eitaa logo
کانال رسمی استاد حسن عباسی
21.6هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
2هزار ویدیو
120 فایل
رئیس انديشکده يقين اينستاگرام instagram.com/hasanabbasi_quote یوتیوب youtube.com/hasanabbasi
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ جهان جوان، جهان است. ❇️ «فؤاد» هسته‌ی مرکزی پیاز وجود انسان است که بر بستر فطرت او در کنار «صدر و شغاف و قلب» پدید آمده؛ انسان علاوه بر دو چشمی که در سر خود دارد، دارای چشمان دیگری نیز هست؛ چشم عقل، که بصیرت نام دارد و چشم فؤاد که رؤیت می‌کند. 🔸جوانی، دوره‌ی شکوفایی فؤاد انسان است؛ یعنی چشم دل یا پنجره‌ا‌ی از درون ما که حقیقت را رؤیت می‌کند، بیدار می‌شود. چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی‌ست آن بینی 🔸نوگرایی، نو دیدن و تحول ویژگی مهم دوران جوانی است. چرا که فطرت او هنوز چرک نشده؛ چشم دلش که روشن شد، آنچه را او می‌بیند، پیران نمی‌بینند. نگاهش به روابط انسان‌ها، حکومت و عالم هستی یک نگاه جدید است. 📷 🔸هرآنکس که چشم دل او بینا باشد و قوه‌ی تشخیص حق از باطل داشته باشد، است؛ شاید جسم او پیر شده و هشتاد ساله باشد، اما دل او جوان است، چون فؤاد او بیناست؛ و چون به اطمینان رسیده است، آرامش دارد. ❇️ جوان، قطعه‌ای از یک پازل کلی است. جنینی بوده، سپس دوران کودکی و نوجوانی را گذرانده و به جوانی رسیده است؛ نمی‌توان این قطعه را جدای از این پازل ارزیابی کرد. جهان جوان، جهان فؤاد است. مادامی که صدر، شغاف و قلب انسان تکوین نیافته باشد، فؤاد او فعال نمی‌شود. 💠 جلسه ۸۴ کرسی نظریه‌پردازی کلبه کرامت (در آذر۸۶) را در قالب «وزارت خانواده» مورد مداقه قرار داده است؛ ببینید: 📹 Aparat.com/v/xT0DV 📹 youtube.com/watch?v=cHiz4-lF1UM 💻 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/365 استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
💠 بذر معارف 🔸 دل جوان مثل یك زمین خالی است هر بذری بیفشانند می ‌رویاند، این اصلی است كه حضرت در نهج ‌البلاغه به كار می‌برند،[1] در كنار این اصل این اصل نبوی هم هست كه فریقین نقل كرده است كه «مَنْ‏ أَحْیا أَرْضاً مَیتَةً فَهِی لَهُ»؛[2] هر كسی كه زمین مرده را احیاء كرد مالك می ‌شود و هر كس زمینه مرده را هم احیاء كرد مالك می ‌شود. خب اگر دل جوان به منزله یك مزرعه خالی است و اگر هر بذری بیفشانند می ‌رویاند و اگر هر كسی زمینی را آباد كرد یا زمینه ‌ای را آباد كرد مالك می ‌شود، این خطر جوان ها را تهدید می ‌كند كه صاحب دل ما كیست؟! این را باید به چه كسی بسپاریم؟ هر كس بذر و فکر خاص خود را در دل ما نهاد چه بخواهیم و چه نخواهیم مالك دل می ‌شود، اگر كسی زمین مرده را آباد كرد بر اساس قانون احیاء مالك آن زمین می ‌شود كه «مَنْ‏ أَحْیا أَرْضاً مَیتَةً فَهِی لَهُ»، لكن می ‌شود با زور از دست چنین مالكی زمین را غصب كرد، ولی اگر زمینه فکری یك دانشجو را كسی احیاء كرد، دل غصب پذیر نیست! با هیچ زوری نمی ‌شود اندیشه را از ذهن كسی بیرون برد، نه نمی‌ شود گفت بفهم، نه می ‌شود گفت نفهم، آن ‌گاه این دل در اختیار صاحب دل خواهد بود. 🔸 آن مردان شاگردان علوی ‌اند و بسیار كم ‌اند، اگر دریا هستند به سرمایه خودشان‌اند و اگر معدن هستند «النَّاسُ‏ مَعَادِنُ‏ كَمَعَادِنِ‏ الذَّهَبِ‏ وَ الْفِضَّةِ»[3] به سرمایه خودشان‌ اند. ذات اقدس الهی انسان را بی سرمایه خلق نكرد! فرمود من گوهرهای فراوانی دادم، منتها شما این گوهر را به جای اینكه شكوفا كنید دفن كردید؛ آن راه كمتر بهره ما می ‌شود. ما گوشمان متوجه سخنان اساتید است و چشممان متوجه نوشتار مؤلفان دیگر، پس ما مثل یك سرزمین مواتی هستیم كه از بیرون بذر افشانی می‌ شویم، غالب ما هم این هستیم! برای غالب ما گفتند كه شما راه خدا را به این آسانی ها نمی ‌توانید طی كنید، خدا مثل گوهر نیست، خدا مثل شمس و قمر نیست كه تا بجویید و پیدا كنید، «همه چیز را تا نجویی نیابی، جز این دوست را تا نیابی نجویی».[4] گوهر را انسان گم كرده است ‌بالأخره می‌فهمد یك گوهری هست، یك علمی هست، شنیده، باور كرده، می‌ جوید و می ‌یابد؛ اما خدا نه شنیدنی است، نه دیدنی است، نه بوییدنی است، انسان به دنبال چه برود؟ «همه چیز را تا نجویی نیابی، جز این دوست را تا نیابی نجویی» و این از نهان ما برمی‌ خیزد كه آن راه متأسفانه كمتر تردد می‌ شود. 🔸 پس ماییم و نوشته ‌های مؤلفان و گفته ‌های معلمان، باید بكوشیم و ببینیم كه این سرزمین را به دست چه كسی می‌خواهیم بدهیم؟! چه كسی می‌خواهد این را احیاء كند؟! اگر ما دل را به دست یك نویسنده یا گوینده دادیم، بخواهیم از او جدا بشویم، از آن فکر فاصله بگیریم ممكن نیست، چون «اُصلُ اَلْمَرْأِ لُبُّهُ»[5] برد آنجا كه این دل می ‌طلبد! وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) به فرزند جوانش فرمود كه قلب جوان مثل زمین خالی است، پسرم قبل از اینكه دیگران آن زمین را بذر‌افشانی كنند و مالك بشوند من در این زمین بذر معارف می ‌كارم. [1] . نهج البلاغه، نامه 31؛ «قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِیةِ مَا أُلْقِی فِیهَا مِنْ شَیءٍ قَبِلَتْهُ». [2] . معانی الاخبار، ص292. [3] . الکافی (ط _ الاسلامیه)، ج8، ص177. [4] . فیه ما فیه(مولوی)، فصل پنجاهم. [5] . ر.ک، الامالی (للصدوق)، ص240؛ «أَصْلُ‏ الْإِنْسَانِ لُبُّهُ‏». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1379/04/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از جدال احسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 2400 سال است انسان از نگاه فلاسفه و متفکران غربی حیوانی وحشی است که باید او را اهلی کرد و بعد به تمدن رساند. 💠 نظریه انقلاب اسلامی برای انسانی که قرار است تمدن نوین اسلامی را در گام دوم رقم بزند چیست؟ 💠 از زبان بشنوید 📽دریافت کلیپ با کیفیت FULL HD از آپارات 👈 m.aparat.com/v/Nd0Kl 🗓مربوط به سخنرانی قم، مسجد چهار مردان، تاریخ ۱۳ بهمن ۹۸ کانال جدال احسن 👈 📡 @jdale_ahsan کانال رسمی استاد حسن عباسی 👈 📡 @hasanabbasi_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
❇️ استاد حسن عباسی بیستم فروردین ماه به مناسبت روز ملی فناوری و مطابق رسم سال‌های گذشته برنامه‌ی سخنرانی خواهند داشت. اما این بار این برنامه به صورت مجازی و از طریق لایو اینستاگرام برگزار می‌شود که متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد. ✍️ مناسب دیدیم به همین مناسبت، گریزی بر سخنرانی‌های سال‌های گذشته‌ی استاد در همین روز و به همین مناسبت داشته باشیم. 🔸سخنرانی بیادماندنی سال ۹۴، نخستین این مجموعه خواهد بود. چند ماه پیش از عقد توافقنامه‌ی موهوم برجام که علاوه بر جریان لیبرال و ساده‌اندیش و هواپرستانِ آمریکا دوست، که آب خوردن‌مان را هم به مذاکره گره می‌زدند، حتی بسیاری از دوستان خودمان هم تصورشان بر این بود که توافق با آمریکا برخی مشکلات مالی و اقتصادی ما را رفع خواهد کرد. 🔰 در همین سخنرانی بیادماندنی بود که استاد گفت: «همه حیثیت علمی و استراتژیک خود را پای این جمله می‌گذارم که: حتی تعطیلی کامل انرژی هسته‌ای و بازگشایی سفارت آمریکا در ایران و با پذیرفتن تمامی خواسته‌های آمریکا در حذف ولایت فقیه و حجاب و.. اثر این توافق بر شکوفایی اقتصاد ما به #۵درصد هم نخواهد رسید» 🔸جالب است بدانید کمی بعد استاد حسن عباسی گفتند باید از مردم عذرخواهی کنم و بگویم «۵ درصد زیاد بود؛ به ۱ درصد هم نخواهد رسید» 🔸بعد از گذشت ۵ سال، بازبینی این برنامه خالی از لطف نیست؛ باهم ببینیم: 📹 Aparat.com/v/oHbmA صوت برنامه مرجع نشر سخنرانی‌های استاد حسن عباسی 🌐 @Dr_abbasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پیام رئیس جنبش استقلال کالیفرنیا به ایرانی‌ها: 💬 ایران مانند روسیه کشوری مهم است و نقشی راهبردی در اقتصاد جهان دارد. اگر مردم ایران اعلام کنند که کالیفرنیا در صورت استقلال به رسمیت شناخته می‌شود، آتشی در کالیفرنیا بپا خواهد شد که جهان مثلش را ندیده است. 💬 بسیاری از مردم سراسر جهان دولت آمریکا را به دلیل سیاست‌های خصمانه‌اش دوست ندارند. ما کالیفرنیایی‌ها نمی‌خواهیم این سیاست‌ها به نام ما تمام شود. 💬 ما خواهان جدایی از آمریکا هستیم. اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
❇️ به سال‌روز شهادت صیاد دل‌ها نزدیک شدیم. یاد کنیم از با فاتحه و صلوات. - سپهبد سورنا فاتح نبرد حران در شکست امپراتوری روم در ۲۰۷۰ سال قبل - سپهبد قره‌نی در ۱۳۵۸ - سپهبد صیاد شیرازی فاتح مرصاد در ۱۳۷۸ - سپهبد سلیمانی در ۱۳۹۸ ❇️ تاریخ ایران با عجین است. این سپهبدکشی بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد: - سپهبد سورنا به دست شاهان اشکانی - سپهبد قره‌نی به دست گروه متحجر فرقان - سپهبد صیاد شیرازی به دست گروه التقاطی رجوی - سپهبد سلیمانی به دست سلاطین کاخ سفید ❇️ سینمای جمهوری اسلامی چهار فیلم سینمایی و سریال در حوزه به این بدهکار است. در روزگاری که سیطره لیبرال‌ها بر فرهنگ ایران پایان یابد این بدهکاری پرداخت می‌شود ان‌شاءالله. 🔸 توئیت استاد حسن عباسی استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
📣 کلبه کرامت ❇️ سیر مطالعاتی کلبه کرامت در لایو اینستاگرام «حسن عباسی» 🔰 امروز ۱۹ فروردین : 📍جلسه ۸۵ - جامعه مافیایی 🗓 تدریس شده در آذر ۱۳۸۶ 🔸کرسی نظریه‌پردازی استاد حسن عباسی 🔸دانش دکترینولوژی - علوم استراتژیک 🌐 برای ملاحظه، نشانی پایین را لمس کنید: 👉 instagram.com/hasanabbasi.ir همچنین می‌توانید فیلم جلسه را از سایت کلبه کرامت، آپارات و یوتیوب کلبه کرامت، ببینید: 📹 Aparat.com/v/erQjw 📹 Youtube.com/watch?v=9jHNO_QftHA 📹 Kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/484 مرجع نشر سخنرانی‌های استاد حسن عباسی 🌐 @Dr_abbasi
هدایت شده از اخبار استراتژیک
✨ سایه روشن‌های دکترین ملی تکنولوژی جمهوری اسلامی ❇️ استاد حسن عباسی بیستم فروردین ماه امسال نیز به مناسبت ، همچون سال‌های پیشین برنامه‌ی سخنرانی خواهند داشت. جزئیات بیشتر این متعاقباً اعلام خواهد شد. ✍️ مناسب دیدیم به همین مناسبت، گریزی بر سخنرانی‌های سال‌های گذشته‌ی استاد در این روز و پیرامون همین مناسبت داشته باشیم. ⬅️ برنامه‌ی دومِ این مجموعه، سخنرانی ۲۲ فروردین ۹۵ در دانشگاه امیرکبیر است. ✅ در این جلسه، استاد حسن عباسی به بررسی «مدل چینی توسعه» که برنامه‌ی استحاله‌ی جمهوری اسلامی و طرح اصلی دولت یازدهم به واسطه‌ی توافق هسته‌ای بود، پرداخت. طرحی که ایران را به مثابه چاله‌ای تصور می‌کرد که می‌باید دست گدایی به سوی کشورهای دیگر دراز کرده و برای توسعه‌ای پفکی و سطحی، محتاج نیم‌نگاه آنان باشد. و در نیمه‌ی دوم جلسه، «استراتژی ملی تکنولوژی جمهوری اسلامی ایران» را ارائه نمودند که برنامه‌ی ایرانِ انقلابی برای تبدیل به قله‌ای مرتفع که علاوه بر شکوفایی اقتصاد خود موجب خیر و برکت برای کشورهای منطقه نیز خواهد بود. 👈 باهم ببینیم: 📹 Aparat.com/v/5XWQN 🎙 صوت برنامه dr-abbasi.ir/11019 مرجع نشر سخنرانی‌های استاد حسن عباسی 🌐 @Dr_abbasi
💚 مراسم ختم مجازی دکتر نیلوفر اسماعیل‌بیگی 🔰 دکتر «نیلوفر اسماعیل‌بیگی» پزشک عمومی اورژانس بیمارستان محب تهران بودند که در جهاد خدمت به بیماران کرونای جدید (کووید-۱۹) مبتلاء و شهید شدند. روحشان‌شاد 🔸به همین منظور، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان عزیز این شهیده، مجلس ختم مجازی هم‌اکنون با قرائت «فاتحه مع الصلوات» و «یک صفحه از قرآن کریم» و نثار ثواب آن به روح مرحومه برپا می‌شود. 🌹 مراسم ختم مجازی جان‌باختگان مظلوم - ۳۲ 🕌 اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
💠 قرائت جمعیِ صفحه ۳۲ قرآن کریم 💠 سوره بقره - از آیه ۲۰۳ تا آیه ۲۱۰ 🔸 نثار روح دکتر نیلوفر اسماعیل‌بیگی 🌹 مراسم ختم مجازی جان‌باختگان مظلوم - ۳۲ 🕌 اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
💚 مراسم ختم مجازی مرحوم سید منوچهر ساداتی 🔰 «سید منوچهر ساداتی» از جهادگران عرصه فرهنگی شهر بابل بود که بر اثر ابتلاء به بیماری کرونای جدید (کووید-۱۹) درگذشت. 🔸به همین منظور، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان عزیز این مرحوم، مجلس ختم مجازی هم‌اکنون با قرائت «فاتحه مع الصلوات» و «یک صفحه از قرآن کریم» و نثار ثواب آن به روح مرحوم برپا می‌شود. 🌹 مراسم ختم مجازی جان‌باختگان مظلوم - ۳۳ 🕌 اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
💠 قرائت جمعیِ صفحه ۳۳ قرآن کریم 💠 سوره بقره - از آیه ۲۱۱ تا آیه ۲۱۵ 🔸 نثار روح مرحوم سید منوچهر ساداتی 🌹 مراسم ختم مجازی جان‌باختگان مظلوم - ۳۳ 🕌 اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
❇️ استاد حسن عباسی 💚 به مناسبت ۲۰ فروردین⁣، روز ملی فناوری هسته‌ای ⁣ 🗓 زمان: چهارشنبه - ۲۰فروردین⁣ - ساعت ۲۰ ⁣ 🌐 پخش زنده این جلسه را می‌توانید همزمان از نشانی‌های پایین ملاحظه نمایید: ⬅️ صفحه رسمی استاد حسن عباسی در اینستاگرام: 👉 instagram.com/hasanabbasi_ir2 ⬅️ صفحه حسن عباسی: 👉 instagram.com/hasanabbasi.ir ⬅️ صفحه «انجمن اسلامی دانشجویان امیرکبیر⁣» : 👉 instagram.com/anjoman_eslami_amirkabir استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از جدال احسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاری از کانال جدال احسن با سخنرانی روشنگرانه استاد حسن عباسی شهرستان درگز_98/01/24 مسجد قریشی 📡 @jdale_ahsan صفحه دوم جدال احسن در اينستاگرام 👇 instagram.com/jdale_ahsan_2
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
📸شهید آوینی:کسانی که مامور به تحول در عصر خویش‌اند اگر از قوائد عصر خود تبعیت کنند هیچ تحولی رخ نخواهد داد حسن عباسی: زنده بودن به تغییر کردن است و ما مامور به تغییر در خود هستیم. eitaa.com/hasanabbasi_fans
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ «آنان که مأمور به تحول‌اند، اگر به قواعد عصر خویش پایبند بمانند، هیچ تحولی رخ نخواهد داد» انسان‌های انقلابی، قواعد عصر خودشان را بر هم می‌زنند.. 🔁 به مناسبت ۲۰ فروردین ماه، سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی🌹 کانال رسمی استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
💠 مبانی 1️⃣ بخش اول: 🗓 به مناسبت بیستم فروردین، روز هنر انقلاب اسلامی 🔺لیبرالیسم، ایدئولوژی رسمی ایالات متحده است که امروز ناکارآمدی آن در مبانی اقتصادی و اجتماعی به وضوح روشن است. 📷 وجود بیماری‌های روحی-روانی گسترده در کلینیک‌ها نشان از این نکته است که این ایدئولوژی در ایجاد یک جامعه‌ی امن و آرام از منظر روحی و روانی به شکست انجامیده است. اما یک راه داشته تا بقاء خودش را رقم بزند؛ و آن اینکه هرآنچه در بیش از دوهزار رشته‌ی علمی تولید شده است را گرفته و با ظرفیت هنرهای هفت‌گانه، به جامعه پمپاژ کرده و تعمیم دهد. 🔺آنچه که در دانشگاه تهران به‌نام هنرهای زیبا می‌شناسیم، در سراسر جهان به دانشگاه هنرهای لیبرال (Liberal Arts College) شناخته می‌شود.[۱] بعد از جنگ جهانی دوم، به منظور لیبرالیزه کرده هنر، در آمریکا دانشگاه‌هایی به‌نام تأسیس شدند؛ سپس در راستای امپریالیسم هنری در همه‌ی جهان تسری یافتند. در ایران پیش از انقلاب، به دلیل حساسیت‌های جریان‌های چپ مارکسیستی و دین‌مداران و مذهبیون به جریان لیبرالیسم، دانشگاه هنرهای لیبرال با نام هنرهای زیبا به جامعه‌ی انقلابی حقنه شد؛ گویی هنر زشت هم داریم! یعنی نوعی گندم‌نمایی و جوفروشی. بعدها با همان متون و محورها و غالباً استادها، دانشکده‌های هنر دیگری چون سوره و دانشکده صداوسیما و… تأسیس شدند؛ هنری با جوهره و بن‌مایه‌ی لیبرالیسم. در جمهوری اسلامی اساس هنر و شالوده‌ی نظام معرفتی و فکری در تخیل، چه در فلسفه هنر، چه در جامعه‌شناسی و روانشناسی و تکنیک‌های هنری، لیبرالیستی است. 🔸؛ فلسفه هنر ارسطویی اصل اساسی در فلسفه هنر ارسطویی، کاتارسیز است. در تقابل بین دیونیزوس (عنصر شر و بی‌نظمی) با آپولون (عنصر خیر و نظم) که غالباً به شکست آپولون می‌انجامد، تراژدی شکل می‌گیرد؛ این تراژدی روان انسان را تصفیه می‌کند یعنی اصل کاتارسیز در انسانی که مخاطب چنین اثر هنری‌ست، رقم می‌خورد. اصل کاتارسیز، ۲۳۰۰ سال در هنر غرب حاکم بود. 🔹فلسفه هنر دیونیزوسی، نیچه اصالت را به وجه دیونیزوسی داد. لُب کلام در متون تخصصی نیچه یک جمله است: هنر هیچ رسالتی برای ایجاد تصفیه در روان مخاطب ندارد. هنر از نیچه به این‌سو مطلقاً دیونیزوسی است. در فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی غالباً با عنصر دیونیزوسی و شر اثر ارتباط برقرار می‌شود. از هنر امروز نمی‌توان انتظار تصفیه را داشت. 🔻پارادایم هنر لیبرال، جوهره و فرهنگ هنری است که آثارش را از بیرون از مرزها آورده و به عنوان خوراک فرهنگی به جامعه می‌دهیم و هنر خود را مطابق آن رقم می‌زنیم. 📌 برای مطالعه‌ی بیشتر به جلسه ۴۲۱ کلبه کرامت با موضوع «دکترین سینما – سینمای لیبرال» رجوع شود. 📹 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/300 📹 Aparat.com/v/26qCI 🔸استاد حسن عباسی ▫️جشنواره عمار - ۹۵/۱۰/۱۱ استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
کانال رسمی استاد حسن عباسی
💠مبانی 2️⃣ بخش دوم: حکمت هنر قرآنی؛ 🔸جریان هنر انقلابی که از آوینی آغاز شد و تا فرج‌الله سلحشور رسید، دغدغه‌شان این بود که چگونه می‌توانیم اساس هنر را در قرآن ببینیم. 🔸پیاز وجود انسان (یعنی آنچه که روح می‌نامیم) بر بستر فطرت او، دارای چهار لایه است: 1️⃣ لایه‌ی روئین آن «» است؛ محل فرح و حزن. انسان با این لایه‌ی وجودش خوشحال یا غمگین می‌شود؛ دچار خوف و نگرانی شده یا احساس امنیت می‌کند. این لایه انشراح پیدا می‌کند یا گاهی دچار ضیق می‌شود؛ در اصطلاح می‌گوییم دلتنگ می‌شود. 2️⃣ لایه بعدی، است. محل حب و بغض و خشم و شهوت. ما با شغاف، عشق می‌ورزیم یا نسبت به پدیده‌ای نفرت داریم. تولی و تبری، با این لایه از وجود انسان انجام می‌شود. انسان در شغاف خود یا دچار حمیت است یا سکنیت می‌یابد. (حکمت ازدواج در قرآن، ایجاد سکنیت است. که خشم و شهوت انسان با آن به آرامش بدل می‌شود.) 3️⃣ لایه‌ی بعد، و محل انقلاب در وجود انسان است. اگر در اتاقی تاریک، کلید برق را فشار دهیم، یکباره در همه‌ی اتاق انقلاب نور حادث می‌شود. انسان در این لایه، منقلب می‌شود. قلب، یا مریض است یا سلیم؛ که در مورد ابراهیم(ع) فرمود او دارای قلب سلیم است[۱]؛ انسانی که زود گریه‌اش می‌گیرد، دارای قلب منیب است؛ در مقابل، برخی نیز دارای قلب قسی هستند. رعب و وحشتی که همه‌ی وجود انسان را دربرمی‌گیرد، در این لایه است. انسان در قلب خود، تفکر و تعقل و تخیل می‌کند. 4️⃣ هسته‌ی مرکزی پیاز وجود انسان و از جمله واژگان قرآنی که کمتر شناخته شده است، است. فؤاد، چشم دل و محل رؤیت حق و باطل است؛ (رؤیت از رؤیا می‌آید. آنچه که انسان در عالم رؤیا می‌بیند، توسط فؤاد او رؤیت می‌شود؛ این نکته بسیار جدی‌ست زیرا پیامبری به نام یوسف(ع) بر مبنای آنچه که یک انسان غیرمؤمن در عالم رؤیای خود می‌بیند، طرحی استراتژیک ۱۴ ساله را صادر می‌نماید.)[۲] چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی‌ست آن بینی 📷 📌[۱] – ابراهیم(ص) دارای قلب سلیم بود – سوره صافات – آیه ۸۴ ▫️[۲] – برای مطالعه‌ی بیشتر به جلسه ۳۱۴ کلبه کرامت با موضوع «دکترین ابراهیم(ص) و یوسف(ص)» مراجعه شود. 📹 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/32 📹 Youtube.com/watch?v=fNMYcEURv7c 📹 Aparat.com/v/rFz05 🔸استاد حسن عباسی ▫️جشنواره عمار - ۹۵/۱۰/۱۱ استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
کانال رسمی استاد حسن عباسی
💠 مبانی 3️⃣ بخش سوم: حکمت هنر قرآنی؛ 🔸انسان علاوه بر دو چشمی که در سر خود دارد، دارای چشمان دیگری نیز هست؛ چشم عقل، که بصیرت نام دارد و چشم فؤاد که رؤیت می‌کند. حقایق و نادیدنی‌ها را نمی‌توان با چشم سر دید، تنها با چشم دل باید رؤیت کرد. کسی می‌تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد که از حیث معرفتی به لایه چهارم وجودش دست‌یافته باشد. 🔹فؤاد به فرموده‌ی قرآن حکیم، یا فارغ و آزاد است؛ یا همچون خط تلفن اشغال است. (اشتغال به غیر دارد.) یا امکان رؤیت دارد، یا اعمی‌ست؛ به فرموده قرآن کریم، کفار اعمی (کور) هستند. 🔸رؤیت حقیقت در فؤاد، نوعی بیداری به نام یقظه برای انسان رقم می‌زند. تصور ما بر این است که وقتی چهارلایه وجود خود را درنوردیده و به مرحله‌ی رؤیت در فؤاد دست یافتیم، کار ما به نتیجه رسیده است؛ اما امام خمینی(ره) در کتاب جهاد کبیر نوشته‎‌اند: «یقظه اول راه است.» همواره باید مترصد این باشیم که از کوری به بینایی و از خواب به یقظه برسیم. انسان‌ها در کودکی، خواب هستند (در دو لایه صدر و شغاف خود هستند) وحدت تلاش انسان مؤمن باید این باشد که پیاز وجود خود را لایه لایه ورق زده و به مرحله‌ی رؤیت در فؤاد خود برسد. 🔹نوع وحشتی که در فؤاد انسان ایجاد می‌شود، هواء است که همه‌ی وجود انسان خالی می‌شود؛ در اصطلاح گفته می‌شود: هُری دلم ریخت. در مقابل هواء فؤاد انسان تثبیت می‌شود. اگر در هنر سازوکاری ایجاد نمودیم که فؤاد مخاطب ما ثبات گرفته و تثبیت شود، به هنر مورد نظر قرآن دست یافته‌ایم.[۱] در قرآن کریم سه مرحله ثبات داریم: 1️⃣ ثبات قدم: انسان مجاهد، ثبات قدم دارد. «…إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم»[۲] 2️⃣ ثبات نفس: کسی که از آن بی‌بهره است؛ همواره در آشوب درونی بسر می‌برد؛ حال او از نفسی به نفس دیگر (نفس اماره ، نفس لوامه، نفس مزینه، نفس مسوله، نفس ناطقه) در تغییر است. در اصطلاح گفته می‌شود حالی به حالی است. زود تحت تأثیر قرار گرفته و جوگیر می‌شود. امام راحل(ره) گویی تنها در یک حالت نفس بود. 3️⃣ ثبات فؤاد: پیامبر، حریص به مؤمنان است؛ عاشق و شیفته‌ی آن است که مؤمنان به بهشت بروند آنقدر در دعوت، خود را به زحمت می‌اندازد که خدای تعالی به او می‌فرماید:« لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ…»[۳] تو خودت را بابت اینکه مردم ایمان نمی‌آورند از بین می‌بری! در جای دیگر می‌فرماید: «کُلاًّ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ…»[۴] می‌دانی چرا ماجراهای انبیاء پیشین را برای تو قصه می‌کنیم؟ ماجرای نوح را که هزار سال دعوت کرد و در نهایت پیروان او به قدر انگشتان دست هم نبود؛ داستان ابراهیم را که در آتش انداختند و ما آتش را بر او سرد کردیم؛ ماجرای موسی(ع) که وقتی به نیل رسید، دریایی مقابل‌شان بود و از پشت سر سپاه فرعون در پی‌شان؛ پیروان او ترسیده بودند، گفت: نترسید، خدای من با من است. قصه‌ی انبیاء پیشین را برای تو بازگو می‌کنیم تا فؤاد تو تثبیت شود. 📷 📌 [۱] – برای مطالعه بیشتر به جلسه ۶۰۷ کلبه کرامت با موضوع «دکترین سینما (۳۶) – سینمای مخاطب(۵) – آسمان کربلا» مراجعه نمایید. 📹 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/606 📹 Aparat.com/v/ZYdUG 📹 Youtube.com/watch?v=Xca7PyXtrRk ▫️[۲] – سوره محمد(ص) – آیه ۷ ▫️[۳] – سوره شعرا – آیه ۳ ▫️[۴] - سوره هود – آیه ۱۲۰ 🔸استاد حسن عباسی ▫️جشنواره عمار - ۹۵/۱۰/۱۱ استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
کانال رسمی استاد حسن عباسی
💠 مبانی #هنر_انقلاب 3️⃣ بخش سوم: حکمت هنر قرآنی؛ #تثبیت_فؤاد 🔸انسان علاوه بر دو چشمی که در سر خود
💠 مبانی 4️⃣ بخش چهارم(پایانی): حکمت هنر قرآنی؛ 🔹هنر انقلابی مورد نظر اسلام، هنری‌ست که از ارسطویی و از نیچه‌ای عبور کرده و در مخاطب، تثبیت فؤاد ایجاد نماید. اگر انسان‌های یک جامعه به تثبیت فؤاد برسند، آن جامعه دیگر نیازی به کلینیک‌های روانشناسی و روان‌پزشکی نخواهد داشت. هنرمند انقلابی از تزکیه آغاز می‌نماید؛ او ابتدا باید خودش هر چهار لایه وجودش را بپیماید و در لایه‌ی فؤاد، آنچه که می‌بیند را ترسیم کند. مطرب مهتاب رو آنچه شنیدی بگو ما همگان محرمیم آنچه بدیدی بگو 🔸هنر نفسانی لیبرالیستی، هنرمند را آلوده می‌خواهد؛ هرساله جشنواره‌های هنری، شوی لباس و مدل‌های متنوع خودنمایی و تبروج است. هنر لیبرالی، در واقع بازتابی از صحنه‌های متعفن و غلیان نفسانیات انسان در شغاف اوست. 🔹دغدغه فرج‌الله سلحشور، بخصوص بعد از اثر «مردان آنجلس» این بود که چگونه به تثبیت فؤاد برسد؛ بویژه در اثر حضرت موسی(ع) به پختگی و بلوغ در این زمینه دست یافته بود؛ چه آنکه اگر در قید حیات مادی بود، فیلم حضرت موسی(ع) جهش عظیمی نسبت به فیلم حضرت یوسف(ع) را در پی می‌داشت. 🔸ابوالقاسم_طالبی نیز در اثر «دست‌های خالی» به تثبیت فؤاد نزدیک شد. این اثر برگرفته از سخن یکی از بزرگان و ایدئولوگ‌ها انقلاب اسلامی بود (که می‌گفت: بعد از ۶۰ سال که از عمرم می‌گذرد، قرآن و تفسیر و فلسفه می‌دانم اما هنوز دست‌هایم خالی‌ست.) همه‌ی ما عناوین رنگ و لعاب‌داری داریم، اما خود در نهان ‌می‌دانیم که دست‌مان خالی‌ست. 🔹فیلم «خداحافظ رفیق» در تعامل با مخاطب، از لایه‌ی قلب عبور کرد و بر اثرگذاری روی فؤاد نزدیک شد. [۱] 🔸همچنین در آثار نقاشی سال گذشته استاد قدیریان نیز سیر عبور از لایه‌های وجود انسان و تثبیت در فؤاد را شاهد بودیم.[۲] 🔹طنین ثبیت فؤاد در اذان جدی‌ست؛ برخی از مؤذن‌ها همچون مرحوم مؤذن‌‌زاده و مرحوم غلوش، در اذانی که سر می‌دادند، به سرعت لایه‌های وجود انسان را عبور داده و به تثبیت در فؤاد می‌رسانند. 🔸روزی به یکی از هنرمندان (آقای مسعود کیمیایی) گفتم که هنر شما در فیلم «سفر سنگ» هنر قرآنی‌ست؛ خود او از این نکته متعجب شده بود. فیلم سفرسنگ، بیانگر این آیه از قرآن کریم است که: «ِ…انَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم…»[۳] تا مردم در درون خود تغییر ایجاد نکنند، ما از بیرون بر آن‌ها تغییری ایجاد نمی‌کنیم. در یک محیط روستایی، مردم از درون تغییر می‌کنند؛ این به طغیان علیه جریان حاکم می‌انجامد و در انتها پیروز می‌شوند؛ و آن صحنه‌ی آخر که فرد شمشیر را برداشته و «الله اکبر» گویان به دشمن حمله می‌برد، الهام بخش نیروهای انقلابی در سال‌های دفاع مقدس بود که در پشت خاکریزها الله اکبر سر می‌دادند.[۴] 🔹 جمله‌ی مشهوری دارند: «پندار ما این است که شهدا رفتند و ما ماندیم اما حقیقت آن است که شهدا ماندند و زمان ما را با خود برده است.» ترجمان این جمله در قرآن کریم ماجرای اصحاب کهف است که گروهی از مؤمنین به غاری پناه برده و سیصد سال در آن ماندند؛ بعد از این سه صده، آن قوم ظالم را زمان با خود برده بود درحالی‌که بر اینان زمان متوقف شده بود. حسی که از تمثیل شهید آوینی بر انسان دست می‌دهد را اگر بخواهیم با این آیات قرآن تبدیل به اثر هنری کنیم این‌گونه می‌شود که به مخاطب امروز می‌گوید: چرا اینقدر حرص می‌خوری و اسیر ناملایمات هستی؟ با ذهنی آشفته (که حاصل گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و جواب این و آن را دادن است،) به خواب می‌روی! این داروهای عجیب و غریب آرام‌بخش که بدان محتاج شده‌ای چه هستند! اگر انسان قواعدی را که اسوه‌ی حسنه (رسول جلیل‌القدر اسلام(ص)) در زندگی خود داشته را مراعات نماید، در خواب و بیداری و در مراودات خود اینقدر بهم ریخته و آشفته نخواهد بود. 📌[۱] – این فیلم در جلسه ۴۶۱ کلبه کرامت با موضوع «ریخت‌شناسی(۴)– سینمای مخاطب(۲)» تدریس شده است. 📹 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/307 📹 Aparat.com/v/gApJn 📹 Youtube.com/watch?v=t3ImZg0YFEE ▫️[۲] – آثار استاد قدیریان در جلسه ۶۰۷ کلبه کرامت با موضوع «ریخت‌شناسی(۵) – سینمای مخاطب(۳) – آسمان کربلا» تدریس شده است. 📹 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/606 📹 Aparat.com/v/ZYdUG 📹 Youtube.com/watch?v=Xca7PyXtrRk ▫️[۳] – سوره رعد – آیه ۱۱ ▫️[۴] – این فیلم در جلسه ۳۹۸ کلبه کرامت با موضوع «ریخت‌شناسی(۲)– هجرت» تدریس شده است. 📹 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/297 📹 Aparat.com/v/JekmO 📹 Youtube.com/watch?v=VeUDaLBfLQk 🔸استاد حسن عباسی ▫️جشنواره عمار - ۹۵/۱۰/۱۱ استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
✅ من منتظرم، پس انقلابی‌ام؛ چراکه انتظار برای ظهور، به معنای حفظ روحیه‌ی انقلابی‌ست. 🔸بستر تحقق انقلاب جهانی امام مهدی(عج) که جان‌های عالم همه عطشناک ایشان است، انقلاب اسلامی‌ست؛ انقلابی که ریشه در انبیا و ائمه(ع) دارد و استمرار سه حرکت عظیم است: ۱- حرکت انبیا (ص) از آدم تا خاتم (ص) ۲- حرکت ائمه (ع) از غدیر تا عصر غیبت. ۳- جریان وُلات شیعه تا عصر ظهور (۶۱ زعیم شیعه که ما امروز در زعامت نفر شصت و یکم هستیم) 🔸بر این اساس، انقلاب اسلامی در ۱۵ خرداد سال ۴۲ با امام(ره) علیه شاه شروع نشد؛ بلکه با علی(ع) در صدر اسلام و در عدم تحقق غدیر آغاز شد. و امروز ما در نفر شصت و یکم (امام خامنه‌ای) هستیم. دغدغه‌ی شصت و یکم، تثبیت وضع موجود و سپس تحقق تمدن نوین اسلامی‌ست. 🔸جریان امروز علمای دینی، این حضرت روح‌الله‌های تکثیر شده از سید حسن نصرالله در لبنان تا ابراهیم زکزاکی در آفریقا، جوانان انصارالله یمن، دلیران حیدریون عراق، زینبیون پاکستان و فاطمیون افغانستان و... که در صحنه‌ی امروز این‌گونه می‌ایستند، حاصل میراث هزار ساله‌ی زعمای شیعه است. حضرت حجت(عج) ۶۱ زعیم خود را از جایی که امکان حیات مادی‌ امام شیعه نبود (آغاز غیبت) در هزار سال گذشته تا به امروز به‌پیش ‌بُردند تا اسلام عزیز به اقتدار امروز در صحنه‌ی منطقه و بین‌الملل دست یابد. 🔸امام خامنه‌ای میراث‌دار نهضت همه‌ی شصت نفر قبلی هستند. اگر نهضت ۶۰ زعیم پیشین، علمی بود یا فرهنگی، سیاسی بود یا نظامی، مخفی بود یا آشکار؛ نهضت زعیم شصت و یکم یعنی امام خامنه‌ای هم علمی‌ست و هم سیاسی، هم فرهنگی است و هم نظامی به صورت مخفیانه و آشکارا. مسأله‌ی ایشان گام بعدی انقلاب ۵۷ و مرحله‌ی تمدن‌سازی نوین اسلامی‌ست. 🔶🔸عید نیمه شعبان، میلاد امام عصر (عج) بر امام خامنه‌ای نایب شصت و یکم ایشان و بر تمامی منتظران حضرتش تبریک و تهنیت باد🌹 استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir