eitaa logo
هم قلم
475 دنبال‌کننده
794 عکس
195 ویدیو
7 فایل
✍«قلم» راز گردهم‌آیی ما شد... زین پس بیشتر با کلمه‌ها، سطرهای نور و رحمت را رقم خواهیم زد. اینجا «هم‌قلم»هایی هستیم که قرار است «هم‌قدم» باورهای هم باشیم. 👈🏻ادمین کانال @Hosseyni_970
مشاهده در ایتا
دانلود
هم قلم
🌹به مناسبت ولادت باسعادت امام هادی علیه السلام حديثى دربارۀ كودكى حضرت هادى است كه وقتى معتصم در سال دویست‌وهجده هجرى، حضرت جواد را دو سال قبل از شهادت ايشان از مدينه به بغداد آورد، حضرت هادى كه در آن‌وقت شش ساله بود، به همراه خانواده‌اش در مدينه ماند. پس از آنكه حضرت جواد به بغداد آورده شد، معتصم از خانوادۀ حضرت پرس‌وجو كرد و وقتى شنيد پسرِ بزرگِ حضرت جواد، على‌بن‌محمد، شش سال دارد، گفت اين خطرناك است، ما بايد به فكرش باشيم. معتصم شخصى را كه از نزديكان خود بود، مأمور كرد كه از بغداد به مدينه برود و در آنجا كسى را كه دشمن اهل‌بيت است پيدا كند و اين بچه را بسپارد به‌دست آن شخص، تا او به عنوان معلم، اين بچه را دشمن خاندان خود و متناسب با دستگاه خلافت بار بياورد. اين شخص از بغداد به مدينه آمد و يكى از علماى مدينه را به نام الجُنَيدى، كه جزو مخالف‌ترين و دشمن‌ترينِ مردم با اهل‌بيت عليهم‌السلام بود ‌ـ‌ در مدينه از اين قبيل علما آن‌وقت بودند ‌ـ‌ براى اين كار پيدا كرد، و به او گفت: من مأموريت دارم كه تو را مربى و مؤدِّبِ اين بچه كنم، تا نگذارى هيچ‌كس با او رفت و آمد كند و او را آن‌طور كه ما مى‌خواهيم تربيت كن. اسم اين شخص ‌ـ ‌الجنيدى ‌ـ‌ در تاريخ ثبت است. حضرت هادى هم ‌ـ‌ همان‌طور كه گفتم ‌ـ‌ در آن موقع شش سال داشت و امر، امرِ حكومت بود؛ چه كسى مى‌توانست در مقابل آن مقاومت كند؟ بعد از چند وقت يكى از وابستگان دستگاه خلافت، الجنيدى را ديد و از بچه‌اى كه به دستش سپرده بودند، سؤال كرد. الجنيدى گفت: بچه؟! اين بچه است؟! من يك مسئله از ادب براى او بيان مى‌كنم، او باب‌هايى از ادب را براى من بيان مى‌كند كه من استفاده مى‌كنم! اينها كجا درس خوانده‌اند؟! گاهى به او، وقتى مى‌خواهد وارد حجره شود، مى‌گويم يك سوره از قرآن بخوان، بعد وارد شو ‌ـ‌ مى‌خواسته اذيت كند‌ ـ‌ مى‌پرسد چه سوره‌اى بخوانم؟ من به او گفتم سورۀ بزرگى، مثلاً سورۀ آل‌عمران را بخوان. او خوانده و جاهاى مشكلش را هم براى من معنا كرده است. اينها عالمند، حافظ قرآن و عالم به تأويل و تفسير قرآنند؛ بچه؟! ارتباط اين كودك ‌ـ‌ كه على‌الظاهر كودك است، اما ولىّ‌الله است، «وَ آتَيناهُ الحُكمَ صَبيًّا» ـ با اين استاد مدتى ادامه پيدا كرد و استاد شد يكى از شيعيان مخلصِ اهل‌بيت. 📕برشی از کتاب انسان ۲۵۰ ساله 🗒️@HamQalam
هم قلم
💢از شریعت تا قانون دکتر سیدعلی میرموسوی استاد علوم سیاسی دانشگاه مفید و پژوهشگر فقه سیاسی در نوشتاری با عنوان «چرا اجبار بر حجاب ناکام ماند؟» معتقد است که شریعت برای تبدیل شدن به قانون، نیازمند معیار است و مهمترین معیار آن خیر عمومی قلمداد می‌شود. او معتقد است که احکام شرعی اگر در راستای خیر عمومی و نظم و عدالت اجتماعی قرار گیرد، قابلیت تبدیل شدن به قانون را دارد و خیر عمومی را چیزی تعیین نمی‌کند جز خواست و اراده‌ی مردم. به‌نظر می‌رسد نویسنده‌ی محترم در تعیین این پیش‌فرض نکاتی را مورد توجه قرار نداده‌اند از جمله: ۱. خیر عمومی می‌تواند مفهوم متغیر و مبهمی داشته باشد. هر جامعه‌ای در شرایط زمانی و مکانی متفاوت می‌تواند تعاریف متفاوتی از خیر عمومی ارائه دهد. خیر عمومی را چه کسی تشخیص می‌دهد؟ آیا تشخیص خیر عمومی صرفا بر عهده‌ی مردم یک جامعه است؟ اگر در جامعه‌ای مردم به این نتیجه برسند که خیر عمومی آن‌ها مثلا در دزدی کردن یا بی‌اخلاقی‌ست، آیا می‌شود دزدی را به دلیل خواست و اراده‌ی مردم قانونی کرد؟ در اسلام، خیر عمومی مفهومی است که باید در راستای اصول و مقاصد شریعت تعریف شود و نه صرفا در راستای خواستِ عمومی مردم. ۲. اگر قرار است قوانین یک دولت بر مبنای خواستِ مردم وضع شود، تعیین حدود مشارکت مردم بر عهده‌ی چه کسی یا چه‌چیزی‌ست؟ اگر خواست مردم به حذف آموزه‌های اسلام در اجتماع منتهی شود آیا باید به قانونی شدن این خواست‌ها تن داد؟ در نگاه اسلام مشارکت مردم باید در چهارچوب اصول شریعت صورت گیرد. ۳. طبیعتاً هر جامعه‌ای بر اساس ارزش‌های خود، خیر عمومی را تعریف می‌کند. در نگاه اسلام نیز باتوجه به اصالت جامعه، خیر عمومی به معنی تایید عمل و رفتاری‌ست که سعادت دنیوی و اخروی افراد را رقم می‌زند. ۴. اگرچه نویسنده تلاش کرده تا یک مسئله‌ی اجتماعی را از دیدگاه عقلی و مبتنی بر واقعیات جامعه‌ی مدرن بررسی کند؛ اما نباید در دام نادیده گرفتن مبانی و اصول فقهی و اعتقادی در اجتماع گرفتار گردد. ۵. بی‌توجهی به بُعد اجتماعی بودن حجاب و عوارض بی‌حجابی و بدحجابی در جامعه و همچنین غفلت از سلامت روحی و معنوی مردم در جامعه را می‌توان از دیگر علل اینگونه برداشت‌ها دانست. ۶. نقش دولت یا حکومت در یک جامعه‌ی اسلامی با دیگر جوامع مدرن متفاوت است. دولت در نگاه دین، موظف است شرایطی را فراهم کند تا مردم به راحتی به تعالیم دینی خود عمل کنند و با هرآنچه با روحِ این تعالیم در تضاد است مقابله نماید.دولت باید در خدمت مردم باشد و به آن‌ها کمک کند تا به رشد معنوی و اخلاقی دست یابند. البته پذیرش این حرف به معنی نادیده‌گرفتن وظیفه‌ی دولت‌ در تشویق و آموزش مردم برای ترویج احکام دینی نیست.در حکومت اسلامی، دولت مسئولیت دارد که احکام اسلامی را در جامعه پیاده کند اما در عین‌حال اجرای احکام اجتماعی در یک جامعه باید با توجه به اصول اخلاقی و با هدف تقویت ایمان و اخلاق اسلامی صورت گیرد. ✍🏻 🗒️@HamQalam
🔻 پزشکیان اسب تروای غربگرایان! 🔸️اسب تروآ در اساطیر یونان آمده است! هومر شاعر بزرگ یونان باستان در کتاب «ادیسه» به آن اشاره می‌کند و شرح مفصل‌تری از آن در کتاب «اِنِئید» ویرژیل از قرن اول پیش از میلاد آمده است. یونانی‌ها اسبی را برای نفوذ به شهر تروآ ساختند. این اسب یک مجسمۀ بزرگ چوبی و توخالی بود که به مردم تروآ پیشکش شد، اما درواقع فریب جنگی بود. داخل این مجسمۀ بزرگ، سربازان یونانی پنهان شده بودند. وقتی تروی‌ها اسب چوبی را به داخل شهر آوردند، لشکریان یونان آن نزدیکی کمین کرده بود. سربازان یونانی شبانه از درون اسب بیرون آمدند، دروازه‌های شهر را گشودند و لشکریان یونانی به داخل شهر آمد و مردم را قتل‌عام کردند. ⚠️ و اکنون لشکری از بدسابقه‌ترین، خائن‌ترین و غرب‌گرا‌ترین مدیران چند دهۀ اخیر جمهوری اسلامی که در انتخابات پشت سدّ محکم شورای نگهبان انقلابی ماندند و نتوانستند دوباره به ساختار کشور نفوذ کنند، از طریق نامزدی که ابتدائیات تعامل، مدیریت و برنامه‌نویسی و حتی روخوانی را نمی‌داند، سودای نفوذ به مهم‌ترین نهاد جمهوری اسلامی را در سر می‌پرورانند تا کار نیمه‌تمام خود در خسارت‌های محض را تکرار کنند. اینها در تراز شهدای خدمت نیستند؛ تجربه خوب است، عبرت خوب‌تر... 🗒️@HamQalam
🔖انقلابیگری یا انقلابی‌نمایی؟ مسئله این است! وقتی حضور من و تو در پای صندوق‌های رأی انقدر مهم است که سکوهای داخلی و خارجی دشمن آن را رصد و پایش می‌کند، یعنی انتخاب من و تو تأثیرگذار است، سرنوشت‌ساز است، پس مهم است «انتخابِ» من و تو چه کسی باشد! رأی به رییس‌جمهور انقلابی که آگاه و متعهد است و برای تحقق آرمانهای انقلاب تلاش می‌کند یا رأی به فرد انقلابی‌نمایی که به هر قیمتی، حتی با القای ناامیدی و ابراز تاسف دروغین از وضع موجود کشور، به دنبال فریب افکار عمومی و جذب آرای قشر خاکستری جامعه و کسب قدرت است. یکی از راههای شناخت رییس‌جمهور انقلابی، شناخت کاندیدی است که برای ادای تکلیف نسبت به انقلاب وارد صحنه شده و برای ساختن و آبادانی ایران قوی، برنامه‌ی قابل اجرا و کارنامه‌ای قابل دفاع دارد. کسی که انقلاب و امامِ جامعه را خرج خود نمی‌کند و برای رسیدن به صندلی ریاست و قدرت، ناجوانمردانه علیه رقبا لجن‌پراکنی نمی‌کند. کسی که خود را بدهکار انقلاب می‌داند و چون رییس جمهور شهیدمان، شهید رییسی، مرد دیپلماسی عزت و قدرت در میدان عمل است نه مرد سخن‌راندن بدون عمل. با این اوصاف، قطعا رییس‌جمهور انقلابی آینده همانند شهیدِ جمهورمان، باید با آگاهی، قوت و قدرت، در برابر دشمنان سخت و قاطع و در مقابل جمهور خاضع و خدمتگزار باشد، خسته نشو، کارآمد و مردِ میدان سخت عمل انقلابی باشد، چراکه اینک ملت نصاب رییس‌جمهور تراز انقلابی را شناخته‌اند و نه تنها عقب‌گرد نخواهند کرد، بلکه به کمتر از او راضی نخواهند شد. در انتخابات پیش‌رو، ملت ایران فارغ از حق انتخاب نامزدِ مورد تایید، با حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی، مشت محکم دیگری بر دهان یاوه‌گویان و دشمنان این کشور که ایرانِ قوی را وابسته و ناامید می‌خواهند، خواهند زد و جلوه‌ی تازه‌ای از اتحاد، همدلی و همبستگی ملی را به رخ جهانیان خواهند کشید. ✍🏻 🗒️@HamQalam
حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه 🔸علاقه‌مندی به یک نامزد را با تخریب دیگران نشان ندهید ازطرف علاقه‌مندان به نامزدهای انتخاباتی گوناگون، بداخلاقی‌های انتخاباتی، شایستۀ ملت ما نیست؛ آدم‌های مؤمن را، مصونیت‌دار ازلحاظ اسلامی و شرعی را؛ در معرض قرار دادن در شب‌نامه‌ها، در مطبوعات، در پایگاه‌های اینترنتی و غیره، اینها اصلاً مصلحت نیست. من به‌طور جد از همۀ کسانی که نسبت به نامزدهای مختلف علاقه‌مندی‌ای دارند، درخواست می‌کنم، که این علاقه‌مندی خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم کردن دیگران نشان ندهید. هرچه می‌خواهید، از نامزد مورد علاقۀ خودتان ، تعریف کنید؛ اما دیگران را . این علامت بدی است ( ۱۳۸۶/۱۰/۱۲). 🗒️@HamQalam
هم قلم
♨️مشکل ما، انتخاب ما 🔸️مشکل ما اصلا جهت نیست که چپی و راستی داشته باشیم. مشکل ما عنوان هم نیست. به آن باشد که اصلاح، اتفاقا چیز خوبی است. مشکل ما اسم و عنوان و این آدم و آن دیگری نیست. 🔸️مشکل ما نوع نگرش است. این که همه نوع پیشرفتمان گره بخورد به رضایت دشمنمان. مشکل ما دهن‌هایی است که جایی که باید بازشود، بسته بود و آنجا که باید بسته میشد باز بود. ما حتی از خیر باشناسنامه و بی شناسنامه بودن هم گذشتیم اما با چهره درجمعِ خودیها، عصبانی و در جمع دشمن، تا بناگوش باز، چه کنیم؟ باید چه کنیم وقتی طرفداران یک نگرش، زانو به زانوی زنان غربی، نشستند و خندیدند؟ باید چه کرد وقتی وزیرخارجه منتسب به یک جریان، با خضوعی مثال زدنی کنار مقام کشورسنی منطقه می‌نشیند؟!! 🔸️تقصیر ما نیست که نگرش نگریستن به مردم از پس عینک دودی و ماشین ضدگلوله را دوست نمی‌داریم و دل داده ایم به دل رییس جمهورهایی که پیر و جوان دست در گردنشان می‌اندازند و بوس روی صورتشان می کارند. 🔸️تقصیر ما نیست اگر رییس جمهور منتسب به این گروه، تا مرز زخم بستر رفت و رییس جمهوری که دل به او باخته‌ایم، حسرت نشستن روی صندلی پاستور را بر دل همه‌مان گذاشت. 🔸️تقصیر ما نیست اگر وزیر صنعت یک حزب خاص، چشم در دوربین دوخت و گفت:_ما برای صادرات، فقط آبگوشت بزباش داریم و وزیر آن دیگری داروی سرطان تولید می‌کند. 🔸️تقصیر ما نیست اگر وزیرجوان اطلاعات آن حزب، با نخوت و غرور، هرچه می‌خواهد برسر فضای مجازی کشور می آورد و بعد باد در غبغب می اندازد و از فیلترینگ سخن می‌گوید اما وزیر دولتی که به آن دل باختیم، در سفرحج، از زائران بیت اله، با خضوع پذیرایی می‌کند؟! رفیق‌! تقصیر ما نیست که سردمدار یک حزب، در استخر فرح جان می‌دهد و دیگری در پرواز بالای ناکجا آبادها! 🔸️تقصیر ما نیست که در نگرش یک حزب، توسعه به قیمت لگدمال شدن اقشار ضعیف است و نگاه دیگری عدالت و توسعه برای همه. 🔸️می‌بینی تفاوت این دو نگرش از زمین تا آسمان است و حالا جناب پزشکیان و پور محمدی و همستادی‌هایشان، از همان گروه اولند و آن دیگری‌ها، از گروه دوم. نگرش تو، کدام است؟ ✍🏻 🗒️@HamQalam
💐💐فهذا علی علیه السلام💐💐 نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش خواند متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را  ❤ذِکرُ علیٍّ عِبادة❤ 🌹به مناسبت سالروز امامت مولای متقیان امیرالمومنین علیه السلام و افتخار شیعه به ولایت مولانا و مقتدانا علی ابن ابی طالب کانال هم قلم به افرادی هم‌نام مبارک "علی"، هدیه ای با کمال ادب و تواضع به قید قرعه به ۵ نفر تقدیم می کند. ♨️علی نامان، نام علی را به آیدی زیر ارسال کنند. @Roya_afsari با ادای احترام شرط شرکت در مسابقه عضویت در کانال 👇👇 🗒️@HamQalam ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
وفاق، دقیقا یعنی چه؟ ♨️ پر واضح است که انسان‌ها ذاتا با خصایص و سلایق گوناگون خلق شده‌اند و همین امر موجب پیدایش آرا‌ء و روش‌های مختلف خواهد‌‌‌شد؛ از علوم و فنون و کشورداری گرفته تا مسائل دم دستی همچون آشپزی و سرگرمی‌ها همه و همه رنگ و بویی از تشتت آراء دارند مگر آنکه بگوییم انسان‌ها، همگی ساخته‌شده از دستگاه‌های فتوکپی‌ و یا اسکن شده از یک نمونه اند.😐 ♨️ چیزی که در اینجا مهم است، وحدت به معنای همراهی تمام سلایق بسوی هدفی متعالی و واحد است که سعادت و کمال را برای فرد و جامعه تضمین کند. پس اختلاف سلیقه‌ها، نه تنها امر مردودی نیست بلکه می‌تواند در جای خود، مفید و کارساز هم باشد؛ و شاید بتوان گفت که فلسفه‌ی توصیه به مشورت‌خواهی نیز، در این امر نهفته باشد( البته که هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند و بعضا شاهد آراء مردودی از جانب عقل و شرع خواهیم‌بود). ‼️ با این حساب، شعار ایجاد انسجام و وفاق داخلی در کشور از زبان برخی نامزد‌های انتخاباتی، دقیقا به چه معنا خواهد‌بود؟ آیا وظیفه‌ی رئیس‌جمهور، هم رأی کردن افراد جامعه است تا از نزاع جلوگیری کند؟ که وعده‌ی محالی‌ست... یا مامور پذیرش سلایق مختلف است؟ آن هم که اکنون، اجرایی شده‌است. آراء و سلایق مختلف، دارای تریبون، نشریات و بستر‌های مجازی هستند و مانعی برای فعالیتشان نیست. ⁉️ پس این کلی‌گویی و ابهام در شعار وفاق، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ 🖌باسط 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دست علی بالا رفت، جای پای اسلام محکم شد چگونه می‌توان غدیر را از صفحه تاریخ محو کرد؟! چگونه می‌توان دستی که بالا رفت را ندید؟! چگونه می‌توان رفتار و گفتار پیامبر را در برابر علی نادیده گرفت؟! چگونه جانِ معنای کلام پیامبر را فهم نمی‌کنید؟! چگونه توحید را فقط در ربوبیت تکوینی خلاصه کردید و شأنی برای ربوبیت تشریعی قائل نشدید؟ مگر نه اینکه برای پیامبر، ابلاغ نکردن ولایت، حکمِ ترک رسالتش را داشت؟! مگر خدا نگفت ای پیامبر «اِنْ لَمْ تَفْعَلْ»، که اگر این مسئله را تبلیغ نکنی، «فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»، اصلاً رسالت خود را تبلیغ نکرده‌ای؟! غدیر چه سرّی دارد که زحمات 23 سالهٔ پیامبر به ابلاغ آن وابسته است؟ چرا اعتبار کل رسالت، به ابلاغ ولایت گره می‌خورد؟ این حجم از تمنّا و تمایل پیامبر برای تفهیم ولایت به مردم، ریشه در کجا دارد؟ ولایت را در حدیث غدیر چگونه معنا کرده‌اید؟ صِرف دوستی؟ مگر خداوند نگفت ای پیامبر در ابلاغ این پیام از مردم نترس، خدا تو را محافظت می‌فرماید: وَ اللّهُ یَعْصِمُک مِنَ النّاسِ. چرا حفاظت از پیامبر از جانب خدا تضمین می‌شود؟ آیا قرار است پیامبر فقط به دوستی و محبت به علی اعتراف کند؟ اینکه ضمانت نمی‌خواهد. حدیث منزلت را هم از یاد بردید؟! مگر پیامبرمنزلت علی را نسبت به خود، مانند منزلت هارون به موسی ندانست؟! چگونه می‌شود که هنوز آثار جراحت جنگ در رکاب پیامبر بر روی تن‌تان باشد؛ اما در سقیفه جمع شوید و یادتان برود که پیامبر چه توصیه‌ای کردند؟ لحن پیامبر را فراموش کردید؛ به گمان خود علی را به انزوا کشاندید؛ آیه قرآن را چگونه انکار می‌کنید؟ غدیر را یادتان رفت، این‌همه تعبیر از روایات خودتان که معتقدید پیامبر از علی با تعابیری همچون خلیفه، ولی و مولا یاد نموده است را چه می‌کنید؟ یوم الغدیر را انکار می‌کنید، منکر یوم‌الدار هم می‌شوید؟! وقتی پیامبر، خویشان خود را به اسلام دعوت کردند چه کسی به دعوت ایشان لبیک گفت جز علی؟ مگرهمانجا پیامبر نفرمودند: اِنَّ هذا أَخی وَ وَصیّی وَ وَزیری وَ خَلیفَتی فیکمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطیعُوا. این را هم نشنیدید؟ اگر نشنیده بودید پس چرا ابولهب به تمسخر ابوطالب پرداخت و گفت: ابوطالب از این ‌پس باید از فرزند نوجوان خود تبعیت کنی؟ اگر برداشت‌تان از کلام پیامبر موضوع امامت و اطاعت نبود پس این کنایه‌ها چه معنایی داشت؟ پیامبر دست علی را بالا برد تا به تمام دلواپسی‌های بشریت پایان دهد. و پیامبر دست علی را بالا برد تا تمام ترس‌های جهان را به امید مبدل سازد. و پیامبر دست علی را بالا برد و تمام تعارضات را به تعادل بدل ساخت. و پیامبر مشفقانه دست علی را بالا برد و اضطراب بشر را به آرامش تبدیل نمود. و پیامبر دست علی را بالا برد و ما را غرق در حظّ وجودش کرد. حرف‌های پیغمبر نه در میان مردم آن زمان، نه‌فقط هفتاد روز قبل از رحلت ایشان و نه‌فقط برای دست‌کم هفتاد هزار نفر در واقعه غدیر، بلکه برای همیشه در تمام تاریخ ثبت شد. قرن‌هاست که شما برای انکار علی مجبور به انکار خویشتن شده‌اید. به گمانتان مسیر اسلام را عوض کردید، غافل از اینکه دست علی بالا رفت و جای پای اسلام محکم شد. ✍🏻زهرا ابراهیمی 🗒️@HamQalam
عید غدیر عید الله الاکبر 🔸️چرا عید غدیر عید الله الاکبر است؟ چرا شرافت روز غدیر به حدی است که بزرگترین عید اسلام است؟ چه اتفاقی در این روز می افتد؟ در این روز، جانشین رسول خدا در استمرار هدایت الهی و رساندن ربوبیت الهی به مردم، معرفی می شود. 🔸️ربوبیت زمانی معنا دارد که عبودیتی باشد. اینکه خدا خداست و ما هم بنده ایم امری تکوینی است، او خالق و ما مخلوق و غیر این نیست. اما اینکه او رب باشد و من عبد، اختیاری است. اگر اختیار کردم، اگر انتخاب کردم که او رب باشد و من عبد، او مربی باشد و من مربوب دیگر هر چه او گفت می پذیریم و این یعنی پذیرش ولایت الهی. 🔸️پذیرش ولایت الهی یعنی؛ تدبیر تمام امورت را به خدا بسپاری. لازمه پذیرش ولایت الهی؛ این است که ولایت رسول خدا را بپذیریم و از پیامبرش پیروی کنیم. و پیامبر در غدیر خم، دستان مبارک علی علیه السلام را بلند کرد و گفت هر که من ولی او هستم علی نیز ولی اوست. 🔸️و در روز عید غدیر، ولایت الهی، پس از رسول خدا در ولایت حضرت علی علیه السلام متجلی شد و آن کسی که اختیار کرد ولایت الاهی را، ولایت امیر المومنین علیه السلام را نیز می پذیرد. 🌹اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ أَميرِالْمُؤْمِنينَ(عليه السلام) وَ الْأَئِمَّةِ الْمَعْصُومينَ(عليهم السلام).🌹 ✍🏻 🗒️@HamQalam
سلام و احترام در راستای خدمات رسانی بهتر به شما بزرگواران نظرسنجی مربوط به رویداد رواق اهل قلم را از طریق لینک زیر انجام بدید.👇 https://EitaaBot.ir/poll/oqkjbt سپاسگزارم. 🗒️@HamQalam
♨️ غدیر؛ تبیین ولایت و امامت در آن روز گرم و آفتابی، کاروانی عظیم از حجاج، خسته از مناسک حج، به سوی مدینه بازمی‌گشتند. در میانه راه مکه و مدینه، محمد مصطفی صلی الله‌علیه‌وآله با دستوری الهی کاروان را متوقف کرد. آسمان به نظاره نشست و زمین در انتظار لحظه‌ای تاریخی بود که تا ابد در خاطره‌ها بماند. محمد صلی الله‌علیه‌وآله بالای منبری از جهاز شتران رفت، نگاهش به افق‌های دور دوخته شد و صدایش مانند نسیمی لطیف، در میان جمعیت پیچید. او علی علیه‌السلام را فراخواند، دست او را بلند کرد و با صدایی پرطنین گفت: "هر کس که من مولای او هستم، پس این علی مولای اوست." در آن لحظه، جهان گویا متوقف شد تا عظمت این پیام الهی را دریابد. آسمان غدیر، شاهد پیمانی بود که نه تنها قلب‌ها را به هم پیوند زد، بلکه مسیر آینده امت اسلام را روشن ساخت. مردان و زنان، یکی پس از دیگری، با علی علیه‌السلام بیعت کردند و ولایت او را پذیرفتند. تبریک‌ها و تهنیت‌ها جاری شد و علی علیه‌السلام به عنوان جانشین پیامبر، نور هدایت را در دست گرفت. غدیر خم، نه فقط یک واقعه تاریخی، بلکه فصلی از کتاب ایمان و عشق است که در دل هر مسلمان جای دارد. غدیر، معنای پیوند ولایت و رهبری را در قالب کلماتی ساده و صمیمی بیان کرد و نشان داد که عشق به اهل بیت علیهم‌السلام، چراغ راه هدایت است. در این روز مقدس، پیامبر صلی الله‌علیه‌وآله تلاش کرد تا وحدت و همبستگی مسلمانان را تقویت کند. او می‌خواست که امت اسلام، یکپارچه و مستحکم بماند، تا بتواند در برابر چالش‌های آینده مقاومت کند. غدیر، ندای وحدت و انسجام بود، ندایی که امروز نیز همچنان در گوش جان مسلمانان طنین‌انداز است. واقعه‌ی غدیر، همچون گوهری درخشان در تاریخ اسلام، همیشه به یاد خواهد ماند. این واقعه نه تنها جانشینی امیرالمومنین علی علیه‌السلام را به عنوان امام و ولی تأیید کرد، بلکه پیام همبستگی و وفاداری را به همه نسل‌ها منتقل کرد. یادآوری ، نه فقط بزرگداشت یک حادثه، بلکه تجدید عهدی است با ولایت و عشق به آل الله و نشانی است از پیمانی که هرگز فراموش نخواهد شد. واقعه‌ی غدیر نقش بسیار مهمی در تعیین و تبیین ولایت و امامت در اسلام ایفا کرد و انحراف از آن، قطار اسلام را از خط اصلی خود خارج کرد، فراموشی غدیر، سقیفه را رقم زد و شد آنچه که نباید می‌شد! این روزها هم بوی یک غدیر و یک سقیفه‌ی دیگر به مشام می‌رسد، هنوز طعم تلخ سقیفه زیر زبان‌‌‌تاریخ مانده است! هر ی سرنوشت این کشور را برای قرن‌ها رقم خواهد زد! ✍🏻 🗒️@HamQalam
هم قلم
نقد غیر علمی و عامیانه 🔸️جناب هادی سروش در نقدی غیر علمی کاندیدای محترم ریاست جمهوری را متهم به امکان ماجراجویی در عرصه امنیت ملی، بنابر برداشت ناصحیح از سیره پیامبر اکرم(ص) کردند. ماجرا از این قرار است که آقای سعید جلیلی کاندیدای محترم در یکی از کتاب های خود تهدید به جنگ در جهت صلح را سیره پیامبر گرامی اسلام(ص)معرفی کردند به عنوان نمونه زمانی که اولین فرستاده قریش برای تهدید به نزد پیامبر اکرم(ص) آمد، ایشان با قاطعیت هرچه تمامتر فرمودند: "قریش چه گمان می‌کند؟ به خدا سوگند در راه دین خدا که مرا بدان مبعوث نموده آن قدر می جنگم تا خدا آن را پیروز گرداند و یا اینکه جان خود را بر سر این راه گذارم و از میان روم". 🔸️هادی سروش این جملات پیامبر(ص) را هشدار و اعلام آمادگی تعبیر کردند نه تهدید و تهدید را امری غیر اخلاقی و غیر قانونی می‌دانند بی توجه به اینکه که این مساله در سیره بقیه انبیا نیز بنابر تصریح قرآن کریم وجود داشته؛ چرا که این امر از اختیارات انبیا در جهت توسعه حق در همه بلاد است چرا که دین خداوند متعال مرز نمی شناسد و همه باید در مقابل آن تسلیم باشند حتی به اکراه، چرا که مساله تسلیم در برابر حق با مساله ایمان قلبی دو موضوع مجزاست؛ آنجایی که حضرت سلیمان در پاسخ به فرستادگان بلقیس فرمودند: «می‌خواهید مرا با مال کمک کنید (و فریب دهید)؟! آنچه خدا به من داده، بهتر است...(النمل،۳۶) 🔸️از سویی کاندید محترم فقط در مقام بیان نوع سیاست خارجی پیامبر گرامی اسلام(ص) هستند نه تفکر سیاسی خود و در تاریخ انقلاب اسلامی هیچ کشوری از سوی ما تهدید نظامی نشده اما در مقابل، هر گونه حمله و تهدیدی را قاطعانه پاسخ داده ایم و از مواضع خود دفاع کرده ایم و این مساله مختص به زمان انبیا و اولیای معصوم(ع) است و اختصاصی به زمان ما ندارد اما فی الجمله می‌توان از آن استفاده کرد که باید در مقابل دشمن موضع ما موضع اقتدار و قوت باشد نه تسلیم و ذلت. ✍🏻 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از هم قلم
💐💐فهذا علی علیه السلام💐💐 نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش خواند متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را  ❤ذِکرُ علیٍّ عِبادة❤ 🌹به مناسبت سالروز امامت مولای متقیان امیرالمومنین علیه السلام و افتخار شیعه به ولایت مولانا و مقتدانا علی ابن ابی طالب کانال هم قلم به افرادی هم‌نام مبارک "علی"، هدیه ای با کمال ادب و تواضع به قید قرعه به ۵ نفر تقدیم می کند. ♨️علی نامان، نام علی را به آیدی زیر ارسال کنند. @Roya_afsari با ادای احترام شرط شرکت در مسابقه عضویت در کانال 👇👇 🗒️@HamQalam ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
خاک باش علی ابوتراب است. عید امامت و ولایت بر همه شیعیان مبارک🌹 متن؛ زهرا ابراهیمی عکس نوشت؛ سعیده کرمی 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️جشن عید غدیر در تاریخ بر اساس روایات اهل بیت علیهم‌السلام روز غدیر بزرگ‌ترین عید مسلمانان بوده و این عید در آسمان معروف‌تر از زمین است. امام رضا علیه السلام در روز عید غدیر به دوستان خود غذا و هدایای فراوان ارسال نموده و خود و تمامی اطرافیان‌شان لباس‌های نو می‌پوشیدند. علاوه بر پوشیدن لباس نو، اطعام، هدیه دادن به خانواده و ایجاد فرح و شادی در این روز از دستورهای اکید ائمه اطهار علیهم السلام بوده است. آدابی که برای عید غدیر بیان شده همگی نشان دهنده دستورات اهل بیت علیهم‌السلام برای عید دانستن این روز و اظهار این خوشحالی بوده است. در سال ۳۵۲ برای اولین بار معز الدوله دستور داد در روز عید غدیر شهر بغداد زینت شود، بازارها مانند اعیاد در شب‌ها باز باشند،در خیابان‌ها طبل و بوق بزنند بر در خانه وزرا و شرطه‌ها آتش روشن نمایند. همان طور که ابن کثیر مورخ قرن هشتم اشاره کرده است، سال‌های بعد نیز در بغداد انجام می‌گرفته و گزارش‌های زیادی در این زمینه در منابع موجود است و همگی این اقدامات نشان‌دهنده‌ی شادی و فرح بوده‌ است. علاوه بر بغداد جشن و پای کوبی روز غدیر در منطقه مغرب جهان اسلامی، شام، مصر و غرب آفریقا به طور علنی انجام می‌گرفت. در ۱۸ ذی الحجه سال ۳۶۲ ه.ق، برای نخستین بار، تعداد زیادی از اهل مصر و مغربیان برای دعا جمع شده و آن روز را عید بزرگ اعلام کردند. در این جشن‌ها که سال‌های پیاپی برپا می‌شد تمامی اقداماتی که نشان از شادی دارد مانند پوشیدن لباس نو، ازدواج، آزادی بندگان، پخش کردن هدایا و قربانی توسط شیعیان انجام می‌گرفته است. مردم، قاریان، فقها و شعرخوانان ابتدا در مسجد شهر قاهره جمع شده و سپس این جشن در قصر خلیفه و در حضور وی انجام می‌گرفت و خلیفه فاطمی نیز به مردم خلعت می‌بخشید و به ایراد خطبه می‌پرداخت. اعتقاد به قداست روز غدیر آن قدر والا بوده که در سال ۴۸۸ المستعلى بالله خلیفه فاطمی در این روز بر مسند حکومت نشست. 〰〰〰 کلینی، ج۴، صص۱۴۸_۱۴۹. شیخ صدوق ، من لا یحضره الفقیه،ج۲، ص۵۵. ابن جوزی، المنتظم، ج۱۴، ص۱۵۱. ابن کثیر، البدایه و االنهایه، ج۱۱، ص۲۴۳. امینی، عیدالغدیر فی عهدالفاطمیین مقریزی، الخطط، ج۲،ص۲۵۵. ✍🏻 🗒️@HamQalam