eitaa logo
حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
159 دنبال‌کننده
45 عکس
0 ویدیو
10 فایل
به نام خداوند جان و خرد 🔸اطلاع‌ رسانی، معرفی و بارگزاری آثار (درسگفتار، سخنرانی، مقاله و کتاب) در حیطۀ: «فقه الاجتماع»، «فلسفۀ علم اجتماعی»، «جامعه‌شناسی»؛ و «مردم‌شناسی»، با رویکرد دینی، بومی و نقدی.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹کتاب «جامعه‌شناسی برای دانشجویان مسلمان (1)» (Sociology for Muslim Students: book I)، نوشتۀ حمید پارسانیا و ترجمۀ شجاع علی میرزا، نخستین بار در سال 2012 توسط مرکز پژوهشی و فرهنگی امین در مالزی انتشار یافته است. 🔹این کتاب، ترجمه و بازتدوینی است از کتاب «جهان‌های اجتماعی» اثر حمید پارسانیا به زبان فارسی. 🔹کتاب فوق شامل سه بخش اصلی است: علوم اجتماعی (social sciences)، جهان اجتماعی (the social world) و شناخت اجتماعی (social knowledge). 🔹بخش نخست (علوم اجتماعی) شامل هفت درس است و عمدتاً دربارۀ ماهیت علوم اجتماعی، وجه تمایز آن از سایر علوم انسانی و علوم طبیعی و معرفی رویکردهای مهم در دانش اجتماعی است. 🔹بخش دوم (جهان اجتماعی) شامل پنج درس و ناظر به تفکیک جهان‌ طبیعی (جمادات)، زیستی، انسانی و اجتماعی و بیان ویژگی‌های هر یک از این جهان‌هاست. 🔹بخش سوم (شناخت اجتماعی) دربردارندۀ شش درس و در مورد انواع شناخت در دانش اجتماعی است. در این بخش، علاوه بر شناخت‌های تجربی معمول، شناخت عقلی، شهودی و قرآنی نیز به عنوان شناخت‌هایی معتبر در جهت کشف جهان اجتماعی معرفی شده‌اند. @Fiqh_al_Ijtima
🔹بخشی از مقالۀ کریشان کومار، رئیس گروه جامعه‌شناسی دانشگاه ویرجینیا: 🔸انقلاب 1979 [1357ه.ش] ایران با خصلت دینیِ قوی خود، بسیاری از نظریات انقلاب را در دیگ ذوب انداخت... (ص، 395). 🔸هنگامی که انقلاب 1979 ایران رُخ داد، جامعه‌شناسان انقلاب برای یافتن راه‌هایی جهت مواجهه با آنچه امری بدیع و غیرمنتظره می‌نمود به مشقّت و تکلّف افتادند (ص، 405). 🔸There was the Iranian revolution of 1979, which with its strongly religious character threw many theories into the melting pot… (p. 397). 🔸… when the Iranian revolution of 1979 occurred sociologists of revolution had to scramble to find ways of dealing with what seemed an unexpected novelty (p. 405). 🔺Kumar, Krishan (2009), Historical Sociology, in Blackwell Companion to Social Theory edited by Stephen Turner, Blackwell @Fiqh_al_Ijtima
⏮ مصاحبۀ روزنامۀ شهرآرا با آیت‌الله ملک‌زاده 🗓 سال ۱۳۹۵ 🔶 منظور ما از اجتماع در بحث «فقه‌الاجتماع» جمعی است که در درون خود دارای نوعی از تعامل، اتصال و ارتباط انسانی و دارای یک جهت وحدت در راستای غرض و غایتی خاص باشد. 🔶 موضوع فقه‌الاجتماع هم دربردارنده اجتماعاتی کوچک با روابطی طبیعی، صمیمانه، شخصی، نزدیک و سنتی و با پیوندهایی مستحکم و با دوام میان اعضای آن‌هاست و هم مشتمل بر اجتماعی بزرگ از انسان‌ها در قالبی نظیر جامعه مدرن با روابطی پیچیده و غیر احساسی می‌باشد. 🔶 درباره موضوع فقه‌الاجتماع دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد ولی به عقیده ما، موضوع فقه‌الاجتماع افزون بر جمع، جامعه و اجتماع، فردِ دارای حیات اجتماعی نیز هست. فرد مقید به جامعه و اجتماع و فرد مقید به زندگی اجتماعی یعنی فردی که در جامعه بشری در کنار انسان‌های دیگر زندگی می‌کند و در حال تعامل، دادوستد و کنش و واکنش با آن‌هاست. @Fiqh_al_Ijtima
حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
فایل خلاصۀ مصاحبۀ آیت الله ملک زاده با روزنامۀ شهرآرا (بهار سال نود و پنج). @Fiqh_al_Ijtima
◀️ الهیات اجتماعی شیعه 🔸مقالۀ الهیات اجتماعی شیعه (Shi’ite Social Theology) نوشتۀ محمود تقی‌زادۀ داوری است. 🔸نویسنده در این مقاله سعی کرده است به معرفی حوزۀ مطالعاتی به خصوصی به نام «الهیات اجتماعی شیعه» بپردازد. 🔸هدف الهیات اجتماعی، مانند شاخه‌های دیگر الهیات، دفاع از آموزه‌های دینی است، البته دفاع از آموزه‌هایی که سویه‌ای اجتماعی دارند. 🔸این رشتۀ علمی، هرآنچه که از دانش‌های تفسیر، حدیث، فقه، اخلاق و کلام در جهت غرض خود (دفاع از آموزه‌های اجتماعی شیعه) به خدمت می‌گیرد. 🔸به لحاظ روش‌شناختی، این رشته با توجه به کثرت موضوعات مورد بحث، از نوعی تنوع روش‌شناختی برخوردار است. 🔸این مقاله به زبان انگلیسی نگارش یافته و توسط نشریۀ Message of Thaqalayn در زمستان 2010 چاپ شده است. @Fiqh_al_Ijtima
حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
فایل مقالۀ «الهیات اجتماعی شیعه»، نوشتۀ دکتر محمود تقی‌زاده داوری @Fiqh_al_Ijtima
◀️ ◀️ درس‌گفتار نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان ◀️ این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ◀️ خطوط کُلّی جلسۀ اول: در این جلسه، دکتر کچویان، به شیوۀ مواجهۀ نظری با نظریه‌های جامعه‌شناسی مُدرن می‌پردازد. جامعه‌شناسی رویکرد نظریِ جهانِ تجدد (مدرنیته) با پدیده‌های انسانی و اجتماعی است. @Fiqh_al_Ijtima
حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
ترجمۀ فارسی مقالۀ الهیات اجتماعی شیعه، توسط مولف محترم مقاله. @Fiqh_al_Ijtima
◀️ مقالۀ «گستره و روش‌شناسی فقه الاجتماع توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه و حجت الاسلام و المسلمین مجید رجبی، در بهار 1399، در نشریۀ «فقه»، متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، منتشر شده است. 🔸 در این مقاله، نویسندگان در صدد ارائۀ تصویری کلّی از فقه الاجتماع و برخی ممیزه‌های اساسی آن در قیاس با فقه فردی هستند. 🔸از نظر نویسندگان، در فقه الاجتماع، علاوه بر «افراد»، امور کلان نظیر «جامعه»، «تاریخ» و «ساختارها» نیز مکلّف بوده و مخاطب خطاب‌های شرعی قرار دارند. 🔸به تبع، در «احکام» نیز باید قائل به توسعه شد، به نحوی که احکام علاوه‌ بر رفتارها، به راهبردها و ساختارها نیز تعلق می‌گیرد. 🔸به اعتقاد نویسندگان، به لحاظ رویکرد، فقه الاجتماع واجد رویکردی حکومتی است؛ به این معنا که افزون بر مصالح فردی، مصالح عموم مسلمانان و اسلام نیز در نظر گرفته می‌شود. 🔸الگوی نظری نویسندگان در مواجهه با خطابات و ادله، رویکرد حکمی-اجتهادی است. @Fiqh_al_Ijtima
⬇️⬇️⬇️
حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
✅#درس_گفتار ◀️#جلسه_اول ◀️ درس‌گفتار نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، س
◀️ ◀️ درس‌گفتار نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان ◀️ این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ◀️ خطوط کُلّی جلسۀ دوم: در این جلسه، دکتر کچویان، در امتداد مباحث جلسۀ قبل، چارچوب تئوریک و نحوۀ مواجهه با نظریه‌های جامعه‌شناسی مُدرن را توضیح می‌دهد. بخشی از جلسه، شامل نکات مربوط به فلسفۀ علم و بخشی از آن مربوط به ماهیت تمدن غرب است. @Fiqh_al_Ijtima
◀️ حکمت اسلامی و تعالی جامعه‌شناسی (حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، دهم آبان 1400). @Fiqh_al_Ijtima
◀️ همایش ملّی علامه مصباح یزدی: فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی (چهارشنبه، سومِ آذرماهِ سال هزار و چهارصد). ◀️ سخنرانان: استاد علی اکبر رشاد، غلامرضا فیاضی، علی مصباح یزدی، حمید پارسانیا، مجتبی مصباح یزدی، حسین بستان، عبدالحسین خسروپناه @Fiqh_al_Ijtima
حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
✅#درس_گفتار ◀️#جلسه_دوم ◀️ درس‌گفتار نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، س
◀️ ◀️ درس‌گفتار نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان ◀️ این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ◀️ خطوط کُلّی جلسۀ سوم: در این جلسه، دکتر کچویان در باب ماهیت دانش جامعه‌شناسی و معیار جامعه‌شناختی بودن یک رویکرد بحث می‌کند. در ادامه، ماکیاولی را به عنوان یکی از ریشه‌های تفکّر جامعه‌شناختی معرفی می‌نماید. ماکیاولی، جهان انسانی را به قصد کشف قوانین تکرارپذیر (و در جهت استفادۀ ابزاری از آن قوانین) مطالعه می‌کرد. او به پدیده‌های انسانی-تاریخی رویکردی تجویزی نداشت. @Fiqh_al_Ijtima
🔸«فقه اجتماعی»، نوشتۀ حجت الاسلام دکتر محمد جواد ارسطا و حجت الاسلام محمد مهدی فر. این کتاب در سال 1399 توسط انتشارات مکث اندیشه در قُم به چاپ رسیده است. 🔸در مقدمۀ کتاب سه عنصر به عنوان اصلی‌ترین ا«اقتضائات تدویق فقه اجتماعی» معرفی شده‌اند: الف- نگاه جامع به منابع دینی؛ ب- تفکیک میان ثابت و متغیر و؛ ج- کشف ضوابط ادارۀ حکومت و جامعه. 🔸عنوان بخش دوم، «مفهوم، ویژگی‌ها و ضوابط فقه حکومتی» است. در این بخش، نویسندگان «تفاوت فقه فردی و اجتماعی» و «روش استنباط ضوابط حاکم بر فقه اجتماعی» را مورد بحث قرار می‌دهند. 🔸 بخش چهارم و پنجم، به ترتیب رابطۀ «فقه اجتماعی و حکومت اسلامی» و «ساختار مطلوب حکومت اسلامی» را به بحث می‌گذارند. با توجه به تخصص نویسندگان در دانش حقوق، این بخش سویۀ حقوقی پررنگی دارد. @Fiqh_al_Ijtima
حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
✅#درس_گفتار ◀️#جلسه_سوم ◀️ درس‌گفتار نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، س
◀️ ◀️ درس‌گفتار نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان ◀️ این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ◀️ خطوط کُلّی جلسۀ چهارم: در این جلسه، دکتر کچویان بیان می‌کنند که جامعه، به لحاظ متافیزیکی، از سنخ «آگاهی» است. از نظر ایشان، جامعه از سنخ امور «هنجاری» است. همچنین، در این جلسه، تعاریف گوناگون جامعه‌شناسی (تعاریف موضوعی، تعاریف مبتنی بر روش و دیدگاه برگزیدۀ ایشان- تعریف جامعه‌شناسی به رویکرد نظری جهان تجدد برای فهم پدیده‌های اجتماعی-) مورد بحث قرار می‌گیرد. @Fiqh_al_Ijtima
◀️ مقالۀ «روش‌شناسی فقه اجتماعی از دورۀ تأسیس تا دورۀ تثبیت» نوشتۀ حجت الاسلام محمد باقر ربانی و حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور در تابستان سال نود و شش، در نشریۀ «معرفت فرهنگی اجتماعی» چاپ شده است. 🔸در این مقاله ابتدا تصویری کلّی از فقه فردی و فقه اجتماعی ارائه می‌شود و وجوه تمایز این دو رویکرد فقهی (از جمله تفاوت آن‌ها در غایت و ظرفیت انتقادی فقه اجتماعی) بیان می‌شود. 🔸 در ادامۀ مقاله، با رویکردی تاریخی، علل حرکت تدریجی فقه شیعه به سوی جهت‌گیری اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد. 🔸از نظر نویسندگان، هم زمینه‌های فردی و شخصیتی (نظیر نظریه‌های مورد قبول یک فقیه) و هم عوامل اجتماعی، نظیر چرخش قدرت و بروز زمینه برای تأمل فقهی در مسائل مربوط به قدرت و حاکمیت، در تقویت تدریجی رویکرد اجتماعی در فقه موثر بوده است. 🔸 در میان عوامل اجتماعی، رویدادهای سیاسی-اجتماعی مهمی نظیر «ظهور حکومت صفویه»، «جنبش تحریم تنباکو»، «نهضت مشروطه»، «شکل‌گیری حزب الدعوة در عراق» و «انقلاب اسلامی ایران» در تمرکز فقهاء بر وجوه سیاسی-اجتماعی فقه و توجه بیشتر آن‌ها به رویکرد اجتماعی موثر بوده‌اند. @Fiqh_al_Ijtima