📝جهلی بدتر از زمان بعثت پیامبر!
🔹از فضیل بن یسار نقل شده که گفت: از حضرت صادق علیه السلام شنیدم که هنگامی که حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه) قیام میکند با جهلی بدتر از جهل زمان بعثت رسول خدا مواجه میشود؛ زیرا رسول خدا مبعوث شد در حالی که مردم سنگ و چوب را پرستش میکردند و زمانی که قائم ما قیام میکند همه مردم قرآن را بر وی تاویل میبرند و در مقابل ایشان از قرآن دلیل میآورند.
🔸عنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهْلِ النَّاسِ أَشَدَّ مِمَّا اسْتَقْبَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ جُهَّالِ الْجَاهِلِيَّةِ قُلْتُ وَ كَيْفَ ذَاكَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَتَى النَّاسَ وَ هُمْ يَعْبُدُونَ الْحِجَارَةَ وَ الصُّخُورَ وَ الْعِيدَانَ وَ الْخُشُبَ الْمَنْحُوتَةَ وَ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَتَى النَّاسَ وَ كُلُّهُمْ يَتَأَوَّلُ عَلَيْهِ كِتَابَ اللَّهِ يَحْتَجُّ عَلَيْهِ بِه
🔗الغيبة للنعماني ص297
@Hadith1398
۳۰ تیر ۱۳۹۹
هدایت شده از کلامُکم نور (گفتگوهای روایی)
📝تاکید حضرت صادق بر پرهیز از اسراف حتی درباره هسته خرما
🔹از امام صادق علیه السلام نقل شده: «میانهروی چیزی است که خداوند آن را دوست دارد و اسراف چیزی است که مبغوض میدارد، ولو اینکه دور انداختن هستهی خرمایی باشد؛ چون هستهی خرما هم گاهی به کار میآید [مثل: استفاده به عنوان بذر یا غذای حیوان]؛ و یا اینکه دور ریختن باقیماندهی آب باشد!»
🔸حدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ الْبَجَلِيِّ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: «إِنَّ الْقَصْدَ أَمْرٌ يُحِبُّهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنَّ السَّرَفَ أَمْرٌ يُبْغِضُهُ اللَّهُ عَزّوَجَلَّ حَتَّى طَرْحَكَ النَّوَاةَ فَإِنَّهَا تَصْلُحُ لِشَيْءٍ وَ حَتَّى صَبَّكَ فَضْلَ شَرَابِكَ».
🔗الخصال، ج1، ص: 11
@Hadith1398
۲ مرداد ۱۳۹۹
📝مردم فقیر نشدند مگر به سبب گناه ثروتمندان در ترک زکات
🔹از حضرت صادق علیه السلام پیرامون زکات به سند صحیح نقل شده که فرمودند: خداوند برای فقراء حقی را در اموال ثروتمندان قرار داده که همان برای رفع فقرشان کافی است. اگر خدا میدانست که این مقدار برای آنها کافی نیست، حق بیشتری را قرار میداد. به فقراء از فریضهای که خدا واجب کرده بود، داده نشد، اما منع دیگران نصیبشان شد! اگر مردم حقوق خود را اداء کنند، همگی با رفاه زندگی میکنند.
🔻إنَّ اللَّهَ فَرَضَ لِلْفُقَرَاءِ فِي مَالِ الْأَغْنِيَاءِ مَا يَسَعُهُمْ وَ لَوْ عَلِمَ أَنَّ ذَلِكَ لَا يَسَعُهُمْ لَزَادَهُمْ إِنَّهُمْ لَمْ يُؤْتَوْا مِنْ قِبَلِ فَرِيضَةِ اللَّهِ وَ لَكِنْ أُتُوا مِنْ مَنْعِ مَنْ مَنَعَهُمْ حَقَّهُمْ لَا مِمَّا فَرَضَ اللَّهُ لَهُمْ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ أَدَّوْا حُقُوقَهُمْ لَكَانُوا عَائِشِينَ بِخَيْرٍ. (کافی، ج3، ص496)
🔸همچنین از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: «قطعاً زكات براى آزمايش ثروتمندان و كمك به نيازمندان قرارداده شده است و اگر مردم زكات اموالشان را مىپرداختند، ديگر مسلمان فقير و نيازمندى باقى نمىماند و شخص فقیر با آنچه خدا به نفع او واجب كرده بود، بى نياز مىشد. مردم، فقير و محتاج و گرسنه و برهنه نشدند، مگر به سبب گناه ثروتمندان در ترک زکات.»
🔺انّما وضعت الزكاة اختباراً للاغنياء و معونة للفقراء و لو انّ الناس ادوا زكاة أموالهم، مابقى مسلم فقيراً محتاجاً ولاستغنى بما فرض اللّٰه له و انّ الناس ما افتقروا ولا احتاجوا ولا جاعوا ولا عروا الّا بذنوب الاغنياء. (من لا یحضره الفقیه، ج2، ص7)
@Hadith1398
۳ مرداد ۱۳۹۹
کلامُکم نور (گفتگوهای روایی)
📝مردم فقیر نشدند مگر به سبب گناه ثروتمندان در ترک زکات 🔹از حضرت صادق علیه السلام پیرامون زکات به سن
🔻توضیحی پیرامون مساله زکات
🔹در روایات متعددی حکمت تشریع زکات، این است که فقر را ریشه کن میکند. اما گاهی این مطلب طرح میشود که این زکات فعلی که فقط در نُه چیز است، با نیازهای امروز جامعه متناسب نیست. اما درباره این روایات این تذکر لازم است که منحصر بودن زکات در نُه چیز گرچه مشهور است اما امر مسلمی نیست.
🔸مشابه همین تردید در مساله احتکار وجود داشته و حرمت احتكار منحصر به گندم، جو، خرما، كشمش و روغن تلقی میشده اما بر اساس نظر مرحوم منتظری دایره احتکار در موارد وسیع تری در قانون درج شد. ایشان در خاطراتشان نقل کردهاند که اوایل انقلاب، امام خمینی برخی از مسائل از جمله مساله احتکار را به ایشان ارجاع دادند. مرحوم منتظری دراینباره میگوید: «چیزهای در جامعه وجود دارد که الان جزء ضروریات زندگی مردم است. مثلاً آیا میشود گفت که روغن زیتون جزء ضروریات زندگی مردم است اما دارو جزء ضروریات نیست؟ به هرحال نظر من در باب احتکار اوسع بود و ایشان [امام خمینی] مجلس را به نظر من ارجاع داده بودند.» (خاطرات،ج1، ص488)
🔹مرحوم آیت الله منتظری درباره زکات میگوید: «شايد بتوان گفت: موضوع زكات وسيعتر از نُه موردى است كه مشهور در نظر فقهاست و حاكم اسلامى مىتواند با در نظر گرفتن شرايط و كمبودهاى اقتصادى و ثروت و درآمد عمومى، زكات را هرچند به عنوان ماليات، در كليه اموال مردم و اعم از اصل و سود آن و به ميزان صلاحديد قرار دهد، ولى اين تنها در حدّ احتمال و حدس بوده و دليل قطعى كه بتوان براساس آن فتوا داد وجود ندارد.» (استفتائات، ج3، ص176)
🔸توضیح آنکه مشهور در فقه شیعه این است که زکات در این امور است: گندم، جو، خرما، كشمش، طلا، نقره، گوسفند، گاو و شتر. هرچند زکات این امور هم قابل اعتناء است، اما چون روایاتی درباره زکات در مثل برنج یا زکات سرمایه (مال التجارة) وجود دارد، پس نمیتوان به طور قطعی پیرامون عدم تناسب زکات با نیازهای امروز جامعه، اظهار نظر کرد. به عنوان نمونه آیت الله سیستانی در زکات مال التجارة احتیاط واجب دارند که باید پرداخت شود. (المسائل المنتخبة، ص241) یا احتمالی را که مرحوم آیت الله منتظری درباره توسعه زکات مطرح کردهاند، مرحوم آیت الله شاهرودی آن را تقویت کرده و گرفتن زکات متناسب با نیازهای جامعه را به عنوان یک حکم ولایی صحیح دانستهاند.
🔹آیت الله شاهرودی میگویند: «از مجموع روایات این مطلب ظاهر میشود که حکم اولی زکات فقط در آن نُه چیز است، اما با این حال برای امام یا نائب امام، این حق وجود دارد که موارد زکات را متناسب با مکان و زمان، به واسطه حکم ولایی، توسعه دهد. همان طور که ظاهر برخی از روایات این است که امام علی برای اسب نیز زکات قرار داد.» (کتاب الزکاة، ص294)
🔸غرض از ذکر این مطالب آن بود که نباید گمان کرد که مساله زکات الزاماً منحصر در نُه چیز است و قابلیت تنظیم به تناسب با شرائط جامعه را ندارد. هرچند که جای زکات به عنوان یک قانون الزام آور کما کان خالی است، اما میتوان با استفاده از نظریات برخی از فقهاء، این واجب الهی را متناسب با شرائط جامعه احیاء نمود.
@Hadith1398
۴ مرداد ۱۳۹۹
۴ مرداد ۱۳۹۹
📝هرگاه خواستی جایگاهت را نزد من بدانی، به جایگاه من در پیش خودت نگاه کن!
🔹از حسن بن جهم نقل شده که به حضرت رضا علیه السلام عرض کردم من را از دعایتان فراموش نکنید! حضرت فرمودند: «فکر میکنی تو را فراموش میکنم؟» با خود اندیشیدم و چنین به نظرم رسید که حضرت برای شیعیان خود دعا میکنند، من هم از شیعیانشان هستم، پس گفتم: نه، من را فراموش نمیکنید! حضرت فرمود: «چگونه این را فهمیدی؟» گفتم: شما برای شیعیانتان دعا میکنید و من هم از شیعیان شما هستم. حضرت فرمودند: «آیا دلیلی غیر از این هم داری؟»؛ عرض کردم: نه! حضرت فرمودند: «هرگاه خواستی ارزش و جایگاهت را نزد من بدانی، پس به جایگاه من در پیش خودت نگاه کن! [هر اندازه من در چشم تو ارجمندم، تو نیز در نزد من منزلت داری!]».
🔸عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ علیه السلام: لَا تَنْسَنِي مِنَ الدُّعَاءِ قَالَ: «أَ وَ تَعْلَمُ أَنِّي أَنْسَاكَ؟» قَالَ: فَتَفَكَّرْتُ فِي نَفْسِي وَ قُلْتُ هُوَ يَدْعُو لِشِيعَتِهِ وَ أَنَا مِنْ شِيعَتِهِ؛ قُلْتُ: لَا، لَا تَنْسَانِي. قَالَ: «وَ كَيْفَ عَلِمْتَ ذَلِكَ؟» قُلْتُ: إِنِّي مِنْ شِيعَتِكَ وَ إِنَّكَ لَتَدْعُو لَهُمْ. فَقَالَ: «هَلْ عَلِمْتَ بِشَيْءٍ غَيْرِ هَذَا» قَالَ قُلْتُ: لَا؛ قَالَ: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَكَ عِنْدِي، فَانْظُرْ إِلَى مَا لِي عِنْدَك».
🔗کافی ج۲، ص۶۵۲
@Hadith1398
۵ مرداد ۱۳۹۹
📝تفاوت شیوه حکمرانی بنی امیه با اهل بیت علیهم السلام
🔹در روایت مفصلی که در کتاب خصال به نقل از حضرت صادق علیه السلام ذکر شده، ایشان پس از آنکه بر لزوم توجه به ظرفیت مردم تاکید میکنند، میگویند: حکومت بنی امیه دارای سه خصوصیت بود: شمشیر، بی تدبیری و ظلم! اما شیوه حکومت ما اهل بیت، بر مدارا، دلجویی، وقار، تقیه، خوش اخلاقی، ورع و کوشش است. پس مردم را به این دینی که دارید، ترغیب کنید.
🔸أنَّ إِمَارَةَ بَنِي أُمَيَّةَ كَانَتْ بِالسَّيْفِ وَ الْعَسْفِ وَ الْجَوْرِ وَ أَنَّ إِمَارَتَنَا بِالرِّفْقِ وَ التَّأَلُّفِ وَ الْوَقَارِ وَ التَّقِيَّةِ وَ حُسْنِ الْخُلْطَةِ وَ الْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ فَرَغِّبُوا النَّاسَ فِي دِينِكُمْ وَ فِيمَا أَنْتُمْ فِيهِ.
🔗الخصال، ج2، ص355
@Hadith1398
۷ مرداد ۱۳۹۹
📝علت رويگردانی مردم از علم
🔹از امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام نقل شده: آنچه مردم را به تحصيل دانش بی رغبت کرده، اين است که بسيار میبينند کمتر عالمی است که به علمش عمل کند!
🔸اِنَّمَا زَهَّدَ النّاسَ فی طَلَبِ الْعِلْمِ کَثْرَةُ مایَرَوْنَ مِنْ قِلَّةِ مَنْ عَمِلَ بِما عَلِمَ
🔗غررالحکم، ص۲۷۵
@Hadith1398
۸ مرداد ۱۳۹۹
هدایت شده از کلامُکم نور (گفتگوهای روایی)
📝تحلیل حضرت باقر علیه السلام از دگرگونی احوال قلب
🔹شخصی به نام سلام بن مستنیر میگوید در نزد امام باقر علیه السلام بودم که حمران بن اعین نزد حضرت آمد و سوالاتی از حضرت کرد و حضرت جواب فرمودند وقتی حمران میخواست برخیزد و برود به امام باقر عرض کرد مطلبی را میخواهم با شما در میان بگذارم؛ ما هر گاه نزد شما میآییم قلبمان رقیق میشود و سنگینی و سختی در قلبمان از بین میرود و خودمان را فراموش میکنیم و داراییهای دیگران برایمان دیگر ارزشی ندارد بعد که از نزد شما خارج میشویم و با مردم و بازاریان و تجار همراه میشویم دو مرتبه حب دنیا به ما بر میگردد.
💬حضرت باقر به حمران فرمودند این خاصیت قلب است که گاهی سخت و سنگین است و گاهی سبک. سپس فرمودند اصحاب پیامبرصلی الله علیه و آله به ایشان عرض کردند که ما میترسیم اهل نفاق و دورویی شده باشیم. حضرت علت را جویا شدند، اصحاب گفتند ما وقتی نزد شما میآییم شما به ما تذکراتی میدهید و ما را به آخرت راغب میکنید و قلبهای ما را جلا میدهید و باعث میشوید ما دنیا را فراموش کنیم و نسبت به آن بی رغبت شویم تا جایی که گویا ما آخرت را میبینیم و بهشت و جهنم را با چشم میبینیم اما وقتی از نزد شما بیرون میرویم و به خانه هایمان میرویم و مشغول بچهها و همسر و اهل و عیال میشویم این حالت را از دست میدهیم گویا اصلا هیچ معنویتی نداشتهایم آیا این نفاق است؟
💬پیامبر اکرم در جواب فرمودند نه هرگز این نفاق و دو رویی نیست، اینها حربههای شیطان است که شما را به دنیا مشغول میدارد. به خدا قسم اگر همان حالتی را که در نزد ما داشتید ادامه میدادید با ملائکه مصافحه میکردید و حتی میتوانستید بر روی آب راه بروید و اگر شما گناه نمیکردید و استغفار نمیکردید، خداوند گروهی را خلق میکرد که به گناه مبتلا شوند و استغفار کنند و خداوند آنها را بیامرزد و مغفرتش را شامل آنها کند. قطعا مومن با فتنهها و امتحانهای زیادی مواجه میشود و در صورت گناه توبه میکند. آیا به این آیه توجه نکرده اید که خداوند فرمود: خداوند کسانی را که زیاد توبه میکنند و خود را پاک میکنند را دوست دارد؟ و همچنین به این آیه که فرمود از خداوند طلب بخشش گناهان کنید و به سوی او برگردید؟
🔸علي بن إبراهيم عن أبيه و عدة من أصحابنا عن سهل بن زياد و محمد بن يحيى عن أحمد بن محمد جميعا عن ابن محبوب عن محمد بن النعمان الأحول عن سلام بن المستنير قال: كنت عند أبي جعفر ع فدخل عليه حمران بن أعين و سأله عن أشياء فلما هم حمران بالقيام قال لأبي جعفر ع أخبرك أطال الله بقاءك لنا و أمتعنا بك أنا نأتيك فما نخرج من عندك حتى ترق قلوبنا و تسلو أنفسنا عن الدنيا و يهون علينا ما في أيدي الناس من هذه الأموال ثم نخرج من عندك فإذا صرنا مع الناس و التجار أحببنا الدنيا قال فقال أبو جعفر ع إنما هي القلوب مرة تصعب و مرة تسهل ثم قال أبو جعفر ع أما إن أصحاب محمد ص قالوا يا رسول الله نخاف علينا النفاق قال فقال و لم تخافون ذلك قالوا إذا كنا عندك فذكرتنا و رغبتنا وجلنا و نسينا الدنيا و زهدنا حتى كأنا نعاين الآخرة و الجنة و النار و نحن عندك فإذا خرجنا من عندك و دخلنا هذه البيوت و شممنا الأولاد و رأينا العيال و الأهل يكاد أن نحول عن الحال التي كنا عليها عندك و حتى كأنا لم نكن على شيء أ فتخاف علينا أن يكون ذلك نفاقا فقال لهم رسول الله ص كلا إن هذه خطوات الشيطان فيرغبكم في الدنيا و الله لو تدومون على الحالة التي وصفتم أنفسكم بها لصافحتكم الملائكة و مشيتم على الماء و لو لا أنكم تذنبون فتستغفرون الله لخلق الله خلقا حتى يذنبوا ثم يستغفروا الله فيغفر الله لهم إن المؤمن مفتن تواب أ ما سمعت قول الله عز و جل- إن الله يحب التوابين و يحب المتطهرين (سوره بقره آیه 222) و قال استغفروا ربكم ثم توبوا إليه (سوره هود آیه3)
🔗الکافی ج2 ص423
#حدیث_روز
@Hadith1398
۹ مرداد ۱۳۹۹
📝شیطان، محتاج دروغگویی برخی از شیعیان!
🔹در روایت معتبری از حضرت صادق علیه السلام نقل شده: از میان کسانی که خود را شیعه معرفی میکنند، کسانی هستند که دروغ میگویند! تا حدی که شیطان نیز به دروغ گفتن آنها محتاج میشود!
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ مِمَّنْ يَنْتَحِلُ هَذَا الْأَمْرَ لَيَكْذِبُ حَتَّى إِنَّ الشَّيْطَانَ لَيَحْتَاجُ إِلَى كَذِبِه. (کافی، ج8، ص254)
🔸همچنین از حضرت صادق نقل شده: برخی از کسانی که خود را شیعه معرفی میکنند، کسانی هستند که از دشمنان یهودی، مسیحی، مجوسی و مشرک خداوند، بدترند!
حَمْدَوَيْهِ، قَالَ حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ الْكَرْخِيِّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: إِنَّ مِمَّنْ يَنْتَحِلُ هَذَا الْأَمْرَ لَمَنْ هُوَ شَرٌّ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى وَ الْمَجُوسِ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا. (رجال الکشی، ص297)
🔹از حضرت رضا علیه السلام نیز نقل شده: از کسانی که اظهار محبت به ما اهل بیت میکنند، کسانی هستند که فتنه آنها از دجال شدیدتر است. راوی میگوید پرسیدم به چه دلیل؟ امام فرمود: به دلیل دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستان ما! وقتی چنین باشد، حق و باطل با یکدیگر مخلوط شوند و شناخت حقیقت مشکل شود و مومن از منافق تشخیص داده نمیشود. (وسائل الشیعة، ج16، ص179؛ توضیحات بیشتر پیرامون این روایت را اینجا مطالعه کنید)
@Hadith1398
۱۱ مرداد ۱۳۹۹
📝ایثار هنگام گشادهدستی و شکر در وقت تنگدستی
🔹مرحوم دیلمی از حضرت صادق علیه السلام نقل کرده که به شقیق بلخی فرمودند: «شما در سرزمینتان [بلخ] چگونه روزگار میگذرانید؟» عرض کرد: به نیکی، ای پسر رسول خدا؛ اگر بیابیم شکر میکنیم و اگر نیابیم، صبر! حضرت فرمودند: «سگهای حجازِ ما هم اینطوراند ای شقیق! [و این منش شما فضل نیست!]» عرض کرد: پس چه بگویم؟ فرمودند: «چرا اینگونه نیستید که اگر روزی داده شوید، ایثار کنید و چنانچه عرصه بر شما تنگ آمد، شکر بگویید؟!».
سپس دیلمی(ره) میافزاید: و این مرتبهی حضرت و مرتبهی پدران و فرزندان ایشان علیهم السلام است...
🔸و رُوِيَ أَنَّ الصَّادِقَ علیه السلام قَالَ لِشَقِيقٍ: «كَيْفَ أَنْتُمْ فِي بِلَادِكُمْ؟» فَقَالَ: بِخَيْرٍ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، إِنْ أُعْطِينَا شَكَرْنَا وَ إِنْ مُنِعْنَا صَبَرْنَا. فَقَالَ لَهُ: «هَكَذَا كِلَابُ حِجَازِنَا يَا شَقِيقُ» فَقَالَ لَهُ: كَيْفَ أَقُولُ؟ قَالَ لَهُ: «هَلَّا كُنْتُمْ إِذَا أُعْطِيتُمْ آثَرْتُمْ وَ إِذَا مُنِعْتُمْ شَكَرْتُمْ؟!».
و هذه درجته و درجة آبائه و أبنائه علیهم السلام.
🔗ارشاد القلوب، ج۱، ص۱۲۳
@Hadith1398
۱۲ مرداد ۱۳۹۹
هدایت شده از کلامُکم نور (گفتگوهای روایی)
📝به جای چاپلوسی، حُسن نیت نشان بده
🔹شهید اول نقل کرده که حضرت هادی علیه السلام به كسى كه در تمجید از ايشان افراط كرده بود، فرمودند: از اين كار خوددارى كن؛ چون چاپلوسی زیاد، موجب بد گمانی میشود. [شاید به این معنا که امام را در معرض سوء ظنّ دیگران قرار میدهد.] و هرگاه با برادر قابل اعتمادت ملاقات کردی، از تملّق او دست بردار و حسن نيّت نشان بده.
🔸من كلام الإمام عليّ النّقيّ عليه السّلام...قال لبعض- و قد أكثر من إفراط الثّناء عليه-: أقبل على شأنك؛ فإن كثرة الثّناء تهجم على الظّنّة، و إذا حللت من أخيك في محلّ الثّقة فاعدل عن الملق إلى حسن النّيّة.
🔗الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة، ص42
@Hadith1398
۱۴ مرداد ۱۳۹۹