«عبدالمجید النجار و سه گانه تمدنی»
🔸دکتر عبدالمجید النجار متولد 1945 تونس و فارغ التحصیل دانشگاه الزیتونه، الازهر و استاد بسیاری از دانشکده های اسلامی در تونس، الجزایر، امارات، قطر و ...می باشد. عضویت او در جنبش النهضه، ریاست شعبه «اتحاد العالمی لعلماء المسلمین» در تونس و عضویت در «المجلس الاروبی للافتاء والبحوث» از او یک چهره عالم نواندیش تمدنی تصویر کرده است.
🔹شهرت اصلی دکتر النجار تالیف سه جلدی ذیل عنوان«الشهود الحضاري للأمة الإسلامية» است که در سال 1999توسط دار الغرب الإسلامي در بيروت منتشر شده است.
🔸 جلد أول با عنوان«فقه التحضر الإسلامي» با تاکید بر سه مفهوم استخلاف، شهادة و تسخیر به بنیادهای فلسفی - اخلاقی تمدن اسلامی پرداخته است.
🔻جلد دوم با عنوان «عوامل الشهود الحضاري» به شرایط تجدید تمدنی با تاکید بر اصلاح فکری و عملی پرداخته و جلد سوم با عنوان«مشاريع الإشهاد الحضاري» به بررسی و نقد تجربه های فکری و عملی تمدنی(جریان سلفیه، جریان اصلاحی وتجربه جنبش های اخوان المسلمین و جماعت اسلامی) در جهان اسلام اختصاص دارد.
#جهان_عرب
#عبدالمجید_النجار
#تمدن
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فراخوان پذیرش مقاله
✅فصلنامه مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی به عنوان فصلنامه علمی و مورد تأیید وزارت علوم، در حوزه مطالعات تمدنی از تمامی اساتید، محققین و پژوهشگران جهت ارسال مقاله بر اساس اهداف و راهبردهای این نشریه دعوت به عمل میآورد.
📍همچنین این فصلنامه با توجه به رسالت خویش پذیرای مقالات حوزه نظامهای اجتماعی و علوم انسانی با رویکرد تمدنی خواهد بود.
🌐https://cir.ihu.ac.ir/
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🟥پژوهشکده شهید صدر (ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«تردید» و «تمدن» در قرآن (قسمت 1)
تمدنها گاه با عنصر «شک» پیدا میشوند و گاهی هم با عامل «شک» رو به زوال میگذارند. تحول در ادیان و انقلابهای دینی هم گاه از تردیدهای الهیاتی و یا حتی از شک و تردیدهای فرهنگی و اجتماعی آغاز میشوند. اکنون پرسش این است که قرآن چسان به موضوع «شک» در عرصههای اجتماعی و احتمالا در فرایند ظهور و سقوط جوامع و تمدنها نگاه میکند؟ آنچه در این سلسله یادداشتهای کوتاه خواهد آمد، تأملاتی است قرآنی در بارۀ «شک» آنهم نه شکِّ فردی بلکه شکّی اجتماعی و بلکه جهانی و تمدنی. عنصر «شک» ممکن است در گذشتۀ تاریخی تمدنها به مثابه نقطههای عطفِ تحول (مثبت یا منفی) تحلیل شود و ممکن است در اکنون جهان اسلام و بلکه جهان غرب به مثابه نقطههای ترقی و گاه به عنوان نقطههای اضطراب و تشویش تبیین گردد.
بررسی آموزههای قرآنی و روایی میتواند ابواب جدیدی را در عرصۀ مطالعات تمدنی (الهیات تمدن، فلسفه تمدن، و جامعهشناسی تمدن) بگشاید و ما را در پاسخ به چنین پرسشهایی یاری رساند که: تفاوت شک فردی با شک اجتماعی چیست و فرایند شکلگیری هر یک از این شکها چه میباشد؟ و اینکه کدامین شک اجتماعی میتواند راهی به سمت تحول و ترقی باشد و چه شکی احتمالا مایه سقوط و اضمحلال خواهد بود؟
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
بمناسبت روز شهید
ادریس هانی با تحلیل روحیه استکبار ابلیس و امتداد تاریخی آن، یکی از مهمترین خصائص دین خاتم (اسلام) در غلبه بر روحیه ابلیس را گذشت از خود و «شهادت» میداند. ابلیس اساسا نمیتواند تضحیه کند، ولی در ذریه بنیآدم کسانی هستند که در پی شهادت (یکی از مهمترین مصادیق انی اعلم ما لا تعلمون) میروند.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1710237060742483749
از نظر آرپد ساکولزی هر شخصیتی نمیتواند نقش تحولگریهای کلان را بازی کند، بلکه شخصیتهایی میتوانند تأثیرات بنیادین در پروسۀ تمدنها بجا بگذارند که نه فقط با حیات خود بلکه با نحوۀ مؤثراز مرگِ خود (مانند شهادت) در زندگی و حیات اجتماعی اثری برجا بگذارند.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1710237179738721064
آیت الله شیخ مهدی آصفی عمق تمدنی یک جامعه را نه درسطح ظاهر بلکه درباطن جستجو میکند. سطح باطن و یا همان سطح تمدنی را ایشان در تربیت و ظهور نسل متفاوتی همچون شهید فهمیده و یا مادرانی همچون بزرگمادران شهیدان دنبال می کند.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1710237278402889937
«تردید» و «تمدن» در قرآن (قسمت 2)
شک یا ریب؟
تردیدها همیشه یکسان نیستند، گاه این تردید، تردیدی علمی است و مقدمهای برای عبور از ندانستن به دانستن است (تردید برای کسب ایمان)؛ گاهی هم این تردید نه تردیدی قبل از علم، بلکه تردیدی بعد از علم و یقین و به منظور انکار حقیقت و تضعیف حقیقت است (تردید برای نفی ایمان). ریشۀ این قبیل از تردیدهای ثانوی ممکن است نه امری علمی و منطقی بلکه عاملی روانی و شاید نفسانی باشد.
همینطور گاهی تردید، تردید یک عالم و یا یک محقق است که آنهم در یک فرایند علمی و تحقیقاتی رخ میدهد، و گاهی این تردید نه تردیدی از سوی یک عالم، بلکه تردیدی از ناحیۀ عموم مردم (خواص و عوام) در سطح جامعه است. همین طور گاه تردید در وضعیت قبل ازمدینه و شهر رخ میدهد و گاهی هم بعد از شکلگیری مدینه پدید میآید. و بالاخره اینکه گاهی این تردیدها برخاسته از بستر سنت است، و گاهی هم برآمده از فضای مدرن کنونی است. هریک از این شک و تردیدها در عرصههای فردی و اجتماعی احکام متفاوت و تحلیل متفاوتی را می طلبد.
در این باره تفکیک «شک» از «ریب» در قرآن بسیار حائز اهمیت است. «شک» (که میگذرد) یک حالت علمی (همیشه برای شک کردن دلیل دارد)، اخلاقی (صادق است) و بلکه فطری در فرایند کسب علم، آگاهی، و یقین است؛ در حالی که «ریب» (که همواره میماند و نمیگذرد) امری غیرعلمی (دلیلی برای شک کردن ندارد)، غیراخلاقی (همیشه همراه با سوءظن و تهمت است) و بلکه نوعی بیماری قلبی است که در فرایند کفر و انکار رخ میدهد. برای تردید در اینکه باران می آید یا نه، نمیگویند «انی مرتاب فی المطر» بلکه گفته میشود «انی شاکّ فی المطر»، ولی آنگاه که به کسی بدگمان میشویم و او را در معرض اتهام قرار میدهیم میگوییم «انی مرتاب بفلان». به بیان دیگر، همواره «شک» در یک وضعیت برابر بین نقیضین رخ میدهد بی آنکه فرد شک کننده بخواهد یکی از دو طرف را تقویت کرده و دیگری را متهم کند، در حالی که «ریب» بر یک پیشفرض و داوریِ سوء نسبت به یکی از دو طرف نقیضین پیدا میشود.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ آیین رونمایی از دو کتاب ویژه ناشنوایان
🔸 راهنمای مطالعات ناشنوایی
🔹 اشاره های مهرورزان
✳️ با توجه به ضعف منابع فرهنگی و دینی جامعه معلولان، میز کار تخصصی مسائل اجتماعی اسلام و ایران دفتر تبلیغات اسلامی جهت استفاده از ظرفیت های روحانیت برای امداد فرهنگی در جامعه معلولان اقدام به تولید دو کتاب ویژه ناشنوایان نموده است.
با تشکر از گروه تبلیغی ناشنوایان و حجهالاسلام فراهانی و همکاران
🔺 @tablighnews
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
شک در مکه، و ریب در مدینه (قسمت ۳)
یکی از نکات مهم در تفکیک بین «شک» و «ریب»، مکّی بودن آیات «شکّ» (بجز یک مورد خاص) و مدنی بودن بسیاری از آیات «ریب» است؛ مانند آیهٔ ﴿ وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴾ (بقره: 23)؛ و آیهٔ ﴿ إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ ﴾ (توبه: 45). اساسا کلماتی مانند «ارتابت قلوبهم»، «ارتابوا»، «ارتبتم»، «ترتابوا»، «يرتابوا» در آیات مکی مورد اشاره قرار نگرفته است.
این در حقیقت به معنای سرزنش جامعه مدنی در شهر مدینه النبی است که قلوب مخالفان و معاندان درآن به ریبه درآمیخته شده بود، در حالی که دلایل و شواهد کافیای برای حقانیت گفتههای پیغمبر اسلام در دسترس داشتهاند.
بدینسان چه بسا بتوان گفت «ریب» در وضعیت شهری آسانتر رخ میدهد به دو دلیل متضاد: اول اینکه آگاهیهای پیشرفته در شهر وجود دارد و دلایل و براهین واضحی در دسترس همگان قرار میگیرد؛ و دوم اینکه، شهر به علتهای گوناگون، زمینههای بسیاری برای بدخواهی و انکار واضحات دارد.
بسیار هستند کسانی که منافع شهری آنها ایجاب میکند که کفر و انکار خود را در قالب شک، که ظاهری علمی و بی طرف دارد، ابراز نمایند در حالی که حقیقت را میشناسند و در درون خود آن را بهطور قاطع تشخیص میدهند.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نه خانمهای بدحجاب سلیطهاند، و نه ناهیان از منکر ضعیفه!
(نکتهای از دکتر احمد فربهی)
یکی از ذهنیتهایی که رسانههای غیردینی، در حال القاء آناند، نشان دادن «چهرهای خطرناک از اهل منکر» و «چهرهای منفعل از ناهیان منکر» است.
تا دیگر کسی جرئت نهی از منکر نکند!
ولی واقعیت این است که قریب به اتفاق خانمهایی که بدننمایی میکنند، از آسیبهایی که به جامعه و خانواده میزنند اطلاع ندارند نه اینکه سلیطه و موجوداتی خطرناک باشند!
ناهیان از منکر باید با زبانی نرم، شجاعانه و ناصحانه گاه با تذکر و گاه با تبیین، آنها را مطلعکنند. و قانونگذار نیز باید برای آن عدهی قلیلی که ایجاد رعب و وحشت میکنند و نیز حامیان آنها که قلم به دست میگیرند و رفتارهای خشونتآمیز آنها را توجیه میکنند، قوانینی بازدارنده و تبیینهایی رسواکننده قرار دهد.
اگرچه به هرحال صحنه، صحنه جهاد است اما نه خانمهای بدحجاب سلیطهاند و نه ناهیان از منکر ضعیفه!
بَل أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُمْ مُعْرِضُون(انبیاء، 24)
وَ الْجِهَادُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَر...(کافی، ج2، ص51)
https://eitaa.com/farbehi
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
شکّ انکاری متراکم (قسمت ۴)
یکی از نکتهها در صورتبندی «ریب» در مدینه و سپس در وضعیتهای مشابه در جوامع شهری، موضوع «تنوع» در شک انکاری (ریب) و نیز موضوع «انباشتِ شک» است. در جامعهای که گونههای مختلفی از جریانات فرهنگی زندگی میکنند، در جایی که انسانهای متنوعی در آن حضور دارند، و نیز آنجایی که درجات متعددی از بیایمانی وجود دارد، شک غیراخلاقی (یا همان ریب) اشکال رنگارنگی پیدا میکند و زمینههای روانی را برای انکار و اتهامهای پیوسته و کِشدار فراهم میکند.
همین طور در این فضای متنوع، شکهای فردی به شکل گلولهبرفی تبدیل به شکهای انکاری بزرگ و انباشتی از بداخلاقیهای حاصل از آن میشود. تودههای شکّ انکاری نه تنها زمینهای برای پاسخ علمی و رشد فهم جامعه را فراهم نمیکند (چون اساسا فردهای مردد در پی پاسخ نیست) بلکه زمینههای انحطاط اخلاقی را در جامعه فراهم خواهد کرد. به بیان دیگر، شکهای انکاریِ بزرگ آغازی است برای سقوطهای اخلاقی بزرگتر.
با این بیان به جرأت میتوان گفت شکّهای انکاری بزرگ (نه شکهای علمی) عاملهای بزرگی هستند برای زوال نظام مناسب انسانی و انحطاط تمدنهای بشری.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
| پنـــاه |
تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن
در جهانی که روابط انسانی دچار اختلالهای فراوانی است، میتوان رنجهای ناشی از این اختلالات را به عنوان مجموعه مسائلی تمدنی به قرآن عرضه کرد و در وضعیت بیپناهی بشر امروز به قرآن پناه برد و پای سخن او نشست.
در چهارمین فصل از راوی؛ ویژهی ماه مبارک رمضان، حجتالاسلام دکتر حبیبالله بابایی به استنطاق قرآن در دو موضوع "رحمت" و "پناه" پرداخته است و تلاش میکند که به این پرسش پاسخ دهد که در بیخانمانی نشأت گرفته از زندگی اجتماعی انسان معاصر، چگونه مفهوم قرآنی «پناه»، پناهگاه امن و آرامش حقیقی انسان است و امر الهیاتی «رحمت»، چگونه میتواند در امر اجتماعی انسان و در عرصههای زمینی و این جهانی و در صیرورت و صورتبندی تمدن امتداد پیدا بکند و ضمن مصونیت انسان در برابر شرور و بدیها، فزونی رحمت بین انسانها را موجب شود.
#راوے
#رمضان
#پناه
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| پنـــاه در عصر بیپناهی|
تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن
راوی: حجتالاسلام دکتر حبیبالله بابایی
❓چگونه امر الهیاتی «رحمت» و مفهوم قرآنی «پناه» میتواند در امر اجتماعی انسان و در عرصههای زمینی و این جهانی و در صیرورت و صورتبندی تمدن امتداد پیدا بکند و پناهگاه امن و آرامش حقیقی انسان گردد.
#راوے
#رحمت
#پناه
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«یأس» عاملی برای «شکّ» (قسمت ۵)
کی و چه زمانی آدمی و بلکه جامعۀ مومنان دچار شک و مکث میشود؟ برخی از زمینههای پیدایش مکث و تأمّل را باید در مشکلاتی دید که آیندهای روشن ندارد و یا فاقد نشانی از آنچه که وعده داده شده، میباشد. به بیان دیگر، تأمل و تردید همزمان با ناامیدی آغاز میشود. آنگاه که مشکلات به غایت میرسد و وعدههای پیش گفته تحقق پیدا نمیکند و انسانها و بلکه حتی مومنان دچار نوعی یأس میشوند، شک و تردیدها آغاز میگردد. أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ (بقره: 214) (آیا گمان کردید داخل بهشت میشوید، بیآنکه حوادثی همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاریها و ناراحتیها به آنها رسید، و آن چنان ناراحت شدند که پیامبر و افرادی که ایمان آورده بودند گفتند: «پس یاری خدا کی خواهد آمد؟!» آگاه باشید، یاریِ خدا نزدیک است!) همین مضمون در آیهای دیگر صریحتر و عجیبتر بیان شده است که: حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا (یوسف: 110) (تا هنگامى كه فرستادگان [ما] نوميد [از ایمان آوردن مردم] شدند [یا اینکه نزدیک بود پیامبران مأیوس بشوند] و [مردم هم] پنداشتند كه به آنان واقعاً دروغ گفته شده).
از چنین فرازهایی از آیههای قرآنی به دست میآید که یأس یا حتی استیئاس (نزدیک شدن به آستانۀ یأس و ناامیدی) میتواند زمینههای شک و تردید را فراهم آورد و اگر ایمان افراد نتواند در برابر این شک و تردید مقاومت بکند و بر آن غالب آید، ایمان به تدریج رو به ضعف گذاشته و شاید از بین میرود.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
JPT_Volume 28_Issue 112_Pages 7-31.pdf
994K
مقاله «سکولاریسم گزینهای در ایران»
مجله نقد و نظر
شماره ۱۱۲
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پناه؛ تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن
🎙#پادکست | قسمت اول
موضــوع: چرا الهیات اجتماعی را باید از قرآن گرفت؟
گفتوگو با
حجتالاسلام دکتر حبیبالله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#راوے؛ صدای مدرسه نـگاه
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«فتنههای اجتماعی» زمینهای برای «شکّ ایمانی» (قسمت ۶)
شک انسانی همیشه حاصل تفکر نیست، بلکه گاه برخاسته از حوادث و گاه فتنههایی است که آدمی در زندگیاش با آن مواجه میشود. نوع آدمیان، به تعبیر استیس در کتاب «دین و نگرش نوین»، چون منطقی فکر نمیکنند از یک پدیدۀ جزئی مثل علم جدید به یک «شکّ کلی» مثل سکولاریسم یا الحاد میرسند. جنس این ابتلائات و فتنهها گاه برآمده از فعل خداوندی است که مصداق آن را میتوان در آیۀ «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» (و قطعاً شما را به چيزى از [قبيلِ] ترس و گرسنگى، و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مىآزماييم؛ و مژده ده شكيبايان را) مشاهده کرد. گاه نیز این فتنهها و ابتلائات برخاسته از رفتار خطای مدعیان مقدس (در مسیحیت و حتی در اسلام) است که با خطاهای هرچند جزئیشان، در ایمان جماعت مومن آشوبهای بزرگی را خلق میکنند.
به نظر میرسد یکی از مصادیق «صبر» در موقعیت فتنه، «مکث» است. منظورم از مکث یک نوع «مکث فطری» و یک توقف و تأمل در لحظه است تا فرد و بلکه جامعه در عین مطالبۀ عقلانیت و عدالت، خود مرتکب خطای جدید نگردد (تقوی در وضعیت فتنه) و بلکه بتواند نقطۀ شک را فریز نموده و از توسعۀ شک جزئی به شک کلی، و تسرّی شک کوچک به شک بزرگ جلوگیری نماید.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
📣 پس از پایان فصل اول درسگفتار عدالت اجتماعی با ارائه استاد احمد واعظی، اکنون صوت های این درسگفتار در دسترس قرار گرفته است؛
جلسه اول؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei01
جلسه دوم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei02
جلسه سوم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei03
جلسه چهارم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei04
جلسه پنجم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei05
جلسه ششم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei06
جلسه هفتم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei07
جلسه هشتم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei08
جلسه نهم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei09
جلسه دهم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei10
جلسه یازدهم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei11
جلسه دوازدهم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei12
جلسه سیزدهم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei13
جلسه چهاردهم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei14
✍ این درسگفتار در چهارده جلسه به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعیِ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ برگزار شد. انشاءالله فصل دوم بزودی برگزار خواهد شد.
🟩با تشکر از؛
🔸مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ
🔸اداره پژوهش پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
🔸و تشکر ویژه از حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی
https://eitaa.com/edalateejtemaei
زیارتنامه حضرت خدیجه کبری سلامالله علیها
السَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَک بِما أَوْلاک اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْک وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ.
سلام بر تو ای مادر مؤمنان، سلام بر تو ای همسر سرور فرستادگان، سلام بر تو ای مادر فاطمه زهرا سرور بانوان دو جهان، سلام بر تو ای نخست بانوی مؤمن، سلام بر تو ای آن که دارائیش را در راه پیروزی اسلام و یاری سرور انبیا هزینه کرد و دشمنان را از او دور ساخت، سلام بر تو ای آن که بر او جبرئیل درود فرستاد، و سلام خدای بزرگ را به او ابلاغ کرد، این فضل الهی گوارایت باد و سلام و رحمت و برکاتش بر تو باد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدیجه مقرب
▪️ حضرت خدیجه به تعبیر روایات، از مقربان درگاه الهی است.
▪️حضرت خدیجه از توحید ناب برخوردار بود.
▪️همراهی حضرت خدیجه با چلهنشینی رسول الله قبل از بعثت، به علت فهم معنوی ایشان بوده است.
▪️ما مدیون این بزرگ بانو هستیم.
▪️ همان آغاز بعثت پیامبر، حضرت خدیجه و حضرت علی، اسلام حقیقی را در خود پیاده میکردند و زمینه گسترش اسلام را پدید آوردند.
▪️تکریم حضرت خدیجه بر همه ما ضروری است.
▪️ برای ابراز ارادت به حضرت زهرا، به حضرت خدیجه هدیه دهیم.
🏷 حضرت استاد یزدانپناه | ۱۰ رمضان ۱۴۴۴
_______________
🕌مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«شکّ» پدیدهای مذموم در قرآن (قسمت ۷)
هرچند پیش ازاین برپایۀ تحلیل لُغویها گفته شد که «ریب» شکی توأم با تهمت است، در حالی که «شکّ» یک حالت علمی، اخلاقی، و در مسیر کسب آگاهی و یقین است، لیکن با مروری بر آیات قرآن میتوان پی برد که آیاتی که در مورد «شک» آمده (15 آیه) نیز نوعا دارای سیاق منفی (نه به معنای شک علمی بلکه به معنای شبهۀ غیرعلمی) هستند. نمونه آیات ذیل را که «شکّ» در آن بدون وصف «ریب» آمده، ببینید:
• أَأُنْزِلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ مِنْ بَيْنِنَا ۚ بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْ ذِكْرِي ۖ بَلْ لَمَّا يَذُوقُوا عَذَابِ (سورۀ ص آیۀ 8)
• بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ يَلْعَبُونَ (سورۀ دخان، آیۀ 9)
• قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي شَكٍّ مِنْ دِينِي فَلَا أَعْبُدُ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِنْ أَعْبُدُ اللَّهَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْۖ (سورۀ یونس، 104)
• وَلَقَدْ جَاءَكُمْ يُوسُفُ مِنْ قَبْلُ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِمَّا جَاءَكُمْ بِهِ ... كَذَٰلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتَابٌ (سورۀ غافر، 34)
گویا قرآن کریم پدیدۀ «شکّ» در میان اقوام پیامبران نوح، هود، صالح، موسی، یوسف، و پیامبر علیهمالسلام را نوعی پلیدی (رجس) و گاه نشانی برای بیماری قلب تلقی کرده (فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ ۚ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ) (انعام: 125). پس كسى را كه خدا بخواهد هدايت نمايد، دلش را به پذيرش اسلام مىگشايد؛ و هر كه را بخواهد گمراه كند، دلش را سخت تنگ مىگرداند؛ چنانكه گويى به زحمت در آسمان بالا مىرود. اين گونه، خدا پليدى را بر كسانى كه ايمان نمىآورند قرار مىدهد.
مذموم بودن «شکّ» را شاید در مواردی از این دست پی گرفت 1) اینکه شک برخاسته از ندانستن و جهل است؛ 2) اینکه گاهی شک برخاسته از عدم ایمان و یا نوعی از بیماری وسواسی در ذهن و روح آدمی است؛ 3) اینکه شکّ وقتی شک است و به سمت یقین و ایمان حرکت نمیکند برای رشد و تربیت آدمی مطلوبیت ندارد (آدمی همواره در وضعیت شک، ممکن است آسیبهای عمیقی ببیند)؛ 4) اینکه شکّ یک امر مُسری به دیگران در جامعه است و برای عموم و تودۀ مردم مضرّ است؛ 5) اینکه شکّ همواره بهانهای است برای سستی در عمل و اقدام؛ و 6) نهایتا اینکه شکّ با اصل محبت و عشق (چه مجازی و چه حقیقی) در تضاد است؛ و اینکه . . .
گروه حامی
یادداشتی از احمد فربهی
یکی از گروههای اجتماعی، «گروه حامی» است، یعنی کسانی که از یک فرد، یا یک گروه یا یک هنجار حمایت میکنند، نقش گروه حامی، حمایت از این افراد و هنجارهاست.
در صدر اسلام عدهای نقش گروه حامی را ایفاء میکردند، علیابنابیطالب، خدیجه کبری، ابوطالب، حمزه سیدالشهداء حامیان پیامبر بودند،
از اینرو سالی که ابوطالب و پس از آن خدیجه رحلت کرد، برای پیامبر «عامالحزن» نام گرفت و خدا به پیامبر وحی کرد؛
«از مکه بیرون برو! ناصر تو از دنیا رفت!» و پس از مدتی، پیامبر از مکه بیرون رفت!
درباره مالک اشتر نیز این جمله نقل شده که؛ «تا مالک زنده بود امور علیابنابیطالب استحکام داشت وقتی مالک به شهادت رسید، امور علی آشفته گشت!»، و علی تنها ماند!
حسینبنعلی نیز وقتی عباس بر زمین افتاد، گفت: «الان کمرم شکست!»
امام صادق نیز از دیدن هشام بن حکم شاد میشد و درباره او میگفت: «ناصرنا بقلبه و لسانه و یده!».
حضرت مهدی نیز به فرزند عثمان بن سعید فرمود: «عاش أبوك سعيداً ومات حميداً، فألحقه بأوليائه ومواليه فلم یزل مجتهدا فی امرهم»
خدیجه نیز حامی پیامبر بود آنهنگامی که همه او را ترک کردند، وقتی خدیجه رحلت کرد پیامبر نیز او را در عبای خود، و جبرئیل نیز بهدستور خدا، تنها برای خدیجه کفنی از بهشت آورد که همراه با آنعبا، او را کفن و دفن کرد.
امیرمؤمنان علی علیهالسلام فرمود: «هر کس ما را با قلبش دوست بدارد و با زبانش ما را یاری دهد و با دشمنان ما بجنگد، در بهشت همراه با ما، در همان درجاتی است که ما هستیم!»
https://eitaa.com/farbehi
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پناه؛ تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن
🎙#پادکست | قسمت دوم
موضــوع: فلسفه زندگی از دریچهی رحمت الهی
گفتوگو با
حجتالاسلام دکتر حبیبالله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#راوی؛صدای مدرسه نگاه
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
تمدنها مبتنی بر نظام اولویتها (اولویت نیازها، اولویت علوم، اولویت ارزشها و معیارها) بنا میشوند. جامعهای که اولویتهایش را گم کند، تاریخ و هویت خودش را هم گم خواهد داد.
سوگمندانه باید گفت مدتهاست که اولویتهای متن و حاشیهٔ ما را نه دانشمندان و اندیشمندانمان بلکه فضای دریدهٔ مجازی تعیین میکند.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1711017256974875539
تمدنهای شکّپایه (قسمت ۸)
آنچه از مرور آیات قرآن در باره شک به دست می آید این است که هرچند ممکن است شک و تردید راهی موقت برای یقین و حتی ایمان باشد، لیکن ارزش ذاتی ندارد (شک داشتن فضیلت نیست)، و تنها راه یقین و تنها راه ایمان نیز نیست. گاهی ایمانِ انباشته در جامعه، برآمده از فطرت انسانی و گاهی هم برخاسته از تعقل و استدلال است.
با عطف توجه به این موضوع، و جستجوی آن در تمدنها (از باب جری و تطبیق مفهوم قرآنیِ «شکّ» در تمدنها) به نظر میرسد میتوان تمدنهای یقینپایه را در مقابل با تمدنهای شکپایه تلقّی کرده و روح شکّ در تمدنی مثل تمدن مدرن غرب را در مقابل با روح ایمان در تمدن اسلامی تحلیل و تبیین نمود. در تمدنی که شکّ پایه است، حرکت تمدنی بر پایۀ شک رخ میدهد (ندانستن و یا «حیرت» حرکت تولید میکند) و در تمدنی که ایمانپایه و یا یقینپایه است، حرکت تمدنی برآمده از عنصر ایمان است.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai