در دفاع از بحث خلاقانه و رو به جلو حجه الاسلام و المسلمین عليرضا پناهیان در محرم 1403
📝 حسین مهدیزاده
موضوع سخنرانی اصلی حجه الاسلام و المسلمین پناهیان محرم 1403 که در دانشگاه امام صادق برگزار میشود، انحطاط متحجرانه؛ انعطافپذیری متفکرانه است.
ایشان در این سخنرانی، تحجر را در مقابل شرح صدر و شرح صدر را به رشد اختیار و تشخیص و انتخاب تعریف میکنند و به دنبال آن هستند تا این تصویر درست حکمرانی ولایی که در مقابل حکمرانی استیلایی است را ترسیم کنند؛ حکمرانی که میخواهد جامعهای تشکیل یافته از انسان رشید را سرپرستی کند.
چنین بحث رو به جلویی در باب ولایت، با ادبیات فرهنگی و گریزان از مفهومزدگی که روش خطابه استاد پناهیان است، میتواند مورد بازخوانی نهاد حوزه و تبلیغ قرار بگیرد و به رشد منبرهای اعتقادی و ولایی با ادبیات و فناوریهای فرهنگی جدیدتر کمک کند.
⚠️ نکته: ظاهرا در فضای مجازی و با توجه به عنوان این بحث، سوء تفاهمهایی پیش آمده است که این موضوع اشارهای به نزاعهای انتخاباتی دور اول بین جریان انقلابی دارد. تا به اینجای کار که تا شب 4ام این بحث منتشر شده است، به نظر میرسد که علت انتخاب این موضوع، با چنین سوگیری نبوده، بلکه به دنبال اصلاح تصویر جامعه و انسان دینی، در ذهن غیرمتدینین است.
#انتشار_باشما
🆔 @social_theory
@Hawzah_Panahian
📌 #مرور_سریع | انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ سوم
🔘 ما متهم به تحجر هستیم ولی باید رفع اتهام کرد
🔘 ضربهای که انقلاب از تحجر خورده، از دشمنان نخورده است
🚩 هیئت میثاق با شهدا، دانشگاه امام صادق(ع) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۷
#منبر_محرم #تحجر
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
ایتا |تلگرام | بله | اینستاگرام |آپارات | سایت
@Hawzah_Panahian
📌#مرور_سریع | انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ چهارم
🔘 فضای دین، چه تأثیری بر دوری از تحجر دارد؟
🔘 انعطافپذیری متفکرانه، نقطه مقابل تحجر
🔘 تحجر در میان روشنفکران چگونه است؟
🔘 ضرورت تعلیم دانشآموزان برای دور شدن از تحجر
🔘 انعطافپذیری مؤمن، شبیه به خوشۀ گندم است
🚩 هیئت میثاق با شهدا، دانشگاه امام صادق(ع) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۹
#منبر_محرم #تحجر
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
ایتا |تلگرام | بله | اینستاگرام |آپارات | سایت
@Hawzah_Panahian
«غیرحساسیت»
چگونه با تحجر به مثابه خویشتن کنار آمدیم؟!
✏️ مهدی تکلو
انقلاب 57 نه فقط محصول شورش علیه غرب بلکه علاوه بر آن معلول تمایزآفرینی میان اسلام و تحجر است. نیرویی که حرکت انقلاب را علیه نظم راست چپ و راست مدرن قوت بخشید و ورق تازهای در عالم ایجاد کرد با فاصلهگذاری اسلام ناب از جریان تحجر آزاد شد. این صورتبندی برای ما که در مطالعات جنسیت مستقر هستیم معنای مضاعفی دارد که راجع آن بسیار گفته و باز خواهم گفت.
این درحالی است که این سالها بسیار بیشتر از گذشته ما در وضعیت «غیرحساسیت» نسبت به تحجر تنفس میکنیم. حجم بالای درگیری اسلام و تمدن غربی باعث شده است دوگانهی حق و باطل یا اسلام و استکبار به نزاع اسلام با غرب تقلیل و انطباق پیدا کند. درحالیکه حاق مفهومی استکبار و طاغوت هم شامل طرحوارههای تحجر است و هم تجددمآبی غربی. در صورتبندی امام (ره) اسلام آمریکایی مجموعی است اسلام سکولار، اسلام حجتیه و اسلام جاهلان متنسک و خشکمقدس! اما در تبار صورتبندی مسلط فعلی به طرز عجیبی همهی منازعات ضداستکباری به غربستیزی تقلیل یافته و نیروی تحجر که ذاتاً خودش را با حقیقت ممزوج میکند بیش از گذشته ناپیداست. آری! دیگری اصلی و «دشمن روبرو» حتماً جهانخواران و مستکبران غربی هستند اما برای تقابل با دیگری روبرویی نمیتوان از دیگری «پشتسری» که بر گردهی ما سوار است و راه تنفس ما را بسته چشم پوشید. نیروی سیاه تحجر در تمام سطوحش به همان اندازه «دیگری» انقلاب اسلامی است که تمدن منحرف غربی و به همان اندازه خطرناک و آسیبزننده. ناگفته پیداست از آنجا که بیشترین پیروزی و دستاورد دشمن غربی از ناحیهی حمله به التقاطهای تحجری ممزوج با ما است، مبارزه با تحجر عیناً کوتاه کردن دست تجدد و انفتاح نیروی اصیل انقلاب اسلامی است.
در وضعیت «غیرحساسیت» که ما پنهانکاری و اختلاط تحجر با نیروی ناب را احساس نمیکنیم، طبیعی است که فربهی ادبیات انتقادی نسبت به تحجر بیش از آنکه برآمده از پایگاه اندیشه انقلاب اسلامی باشد از خاستگاه اندیشه غربی است. در نتیجه این روزها با اغتشاش گستردهای در صورتبندی مفهوم تحجر و نیز تشویش آزاردهندهای در تطبیق مصادیق آن هستیم. هنوز یا تحجر آنقدر موسع و بزرگ معنا میشود که به همهی اطراف این صحنهی نزاع حتی نیروی غربی قابل تسری است و یا به صورتی رادیکال و حاد از تحجر تقلیل مییابد که از آن جز یک فرقه و قبیلهی منزوی باقی نمیماند. این خردهنوشتار تلاشی است برای تنظیم سبک ورود به مطالعهی تحجر.
تحجر در معنای وسیعش نوعی انحراف قلبی به معنای انسداد و نوعی خطای منطقی و تفکری شامل سطحینگری، اخباریگری، خردنگری در مقابل کلاننگری، و ظاهربینی است. این «سطح عمومی» از تحجر اختصاصی به سنتیها و شرقیها ندارد و به طرفداران دین و مذهب خلاصه نمیشود. در غربگرایان و علمگرایان نیز شعبههای مهمی از این سطح بیداد میکند. اما «سطح گفتمانی تحجر» بیش از همه اختصاص دارد به نحلهها و قرائتهای دینی و مدعی قدسیت. نمیتوان این سطح گفتمانی را به تجدد نسبت داد. این سطح گفتمانی مهمترین سطح و اثرگذارترین سطح از تحجر است که اندیشهساز، اخلاقساز و جریانساز است و میتواند اصل حقیقت دینی را استحاله کند. در انتخابات اخیر این سطح شیوع پیدا کرد. سطح دیگری از تحجر تعینات نهادی و قدرتگونهی آن یعنی «سطح حقوقی» است. تحجر میتواند خود را در آیینهی مناسبات نهادی و تعینات حقوقی و ساختاری نیز نشان بدهد. احزاب، جریانهای سیاسی و برخی ساختارها میتوانند حامل الگوهای رفتاری و فکری تحجر در قامت قدرت ساختاری و سیاسی باشند. اما تحجر علاوه بر همهی اینها میتواند حضور گسترده در لایههای امنیتی و پشتپردهای نیز داشته باشد. وجود «سطح امنیتی» تحجر نیز غیرقابل انکار است.
همهی این سطوح در جامعه ما و در روزگار ما فعال و قدرتمند است و نیک روشن است که این سطوح با یکدیگر تعاون و تداخل دارند. امروز همانند 46 سال گذشته میزان پیروزی ما وابسته است به نیرویی که از چنگ تحجر در تمام سطوحش از خود آزاد میکنیم. من مدتهاست علیه تحجر در مسئله زن مینویسم اما بهانهی این نوشتار کوتاه مسائل دو انتخابات گذشته و منبر حاج آقای پناهیان با موضوع تحجر بود.
@Mahdi_Takallou
#تحجر
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
ایتا |تلگرام | بله | اینستاگرام |آپارات | سایت
@Hawzah_Panahian
مقتل خوانی ظهر عاشورا - @Panahian_ir.mp3
3.81M
🔴 مقتلخوانی ظهر عاشورا توسط علیرضا پناهیان
⭕️ گفتگوی جانگداز امام حسین و حضرت زینب(س)
🔹عاشورای ۱۳۹۰، مهدیه تهران
#روضه
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian