eitaa logo
نویسندگان حوزوی خراسان
426 دنبال‌کننده
809 عکس
123 ویدیو
18 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان خراسان رضوی است. https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b ✒✒✒ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @Saleh117 #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🌹 سه دلیل ساده بر عصمت حضرت زهرا(س) ✍️ بابک شکورزاده ۱- آیه تطهیر که پاکی و عصمت اهل البیت را بیان می‌کند و بی‌تردید حضرت زهرا سلام الله علیها از اهل بیت هستند. ۲- حدیث معروف نبوی مبنی بر اینکه خداوند با رضایت حضرت راضی می‌شود و با غضب او غضبناک می‌شود. اطلاق این مطلب که شرطی ذکر نشده دلالت بر عصمت می‌کند؛ مانند آیه اطاعت از اولی الامر که بدون قید و شرطی اطاعت را واجب کرده است. ۳- روایت ائمه علیهم‌السلام مبنی بر اینکه ما حجت خدا بر خلق هستیم و فاطمه علیها‌السلام حجت خدا بر ما است. این که شخصی حجت خدا بر ائمه‌ای باشد که خود آن‌ها معصوم هستند گویای عصمت آن شخص است؛ در نتیجه حضرت فاطمه سلام‌الله علیها معصومه هستند‌. @HOWZAVIAN
🍃دستپخت نظام یا تجاوز تربیتی غرب؟! ✍🏻 فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین در حدود ۱۵۰ سال پیش غرب گرا ها با بنیان مبانی نواندیشی توانستند دیدگاه های منتقد و مخرب‌ حجاب را نهادینه سازند و‌ در نهایت حجاب زدایی عصر رضاخانی را محقق نمایند؛ در سال های اقدام حکومتی رفع حجاب رضا پهلوی، بی حجابی عادی انگاری شد و با وقوع انقلاب اسلامی مدتی عادتی که شکل گرفته بود در لایه های زیرین اجتماعی پنهان ماند… همپای تلاش ۴۰ ساله مذکور، فرهنگ سازی با متد غرب گرایی توسط رسانه های ضد انقلاب و فعالیت حدود ۲۰۰ شبکه ماهواره برون مرزی به طور شبانه روز، برگه برنده را بر دوش رسانه های مخالف ایران وحجاب اسلامی قرار داد. تحرکات این رسانه ها، متمرکز بر خانواده ایرانی به منظور ترویج اقسام مختلف فساد بوده و هست و در نتیجه آن، امروز با گذشت کمتر از یک‌قرن دوباره شاهد مطالبه جدی حجاب برداری هستیم. اما در ارزیابی این دو مقطع زمانی یعنی رفع حجاب رضاخانی و مطالبه رفع حجاب در نظام اسلامی چند نکته قابل توجه است: 🌀 اول اینکه حکومت اسلامی در طول چهار دهه حیات خود، به انواع تجاوزات فرهنگی مبتلا بود و با چالش انواع تحریم ها و فشارهای اقتصادی روبرو گردید و طبیعتا انرژی و هزینه تلاش برای ترویج فرهنگ اسلامی را بسیاری از این فشارها کاسته است. این مسئله در عین اهمیت، توجیه کننده ی ضعف مدیریت فرهنگی داخلی نیست و مطالبه جدی فرهیختگان مومن را می طلبد. 🌀دوم‌ اینکه تجربه دوران رضاخانی و طعم آزادی بی قید و‌ شرط که در کام عده ای باقی مانده بود با سرمایه گذاری مخالفان درون و برون مرزی، به نسل بعدی انتقال یافت و خلاء فقدانِ عزم جدی در رواج فرهنگ مذهبی را درحال پر کردن است. 🌀سوم اینکه چنانچه اضطرار مشکل فرهنگی توسط متصدیان و مردم دین مدار درک نشود این احتمال وجود دارد که ریزش های بیشتری در آینده گریبان گیر جامعه بشود. ❓در آخر این سوال مطرح می شود که آیا آن‌چنان که رضا پهلوی و اعوانش در گسترش فرهنگ غرب جدیت و اصرار داشتند، مدافعان و مسئولان نظام اسلامی در طی این سال ها چنین عزمی را ارئه کرده اند؟! @HOWZAVIAN
🟨 برده خانگی قانع نمی‌شود! ✍️ سمیه محسنی، عضو تحریریه مجتهده امین در سایت تحلیلی فکرت نوشت: واقعیت، تلخ‌تر از شکست بازی ایران و آمریکا، غصه و دردی بود که بعد از بازی از صدای هلهله و شادی و بوق و کرنای خیابان، به سراغم آمد. هر چند قطعاً می‌دانم که تعداد آن شادی‌کنان به نسبت مردم ایران بسیار اندک است. غصه از اینکه چقدر آدم‌ها می‌توانند غافل باشند که علیه وطن و ریشه خود این اقدام را انجام دهند. نمی‌دانم این شادی ریشه در رذالت داشت یا جهالت!؟ شاید هر دو، نمی‌دانم! بعد که کمی فکر کردم یادم آمد نه تنها تاریخ ایران بلکه تاریخ جهان بارها شاهد این رفتارها بوده است! گاه از روی جهالت(خطای شناختی) و گاه از روی عناد و دشمنی، گاه بی‌ریشگی، گاه منفعت‌طلبی و گاه خیانت.‌ مگر نه اینکه وقتی کودتای انگلیسی _ آمریکایی ۲۸ مرداد سال ۳۲ دولت ملی و قانونی مصدق را سرنگون کرد، عده‌ای در داخل برای‌شان سوت و کف زدند!؟ مگر نه اینکه بسیاری از حرکت‌ها و جنبش‌های آزادی‌بخش با خیانت افراد به ظاهر خودی و دوست، شکست خوردند؟! گاندی وقتی حرکت ضد استعماری خودش را آغاز کرد یکی از مشکلاتش همین گروه خائن و وطن فروش بود! همچنین نلسون ماندلا و تمام جنبش‌های رهایی‌بخش تاریخ! حال که دقت می‌کنم می‌بینم این خودباختگان به قول جلال، هرهری مذهبِ التقاطیِ بی‌اصالت، پدیده جدیدی نیستند! گاه در موقعیت یک فرد معمولی بروز می‌کنند و گاه در جایگاه یک فرد به ظاهر فرهیخته و اندیشمند! گاه در کسوت عوام و گاه در کسوت خواص، گاه در جامه‌ی یک کارگر و گاه در لباس یک سلبریتی که با پشتوانه شهرت ضریب می‌گیرد و تصاعدی شیوعی طاعونی پیدا می‌کند. بصیرتمندی که طبقه و شغل و عوام و خواص نمی‌شناسد. نمی‌دانم آیا برای این احمد کسروی‌ها و تقی‌زاده‌ها علاجی وجود دارد؟! البته که به آگاهی و بیداری آن کارگر و آدم معمولی بیشتر می‌توان امید داشت. 🔗 متن کامل در سایت فکرت @HOWZAVIAN
. 🔆 رسم بنده پروری ✍️ علیرضا مکتبدار، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی هنوز بهار دوم زندگیش فرا نرسیده بود که از دامن پاک مادر جدا شد. مادر دیده از جهان فروبست. دو یا سه بهار دیگر را که سپری کرد، زندگی اش رنگ خزان گرفت. پدر و مربی اش به سرای باقی شتافت. او ماند و برادرش که به وصیت پدر، تحت سرپرستی و تربیت روحانی و معلمی وارسته قرار گرفتند. آموزشهای لازم و فنون هنری و دانشهای نقلی و عقلی را فرا گرفت و از دریای معنویت، جرعه ها نوشید. او و برادرش همچون یک جان در دو کالبد بودند. با هم قد کشیدند، رشد کردند و از درجات دانش و نردبان معنویت بالا رفتند. پیر عارفان معاصر، آسید علی آقای قاضی او و برادرش را چون جان خویش گرامی می داشت. او که در مکاشفه برادر علامه اش، با انبیا جلسه می گیرد، دیو فقر چنان گلوی زندگی اش را می فشرد که بخاطر دو هزار تومان بدهی، روزگاری را در کنج زندان سپری می کند. او صاحب کرامات بود اما اساساً کرامت را مقام نمی دانست. همیشه می فرمود ما طلبی از خدا و حقی بر او نداریم. ما به وظیفه مان عمل می کنیم، خواجه هم خود رسم بنده پروری می‌داند. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃سروها با دستِ بسته هم سرفرازند! ✍️زهرا سعادت، عضو تحریریه مجتهده امین سروها با دستِ بسته هم سرفرازند! سروهای "غواص" را می گویم... همان‌هایی که به دل دریایی" اروند" زدند، غافل از اینکه عملیات‌شان لو رفته!! همان" گل‌هایی" که سال‌ها در قلب اروند به امانت گذاشته بودیم! همان سروقامتانی که با دست‌های بسته، وفاداری به خاک وطن را بر سطور سرخ تاریخ دفاع از حریم انقلاب به یادگار نوشتند! همان غیرتمندانی که پای حفظ ناموس وطن ماندند! همان اروندی که امانت داریِ آستان مقدس "شهادت" در راه خداست! همان"گلزار شهدا"یی که زیارتگاه خیل عاشقان حسینی است! همان"امامزادگان عشق"...‌ @HOWZAVIAN
✔️ سربازِ گره‌گشایِ‌امام ✍️ عباس بابائی زندگی کوتاه فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مصداق بارزی است برای کلمه‌ی «برکت»؛ آخر چگونه می‌شود انسانی با آن شرایط سخت دوران مکه و مدینه و با آن همه دشمنی و صدالبته عمر کوتاه، بتواند فعالیت‌هایی این‌گونه اثرگذار در راستای انسان‌سازی و جامعه‌سازی و تمدن‌سازی داشته باشد؟! مخالفان«اسلام سیاسی» هرچقدر تلاش کنند و محافل خنثی تشکیل دهند و سخنان خنثی بگویند و بنویسند، نمی‌توانند زندگی سیاسی این بانو را به حاشیه برند تا بتوانند در سایه‌ی این «مبارزِتحریف‌شده»، به حاشیه‌نشینی و حاشیه‌گویی و حاشیه‌نویسی ادامه‌دهند! وقتی به زندگی این بانو نگاه می‌کنیم او را «سرباز گره‌گشای امام جامعه» می‌بینیم؛ سربازی که در بسیاری از میادین، گره از ابروان امام خویش بازکرد. اولین گره‌گشایی او به‌هنگام ولادت بود؛ آن‌هنگام که اتهامات بی‌اساس دستگاه رسانه‌ای مشرکین باعث شده بود تا نبی مکرم اسلام «ابتر» خوانده شود و بی‌دنباله؛ ولادت این بانو از یک‌طرف و نسل مبارک‌شان از طرف دیگر برای همیشه دشمن آن‌زمان و هرزمان را ناامید کرد. او کوثری شد جوشان و خروشان که ذریه‌اش علی‌رغم مظلومیت‌ها و آوارگی‌ها و شهادت‌ها، اکنون در تمام تاریخ و جغرافیا نورافشانی می‌کنند. مخالفان «اسلام سیاسی» چه بخواهند چه نخواهند، بزرگ‌ترین رهبران و مبارزان مکتب شیعی، فرزندان این مادرند؛ سید روح‌الله‌ الموسوی‌ الخمینی، سیدعلی‌ حسینی‌ خامنه‌ای، سیدعلی‌ حسینی‌ سیستانی، سیدمحمدباقرصدر، سیدحسن‌نصرالله، سیدابراهیم زکزاکی، سیدمحمدعلی نقوی و... گره‌گشایی دوم این بانو از امام جامعه زمانی بود که به‌تنهایی جای پنج حامی بزرگ نبی را پر کرد و به «ام‌ابیها» لقب یافت.«ام ابیها» یعنی «مادرِپدر» و فاطمه زمانی این لقب را از پدر گرفت، که تمام آن‌چه را که یک مادر برای فرزند نثار می‌کند، فدای پدر کرد. او از ۵ سالگی اگرچه مادرارجمندش را از دست‌داد، اما تا آخر عمرِپدر، مادرِپدر شد و برای این امام، غمگسار و یاور. آن‌هنگام که این «امامِ‌مقتدرِمظلوم» با سرورویی آغشته از جفای جاهلان به خانه‌ی بی‌خدیجه بر می‌گشت، دستان نوازشگرِ مادری به‌نام «فاطمه» مرهمی‌بود بر زخم‌های جسم و جان پدر و بازوانی بود برای پیش‌برد آرمان‌های این «امامِ‌بشر». ادامه دارد... @HOWZAVIAN
▪️«کوثر» و معنای تمدنی آن (1) ✍️ حبیب الله بابایی تمدن در نگاه فلسفی و اجتماعی به مثابه «کلان‌ترین نظام مناسبات انسانی» و در نگاه اخلاقی به مثابه «انباشتِ خیرات کثیر و کلان» همواره با مقولات کلان انسانی و مسائل بزرگ اجتماعی ارتباط دارد. یکی از نکته‌های مهم در قرآن در صورت‌بندی تمدن اسلامی، مقولۀ «خیرِ کلان» و صورت‌بندی اجتماعیِ آن است، اینکه اساسا «خیر» از منظر قرآنی در چه فرایندی تبدیل به «خیر بزرگ» می‌شود و در مقیاس امت اسلام و یا در مقیاس کلان بشری نقش‌آفرینی می‌کند؟ این پرسش، محور اصلی و مرکزی در این مقاله خواهد بود تا با تأکید بر آیه 261 از سورۀ بقره («مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ‏ في‏ كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم‏»)، فرایند کلان‌شدگیِ خیر در ادبیات و در منطق قرآنی را نشان داده و از آن خوانش تمدنی ارائه بکند. آیۀ مزبور یکی از شاخص‌ترین آیاتی است که به خیر کلان و مکانیسم این کلان‌شدگی اشاره کرده است. این آیه با بیان مثالی به تبیین چگونگی کلان‌شدگیِ خیر و نیکی پرداخته و مهمترین عامل این رشد و کلان شدگی را «فی سبیل الله» بودن معرفی می‌کند.آیه سنبله به انفاق مال در راه خدا پرداخته و آن را به منزله حبه و دانه گندم می‌شمارد که این دانه رشد کرده و از آن هفت خوشه می‌روید و از هر یک از این خوشه‌ها صد دانه گندم به بار می‌آید. سپس آیه این نوید را می‌دهد که خدا این مقدار را برای هر که بخواهد چند برابر می‌کند. بدین‌ ترتیب هر حبه مالی که در راه خدا انفاق می‌شود، برکت می‌یابد و به صدها و بلکه هزاران دانه خیر تبدیل می‌شود و از این خیرها و نیکی‌های فرد، خیرات بزرگِ اجتماعی و نیک‌های کلان در مقیاس امت رخ می‌نماید. در این چند یادداشت به نسبت بین «فی سبیل الله» بودن (در یک مرحله) و «فی الله» بودن (در مرحله دیگر) و «کلان‌شدگی» و فرایند زایش خیرات کثیر و کلان از عمل فی‌سبیل‌الله و عمل فی‌الله خواهیم پرداخت تا شاید از این رهگذر بتوان به قاعده‌ای تمدنی در تبدیل خیرات اجتماعی به خیرات تمدنی دست یافته و آن را به مثابه یک سنت در فرایند تمدنی مسلمانان مورد توصیه و تأکید قرار داد. @HOWZAVIAN
مادر چقدر به فکر ما بود! گفت: "بابا اگر مهریه همه دختران درهم و دینار باشد و مهریه من هم، پس فرق دخت نبی(که باید الگو باشد) با دیگران چیست؟"  فرمود: "دخترم می خواهی مهرت چه باشد؟"   گفت: "از خدا می خواهم اذن شفاعت شیعیان امتتت را مهرم قرار دهد"  و وقتی بابا تأیید خدا را به او ابلاغ می کند، دختر سراپا شوق و شور می شود . . . .  امشب هم وقتی می خواهد برود، از همسرش می خواهد برگ شفاعت را با او به خاک بسپارد تا روز محشر با مدرک نزد خدا حاضر شود و شیعیان را گلچین کند؛  مادر چقدر به فکر من و تو بود، پیش از خودش و بیش از خود ما!!!!  🖋 زهرا شریعتی
به بهانه شام غریبان مادر؛ اشک، صبر، مادر آسمان چه بیقرار می بارد امشب در غم رفتنت  ای اول شهیده علی(علیه السلام) ! سلام بر قلب بیتاب علی(علیه السلام) که این لحظات، سپندوار دور شمع وجودت می گردد و ملتمسانه تکرار می کند: "کلِّمینی یا فاطمه" .... و سلام بر بغض فروخورده و دل شکسته یتیمانت مادر... به راستی که غم هجرت را کوه تاب نمی آورد در شگفتم از صبر اهل این خانه سلام بر دل شکستگان و ماتم زدگان غریب خانه علی(علیه السلام) 🖋 زهرا شریعتی
دغدغه مند بود و نگران . . . . . چنانکه هر که نمی دانست، فکر می کرد یک دنیا قرار است در تشییع جنازه اش حضور داشته باشند؛ . . . چشمش که به تابوت افتاد، بچه ها پس از مدت ها اولین لبخند مادر را دیدند!  در پوست خود نمی گنجیدند، با خود می گفتند این "چیز" هر چه هست لابد چیز خوبیست که مادر را اینگونه دلشاد کرده!!! مدام از مادر می پرسیدند: "مادر! این چیست؟ اسمش چیست؟ و . . . "  گذشت تا چند روز بعد که دیدند آن وسیله خوب!، مادرشان را با خود برد . . .. . حیران و مضطرب از خود می پرسیدند، خدا مادرم را کجا می برند؟  دلخوش کردند که نکند "برای شفا" می برند!؟ اما وقتی بابا بی مادر به خانه بازگشت،  کنج خانه نشست و غریبانه گریست،  وقتی شب بعد هم آمد و مادر نیامد،  دیگر باور کردند که آن چیز، خوب نبود!  اسمش هرچه می خواهد باشد، خوب نبود!  پس چرا مادر را آنقدر خوشحال کرد؟ اسماء این بار لب به سخن گشود: «مادر حیا می کرد که حتی جنازه اش را نامحرم ببیند» . . آری همه هستند ولی هیچ کسی "زهرا" نیست! اَلسَّلامُ عَلَیکِ أَیَتُهَا الصِّدیقَةُ الشَّهیدَة *** بعدنوشت: و تو گویی فروخوردن بغض و در خفا و آستین به دهان گریستن، از همان شب بر پیشانی مدینه مهر شد! همان شب که در مقابل پرکشیدن "انسیة الحوراء"، در سکوتی از سر عداوت، خاموش ماند و دم برنیاورد!!! 🖋 زهرا شریعتی
از ولنگاری فضای مجازی تا اغتشاشات راهی نیست زهرا شریعتی - تیرماه 78، تابستان و پاییز 88، سال 96،  آبان 98 و امثال آن ها، همه و همه یادآور حوادث تلخی برای مردم ایران اند و هر یک به بهانه ای رقم خورده اند و آسیب ها و هزینه های متعدد و گاه جبران ناپذیر فکری، فرهنگی، انسانی، اجتماعی و امنیتی را موجب شده اند؛ بنابراین نمی شود و نباید با پایان یافتن این وقایع به سادگی از کنارشان گذشت و آن ها را به تاریخ سپرد؛ زیرا در این صورت باید منتظر تکرارشان با عمق وگستره و تبعات بیشتر باشیم؛ چنان که طی ماه های اخیر شاهد بودیم این تسامح ها و جدی نگرفتن ها چگونه بار دیگر آرامش و امنیتمان را بر هم زد و خانواده های بسیاری را داغ دار کرد. پرواضح است که یکی از راه های جلوگیری از این گونه تجارب پرهزینه و دردآور، بررسی موشکافانه و شناخت ابعاد و عوامل زمینه ساز آن ها با دید باز و به منظور رفع و جبران است. در این راستا گزارش پیش رو، به تحلیل اجمالی عوامل اغتشاشات پاییز گذشته از نگاه اساتید دانشگاه و صاحب نظران می پردازد. https://shahraranews.ir/fa/publication/13580/127594?to_date=1401/10/07&p_id=3
در روزهایی که شاید برخی دهه هشتادی ها به تحریک عوامل بیگانه، همه هویت اجتماعی شان را در حضور بی هدف در خیابان ها و اغتشاشات می بینند، برخی دیگر از آن ها آگاهانه و با تمام وجود، در راه عقاید و ارزش هایشان، هزینه کرده و ره صدساله را یک شبه طی می کنند؛ معین قدمیاری از این دست دهه هشتادی هاست که هم سن وسالانش در سایه امنیتی که او و امثال او فراهم کرده اند، این روزها کف خیابان نفی غیرت می کنند و از آزادی دم می زنند، غافل از اینکه در مرزهای این کشور و صحنه تقابل با دشمن واقعی، «معین »ها مردانه پای غیرتشان به وطن و حراست از آزادی آن جان می دهند. روز گذشته، ساعتی را پای صحبت خانواده و دوستان شهید نشستیم تا بیشتر با این الگوی جوان آشنا شویم.. 🖋 زهرا شریعتی https://shahraranews.ir/fa/publication/13529/127136?to_date=1401/09/20&p_id=3
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان خراسان رضوی است. ✒ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @Saleh117 @HOWZAVIAN_khorasan
🔴 چرایی واکنش دوگانه‌ی بشر در برابر شهوت و غضب ✍️ سید محمدتقی موسوی کراماتی، محقق و پژوهشگر 🔸حرکت روی خط میانه و ملایم زندگی طبیعی، مستلزم کنترل مداوم شهوت در جایگاه حداقلی آن در چهار دیواری خصوصی و فردی است، تا تعادل روند زیست عادی انسان برقرار ماند؛ آنچنانکه استاد فرزانه شهید مرتضی مطهری راجع به فواید حجاب در چهار اصل آن را بیان کرده است که عبارتند از: آرامش روانی، استحکام پیوند خانوادگی، استواری اجتماع و ارزش و احترام زن که بخش‌های مختلف زندگی انسان را در حد فرد، بخشی از جامعه، نیمی از جامعه و همه جامعه را در بر می‌گیرد. 🔸اگر رشته فهم جامعه با عقبه نظری و فکری حجاب قطع شود، ارتباط تعاملی با مسأله حجاب، استوار و پابرجا برقرار نمی‌شود و به جای آنکه پوشش را پاسدار آزادی‌های انسانی پندارد، مانع آزادی‌های خویش می‌انگارد و چنانچه فرآیند فهم فلسفه حجاب با همه معانی پیشینی آن به طور کامل در ذهن عمومی جامعه نقش بندد، به عنوان یک ارزش فراگیر اجتماعی به یک رفتار ثابت عمومی در فرهنگ انسانی تبدیل می‌شود. 🔸یک مطالعه تطبیقی که در ۶۶ کشور صورت گرفته نشان داده است که هر چه زنان در جامعه بیشتر با مردان مختلط باشند میزان طلاق بالاتر خواهد بود 🔗 متن کامل این یادداشت @HOWZAVIAN
🔆 نخل و زیتون ✍️ علیرضا مکتب‌دار، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی به هر دو سرزمین عراق و لبنان سفر کرده ام. از عراق، گنبدهای زرین محو شده در غبار که همچنانکه پیشتر می روی، درخشان تر میشوند و از لبنان، تپه های پست سنگی، درختان پراکنده «ارز» از خانواده صنوبر، بوی قهوه، همچون قابهایی زیبا در فضای ذهنم آویخته شده اند. از هر دو دیار، شاعران نامداری برخاسته اند. از متنبی و ابونواس و دعبل تا الجواهری و الزهاوی در عراق و از می زیاده و میخائیل نعیمه تا غسان مطر و نزار قبانی در لبنان. در نمایشگاه کتاب بیروت، غسان مطر، این شاعر مسیحی سرگرم امضای تازه ترین اثر خود برای علاقمندان و خریداران کتابش بود. شنیده بودم قصیده ای در وصف امام حسین علیه السلام سروده است. خواستم شور و شعف خود را از اینکه شاعری مسیحی در وصف امام شیعیان قصیده ای سروده است ابراز کنم. صبر کردم تا سرش کمی خلوت شد. در حالیکه بر روی صندلی نشسته و پای راستش را روی پای چپش انداخته بود، به او نزدیک شدم. قدری خم شدم تا در هیاهوی بازدیدکنندگان، صدای من که تلاش می کردم به عربی فصیح با او سخن بگویم، به گوشش برسد. با ادب و نگاهی مهربان سرش را کمی برگرداند و به من نگریست. خودم را معرفی کردم و گفتم: شنیده ام درباره امام حسین علیه السلام قصیده ای سروده اید. پاسخ داد: آری. سپس من به خود جرأت دادم و گفتم: من دو بیت به زبان عربی درباره پیامبر و اهل بیت ایشان سروده ام. اجازه می دهید برای شما بخوانم؟ با کمال شگفتی پاسخ داد: امشب دوستان در منزل من گرد هم جمع می شوند. شما هم بیایید و در آنجا شعرتان را بخوانید. اما صد افسوس که این فرصت دست نداد و از حضور در محفل ادیبان و شاعرانی که برای حقیقت و در رثای آن شعر می سرایند، بی بهره ماندم. شاعران مسیحی زیادی از دیار زیتون درباره امامان اهل بیت علیهم السلام شعر سروده و زندگی آنان را در قالب داستانهای دلکش روایت کرده اند. @HOWZAVIAN
☘️ عاملیت و ساختار در مقوله حجاب ✍️ احمد اولیایی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی 🔹فارغ از تاریخچه حجاب در جمهوری اسلامی، اکنون و به ویژه پس از اغتشاشات اخیر، بی حجابی و بدحجابی مجددا مسأله شده است. 🔸واضح است که دشمن هم می داند بی حجابی دریچه نفوذ فرهنگی تمام عیاری است که اگر باز شود ده ها آورده ی دیگر برایش دارد، لذا از پررنگ کردن حاشیه های حجاب استقبال می کند. 🔷سوال اصلی اینجاست که سروسامان دادن به وضع حجاب بر عهده کیست؟ ⬅️ظاهراً پس از اغتشاشات و تعطیلی گشت ارشاد، هنوز تصمیم نظام در چگونگی مواجهه با این مقوله یا گرفته نشده یا هنوز اعلام نشده است. از طرف دیگر، کسانی که نسبت به شرع و اجرای آن حساس هستند احساس تکلیف کرده و از باب مقوله نهی از منکر، کنشگری میدانی می کنند. این کنشگری های انفرادی ناگزیر از اعمال سلیقه است چراکه طبیعتا فرد دارای سلیقه و اخلاق خاص مانند عصبانیت یا صبوری است که کنشگری او را نسبت به بی حجابی با کنشگری فرد دیگر متفاوت می کند. ◀️این اعمال سلیقه ها ممکن است در شروط امر به معروف و نهی از منکر مانند «عدم وجود مفسده»، یا «مراتب» خلل وارد کند. 🔷عاملیت یا ساختار؟ حاکمیت یا مردم؟ نظام یا آحاد؟ کدام یک در مقوله حجاب باید کنشگر باشند؟ 🔸قطعا در نظام طاغوت که حاکمیت به عنوان ساختار، بنا و اراده ای در اجرای شریعت و من جمله حجاب ندارد، عاملیت پررنگ می شود. اما در نظام دینی و حکومت اسلامی که بنا و اراده دارد شرع را بطور سیستمی و مبتنی بر روابط طبیعی درون سیستم ها پیاده سازی کند، کنشگری عاملیت چه جایگاهی دارد؟ این، یک سوال جدی ست. 🔶فرد متدین و دغدغه مند فارغ ازین که در چه حکومتی (دینی یا غیر دینی) زیست می کند، دائما نسبت به اقامه شریعت حساس است. اما در حکومت دینی امید بیشتری به اصلاح دارد و اساسا منتظر بسترسازی اقامه شریعت توسط حاکمیت است. همانطور که رهبر معظم فرمودند «حکومت اسلامی وظیفه دارد مقابل حرام شرعی بایستد»، به خصوص احکامی که اجتماعی است و بسترسازی بیشتری می طلبد. 🔹به عنوان مثال، کنش فردی (توصیه، تبلیغ، امریه معروف و ..) یک‌متدین برای اقامه نماز در هر دو حکومت یکسان است اما در باب استفاده از پول ربوی متفاوت است. یک حکومت می تواند با بسط بانکداری ربوی اساسا توصیه های فردی را برای دوری از ربا خنثی کند. 🔸اگر انتظار از حکومت در بسترسازی اقامه شریعت به سرعت پاسخ داده نشود دعوای عاملیت و ساختار بیشتر می شود. یعنی آحاد احساس تکلیف می کنند و عرض شد که درین صورت ممکن است سلایق اعمال شود. در نتیجه شاید فضا برای دشمن بیشتر فراهم می شود. ⬅️و آن چیزی که زمین می ماند دقیقا آن واجب شرعی و در بحث ما حجاب خواهد بود. @HOWZAVIAN
✍️ هاشم جنگجو، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی ✅ در ایام فاطمیه به یکی از مدارس راهنمایی رفتم. مدرسه ای در یک روستای محروم، با بافت مردمی تقریبا 100 درصد ولایی. عذاب وجدان داشتم که چرا یه جایی دارم میرم که نیاز به تبیین نداره و خودشون متدین هستن؟ چرا یه جای مهمتر که جوون‌ها شبهه دارن نمیرم. وارد مدرسه شدم، کادر مدرسه بسیار خوب و همراه بودن، بچه ها رو توی نماز خونه جمع کردن، از مسئولين تقاضا کردم که بیرون برن تا بچه ها راحت سوالاتشون رو بپرسن. خیلی صمیمی و با یه شوخی شروع کردم و جوّ خوبی حاکم بود. از بچه ها خواستم که سوالشون رو بپرسن. همین قدر بگم که تقریبا غالب بچه ها سوالشون این بود که چرا نظام داره مردم رو میکشه؟ چرا مهسا امینی و نیکا شاکرمی رو کشتن؟ چرا حجاب اختیاری نیست؟ چرا وضع اقتصاد اینه؟ ... یکیشون میگفت حاج آقا حقوقتون توی این ایام زیاد شده؟ گفتم چرا اینو میگی؟ گفت چون اومدید برای شستشوی مغز ها😔 با خودم گفتم وقتی روستای 100 درصد ولایی، منطقه محروم، با کادر متعهد، حال و روزش اینه، وای به حال جاهایی که... خلاصه، بچه ها در محاصره کامل اطلاعات غلط بودن، بعضیهاشون ابتدایی ترین جوابها رو هم نشنیده بودن. هنوز معتقدن شاه چراغ کار خودشونه، مهسا امینی با ضربات به سرش کشته شده و.... هر چی میگفتم انگار آب توی هاون می‌کوبیدم و بعد از یک ساعت بحث، بعضی‌ها هنوز همون سوال اول رو میپرسیدن. 🔗 متن کامل در صفحه این نویسنده @HOWZAVIAN
به نام خداوند بینا سلام امام رضا علیه السلام نخستین کسی که پس از مرگش برای او تابوت ساخته شد، فاطمه علیها السلام دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله بود؛ درود و صلوات خدا بر او و پدر و شوهر و فرزندانش باد. اول من جعل له النعش فاطمة ابنة رسول الله، صلوات الله علیها وعلی ابیها وبعلها وبنیها؛ بحارالانوار، ج 78، ص 249 . این تابوت به درخواست خود بی بی و به منظور حفظ اندام بدن مبارکشان در کفن از دید نامحرمان ساخته شد. حفظ عفت و حجاب حتی بعد از مرگی که دیگر تکلیف ساقط است اهمیت بیش از پیش حجاب و عفت را گوشزد می کند. ای کاش عبرت می گرفتیم خدایا همه ما را در حفظ عفت و وقار انسانی و اسلامی موفق بدار شاد و خرم و عاقبت بخیر باشید.
⚠️ روزمرگی ✍️ معصومه پازکی با ارسال نوشتاری به جمع نویسندگان حوزوی پیوست: به یاد خاطرات، آلبوم عکس را به دست گرفتم و در حال دیدن عکس های دوران کودکی ام بودم وقتی سرم را بالا بردم چهره ام را در شیشه اتاق که درست روبه رویم بود دیدم، ماتم برد انگار غریبه ای را در آن دیدم بیشتر دقت کردم خودم بودم چند دقیقه ای به خودم زل زدم، چقدر بزرگ شده ام و شاید تارهای سفید مویم خبر از میانسالی ام میدهد دوباره به عکس کودکی ام نگاه کردم و به خودم در شیشه روبه رو، چه عمری در غفلت از من گذشت و چه بود بهره من از زندگی؟ ۱- زندگی در تلاطم روزانه خود در حال گذشتن است و عمر هر انسانی نیز با آن در حال گذر، گذر از کودکی های شادمانه، نوجوانی های ناآگاهانه و جوانی های عالمانه..... وچه زود میگذرد این عمر گران. و ما چه می خواهیم از زندگی!!! ۲- روزها و شب ها با سرگرمی ها و کارهای روزانه در حال گذشتن است و تا به خود آمده برهه ای دیگر از عمرمان گذشته است. به راستی چه می خواهیم از این گذشتن، چه می خواهیم از این رد شدن، گذر عمر؟! ۳- عمر می گذرد حتی اگر توجه ای به آن نداشته باشی اما چطور می گذرد؟ در روزمرگی های زندگیمان. سهم ما از زندگی همین است و چه غم بار است این تعریف از زندگی، زندگی یعنی غرق در روزمرگی ها. وای بر عمری که به روزمرگی ها بگذرد. ما را چه شد، چه چیزی ما را سرگرم در روزمرگی هایمان کرد، کسب دنیا؟ ۴- آخر که ما از دنیا و لذتهایش بهره ای نداریم چقدر نعمت های دنیایی می تواند نفس سرکش مرا اقناع کند نفس طغیانگری که هر چه اطاعتش کنی، خواسته بیشتری دارد؛ هر بتی از آن را پرستش کنی، بت جدیدی می سازد. این هیولای سیری ناپذیر را چه دهم تا سیر شود؟ زیبایی،پول، تفریح، لذت، کامجویی ... چه چیزی اورا سیر می کند؟ ۵- هیچ چیز، هیچ چیزی جز عمر من. هیچ چیزی جز عمر من او را سیر نمی کند سیری او مساوی است با مرگ من، مساوی است با از بین رفتن لحظه لحظه روزهای عمر من و وقتی به خود می نگرم مغلوب این نفس سرکش شده ام. ۶- اما چه کنم تا غرق در روزمرگی ها نباشم؟ چه کنم تا خسران زده نباشم؟ ۷- ما خلق الجن و الانس الا لیعبدون خلق نشدیم مگر اینکه عبد باشیم، عبد یعنی بنده بودن و بندگی کردن ۸- بندگی؛ یعنی نمی اندیشم، نمی نویسم، قدم بر نمی دارم، حرف نمی زنم، گوش نمی دهم ... مگر به رضایت تو مگر به خواست تو مگر به قصد قرب به تو مگر به این خاطر که مرا دوست بداری و عزیزت باشم. ۹- باید بلند شد و خودی دیگر ساخت. باید اندیشید، بعد عمل کرد. باید هدف را تعیین، بعد اقدام کرد. باید مسیر را مشخص، بعد حرکت کرد. باید خدا را شناخت بعد بندگی کرد. مراقب عمرمان باشیم. @HOWZAVIAN
جنایات غرب در قاره آفریقا؛ 🔴 افتخار ایتالیا به یک میلیون کشته در آفریقا! ✍️ دکتر محمد تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه یکی از بهانه های استعمارگران غربی برای قتل و غارت مناطق تحت استعمار خود، متمدن ساختن مردم آن مناطق و ارمغان آزادی و دموکراسی برای آن سرزمین ها بود! آنان با همین بهانه وحشیانه ترین شکنجه ها، اعدام های گسترده و حبس های دسته جمعی مردمان ساکن سرزمین های تحت اشغال را توجیه می کردند. از جمله مناطقی که در قرون گذشته بیشترین صدمات را از سوی استعمارگران غربی متحمل شد، مناطق مختلف آفریقایی است. آفریقاییان در طول سالیان مدید تحت استعمار استعمارگران مختلف اروپایی از مشکلات طاقت فرسایی رنج بردند. از نیمه دوم سده ۱۹ میلادی، میان کشورهای اروپایی بر سر اشغال سرزمین آفریقا رقابت‌های گسترده ای شکل گرفت؛ این رقابتها عمدتا از سال‌های ۱۸۸۱ تا جنگ جهانی اول در ۱۹۱۴ روی داد و با یورش، اشغال، استعمار و پیوست خاک آفریقا توسط قدرت‌های اروپایی در طول این دوره همراه بود. تا اینکه در نهایت دولت‌های رقیب تصمیم گرفتند برای رسیدن به اهداف خود به طور مسالمت آمیز قاره آفریقا را میان خود تقسیم کنند. ایتالیا از جمله استعمارگرانی است که حدود 60 سال بخشی از سرزمین آفریقا را تحت اشغال خود درآورد و در طول این مدت خسارات و صدمات جبران ناپذیری به ساکنان تحت اشغال خود وارد ساخت. "جورجیو گیلیونه" مورخ ایتالیایی می‌نویسد: تخمین زده می شود که در طول ۶۰ سال استعمار ایتالیا، تقریباً ۱ میلیون نفر به دلیل جنگ، تبعید و اسارت کشته شدند. در دهه ۱۹۲۰، زمانی که ارتش ایتالیا یک عملیات نظامی را برای بازپس گیری مناطق تحت کنترل شورشیان لیبی آغاز کرد، آنها به اعدام های گسترده، شکنجه و حبس دسته جمعی متوسل شدند. برای سرکوب مقاومت لیبی، در سال ۱۹۳۰، ژنرال ایتالیایی رودلفو گرازیان، ملقب به «قصاب فزان»، مردم غیرنظامی را در اردوگاه‌های کار اجباری قتل‌عام کرد. نکته قابل توجه اینکه امروزه استعمارگران ایتالیایی نه تنها از آن همه خشونت و وحشی گری علیه مردم آفریقا شرمنده نیستند، که از آن به نیکی نیز یاد می کنند! در مناطق مختلف ایتالیا هنوز با اشاره به گذشته استعماری این کشور، مملو از نام خیابان‌ها یا بناهایی است که سربازانی را که در ساختن امپراتوری ایتالیا جان باختند، تجلیل می‌کنند و بسیاری از کتاب های درسی در مدارس ایتالیا هنوز ادعا می‌کنند که ایتالیا برای آوردن آزادی و تمدن به آفریقا رفته است! @HOWZAVIAN
. ☘️ ثبات در استراتژی، انعطاف در تاکتیک ✍️ محمد کرمی‌‌نیا، دانشجوی دوره دکتری کلام امامیه در فکرت نوشت: ▪️سپهبد سلیمانی، قصد و غرض دشمن را می‌شناخت و با درایت کامل، با آن روبه‌رو می‌شد؛ ایشان عزت را به عنوان مبنا و حکمت و مصلحت را به عنوان تاکتیک در نظر می‌گرفت، این شخصیت والامقام در استراتژی ثبات داشت و در تاکتیک، انعطاف. ▪️او سرپنجه قدرت‌مند مکتب روح الله و رهبر انقلاب بود، در مبارزاتش با استکبار، همواره آرمانِ نجات فلسطین را در سر می‌پروراند و ریل حرکت‌های جهادی‌اش را با توجه به آن می‌چید؛ امیدوارم منظومه حکیمانه مدیریتی ایشان چراغ راه حرکت مدیران نظام اسلامی واقع شود. 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
🔗 اینجا دریافت کنید 🔸قاسم ها آمدند... ✍️ زهرا شریعتی، نویسنده حوزوی در گذر ایام، آدم‌ها می‌آیند و می‌روند با احوال و سرنوشت‌های مختلف و واکنش‌های متفاوت به رفتنشان. برخی‌ها با رفتنشان هم خود و هم مردم را راحت می‌کنند. برخی‌ها هم بود و نبودشان یکسان است اما برخی دیگر، هم بودنشان مهم و اثرگذار است هم نبودشان. نه‌فقط برای خود و بستگانشان بلکه برای مردم شهر، کشور و حتی دنیا، وجودشان آن‌قدر خیر و برکت دارد که وقتی می‌روند، گویی یک ملت از دست رفته است. نبودشان یک ملت را داغ‌دار می‌کند آن هم مانند داغ عزیزانشان یا حتی بالاتر از آن، داغی که تنها به همان روزهای رفتنشان محدود نمی‌شود بلکه تا همیشه تاریخ زنده است و تاریخ‌ساز. حاج قاسم سلیمانی از این دست رفته‌هاست که گرچه ظاهرا سه سالی می‌شود در میانمان نیست، حرف‌ها، گفته‌ها، عکس‌ها، خاطره‌ها و در یک کلام وجودش هنوز حاضر است و جریان‌ساز. هنوز داغش تازه است و رفتنش باورمان نیست. حالا حتی بیش از زمانی که بین ما بود با او زندگی می‌کنیم. آن‌قدر عزیز است که هر کس به نوعی سعی دارد یادش را در زندگی‌اش زنده نگه دارد. در این میان، پدرها و مادرها با نام‌گذاری فرزندان پسرشان به نام سردار، لحظاتی زیبا و دلنشین برای خود، فرزندان و همه ما رقم زده‌اند. در ادامه، صحبت‌هایشان را دراین‌باره می‌خوانیم... 🔸میزبانان سردار در بازار پس از شــهادت سردارســپهبد حاج قاسم ســلیمانی، با نفوذ عجیبی که به واسطه اخلاصش در دلها داشت، ابراز ارادت و ادای دین آحاد و اقشار مختلف مردم را نسبت به او در اشکال متنوعی شاهد بوده و هستیم. یکی از این موارد،کسبه ای هستندکه نه تنها در منزل شخصی بلکه در محل کارشان هم تصاویر حاج قاسم را نصب کرده اند. گویا تاب دوری از تصویر سردار را هم ندارند و باید همیشه هرجا می روند جلو چشمشان باشد تا آرام بگیرند. در آستانه سومین سالروز شهادت سردار، پای صحبت چند تن از این کسبه نشسته ایم که در ادامه می خوانید.. @HOWZAVIAN
رهبر معظم انقلاب: «شهيد سليماني، نرم‌افزار مقاومت و الگوي مبارزه را به ملت‌ها تعليم كرد.» سومين سالگرد شهادت خادم‌الرضاعلیه السلام، سپهبد شهيد حاج‌قاسم سليماني(قدس سره) را گرامي مي‌داريم.
انتقام سخت یعنی... وقتی انتقام سخت شکل می‌گیرد که نفوذی‌های داخلی از بین رفته باشند والا نیروهای نظامی و یا سایبری هر عمل انتقام جویانه بین المللی انجام دهند با تخریب و یا کم رنگ نشان دادن و یا با ایجاد شک و شبهه و تردید در آن موجب وارونه جلوه دادن آن در اذهان مردم خواهد شد. تا وقتی رسانه‌چی‌ها حاضر نباشند تیتری از سالروز شهادت حاج قاسم نشر کنند، از حضور پرشور مردم در مراسمات هیچ خبری بازتاب ندهند، انتقام سخت محقق نخواهد شد. تا وقتی مسئولین داخلی همچو خودروسازها به عمل باطل خود به اَشکال و انحاء مختلف ادامه می‌دهند و ذهن جوان را دچار اشتباه محاسباتی می‌اندازند که گفته یک مسئول خدوم را باور کنم یا رفتار این عده مسئول مفت‌خور؟ انتقام سخت محقق نخواهد شد. تا وقتی مجری و سلبریتی و توئیت‌زن و بلاگر ما نه تنها واکنش مثبت به شهادت حاج قاسم و تشییع میلیونی و مراسمات سالگرد پرشکوه نمی‌کنند، بلکه به تمسخر و اعلام شادباش بابت این روز استوری می‌کنند، انتقام سخت محقق نخواهد شد. گیرم که ترامپ و پمپئو و تمام آن نفراتی که مشخص شده‌اند در ترور حاج قاسم نقشی داشته‌اند، به سزای اعمالشان برسند، آیا از نظر شما انتقام سخت محقق می‌شود؟ تا وقتی جریان نفوذ، جریان نفاق، جریان جهل و بی بصیرتی، مویرگی در بدنه فرهنگی و اقتصادی و مدیریتی و سیاسی و... کشور باشند ولو اندک، هر عمل خارجی و بین المللی ما که یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود را به مثابه شکست به تصویر می‌کشانند و انتقام سخت محقق نخواهد شد. سر نفاق اگر بریده شد، انتقام سخت محقق خواهد شد. انتقام حتمی است. مجتبی میرزایی