Panahian-MomenMobalegh-03.mp3
11.62M
🎙مؤمن مبلغ | جلسه سوم
🔻فهرست مطالب:
«تبلیغ» ویژگی ذاتی مؤمن
موانع موجود در مسیر تبلیغ
اثرگذاری فرهنگ غرب بر فرهنگ اسلامی
مبلغ، یاری کننده خدا
راههای عینی و عملی تبلیغ
زبان، آسان ترین ابزار تبلیغ
انگیزه مندی برای تبلیغ
اولین نتیجه اثرگذاری کار تبلیغی
تبلیغ، نیازمند اذن الهی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
Panahian-MomenMobalegh-04.mp3
15.19M
🎙مؤمن مبلغ | جلسه چهارم
🔻فهرست مطالب:
کسب آگاهی مقدمه تبلیغ
راه اول کسب آگاهی: کسب آگاهی درونی (حکمت)
راههای فراگیری حکمت
1. اخلاص
2. محبت اهلبیت
3. همنشینی با اهل علم، سرعت بخش دریافت حکمت
4. تقوا
مانع فراگیری حکمت
راه دوم کسب آگاهی: کسب آگاهی بیرونی
هیئت مایه رشد آگاهی های درونی و بیرون
تبلیغ موجب رضوان الهی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
Panahian-MomenMobalegh-05.mp3
11.85M
🎙مؤمن مبلغ | جلسه پنحم
🔻فهرست مطالب:
مقدمه اول: فرهنگ شدن اثرگذاری در جامعه
مقدمه دوم: تبلیغ نیازمند توفیق و اذن الهی است
برکات تبلیغ
«شرط دوم»: اهل عمل بودن است
آثار تبلیغ در عمل فرد
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
Panahian-MomenMobalegh-06.mp3
11.5M
🎙مؤمن مبلغ | جلسه ششم
🔻فهرست مطالب:
«شرط سوم» تبلیغ: اهل محبت بودن
رکن «اول» محبت: محبت به مردم و خلق خدا
مردم از منظر مبلغ
روش امتحان کردن قلب در محبت به دیگران
نقش کلیدی محبت در تبلیغ
مقام شیعه نزد اهلبیت
رکن «دوم» محبّت: محبت به خدا و اولیای او
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
Panahian-MomenMobalegh-07.mp3
10.9M
🎙مؤمن مبلغ | جلسه هفتم
🔻فهرست مطالب:
گام اول تبلیغ: تأثیرگذاری در نزدیکان
رفاقت، نخستین مرحله تأثیرگذاری
دوستی خالصانه، دوستی مکارانه
رابطه دوستانه، ویژگی یاران آخرالزمانی
ایثار، عامل اساسی اثرگذاری بر دیگران
اهمیت رعایت آداب رفاقت
ارتباط با فامیل، مرحله دوم اثرگذاری
خانواده، مرحله سوم تأثیرگذاری
اخلاق خانوادگی، پایه تأثیرگذاری
نحوه تبلیغ در خانواده
تحقق دینداری در خانواده ممکن است
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خطری که مبلغین دین را تهدید میکند!
➕تذکری برای اهل رسانه و تبلیغ
👈🏻سایر کیفیتها:
📎 Panahian.ir/post/4446
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
📌 مناسبت: ۹دی
🌀عنوان: «سوء تفاهم بر سر عقلانیت و انقلابیگری»
🔰 معرفی بحث:
🔻آیا این جناحبندیِ موجود در جامعۀ ما حقیقی است؟! مثلاً گفته میشود که یک جناح، ارزشیتر یا آرمانگراتر هستند و جناح دیگر، واقعبینتر و عقلانیتر هستند. دعوا از همینجا شکل میگیرد!
🔻 اصلاً «ارزش» یعنی چه؟! چرا به انقلابیها میگویند «نیروهای ارزشی»؟! «ارزش» به آن معنایی که برخی از فیلسوفان غربی میگویند، در مقابلِ عقلانیت قرار دارد. این مفهوم را ساختند و به دینداران نسبت دادند تا در مقابلش بگویند «ما واقعبین و عقلانی هستیم» درحالیکه دین، یک امر بهشدت عقلانی است؛ هم بهمعنای جلب منفعت فردی و گروهی و هم بهمعنای جلب منافع عالی انسانی و منافع اخروی.
🔻حقیقت دین چیزی جز منفعتطلبی نیست و حقیقت انقلاب هم چیزی جز برخورد عقلانی با منافع بشری نیست. شما یک نمونه بیاورید که حضرت امام(ره) غیرعقلانی و به تعبیر اینها صرفاً «ارزشی» برخورد کرده باشد و خلاف واقعبینی عمل کرده باشد! نهفقط امام(ره)، بلکه در کل قرآن و تاریخ معصومین هم چنین نمونهای نمیتوانید پیدا کنید!
🔻دوقطبیِ اصیل و حقیقی، دوقطبیِ «تعقل و توهم» است. یک طرفِ این دو قطبی اصیل، غربگرایی است که ناشی از توهم است و طرف دیگرش، مقاومت و استقلالطلبی است که ناشی از تعقل است.
🔻دعوای انقلابی و غیرانقلابی، دعوای عقلانیت و توهم است؛ از همان روز اول تا حالا! اختلاف بنیصدر با انقلابیها چه بود؟ بنیصدر متوهم بود و میگفت: «زمین میدهیم، زمان میگیریم!»
🔻امیرالمؤمنین(ع) به ابوموسی اشعری(یعنی نمایندۀ مذاکرهکنندۀ خودش با معاویه) نامه نوشت ولی در این نامه، او را به «ارزشها» دعوت نکرد، بلکه فرمود: عقل و تجربه را زیر پا نگذار. هرکسی عقل و تجربه را زیر پا بگذارد شقیّ است! (نهجالبلاغه/نامه ۷۸)
🔻مشکل این است که دیکتاتورهای رسانهایِ جناحی، نمیگذارند گفتگوی درست صورت بگیرد! لذا طی این چهلسال، انقلاب «غیرعقلانی» ترجمه شده است! درحالیکه انقلابی یعنی کسی که پدیدهها را عقلانی محاسبه میکند و مقدار اصرارش برای یک بایدِ عقلانی، بهاندازۀ مقدار اهمیت و تأثیر آن است.
🔻 ولایتمداری هم، نه یک ارزش، بلکه یک واقعیت پُرمنفعت برای جامعه است. طبق بیان اهلبیت(ع) بدون ولایت، کار جامعه سامان پیدا نمیکند. شما اگر ولایت را بهعنوان یک ساز و کار برای ادارۀ جامعه و بهعنوان مُدلی که پارادُکس دموکراسی را حل کرده، بیان کنید، خیلیها راحتتر میپذیرند.
🔻 اینکه 9دی نام «بصیرت» به خودش گرفته است، شاید یک معنای آن عقلانیت باشد. 9دی هم در واقع یک برخورد عقلانی با یک پدیدۀ اجتماعی بود. اساساً انقلابیگری یعنی عقلانیت! هرکسی پای عقل بایستد و واقعبینانه برخورد کند، او انقلابی است.
🔻 چه کسی انقلابیتر است؟ هرکسی که عاقلتر و واقعبینتر باشد. ما چرا آقا را بهعنوان رهبر انقلاب قبول داریم؟ چون رهنمودهای عاقلانه و واقعبینانه داده است. ما هرچه موضعگیری از ایشان دیدهایم، عاقلانه بوده است.
🎙✍️صوت و متن:
📎 Panahian.ir/post/5232
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🔻 مناسبت: #دهه_بصیرت
🌀عنوان: «انقلابیگری یعنی واقعبینی»
🔰 معرفی:
🔻در طول مدت انقلاب جریانهای متعددی سعی کردهاند انقلابیگری را در مقابل واقعگرایی یا واقعبینی ترجمه و تفسیر کنند. گاهی اوقات انگار انسان خوشش میآید که انقلابیگری را در مقابل واقعبینی قلمداد کند اما آیا این اختلاف، حقیقی است؟
🔻امروزه شرایط انقلاب بهگونهای نیست که نیاز باشد از ادبیات انقلابیای استفاده کنیم تا عدهای ظاهراً آن را غیرواقعبینانه بدانند. ما میتوانیم واقعگرا باشیم و واقعیتها را ببینیم و مبتنی بر واقعیتها حرف بزنیم.
🔻واقعگرایی آدم را تا آنجا میبرد که منافع شخصی خودش را پیگیری میکند. ما الان اگر بخواهیم انقلابیِ حقیقی باشیم باید انقلابیگری خود را با بیان واقعبینانه تفسیر و تبیین کنیم. این برای همه قابل فهم و درک است. امروزه واقعیتها آنقدر به نفع انقلابیگری در کنار هم چیده شدهاند که شما برای بیان حقانیت خودتان، نیاز به هیچ نوع سخن آرمانگرایانهای ندارید.
🎙صوت:
📎 Panahian.ir/post/2209
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🌺 مناسبت: #ولادت_حضرت_زینب_س
🌀عنوان: «زیبانگری»
🔰 معرفی:
🔻انسان نیاز بسیار زیادی به زیبانگری دارد. ما نیاز داریم که زندگی، حوادث پیرامون و روابط خود با دیگران را، زیبا نگاه کنیم و تحلیلی بر مبنای زیبایی نسبت به پدیدهها داشته باشیم. متأسفانه ما گاهی زیباییهای اطراف خود را نمیبینیم، در حالیکه نه تنها لازم است که زیباییها را ببینیم، بلکه باید نگاه زیبایی هم به مشکلات و سختیهای زندگی داشته باشیم.
🔻زیبانگری، نه تنها در اصلاح نگاه و روابط ما با دیگران، مؤثر است بلکه میتواند مهمترین انگیزه پرداختن به کارهای خوب و دور شدن از کارهای بد را فراهم آورد؛ اگر انگیزه ما از انجام یک کار خوب این باشد که آن کار زیبا است، از انجام دادن آن لذت می بریم و بیشتر شکرگذار میشویم چرا که کاری انجام دادهایم که از آن لذت بردهایم و از خصلتهای بدی مانند تکبر، غرور و عجب از انجام کار خوب، مصون می مانیم.
🔻زشتی کار بد هم انگیزه بسیار مهمی را برای ترک آن کار فراهم میکند. زیبایی به دلیل اهمیتی که در گرایش به دین و معنویت دارد، بسیار مورد توجه و اهتمام شیطان است تا از این راه بتواند بدیها و دین گریزی ها را زیبا جلوه دهد و اتفاقاً بر این تلاش در زیبا نشان دادن زشتی قسم یاد کرده است.
🔻با توجه به اهمیت زیبانگری و آثار آن بر معنویت، ما چگونه میتوانیم زیبانگر شویم؟ چه راههای عملی وجود دارد که نگاه زیبایی به پدیدهها داشته باشیم استاد پناهیان به راههایی برای زیبانگر شدن اشاره دارند که در این مجموعه سخنرانیها بدان اشاره شده است...
✍️این مبحث، در وفات حضرت زینب(س) ایراد شده است اما قابلیت ارائه در ولادت حضرت زینب(س) را نیز دارد.
🎙صوت:
📎 Panahian.ir/post/265
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🌺 مناسبت: #ولادت_حضرت_زینب_س
🌀عنوان: «نقش پنهان زن»
🔰 معرفی:
🔻خیلی گفته می شود که زنان ما باید از زنان بلندمرتبه ای مثل زینب کبری(س) الگو بگیرند. اما اگر کسی بخواهد واقعاً از زینب الگو بگیرد، مهمرین الگویی که می تواند از ایشان بگیرد، چیست؟ امروزه زینبی بودن برای زنان به چه معنایی است؟
🔻قیام اباعبدالله الحسین(ع) یک قیام مردانه و زنانه بود. قیام کربلا دو قسمت می شود: بخش حسینی و بخش زینبی. در بخش حسینی، زینب(س) در سایه قرار دارد و در بخش زینبی، حسین(ع) در سایه قرار دارد. نقش های حضرت زینب(س) در در هر کدام از این دو بخش، چه پیام و الگویی برای زنان دارد؟
🔻خدا تقسیم نقش کرده است، اساساً و نوعاً به زنان نقش هایی را خدا داده است که هر چند حساس تر است، امّا جلوه اجتماعی کمتری دارد. زینبی بودن یعنی زن بودن، پرده نشین بودن و در پرده نشینی بالاترین نقش ها را ایفا کردن.
🎙صوت:
📎 Panahian.ir/post/90
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🔸بایسته های تبلیغ برای طلّاب مبتدی | دو جلسه
📌 زمان شروع تبلیغ دین برای طلبهای که به تحصیل علوم دینی مشغول است، چه زمانی است؟ آیا به دلیل ضرورت تعمیق علوم و معارف اسلامی و کسب فضایل و معنویت بیشتر، میتوان شروع تبلیغ را به تأخیر انداخت؟ پیشینه تاریخی دوره اسلامی در مورد زمان آغاز تبلیغ دین و دعوت همگان به معارف اسلامی چگونه بوده و چه تجربهای را به دست میدهد؟ استاد پناهیان با این توجه که تبلیغ برای طلابی که در آغاز تحصیل هستند، امری سهل و ممتنع است، در دو جلسه به بررسی سؤالات فوق پرداخته و پاسخی تحلیلی به این سؤالات ارائه میکنند. تبلیغ برای طلبهای که در ابتدای تحصیل است، مناسب، مفید و گاهی ضروری است به شرط آنکه الزاماتی را رعایت کند.
🔻این جلسات در سال۹۳ و در مسجد اهل بیت قم برگزار شده است.
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
930708-Panahian-Qom-BayesteHayeTabliq-01-64k.mp3
12.47M
🎙 #سخنرانی | بایسته های تبلیغ برای طلّاب مبتدی
📅 جلسه اول | ۹۳/۷/۸
🔻تبلیغ برای طلبه مبتدی چه مقدماتی نیاز دارد؟
🔻آیا در ابتدای طلبگی میتوان به تبلیغ اقدام کرد؟
🔻تبلیغ برای طلاب مبتدی، امری سهل و ممتنع
🔻آیا تبلیغ مانع تحصیل علم است؟
🔻بایستههای تبلیغ برای طلبه مبتدی در حوزه علمی و معرفتی
🔻تأثیر روحیه شخصی طلبه بر میزان «تأثیرگذاری تبلیغ بر تحصیل»
🔻سفارشهای پیامبر به تازه مسلمانی که قصد تبلیغ داشت
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
930715-Panahian-Qom-BayesteHayeTabliq-02-64k.mp3
14.03M
🎙 #سخنرانی | بایسته های تبلیغ برای طلّاب مبتدی
📅 جلسه دوم | ۹۳/۷/۱۵
🔻تبلیغ در ابتدای طلبگی، امری ممکن و مطلوب
🔻کمک تبلیغ به قوای ذهنی انسان
🔻پیشنهادی در مورد زمان آغاز طلبگی
🔻شهید دیالمه، دانشجویی با بصیرت و دقیق در معرفی دین
🔻بایستههایی برای تسهیل تبلیغ
🔻توصیههای پیامبر اکرم(ص) برای تبلیغ
🔻مطالعه نظاممند و ترسیم چارچوب نظری
🔻خلاصهبرداری از کتب مورد مطالعه
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🌀 پیشنهاد سخنرانی برای «ایام فاطمیه»
🔰 عنوان: «ارزش حق انتخاب»
📌«خلاصه» و «سیر بحث»:
🔻حق انتخاب فقط در عرصۀ سیاسی و اجتماعی نیست، بلکه در تربیت خانوادگی هم باید لحاظ شود. در خانواده و مدرسه باید کاری کنیم بچهها ارزش حق انتخابِ خودشان را درک کنند، به سادگی تحت تأثیر کسی قرار نگیرند، نه تحت تأثیر تشویقِ دیگران، نه تحت تأثیر تنبیه آنها. اکثر بچههای ما اگر متوجه ارزش حق انتخابشان بشوند، خوب انتخاب میکنند.
🔻خوب است پدر و مادر، لحظههای تصمیمگیری و انتخاب خودشان را به بچه نشان بدهند، دشواریهایی را که در انتخاب دارند، با صدای بلند بگویند تا بچه بفهمد که بابا و مامان، یک مسئلهای دارند به نام «انتخاب»؛ برای آن فکر میکنند، سرِ اینکه کدام راه را انتخاب کنند مردّد میشوند و در نهایت، با احتیاط انتخاب میکنند. در این صورت، بچه یاد میگیرد که او هم موقع انتخاب، فکر کند.
🔻یکی از مشخصههای برجستۀ تربیت دینی این است که آدمها را مستقل بار میآورد. تربیت دین، دو مرحلهای است؛ در مرحلۀ اول، حق انتخابِ تو را سامان میدهد و در مرحلۀ دوم، کمک میکند که خوب انتخاب کنی؛ یعنی لوازم انتخابِ مستقل را برای خودت فراهم کنی. اما بالاخره خودت باید انتخاب کنی؛ دین برای تو انتخاب نمیکند!
🔻مقررات و اجبارهای بیرونی، قدرت انتخاب آدم را کاهش میدهند. کسی که اکثراً مجبور بوده، وقتی قدرت پیدا کند سوءاستفاه خواهد کرد. تقوا یعنی یاد بگیریم از قدرت و حق انتخابمان سوءاستفاده نکنیم. وقتی به ما «حق انتخاب» دادهاند، باید «قدرت تشخیص» هم پیدا کنیم.
🔻چگونه قدرت تشخیص خود را بالا ببریم؟ آنجایی که تشخیص ساده است، درست عمل کن؛ تشخیصهای سخت را هم خواهی فهمید. چرا در امتحانات خدا ابهام هست؟ اگر همهچیز واضح باشد، دایرۀ حقانتخابت محدود میشود.
🔻حضرت زهرا(س)، الگوی بینظیری برای «حق انتخاب» است. ایشان وقتی در آخرین روزهای حیاتشان رنجهای دلشان را بیان میکردند، به مردم فرمودند: شما علی(ع) را نمیفهمید، شما ولایت را نمیفهمید. علیبنابیطالب شما را بهسوی خوبیها سوق خواهد داد؛ اما نه با اجبار، بلکه به صورت بسیار نرم و ملایم. او زمینه را ایجاد میکند و بعد، خودتان میروید. (وَ اللَّهِ لَوْ تَکَافُّوا عَنْ زِمَامٍ نَبَذَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص لَاعْتَلَقَهُ وَ لَسَارَ بِهِمْ سَیْراً سُجُحاً لَا یَکْلُمُ خِشَاشُهُ وَ لَا یُتَعْتَعُ رَاکِبُهُ... ؛ معانیالأخبار/2/331).
🎙✍️ صوت و متن این مبحث:
📎 Panahian.ir/post/5902
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
981025-Panahian-EntekhabatForsatiBarayeMoarefiHaghayeghDeen-18k.mp3
10.54M
🎙 #سخنرانی | انتخابات، فرصتی برای معرفی حقایق دین
📅 یک جلسه | ۹۸/۱۰/۲۵
🕌 مجتمع سرچشمه - همایش مبلغین
👈کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/5903
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
📌ایام انتخابات، یک فرصت عالی برای انتقال حقایق و معارف دینی به مردم است
📌دربارۀ انتخابات، معارف دینی بسیاری هست که ما طلبهها هنوز به مردم منتقل نکردهایم؛ مثل مفهوم خاذلین و ناصرینِ حق
📌امام(ره): در ایام انتخابات، حوزهها دست از کار بردارند و به موضوع انتخابات بپردازند
🔻 انتخابات، فرصتی برای معرفی حقایق دین - ۱
🔸 ما انتخابات را بیشتر از اینکه یک فرصت سیاسی تلقی کنیم، یک فرصت معنوی و معرفتی تلقی میکنیم. در این ایام یک فرصت بسیار عالی برای گفتگوی دینی و انتقال معارف دقیق و مهم دین، پدید میآید ولی ما طلبهها معمولاً از این فرصت، استفاده نمیکنیم.
🔸 بسیاری از حقایق مهم تاریخ اسلام و بسیاری از آیات و روایات را جز در فرصت انتخابات، نمیتوانیم برای مردم بیان کنیم؛ چون در مواقع دیگر، شنوندۀ لازم را ندارد و گوشها آمادۀ شنیدن این حقایق دین نیستند.
🔸 قدردانی از این فرصت انتخابات، چقدر مهم است؟ مؤمنین اگر با این فرصت، خاذلانه برخورد کنند و جزو خاذلینِ حق باشند (بهجای اینکه جزء ناصرین حق باشند) چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آنهایی که در زمان علی(ع) جزو خاذلین بودند، در زمان امامحسین(ع) جزو قاتلین شدند! و آنهایی که در ماجرای کربلا، جزو خاذلین بودند، حتی اگر بعداً جزو توابین شدند و به شهادت رسیدند، ابداً به مقام شهدای کربلا نرسیدند.
🔸 دربارۀ انتخابات و رأیدادن مباحث دینی و معرفتیِ بسیاری وجود دارد که ما طلبهها هنوز بعد از چهل سال، با مردم در میان نگذاشتهایم. باید آیات و روایات مربوط به این موضوعات را پیدا کنیم و برای مردم توضیح بدهیم و بگوییم که چهکار باید کرد؟
🔸 امام(ره) میفرمود: در ایام انتخابات، آن اشخاصى که در حوزهها هستند، باید دست از کارها بردارند و راه بیفتند توى شهرها و روستاها و مردم را دعوت کنند به دخالت در امور، به انتخاب یک رئیسجمهور صحیح...اگر شما این کار را نکنید، آنهایى که بر ضد شما هستند، این کار را مىکنند و تبلیغ مىکنند (صحیفه امام/ج۱۵/ ص۱۶)
🔸این حرف بهمعنای جناحیشدن و تعیین مصداق نیست، بلکه شما میتوانید ویژگیهای یک مدیر و مسئولِ امامزمانی را برای مردم توضیح بدهید و بگویید «حالا خودتان بروید و مصداقش را تشخیص بدهید و هرکسی که اینگونه بود، به او رأی بدهید...»
👤علیرضا پناهیان
🚩 فاطمیه ۷۲تن - ۹۸.۱۰.۲۵
👈🏻صوت + متن کامل:
Panahian.ir/post/5920
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
📌پایۀ اساسی تبلیغ مؤثر «گفتگوی چهرهبهچهره» است
📌حضرت زهرا(س) یکبار سخنرانی کرد؛ چهلروز گفتگوی چهرهبهچهره
📌انتخابات، فرصتی است که میتوانیم روش تبلیغ چهرهبهچهره را بهکار بگیریم
🔻 انتخابات، فرصتی برای معرفی حقایق دین - ۲
🔸 ایام انتخابات فرصتی برای تبلیغ دین است و پایۀ اساسی تبلیغ مؤثر «گفتگوی چهرهبهچهره» است. در قرآن هم یکی از پایههای اصلی، گفتگو است و عبارتهایی که با «قال... قالوا...» شروع میشود، در قرآن فراوان است.
🔸 بسیاری از افراد جامعه در سخنرانیِ عمومی بهسهولت مخاطب شما قرار نمیگیرند اما حاضر به گفتگوی چهرهبهچهره با شما هستند و حاضر به شنیدن سخنان شما در متن یک گفتگو هستند.
🔸 امر تبلیغ، محدود به سخنرانیِ عمومی نیست و ما طلبهها نباید خودمان را به کار تبلیغیِ عمومی و سخنرانی در مجامع عمومی، متوقف کنیم. بسیاری از سخنان ائمۀ هدی(ع) در متن گفتگو بوده است، نه در قالب خطبه و سخنرانی.
🔸 برای گفتگوی چهرهبهچهره-خصوصاً در باب انتخابات- اگر بخواهیم یک الگویی قرار بدهیم، این الگو، حضرت زهرا(س) است. ایشان چهل شبانهروز درِ خانههای مهاجرین و انصار را زد و با آنها گفتگو کرد (اختصاص/ 184)
🔸 حضرت زهرا(س) یکبار در مدینه سخنرانی کردند اما بعد، چهل روز گفتگوی چهرهبهچهره با افراد انجام دادند. ما هم بعد از یک سخنرانی، شاید لازم باشد صدبار با مخاطبِ خودمان، گفتگو کنیم و سؤال و جواب، بین ما رد و بدل بشود.
🔸 البته ما سخنرانی را نفی نمیکنیم، اما خصوصاً در ایام انتخابات، اکثر کسانی که در سخنرانیِ عمومی، مخاطب ما قرار نمیگیرند، با گفتگوی چهرهبهچهره، میتوانیم نیازشان را بر طرف کنیم و معارف دین را به آنها منتقل کنیم.
🔸 طلاب سراسر کشور از جمله تهران، در ایام قبل از انتخاباتها، یکی از وظایف دینی و شرعی خود را همین گفتگوها بدانند؛ مثلاً در هر محلهای، یک طلبهای وقت مفصل بگذارد برای گفتگوی چهره به چهره با مردم.
👤علیرضا پناهیان
🚩 فاطمیه ۷۲تن - ۹۸.۱۰.۲۵
👈🏻صوت + متن کامل:
Panahian.ir/post/5920
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
📌بسیاری از شاخصههای موفقیتِ یک مبلّغ با «گفتگوی چهرهبهچهره» بهدست میآید
📌طلبهای که از نزدیک با افراد متعددی گفتگو نکرده باشد، انسانشناس نمیشود
📌امروزه فضای مجازی، امکان گفتگوهای چهرهبهچهره را بهتر فراهم کرده است
🔻 انتخابات، فرصتی برای معرفی حقایق دین - ٣
🔸 ما طلبهها نباید روش تبلیغ چهرهبهچهره را دستِ کم بگیریم. گفتگوی چهرهبهچهره و ارتباط برقرارکردن با آدمهای مختلف بهصورت جداگانه و تکتک، باعث میشود که بفهمیم آدمها چقدر باهم متفاوت هستند.
🔸 طلبهای که با تعداد زیادی از آدمها از نزدیک گفتگو نکرده باشد- حتی اگر عالم هم باشد- نمیتواند بگوید که من یک «انسانشناس» هستم! کسی که مخاطب خود را نشناسد و تنوع انسانها را درک نکند، چطور میتواند با مخاطبان مختلف ارتباط برقرار کند؟
🔸 آیتالله جاودان میفرمودند: بعد از اینکه سخنرانیِ شما تمام شد و شما -بهعنوان یک مبلّغ- نشستید و گفتگوی خود را با جوانها شروع کردید، تازه تبلیغ از آنجا شروع شده است!
🔸 با گفتگوی چهرهبهچهره است که میفهمید ذهنیتهای افراد و مخاطبان شما چیست؟ و اگر بخواهید از این ذهنیتها عبور کنید، باید چهکار کنید؟
🔸 ما طلبهها و مبلغین، باید طوری سخنرانی کنیم که مخاطب بگوید «این سخنران، حرف دل من را زد» این یکی از شاخصههای موفقیت سخنرانی است. یک شاخصۀ دیگر این است که مخاطب بگوید: «حرفهای او باعث شد که دگرگون بشوم!» یا بگوید: «من هر بار که پای سخنرانی او مینشینم، متوجه یک اشتباه بزرگ در خودم میشوم؛ انگار او دارد درون من را میکاوَد!»
🔸 دست یافتن به این شاخصهها برای یک مبلّغ، با «گفتگوی دوطرفه» پدید میآید؛ نه اینکه ما مبلّغین، در عالمِ خودمان باشیم و از احوال مخاطبان خود خبری نداشته باشیم. ما باید حرفِ دل مردم را بشنویم و ببینیم که مردم در چه احوالی هستند؟
🔸 گفتگوی چهرهبهچهره حتماً لازم نیست «حضوری» باشد، بلکه در فضای مجازی هم میتواند صورت بگیرد. امروزه فضای مجازی، امکان گفتگوهای چهرهبهچهره را بهتر فراهم کرده است.
👤علیرضا پناهیان
🚩 فاطمیه ۷۲تن - ۹۸.۱۰.۲۵
👈🏻صوت + متن کامل:
Panahian.ir/post/5920
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🔴 پاسخ علیرضا پناهیان به چند سوال دربارۀ فعالیت روحانیون در فضای انتخابات(۱)
📌چرا یک روحانی به طور خاص در ایام انتخابات باید به روشنگری بپردازد؟
1️⃣ چون در ایام انتخابات، بهطور طبیعی عطش و نیاز بیشتری به شنیدن وجود دارد و مردم بیش از هروقت دیگری آماده و تشنۀ شنیدن معارف سیاسی دین هستند؛ البته با ادبیاتی مردمفهم و عقلانی. در فضای انتخابات، شنوندههایی بهوجود میآیند که این شنوندهها در وقتهای دیگر نیستند و شما میتوانید در این فرصت ناب، صدای حق و حقیقت را به خیلیها برسانید. و این یک ضرورت است! استفاده از این فرصت برای انتقال معارف سیاسی دین بسیار ضروری و مفید است. این معرفتافزایی حتی اگر منجر به انتخاب اصلح نشود، بدون شک در آینده در سرنوشت جامعه اثر زیادی خواهد گذاشت.
2️⃣امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: مردم به امرای خودشان شبیهترند تا به پدر و مادر خودشان!(النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِم؛ تحف العقول/۲۰۸) در انتخابات بناست مسئولین کشور تعیین شوند. معنا ندارد که ما به سیاسیون بداخلاق میدان بدهیم و بعد برویم بالای منبر و بخواهیم با موعظه و نصیحت، اخلاق مردم را درست کنیم! اگر دنبال اصلاح اخلاق هستیم، حتما باید برای روی کار آمدن سیاسیون باتقوا بیشتر تلاش کنیم.
📌آیا لازم است بهنفع کاندیداهای خوب حرف بزنیم؟
🔸بله، لازم است. چون برخی از کاندیداهای خوب آنچنان سر و صدای تبلیغاتی ندارند، اما تخریبکنندگانِ آنها ابزارهای تبلیغاتی زیادی دارند و صدایشان بلند است. آیا رفع مظلومیت، از یک چهرۀ خوب-که دارد مورد تهمت قرار میگیرد- وظیفۀ شرعی نیست؟!
👈🏻متن کامل:
🔗 Panahian.ir/post/3907
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🔴 پاسخ علیرضا پناهیان به چند سوال دربارۀ فعالیت روحانیون در فضای انتخابات(۲)
📌اگر کاندیدایی که تبلیغش کردیم، رأی نیاورد، لطمه به «دین» و «حوزه» نمیخورد؟
🔸خیر. اگر شما کاندیدای اصلح را تشخیص دادید و به مردم شناساندید، حتی اگر رأی نیاورد، این امید برای مردم باقی میماند که «هنوز یک راهی هست». آن کاندیدا، پایگاه انقلاب و امیدی برای آینده خواهد شد و بعداً مردم میدانند به چه کسی باید مراجعه کنند تا جلوی فساد گرفته میشود. با همین امید تلاشها ادامه پیدا میکند و اوضاع بهتر میشود.
📌آیا طلاب باید به سفرهای تبلیغی بروند یا فقط وقتی به آنها مراجعه شد، پاسخگو باشند؟
🔸بله، باید بروند! کسانی که میخواهند تبلیغ دین کنند، باید مثل پیامبر(ص) «طبیبٌ دوّار بطبّه» باشند؛ مخصوصاً وقتی میبینند که حق و باطل دارد بههم آمیخته میشود. کسانی که به تبلیغ نمیروند، آیا خودشان را محترمتر از حضرت زهرا(س) میدانند که برای اصلاح وضع سیاسی جامعه، چهل شبانه روز درِ خانۀ مهاجرین و انصار را میزد که آنها را به دفاع از حق، دعوت میکرد؟!(اختصاص/184)
📌آیا در سفرهای تبلیغی، باید علیه برخی افراد یا جریانها به افشاگری هم بپردازیم؟
🔸بله. وقتی رهبر انقلاب از آبروی خودشان خرج میکنند و علیه رفتارهای غلط سخن میگویند، چرا ما-برای حفظ اعتبار خودمان- نهی از منکر نکنیم؟! آیتالله بهجت نیز در ماجرای اهانت به اسلام در کنفرانس برلین، بر افشاگری صداوسیما صحه گذاشتند.(فایل صوتی: فارس/ 13920524000945) البته ممکن است در افشاگری علیه یک جریان، ما را متهم به طرفداری از یک جریان دیگر کنند، ولی اگر کسی بخواهد در دفاع از حق و علیه باطل قیام کند؛ نباید از این تهمتها و مظلومیتها واهمه داشته باشد.
👈🏻متن کامل:
🔗 Panahian.ir/post/3907
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🌀 پیشنهاد سخنرانی برای «ولادت حضرت زهرا س»
🔰 عنوان: «اهمیت نقش پذیری در دنیا»
📌معرفی بحث:
🔻هر کس در این دنیا نقشی دارد، که خداوند عالم برای او تعیین کرده است. خبر داشتن از نقش خویش در عالم، چه ضرورتی دارد؟ چگونه نقش خودمان را در این دنیا پیدا کنیم؟ آیا می توانیم نقش خود را عوض کنیم؟ ما در عین حال که باید با تلاش و توکل درصدد رسیدن به مقاصد دنیوی و اخروی خود باشیم، اما بی شک خدای این جهان برای تک تک ما نقشی را در این جهان زده است که قانع نبودن و مطلع نبودن نسبت به آن مشکلاتی را پیش می آورد. نقش پنهان حضرت زهرا (س) یکی از جلوه های نقش پذیری صحیح و درست است.
🎙 صوت این مبحث:
📎 Panahian.ir/post/86
📌مباحث مرتبط: [نقش پنهان زن]
📎 Panahian.ir/post//91
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
981117-Panahian-NaghshTolabDarEntekhabat-18k.mp3
14.01M
🎙 #سخنرانی | نقش طلاب در انتخابات
📅 یک جلسه | ۹۸/۱۱/۱۷
🕌 مجتمع سرچشمه - همایش مبلغین
👈کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/5965
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🌀 مناسبت:«ولادت امام حسین(ع)»
🔰 عنوان:«امام حسین(ع)؛ شوقانگیزترین بخش دین»
📌معرفی بحث:
🔻کربلا اگر چه محل بزرگترین مصائب عالم است، اما بالاترین محبتها و شوقها را در پی داشته که در جای دیگری در حیات بشر نمیتوان مانند آن را جستجو کرد. بالاترین مراتب عرفانی را در جوار امام حسین(ع) میتوان به دست آورد چرا که فقط با امام حسین(ع) است که میتوان شور و شوق مضاعف برای پیمودن این راه داشت. شوق، همان ویژگی منحصر به فردی است که سرعتی مضاعف به انسان داده و اثر بسیار بیشتری نسبت به خوف دارد. اما مشکل اینجا است که ما بیشتر اهل خوف هستیم و بیشتر کارها را بر اثر ترس و خوف از جهنم انجام میدهیم. اگر ما از روی شوق دینداری کنیم، از سر شوق نماز بخوانیم، و .... قطعاً اثر بیشتری بر دیگران خواهیم داشت، مانند وقتی که از سر شوق سراغ امام حسین(ع) میرویم.
🎙صوت این مبحث:
http://panahian.ir/post/1322
✍️ متن سخنرانی:
Panahian.ir/post/1328
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🌀 مناسبت:«ولادت حضرت عباس(س)»
🔰 عنوان:«رنج های اولیاء خدا»
📌معرفی بحث:
🔻وقتی مقام والای اولیاء خدا را در نظر میگیریم، میتوان فهمید رنج بسیاری را در راه خدا به جان خریده و دردمندانه زیسته است. اصولاً نمیتوان بدون تحمل رنج و سختی به مقامی والا رسید. یکی از نمونههای بارز پذیرفتن رنج و رسیدن به مقامی والا را میتوان در مورد حضرت عباس(ع) مشاهده کرد. اصولا معنای خوب بودن از دردمندی جدا نیست. اما اولیاء خدا از چه چیزی رنج میبرند؟ آشنایی با ضرورت رنج کشیدن و مواردی از رنجهای اولیاء خدا، موضوع اصلی این جلسه را شکل داده است.
🎙صوت این مبحث:
Panahian.ir/post/2196
#پیشنهاد_سخنرانی
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
920618-Panahian-HozeDarolhekme-CheraTahsilDarHozehayeElmiyeTulanitarAzDaneshgahAst-01-64k.mp3
6.54M
🎙 #سخنرانی | چرا تحصیل در حوزههای علمیه طولانیتر از دانشگاه است؟(۱)
📅 جلسه اول | ۹۲/۰۶/۱۸
🕌 حوزه دارالحکمه
👈کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/6175
✅ کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Hawzah_Panahian