eitaa logo
اندیشکده فطرت
455 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
503 ویدیو
93 فایل
شبکه رسمی اندیشکدۀ فطرت اندیشکده فطرت با هدف فعالیت در حوزه اشاعه و تولید علوم انسانی ایرانی اسلامی تشکیل شده است. ارتباط با مدیر کانال: @MTFetrat اراک شهرک مصطفی خمینی خیابان نوید حسینیه شهدا
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
1⃣4⃣1⃣ ✨هنر ماندگار✨ راز ماندگاری برخی اشعار و آثار بزرگان این است که آنها آثار خود را به هنر آراسته و آمیخته کردند؛ شاعرانی مانند مولوی به آن دلیل ماندگار شدند که معقول را در قالب هنر تنزّل دادند و بعد به خیال و مخیّله آوردند و تحویل حس دادند و از این طریق آن را دل‌پذیر ساختند؛ این همان معنای هنر است. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
1⃣4⃣2⃣ ✨هنر برملا کننده✨ امروزه فقط این هنرمندان هستند که می‌توانند دروغین بودن زیبایی فرهنگ و تمدن بزک کرده سرمایه‌داری را افشا کنند و زشتی‌های آن را بر ملا سازند. به شرط آنکه خود، شیفته و فریفته ظواهر فرهنگ غرب نشده باشند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🎊🎁🎊🎁🎊🎁🎊 ✨در مرحله اول از طرح تعطیلات با چاشنی حکمت و استراتژی تعدادی از بچه ها پاسخ تمرین ها را برای ما ارسال کردند. 🛍 هدایای این استراتژیست های فعال به دستشون رسید🤩🤩 👌 مرحله دوم طرح تعطیلات با چاشنی حکمت و استراتژی در حال برگزاری است. ⬅️به این صورت که تمرین ها به صورت هفتگی در گروه منتشر می شود و استراتژیست ها تا یک هفته فرصت دارند پاسخ های خود را برای ما ارسال کنند.
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
1⃣4⃣4⃣ ✨ رسالت هنرمند✨ فرق است میان هنری که رسالت خود را بیان حقیقت فی نفسه و زیبایی مطلق قرار می‌دهد با هنری که رسالت خویش را تنها در بیان کثافات وجودی هنرمند مدرن می‌بیند و هیچ ابایی ندارد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
1⃣4⃣5⃣ ✨هنر متعهّد به خیر یا شر✨ کارهای هنری یا متعهّد به خیر هستند یا متعهّد به شر. هر اثر هنری بسته به تأثیری که بر مخاطب می‌گذارد، یا یک گام به سمت خیر، زیبایی، نور، حقیقت و کمال است یا پشت به آن دارد و در جهت دور شدن از آن است. کسی هم که ادّعا می‌کند ظرفی ابداع کرده است که ظرفی بدون هیچ مظروف و محتوایی است، خود این حرف ادّعایی است که حکایت از یک مظروف فکری می‌کند، ولو خودش نداند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
⚜ با ما همراه باشید در دومین 🎬 مروری بر فاجعه ترین ساخته های یک سال گذشته سینمای ایران📛 🆔️ @FetratArak 👈
⚠️کودکان در ابتدا از چرایی پدیده می‌پرسند ولی بعد که در مسیر آموزش قرار می‌گیرند. این سرچشمه معرفت را کور می‌کنیم تا فقط از چگونگی بپرسند. ⭕️اگر از میان سه پرسش پدیده چیست؟ پدیده چرا هست؟ پدیده چگونه است؟ شما چرایی پدیده را مد نظر نداشته باشید، معنا را از جاده زندگی می‌گیرید. ❇️ پدیده‌ها در عالم مانند تابلو راهنمایی و رانندگی مسیر زندگی را نشان می‌دهند. ✅پاسخ به چرایی پدیده، پی بردن به حکمت پدیده است. ✨ماده اولیه حکمت، آیت است و آیت روگرفتی از همه پدیده‌های عالم است که به ما نشان و جهتی را می‌نماید.
⚜️ با ما همراه باشید در دومین 🎬 مروری بر فاجعه ترین ساخته های یک سال گذشته سینمای ایران📛 🆔 @FetratArak 👈
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
1⃣4⃣8⃣ ✨امامت عقل✨ قوّه واهمه و خیال اگر بخواهند رهبری فیلم و سینما را به عهده بگیرند همین بازیگری و سرگرمی صرف در می‌آید، ولی همین واهمه، همین خیال، همین متخیّله از بهترین نعمت‌های الهی است، اگر صف نماز جماعت تشکیل دادند به امامت عقل و اطاعت کردند، انگیزه‌های سینما به سمت غیر از بازی و سرگرمی صرف خواهد رفت. آن مطلب عالی معقول را انسان چگونه به مردم عرضه کند؟ اگر به برکت خیال و تصویر و واهمه نباشد، امکان‌پذیر نیست. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
⚜️ با ما همراه باشید در دومین 🎬 مروری بر فاجعه ترین ساخته های یک سال گذشته سینمای ایران📛 🆔 @FetratArak 👈
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
1⃣4⃣9⃣ ✨رسانه منتقد و دلسوز✨ رسانه محافظه‌کار به درد انقلاب اسلامی نمی‌خورد. ما به رسانه‌های منتقد و دلسوز نیاز داریم که بدون حبّ و بغض و بدون آن که مشروعیّت مبانی ارزشی خود را از دست بدهند و حالت براندازانه به خود بگیرند، به نقد و اصلاح مشکلات بپردازند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
اندیشکده فطرت
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️ ✅ ❇️ هرساله به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور و ویترین جامعه سینمایی ما در دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، اما با نگاهی به تولیدات این جامعه سینمایی، به جرات می‌توان ادعا کرد جز موارد نادر، از رسالت هنری و اجتماعی خود فاصله گرفته و بیشتر به سمت سینمای سخیف و ابزورد پیش رفته و عجیب این که با استقبال مخاطب هم مواجه شده است! ❇️ اگر نگاهی به جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر داشته باشیم، در میان 11 فیلم برتر، 9 فیلم از ژانر کمدی عمدتا سخیف و ابزورد حضور دارند که می‌توان با اندکی نبوغ آن‌ها را در یک ژانری(گونه‌ای) جدید تحت عنوان دسته‌بندی کرد! به نظر می‌رسد جامعه سینمایی ما اعم از دست اندرکاران و مخاطبان دچار ویروسی شبه کرونا شده، گویا از این مریضی لذت میبرد و تمایلی برای درمان آن و برگشت به یک سینمای هدایتگر و مصلح اجتماعی ندارد. ❇️ نظر به این موضوع، برآن شدیم تا همزمان با تحت عنوان به معرفی فیلم‌هایی بپردازیم که هر چیزی هستند جز فجر و پیروزی... ❇️ با توجه شیوع کرونا در یک سال گذشته و کاهش قابل توجه تولیدات و فروش آثار سینمایی، فیلم های بررسی شده در جشنواره منهای فجر امسال کمتر از سال گذشته بوده و حدود 20 فیلم اکران شده و پر مخاطب در سال 99 که فروش میلیاردی داشتند را از منظر مولفه‌های استراتژیکی نظیر گزاره‌های سبک زندگی، پیام‌های پیدا و پنهان فیلم و ... بررسی کردیم، در نتیجه 10 مورد از بدترین فیلم‌های سال را به مرور در 10 روز جشنواره معرفی خواهیم کرد. برای تقدیر از زحمات خالصانه! برخی از زحمت کشان! حوزه سینما نیز عناوین زیر را درنظر گرفتیم برای بدترین فیلم سال برای موضوعات ویژه ✅ با ما همراه باشید در دومین تا ببینیم براستی این فیلم‌ها از جان سینمای انقلاب چه میخواهند... 🆔 @FetratArak
🔟 دهمین فیلم بدِ سال: کارگردان: نوید دانش❗️ 👇🏻👇🏻👇🏻
🔟 🖋 کارگردان : 🖋 گونه هنری: درام _ عاشقانه (البته اگر بخواهیم گونه عاشقانه را تخریب کنیم!) 🔴 داستان فیلم : فیلم ماجرای زنده شدن یک عشق قدیمی را روایت می کند، سپیده و حامد که حالا هر کدام ازدواج کرده اند، بعد از چند سال دوباره یکدیگر را ملاقات می کنند! اما این ملاقات تبعاتی دارد... 🔴 این فیلم هم مانند بسیاری از فیلم‌های چند سال اخیر از جمله «جهان با من برقص»، «لتیان» و ... سعی دارد تاثیر روابط عاطفی گذشته بر زندگی فعلی افراد را نمایش بدهد، اما کارگردان و نویسنده توجه ندارند کلیشه‌ی ترکیب چند بازیگر سرشناس با اداها، صدا‌ها و لحن‌های تکراری، قصه‌ی نخ‌نما، آدم‌های عصبیِ مدام در حال دعوا، بیان چند دیالوگ شعاری و قصار، سنگینی ملالت بار شخصیت ها و تکرار صحنه‌های سکوت-نگاه، سکوت-نگاه و سکوت-نگاه با روندی کند، در حالی که خود سازندگان هم دقیقا نمی‌دانند چه حرفی میخواهند بزنند، مدت‌هاست نزد مخاطبان در مودبانه‌ترین حالت ممکن با اصلاح "کسالت‌بار و حوصله سربر" توصیف می‌شود و راه به جایی نمی‌برد! 🔴 دوئت در واقع فیلم کوتاهی است که با اضافه شدن چند صحنه بی رمق، به یک کار سینمایی تغییر شکل داده! و سوالی که پیش می‌آید این است که واقعا فیلم‌نامه این فیلم را کسی نشسته و نوشته؟ بعد تعداد زیادی هنرمند عزم جدی برای ساخت این پروژه داشتند؟ و این وسط حتی یک نفر با نگاهی کلان و کلی به پروژه، از خودش نپرسیده: که چی؟؟؟ 🔴 جدای از کارگردان و نویسنده باید پرسید هدیه تهرانی، علی مصفا و نگار جواهریان خسته نشدند از اینکه اینقدر با یک شخصیت ثابت در فیلم‌های مختلف تکرار شدند؟ و همیشه هم انگار دچار یک بی‌حسی موضعی در تمام اجزای بدن و رفتارها، حتی حرف زدن و نگاه کردن هستند! دیده شده در پاره‌ای از موارد حتی برای تکلم هم نیاز به گفتاردرمانی داشتند 🔴 پایان‌باز هم ویروسی‌ است که سالیان اخیر به آثار سینمایی ما حمله کرده عزیزان کارگردان فکر میکنندبا تمام کردن داستان از وسط ماجرا و بی سر و ته گذاشتن فیلم، یک شاهکار پایان باز تحویل جامعه داده‌اند! 🔴 در انتها، صرف هزینه خرید یا دانلود که هیچ، اگر در اتوبوس بودید و را برای شما پخش کردند، خواب خوبی برایتان آرزو میکنیم. 🔴 سال اکران : ۱۳۹۹ 🔴 میزان فروش : متاسفانه ۶ میلیارد 🆔@FetratArak
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
1⃣5⃣0⃣ ✨سینمای خاص کودک و نوجوان✨ معتقدات فرهنگی و ساختار سنّتی و دینی جامعه ما هرگز اجازه نمی‌دهد که در امور مربوط به اخلاق، کودکان و نوجوانان، تعلیم و تربیت و سینمای خاص کودکان و نوجوانان، ما هم روی به همان مجموعه معلومات اعتباری و تعاریفی بیاوریم که در غرب معمول است. سینمای کودک و نوجوان باید در این حوزه، استقلال فرهنگی را نه فقط چون ضرورتی غیر قابل انکار، بل چون تکلیفی عاشقانه بنگرد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
9️⃣ نهمین فیلم بدِ سال: کارگردان: حسین امیری دوماری❗️ 👇🏻👇🏻👇🏻
اندیشکده فطرت
#اندیشکده_فطرت #جشنواره_منهای_فجر 9️⃣ نهمین فیلم بدِ سال: #جاندار کارگردان: حسین امیری دوماری❗️
9️⃣ 🖋 کارگردان : 🖋 گونه هنری: اگر دقیق توصیف کنیم می توان گفت: بدبختی و فلاکت ( همان "دارک" خارجی‌ها) 🔴 داستان فیلم : جان دار داستان خانواده ای است که بر اثر یک اتفاق در شب عروسی دخترشان درگیر موضوع قتل و میشوند و برای رهایی از آن راهی جز یک جنایت دیگر پیش روی خود نمیبیند. 🔴 همان‌طور که در فیلم های طنز یک فرمول طلایی برای رسیدن به فروش بالا و جلب توجهات وجود دارد و آن هم ترکیب بازیگران مثلا سوپراستار، رنگ و لعاب های چشمگیر و شوخی‌های رکیک و جنسی است، در ملودارم‌های تلخ هم یک فرمول طلایی وجود دارد و آن فلاکت و بدبختی و استیصال محض است و هرچه غلظت این عوامل بیشتر باشد درصد توجه به فیلم هم بالا میرود، البته که پرداخت چنین فیلم‌نامه‌هایی فقط از یک ذهن روانرنجور برمی‌آید و هیچ انسان سالمی با فطرتی پاک، توان تماشای این حجم از بدبختی را ندارد چه رسد به تهیه و ساخت آن. 🔴 فیلم داستانی دارد سرتاسر گره که هرچه جلو می‌رود غیرقابل تحمل‌تر می‌شود و هیچ کدام از شخصیت‌ها امیدی به بهبود شرایط ندارند بلکه اندک افراد فیلم که در ابتدا مخاطب حس میکند می‌توانند گره مشکلات را باز کنند در نهایت کاشف به عمل می‌آید خود مسبب ایجاد مشکلات هستند. در هیچ شخصیتی وجود ندارد که مخاطب با آن همزاد پنداری کند یا بخواهد جای آن باشد، همه ضد قهرمان هستند و دنیایی رو به زوال دارند 🔴 در کنار شخصیت‌های پر از خطا و گناه داستان و زیر لایه‌های خشونت عریان و افسارگسیخته‌ی آنان، فیلم مفاهیم بنیادینی مانند و را هدف گرفته و هر دو را تماما مذموم دانسته و آن‌ها را عامل ایجاد تنش و خشونت معرفی می‌کند. عجیب آنکه در سال‌های اخیر، بازیگر پای ثابت فیلم‌های ضدقصاص و ضدغیرت سینمای ایران یعنی ، در این فیلم هم قربانی غیرت و آبروداری خانواده است و به عنوان دختر یک خانواده سنتی خودش مسبب پاره‌ای از مشکلات است. 🔴 این فیلم هم مبتلا به ویروس پایان بی سر و ته {پایان باز} است، به صورتی که در انتها مخاطب بین دو انتخاب یکی از دیگری بدترِ سقط جنین تازه عروس، طلاق از همسرش و ازدواج با خواستگارِ لاتِ قبلی و برادر مرده فعلی یا قصاص شدن برادر عروس باید یکی را انتخاب کند 🔴 دست شما را میگیرد و آرام آرام در یک خلا دردناک برده و رها میکند. اگر میخواهید از زمین و زمان حالتان بهم بخورد، جاندار یک پیشنهاد درجه یک و مناسب است. 🔴 سال اکران : ۱۳۹۹ 🔴 میزان فروش : متاسفانه 3 میلیارد 🆔@FetratArak
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
1⃣5⃣1⃣ ✨محتوا و فرم✨ ما می‌خواهیم میان فرم و محتوا، یکی را اصل بدانیم. در اینجا نمی‌خواهیم یکی را نفی کنیم بلکه نزد ما، مهم تشخیص اصل و فرع است. ما می‌پذیریم که فرم مرحله تحقق‌یافتگی اثر است. تحقق‌یافتگی همواره قدر و اندازه‌ای دارد که به آن فرم می‌گوییم. به گمان ما محتوا نسبت به قالب تقدم وجودی دارد. این به آن معنا نیست که محتوا می‌تواند بدون فرم وجود داشته باشد. آن دو یک رابطه تنگاتنگ دارند به طوری که می‌توان گفت هر محتوایی قالب خویش را دارد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
8️⃣ هشتمین فیلم بدِ سال: کارگردان: سروش صحت❗️ 👇🏻👇🏻👇🏻
اندیشکده فطرت
#اندیشکده_فطرت #جشنواره_منهای_فجر 8️⃣ هشتمین فیلم بدِ سال: #جهان_با_من_برقص کارگردان: سروش صحت❗️
8️⃣ 🖋 کارگردان : 🖋 گونه هنری: طنز 🔴 داستان فیلم : جهانگیر (شخصیت اصلی فیلم ) بیمار است و احتمالا چند ماه بیشتر زنده نیست ، به همین دلیل دوستانش به بهانه تولد او، دور هم جمع می شوند و... 🔴 بازهم یک فیلم طنز پر از صحنه‌هایی که اگر 10 سال قبل اکران میشد فقط یک مورد از آن‌ها برای توقیف فیلم کفایت میکرد اما چه اتفاقی افتاد که در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه این دست فیلم‌ها به راحتی مجوز گرفته و اکران می‌شوند و میلیاردی فروش دارند؟ دقیقا با ساخت ها و تغییر نرم و زیر پوستی سلیقه مخاطب و سبک زندگی‌ افراد. 🔴 و سبک خاص فیلم‌سازی‌اش{"پوچ سازی" به عنوان مثال تمام اتفاقات و گفتگو های مهم در مورد مرگ و زندگی در یک طویله و با یک گاو اتفاق می افتد!} در این فیلم هم مشهود است و علی رغم رنگ و لعاب چشمگیر فیلم، از صحنه‌های فیلم برداری و ابعاد تکنیکی تا بازیگران مطرح و فضای روشنفکری، هیچ کدام نمی توانند انتظارات را برآورده کنند و حتی میتوان گفت این تناقض به منطق مخاطب هجوم می آورد. 🔴 نکات آموزنده فیلم در مورد روابط انسانی و ارزش خوب زیستن قابل انکار نیست اما نویسنده، در کاربرد انواع فحش ها دست و دلبازی زیادی بخرج داده است ، گویا هنر فیلم نامه نویس ته کشیده و دست به دامن عبارات و شوخی های رکیک می شود تا فضای فیلم را از یکنواختی بیرون بیاورد. 🔴 علی رغم دیالوگ‌های بعضا سنگین و ادعاهای بزرگی که فیلم به دنبال آن است، مولفه‌های روشنفکری عوامانه مثل مصرف دخانیات، طلاق، روابط انسانی و عاطفی دچار زوال شده از جمله دختری که به خاطر یک پسر خودکشی کرده یا زنی که به خاطر پول شوهرش با او ازدواج کرده، حرکات موزون و ... همگی سطح فیلم را تنزل میدهند دقیقا مثل یک رقص بی قیدانه در محفل اندیشمندان. 🔴اگر به نظرتان صحبت های فلسفی با یک گاو جذاب است، فیلم را ببینید تا نظرتان عوض شود 🔴 سال اکران : ۱۳۹۹ 🔴 میزان فروش : متاسفانه 3 میلیارد 🆔@FetratArak
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
1⃣5⃣2⃣ ✨هنر فاقد غایت✨ آن که به فقدان غایت متعالی برای حیات انسانی باور آورده و موجودیّت انسان را به مثابه منشأ هنر و مصرف کننده آن، فارغ از غایت دانسته، طبیعی است که برای آثار هنری نیز غایتی منطقی و جهتی اخلاقی نپذیرد و آن که حیات و انسان را غایت‌مند دانسته و نمی‌تواند زندگی را پوچ و فاقد معنا بداند، هنر را چگونه پوچ بداند؟ هنر برای انسان بی غایت، سرگرمی و بازی است زیرا غایت هستی برای او بازی است. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
هدایت شده از دیدبان هنر و رسانه
🎊✨🎊✨🎊✨🎊 1⃣5⃣ 🌸 عرض تبریک و تهنیت به مناسبت ولادت حضرت زهرا (سلا‌م‌الله‌علیها) ❇️مربی انسان‌ها زن است. سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. ✅زن با تربیت صحیح خودش انسان درست می‌کند؛ با تربیت صحیح خودش کشور را آباد می‌کند. ❇️مبدأ همه سعادت‌ها از دامن زن بلند می‌شود. زن مبدأ همه سعادت‌ها باید باشد. ♦️مع الاسف زن را به صورت یک لعبه در آوردند این پدر و پسر و خصوصاً پسر. (رضا شاه و محمدرضا پهلوی) آنقدر جنایات که به زن کردند به مردان نکردند. ✅زن مبدأ همه خیرات است. ❇️شما دیدید، ما دیدیم که زن در این نهضت چه کرد... ما نهضت خودمان را مرهون زن‌ها می‌دانیم. مردها به تبع زن‌ها در خیابان می‌ریختند. ✅تشویق می‌کردند زن‌ها مردها را. ✅خودشان در صف‌های جلو بودند. ✅ زن یک همچو موجودی است که می‌تواند یک قدرت شیطانی را بشکند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
7️⃣ هفتمین فیلم بدِ سال: کارگردان: و ❗️ 👇🏻👇🏻👇🏻