eitaa logo
حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
159 دنبال‌کننده
45 عکس
0 ویدیو
10 فایل
به نام خداوند جان و خرد 🔸اطلاع‌ رسانی، معرفی و بارگزاری آثار (درسگفتار، سخنرانی، مقاله و کتاب) در حیطۀ: «فقه الاجتماع»، «فلسفۀ علم اجتماعی»، «جامعه‌شناسی»؛ و «مردم‌شناسی»، با رویکرد دینی، بومی و نقدی.
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ سخنرانی علمی با عنوان «انقلاب اسلامی، حکمت متعالیه و فرهنگ» توسط استاد حمید پارسانیا در تاریخ ٢٤ شهریور ١٤٠٠، در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های بین الملل 🔸این سخنرانی به بیان رابطۀ بنیادهای فرهنگ انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه می‌پردازد. @Fiqh_al_Ijtima
هدایت شده از فقه نظام اجتماعی
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و موسسه معنا قم برگزار می‌شود : ✅ سلسله جلسات مبانی فقه نظام اجتماعی 🔰 با موضوع : نظریه فیزیک اجتماعی در عصر حاضر؛ کارکردها و چالش ها 🔶 سخنران : دکتر حسین طالبی دکترای فیزیک هسته‌ای پژوهشگر و مدرس دانشگاه 🔷 ناقد : دکتر سید علی سیدی فر دکترای فلسفه غرب معاصر پژوهشگر و مدرس دانشگاه 🔸زمان : پنجشنبه ۵ اسفندماه ساعت ۱۴ 🔹مکان برگزاری : قم ❌ جلسه به صورت مجازی و حضوری برگزار می شود. ♦️علاقه مندان برای حضور فیزیکی در جلسه به شماره 09370146791 پیامک بدهند. 🆔 پیوند شرکت مجازی در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.) https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
◀️ ◀️ درس‌گفتار «نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی» (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان. ◀️ این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ◀️ خطوط کُلّی جلسۀ دهم: 🔸تاریخ یکی از مهم‌ترین حوزه‌های طرح افکار مدرن بود. خصائص تاریخ در دورۀ مدرن چنین است: 🔸توجه به زندگی مردم: در این رویکرد جدید، تاریخ تنها تاریخ سیاسی محدود نمی‌شد و زندگی مردم را نیز در بر می‌گرفت. گفته می‌شود ولتر بنیان‌گذار این انقلاب تاریخی است. 🔸توجه به تاریخ عمومی بشریت در مقابل تواریخ منطقه‌ای: تاریخ تبدیل به یک تاریخ عام شد. تا پیش از این هر ملت از منظر خود تاریخش را می‌نوشت ولی در دوران مدرن، تاریخ، تاریخ بشریت است. 🔸رویکرد تحلیلی: در این دوره، درمقابل تاریخ صرفاً نقلی، تاریخ تحلیلی و تبیینی داریم . 🔸پیدایش فلسفۀ تاریخ: در دوره مدرن فلسفۀ تاریخ مورد توجه بود. در فلسفۀ تاریخ: اولا تاریخ به عنوان یک موضوع واقعی مورد مطالعه قرار می‌گیرد؛ پدیده‌ای واقعی که دارای آغاز و انجام و سیر مشخصی است؛ ثانیا تاریخ صرفا جمع افعال انسانی افراد نیست؛ ثالثا موضوع تاریخ انسان شد و تاریخ تبدیل شد به تاریخ سرگذشت بشر نه این یا آن ملت خاص که در خارج تحقق دارند؛ رابعاً آن ها در پی علت محرک تاریخ یا موتور محرک تاریخ بر آمدند و عموما هم طبق «تئوری ترقی» که در قرن هجدهم رواج داشت، علت حرکت تاریخ یا همان انسان را، عقل و علم می دانستند. @Fiqh_al_Ijtima
💢 اندیشکده دولت و نظام‌سازی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) با همکاری دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار می‌کند: 📌 کرسی ترویجی «ژرف‌کاوی؛ روشی برای شناخت مسائل اجتماعی» 👤 ارائه دهنده: دکتر سیدعلی سیدی‌فرد 👥 ناقدین: دکتر مهدی زریباف، دکتر محمد نعمتی 🕑 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ ساعت ۸ صبح 💠 مکان برگزاری: دانشگاه امام صادق(ع)، سالن چهار کلاس‌ها، کلاس ۴۵۴ ◀️ شرکت به صورت مجازی: 🌐 https://online.lmskaran.com/ch/302-19875 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
◀️ ◀️ درس‌گفتار «نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی» (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان. ◀️ این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ◀️ خطوط کُلّی جلسۀ یازدهم: 🔸اقتصاد سیاسی و جامعه‌شناسی: از نظر کنت دانش «اقتصاد سیاسی» در پیدایش موضوع جامعه‌شناسی موثر بوده است، زیرا برای نخستین بار مفهوم «جامعه» (society) به عنوان امری مستقل از اجتماع سیاسی را که بدون دخالت نیروی بیرونی و دولت واجد نظمی خود به سامان است معرفی نمود. 🔸فلسفۀ تاریخ و جامعه‌شناسی: موضوع جامعه‌شناسی، به عنوان امری عینی، می‌بایست امری زمان‌مند باشد و فلسفۀ تاریخ قرن هجدهم عموماً بیان می‌کرد تاریخ یک واقعیت ممتد است که جامعه مقطعی از آن است. 🔸اخلاق مدرن و جامعه‌شناسی: اخلاق نیز در این دوران رفتارهای افراد را بر اساس نفع شخصی توضیح می‌داد و با فاصله گرفتن از رویکرد هنجاری به رویکرد توصیفی نزدیک می‌شد. 🔸بسترهای عینی تحقق جامعه‌شناسی: الف- تحول نوزایی یا رنسانس. ب- جنبش پروتستانتیسم و نهضت اصلاح دینی. ج- انقلاب علمی. د- جنبش روشنگری. ه- انقلاب صنعتی. و- انقلاب‌های سیاسی، به خصوص انقلاب فرانسه. @Fiqh_al_Ijtima
چهلمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا با مدیرمسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر امیر سیاهپوش در 300 صفحه تمام رنگی و با قیمت 129 هزار تومان منتشر شد. فهرست مطالب این شماره: https://scih.ir/YMw0n لینک خرید: https://book.sccsr.ac.ir مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch
◀️ مقالۀ «هوش مصنوعی و روش ژرف‌کاوی»، نوشتۀ صالح کریمی مهرآبادی، در سال 1401 در نشریۀ «علوم انسانی صدرا» چاپ شده است. 🔸در این مقاله، صالح کریمی مهرآبادی ابتدا به بررسی سه دیدگاه متفاوت نسبت به هوش مصنوعی در میان اندیشمندان علوم جتماعی می‌پردازد:الف- دیدگاه رادیکال و نافی ارزش علم اجتماعی در کنار هوش مصنوعی. ب- دیدگاه تفریطی که اساساً استفاده از هوش مصنوعی را مخرب فهم اجتماعی می‌داند. ج- دیدگاه معتدل که به صورت انتقادی از دریچۀ علم اجتماعی با هوش مصنوعی مواجه می‌شود. 🔸در گام دوم، دیدگاه رادیکالی نقد می‌شود که معتقداست هوش مصنوعی جایگزینی برای علم اجتماعی است و با وجود آن اساساً نیازی به علم اجتماعی وجود ندارد. 🔸در بخش بعدی، نویسنده روش «ژرف‌کاوی»، یکی از روش‌های بومی شناخت مسائل اجتماعی، را به عنوان روشی که ظرفیت استفادۀ معتدل و انتقادی از هوش مصنوعی را دارد معرفی می‌کند. 🔸این روش مبتنی بر پاره‌ای مفروضات در مورد متافیزیک امور اجتماعی است و نویسنده به طور فشرده نحوۀ استفاده از هوش مصنوعی در این روش را مورد بحث قرار می‌دهد. روش ژرف‌کاوی دارای سویه‌های کیفی و کمّی و چهار مرحلۀ عمده است: ترسیم وضع ایدئال، توصیف اولیه، توصیف عمیق و تبیین. @Fiqh_al_Ijtima