✅ #سخنرانی_علمی
◀️ سخنرانی علمی استاد احمد حسین شریفی با عنوان «مواجهۀ بنیادین با آسیبهای اجتماعی» در تاریخ ٢٦ دی ماه سال ۱۴۰۰ در دومین همایش ملّی مواجهه با آسیبهای اجتماعی از منظر اسلام ارائه شده است.
🔸در این سخنرانی، دکتر احمد حسین شریفی رویکرد بنیادین اسلام در قبال آسیبها و انحرافهای اجتماعی را توضیح میدهند.
#احمد_حسین_شریفی
#استاد_احمد_حسین_شریفی
#دکتر_احمد_حسین_شریفی
#آسیب_شناسی_اجتماعی
#علم_الاجتماع
#دانش_اجتماعی_مسلمین
@Fiqh_al_Ijtima
✅ #نقد_كتاب
◀️ جلسه نقد كتاب "اندیشه فرهنگی آیت الله خامنه ای" توسط کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای عالی اسلامی
🔸 نویسنده کتاب: دکتر مهدی جمشیدی
🔸 ناقدان:
دکتر سید علی سیدی فرد
دکتر علی جعفری
#نظریه_فرهنگی
#آیت_الله_خامنه_ای
#دکتر_مهدی_جمشیدی
#دکتر_سید_علی_سیدی_فرد
#دکتر_علی_جعفری
https://www.dana.ir/1802048
@Fiq_al_Ijtima
✅ #درس_گفتار
◀️ #جلسه_هشتم
◀️ درسگفتار نظریههای کلاسیک جامعهشناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان
◀️ این درسگفتار سیزده جلسهای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعهشناسی و بیان ریشههای تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است.
◀️ خطوط کُلّی جلسۀ هشتم:
🔸ماکیاولی و بعدها توماس هابز اعتقاد داشتند که انسان ایدئال فلسفی و دینی ربطی به جهان واقعی ندارد. از نظر آنها، هدف انسان بیشینه کردن منفعت این دنیایی است.
🔸 توماس هابز، فیلسوف انگلیسی قرون شانزدهم و هفدهم، معتقد بود علم اخلاقی نوین را بنیان نهاده است.
🔸نقد هابز بر نظریات گذشتگان در مورد حکومت و مسائل سیاسی این بود که:
الف- مقدمات آن ها در مورد انسان، ایدئال و غیر واقعی است. مقدماتی مانند اینکه مثلا انسان کمال طلب است و خیر دیگران را می خواهد.
ب- اهداف ترسیمشده نیز مناسبتی با وضعیت واقعی انسان ندارد.
🔸برخی جنبه ها و مبادی نظریه سیاسی هابز از این قرار است:
الف- هابز یک ماتریالیست تمام عیار است و تمام واقعیت را منحصر در اشکال مختلف ماده می داند.
ب- او را هم نظریه پرداز حکومتهای مستبد و مطلقه سکولار می دانند و هم نظریه پرداز حکومت های لیبرال.
ج- از نظر او همۀ رفتارهایشان مبتنی بر دو اصل است: اول، اصل «صیانت از خود» و دوم اصل «جلب منفعت».
د- این نظریه تا پیش از تحقق علم جامعه شناسی نظر غالب در باب تشکیل اجتماع بوده است. طبق این نظریه انسان تا پیش از حضور در اجتماع در یک وضع طبیعی قرار دارد.
#دکتر_کچویان
#کچویان
#نظریه_جامعه_شناسی
#نظریه_کلاسیک
#فلسفه_علم_اجتماعی
@Fiqh_al_Ijtima
✅#معرفی_کتاب
◀️ کتاب فلسفه فقه الاجتماع حاصل درسگفتارهای استاد عبدالحسین خسروپناه می باشد که توسط حجت الاسلام مجید رجبی تقریر شده است.
◀️ این کتاب به صورت مشترک توسط انتشارات دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام و پژوشگاه فقه نظام در زمستان ۱۴۰۰ منتشر شده است.
🔸 این کتاب با نگاهی درجه دوم و فلسفی به مباحثی نظیر چیستی فقه مضاف، فقه الاجتماع، گستره و کارآمدی آن، مفهوم حکم شرعی و فرایند آن در مقام ثبوت و اثبات، نسبت فقه الاجتماع با دانش های اجتماعی دیگر، مکاتب و رویکردهای فقه الاجتماع مطرح شده است.
#فقه_الاجتماع
#فلسفه_فقه_الاجتماع
#فلسفه_علوم_اجتماعی
#استاد_خسروپناه
#عبدالحسین_خسروپناه
#مجید_رجبی
@Fiqh_al_Ijtima
✅#درس_گفتار
◀️ #جلسه_نهم
◀️ درسگفتار «نظریههای کلاسیک جامعهشناسی» (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان.
◀️ این درسگفتار سیزده جلسهای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعهشناسی و بیان ریشههای تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است.
◀️ خطوط کُلّی جلسۀ نهم:
🔸ماکیاولی و پیروان او در دوران مدرن معتقد بودند اهدافی که سنت طرح می کند:
اولا متناسب با انسان های واقعی طرح نشده اند، لذا غیر قابل حصول اند و؛
ثانیا در صورت حصول نیز ارزش های دیگری وجود دارند که ارزشمندتر از ارزش های سنتی اند: ارزش های این جهانی.
🔸غالب متفکران اجتماعی مُدرن به انسان واقعی نظر داشتند، امّا در مقام توسعۀ نظریه و دانش مجبور بودند تئوریهایی کلّی در مورد انسان ارائه کنند.
🔸طبق نظریههای مُدرن پس از ماکیاولی و اتباع او، انسان موجودی است کاملا تابع غریزه و اهداف زیستی. نیروهای ضروری بیرونی او را وادار به انجام افعالی خاص می کنند، نه این که او تحت تاثیر ایده ها و ارزش ها انتخاب کند.
🔸 این خط فکری انسان شناسانه (حیوان انگاشتن و تابع غریزه و نیروهای بیرونی دانستن انسان) در سراسر دوران مدرن دنبال شده است. در میان اندیشمندان اجتماعی، ماکیاولی، مانویل، هابز، نیچه، مارکس و ... و در میان جامعه شناسان پارتو رسما به چنین چیزی تصریح دارند.
#دکتر_کچویان
#کچویان
#نظریه_جامعه_شناسی
#نظریه_کلاسیک
#فلسفه_علم_اجتماعی
@Fiqh_al_Ijtima
✅#سخنرانی_علمی
◀️ سخنرانی علمی با عنوان «رابطۀ فقه نظام و علوم اجتماعی» توسط حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ در میان جمعی از فضلای حوزۀ علمیۀ قم.
🔸در این سخنرانی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه به بررسی نسب «فقه نظام» و «علوم اجتماعی» میپردازد.
#فقه_نظام
#فقه_اجتماعی
#علم_اجتماعی_اسلامی
#استاد_عبدالحسین_خسروپناه
#عبدالحسین_خسروپناه
@Fiqh_al_Ijtima
✅#سخنرانی_علمی
◀️ سخنرانی علمی با عنوان «انقلاب اسلامی، حکمت متعالیه و فرهنگ» توسط استاد حمید پارسانیا در تاریخ ٢٤ شهریور ١٤٠٠، در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های بین الملل
🔸این سخنرانی به بیان رابطۀ بنیادهای فرهنگ انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه میپردازد.
#علم_اجتماعی_اسلامی
#فلسفه_علوم_اجتماعی
#حکمت_متعالیه
#استاد_حمید_پارسانیا
#حمید_پارسانیا
@Fiqh_al_Ijtima
هدایت شده از فقه نظام اجتماعی
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیهالسلام و موسسه معنا قم برگزار میشود :
✅ سلسله جلسات مبانی فقه نظام اجتماعی
🔰 با موضوع :
نظریه فیزیک اجتماعی در عصر حاضر؛ کارکردها و چالش ها
🔶 سخنران :
دکتر حسین طالبی
دکترای فیزیک هستهای
پژوهشگر و مدرس دانشگاه
🔷 ناقد :
دکتر سید علی سیدی فر
دکترای فلسفه غرب معاصر
پژوهشگر و مدرس دانشگاه
🔸زمان :
پنجشنبه ۵ اسفندماه
ساعت ۱۴
🔹مکان برگزاری : قم
❌ جلسه به صورت مجازی و حضوری برگزار می شود.
♦️علاقه مندان برای حضور فیزیکی در جلسه به شماره 09370146791 پیامک بدهند.
🆔 پیوند شرکت مجازی در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.)
https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
✅#درس_گفتار
◀️ #جلسه_دهم
◀️ درسگفتار «نظریههای کلاسیک جامعهشناسی» (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان.
◀️ این درسگفتار سیزده جلسهای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعهشناسی و بیان ریشههای تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است.
◀️ خطوط کُلّی جلسۀ دهم:
🔸تاریخ یکی از مهمترین حوزههای طرح افکار مدرن بود. خصائص تاریخ در دورۀ مدرن چنین است:
🔸توجه به زندگی مردم: در این رویکرد جدید، تاریخ تنها تاریخ سیاسی محدود نمیشد و زندگی مردم را نیز در بر میگرفت. گفته میشود ولتر بنیانگذار این انقلاب تاریخی است.
🔸توجه به تاریخ عمومی بشریت در مقابل تواریخ منطقهای: تاریخ تبدیل به یک تاریخ عام شد. تا پیش از این هر ملت از منظر خود تاریخش را مینوشت ولی در دوران مدرن، تاریخ، تاریخ بشریت است.
🔸رویکرد تحلیلی: در این دوره، درمقابل تاریخ صرفاً نقلی، تاریخ تحلیلی و تبیینی داریم .
🔸پیدایش فلسفۀ تاریخ: در دوره مدرن فلسفۀ تاریخ مورد توجه بود. در فلسفۀ تاریخ:
اولا تاریخ به عنوان یک موضوع واقعی مورد مطالعه قرار میگیرد؛ پدیدهای واقعی که دارای آغاز و انجام و سیر مشخصی است؛
ثانیا تاریخ صرفا جمع افعال انسانی افراد نیست؛
ثالثا موضوع تاریخ انسان شد و تاریخ تبدیل شد به تاریخ سرگذشت بشر نه این یا آن ملت خاص که در خارج تحقق دارند؛
رابعاً آن ها در پی علت محرک تاریخ یا موتور محرک تاریخ بر آمدند و عموما هم طبق «تئوری ترقی» که در قرن هجدهم رواج داشت، علت حرکت تاریخ یا همان انسان را، عقل و علم می دانستند.
#دکتر_کچویان
#کچویان
#نظریه_جامعه_شناسی
@Fiqh_al_Ijtima
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 اندیشکده دولت و نظامسازی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) با همکاری دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار میکند:
📌 کرسی ترویجی «ژرفکاوی؛ روشی برای شناخت مسائل اجتماعی»
👤 ارائه دهنده: دکتر سیدعلی سیدیفرد
👥 ناقدین: دکتر مهدی زریباف، دکتر محمد نعمتی
🕑 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ ساعت ۸ صبح
💠 مکان برگزاری: دانشگاه امام صادق(ع)، سالن چهار کلاسها، کلاس ۴۵۴
◀️ شرکت به صورت مجازی:
🌐 https://online.lmskaran.com/ch/302-19875
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅#درس_گفتار
◀️ #جلسه_یازدهم
◀️ درسگفتار «نظریههای کلاسیک جامعهشناسی» (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان.
◀️ این درسگفتار سیزده جلسهای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعهشناسی و بیان ریشههای تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است.
◀️ خطوط کُلّی جلسۀ یازدهم:
🔸اقتصاد سیاسی و جامعهشناسی: از نظر کنت دانش «اقتصاد سیاسی» در پیدایش موضوع جامعهشناسی موثر بوده است، زیرا برای نخستین بار مفهوم «جامعه» (society) به عنوان امری مستقل از اجتماع سیاسی را که بدون دخالت نیروی بیرونی و دولت واجد نظمی خود به سامان است معرفی نمود.
🔸فلسفۀ تاریخ و جامعهشناسی: موضوع جامعهشناسی، به عنوان امری عینی، میبایست امری زمانمند باشد و فلسفۀ تاریخ قرن هجدهم عموماً بیان میکرد تاریخ یک واقعیت ممتد است که جامعه مقطعی از آن است.
🔸اخلاق مدرن و جامعهشناسی: اخلاق نیز در این دوران رفتارهای افراد را بر اساس نفع شخصی توضیح میداد و با فاصله گرفتن از رویکرد هنجاری به رویکرد توصیفی نزدیک میشد.
🔸بسترهای عینی تحقق جامعهشناسی: الف- تحول نوزایی یا رنسانس. ب- جنبش پروتستانتیسم و نهضت اصلاح دینی. ج- انقلاب علمی. د- جنبش روشنگری. ه- انقلاب صنعتی. و- انقلابهای سیاسی، به خصوص انقلاب فرانسه.
#دکتر_کچویان
#کچویان
#نظریه_جامعه_شناسی
@Fiqh_al_Ijtima
هدایت شده از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
چهلمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا با مدیرمسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر امیر سیاهپوش در 300 صفحه تمام رنگی و با قیمت 129 هزار تومان منتشر شد.
فهرست مطالب این شماره:
https://scih.ir/YMw0n
لینک خرید:
https://book.sccsr.ac.ir
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
@icihch
✅#معرفی_مقاله
◀️ مقالۀ «هوش مصنوعی و روش ژرفکاوی»، نوشتۀ صالح کریمی مهرآبادی، در سال 1401 در نشریۀ «علوم انسانی صدرا» چاپ شده است.
🔸در این مقاله، صالح کریمی مهرآبادی ابتدا به بررسی سه دیدگاه متفاوت نسبت به هوش مصنوعی در میان اندیشمندان علوم جتماعی میپردازد:الف- دیدگاه رادیکال و نافی ارزش علم اجتماعی در کنار هوش مصنوعی. ب- دیدگاه تفریطی که اساساً استفاده از هوش مصنوعی را مخرب فهم اجتماعی میداند. ج- دیدگاه معتدل که به صورت انتقادی از دریچۀ علم اجتماعی با هوش مصنوعی مواجه میشود.
🔸در گام دوم، دیدگاه رادیکالی نقد میشود که معتقداست هوش مصنوعی جایگزینی برای علم اجتماعی است و با وجود آن اساساً نیازی به علم اجتماعی وجود ندارد.
🔸در بخش بعدی، نویسنده روش «ژرفکاوی»، یکی از روشهای بومی شناخت مسائل اجتماعی، را به عنوان روشی که ظرفیت استفادۀ معتدل و انتقادی از هوش مصنوعی را دارد معرفی میکند.
🔸این روش مبتنی بر پارهای مفروضات در مورد متافیزیک امور اجتماعی است و نویسنده به طور فشرده نحوۀ استفاده از هوش مصنوعی در این روش را مورد بحث قرار میدهد. روش ژرفکاوی دارای سویههای کیفی و کمّی و چهار مرحلۀ عمده است: ترسیم وضع ایدئال، توصیف اولیه، توصیف عمیق و تبیین.
#صالح_کریمی_مهرآبادی
#هوش_مصنوعی
#ژرفکاوی
#روش_شناسی_اجتماعی
#فلسفه_علوم_اجتماعی
@Fiqh_al_Ijtima
✅#جلسه_ارائه_نقد
◀️ جلسۀ نقد و بررسی پیشنویس کتاب «آسیبهای اجتماعی در اندیشۀ آیت الله خامنه» به قلم و ارائۀ دکتر امیر سیاهپوش، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی.
🔸 دبیر جلسه: دکتر محمّد اسحاقی
🔸 ناقدان: حجت الاسلام دکتر رضا غلامی، دکتر سیدعلی سیدی فرد و حجت الاسلام دکتر ابراهیم عباسپور
🔸 در این نوشته دکتر سیاهپوش کوشیده است مبانی نظری و دیدگاههای جزئی و خاص آیتالله خامنهای در باب آسیبهای اجتماعی را در چارچوبی منسجم و پیوسته ارائه نماید.
#امیر_سیاهپوش
#رضا_غلامی
#سید_علی_سیدی_فرد
#ابراهیم_عباسپور
لینک حضور:
https://b2n.ir/900980
@Fiqh_al_Ijtima
✅#درس_گفتار
◀️ #جلسه_دوازدهم
◀️ درسگفتار «نظریههای کلاسیک جامعهشناسی» (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان.
◀️ این درسگفتار سیزده جلسهای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعهشناسی و بیان ریشههای تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است.
◀️ خطوط کُلّی جلسۀ دوازدهم به به صورت فایل پی. دی. اف ضمیمه شدهاند.
#دکتر_کچویان
#کچویان
#نظریه_جامعه_شناسی
@Fiqh_al_Ijtima
✅ #سخنرانی_عربی
⏪ موضوع: «المرأة کموضوع للتفسير الموضوعي الاستنطاقي»
👤 آیتالله ملک زاده
🗓 الزمان: ليلة خميس 16 - 11 - 2022
🏢 المكان: سمية، عباس آباد، فرع باقري (6)، فرع جعفري (2)، مبنى 50، منتدى السيد المعصومة الثقافي
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ پنجمین نشست علمی همایش بینالمللی روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بنیان با عنوان:
⏪ جایگاه حکمت به مفهوم قرآنی در نقشه راه وصول به علوم انسانی اسلامی
👤 ارائه دهنده : آیت الله محمد حسین ملک زاده
🗓 زمان: سه شنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ الی ۱۲
🏢 مکان: قم، بلوار ۱۵ خرداد، کوچه شهید میثمی، سالن اجتماعات دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.
💥 و مجازی از طریق لینک : meet.quran.ac.ir/res
🔶 شرکت برای عموم فرهیختگان و علاقمندان آزاد است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نشست_علمی
#علوم_انسانی_اسلامی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ نشست #هم_انديشى
⏪ با موضوع:
چيستى و گستره #اجتهاد_جامع_دينى و کاربردهاى آن در دستيابى به #علوم_انسانى_اسلامى
با محوريت کتاب: «ما هو الاجتهاد؟»
💥 با حضور جمعی از فضلای حوزه علمیه قم و شماری از پژوهشگران عرصه علوم انسانی اسلامی از تهران.
👥 ارائه دهندگان بحث، به ترتيب ارائه، حجج اسلام آقايان:
1⃣ سيد محمد سيدى فرد
2⃣ محمد طاهر باباپور
3⃣ محمد رضا ابويى
4⃣ نعيم فاطمی
🏢 مکان: قم، خیابان سمیه، بعد از مرکز فقهی ائمه اطهار، پلاک ۴۷۲ (دبیرخانه علوم انسانی مفتاح)
🗓 تاریخ: پنجشنبه، ۱۰ آذر ۱۴۰۱
🕐 ساعت: ۸:۳۰ صبح
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅#بریده_کتاب
◀️ شهید ثانی در کتاب شریف اللمعة الدمشقية بیان میکند:
«ولیقصد المصلي الانبیاء و الملائکة و الائمة و المسلمین من الإنس و الجنّ».
اللمعة الدمشقية، ص 31
🔸 ترجمه:
«و نمازگزار باید در سلام نمازِ خویش، پیامبران، فرشتگان و پیشوایان دین و مسلمانان انس و جنّ را قصد نماید [قصد رساندن سلام به ایشان را در سر داشته باشد]».
🔸 نکته: در عبادت فردی نماز نیزْ قصد ابلاغ سلام به پیامبران و فرشتگان و امامان و مسلمانان، موجب احساس وحدت و احساس همبستگی با جریان حق میشود.
🔸اقتباس از گفتار استاد سیدعلی خراسانی.
#شهید_ثانی
#سید_علی_خراسانی
#حکم_اجتماعی
#حکم_جماعی
#فقه_الاجتماع
@Fiqh_al_Ijtima7
✅#بریده_کتاب
◀️ علامۀ حلّی و تصویر فقه به مثابه دانش تنظیم زیست انسانی
🔸علامۀ حلّی (648-726ق) فقیه بزرگ شیعه در قرن هفتم، دانش فقه را عهدهدار تنظیم همۀ ساحات زیست انسانی میداند. تعبیر علامۀ حلّی در کتاب «تحریر الأحکام الشرعية علی مذهب الإمامية» چنین است:
«و أفضل العلم بعد المعرفة باللّه تعالى علم الفقه، فإنّه الناظم لأمور المعاش و المعاد، و به يتم كمال نوع الإنسان، و هو الكاسب لكيفيّة شرع اللّه تعالى، و به يحصل المعرفة بأوامر اللّه تعالى و نواهيه الّتي هي سبب النجاة، و بها يستحق الثواب، فهو أفضل من غيره»
🔸ترجمه:
«پس از شناخت خدای، نیکوترین دانشْ فقه باشد، زیرا ساماندهندۀ کارهای این جهان و آن جهان است و کمال نوع انسان بدو حاصل گردد، و همین علم باشد که کیفیت شرع خدای را آشکار سازد. بدوست که شناخت امرها و نهیهای خدا- که همان ریسمان و چارۀ نجات است- میسّر گردد و بدین شناخت است که آدمی شایستۀ ثواب گردد. پس فقه از غیر آن نیکوتر باشد».
🔸برگرفته از مقالۀ «تفقه جامع و مسألۀ کارآمدی در حکمرانی اجتهادی»، نوشتۀ استاد سیدعلی خراسانی، منتشرشده در نشریۀ رهیافت اندیشۀ، پاییز 1401
#فقه_الاجتماع
#تفقه_جامع
#سید_علی_خراسانی
#ماهیت_فقه
@Fiqh_al_Ijtima