eitaa logo
اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی
13.2هزار دنبال‌کننده
20.3هزار عکس
9.3هزار ویدیو
198 فایل
کانال رسمی اندیشه جویان استاد حسن عباسی Instagram.com/Hasanabbasi.students_ t.me/hasanabbasi_students حمایت مالی از اندیشکده یقین: publication.andishkadeh.ir/بایگانی/2513
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ اجزاء معرفت توحیدی‌ در جشن پیروزی 🔹 ما در ، چهار ذکر را بیان می‌کنیم: سبحان الله، الحمدلله، لااله الا الله، الله اکبر. که به ترتیب ، ، و نام دارند. تهلیل یا لااله الا الله که محور اصلی توحید است را غالباً اشتباه فهمیده‌ایم. توحید و تهلیل را معمولاً یکتایی یا یگانگی یا یکتاپرستی ترجمه می‌کنند درحالیکه چنین نیست. توحید معنایی والاتر و عمیق‌تر از یکتایی و یگانگی و یکتاپرستی دارد. توحید یک اقدام عملی است که به معنای هجرت از مولفه‌های ستون بنفش به سمت ستون سبزرنگ است (مطابق تصویر پیوست‌شده). 🔹 اما لازمه توحید چیست؟ لازمه تحقق توحید، تحقق دو ذکر قبل از آن است: تسبیح و تحمید. این دو را نیز اشتباه فهمیده‌ایم. تسبیح صرفاً به معنای منزه دانستن خدا از عیب و نقص نیست. تسبیح یک اقدام عملی است که باید در متن زندگی پیاده شود. تحمید نیز صرفاً به معنای گفتن الحمدلله نیست بلکه معنی حمد، والاتر و عمیق‌تر از این است و در واقع تحمید نیز یک اقدام عملی در متن زندگی است. 🔹 معنای واقعی تسبیح این است که مولفه‌های ستون بنفش را انجام ندهیم و از آن‌ها کنیم و اعلام تبرّی نماییم و معنای واقعی تحمید این است که مولفه‌های ستون سبزرنگ را انجام دهیم و به آن‌ها هجرت کنیم و اعلام تولّی نماییم. حاصل تسبیح و سپس تحمید، همان تهلیل است که حقیقت توحید می‌باشد. پس ابتدا خدا را نسبت به مؤلفه‌های ستون بنفش‌ تسبیح می‌کنیم و سپس خدا را نسبت به مؤلفه‌های ستون سبزرنگ تحمید می‌نماییم و حاصل این کار همان هجرت از شرک به توحید و تحقق تهلیل است. 🔹 لازمه تسبیح، است. یعنی به خدا اظهار میکنیم که «تو خطایی نداری، خطا از من بود». لازمه تحمید نیز است یعنی به خدا اظهار میکنیم که «من هیچ ندارم، هرچه دارم از توست». تحمید و شکر یکی از راه‌های مهم فتح ابواب معرفت و حل مشکلات مختلف است. فاتحه الکتاب، سوره حمد است. حامدین و شاکرین از تصرف شیطان مصون‌اند. دعای افتتاح، دعای جوشن صغیر، دعای عرفه، دعای ابوحمزه ثمالی و بسیاری دیگر از ادعیه سراسرشان تحمید است. آغاز و پایان سیر ما همانا تسبیح و تحمید است. 🔹 «در مواجهه‌ی با پیروزی‌ها قرآن به ما درس میدهد: اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ وَ الفَتحُ، وَ رَاَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ اللهِ اَفواجًا، فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّکَ وَ استَغفِرهُ اِنَّه کانَ تَوّابًا؛ نمیگوید خوشحالی کن، مثلاً برو وسط میدان شعار بده؛ فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّک؛ برو تسبیح کن؛ این مربوط به تو نیست، مربوط به خدا است؛ استغفار کن. در خلال این حرکت ممکن است یک غفلتی از تو سر زده باشد، از خدای متعال طلب مغفرت کن؛ در برخورد با حوادث مثبت این جوری باید برخورد کرد: دچار غرور نشدن، و از خدا دانستن که «وَ ما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ وَلکِنَّ اللهَ رَمىٰ»این اغترار به نفْس و اغترار [نسبت] به خدا که انسان غرّه بشود، [درست نیست]» (۱۳۹۷/۱۲/۲۳ امام خامنه‌ای) 🔹 «مبناى علوم انسانى غربى، مبناى غیرالهى است، مبناى مادّى است، مبناى غیر توحیدى است؛ این با مبانى اسلامى سازگار نیست، با مبانى دینى سازگار نیست.» (1393/04/11 امام خامنه‌ای). قرن جدید قرن مبارزه با علوم تثلیثی غرب و تحقق معرفت توحیدی در دانشگاهها و جامعه است ان‌شاءالله. ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ایهود باراک نخست وزیر سابق اسرائیل: نتانیاهو و دولت او به دنبال تشدید درگیری در منطقه برای تسریع ظهور مسیح و پایان جهان هستند @Hasanabbasi_students
🔰 عموم مردم و امت حزب الله کنار پلیس است @Hasanabbasi_students
🔰 کسانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند/ با سلبریتی‌ها و هنجارشکن های متعمد برخورد تند می شود 💬 مجتبی ذوالنور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوالی درباره آخرین جزئیات لایحه حجاب و اینکه برخی می‌گویند همین مساله ممکن است باعث کاهش سرمایه اجتماعی در کشور شود: 🔹 باید عرض کنم که خیر. این قانون و لایحه حجاب طوری دیده شده که پلکانی است. یعنی کسانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند بلکه رفتار در مورد آنها متنبه‌کننده، ارشادی و اصلاحی است. تندی برخورد با کسانی است که هنجارشکن متعمد هستند. مثل برخی از سلبریتی‌ها و کسانی که می‌خواهند تعمدا با هنجارها، اصول و ارزش‌ها و اعتقادات مردم مقابله کنند و بجنگند. @Hasanabbasi_students
🔰 مرز بین استان مازندران و سمنان @Hasanabbasi_students
📝 ماجرای تعطیلی شنبه‌ها... (درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه) ✔️ قسمت اول 🔻 وسط این همه مسئله ریز و درشت در کشور از حجاب گرفته تا طوفان الاقصی و عملیات اخیر و... مسئله به مسئله برای بچه‌های جبهه انقلاب تبدیل نشد. دقیقاً همین مقطع جریانی خزنده از غفلت عمومی بهره برد و با تولید محتوا، ذهنیت سازی و ادبیات آفرینی کوشید پروژه‌ای را بی سروصدا به پیش ببرد. اما موضوع از چه قرار است و چرا بايد نسبت به آن حساس شد؟ 🔹سکانداری جریان غرب‌گرا در ماجرای تعطیلی شنبه 🔻 بنابر رصدی که انجام گرفت بیشترین تولید محتوا اعم از مقاله، مصاحبه، گزارش و... درباره ضرورت تعطیلی شنبه‌ها را جریان همراه با روزنامه و البته با میدان‌داری این روزنامه انجام داد. و می‌دانیم دنیای اقتصاد ارگان مطبوعاتی در کشور است. پس همین مقدار ایجاب می‌کند کمی با حساسیت مسئله را دنبال کنیم. 🔹 معناداری زمان در اسلام 🔻 در فرهنگ دینی دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمان‌ها نگاه ارزشی دارد که توضیح آن در قالب چند مقاله تفصیلی از زوایای مختلف قابل بحث است. عناوینی چون "شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه، روز جمعه، و..." نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمان‌ها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد. در اسلام نسبت به هریک ازاین زمان‌های خاص فراوان درباره ، اهمیت، اعمال، جایگاه و آداب و ادعیه آن وارد شده است. 🔹 زمان و سبک زندگی 🔻 اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم گر در را زمان می‌داند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به است. 🔻 محور تنظیم گری رفتار فردی، اجتماعی و عبادی انسان است. ظرف زمان یکی از بسترهای پدیدآمدن غم و شادی انسان مسلمان است. عید و عزا و حزن و فرح و حتی تفریح و استراحت و عبادت همه بر مدار زمان تنظیم می‌شود. پس زمان امری مهم است. 🔹 پیامدهای فرهنگی تعطیلی شنبه 🔻 تعطیلی شنبه با فرهنگ اسلامی در بلندمدت چه می‌کند؟ 1. نشان می‌دهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به‌طور طبیعی روز دوم به‌عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد می‌شود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن به‌عنوان روز کارهای عقب‌مانده استفاده می‌کنند و جمعه را تعطیل به‌معنای استراحت و تفریح و... به‌شمار می‌آوردند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به‌عنوان روز تعطیل نشان می‌دهد. 2. هیچگاه یک‌شبه رخ نمی‌دهد. ذهنیت اجتماعی آرام آرام شکل می‌گیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل می‌داند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه به‌مرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه به‌عنوان روز نیمه‌کاری و کم‌کار هفته انجام می‌دهد. این تحول نرم طی یک شنبه را روز اصلی تعطیلات قلمداد خواهد کرد. 3. جایگاه جمعه در اما جایگاه خطیری است. در اسلام محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگی‌های فردی و دینی به‌شمار آمده است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز می‌شود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در است. تا ده‌ها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده است. روز خاص و است و به‌نوعی از اسلامی شناخته می‌شود. در برابر که است و یکشنبه که است. ما نسبت به روزها غفلت داریم. بعد نمادین دین یکی از عناصر دینی است. عنصر هویت‌ساز مرز شما با غیر شما و شما را تعیین می‌کند. اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، و عدم تشخص آن جامعه می‌گردد. ادامه دارد... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📝 ماجرای تعطیلات شنبه‌ها... (درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه) ✔️ قسمت دوم 🔹 تعطیلی شنبه یا تغییر نظم اجتماعی؟ 🔻 ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم. اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید. 🔻 مسئله فقط تعطيلي یک روز نیست، مسئله تغییر است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.) 🔹 نظم جهانی یا نظم اسلامی 🔻 در نامه اخیر ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبه‌ها این است: "اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر است." 🔻 این استدلال که باید خودمان را با در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سال‌ها قبل طیفی سخن از می‌زدند. اما این جهان، جهانی است که آمریکا و غرب محور آن هستند. حرکت به‌سمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گام‌به‌گام در حالی‌که امروز دنیا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است. 🔹 ارتجاع تمدنی 🔻 تشکیل پیمان‌های مالی و اقتصادی بزرگ چون و و... پیمان‌های مالی دو یا چندجانبه و همه به‌معنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از سوق دادن کشور به سمت آن نوعی است. 🔹 لزوم تحلیل کلان و غیر اتمیک مسئله 🔻 تأکید می‌کنم را نباید و نقطه‌ای دید، تعطیلی شنبه‌ها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیب‌ها، و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، این تصمیم به است. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👤 احسان فرشاد 🌐 وامابعد؛ نقد‌تحلیل‌تبیین 🎥 از صبر استراتژیک تا حلوای وعده صادق 🔴 مرور وقایع چند ماه گذشته از آغاز عملیات طوفان الاقصی تا عملیات وعده صادق این نتیجه را به دست می‌دهد که تحلیل و تبیین شرایط امروز و فردای جهان مستلزم تعمق بر عنصر اصلی در فهم وقایع چند ماه گذشته یعنی صبر استراتژیک جمهوری اسلامی ایران به عنوان رکن محور مقاومت است. 📎 https://youtu.be/x1453gMo_mg 📎 https://aparat.com/v/Cc8ub 🔰 در همه شبکه‌های اجتماعی: 🆔 @EhsanFarshadEF
🔺هیچ مردِ غیوری به ناموسش اجازه‌ی بی‌عفتی نمی‌دهد. هم‌راستا با برخورد با زنان و دختران و ؛ باید با پدران و همسرانشان نیز برخورد شود! بی‌حیایی و بی‌عفتی زنان محصول بی‌تفاوتی، بی‌غیرتی و مردان است. هیچ مرد غیوری نمی‌پذیرد که ناموسش اُبژه‌ی لذتِ همگانی مردان هوس‌ران در جامعه قرار بگیرد! جُرم کمتر از بی‌عفتی نیست. https://virasty.com/Cupathology/1713413472572173206 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی @cupathology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برخورد محترمانه و زیبای پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو بدلیل بدپوششی و عدم رعایت قانون @Hasanabbasi_students
🔰 خُـذهـا بِـقـوّة طرح نور را محکم‌تر و گسترده‌تر اجرا کنید. 🔹 تعطیلی طرح نور طراحی سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی دشمن است. با یک اتفاق به دشمن پاس گل ندهید... در اجرای طرح نور و کنار زدن ظلماتِ فحشا و بی‌حیایی، سنگ‌اندازی خواهند کرد. این طرح و ادامه آن را کمتر از عملیات وعده صادق ندانید... بلایی که از طریق بی‌بندوباری در هر لحظه بر سر جامعه ما می‌آید، بسیار خطرناک‌تر از حد توصیف و تصور است. لَنْ تَرْضى‌ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لَا النَّصارى‌ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ✍ حجت الاسلام رحمت الله معظمی @Hasanabbasi_students
هدایت شده از کودکان استراتژیست
📷 🔰جلسه ۱۷۲ از دوره‌ی تربیت مدرس استراتژی برای کودک و نوجوان ▫️ برگزار شده به تاریخ یکشنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ ▪️روی‌کرد حدودمدار(۱) 🔹عنوان: کدوم انسان گرگ انسانه؟! 📽 ابزار کمک آموزشی:     🎞 انیمیشن بازمانده ——————— 📌 اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده یقین 🔊 @strategistkids
🔰 طرحی از امیرحسین جعفری نژادان @Hasanabbasi_students
🎥 بررسی انیمیشن «آرزو» را در پست بعد بخوانید👇 📢 کانال تفکر تفریحی https://eitaa.com/tafakortafrihi پیج اینستاگرام: Nimavary
🎥 بررسی انیمیشن «آرزو» درست زمانیکه اسرائیل به فلسطین حمله کرد، یک انیمیشن توسط والت‌دیزنی اکران شد به نام «آرزو» که به شدت اِلِمان‌های صهیونیستی-یهودی داره و طبق معمول انیمیشن‌هاشون، داره اشغال یک سرزمین دیگه رو تطهیر و توجیه می‌کنه🙄 یادمه وقتی در بحبوحه‌ی جنگ تیزرش آمد، به ۲۹ زبان‌ دنیا منتشر شده بود الا عربی! انیمیشن درمورد یه پادشاه هست که در کودکی تمام اعضای خانوادش رو از دست داده و یه عده آدم نانجیب زمین‌هاشون رو ازشون گرفتن و به خاطر همین میاد یه سرزمین خالی از سکنه در کرانه‌‌ی مدیترانه پیدا می‌کنه🙄🙄🙄 و حکومت تشکیل میده (عزیزان مدیونید فکر کنید که فلسطین در در این منطقه است!/ اینم بگم که هر وقت هر جایی توی این انیمیشن‌ها شنیدید یکی یه سرزمینی رو پیدا کرده، بدونید این توجیهی برای اشغال یا استعماره؛ مثل انیمیشن سریالی «لوسی از رنگین کمان جنوبی» که اینجا به نام «مهاجران» ترجمه شد🤦 و توش نشون میداد که استرالیا خالی از سکنه بوده که انگلیس استعمارش کرده) و مردم هم موج موج از سراسر جهان به اون سرزمین مهاجرت میکنن! و آشا براشون شعر میخونه که «اینجا همون‌جاییه که فقط مخلوقات برتر خدا رو می‌بینید!» (منظورش همون قوم برگزیده و برتره) این پادشاه از آرزوهای مردم محافظ می‌کنه و دنبال یه دستیار می‌گشته که از قضا «آشا» برای مصاحبه به دربار می‌ره و متوجه میشه که درواقع پادشاه داره آرزو‌ها رو می‌دزده و قرار نیست همه‌ی آرزوها برآورده بشه. و این میشه مقدمه‌ی جنگ بین آشا و پادشاه برای بازپس‌گیری آرزوهای مردم... این انیمیشن پر از اِلِمان‌های یهودی- صهیونیستیه؛ مثل شمعدان معروف یهودیان تا ستاره‌‌ی داوود و... آشا مثل بسیاری از قهرمانان دیزنی دقیقا نقش منجی رو بازی میکنه که جالبه بدونید هر قسمتِ معجزاتش یادآور یکی از پیامبران بنی اسرائیل هست (دیرین‌گونه‌ی خودمون)👈 آشا مثل حضرت موسی منجی قومی هست که زیر دست یک فرمانروای ظالم هستند و با چوب جادویی خودش که نمادی از عصای موسی هست کارهای زیادی انجام میده؛ یه تحریف خیلی خطرناک در انیمیشن‌ها اینه که به جای «معجزه»، به سحر اصالت میدن؛ درحالیکه هیچ کدوم از پیامبران جادوگر نبودند و با جادو کسی رو نجات ندادن. از طرفی دقیقا مثل کودکی حضرت موسی تاج و تخت پادشاه رو به خطر میندازه و پادشاه دستور پیدا کردنش رو میده. از طرفی مثل حضرت مسیح به آشا هم خیانت میشه و یکی از دوستان صمیمی‌اش جای مخفی شدنش رو لو میده! یک بز تازه متولد شده هم همیشه کنار آشا هست که دقیقا تداعی کننده‌ی لقب مسیح (بره‌ی خدا) در اعتقادات یهود هست. آشا مثل حضرت داوود صدای خوشی داره. اون اولین نفری هست که با ستاره‌ی جادوییش میتونه با حیوانات صحبت کنه (مثل حضرت سلیمان). آشا نماد سرزمین و عقیده‌ی یهود هست و دقیقا مثل «استر» به قصر پادشاه نفوذ می‌کنه و این کار رو به کمک ملکه انجام میده که مخالف پادشاه هست (مخالفت ملکه منو یاد داستان آسیه و حتی ملکه «وَشتی» میندازه که دقیقا مخالف پادشاه بودند.) این انیمیشن یه جورایی عصاره‌ی داستانی انیمیشن‌های قبلی رو هم توی خودش جا داده بود (توی تیتراژ پایانی هم به این مسئله اشاره میشه) موش‌های سیندرلا که براش راه نجات پیدا کردن، سفیدبرفی و هفت کوتوله که دوستای آشا بودند، جادوی سیاه زیبای خفته و حتی پیترپن! در آخر هم باید به نماد پروانه اشاره کرد که قبلاً مفصل درموردش حرف زدیم و نمادی از کامل شدن کارکتر داستانه 🖋️ مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی https://eitaa.com/tafakortafrihi پیج اینستاگرام: Nimavary