباق مییابند.
📌آیا در احکام نمایش بدن مردان، بین پخش زنده و غیرزنده آن تفاوتی میکند؟ در صورت مثبتبودن پاسخ، دلیل این تفاوت چیست❓
✅ به نظر میرسد تفاوتی میان پخش زنده و غیرزنده وجود ندارد؛ چون تفاوت ماهوی ندارند و هر دو مشمول عناوینی محرم خواهند شد.
🔰متن کامل همراه فتاوا🔻🔻
🌐 B2n.ir/g15895
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
🕋امیرالمؤمنین سلاماللهعلیه میفرماید:
🌹آن وقتی که پیغمبر مبعوث شد و خدای متعال نبیّ اکرم(ص) را مبعوث به رسالت کرد، دنیا تاریک بود؛ «وَ الدُّنیا کاسِفَةُ النّورِ ظاهِرَةُ الغُرور»؛
🌹جهان بشریّت در تاریکی بود، مشحون و سرشار از غرور بود. غرور یعنی فریب نفْس؛ انسان خودش را در یک وضعی تصوّر کند و توهّم کند، و در واقع اینجور نباشد؛ دنیا در یک چنین وضعی بود.
🕋 قرآن هم فلسفهی وحی الهی را این قرار میدهد: «لِیُخرِجَکُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَى النُّور»؛ بشریّت را از ظلمات خارج کند، وارد نور کند.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
🌹عید مبعث بر شما مبارک 🌹
#مبعث
#پیامبر_اکرم صلیاللهعلیهوآله
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
🎤 اغاز چهارمین همایش ملی فقه هنر
۲۵بهمن ماه ۱۴۰۲
🛑چهارمین همایش ملی فقه هنر با محوریت فقه هنر و حکمرانی در محل بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی در مشهد مقدس آغاز به کار کرد.
✳️ این همایش دو روزه در ۶ محور
«فقه هنر، سیاستگذاری و قانونگذاری»،
«فقه هنر، حمایت از هنر اسلامی و مقابله با انحرافات»،
«فقه هنر، نظارت بر اجرای قوانین و سیاستها»،
«فقه هنر و حاکمان»،
«حکمرانی در هنر و فتاوای فقهی» و
«رسانه ملی و حکمرانی در عرصه هنر» برگزار میشود.
💢۴۰ عنوان چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که ۳۹ عنوان توسط دبیرخانه همایش تایید و در آیین اختتامیه این رویداد که ۲۶ بهمن ماه برگزار میشود از کتاب چکیده مقالات همایش، رونمایی خواهد شد.
🔰 معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در برگزاری چهارمین همایش فقه هنر با مدرسه فقه هنر مشارکت دارند.
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
🔸 دیدار آیتالله سیداحمد علمالهدی با دست اندرکاران چهارمین همایش ملی فقه هنر
🔹 روز پنج شنبه 26 بهمن ماه 1402، دبیر و جمعی از دست اندرکاران چهارمین همایش ملی فقه هنر که در مشهد در حال برگزاری است، با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با آیتالله سید احمد علمالهدی دیدار و گفتوگو کردند.
🔸 امام جمعه مشهد در این دیدار تصریح کرد که مهم ترین فعالیت اندیشمندان حوزوی فعال در عرصه فقه هنر، تبیین مبانی و ضوابط شرعی احکام مرتبط با مصادیق مختلف هنر به ویژه گونه های مختلف هنر هفتم است و گفت: ورود حوزویان به عرصه های تولید هنر، امری مغایر با رسالت ایشان است زیرا به اقتضای فرمایش امام هشتم(ع) که فرمود « إِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا »، فعالیت طلاب و حوزویان در هر حوزهای از جمله مسائل هنری، باید متمرکز بر تبیین صحیح معارف اهل بیت(ع) باشد.
🔹در ابتدای این دیدار، آیتالله ابوالقاسم علیدوست دبیر علمی چهارمین همایش ملی فقه هنر و نیز حجتالاسلام دکتر سید محمدحسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر، گزارشی از روند برگزاری رویدادهای گذشته و برنامههای همایش چهارم ارائه کردند.
🌐B2n.ir/d05291
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
🛑گزارش کامل چهارمین همایش ملی فقه هنر:
در مراسم افتتاحیه ضمن پخش خلاصه سخنان رهبر معظم انقلاب درباره همایش فقه هنر، استاد ابوالقاسم علیدوست، استاد حمید درایتی، آیتﷲ سیدمجتبی نورمفیدی و دیگر اساتید مدعو به سخنرانی پرداختند و آیتﷲ علمالهدی، آیت الله علی اکبر رشاد و دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران پایانی این همایش بودند.
🔰اسامیاساتید سخنران در کمیسیونهای تخصصی این همایش.
💠بیان بخشی از سخنان:
1️⃣آیتﷲ ابوالقاسم علیدوست دبیر علمی همایش.
2️⃣استاد حمید درایتی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد.
3️⃣آیتﷲ سید مجتبی نورمفیدی رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر.
4️⃣حجتالاسلام مصطفی دری، مدیر مدرسه فقه هنر.
5️⃣آیتﷲ سیداحمد علمالهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی.
6️⃣دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
📕 بخش پایانی این مراسم نیز با رونمایی از کتاب چکیده مقالات چهارمین همایش ملی فقه هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران ارشد فرهنگی و هنری کشور همراه بود.
متن گزارش کامل🔻🔻
🌐B2n.ir/z09033
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/