eitaa logo
نویسندگان حوزوی خراسان
427 دنبال‌کننده
1هزار عکس
161 ویدیو
25 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان خراسان رضوی است. https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b ✒✒✒ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @Saleh117 #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
عــلّامــه حســن زاده آملــی (ره) : آدمي، مهمان سفـره ڪردار خود و بهره‌مند از كشتزار خود است و به عبارت ديگر محشور با اعمال خود است، بلڪه عين اعمال خود است.
. ‌ دعای بدون مرز ✍️نجمه صالحی همه ما در زندگی درخواست‌هایی داریم، چیزهایی می‌خواهیم، کم یا زیاد! مثلا درخواست‌هایی برای بهتر شدن شرایط، بهتر شدن کار و کاسبی، بهتر شدن سازِ ناکوک زندگی، بهتر شدن وضعیت جسم ‌و کلا حال خوب و آسایش و آرامش رویایی! و برای محقق شدن این‌ها علاوه بر تلاش، دعا هم می‌کنیم! با دعا از قادرمطلق درخواست داریم و از او می‌خواهیم که بهترین حالت برای‌مان رقم بزند! اما چه خوب است که وقتی که دست به دعا بر می‌داریم با تأسی به بی‌بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها و قول معروف ایشان "الجار ثم‌الدار*" تنها به خودمان فکر نکنیم، دایره این خواستن را وسعت دهیم! مثلا دعاهای‌مان بدون سنگ‌چین، بدون حد و مرز، باشد! دعا کنیم برای مسافران دنیای حقیقت، دعا برای مقیمان دنیای اجاره‌ای! اصلا دعا کنیم برای کلّ نیازمندان، فارغ از هر جنس، رنگ، زبان، نژاد، دین و آئین، از آن جهت که همه انسانیم! دعا برای افرادی که حتی خودشان نمی‌دانند دعا لازمند! آیا ممکن است روزی رسد که همه آرزوها، خاطره شود؟ آیا بهترین حال بعد از گرفتاری نصیب‌مان می‌شود؟ اما چه دعایی کنیم که جامع و کامل باشد؟ در ماه رمضان دعایی از رسول مهربانی‌ها صلی الله علیه و آله سفارش شده که پس از هر نماز خوانده شود به نظرم بیانیه نوع‌دوستی بشر است این دعا! و بی‌شک تحقق واقعی این درخواست‌ها جز با ظهور مُصلح کل و دولت کریمه الهی ممکن نیست. آمدنی که حتی مسافران بهشتی را مسرور می‌کند! اصلا بهتر است بگوییم دعای فرج و درخواست ظهور حضرت بقیه الله الاعظم است این دعا! وچه خوب است این دعا را منحصر به ماه مبارک رمضان نکنیم و همیشه بخوانیم! 🕊اللَّهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِكَ‏...🕊 *کشف الغمة / ترجمه زواره ای ;  ج ۲  ص ۲۶ @HOWZAVIAN_khorasan
📌 در مجادله شیطان با خدا 💠 قطعه‌‎ای ‎از کتاب " در صحبت قرآن " قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ ﴿۱۲﴾ قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ ﴿۱۳﴾ قَالَ أَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿۱۴﴾ قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ ﴿۱۵﴾ قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿۱۶﴾ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ ﴿۱۷﴾ قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومًا مَدْحُورًا لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ ﴿۱۸﴾( اعراف ۱۸-۱۲) (خداوند) فرمود ای شیطان، چه چیزی تو را بر آن داشت که آدم را سجده نکنی هنگامی که تو را بر این سجده فرمان دادم؟ شیطان گفت من از او بهترم از آنکه مرا از آتش و او را از خاک آفریده‌ای(۱۲) خداوند فرمودد از آسمان فرود آی که تو را نرسد در این مقام، تکبر و خودفروشی کنی و از این استان بیرون شو همانا که تو از خودار شدگان هستی(۱۳) شیطان گفت پس مرا مهلت فرمای تا روزی که مردمان را در عالم آخرت مبعوث گردانی(۱۴) خداوند فرمود همانا که تو در شمار مهلت یافتگان هستی(۱۵) شیطان گفت پس به سبب آنکه تو خود مرا بدین نافرمانی برانگیختی و گمراه کردی من نیز بندگانت را از راه راست که شرع و آیین توست بازدارم و گمراه گردانم(۱۶) و آنگاه که پیش روی و از پشت سر و از جانب راست و چپ بر آنان وارد و چنان کنم که بیشتر آنان شکر تو را به جای نیاورند(۱۷) خداوند فرمود از این جایگاه بیرون شو، رانده و درمانده و هرآنکس از مردمان که تو را پیروی کند، من جهنم را از تمامی شما(تو و پیروانت) پر خواهم کرد(۱۸). 🔘 داستان فرمان دادن خداوند شیطان و فرشتگان را که بر آدم سجده کنید و سجده کردن فرشتگان و سرکشی شیطان و آنگاه جدال شیطان با پروردگار که تو خود مرا به نافرمانی برانگیختی و مهلت خواستن تا روز قیامت و مهلت یافتن و آنگاه تهدید کردن که تلافی خواهم کرد و هر چه بتوانم بندگانت را گمراه خواهم نمود و عتاب خداوند با او که از این جایگاه بیرون شو، بی‌گمان یک واقعه تاریخی که در زمانی معین رخ داده باشد نیست بلکه حقیقتی است ساری و جاری در زندگی همه آدمیان که هر بامداد و میان روز و شامگاه با آن روبه‌رو هستند زیرا شیطان و فرشتگان از حقایق کلی وجود انسانند. 🔘 شیطان و پیروان و ذرّیات او جبری مسلک‌اند و میل دارند هر گناهی را به گردن تقدیر یا خدا یا عوامل بیرون از ذات خود بگذارند در حالی که «آدم» تقصیر را بر گردن خود می‌نهد و بار مسئولیت گناه را به دوش می‌گیرد و با اینکه می‌داند همه کارها تقدیر الهی است وقتی پروردگار با او خطاب می‌کند که چرا نافرمانی کردی با شرمندگی می‌گوید اشتباه کردم و به نفس خود ظلم کردم و تقاضای عفو و بخشش دارم اما شیطان وقتی خداوند با او خطاب می‌کند که چرا نافرمانی کردی بحث و استدلال آغاز می‌کند، قیاسات مع الفارق و نامعقول می آورد و صریحا گناه را به پروردگار نسبت می‌دهد. 🔘 وقتی شیطان خود را تسلیم سلیمان نفس ناطقه انسانی کند بسیاری از نیروهای کار آمد آدمی که اغلب در اختیار شیطان قرار می‌گیرند هم به انسان باز می‌گردند: حرص در کار علم و تحقیق خرج می‌شود و خشم نیروی دفاعی علیه ظلم و فساد می‌گردد و کبر و غرور تاج عزت و افتخاری خواهد شد که خداوند بر سر آدمی می‌نهد و او را بی هیچ تکبر به کبریایی می‌رساند. 🔘 شیطان با خداوند گفت: «من از پیش رو و از پشت سر و از راست و چپ یعنی از همه سو بر غافلان خواهم تاخت و از راه خدا باز خواهم داشت» شیطان گاه کفر می‌گوید و تمسخر می‌کند و سخن انبیا و اولیا را خرافه می‌گوید و مومن را تحقیر می‌کند که شما مگر مغز حمار خورده‌اید که چنین اندیشه‌هایی در سر دارید و گاه بدتر از آن در لباس دین در می‌آید، قرآن به دست دارد و شما را از عذاب آخرت می‌ترساند و تسبیح به دست شما می‌دهد که تا می‌توانید ذکر بگویید و روزی یک ختم قرآن کنید تا هیچ درنیابید نه از یاد خدا نه از کلام خدا و محروم مذئوم و مطرود و ملوم و محسور شوید چنانکه من با این اوصاف از بهشت رانده شدم. " در صحبت قرآن " ؛ نوشته استاد حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای. @HOWZAVIAN_khorasan
💐 دعای تربیتی ✍️ مرتضی رجایی، مدیر کانون نویسندگان تربیتی یکی نوشت: خدایا، اگر همین یک دعا را در حقم اجابت کنی، برایم کافی است: "سَيِّدي اَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْيا مِنْ قَلْبي". ظریفی دقیق در پاسخش نوشت: اجابت همین یک دعا به‌تنهایی کافی نیست؛ که اگر بود، امام زین العابدین (سلام‌الله‌علیه) بلافاصله نمی‌فرمود: "وَاجْمَعْ بَيْني وَبَيْنَ الْمُصْطَفي وَآلِهِ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، وَخاتَمِ النَّبِيّينَ مُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ". راست گفت؛ قلبی که از محبت دنیا خالی شود، ولی با محبت و ولایت محمد و آل محمد پر نشود، معلوم نیست عاقبت به خیر شود. @HOWZAVIAN
🔰 گزارش یک جلسه ✍️ سید محمدحسین دعائی روز گذشته، به دعوت عزیزان سازمان صدا و سیما، در جلسه ارزیابی برنامه سحرگاهی رادیو خراسان شرکت کردم. شکر خدا جلسه نسبتا خوبی بود. بعد از پخش خلاصۀ یکی از قسمت‌های برنامه، هر یک از حاضران نظرات خود را بیان کردند. بنده هم بعد از قدردانی و ابراز خرسندی از حضور در جلسه، صرفا رئوس برخی از نکات انتقادی و اصلاحی که به ذهنم می‌رسید را عرض کردم. در پایان نیز دوستان دست‌اندرکار، ضمن ابراز ناراحتی از یادداشت انتقادی حقیر و دفاع از نتیجۀ زحمات خود، به طرح برخی از موانع و مشکلات کار پرداختند. البته ناگفته نماند که علی‌رغم سعه صدر مسئولان محترم و برخورد بسیار خوب عزیزان، متأسفانه نه فرصت کافی و فضای مناسبی برای طرح دقیق همه نکات و مطالب فراهم بود و نه چشم‌انداز روشن و ساز و کار مشخصی برای تحول در برنامه تعریف شد. در پایان تذکر دو نکته را ضروری می‌دانم: ۱. برنامۀ «نسیم سحری» ـ مثل دیگر برنامه‌های رمضانی صدا و سیما ـ نقطۀ تلاقی سه امر مهم، یعنی: «ماه مبارک رمضان»، «رسانه» و «نیازهای فکری، فرهنگی و معنوی جامعه» است. فلذا جا دارد که هم سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی این برنامه صورت گرفته و هم حساسیت ویژه‌ای نسبت به ارزیابی آن وجود داشته باشد. ۲. همیشه افراد حاضر در میدان، یک قدم از بقیه جلوترند. به همین خاطر، خداقوت عرض می‌کنم به دوستان برنامه و امیدوارم که خداوند پاداش خدمت به روزه‌داران و توفیق ارتقاء در این خدمت را به ایشان عنایت کند. پ.ن: توقع به‌حق مسئولان محترم و دوستان برنامه این بود که علاوه بر انتقاد از وضعیت فعلی، پیشنهادهایی برای ارتقاء کیفی آن نیز ارائه شود. به‌علاوه آن‌که اساسا برای تحقق یک تحول، باید نقشۀ راه مشخصی داشت. به همین خاطر در ادامه، به مجموعه‌ای از راهبردها و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت برنامه اشاره می‌کنم، به آن امید که در آینده‌ای نزدیک، شاهد شکل‌گیری تحولی ریشه‌ای و چشم‌گیر در برنامه‌های دینی شبکۀ خراسان باشیم، ان شاء الله. 🏷 🆔 @Smh_Doaei
🔰 پیشنهادهایی برای بهبود برنامۀ سحر رادیو خراسان ✍️ سید محمدحسین دعائی [بخش ۱ از ۲] ۱. قبل از هرچیز لازم است که یک کار پیمایشی و آماری دقیقی نسبت به برنامه صورت بگیرد؛ این‌که در مجموع چقدر مخاطب دارد؛ چقدر مورد رضایت است؛ چه تعدادی از مخاطبان، از چه زمانی با برنامه همراه می‌شوند؛ هر آیتم چقدر طرفدار دارد و ... . ۲. برنامۀ «نسیم سحری»، در شرائط موجود، کمترین نسبتی با تاریخ پخش خود نداشته و به‌گونه‌ای است که اگر گفته شود مثلا ده سال قبل تولید شده، به‌راحتی قابل‌پذیرش است. به عبارت دقیق‌تر، در وضعیت فعلی برنامه، نه تفاوت خاصی با وضعیت سال‌های قبل دیده می‌شود، نه نوآوری و خلاقیت ویژه‌ای مشاهده می‌گردد و نه نشانه‌ای از شرائط روز جامعه وجود دارد. تا آن‌جا که به‌عنوان مثال، چندین سال است مجری محترم، در لحظات منتهی به اذان صبح، شعری از مرحوم فیض کاشانی با مطلعِ «نسرشته‌اند در گلم الا هوای دوست» را ـ آن هم به‌شکل غلط ـ تکرار می‌کنند. بر همین اساس، راهبرد اصلی برای ایجاد تحول در برنامه عبارت است از: «تکرارگریزی»، «به‌روزرسانی» و «اولویت‌محوری». یعنی اولا باید از تکرار آن‌چه در گذشته بوده فاصله گرفت، ثانیا باید در فرم و محتوا به‌روز شد و ثالثا باید نیازها و اولویت‌های جامعۀ امروز را در نظر داشت. ۳. از آن‌جایی‌که ماه مبارک رمضان، «بهار معنویت» و «عید اولیاء الهی» است، کاملا به‌جاست که فضای کلی برنامه، فضایی شورانگیز و نشاط‌آور باشد؛ نه فضایی آمیخته با محافظه‌کاری و خمودگی. به‌علاوه آن‌که اساسا ایجاد جذابیت در فعالیت‌های دینی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های امروز جامعۀ ماست. بر همین اساس، برنامۀ «نسیم سحری» باید برنامۀ سرزنده و روی‌پایی باشد که علاوه بر بخش اعلام وقت اذان به افق شهرهای مختلف، در بخش‌های دیگر آن نیز نشانه‌ای از «زنده‌بودن» و «زنده اجراشدن» دیده شود؛ برنامه‌ای که پویایی، در همۀ اجزاء فرمی و محتوایی آن، خصوصا در اجراء مجری و ریتم آیتم‌ها به چشم آمده و مخاطب با انگیزۀ شنیدن آن از خواب برخیزد؛ برنامه‌ای سراسر جذابیت؛ و نه صرفا ابزاری برای اطلاع از مقدار وقت باقیمانده تا اذان. ۴. همان‌طور که گذشت، یکی از مهم‌ترین ابعاد تحول در برنامۀ «نسیم سحری»، تحول محتوایی، با رویکردِ «اولویت‌محوری» است. برخی از مهم‌ترین موضوعات و مسائلی که هم با فضای کلی برنامه تناسب داشته و هم پرداختن به آن‌ها جزء نیازهای فکری و فرهنگی جامعۀ امروز به شمار می‌رود، از این قرار هستند: ▫️ ماه رمضان (هویت، فضیلت، مراقبات) ▫️ تقوا، تهذیب، خودسازی (معنا، مراتب، راهکار) ▫️ روزه (فلسفه، احکام، آداب، مراتب) ▫️ قرآن (هویت، جایگاه، درس‌ها) ▫️ دعا (اهمیت، آداب، شبهات) ▫️ مسجد (هویت، جایگاه، کارکرد مطلوب) ▫️ استغفار (چیستی، چرایی، چگونگی) ▫️ سحر، شب‌زنده‌داری، تهجد، نماز شب ▫️ مظاهر معنویت در ماه رمضان و نقش انقلاب اسلامی در رشد آن (مثل: نماز جماعت، مجالس جزءخوانی، جلسات سخنرانی و مناجات، مراسم احیاء، نماز عید فطر) ▫️ وجوه اجتماعی ماه رمضان (مثل: اطعام، افطاری ساده، مواسات، صلۀ رحم، مهربانی، حسن خلق، رفع کدورت‌ها، اداء حقوق) ▫️ شب‌های قدر ▫️ امیرالمؤمنین و امام حسن علیهما السلام ▫️ حرمت روزه‌خواری علنی و ارتباط آن با امر به معروف و نهی از منکر ▫️ رؤیت هلال، سال و ماه قمری ▫️ امت اسلامی، اتحاد مسلمین، روز قدس ▫️ عید فطر ۵. در راستای نکتۀ قبل، توجه به این نکته نیز ضروری است که ماه رمضان، اگرچه به‌طور خاص «ماه روزه‌داری» است، اما در واقع «ماه دین‌داری» است. به همین خاطر جا دارد که در این ماه، به‌طور کلی از چیستی، چرایی و چگونگی دین، جایگاه عبادت، اطاعت، عبودیت و ولایت در دین و همچنین مباحث بسیار مهمی مثل جامعۀ دینی، سبک زندگی دینی، تربیت دینی، ظاهر و باطن دین، عرفان، معنویت و شبهات مربوط به دین‌داری در جامعۀ امروز، خصوصا شبهات بحث حجاب و عفاف صحبت شود. ۶. پرداختن به ادعیۀ ماه مبارک رمضان، خصوصا دعای ۴۴ و ۴۵ صحیفۀ سجادیه، دعای افتتاح و دعای ابوحمزه نیز یکی دیگر از اولویت‌های محتوایی است. ۷. مجموعه مباحث مرتبط با امر تغذیه و سلامت، البته با رویکرد روزه‌داری، مثل آن‌چه برای تقویت بدن مفید است، آن‌چه به رفع عطش کمک می‌کند، آن‌چه برای محافظت از معده لازم است، آن‌چه بوی بد دهان را از بین می‌برد و آن‌چه برای نوجوانان، سالمندان یا افراد مریض مناسب است، یکی دیگر از مواردی است که می‌توان در برنامۀ سحرهای ماه مبارک رمضان به آن پرداخت.
[بخش ۲ از ۲] ۸. برنامۀ «نسیم سحری» نیاز دارد به کارشناسان دینی جدید و متنوع، که هم از فضل علمی برخوردارند، هم بیانی روان و گیرا دارند و هم می‌توانند مطالب خود را به‌شکلی موجز و گویا ارائه دهند. حتی می‌توان در طول ماه، از کارشناسان متعددی در برنامه استفاده کرد. بهره‌گیری از قالب گفتگو ـ و نه سخنرانی یک‌طرفه ـ نیز پیشنهاد دیگری است که در همین رابطه مفید به نظر می‌رسد. ۹. تبیین احکام مورد نیاز و کمتر گفته‌شدۀ ماه رمضان، به‌شکل کاربردی و جذاب، یکی از بخش‌های بسیار مهمی است که جای آن در برنامه خالی است. ۱۰. آیتم چالشی پاسخ به شبهات روزه‌داری، با حضور دختران و پسران جوان، پیشنهاد دیگری است که برای ایجاد تحول در برنامه، مناسب به نظر می‌رسد. ۱۱. تهیۀ گزارشی جامع از نگاه غیرمسلمانان به روزه، همراه با بررسی مناسک مشابه با روزه‌داری در دیگر ادیان و آیین‌ها، حتما می‌تواند به جذابیت برنامه کمک کند. ۱۲. طراحی و تولید آیتمِ «یک جزء، یک نکته»، می‌تواند در ترویج فرهنگِ «تدبر در قرآن» و «توجه به معارف قرآن» مؤثر باشد. ۱۳. پخش گزیده‌هایی از «سخنان اخلاقی و معنوی بزرگان»، «اشعار مناجاتی و موعظه‌ای»، «دعای افتتاح و ابوحمزه» و همچنین گلچینی از مراسم شب‌های حرم مطهر، با مداحی حاج محمود کریمی، قطعا به غنای برنامه کمک می‌کند. ۱۴. نقل برش‌هایی از حالات علماء، اولیاء و شهداء در ماه رمضان نیز قطعا مفید خواهد بود. ۱۵. تولید و پخش نمایش‌های رادیویی یا روایت جذاب یک داستان دنباله‌دار، یکی دیگر از عوامل ایجاد جذابیت در برنامه است. ۱۶. در بخش گزارش، می‌توان به‌جای طرح چند سؤال کلیشه‌ای و بی‌ثمر از افراد شب‌کار، طیف‌های مختلفی مثل: روزه‌اولی‌ها، جوانان، سالمندان، شاغلان در مشاغل سخت، مسجدی‌ها، خیرین و تازه‌مسلمانان را به‌عنوان سوژه برگزید و با طرح چند سؤال هوشمندانه از آنان، برنامۀ مفید و جذابی را رقم زد. ۱۷. با توجه به اولویت خانواده، اهمیت نقش مادران در ماه رمضان و ضرورت فرهنگ‌سازی برای حل معضل کاهش جمعیت، می‌توان با طراحی یک آیتم اختصاصی برای مادران خانه‌دار، قدم مؤثری در بهبود وضعیت برنامه برداشت. ۱۸. معرفی کتاب‌های مفید برای قشرهای مختلف، همراه با خوانش بخش جذابی از آن‌ها، یکی دیگر از پیشنهادهاست. ۱۹. دعوت از چهره‌های سرشناس و محبوب به برنامه، در کنار معرفی افراد موفق اما ناشناس، یکی دیگر از پیشنهادها برای ارتقاء کیفی برنامه است. ۲۰. برنامۀ «نسیم سحری» یکی از بهترین‌ها فضاها برای راه‌اندازی پویش‌های مختلف، مثل پویش کمک به نیازمندان است. ۲۱. گنجاندن بخش مسابقه در برنامه، البته همراه با جائزه، حتما به رونق آن کمک می‌کند. ۲۲. ایجاد آیتمی برای پاسخ به سؤالات و شبهات مخاطبان، به‌علاوۀ پخش پیام‌های مردمی، یکی دیگر از ضرورت‌هاست. ۲۳. فرم برنامه را نیز می‌توان با تنوع آیتم‌ها، لحن پرشور و ادبیات گیرای مجری و همچنین آواها و نغمه‌های جدید مذهبی و معارفی متحول کرد. ۲۴. شاید برنامۀ صبحگاهی «مهربان باشیم» در رادیو معارف، الگوی مناسبی برای ایجاد یک تحول حداقلی در برنامۀ «نسیم سحری» رادیو خراسان باشد. ۲۵. با توجه به مجموع آن‌چه بیان شد، می‌توان به این نتیجه رسید که برنامۀ «نسیم سحری»، علاوه بر تهیه‌کننده، به یک مشاور قوی دینی، هنری و رسانه‌ای احتیاج دارد. ۲۶. برای نگارنده کاملا روشن است که تحقق این قبیل تحولات، پیش از اصلاحات محتوایی و فرمی، نیازمند یک سلسله اصلاحات ساختاری و برنامه‌ای در صدا و سیما و متوقف بر تأمین بودجه از سوی سازمان مرکزی است. آری؛ بیایید برای یک‌بار هم که شده، همه کمک کنیم تا یک «پدیدۀ رسانه‌ای»، نه در شبکه‌های سراسری، که در شبکه‌های استانی کشور رقم خورده و جوانان پُرانگیزه و تحول‌خواه این مرز و بوم، تحقق شعارِ «جوان‌گروی» و «تحول‌گرایی» را در عمل ببینند، ان شاء الله. 🏷 🆔 @Smh_Doaei
🔶 دیالکتیک امید و ایمان ✍️ حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی برخی از الهی‌دانان تأکید می‌کنند که بدون ایمان و معرفت ایمانی، امید تبدیل به یک اتوپیای مبهم و نامعلوم می‌شود، و بدون امید هم ایمان پاره پاره شده، و تبدیل به باوری ضعیف و زبون (fainthearted) و ایمانی مرده (dead faith) می‌گردد. تنها از طریق ایمان است که می توان راهی به سوی زندگی حقیقی پیدا کرد و تنها از طریق امید است که فرد می تواند خود را در چنین طریقی حفظ نموده و در آن استوار بماند. از این نظر، اگر ایمان منوط به امید می‌شود، آنگاه گناه بی‌ایمانی در ناامیدی نیز معلوم می-گردد. در واقع خدا با وعده‌ای که به انسان می‌دهد او را گرامی می‌دارد، ولی آنگاه که انسان چنین وعده ممکن در آینده را باور نمی‌کند، دچار گناه شده و باور خود را در معرض بی‌ایمانی قرار می‌دهد. در این بیان، ناامیدی برخاسته است از انتظار عجولانه و بی حساب از آنچه که خدا وعده داده ولی هنوز به نقطه کمال لازم نرسیده است. هر دو شکلِ ناامیدی که گاه به صورت توهم کمال ظاهر می-شود و گاه به صورت سرخوردگی خود را نشان می‌دهد، موجب می‌شود که امید کارکرد موثر خود را از دست بدهد و اساسا ایمان نیز از وجود آدمی رخت بربندد. این مضمون از «امید» و نسبت بین ایمان و امید و ربط بین کفر و ناامیدی در قرآن کریم نیز آمده است آنجا که می‌فرماید: «لا تیأسوا من روح الله انه لا ییأس من روح الله الا القوم الکافرون» (87 / یوسف). هرچند این آیه در مورد برادران حضرت یوسف علیه السلام است، لیکن تعبیر «انه» اشاره به کبرای کلی و اصل دینی دارد که شامل همه در همه زمان‌ها و مکان‌ها می‌شود. شایان ذکر است اساسا «قلمرو احتمالات و امکانات» در این دنیا با «قلمرو امید به تغییرات و تحولات» ملازم و منطبق است. هر میزان امید بیشتر و هرکجا خوش‌بینی به آینده عمیق‌تر باشد، تحولات و تغییرات رو به رشد هم بیشتر و رهایی از مشکلات ممکن‌تر خواهد بود. از سوی دیگر، هرمیزان ناامیدی‌ها (با تصور اینکه امور به پایان رسیده است) بیشتر شود، ممکن‌ها تبدیل به ناممکن می‌شود و بنیان هرتغییر و تحول بزرگی هم ویران می‌شود. امیدهای بزرگ به تحولات بزرگ و به رهایی از مشکلات بزرگ راهی خواهد بود برای تغییرات بزرگ در عرصۀ جهانی. چنین امیدی مبتنی بر ایمان‌های بزرگی است که می‌تواند در میان مردم بزرگ و یا انسان‌های بزرگ ظاهر شود و حرکت‌ها و جسارت‌های بزرگ و تطورات تاریخی را در مقیاس جهانی موجب شود. در مقابل، ناامیدی‌های بزرگ و یأس‌های کبیره نیز عملا اقدامات کلان را ناممکن نموده و راه‌های دشوار را عملا به راهی محال تبدیل می‌کند. تمدنی بودن مسئلۀ «امید» از همین‌رو حائز اهمیت است که تمدن‌ها همواره در بسترهای بحرانی و در نقطه‌های بزرگی از دشواری‌ها و سختی‌ها بروز و ظهور پیدا می‌کنند و اساسا گذر از این دیواره‌های ضخیمِ انباشته از ترس و یأس، جز با «ایمان و امید» شدنی نیست. بدین‌سان، در فرایند تمدن دینی باید بتوان امید را در مقیاس جهانی و در اندیشۀ معطوف به این جهان و مسئله‌های دنیوی ایجاد کرده و فرد و جامعه را نسبت به کنشگری در عرصه‌های تمدنی جسورتر و توانمندتر ساخت. @HOWZAVIAN
♦️بیانیه وزارت کشور درباره حجاب: از ارزش‌های دینی عقب‌نشینی نمی‌کنیم 🔹هیچ‌گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش‌های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به‌عنوان یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید همواره از اصول عملی ایران خواهد بود. 🔹مجموعه دولت و وزارت کشور خود را مخاطب مطالبات عموم مردم وفادار ایران در موضوع حجاب دانسته و بر خواسته بر حق ایشان مبنی بر داشتن جامعه‌ای عفیف و با حیا صحه می‌گذارد و گوشی شنوا و زبانی پاسخگو و بازویی توانمند برای تأمین حقوق مردم بویژه حق زیست عفیفانه به عنوان یکی از حقوق اساسی آحاد ملت می‌باشد. 🔹تردیدی وجود ندارد که حجاب از پایه‌های تمدنی ملت ایران بوده و یکی از زیرساخت‌های بنای حیاتی خانواده می‌باشد. در حالی که خانواده‌گرایی و حفظ حریم آن از اصول زیست اجتماعی ایرانیان است می‌بایست از حریم حجاب و عفاف برای تحکیم بنیان خانواده محافظت نمود و بر تقویت و گسترش آن ملازمت نمود. 🔹از همه مراجع دینی، فرهنگی و اجتماعی تقاضا دارد با حضور مسئولانه خود در میدان، تبیین این موضوع حساس را بر خود فرض دانسته و باب گفتگوی مثبت در امر حجاب را برای همه طیف‌های نیازمند به بهره‌های فکری و ذهنی بیش از پیش باز نمایند. تردیدی نیست که «اقناع» نسل جوان مؤثرترین راهبرد در بهبود وضعیت حجاب خواهد بود. 🔹با توجه به پایبندی اکثریت قاطع بانوان و دختران ایرانی به این امر با تأکید مجدد بر لزوم رعایت حجاب در همه اماکن و معابر عمومی و ضمن اعلام حمایت از همه آمران به معروف و ناهیان از منکر در سراسر کشور، دستگاه قضائی، ضابطان و سایر نهادهای ذیربط نسبت به مواجهه با معدود هنجارشکان اقدام خواهند نمود و اجازه تعدی به حریم و هویت مقدس زن مسلمان ایرانی را نخواهند داد. @HOWZAVIAN_khorasan
﴿۱۵﴾ يَا ذَا الْجُودِ وَالْإِحْسانِ، يَا ذَا الْفَضْلِ وَالْامْتِنانِ، يَا ذَا الْأَمْنِ وَالْأَمانِ، يَا ذَا الْقُدْسِ وَالسُّبْحانِ، يَا ذَا الْحِكْمَةِ وَالْبَيانِ، يَا ذَا الرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ، يَا ذَا الْحُجَّةِ وَالْبُرْهانِ، يَا ذَا الْعَظَمَةِ وَالسُّلْطَانِ، يَا ذَا الرَّأْفَةِ وَالْمُسْتَعانِ، يَا ذَا الْعَفْوِ وَالْغُفْرانِ. سُبْحانَكَ يَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ. (۱۵) ای دست‌ودل‌باز بنده‌نواز! ای نعمت‌فزای منت‌پذیر! ای سایه‌سار آسایش و آرامش! ای یکپارچه پاکی و پاکیزگی! ای بر حق استوار و از حقیقت پرده‌بردار! ای دلسوز خوش‌قلب! ای آفتاب بی‌حجاب عالم‌تاب! ای خدایگان جهان‌گیر! ای مهربان‌پشتیبان هر ناتوان! و ای پوزش‌پذیر پرده‌پوش! تو از تمام پلشتی‌ها پاک و از همۀ پستی‌ها پیراسته‌ای، ای آن‌که هیچ خدایی جز تو نیست! ببین که از فرط بیچارگی، فریادم به آسمان بلند است! فریادم را بشنو، دستم را بگیر و با وصال خود، آتش فراقت را فروبنشان، ای یگانه پروردگار من! 🏷 🆔 @Smh_Doaei @HOWZAVIAN_khorasan
◾️عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: كَانَ النَّبِيُّ ص إِذَا ذَكَرَ خَدِيجَةَ أَحْسَنَ الثَّنَاءَ عَلَيْهَا فَقُلْتُ لَهُ يَوْماً مَا تَذْكُرُ مِنْهَا وَ قَدْ أَبْدَلَكَ اللَّهُ خَيْراً مِنْهَا فَقَالَ مَا أَبْدَلَنِيَ اللَّهُ خَيْراً مِنْهَا صَدَّقَتْنِي إِذْ كَذَّبَنِيَ النَّاسُ وَ وَاسَتْنِي بِمَالِهَا إِذْ حَرَمَنِيَ النَّاسُ وَ رَزَقَنِيَ اللَّهُ الْوَلَدَ مِنْهَا وَ لَمْ يَرْزُقْنِي مِنْ غَيْرِهَا 🏴عایشه: پیامبر هر زمانی که خدیجه را یاد می کرد او را به نیکویی یاد می کرد و ثنا می گفت. پس روزی به پیامبر گفتم چرا از او یاد میکنی در حالی که خدا بهتر از او را به تو داده است!! حضرت فرمودند: خدا زنی بهتر از به من نداد. هنگامی که مردم تکذیبم می‌کردند، او مرا تصدیق کرد و هنگامی که مردم مرا تحریم کردند، با ثروتش کمکم کرد. و خدا از او فرزندانی به من داد در حالی که از دیگر زنانم به من فرزندی نداد. 📗الإفصاح في الإمامة، ص۲۱۷. وفات تسلیت باد @HOWZAVIAN_khorasan
🏴هیهات که چون "خدیجه" پیدا بشود... امّ سلمه گوید: فَلَمَّا ذَکَرْنَا خَدِیجَةَ بَکَی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وَ قٰالَ: 🔹روزی به مناسبتی نام خدیجه کبری علیهاالسلام را در محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله بردیم، آن حضرت گریان شد و فرمود: خَدِیجَةُ؟! وَ أَیْنَ مِثْلُ خَدِیجَةَ؟ صَدَّقَتْنِی حِینَ کَذَّبَنِی النَّاسُ وَ وَازَرَتْنِی عَلَی دِینِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِی عَلَیْهِ بِمَالِهَا... 🔹«خدیجه!؟ دیگر کجا مثل خدیجه پیدا می‌شود!؟ خدیجه در آن زمان که مردم مرا تکذیب می‌کردند، مرا تصدیق کرد و ثروت خود را در راه پیشرفت دین خدا بذل کرد. 📚بحارالانوار، ج ۴٣، ص ١٣١
🔰 مهدی نصیری؛ از «توهین به اولیاء خدا» تا «دفاع از اسلام سکولار و لیبرال» ▪️ به‌مناسبت فرارسیدن ۱۲ رمضان، سالروز رحلت حاج سید هاشم حداد رضوان الله علیه ✍ سید محمدحسین دعائی درست است که «مهدی نصیری» به‌خودی‌خود اصلا مهم نیست، اما از بد حادثه، در موقعیتی قرار گرفته است که اگر مواجهۀ درستی با او صورت نگیرد، می‌تواند جمعیتی را با افکار بی‌اعتبار خود همراه کرده و بر زحمت اساتید فکر و مجاهدان راه خدا بیفزاید. از همین رو، لازم است که گاه و بی‌گاه، یکی از اهالی اندیشه و قلم، با ایثار فراوان، از اولویت‌های کاری خود صرف نظر کرده و به نقد سخنان او بپردازد؛ همان سخنانی که بررسی سیر آن‌ها، حاوی درس‌ها و عبرت‌های فراوانی برای اهل بصیرت است. بگذارید جور دیگری بگویم: وضعیت این روزهای مهدی نصیری، انسان را یاد این شعر عارف شوریده‌دل و شاعر شیرین‌سخن، جناب مولوی می‌اندازد: چون خدا خواهد که پرده کس درد میلش اندر طعنۀ پاکان برد آری؛ آن زمان که نصیری، علی‌رغم همۀ دلسوزی‌ها، تلاش‌ها و اتمام حجت‌ها، مرزهای «استدلال»، «انصاف» و «ادب» را زیر پا گذاشته و بی‌محابا زبان به هتک حرمت جمعی از پاک‌ترین پاکان عالَم، یعنی حکماء و عرفاء راستین می‌گشود، کاملا معلوم بود که روزی، نه تنها از «آرمان‌های انقلاب اسلامی»، بلکه از «اصول اساسی دین» نیز عدول کرده و چنین بنویسد: «زنانی شجاع عزم جدی کرده‌اند تا با برداشتن روسری خود در اعتراض به اسلام جباری، از حق آزادی انتخاب خود دفاع کنند و استبداد و تمامیت‌خواهی نظام را به چالش بگیرند و از همین رو تسلیم پروپاگاندا و تهدیدهای حکومت نمی‌شوند. شاید تنها در یک حکومت دینی، از نوع و مدل جمهوری اسلامی و مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه است که عمل‌نکردن به یک حکم شرعی مانند حجاب، دستاورد بزرگ‌تر آزادی‌خواهی و استبدادستیزی را در پی دارد و در مقام تزاحم بین اهم و مهم، در جایگاه اهم قرار می‌گیرد. آیا فقیه شجاعی یافت شود که فتوا به مأجوربودن بی‌حجابانی دهد که برای‌ اصلاح یا محو حاکمیت استبدادی که ام المفاسد است، مقاومت می‌کنند؟!» ۱۲ ماه مبارک رمضان، سالروز رحلت یکی از برجسته‌ترین شاگردان مکتب عرفانی نجف، یعنی «جناب حاج سید هاشم حداد رضوان الله علیه» است؛ همان عارف بزرگی که بعد از برگزاری مراسم بزرگداشت او در سال ۹۸، مهدی نصیری در یادداشتی با عنوانِ «غلو عرفانی؛ خطری برای شریعت و عقلانیت در حوزه‌های علمیه»، نوشت: «پنج‌شنبه مجلس گرامیداشتی برای سید هاشم حداد ـ موسوم به روح مجرد ـ در مشهد مقدس، با سخنرانی چند تن از روحانیون، از جمله امام جمعۀ موقت تهران جناب آقای صدیقی برگزار شد. ... سید هاشم حداد که در اطلاعیۀ مراسم، از او با عنوان عارف کامل شیعی یاد شده کیست و شاخصه‌ها و اندیشه‌های عرفانی او کدام است؟ ... نعل‌بندی عوام و متوهم ... که کمترین ارزشی برای علم و فقاهت و تفکر و عقلانیت قائل نیست. ... [پیروان این جریان] برای چند انسان معمولی، مقامات خدایی و فوق مقامات انبیاء و اهل بیت علیهم السلام قائل هستند و عن قریب است که کارگاه تولید انبوه خدا و یا حداقل کارگاه معصوم‌سازی دایر کنند و همۀ مقدسات را به بازی بگیرند. ... [این جریان] شریعت و عقلانیت را به مسلخ می‌برد و مردم را مریدان گوسفندصفت خود می‌خواهد.» نگارنده نیز در همان ایام، جوابی به این یادداشت نصیری داد که شاید بازنشر آن خالی از لطف نبوده و به فهم علت این همه انحراف و التقاط او در این روزها کمک کند. اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا. 🏷 🆔 @Smh_Doaei
🔰 عرفانِ شیعیِ فقاهتی، عصارۀ شریعت، معنویت و عقلانیت ✍️ سید محمدحسین دعائی انا لله و انا الیه راجعون. خبر رسید که یکی از مخالفان لَدود حکمت و معنویت ناب شیعی ـ به حکم «الناس اعداء ما جهلوا» ـ مجددا خامۀ خامی در دست گرفته و در یادداشتی با عنوانِ «غلو عرفانی؛ خطری برای شریعت و عقلانیت در حوزه‌های علمیه» نوشته است: «پنج‌شنبه مجلس گرامیداشتی برای سید هاشم حداد ـ موسوم به روح مجرد ـ در مشهد مقدس، با سخنرانی چند تن از روحانیون، از جمله امام جمعۀ موقت تهران جناب آقای صدیقی برگزار شد. ... سید هاشم حداد که در اطلاعیۀ مراسم، از او با عنوان عارف کامل شیعی یاد شده کیست و شاخصه‌ها و اندیشه‌های عرفانی او کدام است؟ ... نعل‌بندی عوام و متوهم ... که کمترین ارزشی برای علم و فقاهت و تفکر و عقلانیت قائل نیست. ... [پیروان این جریان] برای چند انسان معمولی، مقامات خدایی و فوق مقامات انبیاء و اهل بیت علیهم السلام قائل هستند و عن قریب است که کارگاه تولید انبوه خدا و یا حداقل کارگاه معصوم‌سازی دایر کنند و همۀ مقدسات را به بازی بگیرند. ... [این جریان] شریعت و عقلانیت را به مسلخ می‌برد و مردم را مریدان گوسفندصفت خود می‌خواهد.» آری! خواندن این جملات، دل هر آن کسی که از عشق به اولیاء خدا، نور ایمان، ذوق سلیم و فهم حقیقت، اندک بهره‌ای داشته باشد را به درد آورده و او را به عکس العمل وامی‌دارد: ... 📌 متن کامل یادداشت در: mehrnews.com/xPhmz 🏷 🆔 @Smh_Doaei
حضرت مولانا بلخی رحمة الله عليه می فرماید: همچو آهن گرچه تیره هیکلی صیقلی کن صیقلی کن صیقلی کن جالب هست؛ عزیزان و دوستان به ظاهر خود نگاه می کنیم به سر، صورت، لباس این هارا تمیز می کنیم. ولی به باطن خود توجه نمی کنیم. بنابراین نیاز هست. که بااستفاده از فرصت پیش آمده در صدد پالایش و تمیزی درون خود برآیم. واز افکار منفی ذهن خود را پاکیزه بسازیم. واز کینه، کدورت، بخل، حسادت بدبینی فضای دل خودرا پاک سازیم. و ماه شریف رمضان بهترین فرصت هست. از این فرصت بهره بگیریم. فلسفه رمضان رسیدن به تقواست؛ نهادینه شدن خویشتن داری، در رفتار و سلوک ماست. پیام رمضانی 🍃 بااحترام: برادرتان میروحیدالرحمن
اولویت فعلی جامعه کدام است؟ ✍️دکتر هادی یعقوب زاده، استادیار دانشگاه هنر یکی از مهمترین کارویژه‌های دشمن در تقابل با نظام اسلامی غافل کردن مسئولان و مردم از مسائل اولویت دار و سرگرم کردن آنان به کارهای دیگری است، که ذاتا مهم هستند اما در شرایط فعلی باید به گونه‌ای دیگر به آن پرداخت. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ۲۰ مهر ۱۴۰۱ و در بحبوحه اغتشاشات پاییز، به مسئولان کشور توصیه کردند: «مراقب باشید این مسائل حواس شما را پرت نکند و از کارهای اصلی و اساسی باز نمانید.» این یک راهبرد اساسی است که دشمن در طول انقلاب اسلامی سعی داشته مسئولان و مردم را از پیاده‌سازی آن باز دارد. در شرایط فعلی پرداختن فراوان به اندک کشف حجاب های بروز یافته در سطح جامعه، زمینه‌ای را فراهم می کند تا این مسئله به اولویت اول جامعه تبدیل شود. حال سوال این است اگر این مسئله اولویت اول جامعه ماست، چرا رهبری در نامگذاری سال به آن نپرداخته و به سیاق سال‌های گذشته شعار سال ۱۴۰۲ را نیز اقتصادی قرار داده است؟ سوال مهمی که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد. یکی از چالش‌های مهم نظام اسلامی در مواجهه با نظام سلطه اثبات کارآمدی است که برجسته‌ترین نمود آن در وضعیت اقتصادی است. در ارزیابی‌هایی که معمولا از یک نظام سیاسی می شود، کارآمدی اقتصادی یکی از معیارهای مهم در امتیازدهی به آن نظام است. در سیره رسول خدا (ص) و امیرمومنان علی (ع)؛ نیز توجه به حل چالش‌های اقتصادی جامعه پر رنگ است، به گونه‌ای که روش‌های متعددی را برای حل مسئله اقتصادی به کار می‌گیرند. از سویی در تعالیم اسلام فقر مذموم دانسته شده و تامین نیازهای مادی جامعه به عنوان یکی از کارویژه‌های حکومت اسلامی مطرح شده است. از این رو انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون تلاش‌های بسیاری برای حل مشکلات اقتصادی جامعه انجام داده است. با این حال به دلائل مختلف که بخشی از آن به دشمنی دشمن و بخشی به ناکارآمدی و بی تدبیری برخی مسئولان و ... بر می‌گردد، وضعیت اقتصادی جامعه در شرایط مطلوبی قرار ندارد. از سویی رابطه میان وضعیت نامطلوب اقتصادی با چالش‌های فرهنگی نیز کتمان شدنی نیست، البته الزاما رفاه دینداری نمی‌آورد اما بی‌تردید حکومت اسلامی موظف است شرایط مطلوب را برای زندگی مردم فراهم آورد. این در حالی است که به رغم همه تلاش‌ها اکنون در شرایط مطلوب قرار نداریم. برای همین یک دهه است که رهبری با انتخاب عناوین اقتصادی که کاملا هوشمندانه انتخاب می‌شوند، سعی دارد جهت‌دهی کلی جامعه را به سمت حل مسائل اقتصادی رهنمون سازد. حال کاری که دشمن می‌کند چیست؟ دشمن در این شرایط سعی می‌کند مردم و مسئولان را از مسئله اصلی کشور و شعار سال غافل ساخته و آنان را به مسائل دیگری که بسیار مهم هم هستند اما در این شرایط باید به عنوان اولویت‌های بعدی مورد توجه قرار گیرند، سرگرم سازد. برای همین به کشف حجاب‌ها ضریب فراوان می‌دهند. به تصریح رهبری مردم ایران مردمانی مومن هستند حتی ایشان تأکید کردند که آن دختران کم حجاب و بد حجاب را هم نباید به بی دینی و ضد انقلابی متهم کرد. در حالی که دشمن با برخی از پادوهای خود تلاش دارد که به این مسئله ضریب دهد و آستانه تحمل جامعه را مخدوش کند و مردم را در برابر یکدیگر قرار دهد و اتفاقات ناگواری را رقم بزند. اگر در کانال‌ها و یا گروه‌ها جستجو کنید ده‌ها متن، فیلم و عکس خواهید دید که به این مسئله پرداخته‌اند. اما کمترین فیلم و یا متن را خواهید دید که به مسئله اصلی یعنی مهار تورم و رشد تولید پرداخته باشد. این همان نتیجه‌ای است که دشمن مایل است به آن برسد؛ غافل کردن مردم از مسئله درجه یک کشور و پرداختن بی‌حد به مسائل دیگر. راهکار چیست؟ به نظر می‌رسد نباید کلیپ‌های مربوط به کشف حجاب را به طور گسترده پخش کرد، چه اینکه علاوه بر اینکه مصداق اشاعه فحشاست، موجب تحریک عده‌ای می‌شود که از اولیات امر به معروف و نهی از منکر آگاه نیستند و ممکن است کاری بکنند که نتیجه بدتری داشته باشد. به تعبیر امام خمینی (ره) امر به معروف و نهی از منکر جاهلانه نتیجه معکوس می‌دهد و گاه چند منکر بدتر به بار می‌آورد. از سویی باید مطالبه‌گری از دستگاه‌ها وجود داشته باشد اما از مردم فقط کسانی ورود کنند که بلد باشند. عموم مردم باید بیشتر به خودشان و خانواده‌شان متوجه باشند که این گامی مهم در اصلاح جامعه است. غالباً افراد از این مهم غافل هستند. از سویی باید مدام به شعار سال پرداخته شود. اگر این شعار کامل محقق شود دست نظام اسلامی برای مطالبه‌گری در عرصه فرهنگ باز خواهد شد و راحت‌تر می‌تواند در عرصه فرهنگ ورود کند. ضمنا لازم است دستگاه‌های نظارتی خودشان به این مسئله ورود کنند و نگذارند مردم در برابر یکدیگر قرار گیرند. سوال: برای تحقق شعار سال هر یک از ما چه نقشی می توانیم ایفا کنیم؟ @HOWZAVIAN
زیباترین فراز دعای ابوحمزه ثمالی ♡إلَهِی إِنْ أَدْخَلْتَنِی النَّارَ فَفِی ذَلِکَ سُرُورُ عَدُوِّکَ وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِی الْجَنَّةَ فَفِی ذَلِکَ سُرُورُ نَبِیِّکَ وَ أَنَا وَ اللهِ أَعْلَمُ أَنَّ سُرُورَ نَبِیِّکَ أَحَبُّ إِلَیْکَ مِنْ سُرُورِ عَدُوِّکَ♡ 🕊خدای من می‌دونم که اگه من رو جهنم بفرستی دشمن شاد میشه ولی اگه بفرستی بهشت دل پیامبرت شاد میشه؛ می‌دونم که شادی پیامبرت برات مهم‌تر از شادی دشمنانته ...حالا خود دانی...🕊 ــــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60 @HOWZAVIAN_khorasan
اندر حواشی برنامه ها... ✍ زهرا شریعتی *در محفل مربیان و معاونان پرورشی آموزش و پرورش مشرف بودیم به نام "باشگاه تربیت"، که ناگاه از پشت سر صدای بحث و جدل تندی توجهم را جلب کرد؛ دو مربی پرورشی محترم!! در حال جدال (از نوع فحاشی) بر سر پر کردن فرم حضور و غیاب بودند! گویی شیخ حسین انصاریان دارد برایشان روضه می خواند! دستگاه محترم تعلیم و تربیت! از آینده سازانی که زیردست چنین مربیانی پرورش یابند انتظار می رود چه گلی به سر جامعه بزنند؟! *در محفلی فرهنگی همنشین خادمان شهر بهشت بودیم، کلیپی از یکی از فعالیت های خادمان این طرح پخش شد؛ بسی زیبا و شورانگیز و تحسین برانگیز بود..... اینکه پسربچه ای نهایت ده ساله آنقدر بزرگ شده بود که می دانست خادم حقیقی امام رضا(ع) کیست و تعریفش از خادم امام، آنقدر زیبا و عمیق بود که تاکنون حتی از بزرگان و علما هم نشنیده بودم! آنقدر بزرگ شده بود که دست پیرمردی فرتوت و خمیده را می گرفت و با شوقی وصف ناپذیر او را تا حرم امام رئوفش همراهی می کرد..... اللهم وفقنا لما تحب و ترضی @HOWZAVIAN_khorasan
مجاورانی که به نیت ادای دین به ولی نعمتشان هوای زائران را دارند؛ خدمت به شکرانه مجاورت ✍ زهرا شریعتی خدمتگزاری در آستان مقدس رضوی که تنها بارگاه ائمه اطهار(ع) در ایران می باشد، مایه افتخار شیعیان ایشان اعم از زائر و مجاور است و به شکل های گوناگون اتفاق می افتد؛ از خدمت رسمی در حرم مطهر با لباس فرم و چوب پر و....، تا اقصی نقاط کشور و حتی دنیا که هر کس به عشق امام رضا(ع) کاری که از دستش برمی آید انجام می دهد. یکی از اقسام خدمتگزاری و عرض ارادت به محضر حضرت، خدمت به زائران ایشان است که به ویژه توسط مجاوران چند سالی است بیش از پیش مورد توجه واقع شده و در قالب های مختلف صورت می گیرد چرا که بیش از هر کس، خود را نمک پرورده و مرهون الطاف امام رئوف(ع) می بینند و به پاس توفیق همجواری، از هر فرصتی برای خدمت به امام بهره می برند. گزارش پیش رو گوشه هایی از این خدمتگزاری مجاوران حریم رضوی را در آغازین روزهای بهار طبیعت و عید نوروز به تصویر کشیده است... https://shahraranews.ir/files/fa/publication/pages/1402/1/13/13858_129982.pdf
چراغ قرمز ✍ زهرا شریعتی .... با صداي بوق ممتد ماشين عقبي به خود مي آيم؛ چند ثانيه اي هست كه چراغ سبز شده؛ حواسم پرت كجا شده بود نمي دانم، فقط گويا ماشين هاي پشت سر خيلي عصباني اند! گاهي اوقات مثل اين روزها گيج مي شوم؛ حواسم پرت مي شود، در آن واحد هم هستم و هم نيستم! بعضي وقت ها وسط يك اتوبان بزرگ يك دفعه سرعتم را كم مي كنم و از خودم مي پرسم كجا داري مي روي؟ بعضي شب ها وسط ترافيك سنگين و نورهاي رنگارنگ خيابان، دلم مي خواهد ماشين را همانجا میان رنگ های مصنوعی رها كنم و بروم! دلم يك دفعه يك صحرا مي خواهد، وسيع، بي انتها .... بدون كمترين اثري از زندگي دنیازده انسان! اين روزها من و دل گم شده ايم پشت چراغ قرمزهاي زندگي .... ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ پی نوشت: امروز دوباره چراغ سبز شد و... اين بار ولي مي دانستم حواسم كجاست! يك لحظه نگاهم به آيينه عقب افتاد؛ خودروي پرايدي را با سه سرنشين دختر نشان مي داد يكي راننده و دوتاي ديگر در حال آرايش يكديگر! مقصدشان كجاست نمي دانم... جلوتر كه مي روم آيينه پر است از اين دست تصاوير! چشمانم را مي بندم، اين روز ها نه مي شود مقابلت را ببيني نه پشت سر و نه راست و چپت را! كارم تمام شده به خانه برمي گردم، اين بار ديگر تصوير آيينه، گنبد و گلدسته هاي رضويست؛ همچون مرهمي بر التهاب آيينه از تمام تصاويري كه در روز ديده! آري آيينه هم صبور است و منتظر... @HOWZAVIAN_khorasan
. عرب باش، راحت باشنجمه صالحی قرار شد در ماه رمضان، دوشنبه‌های هر هفته هیأت برگزار کنیم. با آدرسی که فرستاده بود به منزلش رفتیم، خودش را به زحمت انداخته بود! یکی از اساتید‌ عزیز که عرب‌زبان هستند با دیدن این رنگارنگیِ پذیرایی، به نشانه اعتراض، ضرب‌المثلی گفتند"عرب باش، راحت باش" واقعا هم خیلی راحت هستند و معتقدند نباید سخت گرفت، از وجودشان آرامش می‌بارد! البته میزبان می‌خواست نهایت محبتش را نشان دهد اما چه بسا همین تجملات عده‌ای را از پذیرایی منصرف کند! بگذریم، بعد از جمع شدن بساط افطاری و همکاری همیشگی که بین خانم‌های هیأت وجود دارد، بحث اصلی در جوی صمیمی گل انداخت! موضوع جلسه سیر تاریخی حجاب و آیات مرتبط با حجاب در صدر اسلام و اینکه آیا در زمان حکومت پیامبر یا حکومت امیرالمومنین علیهماالسلام اقداماتی برای برخورد با بدحجابی بوده یا نه؟ یکی از خانم‌ها درباره‌ی مقاله‌ای که نوشته بود، صحبت کرد و شواهدی از سیره پیامبر صلی الله علیه و آله درباره برخورد مستقیم و غیر مستقیم وی نظیر امر به معروف و نهی از منکر، تشویق، تنبیه و انذار و...گفت. دوستان دیگر هم از مطالعات تازه‌ای که داشتند، صحبت کردند و هر کس نکته‌ای گفت و حتی ایده یادداشت هم برای یکی دو نفر از خانم‌ها شکل گرفت! در آخر هم جمع‌بندی از مباحث مطرح شده! چند نفر نیز برای موضوعات پژوهشی‌شان نیاز به مشاوره داشتند که همفکری‌هایی انجام شد. خلاصه به لطف خدا اولین جمع دوستانه بانوان‌تاریخ‌پژوه در سال ۱۴۰۲ تشکیل شد، امیدوارم محفل‌های بعدی سادگی بیشتری حکمفرما باشد! ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
بی دل دل هم سهم امام دارد................نه؟ فکر هم سهم امام دارد؛ چشم و دست و پا و قلم و..... همه من پر است از سهم های شما که نداده ام مولای من! شاید به همین خاطر است که بی دلم! @HOWZAVIAN_khorasan
مادر چقدر به فکر ما بود! ✍زهرا شریعتی گفت: "بابا اگر مهریه همه دختران درهم و دینار باشد و مهریه من هم، پس فرق دخت نبی(که باید الگو باشد) با دیگران چیست؟" فرمود: "دخترم می خواهی مهرت چه باشد؟" گفت: "از خدا می خواهم اذن شفاعت شیعیان امتتت را مهرم قرار دهد" و وقتی بابا تأیید خدا را به او ابلاغ می کند، دختر سراپا شوق و شور می شود . . . . . . امشب هم وقتی می خواهد برود، از همسرش می خواهد برگ شفاعت را با او به خاک بسپارد تا روز محشر با مدرک نزد خدا حاضر شود و شیعیان را گلچین کند؛ مادر چقدر به فکر من و تو بود، پیش از خودش و بیش از خود ما!!! @HOWZAVIAN_khorasan
📌 دو گناه که از قتل هم بالاتر است علامه طباطبایی (ره): 💠 خداوند متعال، در قرآن کریم، درباره دو گناه به شدت حساس است؛ حتی شدیدتر از گناه کشتن یک نفر. دو گناهی که از شراب خواری، قمار، قتل و... بالاتر است. آن دو گناه یکی «ربا» و دیگر «حکومت دادن دشمنان خدا بر جامعه اسلامی» است. @HOWZAVIAN_khorasan