فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🔺صحنهای جانسوز از صبح نوزدهم #رمضان در #مسجد_کوفه 😔
✖️واکنش مردم نسبت به شنیدنِ جملهی: «اَشهَدُ اَنّ عَلیَّ وَلیُّ الله» !
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
💥كفگير #کدخدا به ته ديگ خورده است، باور کنید🙏
🙊 آیا بلوفهای حمله به #ایران، باور کردنی است❓
#اختصاصی
نوشته #حسن_محمدی
📡ما در «جهان پساآمریکایی» زندگی میکنیم. دورانی که #آمریکا از بسیاری از رقابتهای جهانی جامانده است. در زمانهای که #چین و #هند و دیگر کشورها در زمینه هوش مصنوعی، ماهواره، تکنولوژی بلکچین، پول رمزنگاری شده و ...به شدت تلاش میکنند، آمریکا میکوشد تا دور خود دیوار بزرگی بکشد؛ دیواری که تنها در مرز مکزیک، دهها میلیون دلار برای آن هزینه میشود❗️
💥 ایالات متحده که توانایی حمله به #سوریه را نداشت و در جنگهای نیابتی متعددی در برابر ایران به شدت شکست خورد و حالا #ترامپ مجبور است شبانه و به صورت قاچاقی وارد #عراق شود!، حالا حرف از حمله به ایران میزند. بد نیست ببینیم ماجرای حمله به ایران چقدر واقعی است (؟!)...
🔹 ژست ایالات متحده در حمله به ایران در حالی است که مسؤلین این کشور وقتی اسم «حمله به ایران» را میشنوند، با ترس خاصی میگویند قصد حمله به ایران ندارند! #مایک_پمپئو اخیراً گفته است: «دنبال جنگ با ایران نیستیم، اما اگر مصالح آمریکا مورد حمله قرار گرفت، به شکل مناسب پاسخ میدهیم.» این «به شکل مناسب» خیلی باحال است و ترس از به زبان آوردن «حمله نظامی به ایران» را نشان میدهد. اعزام پُر سر و صدای ناوگان دریایی نیز نشان داد که آمریکا صرفاً دنبال «سر و صدا» است تا «ترسوها» را بترساند😴
🔥نماینده ترامپ در امور ایران نیز در گفت و گو با سرویس بینالمللی #بیبیسی، گفت: «آمریکا خواهان هیچ جنگی در #خلیج_فارس نیست و واشنگتن نمیخواهد با ایران درگیر شود!واشنگتن خواستار صلح در کل منطقه است و از درگیر شدن با ایران در خلیج فارس اجتناب میکند.» همچنین #برایان_هوک از تنش در #خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. ترامپ هم در پاسخ به اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه به شدّت خبر را تکذیب کرده و میگوید حملهای در کار نیست😆
📌 قمپزها و بلوفهای آمریکا در حالی است که حملات ناگهانی به قلبهای نفتی منطقه می.شود. یک تلمبه خانه نفت سعودی توسط یمنیها منفجر میشود، نفتکشهای #بندر_الفجیره امارات منفجر میشوند و در حالی که توقع میرود آمریکا به شدت ایران را بکوبد، برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت امور خارجه امریکا میگوید: هیچ مدرکی برای متهم کردن ایران درباره دست داشتن این کشور در انفجارهای بندر فجیره امارات وجود ندارد😂 این اظهارات برایان هوک نشان میدهد که آنها در برنامهریزی خود برای فشار حداکثری بر ایران، هیچ وقت به آشفتهشدن وضعیت خلیج فارس فکر نکرده بودند❗️
💦 حالا پایگاههای نظامی آمریکا و ناوگروه دریاییشان در تیررس موشکهای ایران است و قلب آمریکا و نیویورک نیز مورد تهدید جدی هستند. در این میان، ترامپ با اطلاع از ناتوانی ابر قدرت سابق در حمله به ایران، ملتمسانه شماره تلفنی را به ایران میدهد و منتظر مینشیند تا ایران با او تماس بگیرد📞
🐔حالا دیگر مرغ آمریکا یک پا ندارد و یکی به نعل و یکی به میخ زدنهای این کشور نشان میدهد که #افول_آمریکا قطعی است با این حال اگر آمریکا خربزهای بخورد پای لرزش هم باید بنشیند و اگر تصمیم ایران به تقابل باشد، بیشک فاجعه بیسابقهای برای آمریکا رخ خواهد داد و #کاخ_سفید به سرعت تبدیل به #حسینیه میشود.👌
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دغدغه مسئولین برای ایجاد شغل در #چین !!!
♦️کنایه مجری تلویزیونی دربارهی واردات بیدلیل
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت_۱
#المیزان
✅ بحث علمى پيرامون #زن، حقوق و شخصيّت و موقعيّت اجتماعى او از نظر اسلام و ديگر ملل و مذاهب
💠 از آن جايى كه قانونگذار قوانين اسلام، «خداى تعالى» است، همه مىدانيم كه اساس قوانينش (مانند قوانين بشرى) بر پايه تجربه نيست، كه قانونى را وضع كند و بعد از مدتى به نواقص آن پىبُرده و ناگزير لغوش كند؛ بلكه اساس آن، مصالح و مفاسد #واقعى بشر است، چون خدا به آن مصالح و مفاسد آگاه است. ليكن به حكم «تُعرَفُ الأشياءُ بِأضدادِها = یعنی هر چیزی را خواستی ببینی چقدر ارزش دارد، با مخالفش آن را بشناس» ما براى درك ارزش قوانين الهى چه بسا نيازمند باشيم به اينكه در احكام و قوانين و رسوم دائر در ميان امّتهاى گذشته و حاضر، تأمّل و دقّت كنيم.
💠 و از سوى ديگر پيرامون سعادت انسانى بحث كنيم، و به دست آوريم كه به راستى سعادت واقعى بشر در چيست، و آن گاه نتيجه اين دو بررسى را با يكديگر تطبيق كنيم تا ارزش قوانين اسلام و مذاهب و مسلكهاى اقوام و ملّتهاى ديگر را به دست آوريم، و #روح_زنده آن را در بين ارواح آن قوانين متمايز ببينيم و اصلاً مراجعه به تواريخ ملل و سير در آنها و بررسى خصوصیات و مذاهب مللِ عصر حاضر براى همين است كه به قدر و منزلت اسلام پىببريم، نه اينكه احتمال مىدهيم در اقوال گذشته و معاصر، قانون بهتر و كاملترى هست و مىخواهيم به جستجوى آن برخيزيم و به همين منظور، مسأله را از چند نقطه نظر مورد بحث قرار مىدهيم:
1⃣ اينكه زن در اسلام چه هويّتى دارد؟ و هويّت زن را با هويّت مرد مقايسه كنيم.
2⃣ زن در نظر اسلام چه ارزش و موقعيّتى در اجتماع دارد، تا معلوم كنيم تأثير زن در زندگى بشريّت تا چه حدّ است؟
3⃣ اينكه: در اسلام چه حقوق و احكامى براى زن تشريع شده است؟
4⃣ تشريع آن احكام و قوانين بر چه پايه اى بوده است؟
💠 و همان طور كه گفتيم براى روشنتر شدن بحث، ناچاریم آنچه را كه تاريخ از زندگى #زن در قبل از اسلام ضبط كرده پيش بكشيم و در آن نظرى بكنيم، ببينيم اقوام قبل از اسلام و اقوام غير مسلمانِ بعد از اسلام تا عصر حاضر (چه اقوام متمدّن و چه عقب افتاده) با زن چه معاملهاى مىكردند؟ و معلوم است كه بررسى تاريخى اين مسأله بطور كامل از گنجايش اين كتاب (المیزان) بيرون است، پس ناگزير گوشهاى از تاريخ را از نظر مىگذرانيم و مىگذريم.
#ادامه_دارد...
📚 #تفسیر_المیزان جلد ۲، ص ۳۹۳
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
#شیعه
#اسلام
#ولایت
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت_۲
#المیزان
❇️ زندگى #زن در ملّتهاى عقب مانده
💠 زندگى زن در امّتها و قبائل وحشى، از قبيل ساكنين #آفريقا و #استراليا و جزائر مسكونی در #اقيانوسيه و آمريكاى قديم و غير اينها نسبت به زندگى مردان مانند زندگى حيوانات اهلى بود، یعنی آن نظرى كه مردان نسبت به #حيوانات_اهلى داشتند همان نظر را نسبت به زن داشتند، و به زنان با همان ديد مىنگريستند.
به اين معنا كه انسان به خاطر طبْع استخدامى كه در او هست (= دلش میخواهد همه چیز را به خدمت بگیرد) همان طور كه اين معنا را حقّ خود مىشمرد كه مالك گاو و گوسفند و شتر و ساير حيوانات اهلى خود باشد و در آن حيوانات هر نوع تصرّفى كه مىخواهد بكند و در هر حاجتى كه برايش پيش مىآيد به كار ببندد، از مو و كرك و گوشت و استخوان و خون و پوست و شير آن استفاده كند، و به همين منظور براى حيوان طويله مىساخت و حفظش مىكرد، و نر و ماده آنها را به هم مىكشانيد تا از نتائج آنها هم استفاده كند، بار خود را به پشت آنها مىگذاشت و آنها را در كارِ شکار و شخم زمين و كوبيدن خرمن به كار مىگرفت، و به شیوههای مختلف (كه نمىتوان شمرد) حيوانات را استخدام میكرد.
💠 و اين حيوانات بىزبان، از #بهره_هاى_زندگى و آنچه كه دلهايشان آرزو مىكرد (از خوردنى و نوشيدنى و مسكن و جفتگيرى و استراحت) آن مقدار را دارا بودند كه مالكش در اختيارش بگذارد، و انسان هم آن مقدار در اختيار حيوانات مىگذاشت كه مزاحم و منافى با اهدافش نباشد، زیرا او اين حيوانات را تسخير كرد تا به زندگى او سود رساند نه اينكه مزاحم زندگى او باشد و به همين جهت بسيار مىشد كه بهرهكشى از آن زبان بستهها، مستلزم رفتارى مىشد كه از نظر خود آن حيوانات بسيار #ظالمانه بود، و اگر حيوان زبان مىداشت و خودش ناظر در سرنوشت خود بود فريادش از اين زورگويىهاى عجيب بلند مىشد. چه بسيار حيوانى كه بدون داشتن هيچ جرمى مظلوم واقع مىشد، و چه بسيار حيوان ستمكشى كه از ظلم صاحبش به استغاثه در مىآمد و امروز هم در مىآيد و كسى نيست كه به دادش برسد؛ و چه بسيار ستمكارى كه بدون هيچ مانعى به ظلم خود ادامه مىدهد، چه بسيار حيواناتى كه بدون داشتن هيچ گونه استحقاق، زندگى لذّت بخشى دارند و تنها به خاطر اينكه سگ خوش قوارهاى است از كاخها و بهترين ماشينها و بهترين غذاها برخوردار باشند، و فلان اسب فقط به خاطر اينكه نژاد خوبى دارد در ناز و نعمت به سر برده و در مسأله تخمگيرى از او استفاده كنند و بر عكس چه بسيار حيواناتى كه بدون هيچ تقصيرى، در سختترين شرايط زندگى كنند و مانند الاغ باربر و اسب عصّارى (= اسب روغن گیری)، دائماً در زحمت و سختى باشند.
#ادامه_دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
#شیعه
#اسلام
#ولایت
🆔 @ishiaa
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت_۳
#المیزان
💠 #حيوان براى خودش هيچ حقّى از حقوق زندگى ندارد، و در سايه حقوقى كه صاحبش براى خودش قائل است زندگى میکند. اگر كسى پاى سگى و يا اسبى را بشكند از اين نظر تعقيب نمىشود كه چرا حيوان بىزبانی را آزردى و حقّ او را پايمال ساختى، بلكه از اين نظر تعقيب مىشود كه چرا به صاحب حيوان ضرر رساندى و حيوان قيمتى او را از قيمت انداختى؛ همه اينها براى اين است كه #انسان، زندگى و هستى ِحيوانات را دنباله رو زندگى خود و فَرْع هستى خود مىداند، و ارزش جايگاه آنها را طُفيلى ارزش وجودى خود مىشمارد.
💠در اين امّتها و قبائل، زندگى #زنان نيز در نظر مردان چنين زندگىای بود. يعنى مردان، زندگى زنان را پيرو زندگى خود مىدانستند و معتقد بودند كه زنان براى خاطر مردان خلق شدهاند، و به طور اجمال و سربسته و بدون اينكه فكر كنند چه مىگويند، مىگفتند: هستى و وجود زنان و زندگيشان تابع هستى و زندگى مردان است، و عيناً مانند حيوانات هيچ استقلالى در زندگى و هيچ حقّى ندارند و زن، مادامی كه شوهر نكرده تحت سرپرستى و ولايت #پدر است، و بعد از #ازدواج تحت ولايت #شوهر است، آن هم ولايتِ بدون قيد و شرط و بدون حدّ و مرز.
در اين امّتها، مرد مىتوانست زن خود را به هر كس كه بخواهد بفروشد و يا ببخشد و يا او را مانند يك #كالا قرض بدهد تا از او كام بگيرند، بچّهدار شوند، يا به خدمت بگيرند و يا بهرههايى ديگر بكشند و مرد حقّ داشت او را تنبيه و مجازات كند، كتك بزند، زندان كند، و حتّى به قتل برساند، و يا او را گرسنه و تشنه رها كند، تا او بميرد و يا زنده بماند. و نيز حقّ داشت او را مخصوصاً در مواقع قحطى و يا جشنها مانند گوسفندِ چاق بكُشد و گوشتش را #بخورد و آنچه را كه از مالِ مربوط به زن بود، مال خودش مىدانست، حقّ زن را هم، حقّ خود مىشمرد، مخصوصاً از جهت داد و ستد و ساير معاملاتى كه پيش مىآمد خود را صاحب اختيار مىدانست.
💠 و بر #زن لازم بود كه از مرد (پدرش باشد يا شوهرش) در آنچه امر و دستور مىدادند كوركورانه اطاعت كند، چه بخواهد و چه نخواهد؛ باز به عهده زن بود كه امور خانه و اولاد و تمامى مايحتاج زندگى مرد را در خانه فراهم نمايد، و باز به عهده او بود كه حتّى سختترين كارها را تحمّل كند، بارهاى سنگين را به دوش بكشد، گِل كارى و امثال اين كارها را بكند و در قسمت حرفه و صنعت، پَستترين حرفه را بپذيرد؛ اين #رفتار_عجيب، در بين بعضى از قبائل به حدّى رسيده بود كه وقتى يك زن حامله، بچّه خود را به دنيا مىآورد بلافاصله بايد دامن به كمر میزند و به كارهاى خانه میپرداخت؛ در حالى كه شوهرش با نداشتن هيچ كسالتى، خود را به بيمارى بزند و در رختخواب بخوابد و زن بدبختش به پرستارى او بپردازد.
اينها كلّياتى بود از حقوق زن در جامعه #عقب_مانده و از بهرههايى كه از زندگىاش مىبرد، كه البته اهل هر قرنی از قرون گذشته، بَربَريّت و وحشيگرى و خصلتها و خصوصيتهاى مخصوص به خود داشت و سنّتها و آداب قومى، با اختلاف عادات موروثیشان و اختلاف مناطق زندگى و جوّى كه بر آن زندگى احاطه داشت مختلف مىشد، كه هر كس به كتب تأليف شده در اين باب مراجعه كند، از آن عادات و رسوم آگاه مىشود.
#ادامه_دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
#شیعه
#اسلام
#ولایت
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت_۴
#المیزان
❇️ زندگى #زن در امّتهاى پيشرفته قبل از اسلام
💠 منظور ما از امّتهاى متمدّن و پيشرفته آن روز، آن امّتهايى است كه تحت رسوم ملّى و عادات محفوظ و موروثى زندگى مىكردند، بدون اينكه رسوم و عاداتشان مستند به كتابى يا مجلس قانونى باشد، مانند مردم #چين و #هند و #مصر قديم و #ايران و مانند اينها.
آنچه در اين باب در بين تمامى اين امّتها مشترك بوده، اين بود كه زن در نظر اين اقوام #هيچگونه استقلال و حُرّيت و آزادى نداشته، نه در ارادهاش و نه در اعمالش، بلكه در همه شؤون زندگىاش تحت قيمومت و سرپرستى و ولايت بوده، هيچ كارى را از پيش خود مُنجّز و قطعى نمىكرده، و حقّ مداخله در هيچ شأنى از شؤون اجتماعى را نداشته است (نه در حكومت، نه در قضاوت و نه در هيچ شأنى ديگر).
💠 حال ببينيم با نداشتن هيچ حقّى از حقوق، چه #وظائفى به عهده داشته است؟ اوّلاً تمامى آن وظائفى كه به عهده مرد بوده به عهده او نيز بوده است، حتّى كسب و کار و زراعت و هيزم شكنى و غير آن، و ثانياً علاوه بر آن كارها، اداره امور خانه و فرزند هم به عهده او بوده، و نيز موظّف بود كه از مرد در آنچه مىگويد و مىخواهد اطاعت كند.
البته زن در اين گونه اقوام، زندگى مرفّهترى نسبت به اقوام #غير_متمدّن داشته است، چون اينان ديگر مانند آن اقوام به خود اجازه نمىدادند زنى را بكُشند و گوشتشان را بخورند، و به طور كلّى از مالكيّت محرومشان نمىدانستند، بلكه زن فىالجمله مىتوانست مالك باشد مثلاً ارث ببرد و اختيار ازدواج داشته باشد، امّا مالک شدن و اختياراتش در اينگونه موارد هم، به استقلال خود او نبود.
در اين جوامع، #مرد مىتوانست زنان متعدّد بگيرد، بدون اينكه حدّ معيّنى داشته باشد، و مىتوانست هر يك از آنان را كه دلش خواست طلاق دهد و شوهر بعد از مرگ زنش مىتوانست بدون فاصله زن بگيرد، ولى زن بعد از مرگ شوهرش نمىتوانست شوهر كند، و از معاشرت با ديگران در خارج منزل، غالباً ممنوع بود.
#ادامه_دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
#شیعه
#اسلام
#ولایت
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت_۵
#المیزان
💠 و براى هر يك از اين امّتها بر حسب اقتضاى مناطق و اوضاع خاصّ به خود، احكام و رسوم خاصّى بود، مثلاً امتياز طبقاتى كه در #ايران وجود داشت چه بسا باعث مىشد زنان از طبقه بالا حقّ مداخله در ملك و حكومت و حتّى رسيدن به سلطنت و امثال آن را داشته باشند، و يا مثلاً بتوانند با مَحرم خود چون پسر و برادر ازدواج كنند، ولى ديگران كه در طبقه پائين اجتماع بودند چنين حقّى را نداشته باشند.
و مثلاً در #چين از آنجا كه ازدواج نوعى خودفروشى و بَردگی بود و زن در اين معامله خود را يكباره مىفروخت، قهراً ديگر معقول نبود كه اختيارات يك زن ايرانى را داشته باشد و همين طور هم بود، يك زن چينى از ارث محروم بود، و حقّ آن را نداشت كه با مردان و حتّى با پسران خود سر يك سفره بنشيند، و مردان مىتوانستند دو نفرى و يا چند نفرى يك زن بگيرند، و در بهرهگيرى از او، و استفاده از كار او با هم #شريك باشند، آن وقت اگر بچّهدار مىشد، غالباً فرزند از آن مردى بود كه كودك به او بيشتر شباهت داشت.
و مثلاً در #هند، از آنجايى كه معتقد بودند زن پيروِ مرد و مانند يكى از اعضاى بدن او است، ديگر معقول نبود كه بعد از شوهر، ازدواج براى او حلال و مشروع باشد، بلكه تا ابد بايد بىشوهر زندگى كند و بلكه اصلاً نبايد زنده بماند، چون گفتيم زن را به منزله عضوى از شوهر مىدانستند، و در نتيجه همان طور كه بر حسب رسوم خود مُردگان را مىسوزاندند، زن زنده را هم با شوهر مُردهاش آتش مىزدند، و يا اگر زمانى زنده مىماندند، در كمال ذلّت و خوارى زندگى مىكردند. زنان هند قديم در ايّام حيض، نجس و پليد بودند و دورى كردن از آنان لازم بود، و حتّى لباسهايشان و هر چيزى كه با دست يا جاى ديگر بدنشان تماس مىگرفت، نجس و خبيث بود.
💠 و مىتوان وضع زنان در اين امّتها را اينطور خلاصه كرد كه: نه انسان بودند و نه حيوان، بلكه برزخى بين اين دو موجود به حساب مىآمدند، به اين معنا كه از #زن، به عنوان يك انسان متوسط و ضعيف استفاده مىكردند، انسانى كه هيچ گونه حقّى ندارد، مگر اين كه به انسانهاى ديگر در امور زندگى كمك كند، مثل فرزند صغير كه حدّ وسطى است بين حيوان و انسان كامل که به ساير انسانها كمك مىكند ولی خودش مستقّلاً حقّى ندارد و تحت سرپرستى و ولايت پدر يا ساير اولياى خويش است؛ بله بين فرزند صغير و زن، اين فرق بود كه فرزند بعد از بلوغش از تحت سرپرستى خارج مىشد، ولى زن تا ابد تحت سرپرستى ديگران بود.
#ادامه_دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
#شیعه
#اسلام
#ولایت
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت_۶
#المیزان
❇️ زن در ميان #كلدانيان، #آشوريان، #روميان و #يونانيان قديم
💠 امّتهايى كه تا كنون نام برديم، امّتهايى بودند كه بيشتر آداب و رسومشان بر اساس اقتضای منطقه جغرافیایی و عادات موروثى و امثال آن بود، و ظاهراً به هيچ كتاب و قانونى تكيه نداشت، در اين ميان امّتهايى از قبيل كلدانيان و روميان و يونانيان هستند كه تحت سيطره قانون و يا كتاب هستند.
امّا #كلده و #آشور كه قوانين «حامورابى» در آن حكومت مىكرد، به حكم آن قوانين، زن را تابع همسرش دانسته و او را از استقلال محروم مىدانستند و نيز به حكم آن شريعت، زن نه در ارادهاش استقلال داشت و نه در عمل، حتّى اگر زن از شوهرش در امور معاشرت اطاعت نمىكرد و يا عملى را مستقلاً انجام مىداد، مرد مىتوانست او را از خانه بيرون كرده، و يا زنى ديگر بگيرد، و بعد از آن حقّ داشت با او معامله يك بَرده را بكند و اگر در تدبير امور خانه اشتباهى مىنمود، مثلاً اسراف مىكرد، شوهر مىتوانست شكايتش را نزد قاضى ببرد، و بعد از آنكه جُرم او اثبات شد، او را در آب #غرق كند.
💠 و امّا #روم كه از قديمىترين امّتهايى است كه قوانين مدنى وضع كرده است، اوّلين بارى كه دست به وضع قانون زد حدود چهارصد سال قبل از ميلاد بود كه به تدريج در صدد تكميل آن برآمد. اين قانون، نوعى استقلال به خانه داده كه در آن چهار ديوارى، دستورات سرپرست خانه واجب الاجراء است، و اين سرپرست يا شوهر است و يا پدر فرزندان كه نوعى رُبوبيّت و سرپرستى نسبت به اهل خانه دارد، و اهل خانه بايد او را بپرستند؛ همان طور كه خود او در كودكى، پدرانِ گذشته خود را كه قبل از او تأسيس خانواده كردند مىپرستيد و اين سرپرست اختيار تامّ دارد، و اراده او نسبت به اهل خانهاش يعنى زنان و فرزندان در تمامى آنچه كه مىخواهد و به آن امر مىكند نافذ و معتبر است، حتّى اگر صلاح بداند كه فلان زن و يا فلان فرزند بايد #كشته شود، بدون چون و چرا باید اطاعتش مىكردند و كسى نبود كه با وى مخالفت كند.
و #زنان خانه يعنى همسر و دختر و خواهر وضع بدترى نسبت به مردان و حتّى پسران داشتند، با اينكه مردان و پسران هم تابعِ محض سرپرست خانه بودند، ولى زنان اصولاً جزء جامعه نبودند و در نتيجه به شكايت آنها گوش نمىدادند، و هيچ معاملهاى از ايشان معتبر و نافذ نمىشد، و مداخله در امور اجتماعى به هيچ وجه از آنان صحيح نبود؛ ولى مردان خانه، يعنى اولاد ذُكور و برادران سرپرست و حتّى پسر خواندهها (چون در آن روزها پسرخواندگى در ميان روميان و همچنين يونانيان و ايرانيان و اَعراب معمول بوده) مىتوانستند با اجازه سرپرست مستقل شوند، و همه امور زندگى خود را اداره كنند.
#ادامه_دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
#شیعه
#اسلام
#ولایت
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت_۷
#المیزان
💠 زنان در #روم قديم جزء اعضاى اصلى خانه و خانواده نبودند، خانواده را تنها مردان تشكيل مىدادند و زنان تابع خانواده بودند، در نتيجه قرابت اجتماعى رسمى كه مؤثر در مسأله توارث (= #ارث) و امثال آن است، مختصّ در بين مردان بود (مردان بودند كه از يكديگر ارث مىبردند، و يا مثلاً #شجره دودمانشان به وسيله ايشان حفظ مىشد) و امّا زنان نه در بين خود خويشاوندى (خواهرى و دختر عمويى و غيره) داشتند و نه در بين خود و مردان، حتّى بين زن و شوهر خويشاوندى نبود، بين پسر با مادرش و بين خواهر و برادرش و بين دختر و پدرش ارتباط خويشاوندى كه باعث توارث شود نبود.
بلكه تنها #قرابت_طبيعى (كه باعث اتصال زن و مرد به هم و تولّد فرزند از آن دو میشد) وجود داشت و بسا مىشد كه همين نبودن قرابت رسمى، مجوّز آن مىشد كه با مَحارم يكديگر ازدواج كنند، و سرپرست خانه، كه ولىّ همهی دختران و زنان خانه بود، با دختر خود ازدواج كند؛ چون ولىّ دختر و سرپرست او بود پس همه رقم اختيارى در او داشت.
💠 و سخن كوتاه اينكه در اجتماعِ #خانواده، وجود زن در نظر روميان وجودى طُفيلى، و زندگيش تابع زندگى مردان بود، زمام زندگى و ارادهاش به دست سرپرست خانه بود (كه يا پدرش باشد اگر پدرى در خانه بود، و يا همسرش اگر در خانه كسى به نام همسر باشد، و يا مردى ديگر غير آن دو) و سرپرست خانه هر كارى مىخواست با او مىكرد، و هر حكمى كه دلش مىخواست مىراند.
چه بسا مىشد كه او را مىفروخت، و يا به ديگران مىبخشيد، و يا براى #كام_گيرى به ديگران قرض مىداد، و چه بسا به جاى حقّى كه بايد بپردازد (مثلاً قرض يا ماليات) خواهر يا دخترش را در اختيار صاحب حقّ مىگذاشت، و چه بسا او را با كتك و حتّى كُشتن مجازات مىكرد. تدبير اموال زنان نيز به دست مردان بود، هر چند كه آن مال، مهريهاى باشد كه با ازدواج به دست آورده و يا با اذن ولىّ خود كسب كرده باشد، ارث را هم كه گفتيم نداشت و از آن محروم بود؛ و اختيار ازدواج كردن دختر و زن به دست پدر و يا يكى از بزرگان قوم خود بود، طلاقش هم كه به دست شوهر بود و ... آرى اين بود وضع زن در #روم.
#ادامه_دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
#شیعه
#اسلام
#ولایت
🆔 @GheyratIRAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
🌹تأیید معنادار رهبرمعظم انقلاب هنگامی که یک دانشجو گفت: "جنگ را با بیست سالهها بُردیم ولی اقتصاد را با شصت سالهها باختیم ..."
⁉️آیا #آقازاده ها حاضرند پراید سوار شوند؟
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃❤🍃💞🍃❤🍃💞🍃❤
❤🍃❤
🍃💞
❤
🎥 #ببینید
🎀 مرتب بودن زن و شوهر برای همدیگر
🎤 استاد حجت الاسلام #قرائتی
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
#در_باب_احکام_آمیزش ( ۱ )
💢 #احکام شرعی زیر طبق نظر #مراجعِ_تقلید: #امام_خمینی، #امام_خامنه ای و آیات عظام #بهجت، #تبریزی، #سیستانی، #صافی، #فاضل_لنکرانی، #نوری_همدانی، #مکارم_شیرازی و #وحید_خراسانی تنظیم شده و در موارد اختلافی، نظر آن مرجع ذکر شده است.👌
🔸 اگر زن عذرِ شرعی مثل حیض و... نداشته باشد باید هر زمان که شوهرش خواست #تمکین کند و خود را در اختیار او بگذارد.
🔹 اگر #آمیزش برای سلامتیِ زن #ضرر داشته باشد، یا عذرِ شرعی مثل روزه رمضان داشته باشد، #باید از آمیزش شوهر خود جلوگیری کند.
🔸 اگر مرد بخواهد از پشت نزدیکی کند، همسرش میتواند جلوگیری کند، ولی از دیگر #لذّت_ها نمیتواند ممانعت کند.
#ادامه_دارد
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
#در_باب_احکام_آمیزش ( ۲ )
🔸 #آمیزش با همسر در فاصله عقد تا عروسی اشکالی ندارد؛ ولی اگر در #عرف خودشان آمیزش را برای شب عروسی میدانند، بهتر است مراعات عرف شود.👌
🔹 نزدیکی کردن در شبهای #مورد_احترام مثل #شب_قدر و #شب_عاشوراء و شبهای شهادت امامان علیهم السلام #حرام نیست و اشکالی #ندارد.
🔸 در دوران #بارداریِ زن، آمیزش با او #جایز است مگر آنکه برای زن یا بچه، ضرر و #خطر داشته باشد.
🔹 در هنگام آمیزش اگر مرد به اندازه ختنه گاه یا بیشتر داخل شود؛ در جلو باشد یا در پشت (گر چه مَنی بیرون نیاید) هر دو جُنب میشوند و #باید غسل به جا آورند. ( مکارم: در صورت دخولِ از پشت بنابر احتیاطِ واجب هم #وضو بگیرد و هم #غسل کُند ).
#ادامه_دارد
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
#در_باب_احکام_آمیزش ( ۳ )
🔸 در صورتی که زن و شوهر ـ بدون آمیزش و دخول ـ #مزاح و شوخی کنند و مَنی از آن دو خارج نشود، #غسل واجب #نمی_شود.
🔹 برای #چند_مرتبه آمیزش #یک_بار غسل کردن کافی است. ( برخی گمان میکنند به تعداد دفعاتِ آمیزش بایستی غُسل کنند )
🔸 شخصِ جُنب، میتواند قبل از غسل کردن، با همسرش آمیزش کند ولی #کراهت دارد ( در این صورت اگر خواست نزدیکی کند خوب است که ابتدا وضو بگیرد و محل جنابت را بشوید و بعد نزدیکی کُند )
🔹 کسی که #نمی_تواند غسل کند، ولی #تیمّم برایش ممکن است؛ میتواند با همسرش آمیزش کند و با تیمّم نماز بخواند؛ خواه بعد از داخل شدن وقت نماز باشد، یا پیش از آن.
🔻 ( فاضل لنکرانی: اگر هدف لذّت بردن یا امر عقلایی دیگری باشد #آمیزش اشکالی ندارد.)
#ادامه_دارد
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
#در_باب_احکام_آمیزش ( ۴ )
🔸 مرد یا زن در هر نوبت که با همسرش #آمیزش میکند؛ لازم نیست فوری غسل کند، بلکه غسلِ جنابت برای #اقامه_نماز و عباداتی در آن #طهارت شرط است، مثل تماس بدن با قرآن و... واجب میشود.
🔹 ترشّحات و رطوبتهایی که از بانوان خارج می.شود #پاک است مگر آنکه یقین کند بول یا مَنی است. بنابراین نیازی به غُسل نیست و وضو و نماز را #باطل نمیکند.
🔸 اگر هنگام بازی با شوهر، زن به تحریکِ کامل و اوجِ لذت جنسی برسد و از زن مایعی خارج شود، حکم مَنی را دارد و غسل بر او واجب می شود، هر چند دخولی صورت #نگرفته باشد.
🔹 مرد نمیتواند همسرش را با وسایلِ #مصنوعی از لحاظِ جنسی اشباع کند ولی می.تواند با هر #عضو_بدن_خود، او را ارضاء کند.
#ادامه_دارد
#احکام
#زناشویی
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
#در_باب_احکام_آمیزش ( ۵ )
🔸 #مَذی به آبی میگویند که گاهی بعد از #مُلاعبه و شوخی کردن با همسر بیرون میآید. #وَذی آبی است که گاهی بعد از منی بیرون میآید. #وَدی به آبی میگویند که گاه بعد از بول بیرون میآید و کمی سفید و چسبنده است. تمامی این آبها در صورتی که مجرایِ ادرار #آلوده به بول و منی نباشد، #پاک است.
🔹 #استمناء آن است که انسان با خود یا دیگری کاری کند که از او منی بیرون آید، این کار حرام است و عذابِ دردناکِ اُخروی دارد ولی استمناء مرد با بدنِ زنش و استمناء زن با اعضای بدن شوهرش #اشکالی ندارد.
🔸 نزدیکی با زن از پشت، به نظر برخی مراجع #کراهت شدید دارد و به نظر برخی دیگر از مراجع بدون #رضایت زن بنابر احتیاط واجب #جایز نیست.👇 (وحید خراسانی و تبریزی: حتی با رضایت زن نیز بنابر احتیاط واجب جایز نیست.)
🔹 منی یکی از نجاسات است و خوردن آن حرام است.
🔸 اگر مرد در حالِ #آمیزش بفهمد زن #حائض شده، باید #فوراً از او جدا شود.
#احکام
#زناشویی
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
🎥| ماجرای "بینظیر بوتو" و #هاشمی_رفسنجانی
❌ سیر استحاله، از #نماینده_انقلابی تا #نماینده_ذلیل مجلس
🎤استاد آیت الله وفسی
#جنجالی
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
◾️◾️◾️◾️◾️
▪️ #پيامبرگرامی_اسلام صليالله عليه و آله و سلم:
▪️لَوأَنَّ الغِياضَ أَقلامٌ والبَحْرَ مِدادٌ والجِنَّ حُسّابٌ والإِنسَ كُتّابٌ ما اَحْصَوْا فضائلَ عليِّ بن ابيطالب عليهالسلام!
▪️اگر تمام درختان قلم، و درياها جوهر، و جنيّان حسابگر و آدميان نويسنده شوند، نخواهند توانست فضائل #علی_بن_ابیطالب عليهالسَّلام را اِحصا و شمارش نمايند!
📚تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی، ص ١٣
📚کفايةالطالب گنجی شافعی، ص ١٢٤ـ١٢٣
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
🎬 #ببینیم | بدون قرآن
🔥 روایت تصویری
از زندگی در تاریکی
➕راه حل این مشکل
از زبان رهبر انقلاب
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
😱 آثارِ #زنازاده ها در تاریخ
⚠️ کفّار و مشرکان در برابر دعوت پیامبران الهی واکنشهای متعددی داشتند. گروهی، آنها را تکذیب میکردند. قرآن در اینباره میفرماید: «فَفَرِیقاً کَذَّبْتُم»؛[1]
🚷 اما گروهی پا فراتر نهاده و دست به کشتن پیامبران الهی میزدند.[2]
🔆 روایاتی در نکوهش کسانی که انبیای الهی و فرزندان آنان و امامان معصوم(ع) را به قتل میرساندند وارد شده است:
✅ #پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم فرمود:
پیامبران و فرزندان آنها را نمیکشند، مگر زنازادگان».[3]
✳️ همین مضمون از #امام_باقر(ع) نیز نقل شده است.[4]
در ارتباط با آیه شریفه «ذَرُونِی أَقْتُلْ مُوسى»[5] از #امام_صادق(ع) پرسیدند که چرا فرعون، موسی را نکشت؟! آنحضرت در پاسخ فرمود: زیرا پیامبران و حجتهای پروردگار را تنها زنازادگان میکشند(و فرعون زنازاده نبود).[6]
➖ روایات دیگری، قاتلان #امام_علی(ع) را «ولد الزنا» اعلام میکند.[7]
📚 [1]. بقره، ۸۷.
[2]. بقره، ۶۱؛ آلعمران، ۲۱ و ۱۱۲.
[3]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، ص ۷۹، نجف اشرف، دار المرتضویة، چاپ اول، ۱۳۵۶ ه.
[4]. همان، ص ۷۹.
[5]. غافر، ۲۶.
[6]. کامل الزیارات، ص ۷۸.
[7]. ر.ک: مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ۲۷، ص ۲۴۰، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، بیروت، ۱۴۰۳ ق.
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
☣ نقش #یهود در قتلهای زنجیرهای امامان و پیامبران
❌ از #عبدالرحمن_بن_ملجم_المرادی، با عنوان «ابن الیهودیة»(فرزند یهودی) و «شبه الیهود»(شبیه یهودیان) یاد شده است:
1⃣ #امام_علی(ع) بلافاصله بعد از ضربت خوردن فرمود که این ملعونِ #یهودیزاده مرا کُشت: «قَتَلَنِی ابْنُ مُلْجَمٍ قَتَلَنِی اللَّعِینُ ابْنُ الْیَهُودِیَّةِ»؛ مرا ابن ملجم کشت؛ مرا ملعونی که فرزند زن یهودی بود کشت.
2⃣ امام علی(ع) در جواب سؤال #امام_حسن(ع) که پرسید چه کسی اقدام به کشتن شما کرد؟، فرمود: «قَتَلَنِی ابْنُ الْیَهُودِیَّةِ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُلْجَمٍ الْمُرَادِی» ابن ملجم که فرزند زنی یهودی است اقدام به کشتن من کرد.
3⃣ در روایتی چنین نقل شده است که وقتی #ابن_ملجم در ملاقاتی با امام علی(ع) خود را معرفی کرد، امام به فرمود: « #رسول_خدا(ص) به من خبر داد که قاتل من فردی شبیه یهود است و او(ابن ملجم) یهودی است».
⏪ در هر حال، ممکن است که این روایات صریحاً ناظر به آن نباشند که ابن ملجم فردی یهودی بود، اما از آنها برداشت میشود که او در منش و روش مانند یهودیان و چه بسا بدتر از آنان بود.
📚 مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ۴۲، ص ۲۸۱، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.
📚 ابن عساکر، علی بن الحسن، تاریخ دمشق، ج ۴۲، ص ۵۵۴، بیروت، دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع، چاپ اول، ۱۴۱۵ق.
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN
┈••✾•🍃❁﷽❁🍃•✾••┈
⚫️ اللهم العن قتلة #امیرالمؤمنین_امام_علی_علیهالسَّلام
🔴 پیشگویی #امیرالمؤمنین #امام_علی (ع) از کیفیت شهادتشان...
💭 #امام_باقر عليه السلام فرمود: چون ابو بكر مُرد و عمر جانشين او شد، عمر به مسجد رفت و نشست. مردى بر او داخل شد و گفت: اى أميرالمؤمنين من مردى يهودی هستم و من از دانشوران ايشان هستم و اراده من آن است كه چند مسأله از تو سؤال كنم اگر جواب مرا بدهی مسلمان میشوم، عمر گفت: آن مسائل چيست؟
🗯 يهودى گفت: سه تا و سه تا و يكى، اگر میخواهى از تو سؤال كنم؟ و اگر در قوم تو كسى داناتر از تو باشد مرا به او راهنمائى كن تا از او سؤال كنم.
▪️عمر به #على_بن_ابی_طالب عليه السلام اشاره نمود و گفت: از اين جوان سؤال كن ...
◾️سائل گفت: وصى پيامبر صلي الله عليه وآله چه قدر بعد از او زندگى میكند؟ حضرت فرمود: سى سال.
◾️عرض كرد پس از آن ميميرد يا كشته میشود؟ فرمود: كشته خواهد شد. ضربتى بر فرق او زنند كه محاسن او با خونش رنگين میشود.
📚 القمي، ابي جعفر الصدوق، محمد بن علي بن الحسين بن بابويه (متوفاي ۳۸۱ هـ)، عيون أخبار الرضا عليه السلام ج۲۸، ص: ۵۷
📚 تحقيق: تصحيح وتعليق وتقديم: الشيخ حسين الأعلمي، ناشر: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت – لبنان، سال چاپ: ۱۴۰۴ - ۱۹۸۴ م
📚 القمي، ابي جعفر الصدوق، محمد بن علي بن الحسين بن بابويه (متوفاي۳۸۱ هـ)، كمال الدين و تمام النعمة، ج۱، ص ۳۰۰-۳۰۲، ناشر: دار الكتب الاسلاميه، تهران، چاپ دوم، سال چاپ: ۱۳۵۹ ه. ش.
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🆔 @GheyratIRAN