کلاس قرآن کریم(سورههای مدنی حزب مفصل)
#سوره_انسان
🔹🔹 سوره مبارکه انسان با توجه دادن به پیش از خلقت ظاهری انسانها شروع میشود و به خالقیت خدا (إِنَّا خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ) و اینکه انسان را امتحان میکند (نَّبۡتَلِیهِ) اشاره میکند.
🔹 لوازم این امتحان "توانایی فهم" (فَجَعَلۡنَـٰهُ سَمِیعَۢا بَصِیرًا) و "نشان دادن راه" (إِنَّا هَدَیۡنَـٰهُ ٱلسَّبِیلَ) است که هردو به انسان داده شده است.
🔹 عاقبت این امتحان هم با توجه به اختیار انسانها (إِمَّا شَاكِرࣰا وَإِمَّا كَفُورًا) به جهنم یا بهشت منتهی میشود.
🔹 لکن جهنم را با یک آیه توصیف میکند و بهشت را با 18 آیه که نشان از این دارد که مقصود خلقت انسان بهشت است نه جهنم. جهنم حاصل خروج از راه خداست به اختیار خود انسان.
🔹🔹 بعد از توصیف مفصل بهشت به "نزول قرآن" اشاره میکند که "مصداق مهم إِنَّا هَدَیۡنَـٰهُ ٱلسَّبِیلَ است. "
🔹🔹 و نهایتا در سیاق آخر به فضای اجتماعی سورههای مدنی برمیگردد و بحث "عدم اطاعت کفار" در این سوره هم مطرح میشود که صبر میخواهد و عبادت و سجده و یاد خدا.
#استاد_حمید_جلالی
#هفته_دهم- ۹۸/۹/۲۸
#پنجشنبههای_شریف
حوزه شریف
🔻
@hdsharif
HD.sharif.ir
وحدت حوزه و دانشگاه.rar
32.14M
🔹 پرونده *وحدت حوزه و دانشگاه* با ارائه #استاد_موسوی چندی پیش در کانال حوزه شریف منتشر شد. پوستر و متن کامل این پرونده را میتوانید دانلود کرده و یا هشتگ #وحدت_حوزه_و_دانشگاه را در کانال تلگرامی حوزه شریف به آدرس HDSUT@ جستجو نمایید.
حوزه شریف
🔻
@hdshaif
HD.sharif.ir
#شرح_رساله_حقوق_امام_سجاد_علیهالسلام
#استاد_مصطفی_جلالی ۹۸/۰۹/۲۸
🔹همه حقوق، از حقوق بندگی خداوند سرچشمه میگیرد. لازمه شناخت این حق، شناخت رابطه بین خدا و بندگان است. در ادبیات فلسفی ما این رابطه، با وجود فیغیره یا وجود فقری تبیین میشود. برای اثبات وجود فقری، کافیست نشان دهیم که چنین وجودی، وجود دارد. یک نمونه از وجود فقری، تصاویر ذهنی ماست.
🔹ما تا زمانی که به تصاویر ذهنی خود توجه میکنیم، آنها وجود دارند؛ ولی به محض آن که توجه ما از آنها منحرف میشود، این تصاویر از بین خواهند رفت. خداوند دائما در حال توجه به ماست. در آیة الكرسي در وصف خدا خواندهایم که "لاتأخذه سنة و لانوم". این نشان از توجه دائمی خدا به ماست.
🔹رابطه واقعی بین علت و معلول، همین رابطه است که علت ایجاد یک موجود، علت بقای آن هم هست. معلول هر لحظه نیازمند فیض وجود است. خداوند نسبت به بندگان خود هم فیض عام (رحمانیت) و هم فیض خاص (رحیمیت) دارد.
🔹مالکیتی که ما نسبت به تصاویر ذهنی خود داریم و مالکیتی که خداوند نسبت به بندگان دارد، نسبت به مالکیتی که ما با خرید یک شیء پیدا میکنیم خیلی خاصتر و ویژهتر است. خدا پادشاه و مالک عالم است.
🔹داشتن چنین تصوری از عالم، در سلوک انسان بسیار اثرگذار است. سلوک یعنی ما فضای تشریعی خود را با فضای تکوین خود که بندهی خدا بودن است، منطبق کنیم.
🔹از همین جهانبینی فقری، بینهایت بودن خدا نیز ثابت میشود؛ چون هستی نمیتواند مرز داشته باشد. امکان ندارد "نیستی، وجود داشته باشد". پس خدا که همان هستی است، بینهایت است.
انسان وقتی به اتصال با خدا میرسد، عملا صفات خدا را نیز مییابد. او نیز مانند خدا، "حیّ قیوم" میشود. خداوند در حدیث قدسی میفرماید: "بنده من، من را اطاعت کن، تو را مثل خود قرار میدهم. من میگویم، کُن فیکون؛ و تو میگویی کُن فیکون"
#پنجشنبه_های_شریف
#هفته_دهم
حوزه شریف
🔻
@hdsharif
HD.sharif.ir
✅ انجمن کارآفرینی و توسعه کسب و کار شریف برگزار میکند:
"هماندیشی پیرامون مقوله اشتغال"
⏰ زمان: یکشنبه ١ دی، ساعت ١۴ الی ١۶:٠٠
🏢 مکان: سالن کنفرانس مرکز خدمات فناوری
(https://goo.gl/maps/B445k4hhF8PuBAuq5)
سخنران: مهندس سید محمد رضوان مدنی؛ مشاور محترم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
📝 ثبتنام در:
https://evnd.co/flQfZ
جناب آقای Emet Jones، متولد 1990 از کشور ایرلند، دانشجوی الهیات مسیحی، در سالهای پرشور جوانی با خواندن ترجمه انگلیسی قرآن به دین اسلام علاقهمند شد و به آن گروید. او بعد از آشنایی با پیامبر دین اسلام، نام خود را به احمد تغییر داد و در مقطع کارشناسیارشد عمیقتر با دین اسلام آشنا شد.
حوزه شریف
🔻
@hdsharif
HD.sharif.ir
💠بخشی از صحبتهای جناب آقای #احمد_جونز در بین معرفتجویان حوزهشریف در روز وحدت حوزه و دانشگاه:
🔹خیلیها این روزها فقط به اسم، دین دارند. این موضوع هم دامنگیر غرب و هم کشورهای اسلامی شده است. این موضوع متاخری است که در گذشته نبوده اما امروزه در هر جامعه متدینی دیده میشود.
وقتی انگلیسیها وارد مصر شدند سعی کردند متفکرین اسلامی را متقاعد کنند تا به هدف پیشرفت، اسلام را از صحنه اجتماع حذف کرده و به گوشه خانهها ببرند.
🔹در غرب این موضوع مطرح است که آینده انسان تنها وابسته به علم است (البته نه علمی که از دید بوعلیسینا تماماً توحید بود) و دین جایگاهی ندارد. رسانهها هم اینطور القا میکنند که باید به سمت مدرنیسم و پستمدرنیسم بروید و تنها راه رشد این است.
🔹در شوروی اگر دین در بیرون از خانه نمودی پیدا میکرد برخوردهای شدیدی با فرد دیندار انجام میشد. امروزه نیز در ازبکستان، تاجیکستان و... سعی کردهاند نسل جدید را بیهویت بار بیاورند و ارتباط او با منابع دینی و یا حتی ادبیات کهن (مثل اشعار مولانا) را قطع کنند.
🔹 انقلاب اسلامی نماد حفظ مذهب و ترویج فکر و سبکزندگی مذهبی است که دست بسته مردم در دوران پهلوی را برای دینداری باز کرده است.
حوزه شریف
🔻
@hdsharif
HD.sharif.ir
🔹آنچیزى که ما از محیط دانشجویىمان انتظار داریم، پیشرفت علم، پیشرفت اندیشه سیاسى، عمق اندیشه دینى و ایمان دینى، عمق معرفتدینى و روشنبینى دینى، دست یافتن به قلمروهاى جدید، هم در زمینه علم، هم در زمینه سیاست، هم در زمینه معرفتدینى در محیطدانشجویى است، البته به کمک راهنمایان هر بخشى.
🔹 شما براى کار علمى باید استاد داشته باشید، براى کار معرفت دینى باید استاد داشته باشید، براى کار سیاست هم همینجور است. کار را شما میکنید، او راهنمایى میکند. دانشگاه ما و محیط دانشجویى ما بایستى در همه این عرصهها پیشرفتهاى حقیقى و چشمگیرى کند و این پیشرفتها را انشاءالله خواهد کرد.
#رهبر_معظم_انقلاب_امام_خامنهای
ارزشیابی انتهای نیمسال اول سال تحصیلی ۹۸-۹۹
حوزه شریف
🔻
@hdsharif
HD.sharif.ir