#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_دوم 2⃣
✅ خوشم میآید، خوشم نمیآید
📌 بحثی که دربارهی چگونگی فیلم دیدن دنبال میکنیم، درواقع حد میانه است. فرض بر این است که روح یک شاعر و خرد یک دانشمند میتوانند در کنار هم قرار بگیرند و تجربهی فیلم دیدن برایشان پرمایه بوده و دشوار نباشد. برای تجزیه و تحلیل یک فیلم نیازی نیست که عشق به سینما را در خودمان از بین ببریم. با استفاده از ابزارهایی که برای تجزیه و تحلیل یک فیلم وجود دارد، میتوان به عمیقترین لایههای درک و فهم دست یافت که فقط شاعر درون ما میتواند قدرش را بداند. برای مثال تماشای درامهای کلاسیکی مانند مهر هفتم (۱۹۵۷) ساختهی اینگمار برگمان به ما کمک میکنند تا درونیات خود را با چنان عمقی درک کنیم که چه بسا ما را از تماشاگران دیگر متمایز کند.
📌داشتن یک رویکرد تحلیلی برای کسی که میخواهد هنر تماشای فیلمها را بیاموزد، امری حیاتی است، چون تنها در این صورت است که میشود دید و فهمید که اجزای هر فیلمی، چگونه انرژی حیاتیشان را به کلیت یک فیلم، تزریق میکنند. تحلیل به طور کلی به معنای تفکیک یک کل به اجزایی کوچکتر است تا ماهیت، تناسبها، کارکرد و روابط متقابل آن اجزا کشف شوند.
پس، در تحلیل فیلم فرض بر آن است که با یک کلیت هنری سر و کار داریم که ساختاری یکدست و معقول دارد.
📌 بنابراین هر فیلم (داستان گویی) یک مفهوم اصلی دارد که حول موضوعی محوری میچرخد. قطعاً نمیشود ادعا کرد که بدون تحلیل فیلمها، نمیتوانیم درکشان کرده و با آنها رابطهای حسی برقرار کنیم.
📌 وقتی فیلمی تأثیرگذار است، لاجرم با ابزار حس و شهود سراغ معنای کلیاش میرویم، مشکل اینجاست که چنین ابزارهایی نامشخص و کم دوام هستند و واکنش منتقدانهی ما در برابر کلیگوییهای مبهم و عقاید ناپخته را محدود میکنند.
رویکرد انتقادی به ما اجازه میدهد تا این ابزارهای شهودی را به سطحی خودآگاهانه رسانده و شفافشان کنیم و به نتیجهگیریهای واضحتر و قابل قبولتری در مورد معنا و ارزشهای یک فیلم برسیم.
البته قرار نیست که رویکرد انتقادی بگوید که یک فیلم را فقط باید از نظر عقلی تجزیه و تحلیل کرد و فیلم، اثری است که میشود کنترلش را در اختیار گرفت. نه تحلیل فیلم ادعا دارد و نه تلاش میکند که همه چیز را دربارهی یک فیلم توضیح دهد. جریان سیال و فریبندهی تصاویر هیچ وقت تن به تحلیل و ادارک کامل نمیدهند. درواقع هیچ پاسخ نهایی در مورد هیچ اثر هنری وجود ندارد. فیلم و سینما، مثل هر چیز دیگری که ارزش حقیقی زیباییشناسانه دارد؛ هیچ وقت به طور کامل قابل تحلیل نیست. برای لذت بردن از فیلمهایی مانند ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه (۲۰۰۳) باید مفهومی که از واقعیت در ذهن داریم، دستخوش تغییر بشود یا به عبارتی حسباورناپذیر بودن را در خودمان موقتاً کنار بگذاریم.
📌 یکی از دشوارترین پیش داوریها که باید بر آن غلبه کنیم؛ نادیده گرفتن طبقهبندیهایی است که درمورد فیلمها وجود دارد. اگرچه طبیعی است که نوع خاصی از فیلمها را ترجیح بدهیم اما خیلی از ماها ممکن است از هر نوع فیلمی خوشمان بیاید. مثلاً کسی که فیلم گنگستری دوست ندارد، ممکن است بانی و کلاید (۱۹۶۷) را نادیده بگیرد و دیگری که از فیلم موزیکال بدش میآید، چه بسا شیکاگو (۲۰۰۲) را از قلم بیندازد و کسانی باشند که فیلمهای فانتزی را دوست نداشته باشند و شاید ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه را نادیده بگیرند. بعضیها ممکن است فیلمهای سیاه و سفید را دوست نداشته باشند. یا سراغ فیلمهایی نروند که با زبان مادریشان بیگانه است، چون خوششان نمیآید دائماً زیرنویسها را بخوانند. تماشاگرانی هم هستند که فیلم تلخ دوست ندارند و دلشان میخواهد «سرگرم» شوند...
🌿 @Gerafilm1
#بیو_گرافی
#آلفرد_هیچکاک
♦️۱۳ آگوست ۱۸۹۹ زادروز #سر_آلفرد_جوزف_هیچکاک معروف به آلفرد هیچکاک است. استاد بلامنازع دلهره و تعلیق در سینمای جهان.
♦️«آلفرد هیچکاک» در خانوادهای فقیر و ۵ نفره متولد شد، پدرش سبزیفروش و مادرش خانهدار بود. او در زمان حیات بیش از ۶۰ فیلم ساخت که در نوع خود بی نظیر بودند.
♦️او در خصوص نخستین تجربه کاری خود گفته است: طبیعتا من یکی از طرفداران جوانان هستم. من نخستین فیلمنامهام را در ۲۲ سالگی نوشتم و اولین فیلمم را ۲۵ سالگی کارگردانی کردم، بنابراین من متعلق به جوانان هستم. امروز زمانی که میبینم، برخی مینویسند، من ۷۰ سالهام، میگویم این یک دروغ نفرین شده است، من دو ۳۵ سال سن دارم.
♦️#هیچکاک در سال ۱۹۴۰ میلادی وارد هالیوود شد و نخستین فیلم هالیوودیاش با نام «ربکا» را ساخت.
♦️به گفته خودش او انسانی خجالتی و شوخطبع و گاهی نیز غیرعادی بود، آنچنانکه عادت داشت هر گاه سر صحنه فیلمبرداری چای یا قهوه مینوشید، فنجان و نعلبکی را بدون توجه به عواقبش به پشت سرش پرتاب میکرد!
♦️از #هیچکاک به عنوان استاد تعلیق در سینمای دنیا یاد می شود و سینمادوستان او را با فیلم های معمایی و رازآلود که عموما با قتل همراه است میشناسند.
♦️#هیچکاک به خوبی فضاسازی و قصهگویی را می شناخت. او قدرت عجیبی در سرگرم کردن مخاطبان خود داشت و میتوان او را از پیشروترین فیلمسازانی دانست که در کنار حفظ ارزشهای هنری به سرگرم کردن مخاطبان خود بیش از هر چیز اهمیت می دهد و در راستای این هدف با خلاقیت بالایی که داشت توانست، تعلیق و بسیاری از تکنیک های دیگر را به خوبی وارد سینما کند.
♦️ #هیچکاک در تقطیع پلانها، دکوپاژ، میزانسن، موسیقی و... به فضا و مضمونی که قصد داشت، دست مییافت و از این رو او را میتوان فیلمسازی واقعی دانست که ارزش سینما را بیش از هر چیز در سرگرم کننده بودن میبیند.
♦️ از مهمترین آثار سینمایی این کارگردان میتوان به فیلمهای «مردی که زیاد میدانست»، «ربه کا»، «طناب»، «پنجره پشتی»، «مرد عوضی»، «سرگیجه»، «شمال از شمال غربی»، «روانی» و «پرندگان» اشاره کرد.
♦️ هیچکاک در ۱۹۷۹ میلادی هنگام دریافت جایزه یک عمر دستاورد حرفهای با دوستانش مرتب در اینباره که به زودی خواهد مرد شوخی میکرد و کمتر از یک سال بعد نیز تسلیم مرگ شد.
این استاد بزرگ سینما ی دلهره ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ چشم از جهان فرو بست.
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 لحظه دریافت اسکار افتخاری #آلفرد_هیچکاک 1968
📌 هیچ کس مثل #هیچکاک مراسم اسکار رو تحقیر نکرد. وقتی برای گرفتن جایزه یادبود اروین تایگ اروم آمد روی سن و فقط گفت: ممنونم.
❌ #هیچکاک هیچوقت اسکار نگرفت.
📌 #هیچکاک با مجموع 6 فیلم که در لیست برترین آثار از 250 اثر فاخر لیست IMDB قرار داره، یکی از معروفترین فیلمسازانی هست که هیچوقت نتوانست جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کند.
⁉️ کسی که او را استاد تعلیق یا Master of Suspense میدونن، ولی چرا؟
✅ یکی از دلایل این هست که او همواره رقبای قوی داشته و مثلا اسکار بهترین کارگردانی را به کسانی مانند اشخاص زیر تعلق می گرفت:
#بیلی_وایدر
#الیا_کازان
#لئو_مک_کری
#جان_فورد_باخته
✅ همچنین #هیچکاک و روش کارگردانی او فراتر از عصر خودش یعنی دهه 40، 50 و حتی 60 بود. دهههایی که برایشان فیلمهای موزیکال، حماسی و کمدی بسیار قابل درکتر بودند و آثار هیچکاک پر از تعلیق، صحنههای مرموز، کارآگاهانه و مضامین روانکاوانهای بود که زیاد باب طبع و درک مردم عادی و داوران آن دوره نبود.
🌿 @GeraFilm1
Alfred Hitchcock Movie Themes.mp3
10.4M
#موسیقی_فیلم
میکسی از موسیقی درخشان و ماندگار
فیلم های #آلفرد_هیچکاک
ساخته #برنارد_هرمن
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مصاحبه
هیچکاک: فیلمساز باید کلام رو در حداقل نگه داره و تا جایی که ممکنه داستان رو با تصویر بگه و بگذاره مخاطب خودش رو در فضای فیلم ببینه...
🌿 @GeraFilm1
#معرفی_کتاب
💢 معرفی کتاب: «نیمهی تاریک نابغه؛ زندگینامه آلفرد هیچکاک»
❇️ رازهایی درباره نابغه عالم سینما
🔸 بههمراه کتاب جان راسل تیلور - «هیچ: زندگی و زمانه آلفرد هیچکاک» - کتاب «نیمهی تاریک نابغه؛ زندگینامه آلفرد هیچکاک» به قلم دونالد اسپوتو را باید یکی از منابع مهم درباره این کارگردان برجسته سینما بهحساب آورد.
🔸 اسپاتو از کودکی شیفته فیلمهای هیچکاک بود و پیش از کتاب نیمهی تاریک نابغه، کتاب دیگری به نام «هنر آلفرد هیچکاک» منتشر کرده بود که بابت آن ضیافت ناهاری با هیچکاک نصیبش میشود.
🔸 اسپوتو برای نگارش این کتاب در سال 1980 به سراغ خانواده هیچکاک رفت تا از آنها کمک بگیرد، اما دختر هیچکاک، پاتریشیا، آب پاکی را روی دستش ریخت و گفت بعد از مرگ پدرشان در نگارش هیچ کتابی تمایل به همکاری ندارند.
🔸 «نیمهی تاریک نابغه؛ زندگینامه آلفرد هیچکاک» میتواند در کنار کتاب «تروفو - هیچکاک» که سالها پیش با ترجمه پرویز دوایی به فارسی درآمد، یکی از منابع مهم و البته خواندنی و لذتبخش باشد.
🔸 «نیمهی تاریک نابغه... توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در 808 صفحه منتشر شده است.
🌿 @GeraFilm1
#خبر
سینماهای سراسر کشور از اول تا یازدهم شهریور به دلیل ایام سوگورای دهه اول محرم تعطیل هستند.
🌿 @GeraFilm1
🎥 #درس_نکتههای_سینما | 5⃣
«۵ سوالی که در مواجهه با یک فیلم،
بترتیب مطرح میشود»
🔹 که گفت؟
(منبع)
🔸 چه گفت؟
همان تعریف کردن فیلم است. در پژوهش دانشگاهی به آن توصیف میگویند.
(نوع اول نقد)
🔹 چگونه گفت؟
اینکه با چه زاویه دوربینی و چه موسیقیای و ... ساخته شده. (نوع دوم نقد)
🔸 چرا گفت؟
تحلیل در این مرحله اتفاق میافتد.
(نوع سوم نقد)
در فرمایش معصوم هم هست که «خدا رحمت کند کسی را که مقاصد کلام ما را بگوید». به این معنا که چرا معصوم این حرف را زده.
🔹 به چه کسی گفت؟
(مخاطب)
جناب آقای #نادر_خواجهزاده
I کارگروه فیلم I
@Gerafilm1
💬 #دیالوگ
می دونی مهم ترین کار زندگیت چیه؟
این که بفهمی مهم ترین کار زندگیت چیه!
🎥 زندگی جای دیگری است.
🌿 @Gerafilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به او گفتم به کوفه مرو...
«به او گفتم به کوفه مرو، آنان مردمانی بیوفایند. گفتم از کوفه حذر کن. آنان پدرت را سرشکافتند و برادرت را که نیمهٔ دیگر تو بود، زهر قتل دادند...»
بازخوانی بخشهایی از فیلم «روز واقعه» توسط بازیگران
🌿 @Gerafilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سکانسی زیبا از فیلم روز واقعه
👈 آنان که طیلسانِ (لباس بلند و گشاد) زهد پوشیدهاند، تک پیرهنان را پیرهن بر تن میدرند. آنان که دستار بر سر نهادهاند، سر از گردن خداترسان میاندازند. این نیست آنچه ما میگفتیم.
[ از زبان امام حسین (ع) ]
🎵 موسیقی:
#مجید_انتظامی (قطعه شیون)
🌿 @GeraFilm1
کارگروه فیلم مجموعه چشمه جاری آسمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ مورگان فریمن بازیگر برجسته هالیوودی، در یکی از قسمتهای مستند «داستان خدا» (ساختهٔ شبکه نشنال جئوگرافی) به ماجرای عاشورا و نقش امام حسین (ع) می پردازد.
🌿 @GeraFilm1
#اکران_اینترنتی
🎞 فیلم «بنفشه آفریقایی»
🔸 کارگردان:
مونا زندی حقیقی
🔸 بازیگران:
فاطمه معتمد آریا، سعید آقاخانی
رضا بابک، مبین کبیری
🔹 داستان فیلم:
شکوه بهمراه همسر دومش رضا تصمیم میگیرد که همسر سابق خود فریدون را از خانه سالمندان به خانه بیاورد. این تصمیم اتفاقات تازهای را در زندگی این ۳ نفر رقم میزند.
شما میتوانید با خرید بلیط فیلم بالا، آنرا در منزل و بهمراه خانواده تماشا کنید.
از امشب بلیط این فیلم از طریق ۲ سرویس زیر و با قیمت ۲۰ هزار تومان قابل خرید است:
- فیلیمو (سایت و اپلیکیشن)
- نماوا (سایت و اپلیکیشن)
🌿 @Gerafilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر فیلم «بنفشه آفریقایی»
🌿 @GeraFilm1
💬 #دیالوگ
شاهین(نوید محمدزاده):
میگن اگه چوپان نباشه گوسفندا تلف میشن، یا گم میشن یا گرگ بهشون میزنه یا از گرسنگی میمیرن، چون مغز ندارن. هر کی مغز نداره به چوپان احتیاج داره. به چوپان دل سوز. چوپان حکم پدرو برای گوسفندها داره، آدم بدون پدر هیچی نیست.
🎬 مغزهای کوچک زنگزده
🌿 @Gerafilm1
📺 #پخش_تلویزیونی_هفته
🎬 «هر شب تنهایی» فیلمی به کارگردانی رسول صدرعاملی
و ساختهٔ سال 1386 است.
داستان فیلم:
عطیه نویسنده و مجری یک برنامه خانوادگی رادیو است. او هر روز به سؤالات شنوندگان این برنامه پاسخ می دهد و به آنها توصیه می کند با همسرشان چگونه باشند تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشند. او بیمار است و دکترها به او گفته اند تنها چهار ماه دیگر زنده است.
🕖 پنجشنبه 13 شهریور
شبکه نمایش
ساعت 19
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپی از فیلم «هر شب تنهایی»
🌿 @GeraFilm1
📢 این هفته، هرشب ساعت ۲۱، فیلمهای
«برد پیت» از شبکه نمایش پخش خواهد شد.
در کانال گرافیلم، این هفته مطالبی را راجع به این بازیگر آمریکایی تقدیمتان خواهیم کرد.
🌿 @GeraFilm1
📺 #پخش_تلویزیونی فیلم های «برد پیت»
از ۱۵ تا ۲۱ شهریور، ساعت ۲۱
📅 شنبه
🎬 مکزیکی 2001
📅 یکشنبه
🎬 افسانه های خزان (1994)
📅 دوشنبه
🎬 شیطان درون (1997)
📅 سه شنبه
🎬 قاپ زنی (2000)
📅 چهارشنبه
🎬 ماشین جنگ (2017)
📅 پنجشنبه
🎬 بازی پول (2011)
📅 جمعه
🎬 به سوی ستارگان (2019)
🌿 @GeraFilm1
#بیوگرافی
#برد_پیت
♦️ ویلیام بردلی «بِرَد» پیت (متولد ۱۸ دسامبر ۱۹۶۳) بازیگر و تهیهکننده آمریکایی است.
♦️ پیت در شهر شانی در ایالت اوکلاهاما به دنیا آمد. پدر او ویلیام الوین پیت، در یک شرکت حملونقل مشغول به کار بوده و مادرش جین اتا، در مدرسهای به عنوان مشاور کار میکرد.
♦️ در دوران دبیرستان در ورزشهای تفریحیای چون گلف، شنا و تنیس فعالیتهایی داشت. بعد از فارغالتحصیلیاش از دبیرستان، به دانشگاه میزوری وارد شد و در رشته خبرنگاری، با تأکید بر تبلیغات شروع به تحصیل کرد. همزمان که در حال نزدیکشدن به روز فارغالتحصیل شدن بود، پیت به این باور رسید که علاقه زیادی به بازیگری در سینما دارد. از آنجا که در میزوری فیلمی ساخته نمیشد، وی تصمیمی میگیرد به جایی برود که در آنجا فیلمسازی انجام میشود و در نهایت دو هفته پیش از دریافت مدرکش، دانشگاه را ترک کرده و به شهر لسآنجلس میرود.
♦️ در سال ۱۹۹۱ در فیلم تلما و لوییز نقش کوچکی به مدت ۱۴ دقیقه بازی کرد. بخاطر همین فیلم از او درخواست بازی در فیلم دیگری شد. براد پیت با بازیهای تأثیرگذار در نقشهای اصلی، طی سالهای ۹۲ تا ۹۵ خود را به یک فوق ستاره تبدیل کرد. در سال ۱۹۹۵ در فیلم هفت بازی کرد. فیلم بسیار مورد توجه منتقدان و تماشاگران سینما قرارگرفت تا آنجا که از این فیلم به عنوان یکی از شاهکارهای دهه ۹۰ نامبرده میشود. بازی براد پیت و مورگان فریمن در این فیلم خیرهکننده بود.
(بخش اول)
🌿 @GeraFilm1
💬 #دیالوگ
👤 هرر(برد پیت):
«دشمن، بزرگترین معلم آدمه.
اینو تبتیها میگن.»
🎬 هفت سال در تبت
🌿 @Gerafilm1
#بیوگرافی
#برد_پیت
[ فعالیتهای بشردوستانه و سیاسی ]
♦ برد پیت تقریباً از حامیان حزب دموکرات آمریکا است. او برای حمایت از نامزدی جان کری در سال ۲۰۰۴، به دانشگاه میزوری رفت و سخنرانی کرد. در انتخابات سال ۲۰۱۲ نیز از حامیان ریاست جمهوری باراک اوباما بود.
♦️ وی از اعضای کمپینی است که علیه بیماری ایدز مبارزه میکند.
♦️ در ماه مه سال ۲۰۰۷، پیت مبلغ یک میلیون دلار به ۳ سازمان خیریه در چاد و سودان اهدا میکند تا صرف مردمی شود که در معرض خشونتهای آن منطقه دچار خسارت شدند شود.
♦️ برد پیت علاقه خاصی به معماری دارد. فارغ از فعالیتهای فرهنگیاش در زمینه ساخت و سازهای سازگار با محیط زیست، وی مالک شرکتی در حوزه معماری و فعال در زمینه سازههای سازگار با محیط زیست دارد.
♦️ در ماه سپتامبر ۲۰۰۶، پیت به همراه جولی سازمانی خیریه به نام بنیاد پیت-جولی را راهاندازی میکنند. این بنیاد در همان سال تأسیس، مبلغ یک میلیون دلار را به پزشکان بدون مرز و سازمانی دیگر حامی حقوق کودکان اهدا میکند، چند ماه بعد و در ماه اکتبر نیز مبلغ ۱۰۰٫۰۰۰ دلار دیگر به مؤسسه خیریه دیگر اهدا میشود. بر طبق اسناد رسمی، برد پیت و آنجلینا جولی تنها در سال ۲۰۰۶ مبلغی حدود ۸٫۵ میلیون دلار را در این مؤسسه خیریه متعلق به خود سرمایهگذاری کردند که ۳٫۴ میلیون دلار دیگر در سال ۲۰۰۷ را نیز باید به آن افزود.
♦️ در ماه جون سال ۲۰۰۹ مبلغ یک میلیون دلار به بخش حمایت از پناهجویان سازمان ملل اهدا میکنند تا صرف آوارگان پاکستانی آواره بر اثر جنگ نظامیان و طالبان شود.
♦️ در سال ۲۰۱۰ نیز مبلغ یک میلیون دلار به پزشکان بدون مرز اهدا شد تا صرف هزینههای کمکهای پزشکی فوری به بیماران در زلزله هائیتی شود.
🌿 @GeraFekr