eitaa logo
پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
254 دنبال‌کننده
928 عکس
26 ویدیو
148 فایل
َکانَ‌ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ‌ يَقُولُ‌: يَا طَالِبَ‌ الْعِلْمِ‌ إِنَّ‌ الْعِلْمَ‌ ذُو فَضَائِلَ‌ كَثِيرَةٍ‌ فَرَأْسُهُ‌ التَّوَاضُعُ‌ وَ عَيْنُهُ‌ الْبَرَاءَةُ‌ مِنَ‌ الْحَسَدِ وَ أُذُنُهُ‌ الْفَهْمُ‌ وَ لِسَانُهُ‌ الصِّدْقُ‌ وَ حِفْظُهُ‌ الْفَحْصُ‌.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه تعالی استاد : در سلسله نشست های دانش افزایی اساتید فقه و اصول مقرر : محمد عبدالهی تبار مقدمه: در هر قضیه سه طرف داریم : موضوع ، محمول ، نسبت قضیه . برای حل مساله فقهی چند گام و مرحله را باید طی کنیم . گام اول: موضوع شناسی . گام اول برای حل مساله فقهی این است که ما موضوع را تشخیص دهیم . موضوعات دو گونه هستند یا موضوعات مستنبطه هستند و یا صرفه . موضوعات مستنبطه یعنی شارع آنها را اختراع کرده . موضوعات صرفه یعنی آن موضوعات مخترع شارع نیست و باید در آن به عرف رجوع کرد مانند اینکه خون چیست و یا اینکه بیع چیست . اگر موضوع عرفی و خارجی است که باید به عرف مراجعه کنیم . اینجا موضوع صرف است و شارع حکم را روی موضوع خارجی آورده و به موضوع کاری ندارد و موضوع را به عرف سپرده است . اگر موضوع مستنبطه بود باید به ادله شرعی مراجعه کنیم . یکی از مسائل مهم در اصول این است که ما در کجا باید به عرف مراجعه کنیم و سعه و ضیق عرف چقدر است . گام اول در روش حل مساله فقهی تشخیص موضوع است که صرفه است یا مستنبطه که در اول مرجع عرف است و در ثانی مرجع شرع است . گام دوم : تشخیص محمول است محمولات ما در اینجا احکام است . در اینجا دو مرحله را باید دقت کنیم که این محمول آیا از احکام وضعی است یا تکلیفی . البته مرحله تشخیص وضعی یا تکلیفی بودن حکم بر مبنای آخوند و بعد ایشان است که احکام وضعی را غیر از تکلیفی می داند ولی شیخ انصاری احکام وضعیه را غیر از احکام تکلیفی نمی داند و شیخ گوید که احکام وضعیه منتزع از تکلیفی است و حکم شرعی تقسیم به تکلیفی و شرعی نمیشود . شیخ گوید اینکه شارع در بیع گوید «البیع لازم» این به معنای حرمة الفسخ میباشد که شما تعبیر به لزوم میکنید و در واقع اینجا اختلاف در تعبیر است . ثمره این اختلاف شیخ و آخوند این است که آیا شما در حکم وضعی می توانید اصل جاری کنید یا خیر؟ که طبق نظر شیخ که گوید مجعول شرعی نیست و انتزاع عقل است خب اصول عملیه مانند استصحاب و ... جاری نمیشود . ولی طبق مبنای اخوند اصل جاری میشود چون مجعول شرعی است نه منتزع عقلی بنابراین اصول عملیه در آن جاری میشود چون اینجا مجعولات شرعی است . مرحله دوم در تشخیص محمول این است که حکم ما آیا مولوی است یا ارشادی که خب این مطلب هم دارای ثمرات است . مرحله سوم در حل مساله فقهی : تشخیص نسبت بین موضوع و محمول است که ایا نسبتی بین موضوع و محمول وجود دارد یا خیر ؟ هر فقیهی برای تشخیص نسبت مراحلی را باید طی کند : در اینجا هم دو مرحله عمده هست : مرحله اول : اینکه ببیند این نسبت آیا از مستقلات عقلیه است یا از مستقلات شرعیه یا از غیر مستقلات عقلیه است . اکثر معاملات از مستقلات عقلیه و اکثر عبادات هم از مستقلات شرعیه میباشد. اگر مساله از مستقلات عقلیه است دیگر رجوع به روایت معنی ندارد . و اکثر معاملات از این سنخ است و باید به عقلاء بما هم عقلاء رجوع کنیم که عقلاء حکم دارند و شارع هم آن حکم عقلاء را امضاء کرده و البته در برخی جاها هم حکم عقلاء را یک تغییر کوچکی داده است . گاهی هم از مستقلات شرعیه است که اینجا فقط باید به ادله نقلیه رجوع کنیم که اکثر عبادات از این قسم است . گاهی هم اینگونه است که بین عقل و شرع مشترک است . مرحله دوم در نسبت قضیه : آیا در این اثبات و نفی در این مساله ، دلیل معتبر داریم یا خیر ؟ اگر دلیل معتبر نیست: به اصول عملیه مراجعه می کنیم . اگر دلیل معتبر وجود دارد که دو حالت دارد : یا نسبت نقلی است که به ادله نقی رجوع می کنیم و اگر نسبت عقلی است به ادله عقلیه رجوع می کنیم . ادله نقلی سه تا هستند : قرآن و سنت واجماع . اولین گام رجوع به قرآن است و باید فارغ از هر دلیل خارجی باید محتوی و مفهوم و مدلول آیه را بدست بیاوریم . که البته حوزه ما از همان اول تحصیل تا خارج و حتی اساتید اصول هم در این حوزه آیات الاحکام ضعیف هستیم و کار نکردیم و متاسفانه اهل سنت از ما در این جا بیشتر کار کردند . گام بعدی این است که باید بعد از فهم آیه به روایات مراجعه کنیم . آیات ممکن است جنبه تقیید و تخصیص داشته باشد . مثلا در باب ارث زوجین گفته اند که زوج از همه اموال زوجه ارث میبرد ولی زوجه فقط از اموال منقول ارث می برد ولی از اموال غیر منقول ارث نمی برد . این بر خلاف آیه قرآن است چون آیه قرآن مطلق است و گوید و لهن الربع ان لم یکن لهن ولد . بعد از آن باید به روایت مراجعه کنیم . اگر نسبت عموم و خصوص است که خب بین آنها جمع می کنیم . ولی اگر روایت مخالف با قرآن است روایت را کنار می گذاریم یعنی اگر رابطه تباین است باید روایت را کنار بگذاریم . مرحله بعدی این است که به روایت رجوع کنیم که در رجوع به روایت چهار کار باید انجام دهیم : * اولین کار این است که سند روایت را بررسی کنیم. البته اختلاف است که وثوق مخبری باید باشد یا خبری ؟؟
آقای خوئی شهرت را جابر ضعف سند نمی داند لذا در مسلک مرحوم آقای خوئی گویند فقط یک راه دارد برای وثوق و آن هم از طریق رجال سند است . ** مرحله دوم بررسی دلالت روایت است . *** مرحله سوم بحث جهت صدور است که آیا این روایت در بیان حکم واقعی بوده یاتقیه بوده است؟ در این قسمت سوم تشخیص خیلی مهم است که ما تشخیص دهیم که ائمه معصومین علیهم السلام آیا تقیه می کرده اند یا خیر ؟ مرحوم اقای بروجردی قائل بودند که باید به نحوفقه مقارن کار کنیم و به همین دلیل در زمان ایشان دو کتاب فقه مقارن به دستور مستقیم ایشان چاپ شد یکی کتاب خلاف شیخ طوسی بود . ایشان قائل بودند که فقه شیعه در زمان اهل بیت به عنوان حاشیه بر فقه اهل سنت بود و لذا ما باید فقه مقارن کار کنیم . **** مرحله چهارم در بررسی روایت بحث معارضات است . یکی از ابواب مهم در این بحث روایت بحث تعارض است. تعارض هم دوگونه است یا بدوی است و یا مستقر است. که در تعارض بدوی جمع عرفی وجود دارد که سه قسم است یا اطلاق و تقیید است یا عام و خاص است و یا حکومت است . البته این تعارض بدوی در واقع تعارض نیستند . تعارض مستقر هم دو مرحله برای روش حل تعارض دارد : مرحله اول این است که آیا مرجح دارد یا خیر. اگر نداشت که اینجا اختلاف است که برخی مثل آخوند قائل به تخییر هستند و برخی قائل به تساقط هستند . مرحله سوم برای حل مساله فقهی اجماع است . در بحث اجماع ، خیلی مهم است که اول باید صغرای اجماع روشن شود که آیا اصلا چنین اجماعی وجود دارد یا خیر و آیا محصل است یا منقول . شیخ انصاری گویند که بسیاری از اجماع ها در حد شهرت است و اجماع نیست و اجماع محقق نمیشود لذا صغرای اجماع خیلی مهم است لذا ما می بینیم که در یک مساله دو فقیه ادعای اجماع بر خلاف کردند . نکته مهم در باب اجماع این است که به اجماعات منقوله اکتفاء نشود بلکه خود انسان باید برود این اجماعات منقوله را ردیف و جمع آوری کند و ببیند که ایا واقعا اجماع هست یا خیر؟؟ اینجا مساله فحص و تتبع خیلی مهم است . در بحث اجماعات و بررسی اقوال و ذکراقوال یکی از کتابهایی که خیلی مهم است کتاب مفتاح الکرامه است که به صورت تخصصی روی اقوال کار کرده است . مرحله دوم در بحث اجماع این است که آیا این اجماع مدرکی است یا غیر مدرکی ؟ اجماع مدرکی هیچ ارزشی ندارد . راه تشخیص این است که اگر مدرک های دیگری وجود دارد این اجماع یا معلوم المدرک میشود یا محتمل المدرک بنابراین این چنین اجماعی هیچ ارزشی ندارد . 🌺پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه ضمن تشکر از جناب آقای عبداللهی تبار در اجابت خواسته پژوهش مدرسه، از دیگر عزیزان برای ارسال تلخیص نوشته های علمی شان دعوت می کند.
🌷مژده ای دل که شب میلاد کاظم آمده 🥀فاطمه بر دیدن موسی بن جعفرآمده 🌷کاظمین امشب چراغان ازوجود کاظم است 🥀خانه ی صادق چراغان از حضور کاظم است 🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت فرخنده‌ی باب‌الحوائج، حضرت موسی بن جعفر، امام کاظم صلوات‌الله‌علیه را به محضر مقدّس حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همه‌ی شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم. حضرت علیه‌السلام فرمودند: 🌹«هر که دینش را از کتاب خدا و سنّت پیامبرش صلّی‌الله‌علیه‌وآله برگیرد، از کوهها استوارتر است؛ و کسی که دینش را از دهان مردمان برگیرد، (همان) مردم (روزی) او را از دین برگردانند.» 💠 «قال العالم عليه‌السلام: من أخذ دينه من كتاب اللّه و سنّة نبيه صلوات اللّه عليه و آله زالت الجبال قبل أن يزول و من أخذ دينه من أفواه الرجال ردّته الرجال.» 📚 کافی (شیخ کلینی)، ج۱، ص۷ مرآة العقول (علامه‌مجلسی)، ج۱، ص۲۰
📚مجموعه كارگاههاي تابستان ١٤٠٠ مركز مشاوره دانشگاه تهران با هدف ارتقا سواد سلامت روان موضوع: تقویت تفکر نقاد 📆 یکشنبه ۱۰ مرداد ⏰ ساعت: ۱۶ الی ۱۸ 👤 مدرس: دکتر محمد کاظم زاده ✍️ لینک ورود اسکای روم:‏ ‏ ‏Counseling.ut.ac.ir/tv ‏✍️ لینک ورود آپارات: ‏https://www.aparat.com/moshaverehvasalamat/live ✍️ اینستاگرام مرکز مشاوره دانشگاه تهران ‏ http://instagram.com/utcounseling 🔻لازم به توضیح است این لینک ساعت ۱۵:۵۰فعال می شود. ‏ كانال اطلاع رسانى كارگاه ها @UTworkshops
با سلام و احترام به پیشگاه طلاب ارجمند در نیمه دی‌ماه ۹۹ برنامه‌ای زمانی برای نگارش مقاله از سوی معاونت پژوهش مدرسه تنظیم و اعلام شد. برای کیفیت نگارش‌ها انتخاب استاد راهنما الزامی شد تا طلاب محترم پله‌به‌پله همراه با راهنمایی‌ها و مشورت‌های استاد محترم راهنما، مقاله را بنویسند. همچنین همه طلاب پس از نگارش، موظف شدند تا نسخهٔ نهایی مقاله خود را به «فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان» بفرستند. افزون بر آن برای نگهداری در «بانک اطلاعات پژوهشی طلاب»، فایل وُرد مقاله خود را به معاونت پژوهش مدرسه نیز بفرستند. و نیز تاییدیه استاد راهنما برای آخرین نسخه مقاله، الزامی شد. تاکنون چندبار فرصت فرستادن مقاله تمدید شده است. آخرین فرصت اعلام‌شده ۱۵ شهریور است. از سویی معاونت محترم آموزش مدرسه برای نگارش مقاله‌ها نمره، در نظر گرفته است و فرصت ثبت نمره محدود است. بنابراین فرصت فرستادن مقاله‌ها به فراخوان و معاونت پژوهش مدرسه، تنها و تنها تا پایان وقت اداری ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ خواهد بود. و این فرصت به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.
سیمای امام علی (ع) در صحاح سته.pdf
783.8K
سیمای امام علی (ع) در صحاح سته مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد الهیات گرایش قرآن و حدیث، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. لینک های دسترسی به کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی dl.islamicdoc.com dl.islamicdoc.org dl.isca.ac.ir کانال کتابخانه دیجیتالی در ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com
يَاأَيَّتُهَا ٱلنَّفۡسُ ٱلۡمُطۡمَئِنَّةُ ٱرۡجِعِيٓ إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةٗ مَّرۡضِيَّةٗ فَٱدۡخُلِي فِي عِبَٰدِي وَٱدۡخُلِي جَنَّتِي با نهایت تاثر و تالم، ضایعه دردناک درگذشت همسر گرامی حضرت حجت‌السلام‌والمسلیمن حاج‌ شیخ محمد وفایی زیدعزه را به ایشان و خاندان معظم ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. برای آن مرحومه از پیشگاه خداوند متعال رحمت و مغفرت، و برای بازماندگان محترم صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم.
دیروز ایمیل بسیار جالبی از فدراسیون جهانی خوجه‌های اثناعشری به دستم رسید، عنوان ایمیل "?Are you READY for KHUMS" و محتواش تشویق به محاسبه و پرداخت خمس بود. چند نکته بسیار قابل توجه در این ایمیل بود که به نظرم می‌رسه می‌تونه مورد توجه فعالان سنتی شیعی درون ایران هم قرار بگیره. من به سه نکته مهمتری که به نظرم رسیده اشاره می‌کنم. ادامه در :https://vrgl.ir/EQZz1
📌یادگیری زبان انگلیسی در حوزه علمیه 🔹محیطی که ٢٠٠ معمم در کنار بقیه تربیت کند، مورد علاقه‌ هیچ‌یک از ماها نیست. اگر امکاناتی داریم، می‌گذاریم در اختیار آن عاشق‌ها، نه در اختیار آن نِق‌نِق‌زن‌ها! عاشق که این‌قدر نق نمی‌زند. عاشق که این‌قدر آفتاب و سایه نمی‌کند. عاشق که این‌قدر پرتوقع نمی‌شود. گفته می‌شود چرا کتاب‌های درسی اصلاح نشده است؟ چه کسی باید این کار را بکند؟ می‌گویید ماها در حد توانمان نکرده‌ایم یا می‌گویید نشده است؟ اگر نکرده‌ایم، شما بکنید؛ این شمایید حامل بقیه‌ کار. 🔸تفاوت امروز با ٣٠ سال پیش را شماها نمی‌توانید بفهمید چیست. ماها می‌فهمیم که مال آن ٣٠ سال پیش هستیم. درست ٣١ سال از ورود من به قم می‌گذرد. آن‌وقت چه امکاناتی داشت، حالا چه دارد؟ بنده چهار کتاب Reader خوانده بودم، آمده بودم به قم، طلبه‌های علاقه‌مند در گوشه‌وکنار می‌آمدند روزهای جمعه، در وقت بی‌کاری من، انگلیسی پیش بنده می‌خواندند. حالا بهترین استاد انگلیسی ممکن را برای آقا آماده می‌کنید، می‌گویی بفرمایید، ناز می‌کند! همه‌اش عیب‌گیری، خرده‌گیری. تذکر، انتقاد سازنده، پیشنهاد قابل عمل، چشم! نق‌نق، بهانه‌گیری، تنبلی و تن‌آسایی باید از قاموس کار این مدرسه به کلی حذف شود. اگر چهار نفر هم اینجا بمانند، با آنها کار می‌کنیم. ٢٠٠ نفر می‌خواهیم چه کار کنیم؟! 📚سخنرانی شهید بهشتی در جمع طلاب مدرسه حقانی 📷 حکم دبیری زبان انگلیسی شهید بهشتی در دبیرستان حکیم نظامی قم . سال 1330ه.ش 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
🎙سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران» ✅نشست پنجم با حضور: *جناب آقای دکتر احد فر
چکیده‌ای از سخنان استاد احد فرامرز قراملکی در نشست پنجم سلسله نشست‌های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران» برگزارکننده: پردیس فارابی دانشگاه تهران 🔖ضعف الهیات در کشور این است که بیش از اندازه نظری و دور از فضای زندگی است؛ داستان علم داستان هوس برای نظریه دادن نیست و باید بین کار علمی نظریه‌پردازانه و از روی هوس تفاوت قائل شویم. 🔖اگر توفیق خداوند نباشد، انسان نمی‌تواند به جایی برسد، بنابراین از این جهت که خدا توفیق دانشجویی به بنده داده، شکرگزار هستم؛ ما یک سنوات داریم و یک تجربه؛ کسانی هستند که ۱۵ یا ۲۰ سال سنوات دارند، ولی تجربه نیندوخته‌اند و برعکس کسانی هستند که با ۵ سال سنوات به اندازه ۱۰ سال ذخیره و تجربه دارند و تأکید بنده این است که تجارب حرفه‌ای مهمتر از سنوات است. 🔖ماجرای تلخ این است که در سیستم اداری ما به کسی بیشتر بها و حقوق داده می‌شود که سنوات بیشتری دارد و این شیپور وارونه زدن پیامدهای خوبی نداشته است و باعث شده تا گرفتار سنوات‌زدگی شده‌ایم. مواجهه ما با حوادث و فعالیت‌های پژوهشی دو گونه است؛ یا آگاهانه و تحلیلی یا بی‌خبرانه است؛ اگر آگاهی تحلیلی و سنجش‌گرایانه داشته باشیم، تجربه اندوخته‌ایم. 🔖در حوزه و دانشگاه توسعه و تولید فراوانی رخ داده است، اما اینکه چقدر روشمند است، جای بحث دارد؛ بنده در این زمینه به اصلی رسیدم به نام «تقدم توسعه روش‌شناختی بر توسعه معرفت»؛ یعنی اگر بر توسعه معرفت تأکید کنیم، اما توسعه روشمندی نداشته باشیم، همچنان شیپور وارونه نواخته‌ایم و حاصلی نخواهد داشت؛ در غالب مراکزی که رشته‌های الهیات را دارند یا اصلاً روش‌شناسی وجود ندارد یا روش‌شناسی تحقیق علوم رفتاری را برای دانشجویان الهیات بازگو می‌کنند. 🔖در سال ۱۳۷۶، نزد یک قاضی سختگیر یعنی وجدانم خودم را محاکمه کردم و به خودم تعهد دادم که اولاً در جایی پژوهش کنم که نیاز مبرم جامعه باشد؛ حوزه و دانشگاه پاسخگوی بالفعل نباشد و از عهده بنده برآید و اولین کار بعد از این تعهد، نوشتن کتاب روش‌شناسی بود که به زبان عربی هم ترجمه شده است و خوشحالم که محققان تفسیر و فقه و ... بعد از این اثر، به روش‌شناسی رو آوردند. 🔖 ما در حوزه الهیات بیش از اندازه نظری و معطوف به خود جلو می‌رویم، اما دانش پزشکی الگوی خوب برای ما هست، زیرا پزشکی بدون بیمارستان رشد نمی‌کند و در الهیات هم باید دنبال ایجاد بیمارستان الهیاتی باشیم؛ بنابراین دنبال این مقوله رفتم؛ یعنی به عنوان فردی الهیاتی سراغ صنعت رفتم، بدون اینکه آشنا و پارتی داشته باشم، زیرا ما از طریق اخلاق حرفه‌ای و سازمانی می‌توانیم بهره‌وری صنعت را افزایش دهیم و افزایش بهره‌وری یعنی درآمد بیشتر، لذا خوشبختانه صنعت این مسئله را پذیرفت و شاید تقریباً محالی ممکن شد. 🔖بنده گاهی احساس می‌کردم که تبدیل به کامیونی از اطلاعات شده‌ام که آن را بر ذهن و روح دانشجویان خالی می‌کنم، ولی بعد از مدتی به این رسیدم که کار معلمی تخلیه بار اطلاعات روی دانشجو نیست؛ بلکه تدریس، فرایند جمعی اکتشافی است؛ لذا مدتی است که وقتی در مقطع دکتری اسفار تدریس می‌کنم، ابتدا اسفار آیت‌الله مصباح و جوادی آملی را در دسترس دانشجویان قرار می‌دهم و می‌خواهم حتماً آن را بخوانند، بنابراین در جلسه آینده باید کار جدیدی ارائه شود که این مدل به طرح «از متن‌خوانی تا متن‌پژوهی» تبدیل شد. مدل این بود که ما در تدریس، دانشجو را وارد فرایند تاریخی می‌کنیم. 🔖هوس نظریه‌پردازی در کشور دو دلیل دارد، افزود: اولین دلیل ساده‌لوحی و دیگری کبر و نخوت است، زیرا فردی که این دو ویژگی را دارد، هر چه به ذهنش رسید آن را نظریه می‌داند؛ بنابراین ما نیاز به پختگی متواضعانه داریم؛ داستان علم داستان هوس برای نظریه دادن نیست و باید بین کار علمی نظریه‌پردازانه و از روی هوس تفاوت قائل شویم.
15.pdf
2.06M
فایل کتاب «هفت شهر عشق» این کتاب رو به مؤکدا پیشنهاد می‌کنم بخونید... رمانی بسیار زیبا با قلمی عالی🍃👌🏻 نویسنده کتاب رو از اول تا آخر بیان کردند با استناد بر منابع معتبر... البته کتاب اینه که به‌ صورت‌ داستانی بیان شده و کامل تو ذهن مخاطب مجسم میشه...👌🌷 این کتاب رو تو این روزا حتما بخونید...
نشست علمی۳۳، دکتر همایون همتی (تحلیلی از قیام کربلا).mp3
17.2M
‌ 🔊 صوت نشست علمی شماره ۳۳ 🌹 با موضوع تحلیلی از قیام کربلا (بررسی نظریات جدید پیرامون قیام امام حسین ع) 🎙 با حضور دکتر همایون همتی 📆 شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ✅ کیفیت خوب (۱۷ مگابایت) 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah ---------------------------------
🔻✨مژده به طلاب عزیز✨🔻 📣📣📣 كتب درسي و كمك درسي سال تحصيلي 1400_1401 رسيد. 💠تخفیف 15 تا 35 درصد کتب مطالعاتی ۲۵ تا ۴۰ درصد تخفیف ليست و قيمت،تخفيف ويژه و نحوه تهيه آن:👇 🔗 اطلاعات بیشتر در لینک زیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
فهرست صوت مجموعه «روش تحقیق در الهیات» به صورت یک‌جا 🖋 مدرس: دکتر علی‌رضا آزاد دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد برای شنیدن، روی لینک‌های زیر کلیک کنید. جلسه یکم 👈کلیات جلسه دوم 👈چیستی و چرایی روش پژوهش ۱ جلسه سوم 👈چیستی و چرایی روش پژوهش ۲ جلسه چهارم 👈انواع پژوهش ۱ جلسه پنجم 👈انواع پژوهش ۲ جلسه ششم 👈انواع پژوهش ۳ جلسه هفتم 👈انواع پژوهش ۴ جلسه هشتم 👈روش‌شناسی پژوهش دینی ۱ جلسه نهم 👈روش‌شناسی پژوهش دینی ۲ جلسه دهم 👈فرایند پژوهی ۱ جلسه یازدهم 👈فرایند پژوهی ۲ جلسه دوازدهم 👈موضوع و مساله‌یابی ۱ جلسه سیزدهم 👈موضوع و مساله‌یابی ۲ جلسه چهاردهم 👈پژوهش‌های موضوع‌محور جلسه پانزدهم 👈پژوهش‌های مساله‌محور ۱ جلسه شانزدهم 👈پژوهش‌های مساله‌محور ۲ جلسه هفدهم 👈پژوهش‌های مساله‌محور ۳ جلسه هجدهم 👈پژوهش‌های مساله‌محور ۴ جلسه نوزدهم 👈پژوهش‌های مساله‌محور ۵ جلسه بیستم 👈پیشینه‌یابی جلسه بیست‌و‌یکم 👈 گردآوری اطلاعات جزوه آموزشی @FiqhMESResearch
🔵انتشار شماره جدید فصلنامه فقه و اصول (دوره 53، شماره 2، تابستان۱۴۰۰) 🔻موضوع مقالات این فصلنامه: ۱. بررسی صاحب خیار در بیع حیوان با رویکردی بر نظر امام خمینی (ره) ۲. بررسی مشروعیت انتخاب جنسیت جنین در فقه امامیه و اهل‌سنت ۳. تعریف و قلمرو حیله های جنگی و تمایز آن با خیانت در مخاصمات مسلحانه از منظر حقوق بشردوستانه اسلامی در مقایسه با معاهدات بین المللی ۴. مدیریت سازمانی در اجرای شریعت از منظر فقهی ۵. بررسی فقهی حکم رانت‌خواری با استناد به قاعدۀ لاضرر ۶. چالش‌های فقهی مسئولیت زوجه در قبال نوزاد، مبتنی بر داده‌های پزشکی با تأکید بر نوزادان نارس ۷. درآمدی بر ادلۀ موافقان مفهوم شرط در پرتو انحصار علیت ۸. بررسی حکم فقهی آغاز ارتباط کلامی با نامحرم 🌐علاقمندان می‌توانند برای مطالعه هر یک از این مقالات به صورت رایگان به نشانی زیر مراجعه نمایند: https://jfiqh.um.ac.ir نویسنده پیام:‌ هاشمی منش
سلسه نشست‌های «مهارت‌های کاربردی نگارش پایان‌نامه» استاد: دکتر بلال شاکری 🔘دوره نخست: انتخاب موضوع ♦️هنر پرسشگری و مسئله‌یابی 🔸راهکارهای موضوع‌یابی + (معرفی ابزارهای دیجیتال) 🔹ویژگی‌های موضوع خوب و مطلوب ♦️موضوع‌شناسی فقهی جلسه یکم: پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۸ صبح جلسه دوم: پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح نشانی: https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/tl87i2jklej
پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
سلسه نشست‌های «مهارت‌های کاربردی نگارش پایان‌نامه» استاد: دکتر بلال شاکری 🔘دوره نخست: انتخاب موضوع
حضور همه سروران ارجمندی که نام مبارکشان در زیر می‌آید، بایسته و مورد تاکید است: آقایان گروه یک: ورودی ۹۳ ۱. مهدی بهادرقصر ۲. بهنام چمنی ۳. سیدحجت سبحانلوقارجامه ۴. عبدالله عصمتی یحیی آبادی ۵. سیدمحمد صالحی فر ۶. حسین عباس بیگی ۷. سیدمحسن هاشمی ۸. حسین مهدوی‌نسب ۹. سعید مقصودی گروه دو: ورودی ۹۵ ۱. محمد زرعی ۲. محمدرضا صائمی ۳. سیدمحمدعلی صالحی شهركی ۴. احمد فرطی ازغندی ۵. قاسم قطبی ۶. رضا گرمه گی بایگی ۷. علی فاضل ۸. هاشم رحیمی ۹. سجاد منصوری حضور دانش‌پژوهان دیگر پایه‌ها نیز شایسته و بلامانع است.
🔵انتشار شماره جدید فصلنامه پژوهش های فقهی (دوره 17، شماره 2، تابستان۱۴۰۰) 🔻موضوع مقالات این فصلنامه: ۱. کاوشی نو در ماهیت دیه از منظر فقه اسلامی ۲. قلمرو نظارت حاکم بر قاضی تحکیم (داور) در فقه و حقوق موضوعه ۳. بررسی تطبیقی مشروعیت حیل ربادرمذاهب اسلامی ۴. اندازه‌های شرعی، تطبیق دقیق یا تسهیل در تطبیق؟ ۵. بازخوانی نگاه سلفیان به اجتهاد و تقلید ۶. رویکردی فقهی راجع به استرداد هدایای همسران ۷. بررسی حقوق مصرف‌کنندگان در فقه امامیه با نگرشی اجمالی به نقش سازمان تعزیرات حکومتی ۸. تحلیل موضوع ادله لاحرج ۹. تحلیل ادلۀ نظریۀ عمومی ارش در قراردادها براساس نگرش اقتصادی با مطالعۀ تطبیقی در حقوق کامن‌لا ۱۰. فقدان دلیل عقل در فرایند هنجارسازی قواعد بین‌المللی ۱۱. واکاوی "دلیل عقل" در مبانی استنباط محقق اردبیلی در مجمع الفایده و البرهان ۱۲. درنگی در بایستگی اخذ برائت از بیمار ۱۳. فقه تعامل با پیروان مذاهب اسلامی ۱۴. «قصاص بدون اذن حاکم» از منظر محقّق اردبیلی و قانون مجازات اسلامی مصوّب 1392 🌐علاقمندان می‌توانند برای مطالعه هر یک از این مقالات به صورت رایگان به نشانی زیر مراجعه نمایند: https://jorr.ut.ac.ir/issue_10472_10679.html نویسنده پیام:‌ هاشمی منش
پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
حضور همه سروران ارجمندی که نام مبارکشان در زیر می‌آید، بایسته و مورد تاکید است: آقایان گروه یک: و
نکته مهم: در این دوره، اصل بر برگزاری حضوری است. استاد نیز حضوری تشریف می‌آورند، لذا از طلاب محترم جداً انتظار داریم حضوری تشریف بیاورند مگر مانعی جدی برای حضور داشته باشند.
210909_2003.mp3
21.96M
کارگاه «راهکارهای موضوع‌یابی» استاد: دکتر بلال شاکری جلسه یکم: پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰
🔵انتشار شماره جدید فصلنامه پژوهش های اصولی (دوره 7، شماره 26، تابستان۱۴۰۰) 🔻موضوع مقالات این فصلنامه: ۱. بررسی و نقد نظریه «تزاحم حفظی» در جمع بین حکم ظاهری و واقعی ۲. بررسی امکان «وجوب مشروط» با تاکید بر دیدگاه استاد آملی لاریجانی ۳. مفهوم تعلیل ۴. واکاوی حقیقت مفهوم مخالف و ملاک تحقق آن در مدرسه اصولی فریقین ۵. جریان استصحاب در شبهات مفهومیه ۶. تأملی در ضوابط عدم حصر شبهه 🌐علاقمندان می‌توانند برای مطالعه هر یک از این مقالات به صورت رایگان به نشانی زیر مراجعه نمایند: http://www.juosul.ir نویسنده پیام:‌ هاشمی منش